Nageeflijk rijden door druk op te bouwen of door te spelen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Woodstock

Re: Nageeflijk rijden door druk op te bouwen of door te spel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 13:07

Ow ben een beetje langzaam Bloos Maar Kaja, stel je hebt een ruiter die (naar zijn mening) ook stil zit door zich vast te houden, maar dus niet in de beweging meegaat. Dan houdt de beweging op, en ik denk dat phynix en misschien kafue dat bedoelen, dan is je meegaande zit een soort van uhhh hoe noem je dat? Een constante ofzo is, je zit houdt dan het tempo hetzelfde, omdat je meegaat en niet het paard belemmerd in de beweging. Maar dat het dan een drijvende kracht is, zou ik idd ook niet zeggen. Het is meer zorgen dat je paard geen last van jou heeft, waardoor die optimaal vooruit kan, toch?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 13:14

Woodstock schreef:
Kafue schreef:
Werken met de zit is niet simpel weg opdrijven, duwen of stuwen ja dat is waarneer je de klok hebt horen luiden en niet weet waar de klepel hangt. Werken met de zit is meer door minder. Je moet het zien als verfijning in het rijden

Maar hoe bedoel je dat nou precies, een drijvende zit. Ik maak me wel zwaarder als k langzamer wil, en als je voorover gaat zitten gaat je paard harder, maar dat zul je wel niet bedoelen Haha! . Wat doe je dan, als je een drijvende zit hebt?

DAt is zomaar even moelijk uit te leggen. Daar heb je een praktijles voor nodig. Maar het simpelste is bijvoorbeeld door als het paard over de schouder wegvalt de tegenovergesteld beugel te belasten. Of als je halt wilt houden het paard duidelijk het been te laten voelen en ons bekken te kantelen. Maar ook voor de verzamelde draf maakt jezelf lang en ga nog dieper zitten. Houding van je bovenlichaam veranderd bij ons niet gaat dus niet naar voren of naar achteren het is een spel van het verleggen van je gewicht.

En je moet je natuurlijk wel ontspannen en aanspannen maar in principe wel ontspannen op je paard zitten want een ruiter die met dikke bovenbenen van het aanspannen en of klemmen op zijn paard zit kan nooit ontspannen meegaan met de bewegingen van het paard en kan dus nooit het paard ontspannen laten lopen.
Laatst bijgewerkt door Kafue op 19-04-05 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 13:17

Kaja, wat Woodstock zegt bedoel ik ook. Ik ken heus wel rijden en ook op de goede manier. Maar wat ik net al zei, naar mijn mening is het meegaan in het ritme een vorm van drijven. Als men alleen diep vast in het zadel gaat zitten, stimuleren ze het ritme niet. Ik zet nergens iets over aanspannen hoor.

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 13:23

Ik vind dat je je handen in de juiste houding moet houden, je teugels erbij. Je paard voorwaarts en dan figuren enzo rijden. Dan word je paard losser en kan ie gemakkelijker nageeflijk lopen. Zo heb ik het Arie geleerd en ik vind het zelf een vriendelijke manier

Niet aan de teugels trekken ! Alleen contact houden.
En zoals bovengenoemde dingen, met je zit.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 14:24

Ik ben het met alletwee niet 100% eens..
Je moet niet de hele tijd in het paard z'n mond zitten.
Als je een nagevelijk paard wil, moet je beginnen met de achterhand actief krijgen en zo meer onder het paardenlijf te rijden. Zodra die achterhand goed actief is, en het paardenlijf goed soepel gereden dmv van figuren enz. komt de nagevelijkheid vanzelf..
Je moet wel wat steun geven met je teugels, maar het paard moet naar beneden komen omdat jij hem goed vanachter naar voren rijd, en niet omdat jij hem zo'n in z'n mond zit te klieren dat tie van ellende maar in de krul gaat lopen.

LilPetat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 15:22

Kaja schreef:
Nou ik rijdt echt niet meer hetzelfde als vroeger de bedoeling was hoor!!! Dat verschil merk ik zeker wel!!!

Natuurlijk komen vele zaken overeen, maar de duwende kracht uit je zit is weg, je zit en je volgt de bewegingen van je paard!!

Je zit in je paard, je wordt één en daarbij is geen enkele vorm van drijving of spanning van toepassing!!

Blijkbaar kennen jij en Kafue dan maar één manier van rijden en is herken de verschillen niet van toepassing Knipoog !

Ik denk dat jullie wel hetzelfde bedoelen, want geloof niet dat iemand hier zijn paard vooruit gaat duwen! Als ik kijk naar de ruiters die Kafue opnoemt begrijp ik wat ze bedoelt, zij zijn één met hun paard (wat jij net ook zegt wat belangrijk is) waardoor ze zeker wel voor een belangrijk deel hulpen geven met hun zit, je ziet het alleen niet, ze zitten niet te duwen, maar doen wel iets, iedereen doet (al is het ongemerkt) wel iets met zijn/haar zit!

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 15:54

Ja, precies LilPetat. Een doel is natuurlijk dat geen enkele hulp zichtbaar is, maar zonder kan niet.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 16:08

Woodstock schreef:
Ow ben een beetje langzaam Bloos Maar Kaja, stel je hebt een ruiter die (naar zijn mening) ook stil zit door zich vast te houden, maar dus niet in de beweging meegaat. Dan houdt de beweging op, en ik denk dat phynix en misschien kafue dat bedoelen, dan is je meegaande zit een soort van uhhh hoe noem je dat? Een constante ofzo is, je zit houdt dan het tempo hetzelfde, omdat je meegaat en niet het paard belemmerd in de beweging. Maar dat het dan een drijvende kracht is, zou ik idd ook niet zeggen. Het is meer zorgen dat je paard geen last van jou heeft, waardoor die optimaal vooruit kan, toch?

Wanneer je "stil zit" als ik jou eerste voorbeeld, werk je een paard tegen en kom je niet eens aan zitten toe!
Je moet dus met de beweging mee... anders werkt het niet!!

Wat Kafue bedoeld is hoe er vroeger gereden werdt.
Je duwt als het ware in het zadel met je paard zijn beweging mee...
Je stuwd de voorwaartse gang dus naar voren, je duwt extra mee om de voorwaartse gang te willen behouden!

En dat is i.m.o achterhaald!!!
Zelfs Anky vind dit achterhaalld....

LilPetat schreef:
kijk naar de ruiters die Kafue opnoemt begrijp ik wat ze bedoelt, zij zijn één met hun paard

Dit gaat dus niet op voor al de ruiters die zij opnoemt en het gaat al helemaal niet om de eenheid die zij met hun paard zijn....

Phynix schreef:
Kaja, wat Woodstock zegt bedoel ik ook. Ik ken heus wel rijden en ook op de goede manier. Maar wat ik net al zei, naar mijn mening is het meegaan in het ritme een vorm van drijven. Als men alleen diep vast in het zadel gaat zitten, stimuleren ze het ritme niet. Ik zet nergens iets over aanspannen hoor.

Daar zit 'em nu juist het verschil in Haha! ...

Ik zit in mijn zadel en ga mee met de beweging, ben één met mijn paard en werk niet meer dan nodig...

Jij zit in je zadel en gaat mee met de beweging, daarnaast drijf jij je paard op, voorwaarts met behulp van je zit, je werkt extra....

Of

Ruiter A drijft haar paard elke pas bij zodat hij blijft lopen
(werd vroeger als dé manier van rijden gezien)

Ruiter B drijft haar paard waar nodig, bij terugkomen in tempo drijft zij haar paard aan, meer niet!!!

I.m.o hét verschil met vroeger..... Knipoog

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 16:11

@Kaja: gebruik je je zit dan ook niet door bij het uitstrekken iets meer mee te gaan en je zit dus te 'openen' en bij het verzamelen je paard met je zit gevoelsmatig iets te 'sluiten'? Want je kunt imo ook met je zit werken, zonder per se te stuwen en ik krijg het idee dat Kafue dat min of meer bedoelt (correct me if I'm wrong)

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 16:17

patos schreef:
@Kaja: gebruik je je zit dan ook niet door bij het uitstrekken iets meer mee te gaan en je zit dus te 'openen' en bij het verzamelen je paard met je zit gevoelsmatig iets te 'sluiten'? Want je kunt imo ook met je zit werken, zonder per se te stuwen en ik krijg het idee dat Kafue dat min of meer bedoelt (correct me if I'm wrong)

Ik ga met mijn paard mee, ik zit als het ware in hem....
De vraag heb ik dus even niet gelezen, want daar heb ik al meerdere keren antwoord opgegeven!!

Het gaat om de drijvende stuwende zit van vroeger....
Ik zeg dat die achterhaald is....

( Bloos Als dat nog niet duidelijk is Knipoog )

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 16:22

Kaja schreef:
patos schreef:

De vraag heb ik dus even niet gelezen, want daar heb ik al meerdere keren antwoord opgegeven!!

Ik heb niet dezelfde vraag gesteld, maar een iets genuanceerdere. IK wil graag weten of jij perfect mee gaat met je paard en verder ABSOLUUT niets doet. Er is namelijk meer tussen stuwen en alleen mee gaan met je paard. In het laatste geval zou ik dus kunnen aannemen dat je alleen met je teugels en benen hulpen geeft?

LilPetat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 16:28

Kaja schreef:
patos schreef:

Ik ben het idd met je eens dat een stuwende zit niet goed is, maar ik heb hier nog niemand horen zeggen dat dat de manier is.. Ik begrijp er juist uit dat je met je zit mee moet bewegen, maar niet moet gaan duwen en sjorren!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 16:30

Kaja allereerst kun jij helemaal niet weten wat ik bedoel. Dit omdat wij elkaar "gelukkig "niet kennen.

Ik zal nogmaals vertellen wat ik bedoel Ik geef namelijk nauwelijks of geen druk. Ik beweeg met mijn gewicht mee met het paard hetzij ontspannen hetzij iets meer aangespannen, dit bereik ik door in te werken met mijn gewicht, mijn bekken, mijn bekkendoumspieren of mijn buikspieren. Door die minime gewichtsverplaatsing in spierinspanning of ontspanning in het gedeelte tussen zeg maar de heupen, het bekken en rond de taille verstoor ik telkens een beetje het gleichgewicht van mijn paard. Mijn paard moet daadwerkelijk corrigeren en dat doet die door op te vangen met de achterhand.

Uiteindelijk is het verhaal dus het moet van het gewicht komen van de ruiter van de zit, de rest komt van het paard. Die moet vanuit het achterbeen, over de rug de hand van de ruiter opzoeken zodat er een aanleuning komt en de ruiter dus het paard in driehoeksverhouding tussen zit, been en hand heeft. Het doel is dat ze steeds meer gewicht op de achterhand overnemen en daardoor steeds lichter voor worden en meer in de verzameling komen. Uiteindelijke doel is verzameling van de hoogste graad in perfecte harmonie. DAt is wat ik bedoel en zo wordt er al vele tientallen jaren gereden.
Dat been geven of duwen met de zit heeft niets met correcte klassieke rijkunst te maken.

Anky vind dit achterhaald, correct me if i'm wrong Anky rijdt klassiek, zij geeft geen been pas als het paard de pas veranderd. Haar been ligt ten alle tijde wakend zij rijd vanuit haar zit naar verzameling en houd het paard daar want zonder zit of been vraag ik me af hoe ze daar komt, ik bedoel Salinero is een knap paard maar ik kan me niet voorstellen dat die correct in passage komt uit zichzelf zonder hulp van haar.

Anky is het schoolvoorbeeld van hoe je moet rijden, de manier van haar rijden sluit aan op de manier van rijden die velen toepassen. Alleen is haar manier door haar eigen gevoel en de hele goede begeleiding die zij onder andere van Sjef Janssen ( ook klassiek geschoold in Duitsland) heeft gekregen al veel verder en verfijnder dan onze manier van rijden. Aan haar zie je echt niet wat ze doet, maar vergis je niet zij doet er wel heel veel aan.
En vergeet niet als je je dood moet werken op een paard heb je wel een probleem als je er daarna nog vijf moet rijden en je ook nog een uurtje of wat je medepaardrijmens gaat staan les geven en helpen.

Dus Kaja wees voorzichting in je oordeel over een ander en de uitspraak zij bedoeld want dat kan je nog wel eens duur komen te staan in je leven.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 16:57

Kaja, hoe weet jij nou hoe ik rijdt?? Hoe weet jij wat ik in het zadel doe??
Je geeft een paard toch ook meer teugel lengte om hem te stimuleren je hand te volgen en daarin te kunnen zakken? Maar je stuwt hem niet die kant op. Dus door hem 'ruimte'te geven in zijn beweging en hem dus daarin te volgen, stimuleer je hem om dat ritme te houden.
Daarom eerder al mijn vraag wat jij dan verstaat onder druk en drijven.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 17:06

Kafue schreef:

Dus Kaja wees voorzichting in je oordeel over een ander en de uitspraak zij bedoeld want dat kan je nog wel eens duur komen te staan in je leven.

Oké ik haak af...
Uitspraken als bovenstaande vind ik echt beneden peil en snap niet dat bokt.nl hier niet ingrijpt!!!

Dat noemt zich volwassen!!!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 17:07

Ben het helemaal met kafue eens kan het alleen niet zo mooi als haar verwoorden en ben ook nog niet zo ver als haar maar rijdt op precies dezelfde manier.Het zijn hele kleine hulpen die je geeft.Als ik mijn buik wat naar voren druk gaat mijn pony aandraven en dan kan ik als het nodig is dit onder steunen met mijn benen.Het rijden met je zit is voor jouw kaja mss achterhaald maar voor veel andere ruiters niet en ik vind dat je alleen voor jezelf moet spreken als jij iets achterhaald vindt.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 17:12

Kaja schreef:
Kafue schreef:

Oké ik haak af...
Uitspraken als bovenstaande vind ik echt beneden peil en snap niet dat bokt.nl hier niet ingrijpt!!!

Dat noemt zich volwassen!!!

Nu snap ik hem helemaal niet meer, nu moet bokt ineens ingrijpen?
Waarom of zijn de antwoorden op? Wij vragen jou fatsoenlijk iets hoor en geven tips wat is hier nou zo erg aan dat het beneden peil moet zijn?
En hoezo dat noemt zich volwassen uitspraken?

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 17:14

Hé kom op, niet zo kissebissen! Jullie vliegen elkaar ook zo snel in de haren, laat allebei nu eens zien dat jullie volwassen mensen zijn!

En @Kaja, ik ben nog steeds nieuwsgierig naar het antwoord op mijn 'verduidelijkte' vraag.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 17:16

monsera schreef:
Ben het helemaal met kafue eens kan het alleen niet zo mooi als haar verwoorden en ben ook nog niet zo ver als haar maar rijdt op precies dezelfde manier.Het zijn hele kleine hulpen die je geeft.Als ik mijn buik wat naar voren druk gaat mijn pony aandraven en dan kan ik als het nodig is dit onder steunen met mijn benen.Het rijden met je zit is voor jouw kaja mss achterhaald maar voor veel andere ruiters niet en ik vind dat je alleen voor jezelf moet spreken als jij iets achterhaald vindt.

ThanXXXX het komt allemaal vanzelf hoor Monsera.
Ik heb het in twee jaar mogen leren en ben er tot op de dag van vandaag nog lyrisch over.
En als kroon op mijn harde werk had ik afgelopen vrijdag ineens een durchlassig paard onder mijn zadel in de les van mijn instructeur en het voelde heerlijk.
Gewoon door middel van zwaar zitten een overgang kunnen maken in uiterste ontspanning kruis aanspannen en bam stap. Teugels fractie korter been voor galophulp aanleggen en bam galop direct in takt en schwung. Heerlijk, terug door de zit naar draf en dan direct door nog meer zit middendraf. In een woord Whaaaaaauwwww dat wil ik wel iedere dag!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 17:18

patos schreef:
Hé kom op, niet zo kissebissen! Jullie vliegen elkaar ook zo snel in de haren, laat allebei nu eens zien dat jullie volwassen mensen zijn!

En @Kaja, ik ben nog steeds nieuwsgierig naar het antwoord op mijn 'verduidelijkte' vraag.

Ik kissebis lekker niet hoor, of is dat nu weer onvolwassen Verward

Maar @kaja ik ben ook nog steeds benieuwd hoe je dat doet. De vraag is duidelijk nu jouw antwoord nog.
Laat je niet zo kennen zeg. Je staat toch voor jouw manier van tot je er dood bij neervalt bij wijze van spreken.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 17:20

Iedereen mag van mij zijn meningen geven, maar hoe kan ik die overnemen als mijn argumenten niet weerlegd worden?? Ik vraag gewoon iets omdat naar mijn mening Kafue en ik hetzelfde als jij bedoelen. Ik denk ook niet dat Kafue enthousiast met haar heupen en bekken loopt te bewegen en kantelen in de hoop dat haar paard harder gaat!!! (hoop ik tenminste Lachen )
En ik snap best dat ze boos reageert. Wij geven een mening en onderbouwing en jij gaat er maar vanuit dat wij het fout doen. Maar ik wil dan graag een uitleg.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 18:25

Phynix schreef:
Iedereen mag van mij zijn meningen geven, maar hoe kan ik die overnemen als mijn argumenten niet weerlegd worden?? Ik vraag gewoon iets omdat naar mijn mening Kafue en ik hetzelfde als jij bedoelen. Ik denk ook niet dat Kafue enthousiast met haar heupen en bekken loopt te bewegen en kantelen in de hoop dat haar paard harder gaat!!! (hoop ik tenminste Lachen )
En ik snap best dat ze boos reageert. Wij geven een mening en onderbouwing en jij gaat er maar vanuit dat wij het fout doen. Maar ik wil dan graag een uitleg.

Nee Phynix de lambada dans ik ook niet op mijn paard en buikdansen evenmin *o/* *o/* Hyper! . Bij mij zie je meestal ook niet wat ik doe.
Tenzij Kafue en ik ruzie krijgen en ik mijn temperament verlies dan zie je wel wat ik doen maar das een ander verhaal.
Ik werk naar een zo stil mogelijk zit toe, en mijn ideaalbeeld is iemand als Anky of Coby, niet kunnen zien toch veel resultaat.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 19:05

Aha Pling ok na bovenstaande uitleg snap k pas wat je bedoelt Kafue Bloos . Dan ben k t helemaal daarmee eens, alleen is mijn niveau nog lang nie zo hoog (gezien k altijd jong of verkloot spul rijdt en al blij ben als ze lekker voorwaarts neerwaarts de bak doorgaan Haha! ) BTW Volgens mij denkt Kaja dat je iets totaal anders bedoeld... K had alleen nog nooit gehoord dat mensen dat soort hulpen drijvende zithulpen noemden, gewoon zithulpen heb k wel van gehoord, maar t komt dus neer op hetzelfde Knipoog Weer wat bijgeleerd Haha!

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 21:31

Nou ja, ik probeer ook duidelijk te maken dat we, naar mijn idee, ook hetzelfde bedoelen. Naar mijn gevoel is stimuleren en drijven ruwweg gezegd hetzelfde. Niet in alle situatie natuurlijk, maar in deze wel. Het is dus inderdaad wel een zithulp, maar als het goed gaat wel met een drijvend effect. Zo zie ik het tenminste en denk Kaffue ook.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 22:33

In mijn ogen rijdt je je paard wel degelijk met je zit. Door openen en sluiten van je zit, dit allemaal terwijl je meezit met je paard.
Ik kan me niet voorstellen dat vroeger de stuwende zit aangeleerd werd. Ik rijd al 25 jaar en heb nooit geleerd dat je je paard vooruit moet duwen met je zit. Ik heb altijd geleerd dat je door het aantrekken van je kruis het paard harder kunt laten gaan en door openen van je zit het paard terug rijdt.
Met mijn eigen paard heb ik ondertussen zo'n fijnafstemming dat ik hem terug en vooruit kan rijden in verschillende tempo's in zijn drie gangen. En dat allemaal op mijn zit, mijn handen staan op de plaats en blijven daar, door de druk op mijn zitbeenknobbels te varieren gaan we links en rechts.

En nog even over nageeflijk rijden, ik rijd het paard goed voorwaarts en vang van voor op door dtuk op beide teugels te zetten. Als hij nageeft geef ik ook na, daardoor maak ik het prettig voor hem als hij nageeft en minder prettig als hij niet nageeft. En mijn paard snapt mij daar uitstekend in. Tuurlijk doe ik ook aan loswerken, inbuigen ed.