In de les bij manege Bergemo

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Juut

Re: In de les bij manege Bergemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 22:00

shelltje schreef:
best mooie paardjes hoor maar even een opmerking jullie schrijven steeds dat een martingaal voor hem tegen te houden is maar een martingaal daar hoor je toch mee te springen zodat je paard het hoofd niet omhoog kan gooien daar is toch een tiedeman voor?

Ja, sommige paarden vinden het grappig om de neus omhoog te steken (zodat ze de bit inwerking niet voelen) en er tussenuit gaan. De Martingaal verhindert het paard de neus omhoog te steken, en hangt bij een normale / lage hoofdhouding slap.
Andere paarden gaan gewoon lekker op het bit hangen om er tussen uit te gaan. De thienneman zorgt er voor dat je net effe wat sterker bent als zonder. Geef je mooi na wanneer het paard ontspant, dan hangt deze slap. Maar ja, dat nageven, daar schijnen sommige mensen moeite mee te hebben. Vaak zijn dat de mensen die zo fel TEGEN gebruik van deze hulpteugel zijn. Zo rijd ik nooit met slof omdat ik het niet kan. Maar dat betekend niet dat ik ook maar algemeen tegen juist gebruik van de slof ben. Een ander voorbeeld zijn sporen; ik draag ze zo min mogelijk omdat ik van mezelf weet dat ik met de hakken naar binnen rijd, en dan onnodig zou zitten porren met die dingen. Vraag me af hoeveel van die mensen die in dit topic zitten te bokken over hulpteugels zo wekelijks met sporen rijden...Verwacht geen antwoord, hoor.

blondie3866

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 22:34

leuke paardjes! vooral die met die blonde lange manen.
de manege waar ik vroeger reed hadden bijna alle paarden een hulpteugel om :S ik vind t persoonlijk maar niks. hou helemaal niet van hulpteugels.

t ziet er wel uit als een thiedemann, maar daarbij zit altijd nog zo'n riem om de nek toch ?

vigel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 22:56

Hele mooi foto's hoor jammer hè dat je nu nooit eens echt heldere foto's kan maken in een binnenbak ( baal ik zelf ook altijd van ) en dat geneuzel over die hulp teugels moeten jullie je maar niet te veel aantrekken. Ik snap zo wie zo niet waar al die achterdocht vandaan komt ( als je nu zegt dat het geen slof is wie ben ik dan om daar aan te twijfelen ) en mensen die zo veel commentaar leveren op anderen hebben volgens mij zo'n ongelooflijk saai leven dat dit het enige is waar ze nog een beetje plezier uit kunnen halen

blondie3866

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 22:58

ik zeg niet dat ik die teugels een ramp vind, en ze worden zeker niet verkeerd gebruikt. maar zou er zelf nooit echt mee rijden denk ik

maja, als t moet dan moet t he !

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 23:37

Oké dan ga ik ook toch nog even wat zeggen. Ja het IS een tiedeman en NEE het is geen officiele tiedeman. Deze tiedemans zijn zelf gemaakt van teugels maar ik kan jullie allemaal uit de droom helpen dit werkt precies hetzelfde als de "echte" tiedeman die ik in het bos voor RB gebruik. En kunnen we het nu weer over de fotootjes hebben ajb Schijnheilig

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 12:56

vigel1 schreef:
Hele mooi foto's hoor jammer hè dat je nu nooit eens echt heldere foto's kan maken in een binnenbak ( baal ik zelf ook altijd van ) en dat geneuzel over die hulp teugels moeten jullie je maar niet te veel aantrekken. Ik snap zo wie zo niet waar al die achterdocht vandaan komt ( als je nu zegt dat het geen slof is wie ben ik dan om daar aan te twijfelen ) en mensen die zo veel commentaar leveren op anderen hebben volgens mij zo'n ongelooflijk saai leven dat dit het enige is waar ze nog een beetje plezier uit kunnen halen

Dank je wel! Haha! Wat ook jammer is van foto's in de bak, dat je heel vaak de weerkaatsing van stofjes en andere dingen op de foto zet.

Ik ben er trouwens over na aan het denken om vrijdag weer op Beborah te gaan, ik vond haar best leuk namelijk.

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 14:35

Afbeelding
Ik heb zo geen foto waar ik de thiedeman op heb maar op deze foto kun je wel zien dat dit de teugel is. Maar verder is het bijna het zelfde als een martigaal. Er werd eerder in dit topic een foto geplaats van een thiedeman en zo een heb ik dus ook. Maar die met die van mij rij ik nu niet meer al heel lang niet meer omdat ie toen kapot is gegaan. Maar ik hoop dat je nu een beetje begrijpt wat ik bedoel Haha!

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 14:37

Afbeelding
Deze foto bedoel ik

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 14:38

Afbeelding
Oh ik heb een foto gevonden van mijn thiedeman. En als je nog meer foto's moet hebben dan moet je het maar zeggen.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 14:53

Ja zo eentje heb ik ook voor Red Bull, maar dat werkt hetzelfde als twee teugels hoor zoals ze bij Bergemo doen Knipoog Op de teugels hebben ze nl. zelf van die haakjes gemaakt Knipoog het enige wat dus ontbreekt is dat stuk om de nek. Knipoog

Goed einde discussie zullen we het nu weer over de fotootjes gaan hebben?

Janneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 18:29

leuk dat Beborah je zo goed bevallen is Emy!
ik denk dat dat totaal geen paardje voor mij zou zijn, ik ben wel heel erg benieuwd naar die nieuwe eigenlijk Haha!

Shira2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 10:50

Ik vind het leuke foto's! Altijd leuk om de paardjes van Bergemo te zien. Little Jump vond ik ook een leuk paard om te rijden, maar dat is al een paar jaar geleden. Janneke vond ik best zwaar en idd moeilijk nageeflijk te rijden zoals janneke al typte, en Beborah zou ook niks voor mij zijn denk ik. Jullie les ziet er gezellig uit in ieder geval Knipoog

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 11:19

Is ook super gezellig! Iedereen komt altijd een uur van te voren om lekker saampjes te klessen bessen! Haha!

Little Jump vind ik niet zo heel veel aan, veel te sterk voor mij en op Janneke heb ik nog nooit gereden, zal denk ik ook wel niet zo snel gebeuren...

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 13:42

Shira2 schreef:
...Janneke vond ik best zwaar en idd moeilijk nageeflijk te rijden zoals janneke al typte, ... Knipoog

Hoezo zwaar?
Ik vond haar trouwens niet moeilijk nagevelijk te rijden(zoals ik al zei), zolang je haar met binnenbeen steeds weer rond hield, bleef ze ook een beetje nagevelijk (het mocht af en toe dieper, zoals op de foto's ook te zien is) Maar af en toe liep ze echt gewoon heel lekker losjes naar beneden en voor mijn gevoel, ook met de achterhand er een beetje bij. Wijken enzo kon het paardje ook heel goed! Ja

Janneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 16:45

Little Jump vond ik ook geweldig vroeger!
Hij heeft flink wat probleempjes gehad met fatsoenlijk nageeflijk lopen, maar ik geloof dat claudia enzo hem nu ook af en toe bijrijden, het gaat echt al een stuk beter!

@Anne: Janneke kan zich heel lang maken en flink aan de teugels 'hangen' vind ik.. maar ze kan als je dr aan het lopen hebt zeker goed lopen!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 17:25

Juut schreef:
Je kunt zien wat een knol het is, die houd je niet bij je met alleen een bit.

Of en wat voor hulpteugels kan me allemaal niet boeien, maar DIT is gewoon bull.... Koe

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 18:02

Huh? Jouw commentaar geloof ik ook. Hierboven hebben we het er al overgehad dat de Hulpteugel discussie is gesloten!

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 20:55

Hoi,

Ik ben een paar jaar achter elkaar op kamp geweest bij Bergemo.
Heb 1 keer mijn eigen arabiertje meegenomen dat was heel erg gaaf.
Heb ook veel op Calippo gereden daar kon ik goed mee overweg.
Op Mozes heb ik de trektocht gedaan

Janneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 08:21

Calippo was een erg leuk paardje! daar heb ik ook nog veel mee gesprongen

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 11:32

Mozes is veel leuker! Haha!

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 11:49

stef schreef:
Juut schreef:

Of en wat voor hulpteugels kan me allemaal niet boeien, maar DIT is gewoon bull.... Koe

gedeeltelijk ben ik het met je eens. Je kunt niet zeggen het is een groot paard dus kan ik hem niet op alleen een bitje rijden.

Maar ik weet niet hoe het met dit paard zit want ik heb er nog nooit op gereden en Juut wel.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 21:19

deedee19 schreef:
Juut schreef:

stef schreef:

gedeeltelijk ben ik het met je eens. Je kunt niet zeggen het is een groot paard dus kan ik hem niet op alleen een bitje rijden.

Maar ik weet niet hoe het met dit paard zit want ik heb er nog nooit op gereden en Juut wel.

Kijk eens goed naar die hals... Knipoog Dat probleem heb jij waarschijnlijk ook met RB, dat je hem met thienneman buiten rijdt?
Mocht het je nog steeds onduidelijk zijn, Stef, pb me maar. Dan leg ik het je perfect uit.

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 23:45

Welk ras is Beborah??
Ziet er leuk uit!!
Leuke foto's!!

ff offtopic vraagje: bij een martingaal kan een paard toch wel zijn neus omhoog steken, alleen de hulpen komen dan nog normaal door, dacht ik!!
Bij een thiedemann komt er dan toch druk op het bit als de neus omhoog gaat??zodat het paard zijn neus weer naar beneden doet, zodat de druk weg is??

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 23:58

ladyenpippi schreef:
Afbeelding
Oh ik heb een foto gevonden van mijn thiedeman. En als je nog meer foto's moet hebben dan moet je het maar zeggen.

En zoals je ziet is ie dus precies hetzelfde alleen andere kleur en hij zit niet extra vast om de hals Clown Een thiedeman is niets meer dan een kruising tussen een slof en een martingaal.. Of eigenlijk slof en martingaal in 1..

Maare ff ontopic, het ziet er wel gezellig uit, en ik hoop dat er goed op de mensen gelet worden als ze met hulpteugel rijden! Dan kan er niet zoveel mis gaan denk ik/hoop ik...

Nadua

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 00:05

kamaron schreef:
mesastamp schreef:
Afbeelding

toch een slof ... Bloos of niet dan

Thiedeman zie ik....als ik het goed zie...

Mijn idee ook, volgens mij toch echt een slof. En waarom zoveel mensen anti-slof zijn, omdat heeeel veel mensen er niet mee om kunnen gaan. En ze gewoon in de krul letterlijk worden getrokken en dit is niet bepaald natuurlijk.
En op een manege, zie je het idd bijna nooit, en ik heb het daar gewoon niet zo op elke keer vreemde mensen erop die aan de slof hangen en dan nog eens 4u achter elkaar.
Maar goed iedereen in zijn waarde.... Haha!