shelltje schreef:best mooie paardjes hoor maar even een opmerking jullie schrijven steeds dat een martingaal voor hem tegen te houden is maar een martingaal daar hoor je toch mee te springen zodat je paard het hoofd niet omhoog kan gooien daar is toch een tiedeman voor?
Ja, sommige paarden vinden het grappig om de neus omhoog te steken (zodat ze de bit inwerking niet voelen) en er tussenuit gaan. De Martingaal verhindert het paard de neus omhoog te steken, en hangt bij een normale / lage hoofdhouding slap.
Andere paarden gaan gewoon lekker op het bit hangen om er tussen uit te gaan. De thienneman zorgt er voor dat je net effe wat sterker bent als zonder. Geef je mooi na wanneer het paard ontspant, dan hangt deze slap. Maar ja, dat nageven, daar schijnen sommige mensen moeite mee te hebben. Vaak zijn dat de mensen die zo fel TEGEN gebruik van deze hulpteugel zijn. Zo rijd ik nooit met slof omdat ik het niet kan. Maar dat betekend niet dat ik ook maar algemeen tegen juist gebruik van de slof ben. Een ander voorbeeld zijn sporen; ik draag ze zo min mogelijk omdat ik van mezelf weet dat ik met de hakken naar binnen rijd, en dan onnodig zou zitten porren met die dingen. Vraag me af hoeveel van die mensen die in dit topic zitten te bokken over hulpteugels zo wekelijks met sporen rijden...Verwacht geen antwoord, hoor.