Votje (v. Gribaldi) onder het zadel!! @ work!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rockey

Re: Votje (v. Gribaldi) onder het zadel!! @ work!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 14:59

hele vette bok suzanne!! vind jullie een erg leuke combinatie, komt helemaal goed Ja

en over het commentaar, misschien is het wat aan de vroege kant, maar die hengsten op de hengstenkeuring dan? ieder doet toch wat hij of zij denkt dat het beste is voor zijn paard, dit paard is al meer paard dan andere op deze leeftijd, en ze heeft hierboven al aangegeven waarom ze er nu al mee begint, en wie weet gaat ie straks wel even terug de wei op, en ik neem niet aan dat ze haar nu al 7 dagen in de week rijd...

vind het echt een gaaf beest !!!

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 15:16

Zwelgje schreef:
right... Ach gut
als jij dat wil geloven, okiedokie! Helaas is er voldoende proefondervindelijk bewijs geleverd wat jouw verhaal ontkrachtigd.
Ooit de studie gevolgd bij de Waiboerhoeve over gecontroleerde belasting en "ongecontroleerde" belasting. Weet niet of ik het boekje nog heb.
Maar het komt er op neer dat wanneer je veulens vanaf 6 maanden alleen gecontroleerde beweging geeft ze niet meer kans ontwikkelen op bijvoorbeeld gewrichtsproblemen zoals ocd.
In de leeftijdsgroep vanaf 1 jaar was het verschil tussen gecontroleerd en ongecontroleerd nihil.
Maar *tromgeroffel* Haha! in de leeftijdsgroep van 2 tot 3 jaar en gecontroleerde beweging versus de groep ongecontroleerd komt er dus wel een groot verschil aan te pas.
Uiteraard spreek je altijd uit het oogpunt van een "over" belasting maar tijdens de groeiperiode is bijna elke gecontroleerde (niet natuurlijke, laten we eerlijk zijn) beweging belastend. Dat kan gaan van "voedingstekort" in de gewrichten met een grotere kans op artrose en artritis op jonge leeftijd.

Dat boekje heb ik idd gelezen, maar ik denk dat jij hem niet helemaal goed hebt gelezen. Zoals de veulens hier getraind worden is wel pure overbelasting met die galopsessies. Vooral voor die groep die de rest van de dag in een box staat. De groep die de rest van de dag buiten loopt, is nog het beste af.

Maar dit is een onderzoek met VEULENS, niet met 2,5-jarigen. En dit is overbelasting.

Wat de TS doet is gewoon belasting en dat is goed voor de botontwikkeling. Doordat er dan schokken door de botten en gewrichten heengaan, wordt zo'n bot op alle mogelijke manieren en van alle kanten af belast. dan gaan er golven door zo'n bot heen en loodrecht op die golven worden er dan trabeculae (weet geen nederlands woord, maar is zoveel als verstevigingen) aangebracht, waardoor het bot sterker wordt!
[/quote]

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 15:20

Mackie schreef:
Zwelgje schreef:
right... Ach gut
als jij dat wil geloven, okiedokie! Helaas is er voldoende proefondervindelijk bewijs geleverd wat jouw verhaal ontkrachtigd.
Ooit de studie gevolgd bij de Waiboerhoeve over gecontroleerde belasting en "ongecontroleerde" belasting. Weet niet of ik het boekje nog heb.
Maar het komt er op neer dat wanneer je veulens vanaf 6 maanden alleen gecontroleerde beweging geeft ze niet meer kans ontwikkelen op bijvoorbeeld gewrichtsproblemen zoals ocd.
In de leeftijdsgroep vanaf 1 jaar was het verschil tussen gecontroleerd en ongecontroleerd nihil.
Maar *tromgeroffel* Haha! in de leeftijdsgroep van 2 tot 3 jaar en gecontroleerde beweging versus de groep ongecontroleerd komt er dus wel een groot verschil aan te pas.
Uiteraard spreek je altijd uit het oogpunt van een "over" belasting maar tijdens de groeiperiode is bijna elke gecontroleerde (niet natuurlijke, laten we eerlijk zijn) beweging belastend. Dat kan gaan van "voedingstekort" in de gewrichten met een grotere kans op artrose en artritis op jonge leeftijd.

Dat boekje heb ik idd gelezen, maar ik denk dat jij hem niet helemaal goed hebt gelezen. Zoals de veulens hier getraind worden is wel pure overbelasting met die galopsessies. Vooral voor die groep die de rest van de dag in een box staat. De groep die de rest van de dag buiten loopt, is nog het beste af.

Maar dit is een onderzoek met VEULENS, niet met 2,5-jarigen. En dit is overbelasting.

Wat de TS doet is gewoon belasting en dat is goed voor de botontwikkeling. Doordat er dan schokken door de botten en gewrichten heengaan, wordt zo'n bot op alle mogelijke manieren en van alle kanten af belast. dan gaan er golven door zo'n bot heen en loodrecht op die golven worden er dan trabeculae (weet geen nederlands woord, maar is zoveel als verstevigingen) aangebracht, waardoor het bot sterker wordt!

[/quote]

Ik bedoel niet het onderzoek mbt ocd want dat is alleen met veulens idd. Maar het gaat om een onderzoek wat een 7 jaar geleden is uitgevoerd bij de Waiboerhoeve bij veulens, jaarlingen en twenters.
En daar wordt niet alleen ocd beschreven maar ook artrose, artritis.
Dus het gaat echt om een op zich zelf staand onderzoek, los van het ocd onderzoek. Ik zal straks eens kijken of ik dat boekje nog kan vinden... .

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 15:21

Mackie schreef:
Zwelgje schreef:
right... Ach gut

[/quote]

Schokken door het bot??

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 15:28

Mackie schreef:
Zwelgje schreef:

[/quote]

En gij gelooft da Ach gut
Het probleem is alleen dat we nog niet van BOT spreken. Tegen het einde van het 3e levensjaar is de botontwikkeling zover ten einde dat het ook zinvol is om bijvoorbeeld betrouwbare rontgenfoto's te nemen.
Op de leeftijd van Votje bestaan de grote botoppervlakken nog hoofdzakelijk uit kraakbeen en dat ik niet zo "schokbestendig" als bot.
Dus als we praten over een bijna uitgegroeid paard dan ga ik mee met je verhaal maar nu... denk het niet.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 15:29

Toen ik mijn been gebroken had, moest ik vrij snel daarna al weer op het been gaan staan, omdat er dan botprikkeling zou plaatsvinden, waardoor het bot sterker werd.....Ik MOEST dit doen! Dus waarom zou zo'n theorie niet voor paarden opgaan?

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 15:35

Viennanova schreef:

Toen ik mijn been gebroken had, moest ik vrij snel daarna al weer op het been gaan staan, omdat er dan botprikkeling zou plaatsvinden, waardoor het bot sterker werd.....Ik MOEST dit doen! Dus waarom zou zo'n theorie niet voor paarden opgaan?

Lieverd, het gaat in hoofdzaak nog niet eens over bot. Het gaat over de "prikkeling" die moet plaatsvinden om KRAAKBEEN tot bot om te laten vormen. Een 2.5 jarige is bot technisch nog niet klaar voor die "schokken".
JUIST omdat kraakbeen tot bot moet vormen is regelmatige "belasting" belangrijk. Gelijkmatige belasting zoals weidegang. Maar rijden is een "eenzijdige" belasting en als je dit maar vaak genoeg of lang genoeg doet (TS is tenslotte al flink aan het longeren vanaf november 2004) dan heeft dit invloed op de "voedingstoestand" van het bot en/of kraakbeen.
Storingen in dit proces kunnen zich uiten in vroegtijdige artrose en/of artritis, botwoekeringen e.d. .
Dus laten we de dingen wel in perspectief blijven zien. Een 2.5 jarige is bot technisch nog helemaal niet klaar om uberhaupt die schokken goed te kunnen verwerken.

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 16:10

Die schokken door het bot he... (had er nog nooit van gehoord, maar er zit wél wat in.) die zijn er dan toch ook als het paard op eigen benen loopt zónder ruiter?! (het moet z'n eigen gewicht al dragen) Een klein kind maakt ook sterkere botten aan door te spelen/klimmen enz. en niet door zware dozen te tillen (tenminste, zo zie ik het...)
Daarnaast vind ik het ook fout om als excuus te geven dat je paard van de energie barst en praatjes kreeg. Die van mij kreeg dat ook en ik ben eerst begonnen met grondwerk (leider volgen, commando's, stil staan etc. etc.). Als mijn paard de hele dag op stal heeft gestaan, dan nóg weet ik het te presteren dat hij netjes achter me loopt. Ik ga dan niet op z'n rug springen om "de baas over hem te blijven". Dat vind ik eerlijk gezegd een beetje handelen uit onmacht.
Als ik in jouw positie zat en ik zou geen fatsoenlijke losgooibak hebben of een andere stal kunnen vinden, dan had ik hem nog lekker in een opfok gegooid tot ie een jaar of 3 / 3,5 was. en had ik em zeeeker niet op z'n 2e al "flink" gelongeerd! Hoezo "óverbelasting" Ik hoop dat je je paardje zeker nog een paar maanden met rust laat, want dat zou zeer zonde kunnen zijn voor zo'n topper! Wow! wat een prachtbeest is dat zeg! Nou veel succes met alles en hou het rustig. Volgens mij is et echt een paard dat dingen heel snel oppakt en daardoor te snel te veel dingen gaat doen en zich teveel gaat belasten... Ik ben er meerdere malen voor gewaarschuwd dat ik het écht rustig aan moet doen en gewoon moet wachten ook al lijkt het alsof ie aangeeft dat hij dat wel kan. (die van mij werkt té graag voor je hehe) maar ja, hopelijk houdt je paardje er nix aan over (als je door rijdt)

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 16:29

je kan natuurlijk ook heel het topic verpesten, als je er zo tegen bent, open dan een apart topic erover.. Doei, doei

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 16:36

rockey schreef:
je kan natuurlijk ook heel het topic verpesten, als je er zo tegen bent, open dan een apart topic erover.. Doei, doei

Dacht dat dat wel meeviel...het wordt nog wel netjes gehouden toch?

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 16:40

ja ik vind ook wel dat het netjes wordt gehouden... toch?! Het is een geweldig paard, om van te kwijlen gewoon! maar om het de hemel in te prijzen om zo vroeg te beginnen...

MissBonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 16:53

Uber stoer paard Cool Veel plz er nog mee !!

Lynn_Noname

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 16:54

een half zusje van het paard bij mij op proef Haha!

mooi beestje Haha!

jimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 17:06

wat een gezeik allemaal,en dat over een paar simpele rij foto's.
het enige wat er met dit paard gedaan word is hooguit 3 keer in de week 15 of 20 minuten rondjes rijden,en waarom ze dit doet??? dat is op blz 1 al uitgelegd.dus ik zou zeggen hou al dat gezeur over "ze is te jong"je hebt geen inzicht en bla bla bla lekker voor je.
en bedankt de gene die wel gewoon nadenken naar de fotos kijken en zien dat dit paard er plezier in heeft,fris is en niet overbelast word.
wat dachten jullie van de hengsten die over een aantal weken naar ermelo moeten,die worden een stuk zwaarder getraind.en wij weten ook dat dit niet altijd goed uitpakt.
Dus als jullie Suzanne een beetje kennen en ook haar pech met haar vorige paarden,dan zul je zelf wel weten dat juist zij heel voorzichtig is met deze topper.en haar echt wel de tijd geeft om te groeien en om jong te zijn.
veel succes met jullie jonge paarden,en deze combinatie komt er wel!!!!!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 17:16

Ach volgende week plaats ik gewoon Votje met Stang en trens foto´s! Knipoog

De meningen zullen hier altijd over verdeeld blijven en ieder mag zn oordeel geven. Het enigste wat ik er op aan t merken heb is dat ik het knap vind dat sommige mensen hun oordeel kunnen vellen aan de hand van wat foto´s?! Jullie zien toch niet hoe lang en hoe intensief ik haar rijd? En ik heb genoeg ervaring met jonge paarden om in te schatten wat wel er niet verantwoord is maar ik ga me niet lopen verontschuldigen hier. Degenen die mij kennen weten hoe ik met Votje omga en waarom.
De hengsten voor de hengstenkeuring lopen echt al bijna het L2 werk uit hoor, ook als ze in juli pas 3 worden en daar wordt in augustus 2 jarige leeftijd mee begonnen.

Votje kan dit werk prima aan, ik heb een fijne bodem en ze mag nog lekker los buiten lopen spelen. De tijd zal uitwijzen wie de verstandigste blijkt te zijn. (degene die met zn 8 jarige paard nog steeds B rijd of iemand die het paard verantwoord voor de sport inzet)

Genoeg nu hoop ik over haar leeftijd want anders vraag ik hier wel een slotje op. Het lijkt wel of het hier af en toe meer om jaloezie draait dan om principes.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 17:24

Ik vind nu toch ook wel dat hier een beetje gezaagd wordt. Als een paard zich leent tot werk moet je hem dat gewoon aanbieden, in correcte verhoudingen (waarvan ik wel zeker weet dat suzanne die kent) weliswaar. Het komt volgens mij ten slechte als het niet zou gebeuren.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 17:51

[quote="Zwelgje]
En gij gelooft da Ach gut
Het probleem is alleen dat we nog niet van BOT spreken. Tegen het einde van het 3e levensjaar is de botontwikkeling zover ten einde dat het ook zinvol is om bijvoorbeeld betrouwbare rontgenfoto's te nemen.
Op de leeftijd van Votje bestaan de grote botoppervlakken nog hoofdzakelijk uit kraakbeen en dat ik niet zo "schokbestendig" als bot.
Dus als we praten over een bijna uitgegroeid paard dan ga ik mee met je verhaal maar nu... denk het niet.[/quote]

uhh... ja, dat geloof ik, leren we namelijk ook op school. Het gaat over de botontwikkeling, of eigenlijk de benige structuren, waar ook kraakbeen onder valt. En om dat bot dus 'schokbestendig' te krijgen is dit soort training heel geschikt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 17:53

*niet hele topic gelezen*

Waar ik me aan stoor is dat ik reacties zie van mensen die een willekeurige bokker op een willekeur fjordje/hafje/warmbloedje, whatever met deze leeftijd zien rijden, die compleet de grond in stampen, want je moet niet op een 2 jarige gaan zitten,n wachten tot ze MINIMAAL 3 zijn, etc.

En nu, iemand die een beetje naam heeft, die een paard met weet ik veel wat voor afstamming heeft... mag het ineens wel?

Een paard is te jong, of niet. Of je er Nou anky of een tuinkabouter opzet.

Hoe bedoel je met 2 maten meten

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 18:09

stef schreef:
*Een paard is te jong, of niet. Of je er Nou anky of een tuinkabouter opzet.

Maar die Anky kan dan misschien wel beter aanvoelen wat het paard aan kan dan de tuinkabouter.
Als mijn 2-jarige de stal af zou breken van energie zou ik ook eerder een grote wei voor hem proberen te regelen dan erop springen maar desalniettemin vind ik het er netjes en niet overvraagd uit zien Lachen

paulanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 18:20

nou suzanne,ik vind het gewoon een erg mooi paard en jullie zijn een leuke combinatie!
En daar laat ik eht lekker bij Haha!

irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 18:30

Tjee, dat ziet er wel even wat anders uit dan dat kleine zwarte ding wat er bijna 3 jaar geleden in de stal lag Haha!

Ze is echt heel erg mooi geworden, daar gaan we nog veel van horen.

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 18:47

Wow, Wat is ze gaaf geworden! Echt al een heel paard!

Ik sta versteld van haar gangen! Super!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 18:54

stef schreef:
*niet hele topic gelezen*

Waar ik me aan stoor is dat ik reacties zie van mensen die een willekeurige bokker op een willekeur fjordje/hafje/warmbloedje, whatever met deze leeftijd zien rijden, die compleet de grond in stampen, want je moet niet op een 2 jarige gaan zitten,n wachten tot ze MINIMAAL 3 zijn, etc.

En nu, iemand die een beetje naam heeft, die een paard met weet ik veel wat voor afstamming heeft... mag het ineens wel?

*Raad Stef aan om wel het hele topic te lezen*

Ze ziet er goed uit en doet het ook goed, daar valt niets van te zeggen.
Verder vind ik het moeilijk te (ver)oordelen, deze foto's. Ik heb voorheen wel commentaar gehad op je longeerfoto's, maar dat was omdat ik vanaf de foto de omstandigheden kon inschatten terwijl je zelf de trainingsduur had aangegeven. (meerdere malen per week eenhalf uur longeren in een naar mijn mening veel te klein bakje met loeizware bodem).
Dan zie ik ze toch liever onder het zadel in een grote bak met een goede bodem.

Ik vind je argument om haar aan het werk te zetten overigens heel zwak, elk jong paard heeft energie, zeker als ze op stal staan. Het is jouw verantwoordelijkheid om te zorgen dat een jong paard op een gezonde manier zijn energie kwijt kan. Als je dit niet kan realiseren moet je niet aan jonge paarden beginnen.

Ik hoop iig dat je haar goed inschat en haar wellicht nog een lange zomer wegzet. Als ze zo braaf is als nu kan je haar na zo'n weideperiode toch zo weer oppakken?

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 19:07

jeetje.. waarom ben je zo vroeg begonnen met inrijden? Ik denk niet dat je je paard daar een voordeel mee doet!!

Maar hij ziet er goed uit, mooi paard!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 19:39

Kan het niet laten Bloos

Mooi paard, buiten kijf.
Toch, ik begrijp echt niet waarom je er nu al op zit...

Hier thuis heb ik ook een 2,5 jarige staan, en net als jij beschrijft, ook hij heeft veel energie en geeft absoluut met zijn gedrag aan toe te zijn aan wat lesjes/afleiding. Toch, die gaat bij mij echt niet eerder onder het zadel als eind van de zomer.

De vergelijking met dekhengsten en L2 klaar zijn op 2,5 jarige leeftijd vind ik krom. Je zult toch moeten inzien dat er bij potentiele dekhengsten heel andere belangen spelen dan louter het rijplezier van de ruiter, oftewel, dat gaat alleen maar om geld en niet het welzijn van het paard in kwestie.

Dus vertel nou eens werkelijk waarom jij nu al op je 2,5 jarige meent te moeten rijden? Waarom zo'n haast?