Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
runningkawa schreef:
Vraag me dan direct af hoe deskundig de dressuurlessen zijn en schrik ineens wat minder over de rt vragen die hier voorbij komen...
baister schreef:nou.. dit is iig geen reclame.. ben zelf op die manege weze rijden.. het is niet de beste manege wat er bestaan.. maar ik snap niet wrom we hier nou zo moeilijk doen?
xKatleentjex schreef:ik kan me alleen maar aansluiten bij RunningKawa
Sorry, maar ik vind het geen grappige foto's. Ik zie een hoop vreselijke houdingen die op alle manieren over de hindernis vliegen, en dat lijkt me niet prettig voor de paarden. Dat er eens 1tje of een paar zijn die wat ongelukkig erover gaan, dat kan gebeuren. Maar zoveel op een les op zo'n hoogte, dat kan niet. Maar toch kunnen de ruiters er niets aan doen, zij moeten het inderdaad leren dus hun kan ik niets verwijten,maar wel de instructeur. Dat zoiets gebeurd bij lage kruisjes en hindernissen, tot daar toe, maar op zo'n hoogte zou het niet meer(zoveel) mogen gebeuren.
Of ik heb een vreemde instructrice , maar wij kregen vroeger een keertje per maand ook een springles. En de eerste maanden hebben we niets anders gedaan dan balkjes draven, kruisjes en in-uitjes springen in draf, nog geen dertig centimeter hoog, verlichte zit oefenen en het correct sturen en opvangen na de hindernis. Niks anders dan dat. hoe hard we ook zeurden dat we ook eens hoger wilden, ze weigerde steevast om de balk ook maar een centimeter hoger te zetten totdat onze houding goed genoeg was en we er klaar voor waren. En na een tijd vond ze dat we eraan toe waren, en zette ze de balk hoger. We konden er allen netjes overheen en we hadden geen problemen. In de springlessen is er op 2 na in jaren tijd nooit iemand gevallen(natuurlijk hoorde ik bij die 2![]()
), ook niet bij weigeringen of vreemde sprongen.
Heb ook al eens een springles als deze gezien. Twee hindernissen van een halve meter, en hoppa cross er maar over met de pony's met ruiters die duidelijk nog niet op niveau waren. Gevolg: een hoop met het hoofd naar de sterren kijkende crossende paarden die nauwelijks in toom te houden waren, rampzalige houdingen terwijl er over de hindernissen gevlamt werd en 1 val van een meisje dat later weigerde om verder te gaan omdat ze schrik had gekregen van haar pony. En zoiets noem ik dus geen springles, maar vliegen met je pony.
Dus volgende keer weigeren om zo hoog te springen als je weet dat je het nog niet kan. Liever een instructreur/trice die met de basis begint en dan uitbouwt, ipv 1tje die dadelijk begint te 'experimenteren' .
Annetje schreef:(Ter herinnering)Het is niet mijn bedoeling de ruiters in een kwaad daglicht te stellen, géén commentaar dus op de rijstijl van de ruiters, dit zijn natuurlijk allemaal momentopnames en niet iedereen heeft hetzelfde talent als een ander
sflj schreef:En wat de commentaren hier betreft; Niks van aan trekken, de betweters hier zitten en rijden natuurlijk allemaal perfect, zitten hun paard nooit in de weg of in de mond enz.
Bovendien weet iedereen met een beetje verstand dat die foto's natuurlijk allemaal momentopnamen zijn.
(Ter herinnering)
Citaat:crossmonster: ik vraag me erg af wat de kwaliteiten van de instructie zijn....
bij de eerste foto's zie je dat paard drafbalk en hindernis in een keer springt
leg dan eerst balkjes neer of een nog lager sprongetje en leg die drafbalk er in hemelsnaam wat verder van af..
leer deze mensen op een speelse manier springen, maak een lijntje van wat lage sprongetjes die in draf kunnen worden genomen, maar dit is IMO best wel triest voor paard én voor ruiter, want zoveel ongelukken in een les is niet normaal !
runningkawa schreef:idd
De meiden neem ik niks kwalijk, maar de instructie is prut.
Drafbalkjes, daarna een kruisje erachter, dat zijn de manieren om mensen te leren springen.
Zo krijgen ze alleen maar angst of gebeuren er een keer erge dingen.
De paarden stoppen ook niet voor niets, want dat zou je zelf ook wel doen als je weet dat er weer een ruk in je mond, of een klap in je rug komt.
Nee, die heeft niks met springles te maken.
Vraag me idd de kundigheid van de lesgevers af.
Citaat:joycje: Hier gaat het niet over beginner zijn..
Het gaat hier over de instructie die nergens over gaat. Staat erbij en kijkt erna. Verder heb ik niet veel verstand van springen maar als je alleen de ruiters al ziet zitten zien ze er niet uit alsof ze zo kunnen springen als wat voor deze hindernissen vereist zijn.
Verder hoor je bij de BASIS te beginnen en dat zijn in uitjes. en lage!!!! hindernissen... Plus dat het handig is dat je weet hoe je op een paard moet zitten..( in verlichte zit dus )
Het ene paard weigert meestal.. Goh misschien zouden ze daar dan eens verder naar moeten kijken!.
En zoveel ongelukken in één les. Dat kan bijna niet anders dan liggen aan de kwaliteit van de instructie en van de ruiters en misschien ook wel de gezondheid van de paarden....
Ik zou er dus nog eens over nadenken hoe trots je moet zijn op deze stills.
groetjes joyce
Citaat:sflj: En wat de commentaren hier betreft; Niks van aan trekken, de betweters hier zitten en rijden natuurlijk allemaal perfect, zitten hun paard nooit in de weg of in de mond enz.
Bovendien weet iedereen met een beetje verstand dat die foto's natuurlijk allemaal momentopnamen zijn.
(Ter herinnering)
Citaat:Annetje: Tjah daar ben ik het wel mee eens, drafbalk vond ik idd ook wat dichtbij liggen, maar ik neem aan dat de instructeur daar wel verstand van heeft omdat het een springruiter is en al veel jonge paarden heeft leren springen. Ik neem ook aan dat de manege geen onkundige instructeur in zouden huren, anders zou ik het wel erg raar vinden.
Citaat:Annetje: Dat is wel heel erg banketstaaflig dat je dat zegt want dit is helemaal niet zo! Als de pony braaf sprong dan ging ze mooi mee en werd de pony echt niet in de mond getrokken oid.
Citaat:Annetje: Hoe weet je dit nu weer? Er zit geen geluid bij, dus je weet ook niet wat de instructeur voor commentaar op deze sprongen gegeven heeft. De ruiters kennen allemaal de verlichte zit trouwens en hebben dit vaak zat geoefend.
Citaat:Baister: en om even sanne op te krikken (veertjuh14) het lag aan de pony. Verona sprong al over het balkje heen terwijl dat niet de bedoeling was. dat lag dus niet aan haar.
runningkawa schreef:Kijk bij deze betweter ff in het profiel of bij het plaatje bij mijn naam.
Dan zie je op wat meer hoogte een paard wat niet in de mond getrokken word.
En hoe heeft deze betweter dat geleerd.
door balkjes te draven, kruisjes te springen en later pas wat hoger te gaan
Deze hoogte kreeg deze betweter nog niet, toen ze nog niet mee kon komen met het paard.