Alle springmissers op een rijtje! incl zandhappers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 17:41

haha ik vind t wel lache om te zien.. Tong uitsteken Cool

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 18:20

en zoals iemand anders al zegt.. een springles is er om te leren.. je kunt tog niet verwachten dat iedereen (!) meteen perfect springt alsof hij al jaren springt? iedereen begint onderaan.. deze mensen dus ook

Iedereen begint onderaan, he? Waarom zetten ze die hindernissen dan gelijk op 50/60 cm? Begin alsjeblieft eerst met een rondje of 2 verlichte zit, daarna balkjes, en dan pas een sprongetje! En ja, als dat GOED gaat kun je aan sprongetjes beginnen! Zo hoort elke instructeur/trice dat te doen, ookal zijn ze nieuw ! (dan helemaal!) Scheve mond

en om even sanne op te krikken (veertjuh14) het lag aan de pony. Verona sprong al over het balkje heen terwijl dat niet de bedoeling was. dat lag dus niet aan haar. maar goed.. dit was weer mijn verhaaltje

Een paard kan alleen goed springen als de ruiter op de juiste manier een sprong aanrijd..(dacht ik toch? Verward ) In mijn ogen is het dus wel degelijk haar fout..

Maar oke, dat is ook weer mijn mening, en die veranderd hier over niet.

XxX Debbie Knipoog

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 18:24

runningkawa schreef:

Vraag me dan direct af hoe deskundig de dressuurlessen zijn en schrik ineens wat minder over de rt vragen die hier voorbij komen...

De dressuurlessen worden allemaal gegeven door gediplomeerde instructrices waarvan wij iedere week les krijgen. Deze lessen zijn echt wel goed. Er valt nooooit iemand. Behalve als er echt iets geks gebeurt ofzo maar dat is eigenlijk bijna nooit. De manege zelf is trouwens echt geen slechte manege. Er zijn nog punten die verandert moeten worden maar daar zijn ze mee bezig. Ze zijn nu bezig een veiligheidscertificaat te halen en aan te sluiten bij de fnrs. Daarvoor moet er nog wel wat veranderen maar niet iedere manege is perfect. Sterker nog ik ken er weinig die voor 100% perfect zijn. Maar daarom wordt daar ook aan gewerkt Knipoog
De man die springles gaf kent idd het nivo van de ruiters niet, en had daarom misschien niet zo ver moeten opbouwen. Ik moet vanavond springen op Shera. Zodra ik zelf merk dat er een hoogte komt waarbij het bij mij of Shera niet meer goed gaat geef ik dat dan ook aan. De ruiters die gisteren reden zijn nog niet zo mondig om te zeggen dat het te veel voor ze is. Dat is jammer want als ze dat wel gedaan hadden was het misschien veel beter gegaan. Dat deze man dit zelf niet gezien heeft is idd wel jammer voor zowel de ruiters als de paarden. Ik was ook niet bepaald blij deze foto's te zien.
Maar misschien is het voor jullie een geruststelling dat deze man maar 4 springlessen kwam geven en dat dit eenmalig is.
De normale lessen worden echt goed gegeven en het gaat er absoluut niet lomp aan toe of boven het niveau van de ruiters. Als dit in jullie ogen ongeloofwaardig klinkt, kom dan gerust eens kijken Lachen

baister

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 18:40

amen Schijnheilig

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 18:45

Hebben ze niks bezeerd, ik ben vandaag met springen heel banketstaaf op me rug terecht gekomen Scheve mond
Heb nu alleen een zere rug, en verder niks gebroken!

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:00

Ik heb van Sanne gehoord dat ze een blauwe plek heeft en wat last van haar rug. Verder had zij niks. Van het andere meisje weet ik het niet maar die zei geloof ik tegen de TS dat ze nergens last van had.

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:39

baister schreef:
nou.. dit is iig geen reclame.. ben zelf op die manege weze rijden.. het is niet de beste manege wat er bestaan.. maar ik snap niet wrom we hier nou zo moeilijk doen?

Dan zou ik de foto's nog maar eens goed bekijken. En daarna eens naar een goeie les gaan kijken... Dan heb je je antwoord.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 20:26

ik kan me alleen maar aansluiten bij RunningKawa
Sorry, maar ik vind het geen grappige foto's. Ik zie een hoop vreselijke houdingen die op alle manieren over de hindernis vliegen, en dat lijkt me niet prettig voor de paarden. Dat er eens 1tje of een paar zijn die wat ongelukkig erover gaan, dat kan gebeuren. Maar zoveel op een les op zo'n hoogte, dat kan niet. Maar toch kunnen de ruiters er niets aan doen, zij moeten het inderdaad leren dus hun kan ik niets verwijten,maar wel de instructeur. Dat zoiets gebeurd bij lage kruisjes en hindernissen, tot daar toe, maar op zo'n hoogte zou het niet meer(zoveel) mogen gebeuren.

Of ik heb een vreemde instructrice , maar wij kregen vroeger een keertje per maand ook een springles. En de eerste maanden hebben we niets anders gedaan dan balkjes draven, kruisjes en in-uitjes springen in draf, nog geen dertig centimeter hoog, verlichte zit oefenen en het correct sturen en opvangen na de hindernis. Niks anders dan dat. hoe hard we ook zeurden dat we ook eens hoger wilden, ze weigerde steevast om de balk ook maar een centimeter hoger te zetten totdat onze houding goed genoeg was en we er klaar voor waren. En na een tijd vond ze dat we eraan toe waren, en zette ze de balk hoger. We konden er allen netjes overheen en we hadden geen problemen. In de springlessen is er op 2 na in jaren tijd nooit iemand gevallen(natuurlijk hoorde ik bij die 2 Bloos Schijnheilig ), ook niet bij weigeringen of vreemde sprongen.

Heb ook al eens een springles als deze gezien. Twee hindernissen van een halve meter, en hoppa cross er maar over met de pony's met ruiters die duidelijk nog niet op niveau waren. Gevolg: een hoop met het hoofd naar de sterren kijkende crossende paarden die nauwelijks in toom te houden waren, rampzalige houdingen terwijl er over de hindernissen gevlamt werd en 1 val van een meisje dat later weigerde om verder te gaan omdat ze schrik had gekregen van haar pony. En zoiets noem ik dus geen springles, maar vliegen met je pony.

Dus volgende keer weigeren om zo hoog te springen als je weet dat je het nog niet kan. Liever een instructreur/trice die met de basis begint en dan uitbouwt, ipv 1tje die dadelijk begint te 'experimenteren' . Lachen

Lientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 20:40

hehe wat een hectische les zo te zien, zoveel ruiters die in het zand happen op 1 les dat is niet leuk.
Maarja al doende leert men he!

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 20:58

xKatleentjex schreef:
ik kan me alleen maar aansluiten bij RunningKawa
Sorry, maar ik vind het geen grappige foto's. Ik zie een hoop vreselijke houdingen die op alle manieren over de hindernis vliegen, en dat lijkt me niet prettig voor de paarden. Dat er eens 1tje of een paar zijn die wat ongelukkig erover gaan, dat kan gebeuren. Maar zoveel op een les op zo'n hoogte, dat kan niet. Maar toch kunnen de ruiters er niets aan doen, zij moeten het inderdaad leren dus hun kan ik niets verwijten,maar wel de instructeur. Dat zoiets gebeurd bij lage kruisjes en hindernissen, tot daar toe, maar op zo'n hoogte zou het niet meer(zoveel) mogen gebeuren.

Of ik heb een vreemde instructrice , maar wij kregen vroeger een keertje per maand ook een springles. En de eerste maanden hebben we niets anders gedaan dan balkjes draven, kruisjes en in-uitjes springen in draf, nog geen dertig centimeter hoog, verlichte zit oefenen en het correct sturen en opvangen na de hindernis. Niks anders dan dat. hoe hard we ook zeurden dat we ook eens hoger wilden, ze weigerde steevast om de balk ook maar een centimeter hoger te zetten totdat onze houding goed genoeg was en we er klaar voor waren. En na een tijd vond ze dat we eraan toe waren, en zette ze de balk hoger. We konden er allen netjes overheen en we hadden geen problemen. In de springlessen is er op 2 na in jaren tijd nooit iemand gevallen(natuurlijk hoorde ik bij die 2 Bloos Schijnheilig ), ook niet bij weigeringen of vreemde sprongen.

Heb ook al eens een springles als deze gezien. Twee hindernissen van een halve meter, en hoppa cross er maar over met de pony's met ruiters die duidelijk nog niet op niveau waren. Gevolg: een hoop met het hoofd naar de sterren kijkende crossende paarden die nauwelijks in toom te houden waren, rampzalige houdingen terwijl er over de hindernissen gevlamt werd en 1 val van een meisje dat later weigerde om verder te gaan omdat ze schrik had gekregen van haar pony. En zoiets noem ik dus geen springles, maar vliegen met je pony.

Dus volgende keer weigeren om zo hoog te springen als je weet dat je het nog niet kan. Liever een instructreur/trice die met de basis begint en dan uitbouwt, ipv 1tje die dadelijk begint te 'experimenteren' . Lachen

Jep hier sluit ik mij bij aan..

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 21:02

hmm, erg grappig om zoiets te zien.

hoewel ik heel goed kan begrijpen dat eht weleens misgaat begrijp ik niet waarom dat ene meisje die er boven de sprong afviel zon hindernis nam, het paard deed het helemaal goed en dan valt zij eraf, kwestie van een slechte zit en veel te weinig ervaring, ze mag wel eerst weer met kruisjes beginnen. Lachen

ob_session

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 21:19

hahah dit is echt grappig om te zien zeg. maar die houdingen zijn zeker niet best daar mag wel op geoefent worden. hoelang is die springles er al? het ziet er wel grappig uit wat zullen jullie gelachen hebben toen jullie dit zagen. de foto's zijn wel van veraf genomen dat is wel jammer

baister

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 22:22

die springles was voor het eerst.. (en sanne had kei last van rug en last van arm.. maar gaat morgen wel paardrijden)

teqil_mikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 23:17

leuke foto's hoor whahah Haha! commentaar is wel gegeven al Haha!

marn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 12:49

jeetje wat een vreselijke foto's!! zo'n klunsenles heb ik in me hele leven nog niet gezien zeg!!!
Die mogen met z'n allen wel eerst de verlichte zit gaan oefenen over balkjes op de grond!!! En leren omgaan met dieren is ook een goede!!!! Die paarden hebben ook een bid in hun mond hoor, jullie gaan ermee om alsof het speelgoedbeesten zijn!! Walgelijk zulke mensen, echt waar. Ik vind dit echt heel vreselijk om te zien.. Welke manege is dat in godsnaam!!! Je laat zulke kneuzen toch niet springen...iedereen moet het leren dat weet ik, maar iedereen ziet wel dat dit niet werkt met zulke hindernissen en zulke ruiters (of hoe je dit noemt). De paarden zijn er de dupe van, en ik heb het idee dat ze absoluut geen lol erin heeft!!! Arme beesten...

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 13:00

wat een leedvermaak Bloos!

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 14:08

Ik heb gisteren gereden in de gevorderde springles. Dit was de laatste les dat deze instructeur les gaf op de manege. Was ook voor eenmalig.
Ik moet zeggen dat ik na het zien van de fotos gister ook zo mijn twijfels had maar het ging heel goed gisteren. Het ging er absoluut niet lomp aan toe. Instructeur gaf goede uitleg en ik had echt niet het idee dat hij ons overvroeg Vond het een fijne les
Er reden 3 manege paarden en 3 eigen paarden mee. En ze sprongen allemaal behalve een eigen paard. Als het er lomp aan toe gegaan was hadden deze paarden echt niet gesprongen dat weet ik zeker maar het ging hardstikke goed. Absoluut niet zoals op deze foto's te zien is dus als ik jullie was zou ik nog maar eens goed nadenken voordat je deze manege als slecht gaat bestempelen. Omdat er een les mis gegaan is zou gelijk de hele manege en alle lessen slecht zijn? Dit geloof je toch zelf niet

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 14:27

wat een stelletje klungels zeg,hoe ze op hun paard zitten.... Scheve mond
en dan ook nog een hoge hindernis...

arme rug van het paardje Ach gut

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 14:35

OK dan! Leuke foto's en ik hoop dat die ruiters toch allemaal lol gehad hebben!

En wat de commentaren hier betreft; Niks van aan trekken, de betweters hier zitten en rijden natuurlijk allemaal perfect, zitten hun paard nooit in de weg of in de mond enz.
Bovendien weet iedereen met een beetje verstand dat die foto's natuurlijk allemaal momentopnamen zijn.

Annetje schreef:
Het is niet mijn bedoeling de ruiters in een kwaad daglicht te stellen, géén commentaar dus op de rijstijl van de ruiters, dit zijn natuurlijk allemaal momentopnames en niet iedereen heeft hetzelfde talent als een ander
(Ter herinnering)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 14:52

sflj schreef:
En wat de commentaren hier betreft; Niks van aan trekken, de betweters hier zitten en rijden natuurlijk allemaal perfect, zitten hun paard nooit in de weg of in de mond enz.
Bovendien weet iedereen met een beetje verstand dat die foto's natuurlijk allemaal momentopnamen zijn.

(Ter herinnering)

die "betweters" zullen waarschijnlijk ook niet allemaal perfect zitten nee. Maar die "betweters" zullen daarom ook nooit hoge hindernissen gaan springen en beginnen bij de basis. Ik ben zelf ook geen superspringer, geef ik zelf eerlijk toe. Maar ik als "betweter" spring dan wat lage kruisjes, cavalettis en in-uitjes om mijn zit te verbeteren en als dat goed gaat, ga ik het hoger leggen.
Ik rijd zelf hoofdzakelijk dressuur, en ik ga ook niet mijn paard appuyeren 'om eens te kijken of het lukt' en om dan vervolgens liggen te trekken en schoppen, omdat ik nog eens niet fatsoenlijk kan wijken. Ik zie niet in waarom dat bij springen anders zou zijn.

een foto is natuurlijk altijd een momentopname. Maar zoveel foute momentopnames zou niet mogen gebeuren.

overigens hoor je mij niet klagen over de manege of de ruiters zelf, wel over de instructeur, die zou beter moeten weten. Maargoed die man geeft er blijkbaar geen vaste lessen Lachen

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 15:31

leuke foto's
wat kunnen ze allemaal (de paarden Knipoog ) leuk springen
haha die laatste Haha!
commentaar over de ruiters ga ik niet geven, is al genoeg gegeven na 4 pagina's Scheve mond

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 15:34

Citaat:
crossmonster: ik vraag me erg af wat de kwaliteiten van de instructie zijn....
bij de eerste foto's zie je dat paard drafbalk en hindernis in een keer springt
leg dan eerst balkjes neer of een nog lager sprongetje en leg die drafbalk er in hemelsnaam wat verder van af..
leer deze mensen op een speelse manier springen, maak een lijntje van wat lage sprongetjes die in draf kunnen worden genomen, maar dit is IMO best wel triest voor paard én voor ruiter, want zoveel ongelukken in een les is niet normaal !

runningkawa schreef:
idd

De meiden neem ik niks kwalijk, maar de instructie is prut.

Drafbalkjes, daarna een kruisje erachter, dat zijn de manieren om mensen te leren springen.
Zo krijgen ze alleen maar angst of gebeuren er een keer erge dingen.

De paarden stoppen ook niet voor niets, want dat zou je zelf ook wel doen als je weet dat er weer een ruk in je mond, of een klap in je rug komt.

Nee, die heeft niks met springles te maken.
Vraag me idd de kundigheid van de lesgevers af.

Citaat:
joycje: Hier gaat het niet over beginner zijn..

Het gaat hier over de instructie die nergens over gaat. Staat erbij en kijkt erna. Verder heb ik niet veel verstand van springen maar als je alleen de ruiters al ziet zitten zien ze er niet uit alsof ze zo kunnen springen als wat voor deze hindernissen vereist zijn.

Verder hoor je bij de BASIS te beginnen en dat zijn in uitjes. en lage!!!! hindernissen... Plus dat het handig is dat je weet hoe je op een paard moet zitten..( in verlichte zit dus )

Het ene paard weigert meestal.. Goh misschien zouden ze daar dan eens verder naar moeten kijken!.

En zoveel ongelukken in één les. Dat kan bijna niet anders dan liggen aan de kwaliteit van de instructie en van de ruiters en misschien ook wel de gezondheid van de paarden....

Ik zou er dus nog eens over nadenken hoe trots je moet zijn op deze stills.

groetjes joyce

100% mee eens.. ik moest eerst op een dravende pony verlichte zit leren voordat ik balkjes mocht draven! met zijn 6en achter elkaar, en dan gewoon 10 rondjes in verlichte zit!~Knoop in de teugels en je mocht niet leunen op de hals of voorkant van het zadel.. rug recht en naar voren kijken. later mocht ik 3 balkjes draven, later 4.. waren we soms wel 4 lessen mee bezig en een klein huppeltje van 20cm ofzo erachter! Zo langzaam opbouwen naar 60 cm. We beginnen nu nog steeds met lage sprongetjes.. zo bouwen we door naar 60 tot 80 cm!

Verder vind ik dit ook sneu voor de paarden.. ze zijn zo onderhand wel wat gewend maar met plezier zullen ze het absoluut niet doen! Ze krijgen bijne geen ruimte van voren en de ruiters zitten voor de sprong ook niet allemaal even geweldig.. Kijk, na de sprong als je valt.. ok.. Maar ervoor moet je toch zorgen dat je er netjes opzit en je paard recht op de sprong afrijd. Sluit hem op tussen je benen en van voren.

Citaat:
sflj: En wat de commentaren hier betreft; Niks van aan trekken, de betweters hier zitten en rijden natuurlijk allemaal perfect, zitten hun paard nooit in de weg of in de mond enz.

(Ter herinnering)

Kijk, perfect zitten doe ik niet, niemand niet! Maar over het algemeen zit ik mijn pony niet zo in de weg als je op deze foto's ziet. En ik weet dat dit momentopnamens zijn, maar zolas xkatleentjex al zegt: zoveel foute momentopnames zouden niet bij een serie foto's moeten zitten!

Citaat:
Annetje: Tjah daar ben ik het wel mee eens, drafbalk vond ik idd ook wat dichtbij liggen, maar ik neem aan dat de instructeur daar wel verstand van heeft omdat het een springruiter is en al veel jonge paarden heeft leren springen. Ik neem ook aan dat de manege geen onkundige instructeur in zouden huren, anders zou ik het wel erg raar vinden.

Kijk, niet idere springruiter hefet verstand overal van.. waarschijnlijk springt hij niet eens met drafbalken en anders laat hij zijn groom wel komen om er 1 neer te leggen.

Citaat:
Annetje: Dat is wel heel erg banketstaaflig dat je dat zegt want dit is helemaal niet zo! Als de pony braaf sprong dan ging ze mooi mee en werd de pony echt niet in de mond getrokken oid.

Ja, ALS hij sprong. Verder zat ze hem in de mond!

Citaat:
Annetje: Hoe weet je dit nu weer? Er zit geen geluid bij, dus je weet ook niet wat de instructeur voor commentaar op deze sprongen gegeven heeft. De ruiters kennen allemaal de verlichte zit trouwens en hebben dit vaak zat geoefend.

Je bent nooit uitgoefend dus een lesje verlichte zit voor alle ruiters lijkt me niet verkeerd!

Citaat:
Baister: en om even sanne op te krikken (veertjuh14) het lag aan de pony. Verona sprong al over het balkje heen terwijl dat niet de bedoeling was. dat lag dus niet aan haar.

Kijk, daar zit het em nou! Het ligt nooit aan het paard over het algemeen. Lekker laten springen over een balkje als ze dat willen. Niet tegenhouden..

Verder denk ik dat mijn mening nu wel duidelijk genoeg is.
Laatst bijgewerkt door patsur op 30-12-04 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 15:35

Kijk bij deze betweter ff in het profiel of bij het plaatje bij mijn naam.
Dan zie je op wat meer hoogte een paard wat niet in de mond getrokken word.

En hoe heeft deze betweter dat geleerd.
door balkjes te draven, kruisjes te springen en later pas wat hoger te gaan Lachen
Deze hoogte kreeg deze betweter nog niet, toen ze nog niet mee kon komen met het paard.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 15:39

runningkawa schreef:
Kijk bij deze betweter ff in het profiel of bij het plaatje bij mijn naam.
Dan zie je op wat meer hoogte een paard wat niet in de mond getrokken word.

En hoe heeft deze betweter dat geleerd.
door balkjes te draven, kruisjes te springen en later pas wat hoger te gaan Lachen
Deze hoogte kreeg deze betweter nog niet, toen ze nog niet mee kon komen met het paard.

Dat is pas verantwoordelijkheid (of advies krijgen van goeie instructeur.... Bloos )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 15:40

Advies, was dat toen
Nu als 30 jarige zou daar verantwoording bij komen, maar toen nog niet Lachen