Doorzitten in uitgestrekte draf

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 17:17

Is er nu nog iemand die kan uitleggen wat je met je lichaam moet doen om goed te kunnen doorzitten of blijft het bij de standaarddingen. onafhankelijke zit, aan je zadel geplakt zitten enz. MAAR HOE DOE JE DAT DAN, wat zijn de bewegingen die je bekken en je heupen en zo moeten maken.
zonder beugels rijden: Als iemand zonder beugels rijdt maar bijv. lekker blijft klemmen met z'n onderbenen gaat hij ook niet beter zitten.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 17:29

Je moet zorgen dat je met je kont in het diepste gedeelte van het zadel gaat zitten, dat bereik je door even lekker te schuiven voel je vanzelf waar dat punt ligt. Vervolgens maak je je onderbenen lekker lang en drukt je hakken uit, leg ze op die plek waarbij je vanaf je hak met een bv de lomgeerzweep een rechte lijn naar boven langs je kont, je bovenlichaam kunt trekke zodat ik aan de achterzijde van je ore uit kom. Dan zit je rechtop. Ook rechtop blijven kijken dus niet naar beneden met je hoofd. Je bovenlichaam moet zich strekken. Zorg dat je op de zitbeenknobbels zit. In de hoek drijf je je paard tegen je gesloten hand aan dit om de druk voor het van achteruit wegdraven en het ondertreden van de achterhand essentieel voor gemakkelijker zitten in middendraf te bewerkstelligen, als je op de diagonaal of de lange zijde bent drijf je nog ietsje meer en opent licht je hand. Je paard vertrekt nu, denk erom hij mag niet sneller. Handen laag houden en bovenlichaam terug laten blijven dus niet gaan verzitten.
Tot het moment dat je paard langer wordt dan moet je direct weer doorsluiten en opvangen. Ik zeg wel eens blijf goed op je binnenzitbeenknobbells zitten en voel de achterkant van je zadel maar goed dan moet je een redelijke kont hebben en dat heeft niet iedereen.

Als je maar onthoud dat de middendraf altijd van jou moet blijven, dus tempo, takt en beweging. Rijd geen grote beweging dan je zitten kunt.
En zorg ervoor dat je benen ontspannen afhangen. Met klemmen werk je je zit uit het zadel en maakt je het voor je zelf onnodig moelijk.
Je bekken en heupen maken geen beweging, de bekkenbodumspier is aangespannen en de buikspieren ook en de beweging van het paard neemt je mee. De benen zijn ontspannen. Eigelijk zit je alsof je naar voren gaat met de schommel, zon gevoel moet je ook in je kruis hebben, dat is een makkelijke manier om te kleven aan het zadel. Later en hoe meer gespierder en sterker je paard wordt hoe gemakkelijker dit overigens gaat hoor. Ik overdrijf hier ook sterk. maar zo vind ik hetzelf makkelijk.
Zonder beugels moet je ook beginnen in een verkorte arbeidsdraf eerste leren zitten en ontspannen leren zitten. Klemmen met benen, knieen bovenbenen mag nooit dan stomp je je paard af.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 17:43

Hoe zit jouw paard eigenlijk Kafue, en dan bedoel ik niet alleen in middendraf, maar in welke draf dan ook? (of hoe vinden anderen dat hij zit)
Zijn er nog mensen met een reactie op hoe je volgens Kafue moet zitten, en dan met name het bekken/ heupen verhaal, ik ben benieuwd.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 19:43

shan schreef:
Hoe zit jouw paard eigenlijk Kafue, en dan bedoel ik niet alleen in middendraf, maar in welke draf dan ook? (of hoe vinden anderen dat hij zit)
Zijn er nog mensen met een reactie op hoe je volgens Kafue moet zitten, en dan met name het bekken/ heupen verhaal, ik ben benieuwd.

Lachen Kafue is een 12 jarige ruin van 1.74 zeer krachtig in een rechthoeksmodel gebouwd. Als gebruiksdoel was met hem springen gedacht.
Hij heeft een behoorlijk goed gangwerk. Een zeer goede stap, een krachtig mooi bergopwaarts doorgesprongen galop en een ruime draf. Hij treed achter goed onder als hij goed geactiveerd wordt natuurlijk. Hij heeft een goed ruggebruik en geeft hoog op. Anderen vinden hem niet makkelijk uit te zitten. Hij is makkelijker te zitten als hij actief gereden wordt, goed aan de hulpen is en daardoor ontspannen onder andere zijn rug gebruikt

Wat bedoel je precies met je bekken en heupen verhaal. Als je je bekkenbodumspier aanspant kantelt je bekken automatisch iets. Vrouwen trekken en holle rug wat niet echt goed is maar ja zo zijn we gebouwd.

Wat is jouw visie op hoe je moet zitten ben ik ook wel benieuwd na.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 21:26

Ik vroeg alleen een reactie van anderen over het 'bekken en heupen'verhaal van anderen. Ik begreep wel wat je bedoelde en het was ook niet neerbuigend bedoeld ofzo hoor.

Ik ben nieuwschierig naar de mening van anderen omdat er meerdere visies zijn.

Mijn mening hierover, staat op de eerste pagina van dit topic.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 22:34

shan schreef:
Ik vroeg alleen een reactie van anderen over het 'bekken en heupen'verhaal van anderen. Ik begreep wel wat je bedoelde en het was ook niet neerbuigend bedoeld ofzo hoor.

Ik ben nieuwschierig naar de mening van anderen omdat er meerdere visies zijn.

Mijn mening hierover, staat op de eerste pagina van dit topic.

Ik heb het gelezen. Beetje links rechts meeswingen met het paard. Bedoel je je mee laten nemen met de beweging die de rug maakt.

Ik heb het een beetje geleerd als het kleven aan het zadel. Maar ja als je kunt blijven zitten in de juiste houding en het geeft een rustig beeld en je paard loopt goed maakt het ja niet uit hoe je zit.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 22:38

Citaat:
Bedoel je je mee laten nemen met de beweging die rug maakt.

Ja en het diagonale benenpaar.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 22:39

Citaat:
Bedoel je je mee laten nemen met de beweging die rug maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 22:50

shan schreef:

Ik denk dat je moet beginnen met wat minder moeilijk na te denken als je aan het rijden bent

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 23:03

Daar hoef ik niet bij na te denken, als je het eenmaal geleerd heb, dan gaat het vanzelf. Net als alle anderen hulpen en dingen die je doet als je rijdt.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 00:26

Ik heb het nooit zo geleerd en het lijkt me opzich wel moeilijk als je zo van links naar rechts zou moeten gaan.
Ik heb alleen maar geleerd correct diep te zitten in het zadel.
Maar goed een mens is nooit te jong om het te leren.
Ik zal morgen eens proberen.

SHAN hoe moet ik me dat voorstellen in draf dat mee bewegen.

Bolke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 00:51

Zep schreef:
SHOW ME THE CELLULITE!!!!
Clown Clown Clown

Geniaal!! *LOL*

Volgens mij zou ik me nergens meer voor schamen als ik een instructeur had die dit tegen me zou zeggen. Dan zou de hele wereld mogen kijken hoe ik rondhops.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 01:53

Zep schreef:
Ik denk dat je moet beginnen met wat minder moeilijk na te denken als je aan het rijden bent

OK dan!

Ter aanvulling:
niet zeiken, gewoon doen, conditie trainen en kilometers maken!
Oefening baart nog altijd kunst!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 14:51

Citaat:
SHAN hoe moet ik me dat voorstellen in draf dat mee bewegen
.

Je weet neem ik, aan wat tactmatig aandrijven is, zak je links drijf je links, zak je rechts, drijf je rechts.
(NEE, VOOR IEDEREEN DIE DENKT DAT IK NOU STEEDS L R ZIT TE DUWEN, DIT IS NIET ZO)

In die zelfde beweging beweeg je ook met je zitbeenknobbels/ heupen (zit) mee met de voorwaartse beweging. Je bovenlichaam houdt je stil.
Het is heel makkelijk aan te leren als je al lang rijdt.
Het is net als met alles: In het begin moet je er even bij nadenken
(Net als je de eerste paar maal een wending om de achterhand maakt, daar moet je in het begin ook bij nadenken.)
Als je het eenmaal onder de knie hebt dan gaat het automatisch.
Maar zoals ik al eerder zei in dit topic: Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.