Niet te houden buiten, welke hulpteugel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Niemandweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 13:23

mirhan2703 schreef:
Hoi,

het lijkt me geen slecht idee om terug naar de basis te gaan.
Rust brengen in de rit.
Veel stappen en draven, als ie wilt versnellen in draf terug brengen naar stap tot hij rustig gaat draven;
Wanneer je dit volledig onder de knie hebt kan je beginnen met galloperen.
Je kan hem ook leren een noodstop te maken.
Een paard zonder remmen in heel gevaarlijk.
Oefen ook goed op nagefelijkheid zodat je een volte kan rijden als het echt niet lukt.
Als je het stop comando geeft moet hij ook werkelijk stoppen.
Sommige mensen vinden het moedig dat je zo gaat rijden maar ik vind het ronduit gevaarlijkvoor het paard en voor jezelf.
Je gaat toch ook niet liggen racen met een auto die geen remmen heeft?
Dit klinkt mischien een beetje cru maar het is echt niet slecht bedoelt hoor.
Allesinds heel veel succes.

Luister de basis is gewoon goed, ze geeft ook prima na..
Met slof is ze geweldig te rijden alleen is dat wat te onvriendelijk.
Martigaal heeft geen nut... heb ik ook allang geprobeerd.
En buiten voltes rijden kan echt niet altijd.. we hebben hier af en toe een klein veldje maar merendeel gewoon paden.

En als ik toch niet gewoon ga rijden buiten, dan krijg ik het gevoel dat ik me gewonnen geef. Ik wil gewoon dat ze normaal rijdt buiten.. klaar

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 15:50

Uhmm.. dat jij wilt dat dit paard zich gedraagt als jullie samen buiten gaan rijden snap ik goed, zo werkt het natuurlijk ook,
Maar verder kijken dan je neus lang is kan geen kwaad niet alles is altijd zo zwart/wit.

1- Dit paard is 19 jaar een leeftijd waar bij een goede opvoeding erin gebrand moet zitten, dat zit er niet in en dat krijg je er ook moeilijk NOG in, niks is onmogelijk maar je moet wel heel goed weten waar je mee bezig bent als je oudere paarden wilt corrigeren want dat is geen makkie.

2- Hulpteugels/bitten kunnen het gedrag wat dit paard vertoont doen verminderen en soms zelf weg nemen, maar het is imo op dze manier een dwangmiddel en geen hulpmiddel, mijn beredenatie van hulpmiddelen ligt ergens anders vermoed ik. (ik ben niet per defenitie TEGEN hulpteugels/bitten maar in dit geval raad ik af)

3- Misschien kun je met een ander rustig paard meerijden als je naar buiten gaat?

4- Ik blijf bij mijn eerder gegeven advies en dat is haal er een proffesioneel of iemand met meer ervaring bij, niet omdat jij een onervaren persoon bent of bep. dingen niet doet, want daar kan ik niet over oordelen.
Maar een 3e in de dit geval zou uitkomst kunnen bieden, zonder dat je er allerlei teugels en bitten aan hoeft te hangen kan er een oplossing uitkomen.
Niet een oplossing die binnen korte tijd zichtbaar is, maar zeker op langere termijn zal werken.

Zodat niet alleen JIJ rustig buiten kunt rijden maar ook het PAARD kan genieten van een fijne tocht.

Dat ik nu niet met een oplossing kom is omdat ik vind dat je een paard bij dit soort dingen moet ZIEN en de ruiter moet ZIEN en ze samen aan het werk moet ZIEN de omgeving/tuig enz. moet kunnen VOELEN.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 19:27

Niemandweet schreef:
En als ik toch niet gewoon ga rijden buiten, dan krijg ik het gevoel dat ik me gewonnen geef. Ik wil gewoon dat ze normaal rijdt buiten.. klaar

Nog een kleine aanvulling Schijnheilig dan zal ii niet meer reageren want ik val waarschijnlijk in herhaling Bloos

Zou het niet zo kunnen zijn dat als je zolang je geen oplossing hebt gevonden of nog bezig bent met een oplossing, het helemaal geen kwestie is van jezelf gewonnen geven?

Ik bedoel: Wanneer geef jij jezelf nu gewonnen? als je toch buiten gaat rijden en het paard doet wat hij wil, loopt bv. veelste hard of je blijft voorlopig nog even in de bak rijden en het gaat prima?
Weet dat paard veel dat jij niet naar buiten met hem gaat omdat je het gevoel hebt dat het fout kan gaan of dat ie niet loopt zoals jij wilt, dat denk ik niet. Een paard legt de link tussen wel/niet naar buiten gaan niet met braaf of niet braaf zijn.
Een paard is braaf of niet zo simpel is het volgens mij!
Je geeft jezelf pas gewonnen als je door blijft ploeteren en er komt geen oplosing en je blijft vervolgens naar buiten gaan.
Dan komt er vanzelf een dag dat het gedrag van dit paard ongelukken veroorzaakt..... en daar zit niemand op te wachten!

Niemandweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 11:41

Ik rij nu buiten met slof, totdat we die thiedemann hebben. En nu loopt ze wel normaal (godzijdank) dus daarom blijf ik wel gewoon buiten rijden.
en ik kan ook niet altijd in de bak omdat het een buitenbak is, en als het flink geregent heeft is het daar 1 grote modderpoel.. dan moet je dus wel.

Otjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 17:15

Slof..dat zou ik tenminste doen als mijn paardje buiten druk was..

Niemandweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 13:53

Jaa maar dat is wel erg paard-onvriendelijk.
En absoluut niet de goede oplossing.

Ze gaat trouwens nu wel wat rustiger buiten, weet alleen niet hoe ze nu bij passy is. Maar gewoon veell overgangen gereden. vaak halt houden of naar stap overgaan.
In de bak ook mn stem, gebruiken, zoals hohooo etc..
Daardoor went ze ook wat meer aan mn stem.. ( denk ik zo)

Niemandweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 19:11

Ja zeker, daar ben ik erg blij om!