leerpaard probleem.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Follytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 21:16

ik denk dat het cker niet aan het paard ligt maar aan jou....waarschijnlijk ben je niet gewend dit soort moeilijker paarden te rijden, je rijd pas 4 jaar.....voor het paard en voor jou plezier is het denk ik het best dat je hem verkoopt...

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 23:52

het is een super paardje

andorrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 08:36

Tripper schreef:
We hebben er iemand die M1 dressuur rijdt ook op laten rijden. Diegene had er toen ook geen goed gevoel over. Ook staken en omhoog springen.
We hebben ook les van haar in haar rijbak. Twee keer toen ik daar net was en ik stapte op, toen bokte hij en ging van voren omhoog. Zijn hele rug stond bol. Net of wou hij mij er meteen weer afgooien. Verward
Gelukkig had ze hem beet, maar eng was het in ieder geval wel. Diegene heeft ook nagevraagd en het schijnt ook dat de afstammelingen van Uniform ook niet echt gemakkelijk zijn. Scheve mond

Afgelopen dinsdag ging hij thuis weer omhoog. Woensdag hadden we hem mee naar een binnenmanege en daar ging het weer goed.
We kunnen gewoon niet goed op hem aan.

We gaan nu overleggen wat we doen. Als het niet wil lukken moet ie maar weer weg. Thuis rijd ik er ook al niet meer op, alleen lukt dat me niet.

Heb je de oude eigenaar ook op het paardje zien rijden? En heb je bij de aankoop zelf ook gereden? Hoe reageerde het paardje toen?
Als het paardje wel bij de vorige eigenaar goed liep kun je misschien vragen of die nog een paar keer komt rijden en dat die dan jou ook meteen de gebruiksaanwijzing van dit paardje geeft. Misschien heeft hij/zij hem wel op een hele andere manier gereden dan jij nu doet. En als het paardje jou uitprobeerd dan heeft ze dat ook snel genoeg gezien.
Tja en het kan ook goed zijn dat het paardje iets mankeert, laat hem anders eens nakijken door een dierenarts & tandarts.

Groetjes Nicole

Tripper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 09:15

De oude eigenaresse van dit paard hebben we niet op hem zien rijden. We hebben hem via een handelaar gekocht. Wel hebben we een keer gebeld met de vorige eigenaresse van dit paard.
Bij aankoop heb ik 2 keer bij de handelaar er op gereden. Toen reed hij heel fijn en wou hij op de kleinste hulpjes reageren.
Toen de eerste dag thuis maakte ie 2 hupjes. Na een lange tijd had ik alle vertrouwen weer in hem en ik heb een half jaar lang met ups en downs toch nog goed op hem kunnen rijden. Helaas is het op een gegeven moment helemaal uit de hand gelopen en nu kan ik hem niet meer aan.

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 13:13

erg jammer,het is een super paard met zeer veel talent.
ik was altijd dol op hem.maarja misschein is het maar beter als je hem verkoopt

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 19:07

Britty"]
Heeft je paard geen medisch probleem, waardoor hij pijn heeft als hij op rechts loopt? Is hij gekeurd toen je hem kocht?
[/quote]

[quote="Lielle"]
het klinkt voor mij echt als een medisch probleem. Dat zou ik eerst eens uitlsuiten.
[/quote]
Het klinkt voor mij ook als een medisch probleem.
[quote="Tripper schreef:

Als ik nu opstijg en ga zitten en wil wegrijden maakt hij z'n rug bol, en begint van voren en achteren omhoog te gaan.

Dit is typisch een reactie van een paard met rugklachten.

Volgens mij is dit paard niet gemeen maar probeert hij duidelijk te maken dat hij pijn heeft.
Een klinische keuring zegt niet altijd alles en als ik een beetje tussen de regels doorlees zou je wel eens belazerd kunnen zijn met dit paard.

Laat er een goede paardendierenarts naar kijken en neem daarna een beslissing.

judith_slu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 19:44

Toen ik mijn pony kreeg was hij altijd super lief (een poosje) toen ging hij me uitproberen en had ie gewonnen. HIj was daarna altijd stro*nt vervelend en wou niet luisteren en ging ook regelmatig omhoog. Na maanden doorpakken en blijven proberen is het me toch gelukt hem te laten luisteren ben er regelmatig afgevallen, en had er ook vaak echt geen zin meer in en d8 dat het nooit goed zou komen. Maar nu is alles goed alleen ben ik bijna te groot voor hem. Hoelang hebben jullie je paardje al dan ??

judith_slu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 19:44

maar er kan ook wat anders medisch zijn ja

Tripper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 21:43

We hebben hem een half jaar nu. Maar als er weer iemand anders op stapt loopt ie wel gewoon braaf. Ook bij het opstijgen. Dat doet ie alleen bij mij.
Terwijl ik eerst gewoon door kon rijden nadat ie zo vreemd ging doen bij het opstijgen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 23:10

Dat zegt niet altijd alles. Als ik een paard dwing zal hij lopen terwijl hij pijn heeft.
Ik heb zelf erg veel paarden gereden die hier op stal kwamen omdat ze problemen gaven en ik denk dat 90% een fysieke achtergrond had.

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 23:06

nou manneke heeft geen rugklachten hoor ik heb hem een jaar alng met veel plezier gereden en ik vind het ene beetje raar dat mensen dat soort dingen zeggen terwijl het tussen hun gewoon niet klikt,het is een super paard!en daar bijf ik bij.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 11:02

En ik vind het weer een beetje raar dat mensen altijd weten dat een paard geen rugklachten heeft terwijl er niet specifiek naar gekeken is.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 11:31

Eerst een keer helemaal door laten lichten door een dierenarts! Maar verder denk ik toch echt dat dit een heel slim, en veel te lastig paard voor je is. Je kan gewoon nog niet goed genoeg rijden voor dit paard. Geeft niks! Maar ik zou, als je verder geen plezier aan het rijden van dit paard meer beleefd, 'm zo snel mogelijk verkopen. Het moet natuurlijk wel leuk blijven.

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 12:24

En ik vind het weer een beetje raar dat mensen altijd weten dat een paard geen rugklachten heeft terwijl er niet specifiek naar gekeken is.

manneke is een kern gezond paard alle paarden bij de handelstal worden door een veearts gecontroleerd,
ik snap niet dat sommige mensen niet lezen dat er gewoon geen klik is en dat is van beiden geen schuld.
manneke is gewoon een slim paard en die als je niet doorpakt daar misbruik van zal maken!
en geef hem ongelijk,waarom werken als je der ook onderuit kan komen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:16

zou het niet handiger zijn om eerst medische klachten uit te sluiten? Als er iets aan de hand blijkt te zijn dat je kunt oplossen is die klik nog heel wel mogelijk. Met name die beschrijving van het opstijgen doet mij - net als Katja - heel sterk denken aan rugproblemen. Persoonlijk vind ik dit op zijn zachtst gezegd paardonvriendelijk gedrag.

Tripper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 13:40

Een vriendin van ons heeft er zondag ook op gereden. Toen ze er op zat en weg wou stappen deed hij het weer, maar gelukkig stopte hij weer snel na een klein rondje. Daarna was het helemaal weer over. Na hem gerust gesteld te hebben en de lange teugel geven kon ze er daarna gewoon weer op rijden. Dit was op de ochtend. Ze wou op de middag nog wel een keer proberen. Toen deed hij het niet.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:43

Tripper schreef:
Een vriendin van ons heeft er zondag ook op gereden. Toen ze er op zat en weg wou stappen deed hij het weer, maar gelukkig stopte hij weer snel na een klein rondje. Daarna was het helemaal weer over. Na hem gerust gesteld te hebben en de lange teugel geven kon ze er daarna gewoon weer op rijden. Dit was op de ochtend. Ze wou op de middag nog wel een keer proberen. Toen deed hij het niet.

en ook dat herken ik, als ze eenmaal gelopen hebben gaat het beter daarna. Hoe loopt hij op een kleine volte op het harde?

Tripper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 13:45

Hij loopt niet onregelmatig. Gewoon normaal.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:59

op een kleine volte op het beton ook?

mooneyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 12:09

Tripper schreef:

inderdaad, ik denk dat het spanning is. (ik ben die vriendin,)

hij was gewoon toen ik opstapte en bij het voorwaarts gaan neemt die een aanloop bokkend bij de omheinig draaide hij om en in het midden stond die stil, even gerust gesteld met lange teugel en toen liep hij, gewoon lekker obntspannen.

ik zat niet in zijn mond zat er al op deed gewoon even beugel in niet rare beweging niks.

mooneyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 12:10

Katja schreef:

er is na gekeken!! weet ik van de eigenaren

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 12:11

wanneer?

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 12:35

Waarom laat je het paard niet gewoon nakijken. Het kost misschien wel iets, maar dan weet je wel zeker dat er niets aan de hand is. Wat er een jaar/half jaar geleden niet was kan er nu wel zijn.
Ik zou er niet mee kunnen leven als ik al een half jaar op een paard rijdt met rugklachten, die dan door mij erger gereden zijn.
Als er uiteindelijk blijkt dat er niets aan de hand is, zal je of beter les moeten nemen of het paard verkopen. Maar laat hem AUB eerst nakijken.

Rosemarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 16:39

Naar mijn mening (kan verkeerd zijn) is het paard niet ziek. Een paard kan zich alleen mooi maken (aan de teugel lopen) als ie "goed" is. sommige mensen noemen in de krul ook aan de teugel maar meestal kan je het verschil wel zien. Verder, als je bang bent om eraf te vallen ofzo, zou ik dat paard eerst eens een week gewoon longeren en daarna weer proberen te rijden. Heb je trouwens weleens een buitenrit gemaakt of is ie niet verkeersmak? Misschien vind ie de locatie niet leuk.
allemaal miss.
een ding is zeker, er is iets mis en het antwoord is niet zo snel te vinden. Na een jaar rijden zou je wel verwachten dat het paard normaal zou gaan doen. (jammer dat er geen paardenpsychologen zijn)
heb je weleens aan een paarden"fluisteraar" gedacht? of opnieuw beleren?
Elk paard moet omgetrokken kunnen worden (ook al is dit wel een verkeerde methode) zonder te steigeren (mits je niet te ver omtrekt) En ik vind het al helemaal vreemd dat hij bij ruiters die "goed" kunnen rijden helemaal niets doet. Misschien heeft ie gewoon een kronkel in de kop....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 17:04

Rosemarijn schreef:
Naar mijn mening (kan verkeerd zijn) is het paard niet ziek. Een paard kan zich alleen mooi maken (aan de teugel lopen) als ie "goed" is.

yeah, right Lips are sealed Ik ga me niet meer met dit topic bemoeien, dat paard heeft IMO overduidelijk een medisch probleem en ik vind het gewoon triest dat er niet naar gekeken wordt, maar met argumenten als "de vorige eigenaar zei" etc wordt bepaald dat hij gewoon in orde is.