Aris Floint onder ´t Zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 12:31

hoi,
2 en half is inderdaad te jong. mijn haflinger is nu inmiddels 3 jaar en 3 maanden en het enige dat ermee gedaan is is longeren en achteraf even ophangen en eens een paar toertjes door de wei. toen mijn haflinger 2 en half was was ze 1m 46 en intussen is ze al 1 m 52 nog 6 cm gegroeit. wanneer je een haflinger zo vroeg begint te rijden groeit hij niet zo hard ook niet meer . ik heb juist altijd geleerd dat fjord en haflinger beter op3 en half stilletjes ingereden mogen worden omdat ze op 3 meestal nog niet volwassen genoeg zijn. zijn botten zijn nog te week en zo krijg je doorgezakte rugjes en ook zijn deze paarden sneller versleten als een ander. laat hem toch nog een half jaartje veulen zijn en laar hem nog wat groeien want dit is echt veel te jong.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 12:34

zie bayaatje, zo moet het . Ik hoop ook idd dat ze er iets van heeft geleerd .

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 12:43

hoi,
ik heb nu pas de vorige reacties gelezen, maar ik moet toegeven ik was echt geschokt toen ik de foto's zag. maar genoeg gereageert heel goed dat je gaat stoppen en je gaat zien wanneer je hem binnen een jaartje terug zadelmak maakt ga je zien dat hij er veel meer plezier in gaat hebben en jij ook. nog veel plezier met je paardje en binnen een jaartje wil ik zeker foto's zien want dat zal dag en nacht verschil maken. groetjes

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 14:12

Ik vin jullie trouwens wel heel hard...jullie hebben der aardig af zitten kraken...zeg dan tenminste een beetje aardig dat ze der pony weer stil moet zetten...foutje moet kunnen maar der staat ook in der profiel dat ze niet precies wist hoe oud die was...maar k denk (das mijn "bedenking") dat ut ook niet goed is om die pony nou weer meteen hele maal stil te zetten...ik las dat je um ging longeren en dat dat dan wel prima is..

Groetjes mij

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 14:13

Ik heb in mijn onderschrift en in mijn profiel een 2,5 jarige staan, Velvet. Als ik ga zeggen dat ik die nu ga inrijden, weet ik zeker dat ze over een jaar of 2 niet meer kan lopen. Als ze het sowieso nu al aankan.

Lekker laten staan, beetje wandelen, handmak maken en verder lekker op de wei laten staan met soortgenoten. Heb je er veeeeel langer plezier van en je paardje zelf ook!

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 14:34

poeh gelukkig ga je nu stoppen met m rijden, ik hoop dat ie opknapt van het longeren, das veel beter voor hem/haar

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 14:51

Hoi, ik heb laatst gereden op een paard wat veel te vroeg was ingereden, heeft nu een hele holle rug, omdat hij nog 7 centimeter groeide. Dus wees erg voorzichtig met te vroeg inrijden!!

MirZam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 15:05

Marijuhhhhh schreef:
Sorry hoor maar vin ut wel een beetje onzin dat als je paard ongeveer 2 is dat je um dan nog nie kan rijden...zijn van die pony's die gewoon dan wel al sterk genoeg zijn, we waren ook van plan mijn pony met ongeveer 2 jaar te berijden alleen kwam daar wat tussen...gwn lkkr rijden....alleen hij lijk niet egt op een haflinger moet ik zeggen is ut een kruising???

Groetjes

sorry hoor maar dit vind ik geen soort van reactie..
Iedereeen weet dat een paard met twee jar niet bereden mag worden!! en als je een beetje dierenvreidn bent doe je dat dus ook niet!
en je gaat al helemaal nietmand opstueken!!
zelf een belg die zo stevig gebouwd lijtk verpest je als je em te vroeg inrijdt..

een beetsje dat op zijn tweede al fors is zal ook na zijn tweede nogveel groeien!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 15:19

Marijuhhhhh schreef:
k denk (das mijn "bedenking") dat ut ook niet goed is om die pony nou weer meteen hele maal stil te zetten

toch zou dat voor de de pony de beste oplossing zijn die er is hoor. Waarom zou het niet goed zijn om de pony even op adem te laten komen en dan pas terug vanaf 0 beginnen?

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 15:39

ik heb gehoord dat paarden op de renbaan ookal met 2 worden ingereden???
is dat zo?

Ik vind het ook echt fout, als je geen verstand van paarden hebt, zoek dan een andere hobby

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 17:34

Nimmedor schreef:
ik heb gehoord dat paarden op de renbaan ookal met 2 worden ingereden???
is dat zo?

Ik vind het ook echt fout, als je geen verstand van paarden hebt, zoek dan een andere hobby

Ja dat gebeurd inderdaad.

Maar uit dat verhaal van Nimber maak ik op dat een paard pas vanaf z'n 4e sterk genoeg is om echt te gaan werken. Toch zie ik hier op bokt zoveel jonge paarden van 3 die al in weet ik hoe hoge dressuur lopen. Dat noem ik ook geen inrijden meer.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 17:43

Als we daarover moeten gaan beginnen.. We zijn het er in ieder geval over eens dat dit beestje nog even weggezet moet worden!! Even bijkomen, want het paard lijkt wel een veulen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 17:48

Ja........raar dat ie er zo uitziet. Dat kan toch niet alleen door het rijden komen? Als ie nu 2,5 is zou hij dus over een half jaar min of meer klaar moeten zijn om te beginnen. Maar kan me niet voorstellen dat hij dan drastisch veranderd is. Hij lijkt meer een jaar of 1 ofzo.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 18:16

ik ben het best met iedereen eens dat het te vroeg is om een paard op die leeftijd in te rijden...

Jullie oordelen zo snel.. Scheve mond

toevallig ben ik een vriendin van janneke en weet ik dat deze pony nog niet van haar is en dat de eigenaar haar had gevraagd om dit paardje in te rijden... Zij wist toen nog niet dat deze pony pas 2,5 was. Nu zij dat weet kan ze dus veranderen...

manzano schreef:
Hij lijkt meer een jaar of 1 ofzo.

Ik heb dit beestje al vaak zat gezien...
En hij lijkt zeker niet op een haflinger van 1, ik zal eens een foto zoeken van een jaarlinger haflinger, dus dat is de grootste onzin..

maar hij is indd nog niet volgroeid... en ook nog niet bespierd..en ook wat overbouwd...maar om nou te zeggen dat hij op een jaarling lijkt vind ik onzin..

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 18:53

Pervinco is zelfs al met 1,5 uitgebracht op de renbaan, je wilt niet weten wat dat beest inmiddels allemaal mankeerd...

Femke, ik kan me goed voorstellen dat er mensen denken dat 't beest 1 is, denk dat je je de moeite van het zoeken van een foto ook kunt besparen. De meesten weten heel goed hoe een jaarling eruit ziet. En ook ik vind dit paard NIET ogen als 2,5...

Janneke, hoe ben je erachter gekomen wat de leeftijd van je Haf is?

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 19:23

eey leuk beesje...

Gelukkig besef je dat hij nog moet groeien en tijd nodig heeft...

Vind het knap dat je toegeeft en heel goed van je dat je je beesje lekker op land zet en enkel nog 2x pw longeerd... Je kan beter nu ff geduld hebben met rijden dan heb je er later veel meer plezier van.... Voor het geduld word je beloon.... Knipoog

Succes verder

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 19:26

Als ik zo'n pony tegen zou komen, onder zadel.. Zou ik eerder de dierenbescherming bellen..Lijkt net of hij ondervoedt is

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 19:30

srry.. lees nu pas dat je hem al op de wei hebt gezet.. Is maar goed ook..Want hij ziet er nog zeker niet oud genoeg uit..

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 19:34

Nou, weet je wat ik nou zonde ervan vind dat op deze manier paarden op jonge leeftijd al op zijn, dan is mijn vraag aan die personen, wil je niet lang van je paard genieten en hem het beste leven gunnen. Niemand is perfect ik van verre zelf maareen beetje gezond verstand.

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 21:18

0ojannekeo0 schreef:
HmS Wat een reacties van jullie zeg, hij is nog wat aan de dunne kant dat klopt, k ben pas naar haflinger keuring geweest en al de haflingers van tegenwordig zijn niet meer zo fors. en een haflinger mag met 2 en ´n half in gereden worden. Dus snap ik jullie probleem niet.

Dat is dus niet waar! Haflingers mogen pas net als alle andere paarden pas op 3 jarige leeftijd worden ingereden. Het liefst nog wat later.

En dat de haflingers van tegenwoordig niet zo fors meer zijn is waar. Ze zijn wat moderner, wat luxer en idd minder fors. Maar dat vind ik juist wel jammer. Want ik houd meer van de rasechte haflingers. Mijn haflinger (foto's in mn profiel Tong uitsteken ) is ook wat fors.
En een modern type haflinger, betekent nog niet dat hij iel en dun is. Scheve mond

Maar hartstikke goed dat je hem nu nog weer lekker in de wei zet. OK dan!
Dan heb je over een tijdje een hartstikke leuke pony.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 23:37

hey
ik snap je vergelijking niet van deze pony met een luxe type haflinger. Deze is gewoon ondervoed, veel te mager, lijkt wel of hij wormen heeft, en heeft precies jaren stilgestaan. Der zit geen enkele spier op? Verward
Ik las hier net dat je hem nu op de weide gezet hebt. Gelukkig. Ik zou hem ook nog hooi bijvoeren, en een keer ontwormen kan zeker geen kwaad.
Ik hoop dat hij over een paar maand opgeknapt is.

Ik heb mijn nieuwe paard nu 2 maand. Hij zag er ook zo ongeveer uit, maar nu (2 maand later) is het een heel ander paard geworden. En dat gaat alleen door goede evenwichtige voeding, ontworming en regelmatige (en genoeg! ) beweging. in jouw geval is op de wei staan (met andere pony's of paarden!) wel nog genoeg. Als hij echt 2,5 is, dan hoor je er echt nog niet op te zitten hoor! Ik hoop dat hij er niks aan over houdt...
xxx

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 00:02

Mystica schreef:
Ik vind hem er eigenlijk nog niet eens als 2 uitzien... Lips are sealed

Dat dacht ik dus ook Scheve mond

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 10:04

Ik vind hem idd ook niet als 2.5 tonen.
Janneke, ik zat ook op mijn haf toen ze 2,5 was. Ik ging western rijden, dus dan kon dat....
Gelukkig kwam ik er op tijd achter dat dat onzin is, net zoals jij daar nu achter komt
Tuurlijk zijn er paarden die al veel te vroeg aan het werk gaan, daarbij denk ik aan renpaarden, quarters, etc (waarbij ik dus niet alles over 1 kam wil scheren, dat even voorop)
het gebeurt, doe je niet zoveel aan.
Maar, er zijn ook mensen die zelfmoord plegen, en dat doe je ook niet na......

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 10:18

Overigens heb ik op de Nationale Keuring een stuk of 40 2-jarigen bekeken, en die zien er al een stuk volwassener uit. Ik zou toch maar eens goed nagaan hoe oud hij echt is.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 10:33

Ben blij dat je aan het denken bent gegaan OK dan!
Want je kan duidelijk zien dat het dier er niet aan toe is.
Ik vind het paard ook zeker niet jong tonen, ik dacht 1st dat het een oudje was.
Aan de bouw te zien .
Maar in ieder geval , begin maar met 3 á 3,5 jaar.