Kun je een paard helemaal bitloos opleiden naar een hoog niveau

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Kun je een paard helemaal bitloos opleiden naar een hoog niveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 13:34

Ja inderdaad.
Voor je balans.
Teugels in een knoop en armen als een vliegtuig, armen op je rug.
En zo ook in-uitjes springen een hele rij achter elkaar.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 13:43

DuoPenotti schreef:
Ja inderdaad.
Voor je balans.
Teugels in een knoop en armen als een vliegtuig, armen op je rug.
En zo ook in-uitjes springen een hele rij achter elkaar.

Precies dat! Maar ook dressuur rijden zodat je niet afhankelijk van teugels was met remmen en sturen haha.
Die in uitjes vond ik makkelijker als dubbel of driesprong... Was wel erg leuk, ook al lagen we er wel eens naast :')

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 13:49

Ja zeker ook met dresuur, armen op je rug.

In uitjes en dan het liefste 10 achter elkaar vond ik zo enorm leuk leuk leuk
Dat gevoel was zo grappig :D

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 14:24

Ik heb ook nog wel filmpjes met m’n Z pony in die tijd met alleen halstertouw. Zelfde niveau als de “wereldkampioen”

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 15:38

Laatst kwam ik nog foto's tegen van mezelf op een pony, springen zonder zadel en met alleen een halstertje. Dat was in de jaren 80, toen deden we dat soort dingen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 15:53

Springen is zo goed voor het ontwikkelen van ruitergevoel en een vrije zit bij kinderen.
Ik vind het ook altijd weer leuk als kinderen bij ons op stal in eerste instantie voor springen kiezen. Dat is zo'n mooie basis.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 07:45

Ik weet nog wel dat ik vroeger heel trots was dat ik op de show van de manege een demonstratie mocht geven, springen zonder zadel en dan boven de sprong de teugels los laten. (ja oke, achteraf was dat misschien niet geheel verantwoordelijk) Maar dat soort dingen deden we gewoon inderdaad.

En zonder beugels en teugels in de manegelessen inderdaad. :j

Ik weet niet of het klopt, maar ik hoorde dat ze dit op maneges vrijwel niet meer doen vanwege aansprakelijkheid als er een kind valt en omdat er meer aan aanklaag cultuur is ontstaan zeg maar. Dat vindt ik dan wel een gemis.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 07:56

Aanklagen weet ik niet, maar de ouders zijn wel veel vervelender als vroeger. Bemoeien zich met alles en als kind eraf valt wordt er echt een drama van gemaakt. Met proefjes passen ze zelfs de bak aan waar ze starten omdat in de andere bak de ouders zich gingen bemoeien met de kinderen tijdens de proef en er werden geregeld ouders weggestuurd omdat die niet stoppen met zich ermee bemoeien. Andere manege is gestopt en je zag wel verschil in ouders die de gang van zaken daar gewend waren, bij ons is het wat dat betreft ouderwetser. Alleen qua welzijn niet en kost dus meer tijd voor kinderen en ouders.

Bij ons vroeger zaten de ouders niet aan de bakrand meestal en als het al gebeurde zeiden ze niks. Wij moesten gewoon luisteren naar de instructrice en niet tegenspreken. Als er wat was gingen de ouders buiten de les om een gesprek aan met een vraag en geen eis.

Maar nu rijden ze ook allemaal met bodyprotector. En dat zou niet erg zijn als het goede waren die goed passen en niet de beweging beperken, maar dat betekent continu nieuwe kopen en dat doen de meeste ook niet. Een beperkende BP gaf mij juist minder zelfvertrouwen want je kan niet meebewegen en met vallen kan je niet rollen. Wij hadden ook val les.

Bij ons doen ze nog wel zulke dingen, gisteren nog les zonder beugels gezien waarbij ze ook oren, staart en ga maar door aan moesten raken. Maar wat dat betreft hebben wij wel fijne manegelessen, ook zeker voor de pony's, maar je hebt dus ook mensen die hier niet willen rijden want te gevaarlijk en te veel tijd (want verplicht minimaal half uur van te voren aanwezig om te poetsen en zadelen en als jouw pony al loopt moet je helpen met andere dingen)

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 09:19

Annie Dillon heeft haar IJslander tot piaffe en passage bitloos opgeleid. Met dubbele teugels (dus een paar voor de verticale buiging en eentje voor de laterale)
Waarschijnlijk kan (nog) niet 'alles achter elkaar dressuurproef rijdbaar' maar ik zie bij haar wel een betere passage en piaffe dan ik bij de meeste GP filmpjes voorbij zie komen. (Als in: écht correcte takt en beweging zoals de FEI het beschrijft)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 09:33

callippo schreef:
Annie Dillon heeft haar IJslander tot piaffe en passage bitloos opgeleid. Met dubbele teugels (dus een paar voor de verticale buiging en eentje voor de laterale)
Waarschijnlijk kan (nog) niet 'alles achter elkaar dressuurproef rijdbaar' maar ik zie bij haar wel een betere passage en piaffe dan ik bij de meeste GP filmpjes voorbij zie komen. (Als in: écht correcte takt en beweging zoals de FEI het beschrijft)

Ik zie geen bewegend beeld op haar Instagram. Op een plaatje zie ik een optoming met stang en kaptoom gecombineerd. Qua uitvoering zie je dat het paard niet echt gaat zitten. In principe zou de hoogte van de teen van het opgetilde voorbeen gelijk moeten zijn aan het midden van het kootbeen van het andere steunende voorbeen. De teen van het opgetilde achterbeen zou net boven het kogelgewricht van het andere steunende achterbeen moeten reiken Dit paard tilt hem ver boven de kogel. Dus nee, er is geen sprake van correcte beweging in de Piaffe.
Laatst bijgewerkt door 996981 op 30-09-25 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 09:39

Als ik het goed zie dan rijdt ze met een joekel van een hackamore en de andere teugel aan de kaptoom? Is er ook bewegend beeld van deze dame, want foto's zijn soms misleidend.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 14:19

callippo schreef:

Ik heb haar even opgezocht maar dat laatste zie ik niet hoor. Ze is er verder wel leuk mee bezig.

Mwm, ja dat..meer drama en bemoeienissen en zo bang dat het kind valt.
Goed om te horen dat ze bij jullie nog wel zulke dingen doen.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 18:46

Veronica2 schreef:
Als ik het goed zie dan rijdt ze met een joekel van een hackamore en de andere teugel aan de kaptoom? Is er ook bewegend beeld van deze dame, want foto's zijn soms misleidend.

Ze plaatst foto;s van 'vroeger' en nu door elkaar - ze laat veel vergelijkingen door de jaren heen zien.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 18:58

callippo schreef:

En dit haal je van foto's? Want zelfs van een stukje mislukte galop kun je een mooie "piaffe" foto maken als je wilt.
Als je bewegend beeld ziet valt het tegen. Is meer een kunstje. Knap, dat wel. Maar heeft echt helemaal niks met dressuur zoals de FEI het beschrijft te maken

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 15:53

Dorine92 schreef:
En dit haal je van foto's? Want zelfs van een stukje mislukte galop kun je een mooie "piaffe" foto maken als je wilt.
Als je bewegend beeld ziet valt het tegen. Is meer een kunstje. Knap, dat wel. Maar heeft echt helemaal niks met dressuur zoals de FEI het beschrijft te maken

Nee, juist niet van foto's, maar bewegend beeldmateriaal.

Bewegend beeld van de piaffe en passage valt mij heel vaak tegen.
Ook in de wedstrijdring.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 16:20

Bedoel je deze dame?
https://www.youtube.com/watch?v=KfuCeZd6ZQI

Dit valt bij mij onder de noemer trucjes rijden en lol met je knol. De beweging is ook niet correct en tactmatig.
Lijkt ook niet rad. Maar het is een IJsje dus misschien zie je dan iets van ijslanderbeweging in waar hij dan een beetje in valt. Ik vind m ook scheef (niet goed in lengtebuiging) lopen.
Hier word ik niet warm van. Maar lol met je knol is ook oke.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 17:00

Amber_anne schreef:
Ik had het er met een stalgenoot over of je een paard bitloos kunt opleiden naar een hoog niveau zonder daar een bit voor te gebruiken

Zij is we van overtuigd dat dat niet kan. Dat het bit nodig is om het paard te helpen bij bepaalde oefeningen.
Ik denk dat het mogelijk moet zijn maar ik hou me niet bezig met andere ruiters en kon dus geen voorbeelden noemen

Zijn er hier mensen die het hebben gedaan of voorbeelden hebben of gebruikt eigenlijk iedereen op een of ander moment wel een bit

Hier wordt er standaard vanuit gegaan dat hoog niveau betekent dat het paard hoger dan Z dressuurmatig loopt. Maar dan ga je er vanuit dat dit een hoog niveau is (ik krijg meestal buikpijn van de moderne manier van dressuurrijden en vind de samenwerking, paardvriendelijkheid en de basis vaak onder niveau) en dat andere disciplines geen hoog niveau kennen wat betreft rijkunst, samenwerking etc. Er is meer op de wereld dan een afgedwongen piaffe of passage……
Ja, je kunt een paard tot heel hoog niveau opleiden bitloos. Vaquero’s doen niet anders. Ook in de spring sport zijn topruiters die bitloos (bosal) internationaal presteren.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 17:58

callippo schreef:
Dorine92 schreef:

Nee, juist niet van foto's, maar bewegend beeldmateriaal.

Bewegend beeld van de piaffe en passage valt mij heel vaak tegen.
Ook in de wedstrijdring.

Oke nou dan ben ik heel benieuwd welk bewegend beeldmateriaal jij hebt gezien, want ik heb hetzelfde filmpje als Babootje gezien, en dan heeft echt helemaal niks te maken met wat de FEI wil. Het is een leuk trucje, en ook heel erg knap, zeker met een ijslander, maar hier hoef je bij de FEI echt echt écht niet mee aan te komen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 18:09

Maar om even op de OP terug te komen....
Voor de opleiding naar het hogere niveau dressuur doorloopt het paard een heel traject in opleiding: van zadelmak, naar B naar ZZ-Zwaar (dat is de basis) en dan hoger als het die kwaliteit heeft. Dat is een opleiding van +/- 6 jaar.
In dat traject ga je naar steeds meer verfijning van de hulpen.

Datzelfde geldt voor de optoming: je hebt een bepaalde aanspanning nodig om alle spieren op de juiste plek te krijgen. Daarvoor is een begrenzing aan de voorkant nodig.
Of dat nu een bit is of een andere optoming, maakt daarbij minder uit, maar ik ben van mening dat een bit dan nog het meest vriendelijk is omdat de ruiterhand dit goed kan beinvloeden.

Dus vanaf zadelmak tot je het paard op zit kunt rijden verfijn je ook de hulpen van groter naar steeds kleiner. En met alleen een touwtje om de hals red je dat niet: dat kan wel het eindresultaat zijn.

En dan heb je natuurlijk nog het verschil in bouw van paarden. Een spanjaard met een compacte bouw, gemaakt om te verzamelen en dus talent voor de hoge school oefeningen zal makkelijker verzamelen.
Maar vraag m niet om die uitgestrekte draf en galop. Of veel soepelheid in zijgangen en travers en renvers. Die zit er dan vaak niet zo veel in. Dus zo heb je ieder paard naar kwaliteit die de ene oefening voor een 10 kan uitvoeren en bij de andere net een 6-je haalt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 08:15

BoktVerlaten schreef:
Amber_anne schreef:
Ik had het er met een stalgenoot over of je een paard bitloos kunt opleiden naar een hoog niveau zonder daar een bit voor te gebruiken

Zij is we van overtuigd dat dat niet kan. Dat het bit nodig is om het paard te helpen bij bepaalde oefeningen.
Ik denk dat het mogelijk moet zijn maar ik hou me niet bezig met andere ruiters en kon dus geen voorbeelden noemen

Zijn er hier mensen die het hebben gedaan of voorbeelden hebben of gebruikt eigenlijk iedereen op een of ander moment wel een bit

Hier wordt er standaard vanuit gegaan dat hoog niveau betekent dat het paard hoger dan Z dressuurmatig loopt. Maar dan ga je er vanuit dat dit een hoog niveau is (ik krijg meestal buikpijn van de moderne manier van dressuurrijden en vind de samenwerking, paardvriendelijkheid en de basis vaak onder niveau) en dat andere disciplines geen hoog niveau kennen wat betreft rijkunst, samenwerking etc. Er is meer op de wereld dan een afgedwongen piaffe of passage……
Ja, je kunt een paard tot heel hoog niveau opleiden bitloos. Vaquero’s doen niet anders. Ook in de spring sport zijn topruiters die bitloos (bosal) internationaal presteren.

Verschil is alleen dat er in de dressuur een contactteugel wordt gewenst en de andere diciplines niet en bitloos rijden veel beter past bij pressure release rijden. Wat ook helemaal prima is, alleen wordt het moeilijker om dat aanspanning en de hele fijne communicatie te houden.

Ik vind het dus ook knapper als iemand bit/ hoofdstelloos goede overgangen kan rijden, van achteruit, verruimen en verzamelen dan als iemand alleen piaffe/ passage doet en terug rijdt want dat zijn inderdaad dan meer "kunstjes".