Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
DuoPenotti schreef:Ja inderdaad.
Voor je balans.
Teugels in een knoop en armen als een vliegtuig, armen op je rug.
En zo ook in-uitjes springen een hele rij achter elkaar.

callippo schreef:Annie Dillon heeft haar IJslander tot piaffe en passage bitloos opgeleid. Met dubbele teugels (dus een paar voor de verticale buiging en eentje voor de laterale)
Waarschijnlijk kan (nog) niet 'alles achter elkaar dressuurproef rijdbaar' maar ik zie bij haar wel een betere passage en piaffe dan ik bij de meeste GP filmpjes voorbij zie komen. (Als in: écht correcte takt en beweging zoals de FEI het beschrijft)
callippo schreef:Annie Dillon heeft haar IJslander tot piaffe en passage bitloos opgeleid. Met dubbele teugels (dus een paar voor de verticale buiging en eentje voor de laterale)
Waarschijnlijk kan (nog) niet 'alles achter elkaar dressuurproef rijdbaar' maar ik zie bij haar wel een betere passage en piaffe dan ik bij de meeste GP filmpjes voorbij zie komen. (Als in: écht correcte takt en beweging zoals de FEI het beschrijft)

Dorine92 schreef:En dit haal je van foto's? Want zelfs van een stukje mislukte galop kun je een mooie "piaffe" foto maken als je wilt.
Als je bewegend beeld ziet valt het tegen. Is meer een kunstje. Knap, dat wel. Maar heeft echt helemaal niks met dressuur zoals de FEI het beschrijft te maken
Amber_anne schreef:Ik had het er met een stalgenoot over of je een paard bitloos kunt opleiden naar een hoog niveau zonder daar een bit voor te gebruiken
Zij is we van overtuigd dat dat niet kan. Dat het bit nodig is om het paard te helpen bij bepaalde oefeningen.
Ik denk dat het mogelijk moet zijn maar ik hou me niet bezig met andere ruiters en kon dus geen voorbeelden noemen
Zijn er hier mensen die het hebben gedaan of voorbeelden hebben of gebruikt eigenlijk iedereen op een of ander moment wel een bit
callippo schreef:Dorine92 schreef:En dit haal je van foto's? Want zelfs van een stukje mislukte galop kun je een mooie "piaffe" foto maken als je wilt.
Als je bewegend beeld ziet valt het tegen. Is meer een kunstje. Knap, dat wel. Maar heeft echt helemaal niks met dressuur zoals de FEI het beschrijft te maken
Nee, juist niet van foto's, maar bewegend beeldmateriaal.
Bewegend beeld van de piaffe en passage valt mij heel vaak tegen.
Ook in de wedstrijdring.
BoktVerlaten schreef:Amber_anne schreef:Ik had het er met een stalgenoot over of je een paard bitloos kunt opleiden naar een hoog niveau zonder daar een bit voor te gebruiken
Zij is we van overtuigd dat dat niet kan. Dat het bit nodig is om het paard te helpen bij bepaalde oefeningen.
Ik denk dat het mogelijk moet zijn maar ik hou me niet bezig met andere ruiters en kon dus geen voorbeelden noemen
Zijn er hier mensen die het hebben gedaan of voorbeelden hebben of gebruikt eigenlijk iedereen op een of ander moment wel een bit
Hier wordt er standaard vanuit gegaan dat hoog niveau betekent dat het paard hoger dan Z dressuurmatig loopt. Maar dan ga je er vanuit dat dit een hoog niveau is (ik krijg meestal buikpijn van de moderne manier van dressuurrijden en vind de samenwerking, paardvriendelijkheid en de basis vaak onder niveau) en dat andere disciplines geen hoog niveau kennen wat betreft rijkunst, samenwerking etc. Er is meer op de wereld dan een afgedwongen piaffe of passage……
Ja, je kunt een paard tot heel hoog niveau opleiden bitloos. Vaquero’s doen niet anders. Ook in de spring sport zijn topruiters die bitloos (bosal) internationaal presteren.