Dressuur EK 2025 Crozet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 15:49

Ik ben denk ik een van de weinige die Justin en Zonik Plus niet zo (enorm) hoog heeft zitten. Ik vind het een geweldig paard en zeker geweldig mooi gereden maar voor mij is deze combinatie echt niet beter dan bijv Catherine Dufour. Ik mis een beetje de verbinding bij Zonik. Hij lift net iets te veel in de hoofd/hals partij en loopt net iets te veel van de hand af voor mijn idee. Een beetje in een houding die daar neergezet is. Dat geeft wel het idee van gemak in alle oefeningen omdat hij heel stabiel is en blijft maar ik vind het zelf altijd mooier als je echt een aanleuning ziet die van achter naar voren gereden wordt en waar dan soms misschien een klein rommeltje in zit maar waarbij de ruiter/amazone echt bezig is het paard constant naar de hand toe te rijden. Dan krijg je echt een paard die helemaal in verbinding loopt. Zonik plus loopt voor mijn idee iedere keer net van die verbinding af. Neemt niet weg dat het een hele mooie combinatie is om te zien met veel rust en gemak. Ze horen zeker thuis hier.
Vond zelf de proef van Catherine wat mooier.

Benzz

Re: Dressuur EK 2025 Crozet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 16:00

Heb je wel gelijk in Marlies, Zonik zou net iets meer de aanleuning mogen opzoeken, maar hij is pas 9 he!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 16:06

Zeker! Ik denk dat als ze zo doorgaan dat allemaal wel komt alleen omdat het nu alleen maar ‘oeh en ah’ is en ‘wereld klasse, nog nooit zoiets gezien’ dan denk ik, persoonlijk vind ik dat er paarden bij lopen die mooier in de verbinding worden gereden. Die paarden zijn vaak ook wat ouder maar persoonlijk vind ik dat mooier om te zien. Maar als hij gezond blijft hebben ze hopelijk een mooie toekomst samen al denk ik dat dit wel echt een wereld jaar is voor ze. Deze scores nog een keer overdoen neemt ook een hoop druk met zich mee natuurlijk!

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 16:08

Ja, maar je moet beoordelen wat je op dit moment constateert, zonder leeftijden/ervaring

Zelf ook enorm Freestyle/Dufour fan. Vind het zo'n fantastische merrie en idd heel goed gereden, waardoor alles swingt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 16:09

Punten Justin bijgesteld naar 90,65

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 16:10

parnassia schreef:
Ja, maar je moet beoordelen wat je op dit moment constateert, zonder leeftijden/ervaring

Zelf ook enorm Freestyle/Dufour fan. Vind het zo'n fantastische merrie en idd heel goed gereden, waardoor alles swingt.

Daarom rijd hij ook geen 100%.

Ik ben zelf ook een enorme Dufour en Freestyle fan, maar ze maakte toch echt wat foutjes en de merrie was wat lauw af en toe.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 16:13

Wat ik trouwens wel vond bij een aantal, dat de moeilijkheidsgraad enorm hoog was voor het paard. Een freestyle moet juist vanzelfsprekend en gemak uitstralen omdat je daarin de kwaliteiten van je paard echt naar boven kunt halen. Ik vond bij sommige het een beetje wringend omdat het echt uit de tenen moest komen en daardoor dan ook (dure) fouten. Dressuur is het mooist als het ‘vanzelf’ lijkt te gaan.
Máxima Bella bijv die kan enorm goed piafferen maar de overgang galop piro/piaffe piro (was het dacht ik?) was echt te veel gevraagd. Ik vind het jammer dat ze dan niet wat willen inleveren op moeilijkheidsgraad en meer accent leggen op het gemak en souplesse. In Dinja haar kur vind ik dat juist echt heel erg goed. Die heeft echt de hoogtepunten van Hermes naar boven gehaald en de rest houdt ze juist heel rustig waardoor het geheel heel ongedwongen oogt.

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 16:16

Weet iemand toevallig of de kur ook ergens terug te kijken is?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 16:23

Benzz schreef:

Dit zegt de hoefslag, uitslag zelf net opgezocht en is gewoon 89,964.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 17:39

Gerucht gaat dat Hermes naar een young rider in the USA is verkocht.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 17:39

Ik lees op horses dat Dinja met Joop heeft afgesproken er nog niets over te zeggen, maar Hermes gaat niet met pensioen.
Toch knap dat als dit je tweede buitenwedstrijd is, ze Hermes zo rond stuurt op het EK. Ben benieuwd naar de opvolgers, vooral Mauro Turfhorst zou het wel eens heel goed kunnen gaan doen.
Dressuur wordt wel leuker en spannender om naar te kijken. Meerdere combinaties die goed rijden en de volgorde staat niet bij voorbaat al vast.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 17:42

Benzz schreef:
Benzz schreef:

Dit zegt de hoefslag, uitslag zelf net opgezocht en is gewoon 89,964.

Hebben de komma en een nulletje verkeerd gezet :D
Zoiets, bijna hetzelfde

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 18:55

xmarliez schreef:
Ik ben denk ik een van de weinige die Justin en Zonik Plus niet zo (enorm) hoog heeft zitten. Ik vind het een geweldig paard en zeker geweldig mooi gereden maar voor mij is deze combinatie echt niet beter dan bijv Catherine Dufour. Ik mis een beetje de verbinding bij Zonik. Hij lift net iets te veel in de hoofd/hals partij en loopt net iets te veel van de hand af voor mijn idee. Een beetje in een houding die daar neergezet is. Dat geeft wel het idee van gemak in alle oefeningen omdat hij heel stabiel is en blijft maar ik vind het zelf altijd mooier als je echt een aanleuning ziet die van achter naar voren gereden wordt en waar dan soms misschien een klein rommeltje in zit maar waarbij de ruiter/amazone echt bezig is het paard constant naar de hand toe te rijden. Dan krijg je echt een paard die helemaal in verbinding loopt. Zonik plus loopt voor mijn idee iedere keer net van die verbinding af. Neemt niet weg dat het een hele mooie combinatie is om te zien met veel rust en gemak. Ze horen zeker thuis hier.

Heb genoten van Justin en Zonik. Ik vond het juist zoals het hoort bij een negenjarige als het gaat om de foutjes en af en toe verbinding verlies. Het werd totaal niet afgedwongen. Ik heb maar de.drie laatste combinaties gezien want ik kijk al heel lang geen dressuur meer op tv, omdat ik er niet meer achter kan staan.
Mijn man had het voor mij opgezet.
Maar ik vond die combinatie juist heel mooi gereden, zo soepel en juist wel van achter naar voren . Eigenlijk zoals het hoort en boven gemiddeld voor deze leeftijd presteert dit paard vond ik. Ik ging er zelfs bij staan, hahahahaha met opengesperde ogen en kippenvel.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 19:21

Benzz schreef:
Gerucht gaat dat Hermes naar een young rider in the USA is verkocht.

Of naar de dochter van Jan Anker.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 19:57

Mee eens Pien, ik vind hem ook een van de weinigen die echt goed van achter naar voren is. Deel is ook zijn bouw volgens mij hoe hij toont.

Freestyle doet mij persoonlijk dan weer vrij weinig. Ik vond Jagerbomb erg goed, hoge moeilijkheidsgraad ook en Werth ook in de kur. Dat vond ik eigenlijk wel de top 3.

Met Glamourdale had ik echt medelijden, wat raakte hij gespannen van de muziek. En dan helpt het denk ik ook niet dat het van die disco muziek is.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 20:01

Benzz schreef:
Omdat op dit nivo de rest wel voor elkaar is. Aanspringen in galop is fout, maar de aanleuning blijft mooi, en zo kun je nog een heel rijtje opnoemen. Terwijl dat in de basis vaak niet in orde is.

Dit snap ik, maar volgens mij is het appuyement in passage naar rechts door Zonik+ helemaal niet getoond, dus dan gaat het in mijn ogen niet op dat de aanleuning zo mooi is, dan is het gewoon een niet getoond.

xmarliez schreef:

Ik vond juist bij Catherine Dufour de activiteit van achteruit hier en daar ontbreken en daardoor er minder van achter naar voor uitzien. Ook zij verloor af en toe de verbinding naar de hand toe, mn aan de rechterkant (Vond het echt een hele mooie proef hoor, maar in vergelijking dat tot Zonik+). Ik vind het juist zo mooi dat Zonik+ in zo’n lichte open verbinding, zoveel activiteit, verzameling en lichtvoetigheid laat zien. Dat dier gaat zoveel meer zitten en blijft daarbij zo soepel en lichtvoetig, ik vind dat juist zo knap dat dat kan op zo’n lichte verbinding. Het ziet er zo vanzelf en zo gemakkelijk uit.

En hoewel Wendy echt een hele mooie proef laat zien hoor, vind ik het rijden van Isabel Werth toch niet meer zo van deze tijd. Het ziet er zo uit als totale controle ipv samenwerking, en zo hard werken van haar kant. Superknap dat ze haar paard zo aan het lopen krijgt, en hoewel het paard het idee geeft dat het met het grootste gemak door de ring gaat, mis ik het gemak vanuit de ruiter. Zij is zo aan het werken en zo aan het controleren, de gehele proef voor mijn gevoel aan het duwen met de zit (hoewel ze dit op Wendy minder doet als op andere paarden, doet ze het wel duidelijk meer als de andere topruiters) en die chronisch aangetrokken stang die de gehele proef in een hoek van 90 graden met de paardenmond staat. Ik vond Wendy een prachtige proef neerzetten, maar ik erger mij continue aan de ruiter erop.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 20:27

Leuk dat ik niet de enige ben. Van de meeste combinaties kan ik gewoon niets zeggen want heb ze niet gezien, maar na vandaag had ik zo iets "die combinatie ga ik volgen", zo gaaf. Dat blije gevoel had ik te lang niet dus gestopt jaren geleden met kijken. En ik ben blij dat er meer Bokkers het met me eens zijn want ik heb er nu ook weer niet zoveel verstand van. _O-

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 20:30

Zonik Plus en Freestyle tonen juist zo'n mooie zelfhouding. Ik vind dat niet van het hand aflopen, maar juist het tonen van het allermoeilijkste puzzelstukje van dressuur. De halve ophouding en vanuit daar totale balans en zelfhouding. Echt fantastisch om te zien!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 20:34

ZwarteHeks schreef:
Zonik Plus en Freestyle tonen juist zo'n mooie zelfhouding. Ik vind dat niet van het hand aflopen, maar juist het tonen van het allermoeilijkste puzzelstukje van dressuur. De halve ophouding en vanuit daar totale balans en zelfhouding. Echt fantastisch om te zien!

Eens…. Ik blijf me altijd wat verbazen dat dat zelf dragen als fout gezien wordt. Vind om die reden Dufour eigenlijk helemaal geen fijne ruiter.

dell_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 20:40

Ik ben het eens dat het rijden van IW niet meer van deze tijd is. Persoonlijk vind ik het niet om aan te zien en dik overgewaardeerd. Vind Zonik plus geweldig en doet me denken aan Totilas krijg er hetzelfde gevoel bij.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 21:01

Ik vond de nieuwe kür van Glamourdale niet zo spannend. De vorige was echt top en herkenbaar en bam: elke pas en accent zat.

Vind dit persoonlijk meer een achtergrondmuziekje,niet zo "sterk".

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 21:23

Nee eens, snap dat ze willen vernieuwen maar deze kur bouwt hem niet op.

Bij Catherine vond ik ook de activiteit missen van achter. Piaffe,s waren ook niet zo mooi. Galop blijft ook vrij neerwaarts in het gehele frame.

Aan IW stoorde ik me in de special, vond haar in de kur beter rijden eigenlijk.

Wil wel even zeggen dat het niveau over het geheel vrij hoog was. (vond ik)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 21:32

Ayasha schreef:
ZwarteHeks schreef:

Eens…. Ik blijf me altijd wat verbazen dat dat zelf dragen als fout gezien wordt. Vind om die reden Dufour eigenlijk helemaal geen fijne ruiter.

Fout? Geen idee of het op mij bedoelde hoor maar ik zeg nergens dat het fout is. Het is alleen iets wat ik (persoonlijk) minder graag zie in dit geval (en dan bedoel ik niet zelfhouding maar ik zie ze graag iets meer in verbinding lopen zoals ik al eerder zei). Maar dat is toch ook dressuur, smaak en ieder een eigen mening?

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 21:51

Elisa2 schreef:
Mee eens Pien, ik vind hem ook een van de weinigen die echt goed van achter naar voren is. Deel is ook zijn bouw volgens mij hoe hij toont.

Freestyle doet mij persoonlijk dan weer vrij weinig. Ik vond Jagerbomb erg goed, hoge moeilijkheidsgraad ook en Werth ook in de kur. Dat vond ik eigenlijk wel de top 3.

Met Glamourdale had ik echt medelijden, wat raakte hij gespannen van de muziek. En dan helpt het denk ik ook niet dat het van die disco muziek is.

Het leek wel een "concert" in de Arena. Hoe meer decibel hoe mooier. En dan te bedenken dat een paard een veel beter gehoor heeft dan een mens. Dan moet dit een grote kwelling zijn voor de paarden Zowel in als buiten het stadion.
Verschrikkelijk! Welke idioot draait hier aan de knoppen? En dat gebeurt niet alleen hier. De muziek hoort het paard en ruiter te ondersteunen.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 21:57

Ik heb niet gekeken. Maar als Belg toch een beetje trots op Justin en Zonik. Dus stukken die ik zie zijn echt fijn om naar te kijken. Met IW heb ik ook altijd dat ik me stoor aan hoeveel ze doet. Ik ben van mening dat je de hulpen niet te veel mag zien. Dat is daar niet het geval haha.
Wat mij wel opviel was Fry. Ik volg wel de punten en zij eindigde voor haar doen best ver onderaan. Ik weet dat er de tijd was dat ze alles won wat er te winnen viel. Maar ik lees hier dat glamourdale veel last had van spanning?
Lijkt een beetje van het voetstuk gevallen als ik het zo cru mag zeggen, maar ik vond dat zij toch ook soms serieuze fouten maakte die dan weinig werden afgestraft.