Mening van mensen die zelf jureren gevraagd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 11:33

shirleyp schreef:
denisesilver schreef:
Ik snap wel waarom er steeds meer mee stoppen als dit de algemene tendens is.

Let op dat je niet de opmerking van een enkeling bestempelt als algemene tendens. Er zijn ook genoeg juryleden (inclusief ondergetekende) die punten wat ze zien en niet spelen met een cijfer voor de verzorging om wel of niet boven de winstpunt uit te komen.

Elisa2 schreef:
Zoiets als dat je voor dezelfde proef op een kampioenschap met twee juryleden twintig punten verschil kunt hebben..

Dat is natuurlijk ook niet wat wij als juryleden willen, daar balen we zelf ook van en gaan we over in gesprek. Toch is het wel goed om te bedenken dat over 30 onderdelen 15 punten verschil eigenlijk niet veel is. Dat is een halve punt per onderdeel; het verschil tussen een 6 en een 6,5.

De punten die jullie aandragen waren overigens voor mij wel redenen om de jurycursus te gaan doen. Het heeft me zeker een breder perspectief gegeven en de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op de basissport. Mijn motto is: als je ergens iets van vindt, moet je er wat aan doen. :j

Mag ik je bedanken voor je wel overwogen genuanceerde en heldere bijdrage. Je breng het beter onder woorden dan ik.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 11:48

Allereerst, respect voor iedereen die jureert. Ben blij met die hands on mentaliteit.

En het klopt Shirley, was ook precies het verschil tussen een 5/6jes jury en eentje die wel durfde te punten.

Ik vraag mij dan wel af..of een jury die een combinatie niks vind al sneller een 5/6jes jury wordt. Of dat zo,n jury alles dan zo beoordeeld.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 12:20

shirleyp schreef:
denisesilver schreef:
Ik snap wel waarom er steeds meer mee stoppen als dit de algemene tendens is.

Let op dat je niet de opmerking van een enkeling bestempelt als algemene tendens. Er zijn ook genoeg juryleden (inclusief ondergetekende) die punten wat ze zien en niet spelen met een cijfer voor de verzorging om wel of niet boven de winstpunt uit te komen.

Snap ik hoor. En gelukkig maar, anders is er voor de ruiters en de juryleden geen zak meer aan, lijkt me.

Heeft die punt verzorging niet te maken met het idee dat je respect moet hebben voor de jury. Maw zorgen dat je in ieder geval verzorgd voor de dag moet komen? Moet zeggen dat ik drie jaar wedstrijd heb gereden met een cap waarvan het plastic ding, voor de luchtrooster zeg maar, vastgeplakt was met plakband. Heb daar nooit een lager punt op verzorging voor gehad :+

Ouders zijn vaak erger dan de ruiters. Ik heb het nooit in mijn hoofd gehaald om verhaal te gaan halen bij een jury of een jury af te zeiken. (Oké, dat laatste een keer dan toen ik aan de pil zat en ruzie had met alles en iedereen := )

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 12:35

Graag gedaan en bedankt voor je compliment :o

Elisa2 schreef:
Ik vraag mij dan wel af..of een jury die een combinatie niks vind al sneller een 5/6jes jury wordt. Of dat zo,n jury alles dan zo beoordeeld.

Ik kan daarin alleen voor mezelf spreken, maar ik heb echt zelden dat ik een combinatie niks vind. Ik heb persoonlijk wel wat moeite met ruiters die (soms vanwege hun gewicht) hun paard in de weg zitten, maar die probeer ik ook zo fair mogelijk te beoordelen. Bij dat soort combinaties is de proef vaak ook niet meer dan een zesjesproef, omdat het rijden in negatieve zin beïnvloed wordt.
Ik vind mezelf niet echt een vijfjes/zesjes-jury, maar heb wel eens rubrieken waarbij ik nauwelijks meer punten kwijt kan. Daar baal ik dan zelf ook van, ik geef ook liever een 8 of een 9.

En wat betreft het cijfer voor de verzorging:
Ik weet hoe lastig het is om met beperkte middelen deze sport uit te oefenen. Ik zal daarom nooit iemand met mooiere spullen een hoger cijfer voor wat dan ook geven. Kleding en materiaal moet netjes en schoon zijn en het paard in goede conditie. Op dat laatste heb ik wel eens een lager cijfer dan een 8 gegeven, paard was echt niet in wedstrijdconditie. Dit heb ik ook mondeling toegelicht.

Doubtless

Re: Mening van mensen die zelf jureren gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 12:59

Misschien zitten er ook wel veel 5jes en 6jes ruiters tussen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 13:04

Dat zal ongetwijfeld zo zijn, dit ging om een kampioenschap dus mag er vanuit gaan dat het gemiddelde niveau iets hoger lag en verschil van 20 punten dus tussen twee jury,s in dezelfde proef.

Bedankt voor je toelichting Shirley, eigenlijk met 5/6 jureren valt het algehele niveau tegen denk ik. Zolang er maar toelichting en onderbouwing bij staat is het denk ik niet erg. Dan weten mensen ook waarom iets zo beoordeeld wordt. Een ruiter moet een paard gewoon niet in de weg zitten, of deze nu te zwaar is of niet.

Ik heb trouwens weleens een lager punt voor de verzorging gehad omdat de jury de knotten te groot vond. Paard had net even iets te lange manen..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 13:35

Tink89 schreef:
Wel als hij door zijn natuurlijke bouw de gevraagde oefening beter kan uitvoeren. Anders zou je met ieder paard gp kunnen rijden, omdat hij gejureerd zou moeten worden op basis van wat hij eigenlijk niet goed genoeg kan...

Dat is helemaal waar, maar dat gaat natuurlijk ook pas op het hogere niveau (na Z) een rol spelen. Met ieder paard mits gezond zou je Z moeten kunnen rijden. En dan is het ook leuk als je kans maakt op de winst, in plaats van bij voorbaat achterin te eindigen.
Ik denk dat het best kan om in de basissport rekening te houden met de specifieke eigenschappen van zo'n paard als de proef echt netjes/correct is gereden. En soms gebeurt dat ook wel. Het maakt het ook leuker voor mensen met een minder paard om toch serieus mee te kunnen doen.
Maar doorgaans zie je toch wel vaak dat een talentvol paard met meer fouten in de proef hogere punten krijgt.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 13:39

20 punten verschil is nog tot daaraan toe. De ene jury zal inderdaad net even wat sneller omhoog of omlaag afronden en dan kan dat gebeuren. Ik vind het daarom ook interessant om naast punten ook te kijken naar plaatsing. Dat een combinaties zijn die bij de ene jury 3e zijn en bij de andere 17e (van de 20), daar kan ik echt niet bij. Dat is echt niet meer toe te schrijven aan een andere locatie vanaf waar wordt beoordeeld en afronding, kan hebben de juryleden echt naar significant andere dingen gekeken.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 16:04

Ik vind 20 punten verschil echt niet zo schokkend zolang het maar goed onderbouwd wordt. Op een uitslagenlijst staat het natuurlijk heel mooi als het super dicht bij elkaar zit en ik heb het liefst ook zo min mogelijk puntenverschil als ik met andere juryleden zit. Maar als ruiter heb ik er weinig moeite mee zolang het protocol maar duidelijk maakt waar dat verschil in zit.
Als jury A het een fijn beeld vindt en jury B net een tikkeltje impuls mist dan zit je zo aan die 20 punten.
Ik heb ook wel eens mijn protocollen gekregen waarbij het maar een half procent scheelde tussen beide juryleden maar de protocollen wel van twee verschillende proeven leken (vieren tegenover achten). Dan ziet het er op de uitslagenlijst heel mooi uit maar blijf je als ruiter met heel veel vragen achter.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 16:19

Maar toch vind ik een puntenverschil van 20, en dan bijvoorbeeld 177 / 197 echt gek.
Geen wp, of 2 :+

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 17:24

shirleyp schreef:
En wat betreft het cijfer voor de verzorging:
Ik weet hoe lastig het is om met beperkte middelen deze sport uit te oefenen. Ik zal daarom nooit iemand met mooiere spullen een hoger cijfer voor wat dan ook geven. Kleding en materiaal moet netjes en schoon zijn en het paard in goede conditie. Op dat laatste heb ik wel eens een lager cijfer dan een 8 gegeven, paard was echt niet in wedstrijdconditie. Dit heb ik ook mondeling toegelicht.

Dat is iets wat mij ook dwars zit.
Je hoort een jury zeggen: "Alles is even mooi, meisje, paard en tuig.
Daarom heb ik een 9 gegeven."

Het ging over mijn eigen kind, maar het eerste wat bij me opkwam was:
"Leuk zeg, je zult maar niet gezegend zijn met uiterlijk schoon, een doodgewoon beest hebben en idem tuig.
En dan heb je je de blubber gepoetst om alles smetteloos te krijgen en toch krijg jij die 9 niet.
Alles tot in de puntjes verzorgd, maar ja, die ander heeft meer geluk."
(En misschien nog niet de helft van de inspanning gedaan om alles er netjes uit te laten zien)

Overigens mag je van mij wel vaker onder die 8 gaan zitten, als er duidelijk weinig inspanningen geleverd zijn. :j
Dit cijfer zou toch een opvoedende taak moeten hebben.

Ik ben geen jury, maar heb nog al eens wat geschreven.
Ik ben juryleden tegengekomen die gewoon cijferden wat ze zagen en dat was het (hulde) en ook juryleden die na het afgroeten je de cijfers tot dan toe laten optellen om vervolgens de rest te gebruiken om tot een bepaalde uitslag te komen, zodat de ruiter al dan niet boven iemand anders komt te staan.
Dat laatste vind ik heeeeel erg not done.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 17:33

Netjes en een prettige presentatie gaat m.i. over andere dingen dan 'mooi om naar te kijken'. (sick). Schoon en heel, en ook om 'vriendelijk en correct ruitergedrag'.
Maar goed, het blijft een jurysport.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 17:57

Nibbit schreef:
Maar toch vind ik een puntenverschil van 20, en dan bijvoorbeeld 177 / 197 echt gek.
Geen wp, of 2 :+
Dat is het ook een beetje. Maar aan de andere kant is dressuur gewoon niet volledig zwart/wit. Als een paard net even te weinig impuls heeft, iets kort in de hals is, iets diep maar echt op het randje dan krijg je gewoon makkelijk veel puntenverschil. Ik heb in het verleden paarden gereden waar je bijna nooit puntenverschil mee had maar ook waarbij het echt vaak gebeurde. Juist omdat die een beetje op de grens zaten van wat wel of niet goed was. Als het heel goed is of heel slecht iets iedereen het er wel over eens. In de regel ligt de waarheid redelijk in het midden en dat is ook de reden waarom er in de subtop 2 juryleden zitten om dat gemiddelde te maken.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 18:23

denisesilver schreef:
Ouders zijn vaak erger dan de ruiters. Ik heb het nooit in mijn hoofd gehaald om verhaal te gaan halen bij een jury of een jury af te zeiken. (Oké, dat laatste een keer dan toen ik aan de pil zat en ruzie had met alles en iedereen := )

Maar waarom mag je geen verhaal halen als iets heel apart op een coupon staat? Had eens een coupon met van onder naar boven alleen maar vijven. Hadden de proef opgenomen, konden het terug kijken. Andere proef dik winst. Waarom alleen vijven was mij een compleet raadsel. Wat deed ik dan verkeerd. Wat voelde ik niet wat ook op film niet te zien was. Netjes gevraagd om toelichten om vervolgens te horen dat ze zich echt geen combinaties kon herinneren en zeker niet wanneer er zulke punten op het protocol stonden.
Soms ziet een jury iets in het beeld wat je cijfers drukt. Leggen ze dit uit, kun je er misschien mee aan de slag om je punten op te krikken.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 18:30

Ik vind het zelf jammer als ik veel 6-jes heb en er dan niks bij staat. Dat ik dan me wel afvraag: oké. Wat moet ik doen voor een 7.

Verhaal halen bij de jury lukt heel vaak niet echt vind ik. Soms hebben ze pauze. Zie je ze nergens en zo ineens zitten ze alweer in de auto en dan duurt het soms nog ik weet niet hoe lang tot ze weer klaar zijn en duurt me dat echt te lang om te wachten.

Ik zou het fijn vinden dat er dan toch soms meer op het protocol gezet wordt.
Ik stuur ook wel eens online in en daar staat vaak wel lekker overal wat bij. Dat vind ik erg leuk van het online insturen dus alleen daarom al doe ik wel eens een filmpje

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 18:41

Ik heb echt bijna nooit dat er bijna niks op het protocol staat. Tenminste ik vind 3 opmerkingen bijvoorbeeld al niet bijna niks. Als het al gebeurt dan staat er altijd wel wat er dan mankeert waardoor het 6en zijn ipv hoger. Vaak onderaan ergens bij de algemene lunten of ee algemene opmerking
Of het staat onderstreept en dat is ook gewoon commentaar.

Niet elke schrijver is ook vaardig genoeg om de jury toe te staan veel commentaar erbij te zetten. Maar 10 keer hetzelfde commentaar kan je ook vervangen met 1 algemene opmerking.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 18:50

Ja als het een terugkerend ding is is verwijzen naar of ergens een algemene opmerking is natuurlijk prima hoor.

Het viel me op dat het vooral bij protocollen is die net aan genoeg zijn voor een winstpunt. Dat is dan een soort van leuk maar ik zou dan graag net meer willen weten hoe ik het nog beter kan doen maar ik vind het niet een groot drama of zo hoor. Het is soms zo en het hoort er allemaal bij vind ik. Al met al maken al de dingen die hier in dit topic besproken worden de sport zo uitdagend denk ik :)

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 18:51

Tegenwoordig kun je heel veel onderstrepen op het protocol, waardoor je dus minder schrijft. Als ik een 5 geef voor een schouderbinnenwaarts en daarbij lengtebuiging, juiste hoek of impuls onderstreep, dan mag je als ruiter aannemen dat je daaraan moet werken om een 6 of 7 te krijgen. Dan ga je dat niet nog een keer apart uitschrijven. Dat is dan dubbelop.

Wel hebben wij geleerd om bij iedere combinatie een tip/top op te schrijven. Zeker bij de ponyruiters. Zelfs met onze regio worden de jury’s daarop gewezen om dat ook echt te doen, wat erg gewaardeerd wordt door de ruiters.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 18:55

Lithya schreef:
denisesilver schreef:

Maar waarom mag je geen verhaal halen als iets heel apart op een coupon staat? Had eens een coupon met van onder naar boven alleen maar vijven. Hadden de proef opgenomen, konden het terug kijken. Andere proef dik winst. Waarom alleen vijven was mij een compleet raadsel. Wat deed ik dan verkeerd. Wat voelde ik niet wat ook op film niet te zien was. Netjes gevraagd om toelichten om vervolgens te horen dat ze zich echt geen combinaties kon herinneren en zeker niet wanneer er zulke punten op het protocol stonden.
Soms ziet een jury iets in het beeld wat je cijfers drukt. Leggen ze dit uit, kun je er misschien mee aan de slag om je punten op te krikken.

Tuurlijk mag dat, maar ik ben op die manier "opgevoed" om dat niet te doen om de jury niet tegen het been te stoten. Geen toelichting op een protocol heb ik echt een hekel aan. Hoeft niet bij elk punt, vooral als het door het algehele gaan van het paard komt, maar zet dan een opmerking onderaan de coupon.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 18:58

Ik heb zelf de meeste moeite met combinaties waarbij alles het ‘net niet’ is. Vaak beetje simpele krabbelbeestjes die gewoon rondlopen met net iets te weinig impuls, net niet nageeflijk, weinig tot geen verruimingen laten zien, gewoon braaf een proefje doorhobbelen zonder uitstraling en zonder echte hoogte en dieptepunten. Dan val je al snel in: Tja doe maar een 6. En dan wordt het een 5’jes en 6’jes proef met een enkele 7 omdat hij zo braaf stilstond. Ik vond dit lastig om te jureren en om dan zelf positief te blijven en gemotiveerd als jurylid te blijven. En als je dan een groep krijgt met 90% procent van dit soort proeven dan ben je een 6’jes jury die dag. Terwijl ik ook iemand van de extreme cijfers ben. Maar die kon ik maar zelden kwijt.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 19:00

denisesilver schreef:
Tuurlijk mag dat, maar ik ben op die manier "opgevoed" om dat niet te doen om de jury niet tegen het been te stoten. Geen toelichting op een protocol heb ik echt een hekel aan. Hoeft niet bij elk punt, vooral als het door het algehele gaan van het paard komt, maar zet dan een opmerking onderaan de coupon.

Netjes uitleg/toelichting vragen is toch niet tegen het been stoten? Dat doe je al je veroordeeld. Als je vraagt zou u mij misschien kunnen uitleggen hoe u tot deze punten bent gekomen, zodat ik er van kan leren is heel wat anders dan je zegt dat de punten niet kloppen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 19:05

Snap ik hoor, maar er zijn hier en daar juries die het sowieso als aanval kunnen zien, en diegene die mij die opvoeding gaf, leste bij zo een :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 19:06

Ik heb echt een keer een Z1 proef gejureerd waarvan ik dacht dat ik in de zeik werd genomen, zo slecht. Echt bizar slecht. Dat ik echt dacht dat er een verborgen camera ofzo stond. Ik denk dat het in de L nog niet winstwaardig was geweest. En niet door fouten maar door het rijtechnische. Het was rijtechnisch echt heel erg slecht. Die kwam dus op dik verlies uit. En toen ze voor proef 2 de ring in reed hoopte ik dat het beter zou zijn maar het was net zo slecht. Dus weer dik verlies. Nou dan had je die Amazone moeten horen achteraf, toen nog dacht ik dat er een verborgen camera ergens stond maar dat was niet het geval. Echt 0 zelfreflectie. Ik zat fout, ik was de boeman, paard mankeerde vanalles zei maar het was superknap dat hij zo rondliep en ik had voor de 2e proef moeten zeggen dat ze niet moest gaan starten. Echt, ik was flabbergasted. Ik heb echt bizarre dingen meegemaakt in die jaren dat ik jureerde, ik kan wel een boek schrijven.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 19:11

Suzanne F. schreef:
Ik heb echt een keer een Z1 proef gejureerd waarvan ik dacht dat ik in de zeik werd genomen, zo slecht. Echt bizar slecht. Dat ik echt dacht dat er een verborgen camera ofzo stond. Ik denk dat het in de L nog niet winstwaardig was geweest. En niet door fouten maar door het rijtechnische. Het was rijtechnisch echt heel erg slecht. Die kwam dus op dik verlies uit. En toen ze voor proef 2 de ring in reed hoopte ik dat het beter zou zijn maar het was net zo slecht. Dus weer dik verlies. Nou dan had je die Amazone moeten horen achteraf, toen nog dacht ik dat er een verborgen camera ergens stond maar dat was niet het geval. Echt 0 zelfreflectie. Ik zat fout, ik was de boeman, paard mankeerde vanalles zei maar het was superknap dat hij zo rondliep en ik had voor de 2e proef moeten zeggen dat ze niet moest gaan starten. Echt, ik was flabbergasted. Ik heb echt bizarre dingen meegemaakt in die jaren dat ik jureerde, ik kan wel een boek schrijven.

Ik heb het wel eens gehad dat ik mij schaamde voor hoe ik rond reed in een proef. Terwijl we al lang hadden bewezen dat we in die klasse pasten. Maar merrie was toen zo gespannen dat het allemaal niet wilde. Daarna toevallig even met de desbetreffende jury gepraat. En hij/zij (weet niet meer wie ik toen als jury had) zag gelukkig dat het allemaal door de spanning kwam. Toen wel eerlijke punten gekregen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 19:11

Wat ik ontzettend jammer vindt is dat heel veel ruiters heel veel punten laten liggen in het niet rijden op de bordjes. Geen rechte A-C lijn of iets er naast tot wel twee meter. Geen ronde voltes. Niet de juiste grootte van voltes. Overgangen op de verkeerde plek. Geen stelling en buiging rijden. Of heel minimaal en hoeken vergeten te rijden. Niet al voor een overgang doorzitten maar in de overgang gaan doorzitten. Handen niet rechtop, hakken niet laag. Scheef zitten. Gehele proef veel achter de loodlijn en te diep en geen enkel moment zien dat er moeite gedaan wordt om dit te verbeteren. Constant op het verkeerde been lichtrijden. Daar zijn veel dingen bij die in een F proefje op de manege al geen voldoende scoren en dan rijdt men in het M de volte nog niet rond. Dat je ziet dat men wel weet dat de volte rond moet maar dat het nog niet lukt daar heb ik zeker begrip voor maar gewoon de weg niet weten of niet de moeite nemen vind ik doodjammer van de punten en van alle inzet. Dat zijn toch veel dingen die je nog naast je paard kunt oefenen zelfs. En dit heeft helemaal niets te maken met de gangen of vermogens van het paard.