Jumping Amsterdam

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Re: Jumping Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 15:45

Wat kan die Hartsuijker stappen zeg. Verder jammer dat hij de mond zo open heeft en dat ze hem zo strak houdt. Ik zou juist willen zien dat hij in het frame meekomt met de beweging/oefening die hij doet.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 15:47

Phoe wat een enorme verbetering van Dinja zeg! Wat een rit!

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 15:59

Het is natuurlijk een kwestie van smaak, maar van Becky heb ik weer echt van genoten, een kur echt op de muziek en super gereden.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 16:17

Ik kijk ook graag naar Becky.

Isabelle vind ik dus helemaal niks, paard met zo'n holle rug. Net in de uitgestrekte draf gooit het paard de tong uit de mond. Krijgen ze nog een 7,8 voor :n

Dus waar kijken we nu naar? Naar nog veel op druk gereden paarden. Spektakel wat hoger wordt gepunt dan harmonieus rijden. En iemand waarbij het paard met holle rug, hoog kruis en tong uit de mond op de 3e plaats belandt...

gonniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 16:19

En met wat een ontspanning en correctheid gereden. Paard spat niet van het scherm, maar wat heerlijk en tactvol loopt ie. Dan is het echt een Jagerbomb

gonniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 16:20

Earth schreef:

Isabelle vind ik dus helemaal niks, paard met zo'n holle rug. Net in de uitgestrekte draf gooit het paard de tong uit de mond. Krijgen ze nog een 7,8 voor :n

Dus waar kijken we nu naar? Naar nog veel op druk gereden paarden. Spektakel wat hoger wordt gepunt dan harmonieus rijden. En iemand waarbij het paard met holle rug, hoog kruis en tong uit de mond op de 3e plaats belandt...

Quantaz is niet fantastisch gebouwd, maar ook hier juist ontspanning en fijnzinnig voorgesteld.
Ik had meer moeite met de open mond ervoor...

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 16:23

gonniee schreef:
En met wat een ontspanning en correctheid gereden. Paard spat niet van het scherm, maar wat heerlijk en tactvol loopt ie. Dan is het echt een Jagerbomb

Ja dat. Ik vond hem vandaag iets minder fijn in het frame, gisteren was hij wat meer opwaarts, maar dressuur gaat toch om het correct en in harmonie uitvoeren van de oefeningen?
Ik snap dat van Glamourdale je paardenhart sneller gaat kloppen, maar die proef is echt geen 90% waard als je het spektakel weghaalt. Het is zo strak gereden, er is geen verschil in frame, en dat betekent voor mij dat er teveel druk op de voorkant staat. Dat zag je bij Hartsuijker mooi, zodra hij opwaarts wilde gaan in het frame liep hij tegen de ruiterhand aan en ging hij zijn mond maar open doen omdat toch te compenseren.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 16:25

Earth schreef:

Een van die 'spektakel' onderdelen vind ik dat gedoe met dubbele pirouettes in galop, en in piaffe lijkt het vaker om een wending om de middenhand, het oogt zo geforceerd allemaal. Maar ja, als het punten oplevert dan blijf je kunstjes toch maar vertonen.

Dat Isabelle nog derde is geworden vind ik een misser van de gehele jury.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 18:07

Isabel 3e zag ik ook niet aankomen, jammer want daardoor werd Nanna helaas 4e.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 18:14

Ik vond Nanna anders erg hoog gepunt.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 18:27

Jawel maar niet hoog genoeg voor die 3e plaats. Zoals gisteren. :Y)

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 18:54

Ik heb vanmiddag echt genoten van Patrik Kittel. Fijn beeld om te zien!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 18:57

Jazeker, ik ook!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 20:06

Patrik vond ik ook zo fijn en vriendelijk met die lossere stangteugel.

Sowieso een hoog niveau en veel vriendelijk gereden en gelukkig veel lossere stangteugels. Juist in de top 3 vond ik dat dan weer wat minder sympathiek. Bij Dinja ergerde ik me enorm aan.. continu mond open.

Charlotte ook wat strak en slechte piaffes, in Mechelen liep hij beter.

Don Olymbrio vond ik ook wat overgewaardeerd qua gehele proef, al doet hij me wel enorm aan Ferro denken in de piaffe/ passage.

Becky vond ik echt genieten, die maakt dat het er zo leuk uitziet.

En Marlies van Baalen vond ik wat ondergewaardeerd.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 20:40

CharleyT schreef:
Earth schreef:

Een van die 'spektakel' onderdelen vind ik dat gedoe met dubbele pirouettes in galop, en in piaffe lijkt het vaker om een wending om de middenhand, het oogt zo geforceerd allemaal. Maar ja, als het punten oplevert dan blijf je kunstjes toch maar vertonen.

Dat Isabelle nog derde is geworden vind ik een misser van de gehele jury.

Ik heb dat met de uitgestrekte galop gevolgd door een pirouette. Nog geen enkele uitvoering gezien die er soepel uitziet, en standaard vol in de mond trekken om ze terug te "verzamelen" :n

Waren er nog onbekende ruiters die opvielen?

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 20:46

Isabel Kool uit België imo.

gonniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 22:48

Bijzonder commentaar ook van laurens, bij dinja's proef zei hij over de open mond: een paard moet ook een beetje kunnen knabbelen op het bit. Uhmmm?? Dat zag er toch echt anders uit.

Wel een bijzonder moment in het commentaar rondom de proef van Thamar. Dat riep, totaal logisch, emoties op. Vond het mooi hoe ze daar mee om gingen

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 01:26

"Kunnen knabbelen op het bit." Sure Laurens. :n := Dat vond ik ook zo'n dom commentaar. Al snap ik dat hij op tv niemand openlijk wil afkraken. Misschien is dat ook niet de plaats om eerlijk te zijn over wat je ziet :P

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 03:56

CharleyT schreef:
en in piaffe lijkt het vaker om een wending om de middenhand, het oogt zo geforceerd allemaal. Maar ja, als het punten oplevert dan blijf je kunstjes toch maar vertonen.

Ik irriteer me hier ook groen en geel aan. Dubbele pirouettes in galop knap uitgevoerd helemaal prima. Maar die achterlijke rondjes in piaffe heb ik nooit gesnapt. Idd meestal helemaal om de middenhand of zelfs voorhand. Geen gezicht.
Enige wat soms wel netjes wordt uitgevoerd, is een stukje naar links draaien om de achterhand, terug, en stukje naar rechts draaien om de achterhand en weer terug. Dat is dan de keuze van een ruiter die iets meer smaak heeft en toch voor die hoge artistieke score wil gaan, maar dat dan alleen wil doen zonder in te leveren op kwaliteit. En dat gaat dus bijna niet als je een hele pirouette wil doen in piaffe. Gewoon.Niet.Doen.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 09:36

Ik heb twee meter van de ruiters gezeten gisteren. Was een leuke wedstrijd met een fijne atmosphere.

Kur op muziek is moeilijk te beoordelen voor de meesten als je niet weet wat voor moeilijkheidsgraad iemand rijdt. Technisch gezien reed Isabel een paar heel moeilijke oefeningen dat de rest niet kan.

Sommige reden in het echt rommelig. Thamar was niet aan te zien. Constant hard in de mond, onrustige handen en start zwiepen. Dinja reed ook vrij hard in het echt. Ik ben niet een Hans fan, maar vond hem deze beter rijden. Maar voor het meeste heb ik mooi dressuur gezien. Van Baalen vond ik ook onderwaardeerde. Kittel was heerlijk.

Maar sommige van jullie moeten ook herinneren dat dit een enorm imposante hal is. Heel veel geluid, mensen gingen vaak staan voor de laatste ruiter terwijl de neuiwe inkwam, bordjes en noem maar op. Weinig van ons zou daar binnen overleven.

En schep daar boven op dat ze om moet gaan met sociale media…

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 09:48

Thamar viel mij ook op inderdaad in onrust..erg jammer.

HP reed inderdaad fijn voor zijn doen.

Die piaffe pirouettes zijn volgens mij alleen een succes als een paard echt goed kan piafferen en op achter blijft. Ik heb nu het idee dat het soms gedaan wordt om een slechte piaffe wat meer te verdoezelen. En inderdaad wordt het dan meer een soort kunstje..wending om de voorhand met een beetje achterbenen die omhoog hoppen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 09:51

Ik vond Hans Peter ook verrassend, in positieve zin. Ich Weiss zwaait altijd zo met zijn staart. :\ Ik vond Thamar idd ook niet heel netjes rijden, ze stond laatste op de lijst van de Harmony & Fairness award.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 09:58

Dat snap ik wel ja..weet niet of het dan spanning is want heb haar op kleinere wedstrijden ook weleens een stuk netter zien rijden. Maar dit was..ehm zacht gezegd echt rottig om te zien met die handen en het grove rijden.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 10:05

Ik zie haar altijd zo rijden helaas. :\

Dit is de beste foto van de reeks die ik van haar heb gemaakt, verder heeft hij overal de mond open en is ze nog strakker in de hand.

Afbeelding

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 10:25

Ik was gisteren ook live aanwezig.

Thamar was niet om aan te zien, en toch hoog scoren hé?! Het was 1 brok spanning, strak, het was meer een gevecht om hem rond te baan te krijgen. Ik was vooral teleurgesteld in de juryleden die haar toch hoge scores gaven. Het werd gewoon beloond. Publiek dacht daar duidelijk anders over met de Fairness & Harmony award.

Patrik Kittel reed ontzettend fijn. Ok, het was flink op lengte en soms miste er hier en daar wat verzameling, maar het was zo harmonieus en je zag zijn hulpen amper. Dat soort verfijning wil ik persoonlijk graag zien in de internationale dressuur. Niet dat zichtbare getrek, gezaag en geprik. Ze rijden potverdorie op het hoogste niveau internationaal, mag op z'n minst toch een beetje verfijning en onzichtbare hulpen verwachten? Voor veel paarden is dit niet de eerste indoor wedstrijd in zo'n ambiance.

Becky Moody heb ik beter zien rijden, Jagerbomb had duidelijk wat spanning. Dit is zo'n combinatie die dus niet veel van deze soort wedstrijden onder hun gordel heeft, en dat was te zien. Máár ze loste het heel netjes en vriendelijk op, en richting het einde van de kur werden ze steeds beter.

Ingrid Klimke en Vayron.. poh, klasse apart. Zodra die 2 meer op elkaar zijn afgestemd, gaan die echt medailles winnen. Ook Vayron had zichtbaar last van de sfeer, maar Ingrid loste dit wederom heel netjes op een tegen het einde zag je duidelijk dat ze haar handen naar voren kon schuiven, en hij nam de aanleuning mooi mee naar voren. Ze durfde zelfs de laatste lijn met 1 hand te rijden... :D Kan altijd zo intens genieten van haar rijkunsten.

Isabell Werth was stukken beter in de kür vergeleken met de GP. Handen veel stiller, meer verfijning. Al was er af en toe toch een open gesperde mond voor meerdere seconden te zien (das niet afknabbelen op het bit Laurens := ).

Hans Peter viel me niet tegen! Ook bij hem hier en daar stukken met een open mond, maar handen veel stiller dan dat ik van hem gewend ben. Ben wel benieuwd wat de afspraak is nu tussen Glock en HP/EG.

Lottie Fry reed gewoon een goede, technische proef. Heel constant en spectaculair. Ik vind het beeld met haar en Glamourdale veel beter dan met Everdale/Especial. Het plaatje klopt (al zijn er dingen die ik persoonlijk anders zou willen zien, maar wie ben ik := ), en daardoor scoren ze echt top.