Wie is er nog meer aan het puzzelen met de wissels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lletam

Re: Wie is er nog meer aan het puzzelen met de wissels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-25 17:34

Ik vind dat wel een lastige hoor. Vooral omdat het mij het gevoel geeft dat hij het niet leuk vindt. Een paard die zelf meer voorwaarts is, geeft dan ook sneller de indruk dat ie het leuk vindt. Niet voor niets dat de meeste ruiters kiezen voor een houwer ipv een douwer.
Maar is dat zo?
En je hebt gelijk koend, met je opmerking dat je voor z'n rustige kant hebt gekozen en dan niet moet zeuren dat ie niet zo loperig is.

Haha, en ja wat zullen die paarden wel niet van ons denken? Meid, wees nou 's duidelijk welke galop je wil ;)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 18:22

Bij deze paarden moet je altijd consequent blijven en schakelen, overgangen rijden laat daar nu net mijn probleem zitten ik ben ook weleens gwn moe :D Met een heet paard loop je weer tegen andere dingen aan paardrijden is zo moeilijk.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 18:38

We moeten gewoon onze mindset een beetje veranderen.
We zijn het kind van onze tijd: alles moet slagen, liefst perfect en nog wel zo vlug mogelijk.

Maar laten we eerlijk zijn. Hoeveel jaar heeft het ons gekost om te rijden op ons huidig niveau(tje)?
Moet ons paard dan zoveel sneller leren dan wij?

We moeten blijven oefenen, blijven proberen, blijven groeien ... en ervan genieten.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-25 19:59

dresjoepie schreef:
Bij deze paarden moet je altijd consequent blijven en schakelen, overgangen rijden laat daar nu net mijn probleem zitten ik ben ook weleens gwn moe :D Met een heet paard loop je weer tegen andere dingen aan paardrijden is zo moeilijk.

Dat dus ja

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-25 19:59

koend schreef:
We moeten gewoon onze mindset een beetje veranderen.
We zijn het kind van onze tijd: alles moet slagen, liefst perfect en nog wel zo vlug mogelijk.

Maar laten we eerlijk zijn. Hoeveel jaar heeft het ons gekost om te rijden op ons huidig niveau(tje)?
Moet ons paard dan zoveel sneller leren dan wij?

We moeten blijven oefenen, blijven proberen, blijven groeien ... en ervan genieten.

_/-\o_

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 09:54

Maar ik herken je probleem wel hoor. Het is naast super super consequent zijn ook lastig doseren bij een flegmatiekere.

Hoe hard kun/mag/moet je pushen. Doe je het nét te weinig ben je alleen bloed irritant voor je paard zonder dat het effect heeft. Of zelf een negatief effect.
Pak je net genoeg door, merk je ineens effect. Maar het is wel gewoon echt extra moeilijk inschatten omdat ze zelf gewoon makkelijker afhaken en vínden dan iets wel zwaar genoeg is.

Dus op papier klinkt dit heerlijk overzichtelijk. Maar in de praktijk is het echt een mindf*.ck

Ik heb nu weer een hele tijd op ongeveer hetzelfde niveau gehangen met mijn flegmatieke paard. En bij de laatste les heeft mijn instructrice met echt vreselijk hard laten werken. Ik ben dan zelf echt moe nadien en ik moet meer tikjes met de zweep uitdelen dan me lief is. Maar na dat nog een dag extra vol te hebben gehouden (en uiteraard rust) bewoog hij nu ineens echt een pak beter. Eindelijk wél een echte stap vooruit. Maar ja, dat weet je dan pas achteraf......

Om weer terug ontopic te komen: Benieuwd of ik dat nu ook mee kan nemen in de wissel. De kwaliteit van de galop is echt veel beter dus hopelijk kunnen we dat meenemen in nog vaker een wissel zonder remmend gevoel vooraf.

En mijn merrie beweegt ook zalig na haar revalidatie. Meer doorspringen in galop met meer lichaamsgebruik. Dus ben heel benieuwd of dat straks ook effect heeft op het naspringen in de wissel. Ik probeer het voor nu nog even met rust te laten, Dan straks maar even een dressuurles inplannen voor ik weer ga springen en weer regelmatig wissel zonder dressuur mindset.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 10:46

Als je problemen met de wissel ervaart moet je veel zijwaarts gaan. Paard dus echt weg voor je been en dan vooral de heup. Gewoon in stap.
Een paard moet ook moeiteloos kunnen wisselen in langzame galop. Dit paard is gewoon niet aan je been. Daarom veel laten wijken naar opzij. Ik doe het thuis altijd langs de hele lange zijde. Heup naar binnen en bij de kopse kant vd bak los en belonen. Volgende lange zijde weer wijken en ik doe best flink spoor er in als de heup niet mee komt. Ik doe dit dagelijks.
Ze worden daar op de wissel echt licht van.
En als ze de wissel goed doen dan na een paar galop sprongen terug naar stap, 2 passen opzij en belonen.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-25 10:58

Dat doseren inderdaad, we willen reactie op een kleine hulp. Maar als ze niet zo onder de indruk zijn van een zweepje, wat dan. Ik hoor het net als jij ook in de les. En kijk een gemiddelde training of clinic 's terug. Alles begint bij aan de hulpen zijn. En daar komen ook wel stevige hulpen bij kijken, maar ik vind dat lastig want ik wil die eigenlijk niet gebruiken. Daarnaast mis ik soms kracht ivm gezondheidsproblemen dus dat helpt dan ook niet mee.
Mijn paard doet het eigenlijk echt super, het beeld is ook niet traag alleen voor mijn gevoel dus wel. En misschien zit dat in mijn hoofd, maar daardoor krijg ik het gevoel dat hij het niet leuk vindt.

Dus aan de ene kant wil je die basis voorwaarden voor elkaar hebben. Maar het is ook een wisselwerking. Door bijv zijgangen erbij te pakken werk je aan balans, waardoor het voor zulke paarden makkelijk wordt om voorwaarts te blijven. Hetzelfde met de wissels. Door andere lijnen te gaan rijden wordt je paard attenter, meer op achter en uiteindelijk komt die wissel wel.

En met een hete heb je weer andere problemen. Iets met gras wat groener is ;)
Laatst bijgewerkt door lletam op 16-01-25 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-25 11:02

Popstra schreef:
Als je problemen met de wissel ervaart moet je veel zijwaarts gaan. Paard dus echt weg voor je been en dan vooral de heup. Gewoon in stap.
Een paard moet ook moeiteloos kunnen wisselen in langzame galop. Dit paard is gewoon niet aan je been. Daarom veel laten wijken naar opzij. Ik doe het thuis altijd langs de hele lange zijde. Heup naar binnen en bij de kopse kant vd bak los en belonen. Volgende lange zijde weer wijken en ik doe best flink spoor er in als de heup niet mee komt. Ik doe dit dagelijks.
En als ze de wissel goed doen dan na een paar galop sprongen terug naar stap, 2 passen opzij en belonen.

Mijne gaat wel makkelijk opzij, zijgangen zijn het probleem niet. Hij is wel aan het been, maar duidelijk niet voldoende, dat is precies het lastige stukje van onze puzzel.

Hoe rijdt je dan zijwaarts op de hoefslag? Met het hoofd aan de wand? En het doel daarvan, is dat het achterbeen eronder rijden denk ik?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 11:08

Ja ik doe hoofd langs de wand en dan dus schuin. Mijn doel is dat het paard bij de minste hulp gaat reageren.
Wij doen vliegende wissels maar ook vanuit de langzame galop in de wedstrijd ( ik rijd reining) en de luierds zijn meest traag in de heup met omwisselen. Dan helpt dat vele wijken goed.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 11:41

lletam schreef:
Mijn paard doet het eigenlijk echt super, het beeld is ook niet traag alleen voor mijn gevoel dus wel. En misschien zit dat in mijn hoofd, maar daardoor krijg ik het gevoel dat hij het niet leuk vindt.

Ik ken jullie situatie natuurlijk niet. Maar ik kan wel voor ons spreken: als het nog traag voelt, is het ook te traag. Het kan wel zijn dat dat trage gevoel hem niet zit in snelheid, maar ik draagkracht op souplesse blijven houden tijdens impuls.
Ik kan bij die van mij het gevoel hebben dat hij 'me laat vallen' vs dat hij me rechtop lopend blijft dragen. Ook al is hij dan gemiddeld vlot genoeg. Zie je het er echt niet meteen aan af. Maar in bijvoorbeeld schakelingen kan ik dan echt het gevoel krijgen dat we (minimaal) voorover duiken.
Als hij eenmaal echt soepel, dragend met voorwaartse impuls blijft voelt het echt compleet totaal anders.

Ik ervaar hetzelfde probleem. Heb geen beperkingen maar dit paard kan echt te groot/ zwaar voor mij voelen. (helpt niet dat ik ook een hele kleine vlugge handig paard heb, dus het contrast is heel groot). Tot ik dan ein-de-lijk de stuurbekrachtiging aan hem staan. Aha _/-\o_ :)* Dan kan mijn hele lijf een zucht van verlichting slaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 13:02

Popstra schreef:

Interessant, ik zeg ook altijd dat ze het binnen achterbeen er onder moeten zetten vanuit de heup. :j En dan inderdaad voorwaarts. Maar dit kende ik nog niet wbt wissels springen.

Mijn 5 jarige begint het concept galopwissel springen aan de dubbele longe te begrijpen, op de hulp. Heel wat anders dan jullie mee bezig zijn. Maar ik neem dit gewoon spelenderwijs mee zo. Wissels zijn nog goed ook qua kwaliteit.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 13:56

Popstra schreef:
Ja ik doe hoofd langs de wand en dan dus schuin. Mijn doel is dat het paard bij de minste hulp gaat reageren.
Wij doen vliegende wissels maar ook vanuit de langzame galop in de wedstrijd ( ik rijd reining) en de luierds zijn meest traag in de heup met omwisselen. Dan helpt dat vele wijken goed.

Dus ‘niet gesteld’. Geen travers-achtige buiging zeg maar?
Ik leer de paarden de beginselen van wijken voor het been maar nooit bij stil gestaan dat dat ook hiervoor kan. Dankjewel voor je input popstra. Heb nu een jong paard waar ik dit ook bij kan gebruiken voor zijn galop te verbeteren.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 14:15

Ik herken dat vanuit de heup denken ook, wat popstra zegt. En dat je basis galop gewoon goed moet zijn, doorgesprongen en goed door het lijf.

Mijn huidige was ook lastiger met de wissels aanleren. Hij ging graag hard, en dan het stuk lendenen/bekken strak.
Hij duwde zich een soort van van het achterbeen af in de wissel en ging dan echt hard. En dus ook vlak met romp naar beneden.
Met hem ook eerst veel gewerkt aan de basis, heupen en achterhand goed kunnen bedienen en soepeler krijgen. Veel travers, renvers en wijken in de galop. Appuyeren en dan weer terug wijken etc. vooral het schakelen helemaal van mij houden. Dat alles bedienbaar en aan elkaar blijft ook al verander ik een houding of tempo en dat er niks "uit elkaar" valt en het tempo omhoog gaat.

Toen dat op orde was, waren de wissels makkelijk. Hij springt ze nu overal, netjes op de hulp en zijn we met series bezig wat hij heel goed op pakt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 14:18

heb het plaatje nog steeds niet compleet.
geen travers dus? Maar gewoon recht houden en kont naar binnen?

En is dat weer anders dan schouderbinnenwaarts rijden in galop? Of is het hetzelfde concept maar dan makkelijker door de begrenzing van de bakrand?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 14:24

pol013 schreef:
heb het plaatje nog steeds niet compleet.
geen travers dus? Maar gewoon recht houden en kont naar binnen?

En is dat weer anders dan schouderbinnenwaarts rijden in galop? Of is het hetzelfde concept maar dan makkelijker door de begrenzing van de bakrand?

Als het is wat ik denk dan is het echt letterlijk opzij voor het been maar vrij rechtgesteld ze ‘kruisen’ daardoor ook veel meer dan met stelling trouwens. Dus je leert ze Echt onderzetten’

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 14:26

Als het maar zijwaarts gaat en de heup naar binnen wijkt.
Voor benen liefst ook in zijwaartse beweging.
Gebroken lijnen rijden zijwaarts enz..
Beetje er mee spelen zodat het soepel word achter.
Dat is voor mij al best een klusje in stap aangezien de Quarters een flink kort gespierde achterhand hebben. Daarom doe ik dat enkel in stap en met sommige lukt me in draf ook nog wel.

Zorg ook dat je paard recht is als je hem wisselt.

melis_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 22:41

Ik kom graag even meelezen/reageren :)

Wij rijden inmiddels fijn rond in het Z1, zijn al een tijdje bezig met de wissels maar wil nog niet helemaal vloeiend.
Daarbij aangeven, dat het zeker aan mij ligt, ik mis nog net de handigheid daarin. Ze springt opzich de wissel goed, maar gooit vaak eerst de kont omhoog en springt dan de wissel. Ik ben zelf net niet snel genoeg, ga teveel twijfelen en daarna gaat ze voor me uitdenken en springt overal waar het niet moet wissels met soms een bok vooraf. Een enkele keer hebben we ook wel een goed ertussen zitten en straf het bokken ook niet af.

Inmiddels heeft mn instructrice haar 2x gereden, die kan het even wat beter uitleggen en de laatste keer sprong ze bijna alle wissels keurig zonder bok. Er zit dus zeker vooruitgang in, maar hier meelezen voor tips is altijd fijn :)

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 23:20

Popstra schreef:
Dat is voor mij al best een klusje in stap aangezien de Quarters een flink kort gespierde achterhand hebben. Daarom doe ik dat enkel in stap en met sommige lukt me in draf ook nog wel.

Bedoel je schouderbuitenwaarts?

Dat is een fijne oefening om ze van het buitenschouder af te krijgen als ze net een tikje teveel erop aan het leunen zijn. En dan vooral afwisselen, schouderbuitenwaarts, recht stellen, schouderbinnenwaarts, recht stellen, schouderbuitenwaarts etc. En dat overal kunnen doen, op de lange zijde, op een volte, op een diagonaal.

Paarden leren dan dat ze het binnenachterbeen verder kunnen wegzetten, en het opent de heupen. Dit helpt in de voorbereiding van de wissel, om ze bewuster te maken. Hoe meer ze de binnenachterbeen naar voren en onder de lichaam kunnen zetten, des te meer tijd ze hebben om een wissel te maken.

De wissel gaat echt om schoudercontrole en achterbeencontrole. Als je geen van beiden hebt, kan je geen correcte, kwaliteitsvolle wissel springen (als we het over "dressuur" wissels hebben).

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 09:11

Ik heb inmiddels een fijne oefening gevonden voor mijn paard ik rijdt eigenlijk alleen maar overgangen stap draf halt. Hij is niet alleen een beetje lui van zich zelf maar maakt zich ook graag lang en drukt zich in de overgangen er ook graag uit dus ik let echt op het nagefelijk houden. De eerste week valt het echt niet mee maar ik zit nu in week 2 en het gaat zoveel makkelijker.

Maar waar hij echt enthousiast van wordt is halt houden achterwaarts en echt middengalop weg ik voel hem nu echt met de kont eronder omhoog galopperen ( van de week bijna het gevoel dat hij ervandoor ging) Dit doe ik de ene x een korte zijde + lange zijde dan weer draven paar passen later weer halt en weer weg galopperen, andere x eerst weg stappen en dan galop. En weer eens een hele ronde galopperen. Ik wissel veel af in halt achterwaarts en gwn halt. Ondanks dat hij lui is moet hij bliven wachten en verrast worden.

De wissels doe ik nu even niet ik wil dat hij echt aantrekt en dan in de galop weer veel gaan schakelen en deze overgangen mee blijven nemen

Edit als ik voel dat hij zelf al wil terug komen maak ik er een schijnovergang van hij moet echt op blijven letten en op kleine hulpen vlug reageren.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 09:54

ZwarteHeks schreef:
Popstra schreef:

Bedoel je schouderbuitenwaarts?

Dat is een fijne oefening om ze van het buitenschouder af te krijgen als ze net een tikje teveel erop aan het leunen zijn. En dan vooral afwisselen, schouderbuitenwaarts, recht stellen, schouderbinnenwaarts, recht stellen, schouderbuitenwaarts etc. En dat overal kunnen doen, op de lange zijde, op een volte, op een diagonaal.

Paarden leren dan dat ze het binnenachterbeen verder kunnen wegzetten, en het opent de heupen. Dit helpt in de voorbereiding van de wissel, om ze bewuster te maken. Hoe meer ze de binnenachterbeen naar voren en onder de lichaam kunnen zetten, des te meer tijd ze hebben om een wissel te maken.

De wissel gaat echt om schoudercontrole en achterbeencontrole. Als je geen van beiden hebt, kan je geen correcte, kwaliteitsvolle wissel springen (als we het over "dressuur" wissels hebben).

Ik weet niet hoe dat allemaal genoemd word in de dressuur :D

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 11:08

@popstra leuk om te lezen hoe in de western aan de wissels wordt gewerkt. Je hebt zijwaarts en zijwaarts denk ik; ik heb nooit zo stil gestaan bij die heupen! Leuk, ik ga er eens mee puzzelen.

Hoe pak je verder de wissel op? Op welke leeftijd beginnen jullie? Ik heb geen verstand van western rijden hihi

@zwarte heks: mooie aanvulling. Het maakt mij weer even bewust van dat mijn paard wat moet léren en bewust worden van etc. Ik ben me zeker bewust van het feit dat mijn paard rechts-hoevig is, dus schouder binnen- en buiten gaan oefenen is zeker een plan.

@melis: welkom in de wondere wereld van de wissels. Bewust zijn van je eigen rijderij is heel belangrijk en iedereen moet een keer beginnen met oefenen cq aanleren. En fijn dat je instructice niet alleen van de grond helpt maar ook je paard rijdt en aanvoelt.

@dressjoepie: dat klinkt goed zeg! Met onze wat minder vlugge jongens is het frame belangrijk (er) om het voorwaartse erin te houden ipv alleen maar de focus op aan het been en voorwaarts houden. Note to self deze ;)

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 11:23

dresjoepie schreef:
Maar waar hij echt enthousiast van wordt is halt houden achterwaarts en echt middengalop weg ik voel hem nu echt met de kont eronder omhoog galopperen ( van de week bijna het gevoel dat hij ervandoor ging)

Bedankt voor de tip.
Ik heb het op buitenrit gedaan.
Achteruit/middengalop
Achteruit/ middendraf
Halt/extreem verzamelde draf/uitgestrekte draf
Enz.
Dan ook de schouder- en kontcontrole ertussen gestoken
En dan pas toen ik voelde dat alle voorwaarden vervuld waren een paar GOEDE wissels gereden.

( weer een paar dagen gelukkig :) )

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-25 12:09

Wat fijn koend, geeft de burger weer moed!

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-25 16:23

Ik heb vandaag ook wat gepuzzeld met die overgangen halt- voorwaarts in middendraf of galop en halt-achterwaarts- voorwaarts in midden tempo. Hij lijkt daar inderdaad wat attenter door te worden.

Verder las ik een interessant artikel over dat het losrijden niet alleen dient om fysiek op te warmen maar dat dat ook geldt voor het reactievermogen op de hulpen. Ik heb altijd geleerd dat je paard vanaf het moment dat je erop zit, hij gelijk actief en reactief moet zijn.
Ik heb op die manier los gereden en misschien zit daar wel wat in