Iemand die zijn paard rond instelt, weet niet wat dressuur is

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 15:11

[/quote]
Even advocaat van de duivel: die "top" kan zijn paard heus ook wel ontspannen een paar grote voltes laten lopen :') :j En dan word jij helemaal blij als we daar een paar foto's van schieten.
Daarentegen vraag ik me dan af hoe blij jij wordt als we die bokkers een Grand Prix proef (of wellicht gewoon een Z proefje) laten rijden.
Het is wel een beetje appels met peren vergelijken op deze manier[/quote]

Haha, nou dan komt bij mij de aap uit de mouw, want ik word van een grand prix proef helemaal niet gelukkig.
Ik vind dat het nabootsing is van bewegingen die paarden in de vrije natuur maken. Echter, ze maken die bewegingen alleen onder bepaalde omstandigheden; vechten, spelen, angst, stress, uitsloven, en lang niet alle paarden doen dat.
Daarom vind ik dat er veel te veel dwang achter zit op dat hoge dressuurniveau.
Ik houd het lekker bij mijn bescheiden 'in het frame zetten', 'zijn neusje er uit', en het doen met wat ik op dat moment van hem aangeboden krijg. En als hij totaal geen zin heeft hoeft hij niet, want daar zal hij dan wel een reden voor hebben.
Zowel in het bos als in de bak heb ik nog steeds een blije bijna 20-jarige

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 15:11

Van zodra er geen geld / jurysport meer mee gemoeid is, kan iedereen in alle eerlijkheid beginnen trainen. Dat is waarom van mij wedstrijdsport met dieren volledig mag verdwijnen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 15:15

manubres schreef:
Dressuur is de weg kwijt, al heel veel jaren en het wordt steeds erger lijkt het.
Steeds minder mensen lijken te weten hoe dressuur bedoeld is en dat komt (mede) door al die verkeerde voorbeelden die we bij topruiters en (bekende) trainingsstallen zien.

Welke ruiter laat zijn paard nog op eigen benen lopen? Welke ruiter laat een paard zijn hals als balanceerstok gebruiken? Welke ruiter traint een jong paard zonder het van voor af te dwingen met het hoofd naar beneden te lopen? Welke ruiter geeft een paard de tijd om in aanleuning te komen? Als jij dat doet: chapeau!! *\o/*

Je ziet steeds meer paarden die met de hand gereden worden, waarbij de halsspier strak staat, de neus vaak achter de loodlijn gedwongen is. Het plaatje lijkt heel wat, maar de rug wordt stijf, het kruis komt omhoog, er is geen verbinding van achter naar voor, er is geen schwung over de rug, het paard wordt zijn balanceerstok afgenomen, loopt niet in balans, gaat op de voorhand en heeft vaak een ongelukkige gezichtsuitdrukking.

Afgelopen week heb ik weer gepoogd om te genieten van dressuur bij Indoor Friesland, maar het was weer verspilde moeite. Het was vreselijk. Dan denk je: waar is het mis gegaan?

En ben ik heilig? Natuurlijk niet, ik maak ook fouten. Maar tegenwoordig luister ik vooral naar mezelf, want goede instructie is vrijwel niet meer te vinden. Naast het paard trainen (werk aan de hand) vind ik makkelijker omdat ik dan kan zien wat ik doe, als je erop zit wordt dat toch lastiger.

Ik sta vaak vrij alleen in mijn mening en ben blij dat Lucia Zahrte mijn mening deelt..of ik de hare :D
Ze zegt: "Nee, je paard hoort van voor niet rond te zijn."

Helaas is het in het Duits, maar wel interessant:

https://youtu.be/DnOXskN2h04?si=Np2AAYzGr73JrgRa

Ik vind dat er gelukkig steeds meer ruiters weer fijner beginnen te rijden. Dankzij Rieky Young en Dinja van Lieren. Kijk naar Marlies van Baalen bijvoorbeeld die zichzelf herpakt heeft en anders is gaan rijden. Rieky doet echt zo ontzettend goed werk in het stuk van achter naar voren rijden en niet vasthouden aan de voorkant.

Ik vind dit een lastige openingspost, want hoe is dressuur bedoeld? Daar zijn de meningen over verdeeld. Op Facebook is er een groepje die denkt dat ieder paard altijd in verzameling en oprichting moet lopen, dat dit klassiek is en dat dressuur is. Terwijl de verschillende opleidingsstadiums van een paard, de leeftijd, het losrijden, het afwisselen van de houding e.d. niet meegenomen worden.

Natuurlijk is er ook een stroming die dat hoofd maar in een houding forceert en waarbij de paarden lopen met een valse knik, weggedrukte rug of iets anders wat niet prettig is. Het met de hand rijden is iets waar ik me al lang (al 20 jaar aan stoor).

Ronder instellen..tja..niet alles is gelijk rollkur.
Het is ook weer paard afhankelijk en afhankelijk van het africhtingsstadium en de bouw van een paard wat voor dat dier de gewenste houding is voor dat moment.

Oftewel, lastige discussie..zoveel mensen..zoveel meningen.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-24 15:16

Ik kom nu op YouTube steeds meer goede Duitse videos tegen. Deze Ulrike Thiel becommentarieerd een video van topruiter Edward Gal en Total US. Precies wat er mis is met de hedendaagse dressuur: veel voorbeengebruik, weinig actief achterbeen en weinig lichaamsgebruik. Dat komt denk ik ook door de hedendaagse fokkerij: hoogbenig, vierkante modellen, korte halzen en weinig nek. Daarbij wordt spectaculair bewegen meer gewaardeerd dan een functionele beweging. Een paard moet vanaf veulen al met de schoft omhoog draven en met de benen wapperen. Waarom? Waarschijnlijk puur voor het betere verkoopbare plaatje.

https://youtu.be/NEITduTWZKo?si=CmpacEkmd6GFypl_
Laatst bijgewerkt door manubres op 31-10-24 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

EmberGlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 15:16

Beemsterkaas schreef:
Van zodra er geen geld / jurysport meer mee gemoeid is, kan iedereen in alle eerlijkheid beginnen trainen. Dat is waarom van mij wedstrijdsport met dieren volledig mag verdwijnen.

Van mij ook. Eerlijkheid naar/voor het paard is zoals het er nu aan toe gaat niet bij. ;(

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 15:17

Beemsterkaas schreef:

Je beseft hopelijk dat het de meeste mensen meer geld kost dan dat het ze oplevert om op wedstrijd te gaan?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 15:32

Beemsterkaas schreef:

Het is niet verplicht om wedstrijden te rijden en daarom staat het iedereen vrij om zelf die keuze te maken. Als je de wedstrijdsport niet leuk vindt, dan doe je niet mee. Heel veel simpelere is het niet.
manubres schreef:
Ik kom nu op YouTube steeds meer goede Duitse videos tegen. Deze Ulrike Thiel becommentarieerd een video van topruiter Edward Gal en Total US.
Dit klinkt niet heel positief.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 15:47

Als de wedstrijd sport stopt, verzinnen mensen wel weer iets anders. Dierenleed ga je echt niet voorkomen.

Veel mensen willen het echt wel goed doen, maar zitten vaak ook in de verkeerde omgeving. Op veel pensionstallen is het vaak tenenkrommend hoe mensen met elkaar en de paarden omgaan en vooral elkaar ook echt gek maken.

Wij moesten vroeger echt beginnen met goed losrijden en doorgaans kwamen we met een paard of pony aan een lang teugeltje de bak in. Soms met wat contact als het een heethoofd was, maar als ik het vergelijk met wat ik de laatste jaren heb meegemaakt, komt iedereen al met een opgekruld paard de bak in.

Er wordt ook ontzettend veel met spanning gewerkt. Vaak ook een mismatch paard-ruiter, want er wordt op uiterlijk, naam en prestaties ( evt van ouders) gekocht en dat gaat echt vaak mis.
En echt niet iedereen heeft zo een paard ook nodig. De meeste mensen worden nooit goed genoeg om alles uit hun (simpele) paard te halen. Steeds meer een "beter" paard kopen, wekt vaak frustraties op.

Goeroe's zijn als paddenstoelen uit de grond geschoten. Mooi als die zgn probleem paarden en ruiters geholpen kunnen worden, maar het is allemaal niet zo geweldig als men denkt.
En dan komen we weer bij de wedstrijden. Als mensen meer grondwerk, vrijheidsdressuur en lange lijnen gaan doen, is dat ook niet per definitie altijd zacht en vriendelijk.

Maar het werkt zoals elk sportonderdeel; mensen zien wat, mensen doen het na en er is weer leed. Weer de verkeerde route die wordt gekozen, onbegrepen paarden, dwang en meer dwang etc.

Willen leren en kunnen leren zijn 2 verschillende dingen, maar wanneer weten mensen of ze het goed doen??

@Elisa@, Rieky doet wel meer dan alleen dat. Zij is vooral heel goed in mensen laten begrijpen hoe een paard werkt enis heel erg van het in oplossingen denken.
Even eenvoudig; als iemand diagonaal rijdt en er is een probleem, laat ze iemand niet 100x de diagonaal rijden, maar gaat naar het punt waar iets mis gaat en lost het daar op.
Als je paard op een volte naar binnen valt bijv, lost ze dat probleem op en gaat mensen niet een uur laten babyzitten en gespannen laten voorkomen dat het weer gebeurt.
Ik heb zelf les van haar gehad, haar veel les zien en horen geven, zien trainen en showen, maar hoe ze het doet, moeten mensen maar een les bij haar boeken.....
Het waren destijds voor mij wel echte eye openers en het heeft me niet alleen qua rijden geholpen, maar vooral qua mentaliteit in het zadel.

Beemsterkaas

Re: Iemand die zijn paard rond instelt, weet niet wat dressuur is

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 15:51

Ik denk niet dat er 1 'goede' stroming is. Alles heeft voor- en nadelen en dus ook manieren van trainen. Fouten maken met dieren zal altijd zo blijven.

Maar dat het op Olympisch niveau gepromoot wordt vind ik fout.

@Elisa, waarom de denigrerende toon? Als jij vindt dat de paardenwereld niet om geld draait, dan mag dat natuurlijk. Maar spreek mij niet aan alsof ik pas om de hoek kom kijken, dat zou ik bij jou ook niet doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 15:53

Goede toevoeging dan SP! Wat ik omschrijf is vooral wat ik gezien heb bij haar leerlingen in de GP dressuur die anders zijn gaan rijden en wat ze zelf zei bij een clinic een tijdje terug op de hengstenshow bij Reesink waar Dinja uiteraard veel hengsten voorstelde. Ze noemden het daar het "nieuwe rijden" maar eigenlijk is het gewoon het "oude rijden" zoals de Duitse klassieke dressuur en het Skala.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 15:54

Beemsterkaas schreef:
Ik denk niet dat er 1 'goede' stroming is. Alles heeft voor- en nadelen en dus ook manieren van trainen. Fouten maken met dieren zal altijd zo blijven.

Maar dat het op Olympisch niveau gepromoot wordt vind ik fout.

@Elisa, waarom de denigrerende toon? Als jij vindt dat de paardenwereld niet om geld draait, dan mag dat natuurlijk. Maar spreek mij niet aan alsof ik pas om de hoek kom kijken, dat zou ik bij jou ook niet doen.

Het was een oprechte vraag, niet denigrerend bedoeld.

Er is gewoon echt weinig tot geen geld te verdienen in de basis amateursport.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 15:57

GabberGill schreef:
Dorine92 schreef:
Van 1 foto kunnen we natuurlijk niks zeggen, misschien was het paard soms goed en soms wat te lang.
Ruiters hebben sowieso soms een heel ander beeld van wat fijn is. Dat is waar je instructie voor inhuurt en meetmomenten inplant zoals een wedstrijd.
Het blijft moeilijk want de zelfreflectie van ruiters is niet waterdicht, en de jurering is niet waterdicht. Wellicht ligt de waarheid vaak ook wel ergens in het midden.
Het zou wel fijn zijn als de jurering waterdicht zou worden. Er bestaat nu teveel twijfel bij ruiters (en dat is soms echt wel terecht) over de beoordeling van juryleden.
Helaas is het gevaar dan wel dat ruiters doorslaan en ook de adviezen die wél raak zijn, afdoen als dom jurygeneuzel waar je maar niet naar moet luisteren.
Als we ruiters echt willen dwingen om een paard met geduld op te leiden en de juiste prioriteiten te stellen, zullen we met de wedstrijden zwaar de focus moeten leggen op de belangrijkste punten, waardoor je echt niet wegkomt met alles wat niet gewenst is. Het lijkt mij haast een utopie omdat het hele systeem al bestaat en de vakmensen al opgeleid zijn.
Misschien is de enige optie om er een hele nieuwe tak van sport naast op te tuigen. Met eigen wedstrijden en eigen vakmensen, speciaal voor alle mensen die de dressuur zoals hij nu is, zat zijn.

Ik vraag ook niet of jullie dat hierzo willen beoordelen, daarbij ben ik werkelijkwaar nog nooit zonder winst naar huis gegaan met haar. Het wordt dus wel gewaardeerd want ze doet het goed, maar vele wilde haar toch meer omhoog in de oprichting en bij elkaar zien in het L en dat vind ik gewoon onnodig. We kunnen omhoog en bij elkaar maar het hoeft niet in een L1 en dat was mijn punt. Dat we in het M meer bij elkaar kunnen gaan rijden en iets omhoog kan ik ook inkomen.

Ik klaag over weinig jury's sterker nog ik snap wat vele zien en ben het daar zeker wel mee eens wat betreft mijn protocollen.

Ik ga nooit ontevreden naar huis alleen val ik wel over dat stukje.

Maar de opmerking meer oprichting hoeft niet te betekenen dat het paard opgericht moet lopen. Als jij in de B je hals strekkend rijdt (dus zoals niemand het rijdt maar zoals het wel hoort, met neus op kniehoogte of desnoods lager) zul je ook de opmerking meer oprichting en meer bij elkaar krijgen. Terwijl ze nergens vragen dat het paard opgericht loopt zoals in het Z of hoger. Ze willen alleen dat hij MEER opgericht loopt, namelijk horizontaal in plaats van met de neus over de grond.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 16:04

Oké, bedankt voor de verduidelijking.

Ik had het natuurlijk niet over de amateursport.

Op topniveau wordt er een hand boven de paardenwereld gehouden omdat er zo vreselijk veel geld in omgaat. Hoeveel jaren gaan ze dat nog volhouden?

En dat sijpelt door tot in de kleinste hoekjes, de mentaliteit, de prestatiegerichtheid.

Voorbeeld: kleine meisjes worden op hele dure pony's gezet en zoals iemand het hier heel mooi omschreef: naar achterleunend en links rechts zagend in de mond, teugels super strak.

Perfect dure outfits en perfect duur glimmend harnachement.

Natuurlijk gaat het voor die mensen niet om geld.

Maar het gaat om de prestatiegerichte mentaliteit die al bijzonder vroeg start (vanuit de ouders?)

Wat deden wij vroeger als kind?
Zonder zadel door de bossen crossen. Veel vallen en opstaan.
Op onze lelijke wollenvacht kruising met de gangen van een ezel (bij wijze van spreken).

Het is nu eenmaal zo dat mensen opkijken naar de topsport.
Toen Anky met een wit onderlegde neusriem verscheen met Bonfire nog geloof ik, had heel de paardenwereld plots een wit onderlegd hoofdstel.

En met rijden is dat niet veel anders.

Gelukkig is er nu een veel groter bewustzijn, ook bij de jeugd! Maar het beeld op wedstrijden is er nog niet op vooruit gegaan.

En daarom vind ik dat dat voorbeeld op hoog niveau niet meer gesteld mag worden.

We zijn toch ook blij dat olifanten uit het circus zijn?

Oké slechte vergelijking misschien, maar voor paardenleken is het precies hetzelfde gevoel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 16:19

Ik snap wat je bedoelt, het ego spelletje ten koste van het paard.

Daar hou ik ook niet van, ik weet wel dat vele maneges niet de kinderen zonder zadel e.d laten rijden omdat ze als ze er af vallen gelijk schadeclaims kunnen krijgen. Wat vrij "vroeger' deden is nu heel lastig geworden.

En in de paardenwereld gaat veel geld om, dat zit voornamelijk in de handel, fokkerij etc.

De vraag wordt dan, welk voorbeeld moet er wel gesteld worden?

Wedstrijdsport met een happy athlete en meer de nadruk op het welzijn van het paard? (mijn voorkeur)

Want voorbeelden halen mensen ook van internet, en dat is niet perse beter. Om het dan maar weer even gechargeerd te zeggen. Bitloos met een weggedrukte rug is niets vriendelijker dan het hoofd in een houding forceren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 16:22

Dat is eigenlijk nog "enger" want wat is dan de drijfveer van mensen? Is het echt zo belangrijk om het mooiste dekje, setje, paard of pony te hebben?

Dan gaat het ook niet om de samenwerking en laten zien wat je hebt bereikt op een meetpunt zoals een wedstrijd.

Het ligt er ook echt aan waar je vandaan komt. Ik ben van voor het Anky tijdperk, maar wij hadden wel net tuig op de pony's er was alleen minder keus dan tegenwoordig.

Wedstrijden hadden imo meer stijl. Ik begon op mijn 8e en had een rijjasje, laarzen, handschoentjes, plastron en reed eerst in zwart-wit en later met blauw met soms wit en soms champagne, want dat hoorde zo. Er netjes uit zien was het belangrijkste.

Ik zal wel ouderwets zijn, maar vind het tegenwoordig soms echt niet meer om aan te zien. Doe thuis aan carnaval, maar hou wedstrijden netjes denk ik dan......

Er waren ook altijd al mensen verwend, maar die reden gelukkig niet altijd beter en dat gaf wel frustraties, vooral bij ouders, maar ja. Wij als kinderen kregen daar wel minder van mee.
Je hoorde het alleen als een pony of paard weer verkocht werd of als iemand weer een nieuwe kreeg.

Zelf kon ik daar niet van wakker liggen en daar is het ook wel mis gegaan. Ik mis ook echt de gezonde spanning en wedstrijd mentaliteit. Maar dat wil niet zeggen dat je niet wil leren en ontwikkelen. Je kan net zoveel geld uitgeven aan goede lessen.

En spullen? Nu hebben we alleen nog westernzadels, maar ik koop eerder een goede pad van zeg 200 euro, dan 4 van 50. En vaak vraag ik me echt serieus af waar die drang van ergens bij horen zo erg vandaan komt?
Is het ook niet een stukje opvoeding om je kinderen te leren netjes met dieren om te gaan en bij te zijn met wat je wel hebt?
Past de huidige sport niet ook bij de algehele mentaliteit van we moeten meer, groter, luxer, verder etc etc? Maar wel klagen en niet meer tevreden of blij kunnen zijn.

@Elisa2, bij een presentatie zal het ook wel commercieel zijn. Het is de moeite waard om een les of clinic van Rieky te volgen of bij te wonen en te horen hoe ze dingen oplost. Of wat ze mensen meegeeft. Het zou inderdaad voor veel dressuur ruiters goed zijn.
Zeker als ik hier een rondje rijtechnische problemen doe en lees hoe Bokt het allemaal wil oplossen, denk ik dat het voor genoeg mensen echte eyeopeners kunnen zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 16:29

Elisa2 schreef:
Ik snap wat je bedoelt, het ego spelletje ten koste van het paard.

Daar hou ik ook niet van, ik weet wel dat vele maneges niet de kinderen zonder zadel e.d laten rijden omdat ze als ze er af vallen gelijk schadeclaims kunnen krijgen. Wat vrij "vroeger' deden is nu heel lastig geworden.

En in de paardenwereld gaat veel geld om, dat zit voornamelijk in de handel, fokkerij etc.

De vraag wordt dan, welk voorbeeld moet er wel gesteld worden?

Wedstrijdsport met een happy athlete en meer de nadruk op het welzijn van het paard? (mijn voorkeur)

Want voorbeelden halen mensen ook van internet, en dat is niet perse beter. Om het dan maar weer even gechargeerd te zeggen. Bitloos met een weggedrukte rug is niets vriendelijker dan het hoofd in een houding forceren.

Maar als men met een los teugeltje rijdt, komt er ook bizar veel commentaar op. Ook als een paard verder fijn loopt en iemand netjes de oefeningen kan laten zien.

Misschien geen GP, maar hoeveel mensen rijden werkelijk daar?

Moeten we niet eens kijken naar wat we vragen dan? We draaien veel om. Een oefening moet gedaan worden, dus dan moet het paard maar in een bepaalde houding lopen, want anders kan het niet, toont het niet voldoende etc.

Imo zouden we best een stap terug mogen naar correct en fijn rijden en dat strenger beoordelen. Dat is voor veel mensen al moeilijk genoeg. Als de focus komt naar harmonie, heeft het pas geen nut meer om paarden in ongewenste houdingen te duwen en trekken.

En in principe zou de sport hetzelfde kunnen blijven als je gaat beoordelen, maar de focus op andere dingen gaat leggen.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 16:29

Klopt, ik heb op bitloze PP's evenveel paardenleed gezien als op dressuurwedstrijden.

Mijn geloof in de wedstrijdsport is definitief vervlogen na het zien van het filmpje van Charlotte Dujardin.

Zíj was degene die destijds, rond 2010, samen met Carl Hester, het toonaangevend voorbeeld was van de happy athlete. Hun wedstrijdpaarden stonden lekker in de wei en het rijden zag er zo heerlijk eerlijk uit.

Naïef, zo blijkt vele jaren later.

En dat is natuurlijk een andere discussie. Maar voor mij persoonlijk hoeft het gewoon niet meer. Hoe het dan allemaal moet? Ook geen idee.

Want ik zie bij honden bijvoorbeeld dat agilitywedstrijden hun hele lust en leven zijn (van die honden dan).

Ik heb de antwoorden niet klaar maar voel wel sterk de wens dat het verdwijnt.

Voorbeelden op internet halen is heel lastig, maar beter dan niets. Tegenwoordig kan je op internet wel zoeken naar wat bij je past, een digitale leeromgeving vinden, en misschien op die manier ook een goede trainer. In welke tak dan ook, ik oordeel niet over de verschillende takken. We zijn allemaal in hetzelfde bedje ziek wat dat betreft.

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 16:31

ik volg even.
ik heb in het verleden best wedstrijden gereden en doe het nog wel eens maar alles gaat wel met respect en plezier.
Persoonlijk wordt ik blij van een paard wat fijn door zijn lijf loopt en met plezier samen werkt met de ruiter. Heel verdrietig wordt ik van paarden die bij verruimen alleen voor groot gaan lopen en achter niets (kunnen) doen. Vaak wordt daar ook aan getrokken en geschopt.
Ik dacht dat ik daar de enige in was, gelukkig zijn er in dit topic meer mensen die er zo over denken.
Op wedstrijden wordt het spektakel in het voorbeen beloond en niet een correct en fijn lopend paard wat niet zo spektaculair is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 16:36

Maar ja, wie weet dan wat goed is?

Bij honden heb je ook echt groepen die doorslaan.

Wij hebben honden die nog idioot achter ene bal aan rennen en hem terug brengen. Helemaal wild, gek doen etc.
Er zijn nu meerdere honden therapeuten die onze honden dan niet vrolijk of enthousiast vinden, maar ernstig gefrustreerd............Tja.

Wat als we niet in dit moderne tijdperk leefden waar filmpjes zo makkelijk naar buiten kunnen komen?

Toen ik jaren terug meer hooi wilde en liefste eerst hooi en dan hardvoer, was ik gek geworden. Nu roepen dezelfde mensen het hardst hoe je goed moet voeren.

En ja, ik heb ook wel lopen oordelen. Mensen die grondwerk deden vond ik ook geiten wollen sokken mutsen.....

Het nadeel van die goeroe's vind ik dat als ze groeien, ze ook weleens willen doorslaan. Sommigen maken filmpjes of schrijven nog steeds hele teksten. Vaak met een kern van waarheid, maar denk ook vaak; je maakt mensen echt onzeker. Niet iedereen kan zo een tekst goed omzetten in het werkelijke leven.
Maar dat mensen die bekend worden, maar alles kunnen roepen en op een voetstuk worden geplaatst vind ik ook best eng soms.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 16:42

Is dat zo SP? Of heb je het dan over de westernsport? (wbt die losse teugel)

Want verschillende takken van de sport vragen natuurlijk om andere presentaties en gewenste bewegingen en houdingen.

Eigenlijk denk ik dat hier iedereen het wel eens is dat de basis zou moeten zijn/ worden. Netjes en paardvriendelijk rijden met een goede basis. Dat is inderdaad al moeilijk genoeg en van mij zou de wedstrijdsport daar ook mogen hervormen.

Het lastige met internet vind ik is dat er geknipt en geplakt wordt, alleen het mooie komt voorbij. Dat beseffen mensen niet altijd. Paarden trainen is niet simpel en het gaat niet altijd goed, daar zou ook ruimte voor moeten zijn zonder dat er gelijk koppen afgehakt worden.
En dan heb ik het natuurlijk niet over mishandeling..dat is wat anders.

Beemsterkaas, ik begrijp het helemaal wat betreft CD hoor.
Het erge is dat je daardoor aan iedereen gaat twijfelen..

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 16:49

Klopt helemaal!

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 17:29

Interessant topic, ik lees mee.

Helemaal eens met de meesten hier dat een groot deel van het leed door onwetendheid veroorzaakt wordt. Maar hoe zou dat opgelost kunnen worden? Dat is nog niet eenvoudig denk ik.

Niks vervangt een goede instructeur om goed te leren rijden, maar hoe bepaal je (zeker als beginner) of jouw instructeur weet waar zij/hij het over heeft? Het zou goed zijn als iedereen zijn huiswerk doet voor ie aan paardrijden begint maar dat weet je waarschijnlijk niet eens als je begint. Je neemt juist les omdat je ervan uit gaat dat een instructeur weet wat ie doet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 19:49

Veronica2 schreef:
Janneke2 schreef:
Het zou goed zijn, als meer mensen wisten van schoftlift en bekkenkanteling en 'Hankenbiegung'.
(En dat dat niet is 'dat het dier de achterbenen hoog optilt'. Dat mag natuurlijk wel, op voorwaarde van buiging van alle gewrichten.)

Maar even he, schoftlift bestaat helemaal niet, ik denk dat daar 'gewoon' oprichting mee bedoeld wordt die het gevolg is van de andere twee aspecten die je noemt, bekkenkanteling en Hankenbiegung dus.

Pardon?

Als ik schoftlift zeg, bedoel ik de aanspanning van de spieren waar de ribkorf aan is opgehangen.
Een paard heeft geen sleutelbeen.
(Of: wat bij ons bot is en sleutelbeen heet, is bij een paard gewoon een band.)
(Binnen bepaalde grenzen hangt het aanspannen van deze spieren samen met bekkenkanteling en 'Hankenbiegung' - maar het zijn verschillende zaken.)

Citaat:
Een dressuurproef jureren is nog altijd niet meer dan een momentopname en het is aan de ruiter om te weten wat de bedoeing is en om conclusies te trekken uit de beoordeling. Soms is het prima om te denken dat het je dag niet was en soms is dat minder prima.

Uiteraard.
...al heb ik heimwee naar de tijd waarin gold dat je tijdens de proef in staat geacht werd te zijn de neus voor de loodlijn te houden.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 19:58

"Schoftlift" is ook een beetje een misleidende term vind ik. Door het aanspannen van de buikspieren komt de hele ruggengraat en daardoor de borstkas die er aan vast zit omhoog, niet alleen de wervels ter hoogte van de schoft (dat zou niet eens kunnen anatomisch gezien).

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 20:04

Hankenbiegung bestaat ook niet. Wel Hackenbiegung.