Krijg geen schoudercontrole

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Krijg geen schoudercontrole

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 21:58

Apart.. want zonder nageeflijkheid is er ook geen schoudercontrole mogelijk..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 22:40

Ach, tja - dat zijn zo van die dingen.
... wat heet op gegeven moment 'controle'?
Mijn eerste lessen op een groene, laten we zeggen hypermobiele Spanjaard - dat voelde nou niet echt als 'tjonge wat heb ik alles onder controle'. :') <<)
Knollie was braaf, maar vond het vooral raar: 'hoezo een deel van mijn gewicht naar het andere voorbeen?' :=
... en zo zigzagden we een tijd door de baan: meer op rechtsvoor, minder op rechtsvoor, even in balans, gedoe met de hoek, etc etc.

Maar met een licht contact plus voorwaartse drang is het uiteindelijk toch wel gelukt.

... met als gevolg ontspanning en een mooie lange bovenlijn, en dat werd nageeflijkheid plus aanleuning.

Vandaar dat ik niet uit de voeten kan met 'zonder nageeflijkheid kun je dit niet bereiken'.
Nageeflijkheid is voor mij een gevolg. Graag eerst balans, dat geeft ontspanning en durchlässigkeit, en dan kun je in het teugelcontact 'de rest van het lichaam gaan voelen'.
('Paardrijden is een denksport' - 'waarom wordt de linkerteugel nu weer wat stugger?' En welke oefening zal ik eens doen om dit te verhelpen? etc.)

(En wat ik om me heen zie |( is vaak 'het paard achter de wagen', met veel nadruk op 'hij moet in de krul', maar helaas vaak zonder verticale balans, op de voorhand en met veel nadruk op een soort namaak-militaire controle...)

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 23:19

Bowo schreef:
Zo raar is deze scheefheid toch niet? Linkerschouder naar buiten, sterk op rechterteugel en achterhand naar rechts past allemaal bij elkaar. Wat is daar zo bijzonder aan?

Ik zou gewoon eens een tijd heel basis gaan rijden. Zelfs rechts los, niet spelen of loswerken, gewoon los laten. Contact nemen op je linkerteugel. Linkerbeen er aan ter begrenzing. Indien nodig beide handen naar rechts zetten om de schouder weer voor de achterhand te plaatsen. En dat allemaal lekker voorwaarts op de binnenhoefslag.

Dit inderdaad. Die van mij heeft dit ook. Waar ik nu aan werk is inderdaad rechtsom linkerteugel contact eventueel ietsjes naar buiten stelling nemen. Dat aanvullen met je linkerbeen. Zodra dit rechter wordt kan je eventueel voor je linkerbeen naar binnen wijken. Ene keer een enkele pas, andere keer wat meer passen. Maar in ieder geval dat het altijd van jou is en niet dat hij voor jou gaat denken en blijf zo veel mogelijk van rechts af.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 23:48

Janneke2 schreef:
... misschien hoor jij tot diegenen die onderscheid maken tussen recht stellen en recht richten...?

Ja dat klopt

Janneke2 schreef:
(Want ik kan niet zo goed uit de voeten met das Skala als 'eerst aanleuning dus hij moet nageven en dan pas kun je gaan recht richten'.)

Als je goed gaat bedenken waarom dat is dan denk ik dat je dat wel gaat snappen
Het heeft alles te maken met de ontwikkeling van je paard. En de tijd die het kost om die ontwikkeling te doorlopen. De volgorde van het skala klopt in mijn ervaring gewoon echt. Wil niet zeggen dat het skala precies voorschrijft wanneer je je paard moet gaan buigen en je soms ook wel eens buiten het "boekje" moet als je een extreem scheef paard hebt, maar in grote lijnen klopt het skala gewoon.
En die is ervoor om jou een soort richtlijn te geven waar je paard op een moment van training aan toe is Dat is een soort wetmatigheid, omdat we weten hoe lang de basistraining duurt zonder je paard te overvragen.
Daarom zijn de KNHS wedstrijden ook zo opgebouwd als ze zijn. Travers, Schouder binnenwaarts in M1. Appyueren in het Z. Dat is een moeiijkheidsgraad die gewoon tijd kost en daarvoor moet je alle stadia daarvoor eerst doorlopen. Daar zijn ook de leeftijden aan verbonden. Minimaal 5 bij M en minimaal 6 bij Z. Een paard correct op dat niveau krijgen heeft tijd nodig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 08:07

Het is voor mij simpel, rechtrichten heeft met lengtebuiging te maken, rechtstellen niet. Rechtstellen is voor mij logisch, en iets wat niet eens apart benoemd hoeft te worden. Lengtebuiging is pas mogelijk als een paard nageeflijk loopt omdat er anders geen buiging in de schouder mogelijk is.

Rechtstellen wordt vaak verward met rechtrichten helaas.

Wat jij omschrijft Janneke, vind ik vooral ook onder balans vallen. De weg naar die balans toe is voor ieder paard en iedere combinatie anders. Uiteraard is alles op een gegeven moment een samenspel, het is ook niet zo dat ieder paard als het rechtgericht is ook rechtgericht blijft lopen. Voor mij zit er ook nog wel een verschil in echt scheve paarden rechtrichten, en het rechtrichten wat gewoon in iedere dressuurtraining hoort.

Plantje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 08:30

Hieperdi schreef:
Als aanvulling nog. Op linkerhand ribben naar buiten. Rechterhand ribben naar binnen. Met daarbij het over de linkerschouder weglopen

Hier klopt iets niet. Als de ribben rechts naar binnen komen valt jouw paard niet op zijn linkerschouder. Je spreekt ook van een sterke rechterhand.

Ik denk dat je het allemaal wat te statisch ziet. Een paard dat geen balans heeft kan in de ene lijn gerust op de linkerschouder vallen en in de andere op de rechterschouder. Stop aub geen “vaste” scheefheid in je hoofd. Blijf voelen en denken.

Ik heb zelf een paard waar ik heel hard mee gepuzzeld heb om er balans in te krijgen. Enkele zaken die ik nog wil meegeven:
- Let erop dat je je paard geen steun geeft op het hand waar hij op dat moment zwaar is, ga dus zelf niet harder inwerken. Ik durf die “harde” kant (wanneer dit de binnenteugel is) soms wel eens even helemaal losgooien “los het zelf maar even op”.
- Als je paard over de schouder valt begrens je uiteraard aan die kant met je buitenland. Dit kan met wat contrastelling. Wees wakker met je binnenbeen
- Durf de scheefheid wat los te laten. Je gaat het in jouw uurtje hobbelen niet oplossen, de spieren van je paard moeten veranderen, dit duurt even. Accepteer de ongelijkheid in je paard, maar ga er wel rustig mee aan de slag (beetje wegwijken van je been waar je paard tegen valt, spelen met contrastelling,…).
- Het belangrijkste is mooi met je twee benen naar jouw twee gelijke handen rijden. Denk aan fietsen op een laag tempo, dan zwabbert je fiets ook sneller van links naar rechts. Als je wat doorfiets is het makkelijker om recht te fietsen.

Hou het simpel :-)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 08:49

Babootje schreef:
Janneke2 schreef:
... misschien hoor jij tot diegenen die onderscheid maken tussen recht stellen en recht richten...?

Ja dat klopt

Janneke2 schreef:
(Want ik kan niet zo goed uit de voeten met das Skala als 'eerst aanleuning dus hij moet nageven en dan pas kun je gaan recht richten'.)

Babootje schreef:
De volgorde van het skala klopt in mijn ervaring gewoon echt. Wil niet zeggen dat het skala precies voorschrijft wanneer je je paard moet gaan buigen en je soms ook wel eens buiten het "boekje" moet als je een extreem scheef paard hebt, maar in grote lijnen klopt het skala gewoon.

... ik vind het zinnig, maar beslist geen spoorboekje.
Voor mij is balans een keiharde voorwaarde om ontspannen te kunnen bewegen, dus ik vind het jammer dat dat woord ontbreekt.

Van durchlässigkeit zou je kunnen zeggen dat het een soort voortgezette ontspanning is, dus "misschien staat dat er dan impliciet in".

Basis van de training, nee.
Opbouw van wedstrijden, zal wel.

De manier waarop ik Knollie heb ingereden houdt in dat er eerst verticale balans komt, en dan pas lengtebuiging. (En diagonale balans, als in: we willen niet dat rechtsachter gewicht naar linksvoor gooit. En horizontale balans, het leuke is dat verticale balans al correcte bekkenkanteling geeft.)

Het gevolg van die volgorde maakt dat dragen en lengtebuiging makkelijk(er) worden, omdat je ze vanuit balans kunt vragen en geen dubbele taken hebt van proberen de lengtebuiging tegen de scheefheid in of met de scheefheid mee te doen.

En naarmate de 'buik'spieren sterker worden en de rompstabiliteit verbetert, ga je meer in de hogere gangen werken en moeilijker oefeningen en sequenties rijden.

Voor zover ik das Skala der Ausbildung toepas als 'Spaanse' ruiter, vind ik dat het Skala een wenteltrap is, en dat mijn groentje al verzamelende oefeningen deed op haar eerste dag. (Overgang draf- stap en stap - halt op de achterhand. In de wei kan ieder paard dat, uiteraard is het onder het zadel zwaarder dus niet overvragen. Galop - halt duurt langer ivm het trainen van de spieren.)
... ik vind dit een veel logischer opbouw van training: hoe werkt het met bewegen (ook voor mensen geldt dat balans een voorwaarde voor ontspannen kunnen bewegen is), hoe krijg je rompstabiliteit, wat heb je nodig voor lengtebuiging etc.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 26-09-23 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-23 08:59

Plantje15 schreef:
Hieperdi schreef:
Als aanvulling nog. Op linkerhand ribben naar buiten. Rechterhand ribben naar binnen. Met daarbij het over de linkerschouder weglopen

Hier klopt iets niet. Als de ribben rechts naar binnen komen valt jouw paard niet op zijn linkerschouder. Je spreekt ook van een sterke rechterhand.

Ik denk dat je het allemaal wat te statisch ziet. Een paard dat geen balans heeft kan in de ene lijn gerust op de linkerschouder vallen en in de andere op de rechterschouder. Stop aub geen “vaste” scheefheid in je hoofd. Blijf voelen en denken.

Ik heb zelf een paard waar ik heel hard mee gepuzzeld heb om er balans in te krijgen. Enkele zaken die ik nog wil meegeven:
- Let erop dat je je paard geen steun geeft op het hand waar hij op dat moment zwaar is, ga dus zelf niet harder inwerken. Ik durf die “harde” kant (wanneer dit de binnenteugel is) soms wel eens even helemaal losgooien “los het zelf maar even op”.
- Als je paard over de schouder valt begrens je uiteraard aan die kant met je buitenland. Dit kan met wat contrastelling. Wees wakker met je binnenbeen
- Durf de scheefheid wat los te laten. Je gaat het in jouw uurtje hobbelen niet oplossen, de spieren van je paard moeten veranderen, dit duurt even. Accepteer de ongelijkheid in je paard, maar ga er wel rustig mee aan de slag (beetje wegwijken van je been waar je paard tegen valt, spelen met contrastelling,…).
- Het belangrijkste is mooi met je twee benen naar jouw twee gelijke handen rijden. Denk aan fietsen op een laag tempo, dan zwabbert je fiets ook sneller van links naar rechts. Als je wat doorfiets is het makkelijker om recht te fietsen.

Hou het simpel :-)
j
Jaaa daar ben ik het helemaal mee eens!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 09:46

Elisa2 schreef:

Ja? Oh, dat zie ik dan weer niet. Ik kan toch prima een paard zijn schouder plaatsen zonder nageeflijkheid? Ik kan dat bijvoorbeeld op een neckrope doen. Dan zit ik er met mijn handen niet eens aan.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 09:57

rien10 schreef:
Elisa2 schreef:

Ja? Oh, dat zie ik dan weer niet. Ik kan toch prima een paard zijn schouder plaatsen zonder nageeflijkheid? Ik kan dat bijvoorbeeld op een neckrope doen. Dan zit ik er met mijn handen niet eens aan.

Eens! Bij mijn paard met rechtrichten werkte we aan de schouder controle ondanks hij niet nagevelijk was nog. Doordat z'n schouders uiteindelijk recht waren, kwam hij in balans en kwam de nagevelijkheid als cadeautje

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 10:05

Nageeflijkheid is volgens mij nooit een doel. Het is het gevolg van goed rijden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 10:47

rien10 schreef:
Nageeflijkheid is volgens mij nooit een doel. Het is het gevolg van goed rijden.

Precies. Hoewel je het wel wil hebben voordat je andere dingen gaat doen/vragen. Er zijn gewoon dingen die niet handig zijn, geen nut hebben of eerder nadelig als je het gaat vragen zonder nagefelijkheid.
Maar hangt er ook vanaf wat je echt verstaat onder nagefelijkheid. Dat wisselt ook nog wel eens. Is het de afbuiging in de hals of het aannemen van de hand. Ik heb nog wel meer betekenissen gezien waardoor het soms heel ingewikkeld wordt.

Schouders plaatsen doe ik ook, maar wel eerst aan de achterkant beginnen en dus kijken wat de achterbenen doen. De scheefheid komt juist 9 van de 10 keer ook vanuit achterbeen er niet onder willen zetten en daardoor dus korte en lange kant, 1 kant geen contact willen en de ander 'zwaar' of 'sterk'. Ik werk dus liever ook daarin van achter naar voor en niet van voor naar achter, hoewel die 2 dingen redelijk snel na elkaar en bijna tegelijk komen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 10:51

Dat laatste wat je beschrijft MyWishMax, is precies waar ik bij Brix tegenaanloop. Het is altijd goed blijven opletten, correct rijden. Soms lukt het niet, vaak wel :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 10:56

Ik probeer het vooral in mijn hoofd te houden. :j Dat blijft altijd een belangrijk punt, maar als ik ergens tegenaan loop is het dus eerst nadenken of voelen wat er achter gebeurd en niet uit automatisme meteen aan de voorkant met schouders aan de gang.

En iedereen op elk niveau maakt daar wel eens fouten in :') ik kon mezelf pas ook voor mijn kop slaan omdat er iets moeilijk was wat ik zelf veroorzaakte en wilde oplossen met schouders ipv waar het vandaan kwam; achterbeen en de keurige reactie op mijn hulp.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 11:01

MyWishMax schreef:
rien10 schreef:

Precies. Hoewel je het wel wil hebben voordat je andere dingen gaat doen/vragen. Er zijn gewoon dingen die niet handig zijn, geen nut hebben of eerder nadelig als je het gaat vragen zonder nagefelijkheid.
Maar hangt er ook vanaf wat je echt verstaat onder nagefelijkheid. Dat wisselt ook nog wel eens. Is het de afbuiging in de hals of het aannemen van de hand. Ik heb nog wel meer betekenissen gezien waardoor het soms heel ingewikkeld wordt.

Schouders plaatsen doe ik ook, maar wel eerst aan de achterkant beginnen en dus kijken wat de achterbenen doen. De scheefheid komt juist 9 van de 10 keer ook vanuit achterbeen er niet onder willen zetten en daardoor dus korte en lange kant, 1 kant geen contact willen en de ander 'zwaar' of 'sterk'. Ik werk dus liever ook daarin van achter naar voor en niet van voor naar achter, hoewel die 2 dingen redelijk snel na elkaar en bijna tegelijk komen.

voor het paard ook het meest logische, we moeten veel meer vanuit het paard leren denken en doen
niet standaard maar kijken wat heeft het paard nodig

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 11:03

MyWishMax schreef:
Ik probeer het vooral in mijn hoofd te houden. :j Dat blijft altijd een belangrijk punt, maar als ik ergens tegenaan loop is het dus eerst nadenken of voelen wat er achter gebeurd en niet uit automatisme meteen aan de voorkant met schouders aan de gang.

En iedereen op elk niveau maakt daar wel eens fouten in :') ik kon mezelf pas ook voor mijn kop slaan omdat er iets moeilijk was wat ik zelf veroorzaakte en wilde oplossen met schouders ipv waar het vandaan kwam; achterbeen en de keurige reactie op mijn hulp.

Brix :D :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 11:12

Janneke2 schreef:

Aanleuning is geen nageven. Durchlassig kun je beter vertalen met nageven: Het paard is volledig (van de staart tot de oren en feitelijk ook mentaal) ontvankelijk voor de hulpen.

Janneke2 schreef:
Voor mij is balans een keiharde voorwaarde om ontspannen te kunnen bewegen, dus ik vind het jammer dat dat woord ontbreekt.

Balans zit eigenlijk in alle treden van het Skala dus waarom apart benoemen. Zonder een goede balans kom je al niet toe aan de 1e trede.

Janneke2 schreef:
De manier waarop ik Knollie heb ingereden houdt in dat er eerst verticale balans komt, en dan pas lengtebuiging. (En diagonale balans, als in: we willen niet dat rechtsachter gewicht naar linksvoor gooit. En horizontale balans, het leuke is dat verticale balans al correcte bekkenkanteling geeft.)
Het gevolg van die volgorde maakt dat dragen en lengtebuiging makkelijk(er) worden, omdat je ze vanuit balans kunt vragen en geen dubbele taken hebt van proberen de lengtebuiging tegen de scheefheid in of met de scheefheid mee te doen.

En naarmate de 'buik'spieren sterker worden en de rompstabiliteit verbetert, ga je meer in de hogere gangen werken en moeilijker oefeningen en sequenties rijden.

Voor zover ik das Skala der Ausbildung toepas als 'Spaanse' ruiter, vind ik dat het Skala een wenteltrap is, en dat mijn groentje al verzamelende oefeningen deed op haar eerste dag. (Overgang draf- stap en stap - halt op de achterhand. In de wei kan ieder paard dat, uiteraard is het onder het zadel zwaarder dus niet overvragen. Galop - halt duurt langer ivm het trainen van de spieren.)

Verz
... ik vind dit een veel logischer opbouw van training: hoe werkt het met bewegen (ook voor mensen geldt dat balans een voorwaarde voor ontspannen kunnen bewegen is), hoe krijg je rompstabiliteit, wat heb je nodig voor lengtebuiging etc.

Ik ga een groen paard op zn 1e dag echt geen verzamelende oefeningen aandoen. Vooral voorwaarts aanleren en recht stellen, niet schakelen en ook niet gesloten halthouden (met het risico van steigeren, omdat zo'n paard dat nog niet kan). Bij alles wat je doet aan oefeningen moet je je afvragen of je paard dat wat je vraagt fysiek aankan, omdat a. Het paard de oefening niet goed kan uitvoeren, dus dan heb je er ook niks aan en b. Het niet leuk is voor je paard om iets te moeten doen wat het fysiek nog niet aankan en zich daar tegen kan gaan verzetten.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 11:24

Babootje schreef:
Janneke2 schreef:

Aanleuning is geen nageven. Durchlassig kun je beter vertalen met nageven: Het paard is volledig (van de staart tot de oren en feitelijk ook mentaal) ontvankelijk voor de hulpen.

Janneke2 schreef:

Balans zit eigenlijk in alle treden van het Skala dus waarom apart benoemen. Zonder een goede balans kom je al niet toe aan de 1e trede.

Janneke2 schreef:

Verz

Ik ga een groen paard op zn 1e dag echt geen verzamelende oefeningen aandoen. Vooral voorwaarts aanleren en recht stellen, niet schakelen en ook niet gesloten halthouden (met het risico van steigeren, omdat zo'n paard dat nog niet kan). Bij alles wat je doet aan oefeningen moet je je afvragen of je paard dat wat je vraagt fysiek aankan, omdat a. Het paard de oefening niet goed kan uitvoeren, dus dan heb je er ook niks aan en b. Het niet leuk is voor je paard om iets te moeten doen wat het fysiek nog niet aankan en zich daar tegen kan gaan verzetten.

zo beginnen voorkomt later veel problemen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 12:20

rien10 schreef:
Elisa2 schreef:

Wat ik dan zie is dat het paard ergens anders compenseert omdat er geen begrenzing is. Dus dan wordt het hoofd kantelen bijv, een achterbeen laten staan, inhouden qua tempo, middenstuk er uit drukken etc.

Rechtstellen kan wel zonder nageeflijkheid maar ook dan is nageeflijkheid wenselijk anders breken ze vaak af in de rug door de rug hol te maken.

MyWishMax legt heel goed uit hoe belangrijk het is om van achter uit te werken en het van achteruit op te lossen.

Ik denk trouwens ook dat nageeflijkheid en aanleuning door elkaar gehaald worden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 12:23

Mijn brein heeft error :D
Ik snap je uitleg, maar ik snap de werking niet.
Ik kan het lang zo goed niet uitleggen als jij en ben ook rijtechnisch niet zo onderlegd als jij. Dus ik smul van je info :)
Ik denk altijd in 3 simpele stappen.
1 paard moet lopen (dus voorwaarts willen)
2 paard moet goed lopen (recht, ritmisch, tempo controle)
3 paard moet (nou ja, mag) netjes lopen. (nageeflijk)

Waarbij 3 in mijn ogen het gevolg is van stap 1 en 2. Ik zie toch echt vaak mensen het volgende doen. 3, oh ja, dat lukt zo niet, dan maar 2. Ach jezus, we hebben 1 over geslagen. Dat er dan maar even in rijden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 12:29

Het is trouwens ook belangrijk om het type paard mee te nemen. Leeftijd en mate van africhting en lichaamsbouw.

Janneke jij rijdt een PRE, dat werkt vaak net weer een beetje anders dan de gemiddelde KWPNer.

In het algemeen, voorwaarts is ook niet hetzelfde als hard door de bak gaan. Het is voorwaarts denken en goed aan het been staan. Voldoende activiteit, dit mist bij heel veel combinaties en zonder dat wordt er veel te snel veel te veel aan de voorkant gedaan en wordt het veel moeilijker gemaakt dan het is.

Ook dit verschilt trouwens weer per paard hoe het, het beste bereikt kan worden. Sommige moeten eerst meer leren dragen en buigen. En soms juist terug in tempo en wat meer schakelen. Anderen moeten weer iets meer naar voren. Er is geen one size fits all maar de basis is wel hetzelfde als in.. eerst achter, dan voor.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 12:32

rien10 schreef:
Mijn brein heeft error :D
Ik snap je uitleg, maar ik snap de werking niet.
Ik kan het lang zo goed niet uitleggen als jij en ben ook rijtechnisch niet zo onderlegd als jij. Dus ik smul van je info :)
Ik denk altijd in 3 simpele stappen.
1 paard moet lopen (dus voorwaarts willen)
2 paard moet goed lopen (recht, ritmisch, tempo controle)
3 paard moet (nou ja, mag) netjes lopen. (nageeflijk)

Waarbij 3 in mijn ogen het gevolg is van stap 1 en 2. Ik zie toch echt vaak mensen het volgende doen. 3, oh ja, dat lukt zo niet, dan maar 2. Ach jezus, we hebben 1 over geslagen. Dat er dan maar even in rijden.

Mee eens hoor, dit is gewoon basis. Naar voren denken en aan het been zijn. In tact en balans, horizontaal en verticaal (rechtstellen) en nageeflijkheid is een gevolg daarvan. Ik denk dat de verwarring zit in het echte rechtrichten dmv lengtebuiging als een paard ook echt meer bij elkaar gereden wordt.
En ik zie gewoon nog heel veel paarden scheef gereden worden, ook op hoger niveau en meestal omdat ze dus niet goed van achteren naar voren lopen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 13:04

Babootje schreef:
Janneke2 schreef:

Aanleuning is geen nageven.

Klopt.
Dat wilde ik efkes duidelijk hebben.

Citaat:
Durchlassig (...) : Het paard is volledig (van de staart tot de oren en feitelijk ook mentaal) ontvankelijk voor de hulpen.

Klopt ook.
Citaat:
Janneke2 schreef:

Balans zit eigenlijk in alle treden van het Skala dus waarom apart benoemen.

.... ik ben met je eens dat het overal in zit.
Aangezien ik het zie als een harde voorwaarde vind ik het belangrijk om te benoemen.

Citaat:
Janneke2 schreef:

Ik ga een groen paard op zn 1e dag echt geen verzamelende oefeningen aandoen.

... ik heb het gesprek vaker gevoerd.
Ik gebruik expres het werkwoord verzamelen - een groentje loopt nog lang niet 'in verzameling'.
Maar Knollies' vermogen om op de achterhand overgangen te maken zat er (... Spaanse schone...) al in, en ik heb het gekoesterd en langs wegen der geleidelijkheid uitgebreid.

Citaat:
ook niet gesloten halthouden (met het risico van steigeren, omdat zo'n paard dat nog niet kan).

De eerste keer bij het proefrijden deed ik het uitsluitend op zit en zwaartepunt. (En eigenlijk nog steeds, ik heb het niet zo op 'de handrem'. Als je leven er op een buitenrit vanaf hangt wordt het een ander verhaal.
Maar dwingen en dressuur gaan al heel snel niet samen. )

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 14:05

Misschien is dit al geopperd, maar ik lees dat het paard OK is en dit verklaard is door röntgenfoto's. Heb je ook wel eens bijvoorbeeld de hals laten scannen? Röntgenfotos laten natuurlijk geen ontstekingen zien.

Als een paard zo vreselijk scheef wordt en zich in allerlei bochten wringt kan ik me niet voorstellen dat er geen onderliggend probleem is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 16:46

Die problemen komen pas echt tevoorschijn als er verzameld moet worden.
Dan worden er ineens benen niet onder het lichaam gezet maar ernaast.