Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Bowo schreef:Ik heb niet het volledige topic in detail gelezen, dus sorry als ik dingen dubbel zeg.
Maar ik denk dat je je ook moet beseffen dat soms dingen slechter moeten gaan voordat ze beter kunnen worden. Je moet de teugel waar hij sterk wordt loslaten. Als hij dan helemaal in de verkeerde stelling gaat lopen of iets dergelijks, so be it. Probeer het te corrigeren met je benen, maar als dat niet lukt, laat het dan maar. Je doel is de druk van je zware kant af krijgen, al het andere is dan even minder belangrijk. Een paard heeft ook zelfwaarde, hij zal niet zo maar daadwerkelijk het hek in lopen.
Ik zou terug naar de basis. Binnenhoefslag, binnenhoefslag, binnenhoefslag. Gelijke druk op beide teugels en tegen beide benen, door zware teugel los te laten en de schouder en ribbenkas te begrenzen met je been.
Niet druk maken om zijn hoofd of hoe het er uit ziet, maar prioriteiten stellen.
Elisa2 schreef:Stap 2 bij contact op links is met het rechterbeen naar de linkerteugel rijden, en daarvoor is de rechterteugel van de hals halen wel erg belangrijk anders gebeurd er niks.![]()
TS, een filmpje van het paard aan de longe of los bewegend kan al veel informatie geven over hoe hij zijn lijf en achterbenen gebruikt.
Gaabje schreef:Ik sluit me helemaal aan bij avalanche. Allereerste stap is nu contact nemen op links. Wat er met het hoofd gebeurt is niet belangrijk. Je paard is niet gewend dat daar contact is dus zal het vermijden.
Ik zou ook niet aan de slag gaan met zijgangen etc. Je paard is daar nu helemaal niet ontvankelijk voor en het risico super groot dat je zelf juist weer meer gaat trekken en duwen om die zijgang voor elkaar te krijgen. Je zult merken dat als je paard links meer aan gaat nemen dat hij vanzelf al rechter wordt en rechts losser waardoor je ook daadwerkelijk hulpen kunt geven. Zonder contact op links kún je nog helemaal geen zijgangen rijden.
FriesWytske schreef:Gaabje schreef:Ik sluit me helemaal aan bij avalanche. Allereerste stap is nu contact nemen op links. Wat er met het hoofd gebeurt is niet belangrijk. Je paard is niet gewend dat daar contact is dus zal het vermijden.
Ik zou ook niet aan de slag gaan met zijgangen etc. Je paard is daar nu helemaal niet ontvankelijk voor en het risico super groot dat je zelf juist weer meer gaat trekken en duwen om die zijgang voor elkaar te krijgen. Je zult merken dat als je paard links meer aan gaat nemen dat hij vanzelf al rechter wordt en rechts losser waardoor je ook daadwerkelijk hulpen kunt geven. Zonder contact op links kún je nog helemaal geen zijgangen rijden.
Dan ben ik benieuwd hoe jij het gewicht naar links wilt brengen. En zijgangen zijn juist een hele goede oefening daarvoor. Ze hoeven echt niet perfect te zijn. En het hoeven er elke keer maar 2 pasjes te zijn. Dit kan dan gewoon uitgebreid worden. Als jij moet trekken en duwen om een zijgang te gaan doen. Is er iets mis met jouw basis rijden. Ik neem altijd al heel vlot een paar pasjes wijken mee, als mijn paarden jong zijn. En die zijn echt niet perfect. Maar daardoor leert mijn paard wel wat eenzijdige druk van het been is. Daarbij doe ik helemaal niks met mijn handen.
knollentuin schreef:Ik val in, half gelezen veel goede tips over losweken en naar d'r hand rijden. Maar ik heb gemist - en sorry als dat al gepost is, hoe ligt je zadel? Als dat rond de schoglft aan een kant knelt of een kussen dieper in de rug drukt kan dat ook de klachten geven die jij ervaart .
essie_blue schreef:Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar kan wel mijn ervaring delen. Ik had hetzelfde probleem hier met een paard, onwijs stug aan 1 kant. Verder helemaal los bij de fysio, ook de hals dus daar leek het probleem niet te liggen. Tanden gecheckt en leken goed. Daarna rx foto laten maken, niks te zien.
Merrie had heel soms een druppeltje lichtbruine neusuitvloeiing, heel minimaal. Uit een CT scan van het hoofd bleek dat ze een kieswortelontsteking had. Nogmaals, op de rx niks te zien en in de mond ook niet.
Nu snap ik dat het maken van een CT scan een prijzige aangelegenheid is, maar wat ben ik blij dat we de oorzaak hebben gevonden. Na behandeling weer heerlijk in de hand, wat een opluchting voor het paard (en mij).
Elisa2 schreef:Paard is toontredend voor en achter staat hij bodemwijd waarbij rechtsachter erger naar buiten gedraaid lijkt te zijn qua hoef.
Is dit paard weleens röntgenologisch gekeurd? En zijn z'n kniebanden weleens gecontroleerd?
De rijtechnische problemen en scheefheid kunnen er helemaal los van staan. Maar het is wel belangrijk om uit te sluiten of hij niet ergens last van heeft.
Mvp193 schreef:Elisa2 schreef:Paard is toontredend voor en achter staat hij bodemwijd waarbij rechtsachter erger naar buiten gedraaid lijkt te zijn qua hoef.
Is dit paard weleens röntgenologisch gekeurd? En zijn z'n kniebanden weleens gecontroleerd?
De rijtechnische problemen en scheefheid kunnen er helemaal los van staan. Maar het is wel belangrijk om uit te sluiten of hij niet ergens last van heeft.
3 jaar geleden is alles op de foto geweest van zijn benen. En rug en hals si van t najaar
Mvp193 schreef:Avalanche schreef:Kan heel goed. Beste is om ze om de dag te werken. Spieren hebben 48 uur nodig om te herstellen.
Dus als hij nu fijn is, is hij dat idd morgen niet want dan heeft hij spierpijn. En aan zere spieren moet je niet gaan trekken.
Spierpijn komt eigenlijk door microscheurtjes in de spier (even heel simpel uitgelegd). Het lichaam gaat die spieren repareren, en dan worden ze dikker en sterker. Maar als je nu aan een spier gaat trekken waar die scheurtjes al in zitten, maak je ze groter en breek je de spier af. Dat willen we niet. Dus geef hem gewoon een dagje rust. Is goed voor hem, ook in het hoofdje.
En verder: idd nooit nooit nooit aan de sterke kant gaan trekken, want als je snapt hoe spieren werken, snap je dan ook dat je die kant dan alleen maar sterker maakt en dus je paard schever wordt.
Stelling op rechts moet je nu ook nog helemaal niet willen. Je gaat rechtsom iets meer op rechts zitten (je paard gaat je daar op links willen zetten) en je laat gewoon je binnenbeen vallen, je houdt je buitenteugel eraan en daar rij je je paard naar toe.
Je kan idd wat zijgangen proberen, maar naar mijn ervaring is dit erg lastig met een scheef paard, en wordt het vaak drukken en plukken en dat willen we niet. Dus ik zou het voor nu gewoon simpel houden, simpele figuren, en bewaak vooral de kwaliteit van de gangen.
Dan krijg je contrastelling, is niet erg. Als het lijf maar de goede kant op buigt. Niet gaan trekken of plukken, je paard wordt echt recht op 2 teugels uiteindelijk. Maar dit is niet iets wat je heel snel voor elkaar gaat hebben.
Ja ik heb t idee dat die mij naar rechts gooit omdat hij daar ook tegen aanloopt.
Mvp193 schreef:Beste mensen bedankt allemaal voor de reacties.
Hierbij de foto’s van zijn achterbenen en borst. Het gaat om het RECHTER achterbeen van het paard zelf. Dus voor de kijker van de foto linksachter
[ [url=m/EoZske.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/oDxhmQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/QsPoZm.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/EWu6cF.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/1v5xta.jpg]Afbeelding[/url] ]
Mvp193 schreef:Beste mensen bedankt allemaal voor de reacties.
Hierbij de foto’s van zijn achterbenen en borst. Het gaat om het RECHTER achterbeen van het paard zelf. Dus voor de kijker van de foto linksachter
[ [url=m/EoZske.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/oDxhmQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/QsPoZm.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/EWu6cF.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/1v5xta.jpg]Afbeelding[/url] ]
Mvp193 schreef:Ik pak linkerteugel er iets meer bij en rechterbeen en hou me rechterteugel op t moment iets los zodat de druk er af is. Maar op t moment dat ik me linkerteugel erbij pak als is t maar 1 gram. Bam dan gaat zn hoofd naar links en dan pak ik automatisch toch me rechterteugel er weer wat bij anders zitten we in t hek. Als ik voltes rij ook ik moet toch de rechterteugel gebruiken.. maar wellicht zit daar de grote fout en moet ik voorlopig vooral rechtsom op me linkerteugel alleen rijden met rechterbeen eraan.
MyWishMax schreef:Mvp193 schreef:Ik pak linkerteugel er iets meer bij en rechterbeen en hou me rechterteugel op t moment iets los zodat de druk er af is. Maar op t moment dat ik me linkerteugel erbij pak als is t maar 1 gram. Bam dan gaat zn hoofd naar links en dan pak ik automatisch toch me rechterteugel er weer wat bij anders zitten we in t hek. Als ik voltes rij ook ik moet toch de rechterteugel gebruiken.. maar wellicht zit daar de grote fout en moet ik voorlopig vooral rechtsom op me linkerteugel alleen rijden met rechterbeen eraan.
Niet die rechterteugel er weer bij pakken. Het boeit absoluut niet dat het hoofd naar links gaat, het hele hoofd en hals boeit niet. Als ik het topic doorlees focus je te veel op de voorkant, want dat moet goed zijn, contrastelling is niet goed en draf en galop doe je niet voordat hij ontspant in de kaak. En laat dat ontspannen in kaak en correct nagefelijk worden nu een gevolg vanuit achter en het lijf zijn. Het klinkt alsof hij ook niet correct aan het been is, want rennen/heet worden is dus ook niet aan het been zijn. Je hebt juiste reactie op het been nodig, zowel voorwaarts/actief en dus niet gaan rennen voor been, als zijwaarts, om überhaupt aan de voorkant te kunnen denken en als eerste / tegelijk gelijke druk op 2 teugels. Je wilt met 2 benen naar 2 teugels rijden.
Dus je moet je linkerteugel er zachtjes bij pakken en rechts juist niet, het enige wat mag is heel licht contant. 5 kilo is echt veel te veel en dat komt niet alleen vanuit het paard, maar ook vanuit jou. Hij kan ook alleen sterk en zwaar worden als jij hem daar beet houdt of de kans voor geeft door rechts teveel terug te werken. Dus voor jouw gevoel rechts naar voren en los en links wat meer erbij. En dan gewoon rijden. Voor heel veel paarden werkt alleen maar stappen niet en is galop en draf erbij pakken juist goed om het lijf warm en los te maken en om de juiste reactie op beide benen te krijgen en de juiste activiteit die nodig is. Stap is voor veel paarden, en mensen, juist heel lastig. Het maakt ook niet uit of hij contra stelling heeft of sterren kijkt, die voorkant komt vanzelf als de achterkant en het lijf beter wordt. Voor wijken enzovoorts heb je ook correcte reactie op been nodig en kunnen opvangen op zit.
Een volte hoef je ook de buitenteugel niet voor te gebruiken, ga eens aan de gang met sturen op zit en eventueel buitenbeen en laat die focus op het hoofd en de hals los. Nee, die volte zullen nergens op lijken, maar je hoort ze wel te kunnen rijden zonder teugels. Dan kan je teugelhulpen later gebruiken voor kleine correcties, maar grootste deel wil je op zit rijden.
Als je het paard echt correct wilt gaan rijden en hem correct door het lijf wil krijgen zal je voor jouw gevoel een stap terug moeten doen. En ja, ook wel eens dingen hebben in het rijden die niet lekker voelen zoals je nu draven noemt, maar daar moet je juist doorheen om het beter te krijgen. Het allerbelangrijkste is nu gelijke druk op 2 teugels en reactue op 2 benen en binnenhoefslag is idd heel fijn zoals ik hier in een reactie las. En houdt in je hoofd dat zodra hij sterk wordt jij hem daar de kans voor geeft door rechts er teveel bij te houden. Dus telkens controleren dat je rechts los laat en links wel contact hebt.
FriesWytske, voor zijgangen moet je wel goede reactie op beide benen hebben en met zit werken. Wat jij beschrijft werkt idd echt heel goed, maar wel als je dus ook correcte reactie hebt op been en je zithulpen ook gebruikt. Ik zou in deze fase ook niet veel zijgangen rijden, die 2 pasjes wijken die jij noemt wel, maar ook controleren dat er simpelweg een volte gereden kan worden zonder die teugels.
Een jong paard is wel wat anders als een verreden paard. Ik neem idd heel snel wat zijgangen mee als ze jong zijn, maar wel als je het zelf correct doet en dus idd niks met handen. In dit geval pakt ts toch weer de rechterhand erbij als paard eens naar links gaat kijken, dus moet je niet alleen aan paard werken, maar ook aan ts haar houding en zit. En dus idd met rechterbeen naar linkerteugel wijken, zonder aan rechterteugel te zitten. De stelling boeit niet, ne wilt gewoon dat paard naar linkerteugel toe gaat. Als het de ene dag wel gaat en andere dag niet is er iets niet goed in de basis. Dus reactie op het been, activiteit of toch weer vasthouden/blokkeren met de ene hand.