Avalanche schreef:Dat denk ik niet, want dat was eerder onderwerp van gesprek
Hahahahhahaa gelukkig maar. Ik lees niet altijd alles door
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pluisje88 schreef:Nou als je last hebt van spanning dan zou ik aan rijden zonder beugels helemaal niet beginnen. En zeker niet in galop. Rijden zonder beugels heeft absoluut geen meerwaarde als je niet ontspannen kunt zitten. Sterker nog, je rijdt je paard ermee in de poeier. Heel bijzonder dat je op die manier les krijgt…
Als je je enkels moet tapen om te kunnen paardrijden zonder dat je fysiek echt iets mankeert dan gaat er iets heel erg fout. Je zit op je zadel je staat niet op je enkels.. als het goed is komt daar amper druk op. Ik zou de normale lessen laten zijn voor wat het is en maar eens een aantal lessen boeken bij een centered riding instructeur..
Sam_I_Am schreef:Voel jij je eigenlijk wel vrij op een paard? Als in, durf je een keer achterstevoren te zitten; in draf voor over te buigen en je tenen aan te raken, met je armen als een molen rond draaien etc? Klinkt kinderachtig maar is goed voor je balans en om je vrij te gaan voelen in het zadel.
Ik zou persoonlijk niet zonder beugels gaan rijden daar je balans nog niet goed genoeg is, daarmee zit je het paard in de weg. En ook omdat je nog last van spanning hebt. Wat je wel kan doen is aan de longe en balans oefeningen doen.
En weet je, ook al galopeee je bij wijze van met 10 jaar nog niet. Wat maakt dat uit? Paardrijden moet leuk en ontspannen zijn, verder volgt iedereen zijn eigen leercurve en hoef je niks te gaan haasten. Leer eerst ontspannen en geniet, dat is veel belangrijker.
MyWishMax schreef:Ik bedoelde het zonder beugels rijden eigenlijk alleen voor in de stap. Galop absoluut nog niet. Juist in stap en in combinatie met zulke balans oefeningen die hierboven genoemd worden.
Zonder beugels galoperen en eigenlijk ook draven is leuk als je al ontspannen kan zitten en meebewegen met het paard. Niet als je dat nog niet kan, dan wordt het er niet beter van want dan ga je automatisch nog verder aanspannen. In stap kan er weinig mis gaan juist. Kan je ook echt voelen wanneer welk been opgetild wordt.
pluisje88 schreef:Als je je enkels moet tapen om te kunnen paardrijden zonder dat je fysiek echt iets mankeert dan gaat er iets heel erg fout. Je zit op je zadel je staat niet op je enkels.. als het goed is komt daar amper druk op. Ik zou de normale lessen laten zijn voor wat het is en maar eens een aantal lessen boeken bij een centered riding instructeur..
MyWishMax schreef:Ik denk dat het nu gewoon heel lastig is voor ts. Het is nogal veel tegelijk en als ik bijvoorbeeld op eigen houtje oefeningen ga doen dan wordt het idd slechter ipv beter. Nu ben ik niet 'gewoon' hypermobiel dus dat is wel flink anders, maar ik herken het wel dat van oefeningen de spanning erger kan worden. Maar dat is meer omdat het verkeerde oefeningen zijn of verkeerd uitgevoerd. Daarom loop ik al jaren 2 dagen per week bij fysio, maar dat moet je maar kunnen betalen. Voor mij is het een chronische indicatie dus basisverzekering, maar daar valt gewone hypermobiliteit niet onder.
MyWishMax schreef:Ik herken het wel met mijn hypermobiliteit door hele lijf. Maar dan juist bij te korte beugels of bewegende beugels. Bij mij is het bij te veel druk, dus te korte beugels, erger, maar ook zonder druk aanwezig bij die bewegende beugels bijvoorbeeld. Ik ben zelf te flexibel, dus moet er geen flexibiliteit aan toe voegenmaar enkels begeven het juist bij te veel druk, omdat je te flexibel bent. Ze kunnen die druk niet verwerken en zoals al gezegd; die druk hoort ook niet.
Maar ik tape niet eigenlijk en als ik het doe is het alleen voor die hele korte tijd dat het nodig is. Dus bijvoorbeeld uurtje rijden. En eerst door fysio laten doen zodat het goed gaat.
Maar daarnaast train ik continu, want van alleen tapen zou alles nog slechter worden. Lichtrijden is al een probleem, maar dan niet door enkels, en ik zit al in rolstoel
Tapen en nog steeds te kort zitten is niet handig. Je moet eerst beginnen met correct zitten en als je dan nog beperkingen hebt kan je dingen zoeken om die makkelijker te maken. Voor een keer proberen kan het wel, maar ook zeker beugellengte aanpassen want die werkt je op alle vlakken tegen. Dan druk je jezelf het zadel uit en hebt te veel spanning in benen waardoor je ook niet kan zitten.
Avalanche schreef:Precies dat.
TS, ik snap niet zo goed waarom je de oefeningen voor je core en ademhalingsoefeningen afwijst. Spieren sterker maken resulteert niet in meer spanning, maar juist meer ontspanning.
En ook mensen die hypermobiel zijn kunnen super netjes zitten (zoals MWM). Die ideale zit is uitgevonden zodat mensen met minimale inspanning in balans kunnen blijven, en daarbij is het belangrijk dat je benen zo lang mogelijk zijn, en je, ipv de eventuele onbalans op te vangen in knieën en enkels, dat doet met je core spieren.
Zachte billen, bovenbenen los en lang, onderbenen liggen los als een natte dweil, heupen ontspannen, schouders laten vallen, onderarmen dragen en de handen rechtop. En als dan alle blokken recht op elkaar gestapeld zijn (hoofd, schouders, heupen en hakken in een lijn) kán er niets omklappen.
Avalanche schreef:Ik snap dat, maar punt is een beetje dat als je correct zit, moet er heel weinig druk op je enkels komen, hooguit in de verlichte zit. Maar verder niet, zelfs niet met licht rijden, omdat je niet actief moet gaan staan, maar je op moet laten gooien, en dat vang je met name op in je buikspieren, en dan weer zachtjes landen, maar daarbij gebruik je je knieën en heupen, niet zozeer je enkels.
pluisje88 schreef:Avalanche schreef:Ik snap dat, maar punt is een beetje dat als je correct zit, moet er heel weinig druk op je enkels komen, hooguit in de verlichte zit. Maar verder niet, zelfs niet met licht rijden, omdat je niet actief moet gaan staan, maar je op moet laten gooien, en dat vang je met name op in je buikspieren, en dan weer zachtjes landen, maar daarbij gebruik je je knieën en heupen, niet zozeer je enkels.
Precies dat. Ik ben ook hypermobiel en heb fybromyalgie en reuma dus het is niet zo dat ik echt niet weet waar ik het over heb…
Intensieve workouts met explosieve krachtsinspanning helpt niet. Het gaat juist om de kleinere spieren die een sterk corset moeten vormen. En die spreek je absoluut niet aan met een intensieve en explosieve workout. Dat zijn echt twee verschillende dingen heb ik mogen ontdekken
MyWishMax schreef:Je bent echt niet de enige met zulke problemen. Er reageren allemaal mensen die heel goed weten hoe lastig sommige dingen zijn. Je komt soms wel over alsof jouw problemen alleen bij jou voorkomen en mensen er geen verstand van hebben. Terwijl de mensen die reageren juist heel veel ervaring hebben.
Avalanche schreef:pluisje88 schreef:
Precies dat. Ik ben ook hypermobiel en heb fybromyalgie en reuma dus het is niet zo dat ik echt niet weet waar ik het over heb…
Intensieve workouts met explosieve krachtsinspanning helpt niet. Het gaat juist om de kleinere spieren die een sterk corset moeten vormen. En die spreek je absoluut niet aan met een intensieve en explosieve workout. Dat zijn echt twee verschillende dingen heb ik mogen ontdekken
Daarom is Centered Riding ook zo'n geweldige toolEn verder eens.
Ik ben ook hypermobiel, met zwakke enkels, en als kind klapten mijn enkels regelmatig om, en liep ik vaker met een dikke enkel dan dat hij dun waspolsen, ook zoiets. Ook die zijn regelmatig dik geweest.
MyWishMax schreef:Je bent echt niet de enige met zulke problemen. Er reageren allemaal mensen die heel goed weten hoe lastig sommige dingen zijn. Je komt soms wel over alsof jouw problemen alleen bij jou voorkomen en mensen er geen verstand van hebben. Terwijl de mensen die reageren juist heel veel ervaring hebben.
Precies dit, en daarom juist geef ik de adviezen die ik geef, omdat ik wéét dat ze werken. En dat geldt voor iedereen hier.
MyWishMax schreef:Je bent echt niet de enige met zulke problemen. Er reageren allemaal mensen die heel goed weten hoe lastig sommige dingen zijn. Je komt soms wel over alsof jouw problemen alleen bij jou voorkomen en mensen er geen verstand van hebben. Terwijl de mensen die reageren juist heel veel ervaring hebben. Ik heb een ziekte waarbij hypermobiliteit een symptoom is, dus weet precies hoe zwak je kan zijn, nog wel een flinke stap erger helaas. Ik zit niet voor niets in een rolstoelbij mij is het niet meer sterker te maken, hopen op gelijk houden. Dus je hebt echt nog veel geluk dat je alles sterker kan maken en ik wil je echt op het hart drukken dat serieus te nemen. Onder begeleiding het liefste, dus goede fysiotherapeut die je begeleid eens in de zoveel tijd. Want ook met dat tapen, daar moet je eigenlijk niet zelfstandig aan beginnen, maar eerst voor laten doen zodat je zeker weet dat je het goed doet en goed doet voor wat jij nodig hebt. En probeer na morgen eerst de houding en zit beter te krijgen en niet afhankelijk te worden van de tape, dan ga je het ergens anders opvangen en zorgt voor extra spanning.
En heel stom, maar ademen voor zingen of van andere mensen die niet opgeleid zijn voor medische zaken is heel anders. Die zijn gewoon niet opgeleid ervoor. Wel hoe iets normaal gesproken werkt, niet hoe je daarmee moet werken als je niet gewoon verkeerd ademhaalt. Ik kreeg te horen dat er niks mis was met mijn ademhaling, tot ik naar een therapeut ging en ik dus toch niet goed ademhaalde. Was niemand opgevallen, kon gewoon muziekinstrumenten spelen zoals dwarsfluit en andere blaasinstrumentenzingen niet, wel qua ademhaling maar de ruiten vinden dat niet tof
Wat ik altijd geleerd heb is idd wat pluisje zegt. Je wilt de kleine spieren trainen. Die heb je juist nodig en zijn vaak juist de luie spieren. De grote spieren moeten juist minder werken en ontspannen. Mijn hele workouts bestaan uit kleine spieren trainen en de grote spieren stretchen want die spannen enorm aan om hele lijf bij elkaar te houden, terwijl die kleine juist zouden moetenbwerken omdat mijn banden niet werken. Nergens.
LoveGlove schreef:Ik heb ademhalingsoefeningen gedaan met een zangcoach die ontzettend goed is in wat hij doet, een therapeute bij het GGZ, met iemand die (...)
Citaat:Ze is de enige die het is gelukt om mij 3 keer volledig te kunnen laten ontspannen voor een hele dag. Niemand anders is dat gelukt.
Citaat:Ik moest toen ik ner begon met rijden ook mijn rugband om doen omdat mijn rug te flexibel en niet sterk genoeg was om zichzelf overeind te houden. Dit betekend niet dat mijn rug zwak is. Mijn rug is gewoon zodanig lenig en flexibel dat een gemiddelde sterke rug gewoon nier sterk genoeg is om het overeind te houden. En alsnog heb ik met die rugband en wat oefeningen van de podotherapeut een flink sterkere rug nu en heb ik die band niet meer nodig.
Avalanche schreef:Die ideale zit is uitgevonden zodat mensen met minimale inspanning in balans kunnen blijven, en daarbij is het belangrijk dat je benen zo lang mogelijk zijn, en je, ipv de eventuele onbalans op te vangen in knieën en enkels, dat doet met je core spieren.
Zachte billen, bovenbenen los en lang, onderbenen liggen los als een natte dweil, heupen ontspannen, schouders laten vallen, onderarmen dragen en de handen rechtop. En als dan alle blokken recht op elkaar gestapeld zijn (hoofd, schouders, heupen en hakken in een lijn) kán er niets omklappen.
Citaat:Core oefeningen wijs ik niet zomaar af. (...) En ik doe ook liever lekker stevige krachttraining, inclusief buikspieren, want dat is mijn favoriete deel van krachttraining, en na de workout lekker wat rekken en strekken met wat rustige muziek op en mediteren. (...)
Daar ontspan ik het beste mee.
(...) Die core oefeningen, prima. Maar dan zal ik op zijn hoogst losjes de ademhaling volgen zodat ik wel in het goede ritme adem en laag blijf ademen. Maar ik zal er nooit te veel op focussen want dat verzorgt gewoon een paniekaanval. Het werkt avarechts.