Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Waratje schreef:Luusje_Kviek schreef:Ik zit met m'n handen in het haar....
Het ging niet beter, ook niet slechter..... Helaas nieuw trucje vandaag, wegrennen tijdens het opstijgen![]()
Ben het echt een beetje zat op deze manier... Dit kost mij dan weer vertrouwen om hem alleen te pakken om te rijden
Dan is er iets niet goed voor je paard. Het heeft ongetwijfeld een reden dat hij je niet wil laten opstappen. Paarden weten prima dat opstappen bepaalde gevolgen heeft, zowel positieve als negatieve. Wegrennen om te voorkomen dat je opstapt betekent dat er negatieve gevolgen zijn voor je paard. Zoek uit wat het opstappen/rijden negatief maakt.
J0anieke schreef:Even van een andere kant bekeken... Hoe is hij verder in de omgang?
Denk aan:
Blijft hij netjes naast je staan
Loopt hij weer netjes mee als jij weg loopt
Kan hij een pasje achteruit als je dat vraagt
Als je het hem bezig bent, is die meer op jou gefocused of op zijn omgeving
etc..
MarjanB schreef:En al er echt niks mis is, dan opvoeden en streng zijn. Maar ik ben van mening dat paarden die zulk gedrag vertonen pijn hebben.
MarjanB schreef:Wanneer is je zadel nagekeken? Hier al een paar keer gehad dat paard na een paar maanden uit t zadel groeide doordat die meer spieren had ontwikkeld. Verder zijn er zadelmakers en zadelmakers, heb vaak zat gezien dat net nieuwe zadels helemaal niet blijken te passen. Dus laat eens iemand mee kijken die er wat kijk op heeft.
En al er echt niks mis is, dan opvoeden en streng zijn. Maar ik ben van mening dat paarden die zulk gedrag vertonen pijn hebben.
Luusje_Kviek schreef:Wat kan ik nog meer doen? Dit heb ik gedaan:
- zadel is gecheckt
- hals en rug is geheel op de foto geweest
- osteopaat is geweest
Ik snap dat hij vast een reden heeft voor dit gedrag, omdat hij het ook niet zomaar verzint... Enige is dat hij gigantisch slim is, dus het mij niet verbaasd als het aangeleerd gedrag is...
Sowieso heb ik aankomende tijd er wel weer iemand bij die mij kan helpen opstappen, is alleen wat lastig plannen. Ik sta op een privestal waarbij er niet altijd iemand is.
Ik blijf tijdens het draaien/stapjes opzij altijd rustig en zet hem weer terug naast het krukje. Ja hij bouwt enige spanning hierbij op, maar laat dit afvloeien door even te rusten, aaien en evt rondje lopen door de baan. Meestal kan ik dan na veel pogingen opstappen, alleen zondag begon hij te rennen toen ik mijn been over het zadel wou doen
Luusje_Kviek schreef:J0anieke schreef:Even van een andere kant bekeken... Hoe is hij verder in de omgang?
Denk aan:
Blijft hij netjes naast je staan
Loopt hij weer netjes mee als jij weg loopt
Kan hij een pasje achteruit als je dat vraagt
Als je het hem bezig bent, is die meer op jou gefocused of op zijn omgeving
etc..
Toen ik hem kocht heeft hij 0 opvoeding gehad. Nu kan hij netjes meelopen, stil staan en pasjes terug etc. Alleen momenten waarbij ik onzeker ben (dus geen leider) neemt hij weleens een loopje met mij. Dan trekt hij zich soms los. Hier heb ik nog lessen in
Elisa2 schreef:Ik ben er niet zo van overtuigd dat hij pijn heeft..rusteloos gedrag bij het opstappen bij jonge paarden is relatief "normaal" gedrag en komt vaak door wat beginspanning. Als hij succes heeft met zijn gedrag dan zal hij dit gaan herhalen. Ik gok dat je zelf eigenlijk niet handig en snel genoeg bent. (no offence)
Wat ik zou doen is hem eerst even longeren van te voren met zadel zodat de beginspanning er af is en opstappen op het harde consequent met hulp zodat hij niet weg kan lopen en geen succes heeft. Als dat goed gaat, dan in de bak opstappen en pas als het bevestigd is en jij wat meer vertrouwen hebt en hij meer duidelijkheid dan zou ik het los gaan proberen.
Ik weet niet hoe groot hij is, maar soms helpt snel opstappen vanaf de grond een stuk beter dan vanaf een krukje. Ter overbrugging, want hij moet natuurlijk gewoon leren stil staan.