paard slaat hoofd omhoog en dreigt met steigeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 10:38

MarjanB schreef:
Geef em dan een weekje pijnstilling dan weet je genoeg :) ik geloof niet dat dit rijtechnisch is.

De logischste, eerlijkste en nuttigste post die er bij staat.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 10:52

[***] schreef:
Citaat:
Zij is voordat we zijn gaan rijden en (zoveel mogelijk) eventuele pijn uit te sluiten;
- Bij koop klinisch gekeurd ( slappe achterhand, keuring was 3 maanden na bevalling. wat de slappe achterhand verklaarde)
- 2x cranio sacraal behandeld
- Fysio is geweest
- Rug & hals zijn op de foto gezet
- Zadel laten aanmeten & nagekeken
- Tandarts is geweest ( 2 ruinentanden verwijderd, waarvan 1 ontstoken, hoeken zijn weggeslepen wat haar wangen openhaalde.
- hoofstel en bit laten aanmeten door bitfitter, wij rijden nu met een Neue Schule turtle

Afgezien van het feit dat ik je echt geen tips of advies zou kunnen geven aangaande de problemen met je paard, zou ik je iets willen vragen over het verwijderen van de ruinentanden, als dat mag.

Gisteren is bij mijn oude paard van 23 ook een ontsteking bij 1 ruinentand (hengstentand) geconstateerd, maar mij werd verteld dat het nogal een "dingetje" is om deze te verwijderen. Op internet kan ik vinden dat deze tanden zelden of nooit verwijderd worden alleen bij medische noodzaak. Ik moet hiermee ook naar de kliniek. Weet je zeker dat het de ruinentanden betreft? En er zit een flinke herstelperiode aan vast. Zaten ze in de boven of onderkaak? Hoe is dit bij jouw paard gedaan en hoelang heeft ze daarna last gehad?
Ik kan helaas weinig ervaringen vinden op internet, dus bij voorbaat dank voor je info.
En uiteraard veel succes met je paard!

Ik ben blij dat je deze vraag stelt, want toen ik het las was ook mijn eerste reactie "ruinentanden" :? !
Die worden idd zelden of nooit verwijderd. Daarnaast heeft ca. 60-70% van de merries geen ruinentanden.

Ik gok dat TS wolfskiezen bedoelt. Die kunnen idd aanleiding geven tot ellende.
TS, is er een foto gemaakt van de kaak? Er kunnen wolfskiezen verborgen zitten onder het tandvlees. En ik heb een paard gehad waarbij, voordat ik het dier kocht, de wolfskiezen door een prutser waren "verwijderd". Die waren gewoon afgebroken en zaten de wortels nog onder het tandvlees. Bij één van de kiezen was de wortel verbrijzeld.
Ook eens een paard gekend die allemaal botsplinters in de kaak bleek te hebben. Mogelijk eens een klap van een ander paard gehad.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 10:54

Evelyne79 schreef:

Dat wilde ik ook aanraden.

Als je straks na een weekje pijnstilling nog steeds dezelfde reacties krijgt, dan zou ik eens contact opnemen met Noor. Die heeft al heel wat paarden weer goed gekregen.

Equipro

Re: paard slaat hoofd omhoog en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:21

Op mij komen de filmpjes over alsof ze inderdaad pijn heeft ergens in de bovenlijn, wat versterkt wordt door gewicht van de ruiter in combinatie met haar eigen beweging. In mijn ervaring duidt dit op een probleem in de zachte delen (pezen, ligamenten, spieren). Die zijn bij een kliniek na te kijken door echo of scintigrafie. Dit komt niet naar voren op een rontgenfoto.

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 23:14

Equipro schreef:
Op mij komen de filmpjes over alsof ze inderdaad pijn heeft ergens in de bovenlijn, wat versterkt wordt door gewicht van de ruiter in combinatie met haar eigen beweging. In mijn ervaring duidt dit op een probleem in de zachte delen (pezen, ligamenten, spieren). Die zijn bij een kliniek na te kijken door echo of scintigrafie. Dit komt niet naar voren op een rontgenfoto.

Ik heb vandaag gelongeerd met een bijzetje en daarna heb ik erop gezeten (zonder bijzet) en vastgehouden aan een bokriempje. Geen teugel, geen been.
Zo een aantal rondjes met iemand ernaast gestapt en dit deedt ze prima en ontspannen, wel voorwaarts maar dat is ze ook als ik er naast loop. Maar zodra ik een kuitspiertje aanspan bouwde ze gelijk spanning op en kwam het hoofd omhoog.
DA komt vrijdag kijken en zal tot die tijd alleen gelongeerd worden.

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 23:19

Roodvos schreef:
[***] schreef:

Afgezien van het feit dat ik je echt geen tips of advies zou kunnen geven aangaande de problemen met je paard, zou ik je iets willen vragen over het verwijderen van de ruinentanden, als dat mag.

Gisteren is bij mijn oude paard van 23 ook een ontsteking bij 1 ruinentand (hengstentand) geconstateerd, maar mij werd verteld dat het nogal een "dingetje" is om deze te verwijderen. Op internet kan ik vinden dat deze tanden zelden of nooit verwijderd worden alleen bij medische noodzaak. Ik moet hiermee ook naar de kliniek. Weet je zeker dat het de ruinentanden betreft? En er zit een flinke herstelperiode aan vast. Zaten ze in de boven of onderkaak? Hoe is dit bij jouw paard gedaan en hoelang heeft ze daarna last gehad?
Ik kan helaas weinig ervaringen vinden op internet, dus bij voorbaat dank voor je info.
En uiteraard veel succes met je paard!

Ik ben blij dat je deze vraag stelt, want toen ik het las was ook mijn eerste reactie "ruinentanden" :? !
Die worden idd zelden of nooit verwijderd. Daarnaast heeft ca. 60-70% van de merries geen ruinentanden.

Ik gok dat TS wolfskiezen bedoelt. Die kunnen idd aanleiding geven tot ellende.
TS, is er een foto gemaakt van de kaak? Er kunnen wolfskiezen verborgen zitten onder het tandvlees. En ik heb een paard gehad waarbij, voordat ik het dier kocht, de wolfskiezen door een prutser waren "verwijderd". Die waren gewoon afgebroken en zaten de wortels nog onder het tandvlees. Bij één van de kiezen was de wortel verbrijzeld.
Ook eens een paard gekend die allemaal botsplinters in de kaak bleek te hebben. Mogelijk eens een klap van een ander paard gehad.

Nee er zijn geen foto’s gemaakt van de kaak.
De tanden die zijn verwijderd zaten in de bovenkaak. Net achter de voortanden en de tandarts noemde ze hengstentanden en waren ook echt hele kleine tandjes.
Tandarts zei dat ze normaliter niet bij merries voorkomen maar dat ze ze nog wel eens ziet bij dominante merries.
Ze trok deze er vrij gemakkelijk uit nadat ze de ontsteking had open gesneden.
Herstel periode was een week, maar ik heb haar sowieso een maand geen bit in gehad toen omdat ze toen net bij mij was en alleen aan het longeren waren met touwhalster.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 23:27

Dit doet me heel erg aan een oudmanege paard denken waar ik ooit op gelest heb. Ze was supergevoelig. Je mocht absoluut niet de teugels aannemen want dan kwam ze in verzet en zodra je been gaf, galoppeerde ze razendsnel door de bak. Als je de teugels aannam en beengaf, kwam ze of omhoog, of galoppeerde/piaffeerde ze op de plaats. Als je de teugels lang liet en je benen eraf hield (en echt proberen het paard niet te raken met je benen) en stemhulpen gaf, reed ze prima haar rondjes. Aanleuning en goed over de rug lopen was zo natuurlijk niet mogeljk. Dit paard was slecht ingereden vertelde de manege eigenaar, maar het kan natuurlijk heel goed een medisch probleem zijn geweest.

Ik kan je verder niet helpen op medisch gebied. Succes en hopelijk kom je eruit.

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 23:28

Afbeelding
Dit is het tandje dat toen is verwijderd

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 23:53

Week op pijnstillers vind ik geen raar plan. Als ze het dan nog steeds doet zou ik een extra teugel aan de neusriem knopen en de trensteugel mooi afblijven. Als ie het dan niet doet wordt het zoekgebied een stuk kleiner.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 00:00

Ik had zo'n merrie

L2 gelopen
Vanaf de grond goudeerlijk en braaf

Tot ik opstapte!

Ze heeft me alle hoeken van de bak laten zien. Kon ook galop op de plaats en klapte haar kaak vast zodat ik niet aan haar zou kunnen zitten.

Zelfbescherming noem ik dit.
Verleden uit gaan puzzelen.

Osteo
Tandarts
Zadel

Ik ben in 11 maanden meer dan 2500 euro lichter met haar lichamelijke problemen, maar het is wel een pittige merrie en zeker niet gemeen en haar gedrag vanaf de grond komt niet overeen met het gedrag als je erop zit. Alleen is zo door in hey verleden aanhoudend fout reageren wel feller geworden op wat er nu gevraagd wordt

Ze heeft nu 11 maanden later het vertrouwen in me en laat me haar helpen!

Ik wens je succes, maar als je voor haar gaat moet je alle zeilen bijtrekken!

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 07:42

Ik vind het longeerfilmpje wel wat opmerkelijks hebben...
Zodra ze haar hoofd wil laten zaken voor ontspanning, neemt ze hem gelijk weer omhoog. Alsof ze het niet kan/ pijn/strak/ongemakkelijk is. Kunnen is geen optie aangezien ze het meerdere keren probeert. Maar ze wordt belemmerd...

Valt niemand dit op?

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 07:46

miesnaom schreef:
Zodra ze haar hoofd wil laten zaken voor ontspanning, neemt ze hem gelijk weer omhoog. Alsof ze het niet kan/ pijn/strak/ongemakkelijk is. Kunnen is geen optie aangezien ze het meerdere keren probeert. Maar ze wordt belemmerd...

Valt niemand dit op?

Klopt, heb dit filmpje ook met de spier therapeut besproken gisteren. Zij komt binnen twee weken.
Ze wilt zakken maar komt gelijk omhoog en gaat dan ook versnellen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:06

Ik zie geen longeerfilmpje?

Paarden die gaan zakken en versnellen wil ook nog weleens komen door onbalans, op de voorhand vallen e.d.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:28

Goed dat je probeert uit te zoeken wat er is TS. Echo zou ik ook zeker aanraden. Hier ook 2 paarden gereden met vergelijkbaar gedrag. De ene was gewoon teveel in elkaar gereden, en bij staak gedrag een schop toe, waardoor hij been en hand niet meer accepteerde.
Met hem ben ik gestart vanaf de grond ook, en daarna erop maar de hulpen laten geven door de longeur. Toen heel langzaam ben ik eerst de been hulp gaan overnemen. Eerste paar keer was meteen staken en dreigen met steigeren. Ik heb hierop mijn hulp niet veranderd of groter gemaakt, maar gelijk gehouden en gewoon gewacht. Al snel had hij door dat hij niet af gestraft werd en kon ik weer zachtjes beenhulpen geven. Teugels oppakken hetzelfde probleem. Zodra ik contact nam staken en hoofd in de lucht. Ook daar gewoon gelaten, licht contact gehouden en op den duur zocht hij mijn hand weer op. Bij hem was niks medisch gevonden overigens maar echt overvraagd als jonkie.

De andere heeft artrose op C6-c7 wat op zowel rontgen als echo naar voren kwam. Zat heel vast in zijn lijf. Na frequente behandelingen door en een inspuiting in de hals tegen de ontstekingen zijn we gestart zonder bit, durfde hij langzaamaan stukjes zijn bovenlijn te stretchen en weer verbinding te maken. En inmiddels kunnen we ook met bitje weer zonder problemen rijden. Met hem ook veel aan de hand en dubbele lijnen gewerkt.

Hopelijk snel meer duidelijkheid, succes!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:57

Zijn maagzweren al eens onderzocht?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:17

Dat heb ik ook gevraagd.

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 14:22

Willemiens schreef:
miesnaom schreef:

Valt niemand dit op?

Klopt, heb dit filmpje ook met de spier therapeut besproken gisteren. Zij komt binnen twee weken.
Ze wilt zakken maar komt gelijk omhoog en gaat dan ook versnellen.

Fijn:) ik hoop dat ze iig de boven lijn losser kan maken! Of je meer informatie kan geven. Ben blij dat je dit zelf ook opvalt! En niet negatief bedoelt naar de andere bokkers, het niet onder de noemer heerlijk ontspannen laat vallen.

Ik ben erg benieuwd wat ze zegt! Hou je ons op de hoogte?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 17:38

Willemiens schreef:
[ [url=m/PfBm8n.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is het tandje dat toen is verwijderd

Oh dan zijn het andere tanden dan de ruinen/hengstentanden die ik bedoel.

Ruinen/hengstentanden zijn erg lang, soort banaanvorm en aan de onderkant worden ze zelfs iets dikker, daar waar ze in de kaak zitten. Die zijn er niet "even snel" uit te halen. Gebeurt ook eigenlijk zelden tenzij er een medische noodzaak is.

Bedankt voor je toelichting.

Sterkte met je paard.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 17:45

Dit zijn eerder wolfstanden toch?

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 17:55

Niet alles gelezen maar wel de 2 filmpjes bekeken.

Dit is exact wat mijn merrie deed.

Wantrouwen in de hand van de ruiter (ze was 12 toen ik haar kocht) en het zadel

Het heeft heeel lang geduurd voordat het beter werd.
En met een vreemde op haar rug kwam dit gedrag direct terug (wantrouwen)

Het is nooit helemaal over gegaan.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 18:00

https://paardentandarts-ines.be/4-fabel ... dentanden/
Die kleine zijn inderdaad wolfstandjes. Zitten net waar het bit zit. Hebben geen verder nut en kunnen inderdaad erg irritant zijn. Zelfs zonder bit kunnen ze gaan ontsteken omdat er net wat voedsel achter blijft steken.
Hengstentand is zelden nodig daar iets mee te doen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 19:06

miesnaom schreef:

Valt niemand dit op?

Viel mij ook op. Deed een paard uit het verleden dat ik eigenlijk moest rijden en mennen ook, schoot ook weg vanuit het niets en bij het longeren ging het ook niet lekker. Na veel vieren en vijven de eigenaar zo ver gekregen om ernaar te laten kijken en tot die tijd weigerde ik erop te zitten of te mennen. Bleek ks te hebben... Maar aangezien TS zegt dat alles al op de foto is gezet, dacht ik dat deze info wellicht overbodig zou zijn.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 19:10

Mijne heeft ook ruinen tanden en die moeten er idd niet uit normaal.

Noahh_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 20:43

Wat een vervelende situatie dit. Voor jou en je paard.
Als het mijn paard zou zijn, zou ik hem ook een week op hoge dosis pijnstillers zetten. Ik denk eerder 2a3 weken. Voordat ze er aan gewend zijn geestelijk, zou ik er voor kiezen om toch iets langer te gebruiken. Maar wie weet merk je het al naar een paar dagen.

Daarnaast zou ik de hals laten checken met een echo. Mijn merrie had raar gedaan in de wei. Daardoor een snee met hechtingen haar been. drie weken later stapte ik weer op en kon ik niet aan de teugels zitten. Ze deed een beetje hetzelfde als jou paard. Ze steigerde flink. Op een gegeven moment liet ze zich achterover vallen. Na onderzoek bleek ze een ontsteking in de halswervel te hebben. Bij teugeldruk, maar ook bij beendruk ging het mis. Alles is verbonden met de hals. Als je been geeft voelt ze dit bij pijn ook in de hals. Na twee keer inspuiten is het overgegaan en niet terug gekomen.

Ik moet zeggen dat ik vaker geloof in dat dingen medisch zijn, dan gedragsmatig.

Succes

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 14:56

Kleine update;

DA is geweest en wilt eerst de maag uitgesloten hebben voordat we medicijnen gaan toedienen. Ze staat voor volgende week woensdag op de planning voor een maagscopie.
As zaterdag komt de spiertherapeut en mocht er dus niks uit de scopie komen hoop ik dat nav de spiertherapeut ook het ea te weten kom en dan evt direct kunnen doorzoeken op de kliniek zelf.