MarjanB schreef:Geef em dan een weekje pijnstilling dan weet je genoegik geloof niet dat dit rijtechnisch is.
De logischste, eerlijkste en nuttigste post die er bij staat.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
[***] schreef:Citaat:Zij is voordat we zijn gaan rijden en (zoveel mogelijk) eventuele pijn uit te sluiten;
- Bij koop klinisch gekeurd ( slappe achterhand, keuring was 3 maanden na bevalling. wat de slappe achterhand verklaarde)
- 2x cranio sacraal behandeld
- Fysio is geweest
- Rug & hals zijn op de foto gezet
- Zadel laten aanmeten & nagekeken
- Tandarts is geweest ( 2 ruinentanden verwijderd, waarvan 1 ontstoken, hoeken zijn weggeslepen wat haar wangen openhaalde.
- hoofstel en bit laten aanmeten door bitfitter, wij rijden nu met een Neue Schule turtle
Afgezien van het feit dat ik je echt geen tips of advies zou kunnen geven aangaande de problemen met je paard, zou ik je iets willen vragen over het verwijderen van de ruinentanden, als dat mag.
Gisteren is bij mijn oude paard van 23 ook een ontsteking bij 1 ruinentand (hengstentand) geconstateerd, maar mij werd verteld dat het nogal een "dingetje" is om deze te verwijderen. Op internet kan ik vinden dat deze tanden zelden of nooit verwijderd worden alleen bij medische noodzaak. Ik moet hiermee ook naar de kliniek. Weet je zeker dat het de ruinentanden betreft? En er zit een flinke herstelperiode aan vast. Zaten ze in de boven of onderkaak? Hoe is dit bij jouw paard gedaan en hoelang heeft ze daarna last gehad?
Ik kan helaas weinig ervaringen vinden op internet, dus bij voorbaat dank voor je info.
En uiteraard veel succes met je paard!
Evelyne79 schreef:Informeer eens bij Noor Tanger. https://www.lupinehof.com/#1554286301569-6a23i4l3-v8q2
Equipro schreef:Op mij komen de filmpjes over alsof ze inderdaad pijn heeft ergens in de bovenlijn, wat versterkt wordt door gewicht van de ruiter in combinatie met haar eigen beweging. In mijn ervaring duidt dit op een probleem in de zachte delen (pezen, ligamenten, spieren). Die zijn bij een kliniek na te kijken door echo of scintigrafie. Dit komt niet naar voren op een rontgenfoto.
Roodvos schreef:[***] schreef:
Afgezien van het feit dat ik je echt geen tips of advies zou kunnen geven aangaande de problemen met je paard, zou ik je iets willen vragen over het verwijderen van de ruinentanden, als dat mag.
Gisteren is bij mijn oude paard van 23 ook een ontsteking bij 1 ruinentand (hengstentand) geconstateerd, maar mij werd verteld dat het nogal een "dingetje" is om deze te verwijderen. Op internet kan ik vinden dat deze tanden zelden of nooit verwijderd worden alleen bij medische noodzaak. Ik moet hiermee ook naar de kliniek. Weet je zeker dat het de ruinentanden betreft? En er zit een flinke herstelperiode aan vast. Zaten ze in de boven of onderkaak? Hoe is dit bij jouw paard gedaan en hoelang heeft ze daarna last gehad?
Ik kan helaas weinig ervaringen vinden op internet, dus bij voorbaat dank voor je info.
En uiteraard veel succes met je paard!
Ik ben blij dat je deze vraag stelt, want toen ik het las was ook mijn eerste reactie "ruinentanden"!
Die worden idd zelden of nooit verwijderd. Daarnaast heeft ca. 60-70% van de merries geen ruinentanden.
Ik gok dat TS wolfskiezen bedoelt. Die kunnen idd aanleiding geven tot ellende.
TS, is er een foto gemaakt van de kaak? Er kunnen wolfskiezen verborgen zitten onder het tandvlees. En ik heb een paard gehad waarbij, voordat ik het dier kocht, de wolfskiezen door een prutser waren "verwijderd". Die waren gewoon afgebroken en zaten de wortels nog onder het tandvlees. Bij één van de kiezen was de wortel verbrijzeld.
Ook eens een paard gekend die allemaal botsplinters in de kaak bleek te hebben. Mogelijk eens een klap van een ander paard gehad.
miesnaom schreef:Ik vind het longeerfilmpje wel wat opmerkelijks hebben...
Zodra ze haar hoofd wil laten zaken voor ontspanning, neemt ze hem gelijk weer omhoog. Alsof ze het niet kan/ pijn/strak/ongemakkelijk is. Kunnen is geen optie aangezien ze het meerdere keren probeert. Maar ze wordt belemmerd...
Valt niemand dit op?
Willemiens schreef:miesnaom schreef:Ik vind het longeerfilmpje wel wat opmerkelijks hebben...
Zodra ze haar hoofd wil laten zaken voor ontspanning, neemt ze hem gelijk weer omhoog. Alsof ze het niet kan/ pijn/strak/ongemakkelijk is. Kunnen is geen optie aangezien ze het meerdere keren probeert. Maar ze wordt belemmerd...
Valt niemand dit op?
Klopt, heb dit filmpje ook met de spier therapeut besproken gisteren. Zij komt binnen twee weken.
Ze wilt zakken maar komt gelijk omhoog en gaat dan ook versnellen.
Willemiens schreef:[ [url=m/PfBm8n.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is het tandje dat toen is verwijderd
miesnaom schreef:Ik vind het longeerfilmpje wel wat opmerkelijks hebben...
Valt niemand dit op?