Springpaard wisselt vaak tussen te sloom-te heet en weigeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sierro

Re: Springpaard wisselt vaak tussen te sloom-te heet en weigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 15:00

Dankjewel bigone. Ik ben er zeker van dat ik nog 101 verbeterpunten heb die het hem alleen maar makkelijker zullen maken om er wel in te beteren, maar ik ben er ook zeker van dat het in zijn karakter zit en hij nooit een dapper springpaard zal worden die lacht met de engste hindernissen. Iig zal ik er het beste van proberen te maken, blijft hij echt aangeven dat het hem te veel wordt, zelfs op 60 cm, dan wordt het bijrijder en klaar. :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 15:00

Het is vast een paard met een gebruiksaanwijzing, maar je hebt daar alleen invloed op door je eigen gedrag. Als het paard zich afsluit e.d., is het toch aan jou om de opening te vinden.
Zolang je blijft denken dat het paard moet veranderen, maar jij niet zal er niets veranderen.

Sierro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 15:10

Helemaal mee eens. ;) Gelukkig heb ik ook nooit gedacht dat ik nergens moet/kan veranderen.
Laatst bijgewerkt door Sierro op 25-01-19 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 15:11

sierro: ik zou echt voornamelijk gaan werken aan de spanning af laten vloeien.
Ga aan de slag met TRT (of iets dergelijks) ga naar oefenwedstrijden met als enige doel kijken waar je de grens vind waarbij hij zich afsluit? Denoods op (dressuur) clinics.
Zodra je de ring binnen komt? Dan alleen werken aan spanning af laten vloeien en weer contact krijgen. Alleen dát. Zodat je normaal rond kunt rijden en weer ontspannen naar huis kunt gaan. Tijd voorbij en nog geen spring genomen? pech!
De volgende keer kijk je weer waar de grens ligt. Kun je het nu weer oplossen en en sprong nemen? Mooi, klaar en weer naar huis. etc. etc.

Dat gezegd hebbende: ik weet hoeveel doorzettingsvermogen en ruggengraat het vergt. Ons hele wedstrijd systeem is niet ingericht op idioten die hun bange paard tijd willen geven om te ontstressen :+
En ik zeg het nu tegen jou. Maar ook tegen mezelf. Ik moet er ook steeds aan denken want doorrijden (duwen) op een bang paard haalt niets uit en mij alleen met een rot gevoel naar huis laat gaan.

Ik noem TRT omdat dat er op gericht is het paard zélf te leren ontspannen ipv van vertrouwen in jou te geven of te desensibiliseren.

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 15:16

Is het niet mogelijk om gewoon een aantal wedstrijden eerst BB en als dat goed gaat B, HC op te geven en gewoon oefenen zonder dat er voor jezelf 'druk' achter zit? misschien reageert hij wel heel erg omdat je zelf wat (gezonde) wedstrijdspanning hebt oid.

wat bij mijn gespannen paard goed werkte, was als je er bij in mocht, veel overgangen maken en van hand veranderen in de tijd dat de gene voor jou zijn parcours rijd. of wellicht als er op je eigen vereniging een wedstrijd is, vragen of je even rond mag rijden, gewoon losrijden, en geen parcours springen, maar in jouw parcours "tijd" alleen maar door de bak rijden zonder te springen, alleen maar even opzoek naar de ontspanning, en dan er weer uit gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 16:01

Sierro schreef:
Alleen zegt mijn instructrice, en mijn vorige, en mijn dressuurinstructeur, en de eigenaresse van de moeder allemaal dat het toch vooral IN hem zit en ik hem echt wel netjes rijd ... Dan zullen zij wel allemaal blind zijn. Het kan natuurlijk dat er klein iets is in mijn rijstijl, maar ik denk dat ik er dan 6j later en met diverse instructeurs wel achter gekomen zou zijn. En dan zou hij dat bij anderen onder zadel niet/minder moeten doen. We gaan inderdaad een paar hazensprongen terug maken.

Natuurlijk zeggen die dat het allemaal mooi en goed is. Je instructeur verdient geld aan jou dus zeggen dat je het fout doet doen de meeste instructeurs niet. Dan verdienen ze minder. En de meeste mensen willen de waarheid niet horen.

Je verwacht dat je paard uit zichzelf dingen oplost maar zoals ik al zei dat moet je een paard wel leren. Zeker als ze dat niet van nature hebben.

Wat doe je in de training? Rijd je voornamelijk parcours of lijntjes etc?

Sierro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 16:16

@Nini_roosje: je kent mijn instructrice niet en kent haar manier van lesgeven niet, dus kan je ook onmogelijk beweren wat je beweert. Ze zegt het zeer zeker wel als het niet goed is, en dan merk ik het heus zelf wel. Als beetje ruiter zou je bij zo'n lesgever ook snel uitgereden zijn omdat je dan ook wel doorhebt dat ze niet eerlijk zijn. Ze heeft al genoeg mensen tegen de borst moeten stoten over henzelf of over hun paard. Diezelfde personen die ik noemde zeiden vroeger ook tegen me dat ik zelf vaak twijfelde en dat ik minder moet denken, en noch toen noch nu verdienen die geld aan me met uitzondering van mijn instructrice. En Ik zal dan nog maar eens zeggen dat ik niet verwacht dat hij alles oplost ...... Als je mijn reacties leest had je dat al gelezen, en ook wat ik doe op training.

Sierro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 16:18

Bedankt voor de tip van TRT pol013, en inderdaad is dat een foutje in het wedstrijdsysteem. ;)
@okdoei: Inderdaad ga ik dat doen ja. Hier zijn gelukkig veel oefenwedstrijden etc in de buurt! Zoals voor je ook al werd gezegd, dat van het enkel rondrijden en dan buiten en dan volgende keer wel eens een sprong nemen en zo weer opbouwen vind ik ook een erg goed idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 17:03

Sierro schreef:
@Nini_roosje: je kent mijn instructrice niet en kent haar manier van lesgeven niet, dus kan je ook onmogelijk beweren wat je beweert. Ze zegt het zeer zeker wel als het niet goed is, en dan merk ik het heus zelf wel. Als beetje ruiter zou je bij zo'n lesgever ook snel uitgereden zijn omdat je dan ook wel doorhebt dat ze niet eerlijk zijn. Ze heeft al genoeg mensen tegen de borst moeten stoten over henzelf of over hun paard. Diezelfde personen die ik noemde zeiden vroeger ook tegen me dat ik zelf vaak twijfelde en dat ik minder moet denken, en noch toen noch nu verdienen die geld aan me met uitzondering van mijn instructrice. En Ik zal dan nog maar eens zeggen dat ik niet verwacht dat hij alles oplost ...... Als je mijn reacties leest had je dat al gelezen, en ook wat ik doe op training.

Ik schrijf ook de meeste instructeurs. Maar je bent al 6 jaar niet verder gekomen dan een oefenparcours dan gaat er iets faliekant mis. Dan is een factor die niet werkt. Dat ben jij, je instructeur of jij/jullie icm het paard. En om zoiets op te lossen zul je een van die factoren drastisch moeten veranderen. Want nog meer oefenparcoursen en oefen rondjes gaan je niet helpen. Wss heeft je paard al tig parcoursen gezien. En hier word geschreven “terug naar de basis”. Ik zie niet hoe je nog meer terug kunt kwa niveau/hoogte. Dus dan kom ik terug bij de training of jij/jullie icm dit paard.

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 17:06

Sierro schreef:
@okdoei: Inderdaad ga ik dat doen ja. Hier zijn gelukkig veel oefenwedstrijden etc in de buurt! Zoals voor je ook al werd gezegd, dat van het enkel rondrijden en dan buiten en dan volgende keer wel eens een sprong nemen en zo weer opbouwen vind ik ook een erg goed idee.

Dit heeft bij die van mij ook geholpen, die klapte letterlijk dicht op het moment dat ie de ring in kwam, wilde geen pas voor of achteruit. en dan nieteens in een indrukwekkende ring. bij ons heeft dat wel geholpen, nu bouwt ze nogsteeds onderweg in het parcours wel wat spanning op, maar blijft wel controleerbaar.
als die van jou het op oefenparcours ook doet, is het wellicht een mogelijkheid om hier met instructie heen te gaan. zodat je instructrice er eventueel in zo'n situatie even op kan gaan zitten om hem te overtuigen/gerust te stellen.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 17:13

Anoniem schreef:
Sierro schreef:

Ik schrijf ook de meeste instructeurs. Maar je bent al 6 jaar niet verder gekomen dan een oefenparcours dan gaat er iets faliekant mis. Dan is een factor die niet werkt. Dat ben jij, je instructeur of jij/jullie icm het paard. En om zoiets op te lossen zul je een van die factoren drastisch moeten veranderen. Want nog meer oefenparcoursen en oefen rondjes gaan je niet helpen. Wss heeft je paard al tig parcoursen gezien. En hier word geschreven “terug naar de basis”. Ik zie niet hoe je nog meer terug kunt kwa niveau/hoogte. Dus dan kom ik terug bij de training of jij/jullie icm dit paard.

Terug in de basis alleen in niveau en hoogte zien is wel een enorme beperking zeg. Wellicht basis als in een paard die in normaal ritme, reactief op hulpen en vloeiend over een hindernis gaat? :+

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 17:22

Ik heb je filmpjes bekeken tevens die van je schimmel. Geen reacties gelezen.

Wat ik bij beide paarden zie is dat je niet dressuurmatig aan het rijden bent tussen de hindernissen, de enige focus is erover heen komen.

Hierdoor ga je duwen met je lichaam. In de wendingen verlies je veel ritme. De schimmel is wat vleitiger en gretiger naar de sprong en dat is jou redding bij de schim.

Ik zie weinig momenten dat je het paard weer wat bij elkaar verzameld en activeert van achter.

Mijn tip aan jou is, ga meer dressuurmatig trainen, beter aan het been, nageeflijk maken en meer op het achterbeen.
Laatst bijgewerkt door Cheminee op 25-01-19 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 17:23

Sierro schreef:
De meeste springpaarden weten wel degelijk welke galop ze moeten nemen, anders zou elke springruiter na bijna elke hindernis eerst eens een wissel moeten rijden en dat is dus zeker niet het geval. Meedenkende paarden kijken mee, en zien 'ok ik moet zo naar links', die landen dan ook links. Dat een paard niet weet dat er een juiste of foute galop is, ben ik dus ook zeker niet mee eens. Ik ben het er WEL mee eens dat hij niet goed kan omspringen als er geen balans is, en dus heb ik ook al herhaaldelijk gezegd dat ik hem nu ga terugnemen naar niveau 0.

Beste TS,

De ruiter beslist op welk been het paard land en dit geef je al van te voren aan met je zit aan het paard.

Ik vind er weinig go inzitten. Teveel terug waardoor je dus ook fouten in afstand gaat maken. Eigenlijk heb je dan best een braaf paard die de situatie toch elke keer red.
Ik zie je vaak ( ook in het eerste filmpje ) achterblijven op de sprong. Of hij springt te vroeg of te laat. Ik zie je geen afstand rijden op een dubbelsprong. Zeker daar moet je met dit paard voorwaarts rijden om de afstand te halen in het eerste filmpje.

Ik denk dat er rijtechnisch het e.e.a te verbeteren valt. Op wedstrijd presteer je altijd minder dan thuis.
Is de amazone die hm heeft gereden en uitgebracht ook je instructrice ?
Heb je weleens een second opinion gevraagd bij een andere instructeur ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 17:25

liekec schreef:
Anoniem schreef:

Terug in de basis alleen in niveau en hoogte zien is wel een enorme beperking zeg. Wellicht basis als in een paard die in normaal ritme, reactief op hulpen en vloeiend over een hindernis gaat? :+

De ts heeft het over oefenrondjes rijden. En dat het rhuis allemaal prima gaat.
Vandaar dat ik niet begrijp hoe je nog verder terug kan. En vraag ik me af wat ze thuis traint. Dat kan ik niet terug vinden zo snel alleen dat hij thuis makkelijk 110 rond springt.

Sierro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 17:45

@ Nini_roosje: ik begrijp niet goed hoe je erbij komt dat we in die zes jaar niet verder gekomen zijn dan oefenrondjes, want dat klopt niet ... We hebben diverse wedstrijden samen afgelegd. Je kan, zoals lieke ook aangeeft, terug naar de basis als in puur grondwerk en werken aan het ritme, vertrouwen etc. Thuis trainen we veel lijntjes, parcours trainen we thuis eigenlijk niet. Dat houd ik voor in de les en op wedstrijd zelf dus (normaal). En daar gaat het dus prima en heeft hij er ook plezier aan. Op een vreemde plaats klapt hij dan weer meer dicht, en al helemaal als het op wedstrijd is.

@Attitude: lees mijn vorige reacties aub ... Ik heb al verschillende keren gezegd dat ik dit verkeerd verwoord heb en wel degelijk dat bedoel wat jij ook zegt. Ook heb ik al een paar keer uitgelegd waarom het met de afstanden wel eens durft mis te gaan. Ook je vragen over mijn instructrice en anderen zijn reeds beantwoord.

Ik ga nu wel niet tot in de eeuwigheid dingen blijven herhalen.. Ik kan begrijpen dat niet iedereen zin heeft om alle reacties te lezen, maar dan denk ik ook dat je kan begrijpen dat ik niet voor iedereen alles opnieuw ga uitleggen. :D Bedankt allemaal voor de rijtechnische tips, we gaan er zeker mee aan de slag.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 17:55

Stille meelezer meldt zich. Had je nog een filmpje van je training gisteren? Ik denk dat daar veel uit te halen is, of het inderdaad wedstrijd stress is bij het paard (wat kan, zo ken ik er ook 1 die in de ring totaal een ander paard werd) of dat er in de basis en in de training eigenlijk iets niet optimaal zit.

Denk wel dat het goed zou zijn voor het paard om hem een tijdje door een proffessional uit te laten brengen die het paard leert met een goed grondtempo een wedstrijd parcours door te gaan en het dier vertrouwen geeft, en jou vervolgens kan helpen hoe dit zelf na te rijden.

Dat het met die vriendin van jou niet gelukt is, wil niet zeggen dat het met een goede (of andere) professional ook niet lukt. Kennelijk kon die vriendin je paard ook niet het nodige vertrouwen in de wedstrijdring geven.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 17:58

Overigens zou ik zelf nooit met een paard wat onzeker is in de ring doorrijden als ie overkruist zit. Zeker niet als je dat ook in je training niet doet. Je eerste taak is om in de wedstrijdring de training te evenaren, dus dan ook op exact dezelfde wijze te rijden. Dat geeft een dier houvast en vertrouwen. Voor nu is in de wedstrijdring foutloos rondkomen helemaal geen doel. Het doel zou moeten zijn dat je paard vertrouwen in de ring krijgt, dat ie 1 tempo aanhoudt en niet terughoudend is naar de sprong. Als je daarvoor tussendoor een volte moet rijden of een keer terug naar draf om in de juiste galop aan te springen, dan zou ik daar zeker voor kiezen in dit stadium.

Overigens wel hele mooie wedstrijdlocaties! Ook goede locaties voor vertrouwen winnen. Veel ruimte en zo te zien wordt er vriendelijk gebouwd met veel lange lijnen voor de lage klasses.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 19:13

Ik heb ook je filmpjes gekeken, en ik denk dat het probleem bij jouzelf ligt.
Het begint al voor hindernis 1, je mist ritme en balans. Gebruik die 45 seconden die je krijgt goed en zorg dat je dat krijgt. Als je al niet goed begint dan is er weinig kans, helemaal met een onzeker paard, dat dat later in het parcours komt! Kijkende naar je filmpjes vind ik het logisch dat het paard onzeker wordt, er zitten weinig juiste afstanden tussen en hij moet veel zelf oplossen.
Daar zit ook het hele probleem in de dubbel, je hebt te weinig ritme, je wil te mooi, rij naar voren, creëer ritme! Zodra jij meer ritme gaat creëeren, ga jij ook betere afstanden krijgen in de dubbels.
90% van de tijd in het 1e filmpje, heb je (net) geen goede afstand. Veel afstanden die dicht komen, of net wat ver waardoor die moet rekken. Dat maakt een paard enorm zeker, zeker als het keer op keer gebeurt, het probleem zit hem namelijk echt niet in de galop van het paard, zeer fijne galop! Als het paard overigens overkruist zit, moet je óf de wissel zelf rijden, of hem terug nemen en hem opnieuw laten aanspringen. Hij kan nooit niet gaan overspringen naar de goede galop als 'ie zo uit balans is, dat gaat hem nooit niet lukken.

In het 2e filmpje, zie je eigenlijk een opeenstapeling van fouten. Je begint weer met te weinig ritme, je landt overkruist en vervolgens snij je de bocht compleet af! In plaats van jezelf de ruimte te geven om te corrigeren en hem te balanceren naar de juiste galop. Je snijdt jezelf zo af dat je slechts 2,5 galopsprong geeft om hem te plaatsen, wat niet lukt en het dus een hele awkward 3 wordt.. Niet goed voor het vertrouwen! Dus; geef jezelf de tijd! Rijd!! de lijn ipv het laten gebeuren. :)
Vervolgens rent hij weg vanwege de oncomfortabele sprong. Maar doordat je het enigszins weet te balanceren en rustig blijft, krijg je een mooie sprong op de volgende. Dat was goed opgelost!
Vervolgens rijd je de bocht naar rechts mooi uit, maar snijd je jezelf weer af naar de hindernis toe, en moet je op de hindernis zelf nog draaien om recht te worden. Recht en door het lijf springen=basis.
De rechte lijn daaropvolgend is iets dicht ingesprongen, waar je vervolgens iets meer met je zit mag rijden om mooier bij de 2e te komen. Maar vervolgens draai je heel kort naar links, waar je op jezelf terug draait. Hierdoor schrikt hij ook enigszins van wat er ineens voor hem staat, en jij hebt niet de tijd om hem goed te plaatsen voor de hindernis. Doordat hij ervan schrikt, gaat de balk eraf.
De oxer daaropvolgend is hij nog steeds zijn zelfvertrouwen kwijt van de tekort gedraaien lijn, heb je een lange afstand en dus kijkt hij ff. Heel braaf dat hij doorsprong!
Volgende hindernis is de afstand ook weer ietsjes kort, maar oke, kan gebeuren. De dubbel mag weer met meer ritme ingereden houden, dan past de 2e ook beter.

Hoezo laat je je paard kijken naar de hindernissen die hij 'misschien' eng vindt? Met mijn hele onzekere paarden ga ik wel alvast de baan in en rijd ik er heel nonchalant voor langs, ik laat ze de hindernis niet zien maar stap er gewoon langs. Op die manier bevestig je ook dat er niets engs is en heb jij van tevoren ook geen twijfels of die wel iets gaat springen.

Even kort samengevat: Zorg voor meer ritme, zorg voor betere en ruimere lijnen waar je jezelf en je paard de tijd geeft om te balanceren, het ritme vast te houden en een betere plaatsing voor de hindernis. Je zit er nu te vaak van af, wat zeker niet helpt qua onzekerheid.
Ik zou heel erg veel trainen met balkjes op de grond. Die kan je elke dag meenemen, en daar werken aan ritme, afstand, balans, en ook dressuurmatig een enorm goede zet!
Laatst bijgewerkt door Seventeen op 25-01-19 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 19:14

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 19:20

Hoi ts,

Ik ben geen spring ruiter, maar wel een psycholoog en weet dat een hoog neuroticisme gehalte gewoon een aangeboren iets is. Net als bij mensen, de ene persoon is in aanleg neurotischer dan de ander. Door veel te oefenen kun je mensen dapperder maken (en paarden ook), maar helemaal weg krijg je het nooit.
Mijn zus heeft ook zo’n paard gehad. Schat van een dier, maar klapte bij iedere dressuur wedstrijd zo enorm dicht dat ze enorm in tempo terug kwam en niet echt meer hulpen binnen liet komen. Het is wel in de loopvan de jaren verbererd; in die zin dat ze eerst niet eens de ring in kwam, maar het bleef een stress kipje die wedstrijden niet leuk vond.

Het lijkt mij bij dit paard dat hij gewoon mentaal niet zo geschikt is als wedstrijd paard.

Soms helpt het ook om jezskf een deadline te stellen.... ik ga nog zo lang door met proberen en daarbij wil ik nog die en die dingen uitpriberen
E

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 19:25

Sierro schreef:
@ Nini_roosje: ik begrijp niet goed hoe je erbij komt dat we in die zes jaar niet verder gekomen zijn dan oefenrondjes, want dat klopt niet ... We hebben diverse wedstrijden samen afgelegd. Je kan, zoals lieke ook aangeeft, terug naar de basis als in puur grondwerk en werken aan het ritme, vertrouwen etc. Thuis trainen we veel lijntjes, parcours trainen we thuis eigenlijk niet. Dat houd ik voor in de les en op wedstrijd zelf dus (normaal). En daar gaat het dus prima en heeft hij er ook plezier aan. Op een vreemde plaats klapt hij dan weer meer dicht, en al helemaal als het op wedstrijd is.

@Attitude: lees mijn vorige reacties aub ... Ik heb al verschillende keren gezegd dat ik dit verkeerd verwoord heb en wel degelijk dat bedoel wat jij ook zegt. Ook heb ik al een paar keer uitgelegd waarom het met de afstanden wel eens durft mis te gaan. Ook je vragen over mijn instructrice en anderen zijn reeds beantwoord.

Ik ga nu wel niet tot in de eeuwigheid dingen blijven herhalen.. Ik kan begrijpen dat niet iedereen zin heeft om alle reacties te lezen, maar dan denk ik ook dat je kan begrijpen dat ik niet voor iedereen alles opnieuw ga uitleggen. :D Bedankt allemaal voor de rijtechnische tips, we gaan er zeker mee aan de slag.

Maar je traint in de les de vooral parcours rijden? imo leert je paard daar niet zo veel van. Juist door uitdagende lijntjes en combinaties neer te zetten leert je paard denken. En steeds als het goed gaat de hindernissen iets aanpassen zodat ze opnieuw moeten nadenken over een oplossing. Op die manier kan je paard jou als ruiter helpen in het parcours als je de afstand een keer niet goed ziet.

Nu ik je filmpjes op groot scherm zie zie ik dat je je paard (filmpje bij de warre) meermaals straft terwijl hij wél springt. M.i. is dat echt 100% fout. Je straft hem terwijl hij eigenlijk heel braaf was. Jij maakt een ruiter fout waardoor hij de hindernis toucheert. Hij gaat toch af en vervolgens krijg hij een tik met de zweep.. Dat is niet eerlijk en daarmee maak je je paard juist onzeker. Je had hem moeten belonen omdat hij toch afsprong ondanks dat jij hem er niet lekker naar toe reed.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 19:26

Sierro schreef:

Excuus . Ik had een pagina gemist.

Wat ik niet kan terugvinden is mijn vraag over je instructrice en of je echt , en daarmee zeg ik niet dat jouw instructrice dat niet is, al eens een andere professional hier naar hebt laten kijken.
Wellicht iemand met meer ervaring / aandacht voor jullie probleem.

Ik zie dat het paard onzeker is en dat jij daardoor gaat knijpen en zo spelen jullie op elkaar in.
Maar je weet niet waar de oorzaak nu ligt en soms kan je vanuit een andere invalshoek of andere manier van trainen ineens heel gemakkelijk anders gaan rijden . Jezelf op een andere manier aanleren die goed bij dit paard passen.
Vaak zijn dat mensen die zelf ook die ervaring hebben gehad.

Succes want ik zie dat je er oprecht mee bezig bent en dat siert je zeker maar het zou zonde zijn als je ‘te blind’ bent voor voor de hand liggende oplossingen.
Echt meid kijk eens om je heen en vraag eens rond !
Ik heb wel een tip via pb. Is wel een dressuurruiter maar die kan je zeker leren om los te zitten en een paard meer go te laten krijgen.
Als je meer wilt weten moet je me maar een pb sturen !

Sierro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 19:30

Heeeel erg hard bedankt aan @Seventeen, dit is een grondige en juiste analyse van het filmpje in plaats van losse zinnen zoals 'je afstanden kloppen niet' etc. Ik denk dat ik in dit parcours gewoon de algemene fout heb gemaakt om te ambitieus te rijden, te 'barrage-achtig'. Daarom dat ik dus ook, na de pauze die ik nu ga inlassen voor 'm, daarna net zoals met een echt jonkie van 0 af aan ga beginnen en de eerste parcoursjes gewoon weer voor rustig en beheerst en netjes ga gaan.

@Firegirl: Inderdaad al een keer gelezen, erg interessant stuk!

@oji: Neen helaas niets van gisteren. :( Ik heb enkel dressuurmatig getraind gisteren omdat hij heel erg heet was, combinatie van toch niet helemaal het juiste voer (pas veranderd) met wat minder gelopen te hebben door het weer. Dus gisteren hebben we gewerkt aan het dressuurmatige nadat de eerste stoom er vanaf was. ;) Ik heb eventueel nog een paar ruiters die erg beheerst en prachtig kunnen rijden, dat is misschien nog een optie als ik er zelf niet uit raak.

@Swanzie: Die deadline heb ik me nu wel gelegd. Dit jaar moet er een beslissing genomen worden.

@Nini: Ik straf hem helemaaaaal niet. Dat wil ik wel even HEEL duidelijk stellen. Hij reageerde te weinig op mijn hulpen en dus maakte ik hem met een tik op zijn schouder weer wat meer wakker. vlak na de sprong had ik hem erg positief toegesproken. Ik heb ook nergens gezegd dat ik in de les vooral parcours rijd....... :n

@ Attitude: ja graag! Alle hulp en tips zijn zeker welkom. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 19:32

Sierro schreef:
@Nini: Ik straf hem helemaaaaal niet. Dat wil ik wel even HEEL duidelijk stellen. Hij reageerde te weinig op mijn hulpen en dus maakte ik hem met een tik op zijn schouder weer wat meer wakker. vlak na de sprong had ik hem erg positief toegesproken. Ik heb ook nergens gezegd dat ik in de les vooral parcours rijd....... :n

Citaat:
parcours trainen we thuis eigenlijk niet. Dat houd ik voor in de les en op wedstrijd zelf dus (normaal).

Hieruit haal ik dat je in de les voornamelijk parcoursen traint.

Dan is je timing verkeerd. Je mag een paard nooit direct na de sprong met de zweep slaan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 19:42

Zijn de benen al eens op de foto's gezet? Hier ook een paard gekend dat als jong ding zeer goed presteerde, een toppertje. Op haar zevende levensjaar kwam daar verandering in: ofwel reed je in de prijzen ofwel werd je uitgebeld. Na een jaar sloeg de balans helemaal om en werd je meer uitgebeld dan iets anders. Paard heeft toen tig ruiters gehad. Harde aanpak, nog hardere aanpak, volledige rust, opnieuw beginnen etc. Ging soms een tijd goed en dan weer helemaal niet. Als laatste hoop heb ik er toen voor gezorgd dat het paard bij een vriendin van mij terechtkwam. Ik wist dat haar rijstijl heel eerlijk is en dat ze gewoon goed voor paarden zorgt (basisbehoeften op orde hebben). En ja, op het begin, in lage parcoursjes presteerde het paard als weleer. Blij dat ik was! Maar toen ging het weer mis. Nog meer rust in de training, nog meer vertrouwen krijgen: werkte niet. Tandarts laten komen, osteopaat geweest: nog steeds niet goed. Benen op de foto laten zetten: kapot, helemaal niet goed.
Het paard is 15 jaar moeten worden voordat daar achter gekomen werd.