Mijn noodrem is one rein stop mocht dit nodig zijn.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
hanos schreef:Ik wilde graag bitloos.ik had mijn fjord altijd met een rubber bit gereden maar altijd losse teugels.meer teugels tegen de hals en met me houding sturen.dat ging altijd goed ook buiten.nu kan ik dat bit nergens meer nieuw vinden.dus ik dacht ik ga bitloos.nu zat er aan me hoofdstel geen neusriem.wel aan het bitlose hoofdstel.ze rijd ook prima met halster.maar ik vind het raar dat me fjord met dat bitloze hoofdstel snel achteruit loopt.en met haar neus over de grond wil.ik kan zo niet rijden.vroeger liep ze ook met haar neus over de grond.daarom had ik de neusriem van haar hoofdstel met bit gehaald
CalipsoLover schreef:Aangezien mijn paard wat durft hangen op het bit en niet meteen geeft wou ik ook eens bitloos proberen, wel eerste poging is dus een flop. Ik sluit het nog niet volledig uit maar merkte dat mijn paard enorm gevoelig is op de neus, ik kon haast geen contact houden of hij ging achteruit of stond recht... Wil het nog eens proberen maar verwacht er niet te veel meer van.
CalipsoLover schreef:Aangezien mijn paard wat durft hangen op het bit en niet meteen geeft wou ik ook eens bitloos proberen, wel eerste poging is dus een flop. Ik sluit het nog niet volledig uit maar merkte dat mijn paard enorm gevoelig is op de neus, ik kon haast geen contact houden of hij ging achteruit of stond recht... Wil het nog eens proberen maar verwacht er niet te veel meer van.
Horizonnig schreef:CalipsoLover schreef:Aangezien mijn paard wat durft hangen op het bit en niet meteen geeft wou ik ook eens bitloos proberen, wel eerste poging is dus een flop. Ik sluit het nog niet volledig uit maar merkte dat mijn paard enorm gevoelig is op de neus, ik kon haast geen contact houden of hij ging achteruit of stond recht... Wil het nog eens proberen maar verwacht er niet te veel meer van.
ah dat kan natuurlijk altijd gebeuren! misschien een ander soort bitloos hoofdstel proberen met minder druk op de neus? er zijn veel varianten en ook wel voor paarden met een gevoelige neus. misschien is dat wel de oplossing, als het bitje ook niet geweldig gaat? lekker proberen zou ik zeggen!
Gini schreef:CalipsoLover schreef:Aangezien mijn paard wat durft hangen op het bit en niet meteen geeft wou ik ook eens bitloos proberen, wel eerste poging is dus een flop. Ik sluit het nog niet volledig uit maar merkte dat mijn paard enorm gevoelig is op de neus, ik kon haast geen contact houden of hij ging achteruit of stond recht... Wil het nog eens proberen maar verwacht er niet te veel meer van.
Zou het dan niet puur rijtechnisch zijn? Omdat je zowel met bit als zonder bit "problemen" hebt, denk ik dat het meer ligt aan het nog niet ver genoeg getraind zijn van het paard.
Ik zou na een eerste poging niet meteen de handdoek in de ring gooien.
Gini schreef:Ja, daarmee de aanhalingstekens al, ik vond het juiste woord niet. Het zijn eerder dingetjes.Ik zou gewoon even verder proberen. Rijden zoals je altijd doet, desnoods op het begin met zeer weinig contact zodat die voorwaarts blijft gaan.
Okay_Zoe schreef:Ik Ga bitloos, als ik een paard alleen kan besturen heb ik dua kennelijk geen goeee ban met het paard. En daarbij rijden moet leuk zijn ook voor het paard dus zonder pijn
prugelpiet schreef:Okay_Zoe schreef:Ik Ga bitloos, als ik een paard alleen kan besturen heb ik dua kennelijk geen goeee ban met het paard. En daarbij rijden moet leuk zijn ook voor het paard dus zonder pijn
Mijn paard loopt met bit... En loopt ook een keurige ronde volte als ik de teugels aan het bit los heb hangen.
Je stuurt niet met je handen, maar met je zit. En een bit doet geen pijn, geen dingen roepen die je alleen maar denkt maar waarvan je niet weet of het klopt.
LoveBodin schreef:Okay_zoe , misschien is het een idee om je wat meer in te lezen in de dressuur.
Want bitloos is niet altijd de oplossing, correct rijden wel. En er zijn echt paarden voor wie bitloos een heel stuk vervelender is dan met bit, paarden die gevoelig zijn op de neus bijvoorbeeld.
Met correct rijden doe je een paard geen pijn. Je trekt niet aan teugels, je geeft geen schop en je snoert ook geen neusriemen aan.
Je werkt samen om naar een goed gaande paard te gaan en of je dat nu met of zonder bit doet maakt niet uit, als je maar goed rijdt.
Beide (met of zonder bit) zijn niet heilig, en met beide typen pptomingen kan je een paard in de weg zitten en pijn doen.
Okay_Zoe schreef:LoveBodin schreef:Okay_zoe , misschien is het een idee om je wat meer in te lezen in de dressuur.
Want bitloos is niet altijd de oplossing, correct rijden wel. En er zijn echt paarden voor wie bitloos een heel stuk vervelender is dan met bit, paarden die gevoelig zijn op de neus bijvoorbeeld.
Met correct rijden doe je een paard geen pijn. Je trekt niet aan teugels, je geeft geen schop en je snoert ook geen neusriemen aan.
Je werkt samen om naar een goed gaande paard te gaan en of je dat nu met of zonder bit doet maakt niet uit, als je maar goed rijdt.
Beide (met of zonder bit) zijn niet heilig, en met beide typen pptomingen kan je een paard in de weg zitten en pijn doen.
Klopt heb je gelijk in, maar waarom is het nodig om een metalen stuk in een paard zn mond te doen om het te sturen als het kennelijk dus ook anders kan...
prugelpiet schreef:Het feit dat jij nu al 2 keer hebt gezegd dat je een paard met de teugels stuurt, betekent wel dat de term 'correct rijden' (nog) niet op jou van toepassing is.