Uitgebreid losrijden - hoeveel tijd ervoor nemen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 15:28

poes schreef:
Ik stap eigenlijk altijd 10 minuten in. Ik heb gehoord dat het gewoon zo lang duurt voor er voldoende gewrichtsvloeistof in de gewrichten zit zodat deze voldoende gesmeerd worden bij het draven en galopperen.

Dit is de reden dat ik ook altijd 10 minuten in stap. Vind na een paar rondjes al aandraven echt niet kunnen eigenlijk. Ik pak mijn paard overigens wel na een paar rondjes op. Dan vraag ik wel nageeflijkheid en stelling en ga ik wat voltes meepakken, ik laat haar niet 10 minuten rondsloffen.
Mocht het paard rechtstreeks uit de wei of paddock komen dan doe ik het soms wel iets korter.

Ts: qua losrijden lijkt het wel goed, behalve dat je inderdaad op een gegeven moment meer kan vragen om je paard losser te krijgen. Probeer verder je training gerichter te maken. De ene dag werk je bijvoorbeeld vooral aan de galop, de andere dag focus je extra op aanleuning, dag erna op lengtebuiging in zijgangen, enzovoorts. Je probeert nu teveel mee te pakken op 1 dag.
En laat je planning ook van je paard afhangen. Als je van plan bent die dag aan de galop te werken maar eigenlijk de aanleuning net niet fijn is, dan doe je die dag een aanleuningsdagje en doe je de focus op galop een andere keer :)
Oefeningen zijn een gevolg van je basis training. Als je je paard in de training goed voor elkaar hebt dan lukken de oefeningen prima, ook als je ze een week niet gedaan hebt bij wijze van spreken.

Op deze manier heb je ook gelijk meer afwisseling in je training.

Succes ermee!

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 16:02

Change3x schreef:
Ook botten! Klinkt heel stom maar bijvoorbeeld het losmaken van wervels etc. En mijn osteopaat gebruikt ook de dry neadling (?) methode om spanning weg te werken op een plek wanneer dat nodig is.

Bij ons komt ze minimaal 1 keer per jaar.

Er is eigenlijk geen enkel paard die niks heeft, hoe los en fijn ze ook te rijden zijn.

Ik sluit me hierbij aan. De osteopaat maakt je paard los en met training hou je je paard soepel. Maar dan moet je wel je training aanpassen op de "probleem" gebieden als die er zijn. Zodat de osteopaat steeds minder tegen komt. Met de tijd wordt je paard steeds soepeler en losser in het lijf.
Mijn paard heeft als "probleem" gebied de achterhand. Door haar lange rug heeft ze veel moeite met het kantelen van de bekken. Wij rijden daarom veel zijgangen en achterwaarts om dit gebied direct te activeren in het begin van de training.

Iemand zei hier galop is om te activeren? Lijkt me niet, als je paard een zwak rechter achterbeen heeft (ik noem maar even wat) zal het paard deze er echt niet meer onder zetten met de galop. Deze zal hij juist ontlasten. Zijgangen daarin tegen helpen om dit "zwakke" been wel te activeren. Door het rijden van de zijgangen op correcte wijze bied het paard de kans dit been te trainen zonder dat hij het kan ontlasten.
Neem als idee drie keer wijken, schouderbinnen of welke zijgang dan ook. Hierin ga je opletten welke kant het paard het meeste moeite mee heeft. Die kant doe je twee keer extra om het been sterker te maken in de training. Hele goede oefening hiervoor is eigenlijk de keerwending op de voorhand mits correct uitgevoerd.

pol013

Re: Uitgebreid losrijden - hoeveel tijd ervoor nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 16:24

Ik heb een heel ander antwoord zie ik wel.
Wij kunnen na 5 minuten vaak al beginnen aan het stevigere werk.
Losstappen is een formaliteit. Dat doe ik uit goed fatsoen omdat ik geen paarden wil die gelijk beginnen te draven als ik opstap en omdat dat op vreemd terrein prettiger de boel verkent dan in draf.
In die 5 minuten begin ik te draven en galopperen, laag en rond of soms gewoon rond. En na 5 minuten begint het echte werk gewoon. Kan zelfs zijn dat ik dan al oprichting begin te vragen.
Nou voelt mijn paard dan ook gewoon al los. Er is niet 'los' te maken dus waarom zou ik daar meer tijd aan besteden?
En zeg nou niet dat ik zo mijn paard kapot rij. Hij is inmiddels 21 en loopt beter dan hij ooit gedaan heeft. Verschil zit hem er misschien in dat hij 24/7 buiten loop.

ts: in jouw geval lijkt het mij raadzaam om iedere training 1 onderdeel heel bewust op te pakken en daar echt aan te werken. Dan kom je minder in tijdnood en kun je je beter focussen op dat ene onderdeel.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 16:30

schirocco24 schreef:
Ik sluit me hierbij aan. De osteopaat maakt je paard los en met training hou je je paard soepel. Maar dan moet je wel je training aanpassen op de "probleem" gebieden als die er zijn. Zodat de osteopaat steeds minder tegen komt. Met de tijd wordt je paard steeds soepeler en losser in het lijf.
Mijn paard heeft als "probleem" gebied de achterhand. Door haar lange rug heeft ze veel moeite met het kantelen van de bekken. Wij rijden daarom veel zijgangen en achterwaarts om dit gebied direct te activeren in het begin van de training.

Iemand zei hier galop is om te activeren? Lijkt me niet, als je paard een zwak rechter achterbeen heeft (ik noem maar even wat) zal het paard deze er echt niet meer onder zetten met de galop. Deze zal hij juist ontlasten. Zijgangen daarin tegen helpen om dit "zwakke" been wel te activeren. Door het rijden van de zijgangen op correcte wijze bied het paard de kans dit been te trainen zonder dat hij het kan ontlasten.
Neem als idee drie keer wijken, schouderbinnen of welke zijgang dan ook. Hierin ga je opletten welke kant het paard het meeste moeite mee heeft. Die kant doe je twee keer extra om het been sterker te maken in de training. Hele goede oefening hiervoor is eigenlijk de keerwending op de voorhand mits correct uitgevoerd.

Ik kan me helemaal vinden in het galop gebruiken om te activeren hoor.
Mijn paard heeft ook een lange rug, moeite met zijgangen. Ik gebruik de galop om dat beter te krijgen. Hij heeft de neiging om in galop halverwege te blijven 'hangen'. Met andere woorden, gebrek aan impuls in galop. Waarom? Hij kan zijn bekken niet voldoende kantelen. Wat er toe leidt dat hij moeite heeft met een overgang galop-stap op een recht stuk. Wat doe je? Je gaat de galop activeren en in een actievere galop ga je schakelen. Want er is een verschil tussen actief blijven en sneller gaan. Inmiddels kan hij dus verzameld maar actief galoperen. Wel zo handig als je straks een vliegende wissel moet maken :+
Het buitenachterbeen wordt hierbij krachtiger gemaakt, want paard moet meer gewicht overnemen op achter. Naarmate hij actiever kan galopperen en toch klein kan galopperen is het bekken al makkelijker te kantelen. There you go...

Maar goed, wie ben ik :Y)

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 17:41

Ja dat is ook een manier, alleen in de galop kan het paard nog steeds het zwakkere been iets verder achter de massa houden waardoor het alsnog het zwakkere been blijft. Gevaar ervan is dat het paard daardoor ongelijk blijft in sterkte per been.
Maar dan kan je met zijgangen weer het juiste been aansturen om hem alsnog te versterken. Elk paard moet je ook als individu bekijken, en zelf kijken wat het beste werkt.

Ik actieveer mijn paard in stap al door geleidelijk zijgangen te vragen en veel te wisselen met recht uit opzij en andere kant opzij. Nog wat pasjes achterwaarts en weer opzij, een keerwending der bij als ze daar zin in heeft en ik draaf weg met een geactiveerd achterbeen :+ . Vanuit die draf pakken we weer wat wendingen, vergroten en verkleinen van de volte om vervolgens weer wat zijgangen mee te pakken. Achterbeen blijft dan actief en eronder en bij een effectieve training komt hij er nog meer onder zelfs.
Ieder zijn ding :o , maar wij gebruiken niet de galop om te activeren.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 17:58

schirocco24 schreef:
Ja dat is ook een manier, alleen in de galop kan het paard nog steeds het zwakkere been iets verder achter de massa houden waardoor het alsnog het zwakkere been blijft. Gevaar ervan is dat het paard daardoor ongelijk blijft in sterkte per been.
Maar dan kan je met zijgangen weer het juiste been aansturen om hem alsnog te versterken. Elk paard moet je ook als individu bekijken, en zelf kijken wat het beste werkt.

Ik actieveer mijn paard in stap al door geleidelijk zijgangen te vragen en veel te wisselen met recht uit opzij en andere kant opzij. Nog wat pasjes achterwaarts en weer opzij, een keerwending der bij als ze daar zin in heeft en ik draaf weg met een geactiveerd achterbeen :+ . Vanuit die draf pakken we weer wat wendingen, vergroten en verkleinen van de volte om vervolgens weer wat zijgangen mee te pakken. Achterbeen blijft dan actief en eronder en bij een effectieve training komt hij er nog meer onder zelfs.

Maar dat heeft toch niets met activiteit te maken? Als je de focus hebt op activiteit :+
Vind dat je er maar een beetje vreemd in om kletst... Je krijgt geen ongelijk achterbeen door galop, als je beide kanten om evenredig traint. Daarbij is galop de uitgesproken gang om het buitenachterbeen aan te spreken in kracht. Aangezien die het meeste gewicht te verduren krijgt. Wat mensen alleen vaak vergeten is dat bij paardrijden alles met elkaar samenhangt en het een niet zonder het ander kan. Tevens is galop een rollende gang, waarbij het hele lichaam met elkaar moet samenwerken. Zonder voldoende activiteit kan een paard niet op een goede manier galopperen. Heel simpel.

Wat jij bedoelt met activeren is je paard aan het been zetten. Dat is een heel andere vorm van activiteit. En eigenlijk precies wat sh4e zegt: Controle in stap.

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 21:08

bruintje123 schreef:
Maar juist met die tempowisselingen erbij nemen kun je er aan gaan rijden. Hij zal toch echt actie moeten geven wil je verder. Uiteraard niet de ontspanning verliezend.
De eerste paar tempowisselingen slaan hier dan ook nergens op, naar voren gaat nog wel, terug niet.
Dat neem ik met losrijden in zekere mate voor lief. Als hij al vast maar naar voren gaat (denken).
Ook in de galop is altijd een paar passen naar voor erbij, hup actie op dat been.

Ik denk dat je dan veel effectiever rijd, veel minder wat rond drentelen zonder echt te rijden.
Losrijden betekend niet dat hij mag rond slenteren. En zo komt het wel over.

Heb je een paard met een kijk karakter gaat je dat ook niet lukken, die ziet dan in elke hoek een spook omdat hij daar dan tijd voor krijgt. Zich kapot verveelt en zelf wel wat sensatie gaat zoeken.

Zo'n paard rij ik. Zodra ik er op zit stap ik een paar rondjes en dan gaan we draven. Meteen streng oppakken en aandacht eisen anders blijft hij spoken zien. Hij loopt dagelijks in de wei. Dus lang instappen heeft hij niet nodig. Ik begin vaak vrij actief al. Wel al wat overgangen maar nog geen tempowisselingen. Wel wat grote voltes en wendingen maar nog geen kleine voltes.
Galop is zijn makkelijkste gang. Die beheerst hij beter dan draf. We galopperen daarom al vrij snel. En in de galop kan ik hem nog beter oppakken en zijn achterhand laten onderzetten. Vervolgens loopt hij daarna in draf ook al beter.
Helaas is het vaak wel zo dat wanneer hij op het punt komt dat hij 'los' is, we al een hele tijd bezig zijn en zijn conditie tekort schiet.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 09:23

Yvette81 schreef:
bruintje123 schreef:
Maar juist met die tempowisselingen erbij nemen kun je er aan gaan rijden. Hij zal toch echt actie moeten geven wil je verder. Uiteraard niet de ontspanning verliezend.
De eerste paar tempowisselingen slaan hier dan ook nergens op, naar voren gaat nog wel, terug niet.
Dat neem ik met losrijden in zekere mate voor lief. Als hij al vast maar naar voren gaat (denken).
Ook in de galop is altijd een paar passen naar voor erbij, hup actie op dat been.

Ik denk dat je dan veel effectiever rijd, veel minder wat rond drentelen zonder echt te rijden.
Losrijden betekend niet dat hij mag rond slenteren. En zo komt het wel over.

Heb je een paard met een kijk karakter gaat je dat ook niet lukken, die ziet dan in elke hoek een spook omdat hij daar dan tijd voor krijgt. Zich kapot verveelt en zelf wel wat sensatie gaat zoeken.

Zo'n paard rij ik. Zodra ik er op zit stap ik een paar rondjes en dan gaan we draven. Meteen streng oppakken en aandacht eisen anders blijft hij spoken zien. Hij loopt dagelijks in de wei. Dus lang instappen heeft hij niet nodig. Ik begin vaak vrij actief al. Wel al wat overgangen maar nog geen tempowisselingen. Wel wat grote voltes en wendingen maar nog geen kleine voltes.
Galop is zijn makkelijkste gang. Die beheerst hij beter dan draf. We galopperen daarom al vrij snel. En in de galop kan ik hem nog beter oppakken en zijn achterhand laten onderzetten. Vervolgens loopt hij daarna in draf ook al beter.
Helaas is het vaak wel zo dat wanneer hij op het punt komt dat hij 'los' is, we al een hele tijd bezig zijn en zijn conditie tekort schiet.

Goh onze paarden konden wel eens familie zijn.

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 09:35

Janine1990 schreef:
schirocco24 schreef:

Maar dat heeft toch niets met activiteit te maken? Als je de focus hebt op activiteit :+
Vind dat je er maar een beetje vreemd in om kletst... Je krijgt geen ongelijk achterbeen door galop, als je beide kanten om evenredig traint. Daarbij is galop de uitgesproken gang om het buitenachterbeen aan te spreken in kracht. Aangezien die het meeste gewicht te verduren krijgt. Wat mensen alleen vaak vergeten is dat bij paardrijden alles met elkaar samenhangt en het een niet zonder het ander kan. Tevens is galop een rollende gang, waarbij het hele lichaam met elkaar moet samenwerken. Zonder voldoende activiteit kan een paard niet op een goede manier galopperen. Heel simpel.

Wat jij bedoelt met activeren is je paard aan het been zetten. Dat is een heel andere vorm van activiteit. En eigenlijk precies wat sh4e zegt: Controle in stap.

Over welke activiteit heb je het nu? Ik heb het over de activiteit van de achterbenen en deze in een gelijke kracht/activiteit zetten.
Kan je beide galop kanten doen en herhalen, maar zoals ik al zei ALS je paard dan een zwak achterbeen heeft zal hij deze verder achter de massa plaatsen en dus meer ontlasten. En dan heeft de galop geen invloed om het paard actiever op dit "zwakke" been te maken. Je moet het zien als dat je de spieren alsnog gelijk traint waardoor ongelijke bespiering ook ongelijk blijft.
Om dit recht te krijgen kan je zijgangen goed gebruiken om dit been sterker te maken. Waardoor je dan het "zwakkere" been vaker aanstuurt dan de sterke zodat de kracht, activiteit en souplesse in beide achter benen gelijk wordt. Maar als je paard van nature recht is dan hoeft dat natuurlijk niet. :j _/-\o_

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 15:42

Een paard wordt zoals zijn ruiter, uitspraak van mijn instructeur. Ik denk dat het een misvatting is dat gespannen paarden hard aan het werk moeten, in mijn ogen moeten ze zich eerst leren ontspannen. Pas dan kun je veilig en fijn met je paard aan het werk. Ik hoor alleen vaak zeggen dat het voor hun paard niet werkt, meestal is het gewoon de ruiter die de teugels niet los durft te laten uit angst de controle te verliezen. Een vluchtdier het idee geven dat het niet kan vluchten zorgt juist voor spanning, aan een lange teugel zal het paard veel minder gespannen zijn.
Een rustige omgeving en een niet te grote bak is natuurlijk wel zo handig om te beginnen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 17:26

schirocco24 schreef:
Over welke activiteit heb je het nu? Ik heb het over de activiteit van de achterbenen en deze in een gelijke kracht/activiteit zetten.
Kan je beide galop kanten doen en herhalen, maar zoals ik al zei ALS je paard dan een zwak achterbeen heeft zal hij deze verder achter de massa plaatsen en dus meer ontlasten. En dan heeft de galop geen invloed om het paard actiever op dit "zwakke" been te maken. Je moet het zien als dat je de spieren alsnog gelijk traint waardoor ongelijke bespiering ook ongelijk blijft.
Om dit recht te krijgen kan je zijgangen goed gebruiken om dit been sterker te maken. Waardoor je dan het "zwakkere" been vaker aanstuurt dan de sterke zodat de kracht, activiteit en souplesse in beide achter benen gelijk wordt. Maar als je paard van nature recht is dan hoeft dat natuurlijk niet. :j _/-\o_

Waaaauw, wat een warboel maak jij ervan zeg...
Nu gebruik je ineens het woord activiteit als synoniem voor kracht?

En je blijft maar bij dat zwakke achterbeen dat niet beter wordt door galop... Waarom denk jij in hokjes? Die kracht zit 'm niet alleen maar in het been zelf. Dit zit in de verbinding van neus tot staart... En alles wat daar tussen zit.

En zijgangen gebruiken, tjeee, wat ontzettend wijd verbreid zeg... Misschien is het goed om dan van elke zijgang te gaan benoemen waarom het goed is om deze te gebruiken.

En er is geen enkel paard dat van nature recht is. Ik kan schrijven met rechts en met links, maar mijn voorkeurshand is rechts voor schrijven en links voor tekenen. Niemand is recht geboren, niemand heeft twee kanten die hij/zij evenredig kan gebruiken. Echter heeft dit echt niet alleen maar met kracht te maken. Zo is het ook bij paarden.

Kort samengevat: Paardrijden is heel wat meer dan alleen bepaalde aspecten trainen. Je traint een paard, niet een onderdeel van een paard.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 17:47

Gmekkes. Niet met je eens.

Aan het werk zetten is namelijk totaal niet gelijk aan hup die teugels kort en paard in de krul hijsen.

Mijn vorige paard was er een die snel dingen zag als hij daar de tijd voor kreeg.
Dus een kwartier met een boog in de teugels rond hangen in de bak is spoken zien. Spanning opbouwen dus.

Maar lekker voorwaarts neerwaarts rijden.
Pasje naar voor daar in.
Pasje terug.
Pasje schouder voor.
Zonder krul. Lekker losjes is genoeg voor juist die ontspanning.
Aan het werk dus. Maar dat gaf juist rust.
Hem alkes laten zien im zich heen gapend omdat hij niet oplette gaf juist spanning.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 17:59

bruintje123 schreef:
Gmekkes. Niet met je eens.

Aan het werk zetten is namelijk totaal niet gelijk aan hup die teugels kort en paard in de krul hijsen.

Mijn vorige paard was er een die snel dingen zag als hij daar de tijd voor kreeg.
Dus een kwartier met een boog in de teugels rond hangen in de bak is spoken zien. Spanning opbouwen dus.

Maar lekker voorwaarts neerwaarts rijden.
Pasje naar voor daar in.
Pasje terug.
Pasje schouder voor.
Zonder krul. Lekker losjes is genoeg voor juist die ontspanning.
Aan het werk dus. Maar dat gaf juist rust.
Hem alkes laten zien im zich heen gapend omdat hij niet oplette gaf juist spanning.

Zo'n paard heeft inderdaad een leider nodig. Wordt er een stuk relaxter van als de zaken voor ze geregeld worden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 18:02

Precies.
En die zijn er een heleboel.
Meteen vanaf dat je opstapt eis je de aandacht op.
Maar het woord eisen moet men niet in een negatieve context plaatsen, net zo min als de term aan het werk zetten.
Maar in de bak een kwartier rond stappen is iets wat die paarden geen plezier brengt en zeker geen rust.

Het paard wat ik nu heb vind het heerlijk lekker met een lange teugel door de bak wandelen, liefst is dat het enige wat hij doet :+ :P

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 23:11

Ik vind het erg leuk om verschillende opinies te lezen en daarvoor open te staan. Vind dat er sommige wel gemeen reageren en dat vind ik zonde. Drukt de discussie dood.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 08:36

Ik rijd elk paard hier wel totaal anders, maar zit er over het algemeen nooit langer dan een half uur op ivm dat ik veel werk.
Mijn oudere M merrie rijd ik laag en rond in stap en draf, veel voltes en veel overgangen. Eenmaal opgepakt blijf ik wisselen met hals lager en hoger om te controleren of ze mijn hand nog volgt. Op dit moment zijn we veel bezig met aan het been houden en hand volgen in alle gangen, dus de galop aan een lang teugeltje volgt ook snel.

Mijn jonge merrie start ik gewoon kort op, die heeft er nog de ballen verstand van wat hand volgen is in het begin. Wel bied ik dit aan, maar meestal pakt ze het echte hals strekken pas na de galop op.
Met haar ben ik vooral bezig met stelling en buiging in de start, en tempo controle. Dus veel overgangen en schijnovergangen, grote figuren en voor het been opzij zetten. Na de galop pak ik een beetje de training van de oudere merrie erbij voor haar om dit aan te leren.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 10:45

Het belangrijkste is dat het losrijden voor jou en je paard werkt.
Ieder paard is uniek, met een eigen karakter en voorgeschiedenis.
Er bestaat geen handleiding, ieder paard heeft zijn eigen boek. Toch denk ik dat ieder paard vanuit ontspanning aan het werk zou moeten gaan, hoe je dit bereikt kan verschillend zijn.
De paarden die spoken zien als je ze niet afleid? Zien die ook spoken aan de hand?
1 van onze paarden was aan de hand heel ontspannen maar wou onder het zadel graag aandraven/ galopperen en jolig doen.
Met dit (jonge) paard hebben we eerst een maand lang alleen maar gestapt. Het paard kan nog steeds heel fris zijn, maar weet dat we altijd beginnen met stappen en losrijden zoals ik eerder beschreef. Omdat we altijd hetzelfde beginnen weet het paard wat er gaat komen en ontspant het makkelijker. We kunnen de energie vervolgens gebruiken in onze training, het paard wordt immers niet moe maar alleen opgewarmd van onze manier van losrijden.
Voordeel van een ontspannen paard is dat ze minder heftig zullen reageren op prikkels uit de omgeving ten opzichte van een gespannen paard.
Wij verwachten 2 dingen van onze paarden, ze moeten zich kunnen ontspannen en ze moeten hard werken.
Paarden kunnen dat prima uit elkaar houden. Een ander paard van ons is heel heet, sensibel en voorwaarts. Tijdens het losrijden oogt het totaal niet zo. Na het gymnasticeren begint de arbeid en reken maar dat het paard dan wakker is. Raakt het een beetje van de kaart? Hand laten volgen en de spanning vloeit onmiddellijk af. Als je zo'n paard niet leert te ontspannen en je kunt geen spanning laten afvloeien dan verongeluk je er binnen de kortste keren mee, zeker als je er hulpteugels aan gaat hangen om het paard maar te kunnen bedwingen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 11:07

Ja. Dat paard zag ook spoken aan de hand en bracht ook regelmatig de hele wei over de flos als hij daar wat ontdekt had.
En ja daar stond hij dagelijks in. Dus geen vreemd terrein.

En zoals je kom lezen wordt er gereden met afvloeien dmv vwnw.
Maar dus geen kwartier stap.

Hulpteugels wie had het daar over?
Dat is inderdaad spanning opbouwen.

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 12:10

Instappen doe ik altijd best lang naar mijn gevoel toch :o afhankelijk van de verdere training wordt dit wel langer/korter. Als ik héél uitgebreid rijd of les heb stap ik +- 5 rondjes met langere teugel (geen volledig vrije teugel maar wel gerust 10/15 cm langer als opgepakt) en dan neem ik iets op om zijgangen te oefenen in stap. Als ze het toelaat en gewoon rustig blijft laat ik hier wel ook zo lang mogelijk om d'r helemaal te kunnen 'rekken' en ik houd veel halt tussenin om aan haar gehoorzaamheid wat te werken. Zijgangen zijn hier dan vooral appuyementen, travers, schouderbinnenwaarts. Dan draaf ik los (nog steeds langere teugel) en hier werk ik aan rustig tempo, overgangen naar stap en wat zijwaarts door te wijken, zo'n 5/10 rondjes (dan ben ik al +- 15 min bezig). Hierna nog even wat galop aan de langere teugel, vooral op de voltes en hele simpele rustige galop. Meestal stappen we hierna een rondje en neem haar dan op en begin direct met oefeningen rijden. Die 'uitgebreide versie' is vooral als we op PSG niveau trainen en dan vind ik het wel nodig :+ Als ik alleen maar losrijd dan stap ik +- 5 min, draaf 10 min en galoppeer nog 5 min, allemaal aan de langere teugel en dan is ze ook klaar ;) Bij longeren heeft ze ongeveer hetzelfde schema maar dan met tussenin wisselen, dus 2/3 min stap op elke kant.
Uitdraven doe ik ook steeds 2/3 rondjes en daarna stappen we 5-10 min uit aan de volledig lange teugel.
Dus als ik het zo stel dan ben ik ook best lang aan het losrijden voor ik oefeningen rijd, maar dan begin ik daarna wel direct aan "het zwaardere werk" dus vind wel dat het loont :o

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 14:29

bruintje123 schreef:
Ja. Dat paard zag ook spoken aan de hand en bracht ook regelmatig de hele wei over de flos als hij daar wat ontdekt had.
En ja daar stond hij dagelijks in. Dus geen vreemd terrein.

En zoals je kom lezen wordt er gereden met afvloeien dmv vwnw.
Maar dus geen kwartier stap.

Hulpteugels wie had het daar over?
Dat is inderdaad spanning opbouwen.

Het spijt me dat jij je aangevallen voelt.
Ik bedoel het meer algemeen, ik zie om mij heen veel hulpteugels en weinig mensen die de hals van hun paard kunnen verlengen en spanning kunnen laten afvloeien.

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 14:33

Ik stap rond de 5 minuutjes in. In de winter langer, omdat ik het gevoel heb dat de spieren dan wat langer ''op moeten warmen''.
Daarna draaf ik aan en draaf ik 5 minuutjes los. Lang, laag, veel wendingen en buigen, etc. Daarna stap ik weer eventjes om alles op orde te maken (singel bijvoorbeeld) en dan ga ik aan de oefeningen beginnen. Natuurlijk begin ik niet met eenvoudige galopswissels. Ik bouw de training wel op tot ik het punt heb bereikt waar we die dag naartoe werkten en dan issie klaar. Uitstappen doe ik ook minimaal 5 min en met koud weer langer.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 14:36

Ik voel me niet aangevallen.
Maar ik dacht wel dat je op mijn berichtje reageerde.

Ik ben het zeker met je eens dat ik teveel opgekropte paarden zie lopen. En hoe meer looplust hoe meer de strakke hand.
Terwijl er eigenlijk voor al deze paarden geldt. Los die hand. Dat geeft rust.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 14:37

Ik denk dat losrijden vooral afhangt van het niveau en overige regime.

In mijn geval, mijn paard loopt op een basis niveau, we werken vooral aan tempocontrole, verplaatsen van de schouder en overgangen. IMO behoorlijk basiswerk. Daarnaast staan ze 24/7 in de weide, dus ingestapt zijn ze wel.

Ik rij vaak maar 20-30 minuutjes max. het is een 5 minuutjes stappen naar de piste, daar stap ik op, en pak ze in stap direct op in contact en maak ze los aan beide kanten, wat schoudervoor erbij, pasje wijken.
Daarna hetzelfde in draf, schouder verplaatsen, wat verkorten en wat verruimen. Galopje is vooral nog tempo controle dus die neem ik er relatief vroeg gewoon tussen (voor ze moe wordt), en daarna pak ik ze nog even door in draf om ze wat meer op de kont te gaan plaatsen.
na een 20-25 minuutjes zo te werken galoppeer / draaf ik nog even uit aan de lange teugel, ga ik er vrij snel af en stap ze aan de hand terug naar de weide. daar afzadelen, eventueel afspuiten en afhankelijk hoe ze dan ademt stap ik ze nog even rond of gaat ze zo de weide in en kan ze zelf scharrelen.

Bij paarden op hoger niveau / meer verzameling zou ik het eigenlijk niet anders doen maar dan een stukje langer uitrijden / uitstappen.

Toostx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 11:25

Zo doe ik het ook ongeveer. Ik rij ook altijd maar 30 minuutjes.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 12:04

Ik heb twee verschillende trainingen, een korte en een lange.

De korte training is meer een "bijhoud" training, deze duurt 20-30 minuutjes. Hierin stap ik eerst op alle twee de handen een rondje met losse teugel. Vervolgens pak ik ligt contact op lange teugel en begin ik met buigingen dmv voltes en achtjes. Hierbij rijd ik eigenlijk niet op de hoefslag. Dit doe ik ongeveer 5 minuten. Hierna draaf ik hem aan en kijk ik hoe los hij is en waar eventuele stijfheid zit. Ik rijd weer voltes met veel buiging en wissel hierbij vaak van hand. Hierna neem ik de teugels wat op en stel ik hem iets hoger in en pak ik ook een galopje mee links- en rechtsom. Daarna nog wat kort drafwerk met wat zijgangen en uitstappen 5 minuten.

De lange training duurt 45-60 minuten. Hierbij doe ik langer over het stappen met contact aan de lange teugel en probeer ik hem daarin al meer los te krijgen in zijn lijf. Dit doe ik soms 10 tot 15 minuten. Daarna pak ik hem op en draaf ik aan, ook hier ligt weer de focus op de buiging. Af en toe rijd ik een galopje op beide handen en probeer hem vooral lekker actief te krijgen. Na een half uur is ie echt los, dan pak ik wat moeilijkere dingen mee zoals stap-galop, achteruit-galop, draf-stilstand en van draf naar actieve stap (dit vind hij heel moeilijk, valt uit de draf naar een bijna stilstand uit zichzelf). Hierbij probeer ik de achterhand te activeren. Ook pak ik wat zijgangen mee. Daarna uitgebreid uitstappen.