Staken op buitenrit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 23:49

Doel en duidelijkheid ben ik het mee eens, dat haalde ik dus niet aan je verhaal. Die timing heb je groot gelijk in, voor de iets onzekere ruiter is dat heel moeilijk maar zeker op te lossen met les. Mijn paard is en blijft echter kijkerig, dat kan deels verbeteren met training en grondwerk (en is al heel veel verbeterd, probleem is een groot woord), maar is wel haar karakter. Feit is dat mijn paard sneller kijkt naar dingen dan andere paarden. Ik ben wel benieuwd hoe jij dat concreet op zou lossen dan.

aeolusnr1 schreef:
Toch weet ik heel zeker dat het principe werkt, en het werkt bij elk paard, dus ook bij jouw paard.
Wat je juist moet doen is eigenlijk van weinig belang, wat wel heel belangrijk is dat is de timing en ook jouw eigen ingesteldheid, jouw eigen duidelijk doel, als die verkeerd is dan lukt het niet.
Je zegt zelf dat je al heel veel grondwerk gedaan hebt, en dat je dat wel kan doen tot je een ons weegt, nee dit klopt echt niet, als je dit zo aanvoelt dan doe je iets grondig verkeerd.
Zoek een trainer die je ter plaatse kan komen helpen en je zal zien , ook bij jouw paard kan dit probleem opgelost worden.

tmr001 schreef:
Das een prachtig mooi verhaal Simpelman, maar in de praktijk kan je dat paard nog steeds niet inzetten voor de lessen en bovendien heb je dit kunnen oefenen in een veilige omgeving, zonder verkeer, waar dit topic over gaat. Ik nodig je ook graag uit om bij mijn superkijkerige tuigpaard, voor wie iedere bak wel een eng punt heeft (er hing ooit een draadje en nu niet meer, ooit was de deur open en nu was ie dicht, ik zag net buiten in de verte een konijn en nu is die weer weg). Ik heb ook eindeloos gegrondwerkt, meenemen naar de achterkant van de bak, belonen, lief ahh snoepje, samen enge dingen bekijken (plastic!! dat wappert!!), aangeleerd haar hoofd naar beneden te brengen op momenten van spanning, haar laten snuffelen op momenten van spanning, alle rust liefde en aandacht. In de praktijk is het gewoon een enorme zeiklap die gemiddeld gezien sneller over de zeik gaat dan andere paarden. Ik kan grondwerken tot ik een ons weeg, dat ga je er nooit helemaal uitkrijgen. En die kan ik niet op haar donder geven want dan raakt ze over de flos. Wat we wel samen kunnen leren is een andere reactie dan op zn tuigs door de bak te stampen en om zelf effectiever haar aandacht te bewaren, maar dat verhaal wat jij verteld is in mijn ogen gewoon een sprookje.

In de echte wereld kunnen er op buitenrit zich onverwachte situaties voordoen waar je gewoon niet op kan oefenen in de bak. Als je paard achterwaarts richting prikkeldraad / 80km weg of noem maar iets loopt, dan houdt de liefde soms even op en moet je even onaardig zijn.

aeolusnr1

Re: Staken op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 23:52

tjaaa ik zei al zoek een trainer. Je mag mij altijd contacteren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 23:58

tmr001 schreef:
Feit is dat mijn paard sneller kijkt naar dingen dan andere paarden. Ik ben wel benieuwd hoe jij dat concreet op zou lossen dan.

Hier twee paardjes waarvan er een heel kijkerig is en ook altijd alles ziet. Inmiddels is het alleen maar kijken en zelden of nooit meer paniek zoals vroeger.

Wat wil je daarin oplossen (zie vet cursief gedrukte)?

Hier laat ik het paard gewoon kijken. Zelf kijk ik mee naar waar ze nu naar toe kijkt. Zeg meestal: "oooh dat is dit of dat of die " en geef haar een aai over haar nek. Gelijk voel je het beetje spanning dan afvloeien.
Als het iets raars is, bult hooi, autobanden die er eerst niet lagen, vuilnis in de bosjes etc. dan schiet ik meestal in de lach, geef een aai en zeg : "tja Pol, dat is nu een ...spook". Soms staat ze dan eventjes kritisch met opengesperde neusgaten te kijken. Ik laat haar rustig kijken (duurt zelden langer dan 1, 2 seconde) weer dat aaitje, kriebeltje in de nek met "braaf, ga maar door". En dan is het ook goed.

En vergis je niet, de mijne was een extreme drama queen, dat alles zag en de neiging had om van links naar rechts te springen. Altijd om haar gelachen, even een aaitje gegeven en gewoon doorgegaan met los teugeltje want teugel juist strak pakken dan is de paniek pas echt compleet. Zolang zij het gevoel heeft, dat ze weg kan vluchten kiest ze voor de veiligste optie en dat is bij me blijven en steun zoeken.
Meer kun je in mijn ogen niet doen. Misschien wel, maar dit werkte bij dit paard het beste.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 00:21

pien_2010 schreef:
tmr001 schreef:
Feit is dat mijn paard sneller kijkt naar dingen dan andere paarden. Ik ben wel benieuwd hoe jij dat concreet op zou lossen dan.

Hier twee paardjes waarvan er een heel kijkerig is en ook altijd alles ziet. Inmiddels is het alleen maar kijken en zelden of nooit meer paniek zoals vroeger.

Hier laat ik het paard gewoon kijken. Zelf kijk ik mee naar waar ze nu naar toe kijkt. Zeg meestal: "oooh dat is dit of dat of die " en geef haar een aai over haar nek. Gelijk voel je het beetje spanning dan afvloeien.
Als het iets raars is, bult hooi, autobanden die er eerst niet lagen, vuilnis in de bosjes etc. dan schiet ik meestal in de lach, geef een aai en zeg : "tja Pol, dat is nu een ...spook". Soms staat ze dan eventjes kritisch met opengesperde neusgaten te kijken. Ik laat haar rustig kijken (duurt zelden langer dan 1, 2 seconde) weer dat aaitje, kriebeltje in de nek met "braaf, ga maar door". En dan is het ook goed.

En vergis je niet, de mijne was een extreme drama queen, dat alles zag en de neiging had om van links naar rechts te springen. Altijd om haar gelachen, even een aaitje gegeven en gewoon doorgegaan met los teugeltje want teugel juist strak pakken dan is de paniek pas echt compleet. Zolang zij het gevoel heeft, dat ze weg kan vluchten kiest ze voor de veiligste optie en dat is bij me blijven en steun zoeken.
Meer kun je in mijn ogen niet doen. Misschien wel, maar dit werkte bij dit paard het beste.

Mijne heeft heel zelden ook nog echt paniek en is nu vrijwel overal langs te kletsen of te sturen. Ik probeer het ook zo op te lossen, is afentoe best lastig. Een los teugeltje betekent in de praktijk in de bak een vrij stuurloos projectiel, dan zoekt ze haar eigen weg, al helemaal als ik net opstap. Buiten kan ze ook heel erg focussen op iets in de verte maar kunnen we, soms na een stop, ook uiteindelijk overal langs (wel 1x achteruit in een berm geeindigd toen ik niet oplette met mijn lange teugeltje). Juist als ik de teugels er wat meer bij pak en haar meer aan het werk zet gaat de aandacht naar mij ipv het "enge object" en is ze superfijn te rijden. De focus naar mij halen. Zoals je aangeeft is het deels karakter en kan je er zelf handiger mee worden, maar ik geloof niet dat met grondwerk haar kijkerigheid kan "genezen", en zo klinkt het hier wel een beetje. Heb overigens gewoon les 1x per week.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 02:24

Je vergist je, dat kan je dus wel herstellen dat dit bijna nooit meer zal gebeuren.
En dat kan met grondwerk en het kan even zo goed onder het zadel. Maar eigenlijk is er niet zo heel veel verschil over het hoe en waarom , dus onder het zadel of via grondwerk eigenlijk zelfde gedachtengang, en dit zou moeten lukken binnen de maand training.

Meer kun je in mijn ogen niet doen. Misschien wel, maar dit werkte bij dit paard het beste.[/quote]

Mijne heeft heel zelden ook nog echt paniek en is nu vrijwel overal langs te kletsen of te sturen. Ik probeer het ook zo op te lossen, is afentoe best lastig. Een los teugeltje betekent in de praktijk in de bak een vrij stuurloos projectiel, dan zoekt ze haar eigen weg, al helemaal als ik net opstap. Buiten kan ze ook heel erg focussen op iets in de verte maar kunnen we, soms na een stop, ook uiteindelijk overal langs (wel 1x achteruit in een berm geeindigd toen ik niet oplette met mijn lange teugeltje). Juist als ik de teugels er wat meer bij pak en haar meer aan het werk zet gaat de aandacht naar mij ipv het "enge object" en is ze superfijn te rijden. De focus naar mij halen. Zoals je aangeeft is het deels karakter en kan je er zelf handiger mee worden, maar ik geloof niet dat met grondwerk haar kijkerigheid kan "genezen", en zo klinkt het hier wel een beetje. Heb overigens gewoon les 1x per week.[/quote]

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 08:52

tmr001 schreef:
Een los teugeltje betekent in de praktijk in de bak een vrij stuurloos projectiel, dan zoekt ze haar eigen weg, al helemaal als ik net opstap.
Dat hadden wij ook i n het begin. En dat moet je eerst oplossen. Ze spetterde zelfs weg bij het opstappen.
Hoe oplossen?
Ze mag gewoon niet weg spetteren en moet bij je blijven. Altijd. Dus dat begint al bij het opstappen. Ik heb nooit grond werken gedaan, gewoon omdat ik die ervaring niet heb. Weet er te weinig vanaf. Met opstappen leerde ik haar om bij me te blijven. Alles ging in de allergrootste rust. Geen stapje mag ze naar voren/ achter of opzij doen.
Geef en gaf haar zelfs een stukje appel voor het opstappen en daarna als ik in het zadel zat. Eerst natuurlijk met hulp van instructrice die haar goed vast hield. Was ze braaf, ademde ze uit, stukje appel en afstappen. Daarna er weer op.
Nog steeds krijgt ze dat stukje appel voordat ik opstap. Niet meer als ik er op zit. Ze kan nu zelfs echt minuten lang wachten op de ander voordat we wegrijden naar buiten.
Zo ook met tempo beheersen. Ze kon niet stappen. Wilde alleen maar draven buiten. Dat is helemaal over nadat we een keer een stap rit hebben gemaakt. Wouw ze was goed heet hoor, maar ze moest blijven stappen. Stilstaan buiten was toen nog een echte brug te ver.
Na die ene stap rit, was het systeem doorbroken.
Nog een advies wat mij heeft geholpen. Heb je in de beurt een klassieke instructeur? Daar leer je zo fijn van rijden? Want bij dit soort paardjes ben je al gauw te streng, te hard in je hand? Enne is haar gebit OK? Geen haakjes? Laat eens een goede tandarts er naar kijken.
Dit soort paniek paardjes voelen altijd alles veel erger en reageren altijd met over de mik zijn. Met alles. Ik ga nu gauw voeren want paardjes hebben honger. De ene begroet me met blij gehinik de ander "onze drama queen" is boos en wat over de mik en wat nerveus.
Het karakter zul je nooit veranderen, maar als je dit soort paardjes voor je kunt winnen dan heb je de hoofdprijs is huis want ze zullen en willen altijd voor je werken. <3 zijn zeer sensibel en super in de omgang en onder het zadel.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 09:19

pien_2010 schreef:
tmr001 schreef:
Een los teugeltje betekent in de praktijk in de bak een vrij stuurloos projectiel, dan zoekt ze haar eigen weg, al helemaal als ik net opstap.
Dat hadden wij ook i n het begin. En dat moet je eerst oplossen. Ze spetterde zelfs weg bij het opstappen.
Hoe oplossen?
Ze mag gewoon niet weg spetteren en moet bij je blijven. Altijd. Dus dat begint al bij het opstappen. Ik heb nooit grond werken gedaan, gewoon omdat ik die ervaring niet heb. Weet er te weinig vanaf. Met opstappen leerde ik haar om bij me te blijven. Alles ging in de allergrootste rust. Geen stapje mag ze naar voren/ achter of opzij doen.
Geef en gaf haar zelfs een stukje appel voor het opstappen en daarna als ik in het zadel zat. Eerst natuurlijk met hulp van instructrice die haar goed vast hield. Was ze braaf, ademde ze uit, stukje appel en afstappen. Daarna er weer op.
Nog steeds krijgt ze dat stukje appel voordat ik opstap. Niet meer als ik er op zit. Ze kan nu zelfs echt minuten lang wachten op de ander voordat we wegrijden naar buiten.
Zo ook met tempo beheersen. Ze kon niet stappen. Wilde alleen maar draven buiten. Dat is helemaal over nadat we een keer een stap rit hebben gemaakt. Wouw ze was goed heet hoor, maar ze moest blijven stappen. Stilstaan buiten was toen nog een echte brug te ver.
Na die ene stap rit, was het systeem doorbroken.
Nog een advies wat mij heeft geholpen. Heb je in de beurt een klassieke instructeur? Daar leer je zo fijn van rijden? Want bij dit soort paardjes ben je al gauw te streng, te hard in je hand? Enne is haar gebit OK? Geen haakjes? Laat eens een goede tandarts er naar kijken.
Dit soort paniek paardjes voelen altijd alles veel erger en reageren altijd met over de mik zijn. Met alles. Ik ga nu gauw voeren want paardjes hebben honger. De ene begroet me met blij gehinik de ander "onze drama queen" is boos en wat over de mik en wat nerveus.
Het karakter zul je nooit veranderen, maar als je dit soort paardjes voor je kunt winnen dan heb je de hoofdprijs is huis want ze zullen en willen altijd voor je werken. <3 zijn zeer sensibel en super in de omgang en onder het zadel.

Ja precies, je bent wel duidelijk in wat je wilt van haar (goh ook een merrie ;)). Dat bedoel ik ook en mis ik nog steeds in het verhaal van Simpelman - stilstaan is ok, achteruit is ok, eigenlijk is alles wel ok. Bij mij is buiten bij angst of stilstaan vooruit langs het enge (desnoods in draf) ok en maak ik haar alleen maar onzeker als ik niks doe of niet duidelijk ben. Mijn paard kan soms gaan stilstaan en komt bij teveel druk licht omhoog, maar ik blijf wel rustig duidelijk maken dat ik toch echt liever naar voren dan opzij wil (en nou moet ik zeggen, met mn stakende stalgenootje is dat lastiger, als we mooi voorwaarts zijn moeten we alsnog wachten op haar). Maar de laatste keer op de terugweg zijn we in ons uppie, weg van stakend stalgenootje, langs het enge stuk (stonden eerst bomen, nu boomstammen) én langs de wapperende vlag op het stuk daarachter geweest. Ik kan dan ook echt megatrots zijn dat m'n fiepje dat toch even mooi voor me deed. Ik kan niet eens grof zijn of teveel druk geven, dan gaat ze volledig over de zeik.

Tandarts is net geweest, was alleen onderhoud. Instructie heb ik (1x per week), niet zozeer klassiek (hou niet zo van in stromingen denken) die me prettig begeleid (en ook rustig uitlegt dat het vooral aan mij ligt, wat gewoon waar is ;)). Karakter zal altijd blijven (de hele lijn waar ze uit komt schijnt vrij heet en kijkerig te zijn) en ik geloof dus ook echt niet dat zoals hierboven gesugerreerd dat je binnen een maandje training een kijkerig paard compleet kan "ontkijkeren" . En wat je als laatste zegt klopt helemaal, niet alleen leer ik hier superveel van (geduld!! en als het soms niet lukt, dan lukt het even niet) maar het is verder zo'n lief paard! Denkt ongelofelijk met je mee, licht op de hulpen (nu ik nog), mega werkwillig en heel leergierig. In in haar kijkerigheid juist weer heel betrouwbaar, verder doet ze eigenlijk niks en is ze dus heel voorspelbaar.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 09:35

Simpelman schreef:
Ik ben wél heel zeker van mezelf en mijn zaak, ik ben een leider.

;)

Het lijkt er op dat jouw probleem hier ligt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 09:38

tmr001 schreef:
Dat bedoel ik ook en mis ik nog steeds in het verhaal van Simpelman - stilstaan is ok, achteruit is ok, eigenlijk is alles wel ok.

Toch doe ik dit nu ook omdat de situatie het hier in Frankrijk toelaat.

In NL was dat gewoon onmogelijk. We moesten een stukje langs een zeer drukke weg naar het bos (vluchtroute voor vrachtwagens en er reden ook veel tractoren) en als we grote ronde wilde over het paardenrooster een zeer drukke weg oversteken. Je kunt niet als er vrachtwagens langs je denderen een potje paarden moeilijk gaan doen. Dus dan was het ook, huppakee, klein tikje erbij (ze is als de dood voor de zweep, zo zielig en ik heb hem al jaren niet meer gebruikt hier) en doorlopen niet fiepen.

Dat heel stikt rijden werkt absoluut. Zo met het oversteken van de vijf eiken weg, stonden de paarden doodstil. Altijd (is heel gevaarlijk oversteek punt vanwege te druk verkeer) Zeer scherp waren ze dan. Als dan het gaatje in de verte eraan kwam zeiden we : "jongens opletten", en als het gaatje er was: "nu" en met beiden paardjes spoten we dan naar de overkant. Ooit een man gesproken die dat kunstje had gezien en vertelde dat hij 10 jaar ouder was geworden }> .

Dus het een bijt niet met het ander, want vaak kun je wel die tijd ervoor nemen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 11:00

Dat wat ik in de jaren heb gezien als de grootste fouten heb gezien:

*/Mensen plannen een rit, wat dan ook, en die onderneming moet volbracht worden, pas dan "is het goed".
Wanneer het niet helemaal volledig gereden is zonder fouten dan is het dus "niet goed".

Dit is een absoluut verkeerd uitgangspunt, dit kan alleen maar een verkeerd resultaat opleveren.

Bij een juiste benadering gaat de ruiter uit van het paard.
Wat kan het paard aan, waar heeft het problemen mee.
Daar is het waar we ons mee bezig houden, wij zijn van geen belang, ons plezier, ons doel, onze rit, onze trots zijn ondergeschikt.
Pas wanneer de ruiter uigaat van het paard kan het paard een blind vertrouwen op gaan bouwen.
Dat blinde vertrouwen opbouwen duurt in zijn optimum jaren maar het paard voelt direct van af het begin aan of het kan gaan vertrouwen.
Ga in het begin niet verder dan dat wat het paard aankan zonder stress plus één pas, dat afzien van ons betaalt zich terug in de tijd.
Geef rustig, vriendelijk en geduldig leiding.
Wees niet bang, als je je paard niet onder druk in de stress brengt is er niets om ongerust over te zijn.
Wanneer je paard alert en "kijkerig" is, begrijp dat dan, je zou dat zelf ook zijn als iemand tegen je zegt dat er leeuwen achter de bosjes verscholen kunnen liggen.
Alleen jij weet dat ze er niet zijn, straal dat uit.
Wacht op je paard, "er is niets om je druk over te maken, tudeluu, kijk maar naar mij".
Het is bijna altijd de stress van de ruiter waar het paard op flipt, de ruiter wil namelijk langs iets waar het paard bang voor is, de ruiter weet dat en wordt nu zelf bang van de mogelijke reacties van zijn paard.
Ga er dan niet langs! Neem de tijd, ga niet verder dan kan.
Als jij als leider al geen vertrouwen hebt hoe kan je paard dat dan hebben?

Ga niet naar het punt waar het fout gaat, zoek geen probleem, één pas is genoeg.
Klaar.
Dat geeft een paard de herinnering: "ik was bang/onzeker voor iets, mijn leider gaf aan dat het niet gevaarlijk is en dat bleek zo te zijn". Zucht...

*/Mensen blijven op hun paard zitten wanneer het fout begint te gaan.
Stap af en laat je paard letterlijk zien hoe jij het probleem oplost, dat helpt hem 10 X meer dan hem er in stress doorheen drukken.
Denk na hoe je het samen met je paard zonder stress kan afronden.
Bijvoorbeeld, je wilt voor het eerst door een grote diepe plas stappen die er eerst niet was, de meeste paarden maken zich daar ongerust over.
Je kunt nu de druk opvoeren, je paard wijkt naar links en naar rechts, wordt in de mond gerukt, je zet je spoor er even in, pakt je zweep erbij, enz..
Er vindt nu een bewustzijnsvernauwing plaats, bij de ruiter én bij het paard, de mogelijkheid om te leren neemt af, soms tot nul.
Het enige dat het paard hier op dit moment precies leert en zich herinnert is een plas is onaangenaam en hij zal zich er de volgende keer al bij voorbaat meer over opwinden dan nodig.
Stap af, en ga zelf de plas in, doe het een paar keer voor.
Ik begin altijd met een jong/groen paard te wandelen aan een longe, voor het zadelmak maken, zo kan ik wat afstand nemen waardoor alles natuurlijker en vrijer wordt en ik begin bij het begin, stukje voor stukje steeds een beetje verder, één pas....

Als we een wandeling aan de longe kunnen maken in de nabije omgeving zonder dat mijn paard zich opwind dan pas stap ik er op.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 11:22

Wederom een voor mij heel rake en leerzame post, Simpelman. In reactie erop een vraag: wat gaat er in onderstaande situatie verkeerd?

Paard en ruiter gaan samen met een ander duo op bosrit. Halverwege staakt paard A. Ruiter geeft paard de tijd te ontspannen, moedigt aan en paard B gaat voorop om te laten zien dat de kust veilig is. Paard A weigert iedere beweging. Ruiter stapt af en neemt paard enkele meters mee aan de hand, paard volgt. Rit wordt niet vervolgd, ze gaan dezelfde weg terug.

De volgende keer staat het paard al na 100 meter in het bos stil. De keer daarop komen ze het erf niet af.

Zijn hier verklaringen voor te bedenken?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 11:37

Waarom staakt paard A?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 11:43

Simpelman schreef:
Waarom staakt paard A?

Goede vraag, hoe kom je daar achter? Route en ruiter zijn bekend... Gebrek aan vertrouwen, ontstaan door een eerdere ervaring (die ruiter mogelijk niet opgevallen is) misschien?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 12:21

Er zijn hier teveel onbekenden om er op in te kunnen gaan.
Rangorde van de ruiter
Vertrouwen in ruiter
Eerdere ervaringen
Onervaren ruiter
Buiten in de mond hangen om het paard onder contrôle te houden
Gebit
Zadel
Andere paard = niet te vertrouwen
:)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 12:36

Uiteraard zijn hier verklaringen voor.
In dit geval heb je het paard bij wijze van spreken dit gedrag aangeleerd, dus zoek hier vooral de fout/Oplossing bij jezelf en zeker niet bij het paard. Dit klinkt voor jou mssn heel raar en kan mssn ook een beetje aanvallend overkomen en geloof me dat is hier zeker niet de bedoeling, maar ik weet heel zeker als jij hier in veranderd zal ook jouw paard veranderen, zoek een trainer die jou kan helpen.
Zulke dingen zelf proberen op te lossen resulteert bijna altijd in een kleine verbetering en het probleem blijft gewoon verder bestaan.

Sonja89 schreef:
Wederom een voor mij heel rake en leerzame post, Simpelman. In reactie erop een vraag: wat gaat er in onderstaande situatie verkeerd?

Paard en ruiter gaan samen met een ander duo op bosrit. Halverwege staakt paard A. Ruiter geeft paard de tijd te ontspannen, moedigt aan en paard B gaat voorop om te laten zien dat de kust veilig is. Paard A weigert iedere beweging. Ruiter stapt af en neemt paard enkele meters mee aan de hand, paard volgt. Rit wordt niet vervolgd, ze gaan dezelfde weg terug.

De volgende keer staat het paard al na 100 meter in het bos stil. De keer daarop komen ze het erf niet af.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 12:42

Bedankt Simpelman!

Aeolusnr1, erken zeker de reactie, ben dan ook gestopt met rijden en word inderdaad getraind (voornamelijk ik dus, niet het paard).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 18:19

Sonja89 schreef:

Sonja dit vind ik ook een lastige. Want ik ga mee met Sman dat doordrukken vaak niet werkt en toch als ik kijk naar onze oudste die moest je gewoon nooit zijn zin geven. Dat paard had dan geen respect meer voor je en probeerde je uit maar was voor de duvel niet bang.
Toch ditzelfde paard kwam volgend jaar in een situatie met mij die compleet veranderd was daar het terrein opeens veranderd was in een proeftuin voor windmolens. Hij scheet letterlijk bagger van de stress en werd 3x zo groot als normaal.
Is dit onze Hercule dacht ik, maar onmiddellijk sprong ik van hem af. Mijn held was zo bang. Dus gelijk naast hem gaan staan. Toen voor hem gaan staan en gevraagd durf je het wel met mij samen te passeren }> . Vond het zo bizar die vraag, paard is 20 jaar en was nog nooit bang. Hij maakte zelfs een heel diep keel geluid. :(:) Deed ik dus bij hem. Terug was echt veel en veel te ver, dat wist hij ook.
Dus hem toen aangemoedigd en ja hoor hij durfde en al piaferend maar super braaf huppelde hij achter me aan. Intuïtief voelde ik dat hij zijn grenzen ver had verlegd en dat ik dit echt niet nog eens moest gaan oefenen. Dus paardje beloond en er op geklommen en super relaxed gingen we naar huis.

Moraal van het verhaal is, je moet innerlijk heel dicht bij je paard blijven zodat je weet, wanneer je moet doordrukken (bij sommige paarden kan dit heel belangrijk zijn normaal onze Hercule), maar ook bij het zelfde paard voelen, oeps dit is echte angst en dat dan als uitgangspunt nemen en dus anders mee omgaan.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 19:01

Als het staken is zonder angst, vind het paard het ws. niet leuk genoeg om mee te gaan. Vooral LBI's gaan dan echt niet mee, als ze het nut er niet van inzien. Het kan helpen om te wachten, maar dat wordt vaak een gevecht of wachten tot je een ons weegt. Bij een RBI is wachten vaak wel de oplossing omdat het vanuit onzekerheid voortkomt.
Je kunt ook proberen om je band eerst te versterken, zodat je paard er vertrouwen in krijgt dat het leuk is met jou. (leuk in paardentaal: dat het zelfvertrouwen van het paard opbouwt, of spel)

Soms werkt het eerst kleinere dingen op te bouwen in de wei zelf, of in een bak. Spelen, afwisseling en mentale uitdaging. Uiteraard met goeie beloning (rust, of af en toe een eetbeloning).
Als er iets leuks op stal is als jullie terugkomen (bijv. lekker hooi of voer) kan het ook zijn dat je paard makkelijker met je mee wil, paarden zijn toch ook gewoonte dieren, ik merkte dat voeren na iets te hebben gedaan soms ook hielp om een systeem in te bouwen van oorzaak-gevolg (dat zeg ik niet helemaal goed, maar hoop dat jullie het snappen )

Met een LBI wordt het snel een strijd, die je nooit wint, het paard is immers heel wat kilo's zwaarder ;)
+ je wilt niet met dwang werken.
Ik heb wel een tijdje fases opgevoerd met mijn LBI, dus eerst heel super licht, dan steeds ietsje zwaarder, dat werkte uiteindelijk wel om het staken te doorbreken, maar toen ik verder kwam in mijn horsemanship ging ik erg twijfelen of dit wel de manier moest zijn.

Nu denk ik toch dat het het beste is aan de band te werken door kleine successen enorm te belonen. Het paard ook keuzes te geven, wij deden in het bos dat ik soms een keuze maakte voor de richting, en dan het paard weer liet kiezen. Echt samen op pad. En als het moeilijk werd stapte ik altijd af.

Het blijft puzzelen en een enorme uitdaging!!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 19:03

@ simpelman : top posts doe jij trouwens!

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 19:08

Mijn paard heeft dit ook een tijd gehad, heb dan ook een "bangeschijter". Omdraaien en stijgeren om gewoon maar niet door het eerste padje te moeten om te vertrekken. Ik ben blijven doorzetten en ook is iemand me paar keer komen helpen. Tijdens de rit kan hij dan nog eens opeens proberen omdraaien maar dan krijg ik hem meestal wel makkelijk terug vooruit. Doorzetten is de boodschap en soms ook aan de hand doen, zou ook eens iemand vragen om aan de hand mee te gaan.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 19:17

Simpelman schreef:
Zie je paard als een vriend die een emotioneel probleem heeft.
Probeer je paard als een vriend te helpen zijn probleem te overkomen, niet om hem te laten doen wat jij wilt.
Jij bent van geen belang.
Fixeer je niet op een doel, het doel is van geen belang, je doel bereik je vanzelf als je vriend zijn probleem opgelost heeft.

Gebruik jouw intelligentie om het probleem van je vriend te helpen op te lossen.
Vergeet alles dat je geleerd hebt, wees intuitief.

Dit vind ik heel mooi geschreven

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 19:21

Simpelman schreef:
Wanneer we een vreemd/onbekend mens vragen een pakje voor ons weg te brengen en we geven hem daar een redelijke beloning voor dan kunnen we doorgaan hem te vragen pakjes voor ons weg te brengen.
Het verrichten van een dienst tegen een beloning is des mensens.

Bij paarden werkt dat anders, beloning is slechts een communicatiemiddel dat zegt ik ben je "vriend", ik aanvaard je, ik ben tevreden met je, ik deel met je, je mag bij mij blijven, ik bescherm je, ik geef je iets dat je op prijs stelt.
Klontjes zijn lekker en tot op beperkte hoogte zullen paarden kleine dienstjes bewijzen in ruil voor een klontje.
Ze zijn slim.

Grote dienstjes echter leveren ze niet voor een klontje en ook niet voor een zak vol ervan.
Wanneer je voor de eerste keer het water in wilt gaan met een paard, dan kun je het klontje vergeten.
Dat wat nu speelt is binding met de ruiter, vertrouwen, een verleden met goede ervaringen bij onoverzienbare en angstwekkende situaties.
Een paard gaat slechts het water in als het voldoende vertrouwen heeft in zijn ruiter om de eerste pas te zetten, het klontje mag hij houden.

Wanneer je een paard op wat voor manier ook [b]dwingt om iets te doen dat het gevaarlijk acht dan dwing je het om alleen iets te doen dat het nooit uit zichzelf zou doen, voor geen enkele beloning.
Zo gauw we gaan dwingen dan laten we het paard alleen, paarden wijken voor druk, ze gaan ervan weg, het paard moet zichzelf nu zien te redden.[/b]

Met een "beloning" voor "verkeerd" doen communiceren we, het is OK, ik ben bij je, wees maar niet bang, ik help je, blijf bij me, kom met mij mee, we gaan niet verder dan dat jij nu aan kunt, hoe weinig dat ook is.
Paarden zijn kuddedieren, ze willen in hun kudde veilig zijn, "beloningen" pikken ze mee als het niet teveel inspanning oplevert, angst leveren ze niet voor een beloning.
Wanneer er druk op hem uitgeoefend wordt dan voelt hij zich niet meer veilig en zal proberen aan de druk te ontkomen.

"Freeze" is voor een paard een manier om aan druk te ontkomen, we moeten hem met zachtheid, vriendelijkheid en geduld uit die freeze stand halen, dan kan hij weer gaan denken en participeren.

Het aankomen in een situatie waar het paard het onaangenaam vindt om verder te gaan en weerstand biedt leidt als reactie van de ruiter meestal tot het uitoefenen van dwang, is druk, is waar het paard van weg wil, is het vergroten van de onveilige situatie.
Het paard heeft hier geen oplossing voor omdat die hem afgenomen wordt en gaat daarom op freeze.

Beloon een paard dat weerstand biedt en zeg daarmee "kom met mij mee", wees dan geduldig, vriendelijk en zacht en vragend, een paard zal zich dan veilig voelen en "iets" doen, beloon dat en je geeft hem moed om met jou verder te gaan.

Ik doe het 50 jaar.

Ook super mooi omschreven ( ben stiekem wel benieuwd naar je leeftijd nu)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 19:24

70

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 19:29

Simpelman schreef:
70

Ik heb ook een paard met een gebruiksaanwijzing geen ijslander maar een fjord en heb genoten van jullie oplossingen. En als ik de rust kan bewaren en niet boos wordt dan haal ik steeds mijn doel maar owee als mijn gevoel van hij moet luisteren overwint dan is het foute boel. Kortom ik moet nog iedere dag afstellen maar heb steeds vaker een goede dag.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 20:06

Sonja89 schreef:

[/quote]

Nog een eventueel antwoord:
Ruiter is niet op z'n gemak
Ruiter is niet op z'n gemak met het andere paard, of de andere ruiter.
Ruiter wil eigenlijk helemaal geen buitenrit (op dit moment of op dit paard, of...)

In deze voorbeelden doet het paard dus precies wat de ruiter wellicht onbewust aangeeft.