tmr001 schreef:Een los teugeltje betekent in de praktijk in de bak een vrij stuurloos projectiel, dan zoekt ze haar eigen weg, al helemaal als ik net opstap.
Dat hadden wij ook i n het begin. En dat moet je eerst oplossen. Ze spetterde zelfs weg bij het opstappen.
Hoe oplossen?
Ze mag gewoon niet weg spetteren en moet bij je blijven. Altijd. Dus dat begint al bij het opstappen. Ik heb nooit grond werken gedaan, gewoon omdat ik die ervaring niet heb. Weet er te weinig vanaf. Met opstappen leerde ik haar om bij me te blijven. Alles ging in de allergrootste rust. Geen stapje mag ze naar voren/ achter of opzij doen.
Geef en gaf haar zelfs een stukje appel voor het opstappen en daarna als ik in het zadel zat. Eerst natuurlijk met hulp van instructrice die haar goed vast hield. Was ze braaf, ademde ze uit, stukje appel en afstappen. Daarna er weer op.
Nog steeds krijgt ze dat stukje appel voordat ik opstap. Niet meer als ik er op zit. Ze kan nu zelfs echt minuten lang wachten op de ander voordat we wegrijden naar buiten.
Zo ook met tempo beheersen. Ze kon niet stappen. Wilde alleen maar draven buiten. Dat is helemaal over nadat we een keer een stap rit hebben gemaakt. Wouw ze was goed heet hoor, maar ze moest blijven stappen. Stilstaan buiten was toen nog een echte brug te ver.
Na die ene stap rit, was het systeem doorbroken.
Nog een advies wat mij heeft geholpen. Heb je in de beurt een klassieke instructeur? Daar leer je zo fijn van rijden? Want bij dit soort paardjes ben je al gauw te streng, te hard in je hand? Enne is haar gebit OK? Geen haakjes? Laat eens een goede tandarts er naar kijken.
Dit soort paniek paardjes voelen altijd alles veel erger en reageren altijd met over de mik zijn. Met alles. Ik ga nu gauw voeren want paardjes hebben honger. De ene begroet me met blij gehinik de ander "onze drama queen" is boos en wat over de mik en wat nerveus.
Het karakter zul je nooit veranderen, maar als je dit soort paardjes voor je kunt winnen dan heb je de hoofdprijs is huis want ze zullen en willen altijd voor je werken.

zijn zeer sensibel en super in de omgang en onder het zadel.