Niet willen lopen, door de teugel springen steigeren, bokken

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Jester_

Re: Niet willen lopen, door de teugel springen steigeren, bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 03:44

Ik herken het wel een beetje. Niet persee met voorwaarts maar mijne was met alles moeilijk :') zette zich dan vast, tegen het been etc. Kon dan een half uur echt (zonder te overdrijven) heel erg boos zijn en dat gedrag volhouden. Nu duurt dat nog maar een halve grote volte.

Doorzetten. Het wordt vanzelf minder en het kwartje gaat wel vallen, hoe moeilijk dat soms ook is..

Probeer hem sterker te maken aan de longe, longeer hem desnoods wat vaker om wat meer spieren op te bouwen. Doe dit met een tuig en ga hier ook schakelen. Loop met hem mee, en als hij jn galop gaat dan daar ook naar voren. Herhalen en herhalen, ook al is het soms frustrerend, tel tot 1000.

Het komt ooit wel goed, neem goed les. En niet teveel op bokt vragen, die geven over het algemeen het advies : haal hem door de malenmolen, ook al is dat vorige week nog gebeurd. Het klinkt in mijn ogen als een brutaal paard :j

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 04:15

Dit klinkt heel bekend! Ons paard deed precies hetzelfde, ook alles ja laten kijken, niks mis met het paard...

Omdat er niks aan de hand leek te zijn is ze uiteindelijk flink aangepakt, zowel gewoon door ons als door een ruiter die moeilijke paarden traint.
En wat voelen we ons daar nu schuldig over!

Het bleek dat de eerste tandarts de wolfstandjes niet goed getrokken had, de helft zat er nog in en had een ontsteking tot in het bot veroorzaakt. Na die tandarts hebben we er nog een dierenarts bij gehad en die vond haar gebit perfect, daar kon het gedrag niet van komen. Terwijl daarna dus door weer een andere tandarts het probleem gevonden werd.

Paard heeft door haar zere mond maagzweren ontwikkelt en dat bleek de oorzaak van alle ellende. Ze staat nu op Havens Gastro en heeft omeprazol gekregen, en het probleem is opgelost.

En als je ziet hoeveel sport paarden maagzweren hebben, dat is een heel hoog aantal. Hoe reageert je paard als hij gewoon los staat en je met je hand op de plek van de singel duwt, zegmaar een beetje op de plek waar de gespen van een dressuursingel zitten? Zag eens een filmpje over hoe paarden met maagzweren reageren op druk op die plek, paarden zonder maagproblemen boeide het niet, terwijl de anderen soms behoorlijk heftig reageren. Ons paard stond op stal toen we dat deden en ze beet in haar deken die op de grond lag en smeet die door de lucht.

MissDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 06:28

No_No schreef:
Dat klopt zeker, alleen is niet iedere zadelpasser een kundige zadelpasser, ook dat gebeurt vaak. Net als dat niet iedere hoefsmid een kundige hoefsmid is.
Veel mensen vertrouwen op de deskundige maar helaas blijkt dan achteraf de deskundige toch niet zo deskundig.

Buiten is het paard dus te voorwaards? Wil dan wel naar de voorwaardse hulpen luisteren?
Is zijn karakter ook een beetje "opstandig" om het maar zo te zeggen?

Ik vind wel dat je goed bezig bent ts.
Het is heel lastig om te achterhalen wat het probleem is..
Is het karakter en opvoedkundig of blijkt er toch iets mis te zijn?
IK denk dat je vooral je gevoel moet volgen. Jij kent je paard beter dan wij.
Als jij een onderbuik gevoel hebt kan je daar het beste iets mee doen. Je zal dan nooit spijt krijgen van je besluiten omdat je hebt gehandeld naar wat jou goed lijkt.

Ik heb het idee dat je zeker grondig te werk bent gegaan en zeker doet wat je goed lijkt.

Heel veel succes met het probleem! Ik hoop dat het snel en simpel verholpen is!

Zodra we richting buiten gingen dan wilde hij eerst ook niet lopen. Maar zodra we dan de weg op draaide (ik moest eerst een heel stuk langs een N-weg om naar het bos te kunnen) dan was ie van god los. Ik kon niet eens been geven want dan zou ie ervandoor schieten. En met 1.80 die z'n hoofd omhoog gooit vasthoud en gaat heb ik dan vrij weinig te vertellen.
Zodra we dan bij het bos waren leek het alsof hij iets meer zen werd. Maar zodra we dan gingen draven dan stak ie z'n kop tussen z'n benen en was het gaan met die banaan. Maar dan ook bokken en springen en gek doen en daarna keihard scheuren.
Wat ik inderdaad wel heb gemerkt is dat hij in de buitenbaan rijden wel accepteert. Binnen is het grootste probleem.
En ja qua karakter is ie soms wel een beetje "opstandig".
Ik ben wel heel consequent aan de hand. Omdat ik niet wil dat daar ook problemen ontstaan.
De trailer op enzo doet ie ook allemaal gewoon. (Gelukkig!)
Maar soms dan wandelen we een stukje en dan staat ie ook ineens stil. Niet dat er wat te zien is, of dat ie gaat eten oid. Het is gewoon ineens, BAM, stilstaan.
Vaak voor maar een paar seconden. Maar altijd als we weg lopen van stal of de wei.

Ik hoop ook dat we hier doorheen komen.
Het is een ontzettend lief paard in de omgang, en hij springt echt geweldig. (Dat is onze passie)

MissDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 06:32

moonfish13 schreef:
Ik zou kijken naar een second opinion voor je zadel, is dat het niet zou ik denken puur ongewenst aangeleerd gedrag.
Vriendin van mij had een peperduur maatzadel gekocht voor haar sportpaard.
Bekend merk ook, helaas had deze dus niet gezien dat de boomtakken voor dit paard gewoon te lang waren.
Hij werd dus belemmert bij zijn schouders doordat er een meer naar achter zit.

Zelf heb ik in het begin wel problemen gehad met een stakende pony in de bak, dat was al zo voor ik hem gekocht had trouwens.
Aan de longe superlos, lenig als wat, blij op buitenrit maar een stap in de bak en het was raak: gelijk staken en dat al in stap.
Ik kwam de bak niet eens door.
Gebit ok, rug lekker los en lopen als een droom aan de longe.
Hem heb ik getest door met hem in het bos te gaan dressuren, goed aan het werk gezet, veel geschakeld, buigingen gevraagd, lastig getimede overgangen en alles om een fysiek ding eruit te laten komen.
Korte bochten, lange bochten, lichte bodem, zware bodem, name it, alles.
Nou alles deed hij dus echt super.
Thuis was het wéér raak: zich volledig afsluiten en ik kon er niet meer bij.
Om uit te sluiten of het niet toch lichamelijk was ben ik licht gaan sederen.
Toen heb ik hem in eerste instantie flink passiflora complex gegeven op kruidenbasis en een uurtje erna ingespannen.
Ineens was het probleem al véél minder en na een paar rondjes braaf gestapt te hebben ben ik met hem naar buiten gegaan.
Want buiten vind hij leuk, en braaf is klaar.
Dat ging met grote sprongen zo vooruit, aanpak verder ongewijzigd.
Omdat passiflora vrij kort werkt ben ik overgestapt op kamillebloemen.
Nou binnen 2! weken oefende ik voor het eerst een B proefje met hem in de bak, met een pony die met oortjes naar voren de bak in liep.
Verder kom je over zijn huisvesting niks zeggen, hij stond in een ruime uitloopstal met een paar paarden met onbeperkt ruwvoer.
Krachtvoer krijgt hij amper en hij kreeg vitamine E en magnesium.
Alle tricks heb ik geprobeerd, advies gevraagd aan profs, maar het zat echt ergens hardnekkig in dat koppie en ik kwam er onmogelijk doorheen.
Als het lastiger werd was het standaard op de vlucht gaan bijvoorbeeld.
Nu heeft hij hierdoor geleerd dat als het lastig word het ok is en dat ik echt niks meer vraag als hij aankan, nooit gedaan ook.
Ik zet hem heus lekker het werk, maar puur op wat hij aankan.
De lastige dingen doe ik veel aan de longe, ik was bijvoorbeeld al vanaf het begin bezig met voorbereidingen voor het verzamelen dmv veel overgangen en tempowisselingen.
Als dat straks aan bod komt, -hij staat nu al weken stil door zijn hoeven, bye spieren- doet hij dat gewoon vrij makkelijk.
Hij heeft de kracht gewoon en hij heeft geen reden om te staken.

De dingen die hij in het bos ff uit zijn hoef schudde inclusief scherpe wendingen en lastige overgangen, dan weet je genoeg.
Hij vond galop ook nog een poosje een punt. :+
Meneer weigerde te galoperen aan de longe, ook aan een enkel lijntje en geen bijzet.
Toen heb ik hem ingespannen en ben de bak in gegaan en heb hem op zo'n zelfde formaat volte laten aangaloperen.
Dat deed ik toen nog niet omdat ik hem nog vrij kort reed in de bak, en galop kan hier op de weg dus niet.
Gues what? Geen probleem ondanks aangespannen nog te weinig balans en kracht op die grootte volte.
Daarna heb ik even flink stampij gemaakt en toen was het na een week klaar.
Ik dacht ook dat hij dat mogelijk te lastig vond, maar hij viel goed door de mand.

Inmiddels geen problemen meer trouwens.
Hij vind alles leuk en gezellig nu.
Wat hier trouwens ook geholpen heeft met leren buigen waren pionnetjes.
Dressuur vond hij toen nog niet geweldig leuk, hij hield nog wat spanning vast.
Hup pionnen neergezet als met vaardigheid met mennen en lekker dressuren gaan door de poortjes heen.
Dat vind hij namelijk geweldig, en daarmee heb ik ook het hard galloperen door te weinig balans snel afgeleerd/doorbroken.
Want als er poortjes staan moet je opletten, want stél je voor dat je ineens door een poortje moet, want dat is echt zijn passsie.
Dus hop poortjes in de bak en hup galloperen die hap, ik had gelijk een best fijn galopje, want door de poortjes deed hij echt zijn stinkende best. :)
Na dat een paar keer gedaan te hebben heeft hij het niet meer gedaan, ik zette ook maar twee poorten neer, op de a-c lijn, op 1/3 van de bak een en op 2/3, zodat ik allerlei voltes kon rijden als ik wilde.

Misschien zit er iets tussen waar je wat aan hebt, ik heb iig mijn best gedaan.
Wie weet haal je er inspiratie uit. :)
Ook ik heb op bokt advies gevraagd maar daar is de oplossing niet uitgekomen.
Hij zou wat mankeren, maar dat was en is helemaal dus niet aan de orde.

Ja ik heb inderdaad hetzelfde. Volgens veel mensen heeft mijn paard ergens pijn, maar hij is dus medisch helemaal in orde.. :+
Die pionnen die jij gebruikt daar gebruik ik inderdaad balken voor. Omdat hij springen zo leuk vind. En dan wordt het rijden al een heel stuk makkelijker..

MissDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 06:35

Daphne__ schreef:
Dit klinkt heel bekend! Ons paard deed precies hetzelfde, ook alles ja laten kijken, niks mis met het paard...

Omdat er niks aan de hand leek te zijn is ze uiteindelijk flink aangepakt, zowel gewoon door ons als door een ruiter die moeilijke paarden traint.
En wat voelen we ons daar nu schuldig over!

Het bleek dat de eerste tandarts de wolfstandjes niet goed getrokken had, de helft zat er nog in en had een ontsteking tot in het bot veroorzaakt. Na die tandarts hebben we er nog een dierenarts bij gehad en die vond haar gebit perfect, daar kon het gedrag niet van komen. Terwijl daarna dus door weer een andere tandarts het probleem gevonden werd.

Paard heeft door haar zere mond maagzweren ontwikkelt en dat bleek de oorzaak van alle ellende. Ze staat nu op Havens Gastro en heeft omeprazol gekregen, en het probleem is opgelost.

En als je ziet hoeveel sport paarden maagzweren hebben, dat is een heel hoog aantal. Hoe reageert je paard als hij gewoon los staat en je met je hand op de plek van de singel duwt, zegmaar een beetje op de plek waar de gespen van een dressuursingel zitten? Zag eens een filmpje over hoe paarden met maagzweren reageren op druk op die plek, paarden zonder maagproblemen boeide het niet, terwijl de anderen soms behoorlijk heftig reageren. Ons paard stond op stal toen we dat deden en ze beet in haar deken die op de grond lag en smeet die door de lucht.

Als ik daar kom met mijn handen of iets harder duw krijg ik geen reactie die aanduid dat het hem zeer doet als ik eraan zit oid. En ik denk ook niet dat het maagzweren zijn.

MissDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 06:36

Jester_ schreef:
Ik herken het wel een beetje. Niet persee met voorwaarts maar mijne was met alles moeilijk :') zette zich dan vast, tegen het been etc. Kon dan een half uur echt (zonder te overdrijven) heel erg boos zijn en dat gedrag volhouden. Nu duurt dat nog maar een halve grote volte.

Doorzetten. Het wordt vanzelf minder en het kwartje gaat wel vallen, hoe moeilijk dat soms ook is..

Probeer hem sterker te maken aan de longe, longeer hem desnoods wat vaker om wat meer spieren op te bouwen. Doe dit met een tuig en ga hier ook schakelen. Loop met hem mee, en als hij jn galop gaat dan daar ook naar voren. Herhalen en herhalen, ook al is het soms frustrerend, tel tot 1000.

Het komt ooit wel goed, neem goed les. En niet teveel op bokt vragen, die geven over het algemeen het advies : haal hem door de malenmolen, ook al is dat vorige week nog gebeurd. Het klinkt in mijn ogen als een brutaal paard :j

Dank je wel! Jaa dat de meeste bokkers van het medische zijn heb ik inmiddels wel begrepen. Haha :+

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 07:09

Je zou in overleg met de veearts je paard een week op pijnstilling kunnen zetten en dan kijken of de problemen minder worden.
Dan weet je of het gedrag op pijn getriggerd wordt.

Als het toch 'aangeleerd' gedrag blijkt te zijn, is het ook een idee om het paard te verplaatsen naar een andere stal, ander voer, andere groep, etc, even alles anders en dan daar laten rijden door ervaren ruiter, dan kan je alle routine doorbreken en het 'aangeleerde' gedrag vervangen door 'gewenst' gedrag.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 07:41

MissDC schreef:
Maar goed dan maar even opnieuw:

Dit zijn de dingen die ik heb geprobeerd:

Instructie zowel lief en probleem vermijdend als aanpakken die handel. Dat laatste heb ik 1 keer gedaan dan wordt hij gewoon gevaarlijk dus dat was eens maar nooit meer.

Rijden als jong paard:
Aan de longe zonder hulpteugels of sporen oid.
Super braaf niks aan de hand.

Los als jong paard:
Zonder hulpteugels sporen oid.
Met iemand in de rijbaan om hem voorwaarts te helpen indien nodig.
Ook dan geen enkel probleem.

Basis rijden:
Stap draf galop linksom rechtsom.
Gaat redelijk.
Moet niet te veel vragen en hem een beetje laten "sukkelen" dan gaat het.

En hij heeft een tijdje vrij gehad.
Ongeveer 2,5 week (toen werd het land te kaal).
Gewoon een break van alles. Dag en nacht op de wei.

Ik zou zeggen, terug naar af. Rijden aan de longe met iemand die hem voorwaarts kan houden. Daar ging het nog goed, dus op dat punt zou ik weer beginnen. Gaat dat goed zonder staken, weet je ook dat het niet iets lichamelijks is maar dat hij het of gewoon niet snapt als ie los is, of onzeker is als ie los is, of gewoon stout en lui is. Het klopt dat ze vaak wel wat lastiger zijn als ze op latere leeftijd ingereden worden, zijn ze net al wat wijzer en laten ze zich minder overdonderen.
Verder, als galop hem makkelijker af gaat dan draf, dan zou ik gewoon galop eerder in je training meepakken. Na losstappen lekker een stuk losgalopperen (aan de longe). Als ie fijn los voelt aan beide kanten, ga je draven. Waarschijnlijk gaat het draven hem daarna ook makkelijker af.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 07:43

@ts: is je paard fijn over de rug te te rijden? Of loopt hij t " liefst" met zn hoofd in de lucht?
Staakgedrag is 1 vd symptomen van scheefheid..
Natuurlijk speelt karakter ook een rol maar vergeet niet dat scheefheid voor erg veel lichamelijk ongemak zorgt, scheefheid kan zelfs tot onherstelbare blessures lijden..

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 08:22

Maar ik begrijp uit je eerdere posts wel dat hij ook al aan de longe nog niet normaal wil doorlopen? Dat is bij mij altijd wel de trigger om te denken dat er toch iets is wat m dwars zit.

Ik vind t gezien de symptomen niet gek dat daar toch aan gedacht wordt.

De reacties op de zweep van m zijn overigens niet nodig, daar ben ik t wel mee eens.

Springen doet ie geweldig zeg je, hoe beweegt ie als je m los in de bak laat springen?

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 08:26

Je wilt het niet horen, maar toch kan ik niet geloven dat je paard niets mankeert.
Zeker omdat je schrijft dat hij aan de longe ook niet voorwaarts is.
Ik heb een paard gehad die niet vooruit te branden was(maar wel alle hoge school sprongen uit zijn hoef schudde :+ ), die bleek arthrose en chronisch spierpijn te hebben, plus een heel vervelend karakter.
Tevens heb ik paarden gekend die aan de hand/longe braaf waren maar zodra het zadel erop ging ook vreselijk tegendraads waren, en die bleken allemaal wat te mankeren.
Als hij na een kwartier vechten pas normaal doet, en dat keer op keer, dan wil hij jou iets duidelijk maken.
Dat kan pijn zijn, maar ook iets rijtechnisch.

Ik heb zelf de fout gemaakt om ook te licht en los te willen zijn aan de voorkant, en daarbij niet consequent te zijn met de reactie's op mijn voorwaartse hulp.
Resultaat: paard in de staak, op de rem, hoofd omhoog, in z'n achteruit, dreigen om te steigeren.
En ik zat uiteindelijk te bibberen als een rietje, ook met in mijn achterhoofd de problemen van voorgaand paard/paarden die ik gekend heb.
Ik heb het paard door de molen gehaald, zadelmaker, tandarts, fysio, keuring.
Allen keurden hem goed, prima gezond paard.
Het lag dus aan mij! Maar dat had ik toen nog niet door.
Ik heb er iemand bij gehaald die meer lef heeft dan ik, en die mij vanaf de grond er doorheen kon praten.
Paard leek rechtsgebogen(paard zette mij op rechts en ik had meer gewicht in mijn linkerhand), dus ik wilde links meer buigen en losmaken.
Vanaf de grond gezien bleek dat dus anders.
Mijn paard vroeg simpel weg om steun van mij, dmv iets meer druk aan de voorkant, weg voor mijn rechterbeen en gas erop.
Ik heb echt geen kilo's in mijn handen, maar net iets meer dan alleen teugelgewicht.
Probleem was in 2 lessen opgelost.
Ik heb overigens absoluut niet grof hoeven zijn, heb niet hoeven vechten met mijn paard, maar ben enkel en alleen iets duidelijker geweest.

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 08:30

Misschien is het een optie om je paard op de kliniek voor te rijden? of de dierenarts vooraf een filmpje te sturen?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 08:33

MissDC schreef:
Jester_ schreef:

Dank je wel! Jaa dat de meeste bokkers van het medische zijn heb ik inmiddels wel begrepen. Haha :+

Rare reactie van je dit! Mensen denken met je mee. Wat heb je uitgezocht dan? Paar röntgenfoto's, zadel en fysio?? Noem je dat je paard Door de mallemolen halen?
Je paard is groot en slap, ik heb hier zo vaak paarden met veel bloed van 1.80 en die lopen net zo makkelijk als 1 van 1.70. Krijg je echt geen 20 min steiger staak en bok gedrag van hoor omdat ze toevallig groter zijn dan een ander. Je lijkt alleen maar te willen horen dat je paard een poedersuiker is die klappen nodig heeft en flink aangepakt moet worden. Een paard dat correct gereden, gezond en behandeld word staakt niet! Een paard is geen banketstaaf van een dier voor de lol.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 09:16

Eerste ingeving bij was op medisch gebied inderdaad ook het SI gewricht, maar dat is al voorbij gekomen.
Het tweede: is er ook bloed afgenomen en getest om evt problemen in de spieren en dergelijke uit te sluiten? Dan denk ik aan een spierziekte of zoiets.

En anders sluit ik me ook wel aan bij ruitje, een paard dat maar 2x in de week 20min loopt zal ook niet snel sterker worden. Nu zoveel medisch uitgesloten is zou ik hem ook toch proberen meer te laten lopen. Hoe is hij als je naar buiten gaat? Evt met een ander paard, is hij dan wel te motiveren?

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 09:33

Waarom rijd je hem niet in galop los als dat zijn beste gang is? Misschien is de draf daarna ook beter. Heb een poos een ouder paard gereden dat in draf niet gauw los was maar het prettig vond om te galopperen en daarna in draf ook fijn was. Dan daar maar mee beginnen, altijd eerst de dingen doen die het paard makkelijk vindt (aldus Carl Hester)...

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 09:36

Niet alle fysieke problemen komen in standaard onderzoeken naar voren. Trek dus niet te snel de conclusie dat je paard niks mankeert. In ieder geval kun je vaststellen dat je paard op zijn minst moeite heeft met zijn balans en coördinatie, wat gezien zijn leeftijd en grootte niet zo gek is.
Doorpakken zal hem daarbij niet helpen, dan gaat hij in zijn pogingen te doen wat er gevraagd wordt, zijn lijf nog minder goed gebruiken.
Als ik je een advies mag geven: begin overnieuw. Beschouw je paard als een groene driejarige en werk de eerste tijd puur aan zijn balans en coördinatie. Eerst een week alleen stapwerk doen, waarbij je volstaat met het rijden van hele simpele figuren. Grote voltes, wendingen. Juist niet voortdurend voorwaarts drijven maar langzaam stappen en daarbij met je zit en tussen twee teugels recht houden. Niet denken aan lengtebuiging maar juist vrij recht de bochten door rijden. Laat hem daarbij niet op je hand leunen en zorg dat hij met zijn zwaartepunt onder je blijft. Lukt dat, pas dan kun je hem gedoseerd wat meer voorwaarts rijden. Een paard zonder balans te veel voorwaarts rijden jaagt hem alleen maar meer op de voorhand. Rijd hele geleidelijke overgangen stap-halt, dat traint de coördinatie van je paard: hij moet daarbij 'nadenken' hoe hij zijn benen neerzet, hoe hij zijn paslengte reguleert. Heb je in stap meer balans en kun je je paard hierin fijn rondsturen vanuit je zit en met een licht teugelcontact zonder dat hij gaat zwalken, scheef gaat of de takt verliest, dan ga je korte drafreprises inlassen. Ook weer in een heel rustig tempo, ook al voelt dat voor jou misschien traag en weinig actief aan. Houd de balans als uitgangspunt. Gebruik je zit om hem hierbij te helpen recht te blijven. Bouw het langzaam op en ga pas actiever voorwaarts rijden als je paard dit aan kan.
Hopelijk heb je hier iets aan. Geef het gewoon een kans en heb niet te veel haast met je paard.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 12:56

_Zsazsa_ schreef:
Rare reactie van je dit! Mensen denken met je mee. Wat heb je uitgezocht dan? Paar röntgenfoto's, zadel en fysio?? Noem je dat je paard Door de mallemolen halen?
Je paard is groot en slap, ik heb hier zo vaak paarden met veel bloed van 1.80 en die lopen net zo makkelijk als 1 van 1.70. Krijg je echt geen 20 min steiger staak en bok gedrag van hoor omdat ze toevallig groter zijn dan een ander. Je lijkt alleen maar te willen horen dat je paard een poedersuiker is die klappen nodig heeft en flink aangepakt moet worden. Een paard dat correct gereden, gezond en behandeld word staakt niet! Een paard is geen banketstaaf van een dier voor de lol.

Ik ben het helemaal met je eens!! Er zijn maar verdomd weinig paarden die om niks staken! Dat je misschien de vraag van je paard niet begrijpt is wat anders! Een paard kan alleen zijn ongenoegen/ gevoel uiten in gedrag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 13:20

Je hebt al heel veel uitgesloten, complimenten daarvoor :)
Verder vind ik de suggestie van Janouk een goede; een week op pijnstilling zetten. Als het gedrag dan veranderd zit er tóch ergens pijn en kan je verder zoeken. Is hij exact hetzelfde, dan zit er toch een probleem met gedrag/training en kan je in die hoek aan de slag.

MissDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 01:34

MissDC schreef:
Jester_ schreef:

Je paard is groot en slap, ik heb hier zo vaak paarden met veel bloed van 1.80 en die lopen net zo makkelijk als 1 van 1.70. Krijg je echt geen 20 min steiger staak en bok gedrag van hoor omdat ze toevallig groter zijn dan een ander. Je lijkt alleen maar te willen horen dat je paard een poedersuiker is die klappen nodig heeft en flink aangepakt moet worden. Een paard dat correct gereden, gezond en behandeld word staakt niet! Een paard is geen banketstaaf van een dier voor de lol.[/quote]

Ja dat is precies wat ik wil, mijn paard helemaal afslaan en dan hopen op het beste.
Natuurlijk niet.
Je bent vrij om je mening te geven.
Net zoals ik vrij ben om advies wel of niet aan te nemen.
Dat jij denkt dat ik maar een paar "testjes" heb gedaan om te kijken wat er loos is dan heb je duidelijk niet goed gelezen.
Ik ben hier al een hele tijd mee bezig en heb meerdere professionals op medisch vlak in de arm genomen om van alles te onderzoeken.

MariekeS_ schreef:
Eerste ingeving bij was op medisch gebied inderdaad ook het SI gewricht, maar dat is al voorbij gekomen.
Het tweede: is er ook bloed afgenomen en getest om evt problemen in de spieren en dergelijke uit te sluiten? Dan denk ik aan een spierziekte of zoiets.

En anders sluit ik me ook wel aan bij ruitje, een paard dat maar 2x in de week 20min loopt zal ook niet snel sterker worden. Nu zoveel medisch uitgesloten is zou ik hem ook toch proberen meer te laten lopen. Hoe is hij als je naar buiten gaat? Evt met een ander paard, is hij dan wel te motiveren?

Ja bloed onderzoeken zijn ook gedaan.
Om te kijken of hij inderdaad niet tying up oid had.
Heb zelfs nog overwogen om een spierbiopt te laten doen.
Maar op advies van (beide) dierenartsen dat niet gedaan, ze zeiden dat er geen aanleiding was dat daar meer uit zou komen dan wat ze in het bloed zouden vinden.
En dat was dus ook goed.

pol1 schreef:
@ts: is je paard fijn over de rug te te rijden? Of loopt hij t " liefst" met zn hoofd in de lucht?
Staakgedrag is 1 vd symptomen van scheefheid..
Natuurlijk speelt karakter ook een rol maar vergeet niet dat scheefheid voor erg veel lichamelijk ongemak zorgt, scheefheid kan zelfs tot onherstelbare blessures lijden..

Nee hij laat zich heel makkelijk in hoofd/hals houding sturen.
Op het moment dat ik wat lang en laag met hem aan het werk ga en meer over de rug ga rijden of longeren doet hij dit altijd zonder problemen.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 04-08-16 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 3 berichten binnen paar minuten geplaatst samen gevoegd.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:19

Bij meer oprichting ontstaan dus ook problemen?
Het is dus niet een "alleen wegdraven onder het zadel probleem"?

Ik ben even de draad kwijt maar dat kan ook aan mijn medicijngebruik liggen :x

MissDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 17:09

No_No schreef:
Bij meer oprichting ontstaan dus ook problemen?
Het is dus niet een "alleen wegdraven onder het zadel probleem"?

Ik ben even de draad kwijt maar dat kan ook aan mijn medicijngebruik liggen :x

Haha nee hoor, hij doet t wel. Maar pas na het staken. En de "oprichting" doet ie ook gewoon. Beide zonder problemen.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 17:25

Polly schreef:
Ik lees in je bericht dezelfde fout als ik gemaakt heb....: het naar voren steken van je handen, dat deed ik ook en de reactie was precies dezelfde als jij omschrijft. Ik heb les genomen bij degene die hem beleerd had en die zag dat meteen. Paard werd er heel erg onzeker van, door contact te houden in de overgangen is het toen opgelost.

Topic niet helemaal doorgelezen maar idem.
Ik heb een klein slap paard met zwakke kniebanden.
Hij hupste en bokte en staakte ook erg. Ik gaf ook eerst mee omdat ik dacht dat hij niet vooruit durfde, hij was ook te licht in de hand, en liep nog niet van achter naar voor toe.
Maar daar werd hij ook deels onzeker van en deels gewoon dominant. Hij had snel door dat bij hupsen of blokkeren de teugels los werden gegooid.
Ik heb moeten leren dezelfde druk te houden en duidelijk te maken dat gelijk wat hij doet niets uitmaakt en dat hij moet blijven lopen.
Ondertussen doet hij dat ook en durft hij echt contact op te zoeken in mijn hand, en is daardoor al veel sterker geworden.
Wel top dat je hem zo vaak laat controleren. Want dat heeft mijn paard ook nodig. Door de slapte krijgen ze snel overbelastingen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 22:50

Paard valt bij rechtsom naar binnen….ff klein testje doen…zet je handen eens iets verder naar rechts…rechterhand is dan dus ook echt iets naast de schoft. Je stelt het hoofd dus op die manier naar buiten. Als scheefheid het probleem is heb je op deze manier dikke kans dat je acuut een paard krijgt wat wel wil lopen en direct ontspant. (kan er best maf uit zien omdat je soms extreem naar buiten moet stellen)

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 10:23

Kinke schreef:
Paard valt bij rechtsom naar binnen….ff klein testje doen…zet je handen eens iets verder naar rechts…rechterhand is dan dus ook echt iets naast de schoft. Je stelt het hoofd dus op die manier naar buiten. Als scheefheid het probleem is heb je op deze manier dikke kans dat je acuut een paard krijgt wat wel wil lopen en direct ontspant. (kan er best maf uit zien omdat je soms extreem naar buiten moet stellen)

Als je rechtsom je handen naar rechts doet, dan kijkt je paard toch naar binnen ipv buiten?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 17:09

Even helemaal out of the box:
Als je paard zo van 'buiten' houd en jullie allebei van springen: kun je hem niet uit die staak stand krijgen op een cross terrein? Is buiten en ruimtelijk maar niet oneindig groot zoals een bos. De komende periode eens iedere week een heel simpele cross training met hem rijden?
Fris in de kop en lekker veel rechtuit kan hem misschien net dat zetje geven om er weer de lol van te gaan inzien.