Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
xyzutu2 schreef:Goede vraag! Voor zover ik weet wordt er niets specifiek gezegd over ondergronden. Het schema gaat echt over het inrijden zelf en dat gebeurt meestal voor de veiligheid toch in de bak. Maar als de rem en het stuur er eenmaal op zittendan kun je de rest van het schema denk ik ook prima buiten de bak doen door tijdens het wandelen steeds een paar minuten erop te gaan zitten. Tussen de rijdagen door wordt ook wandelen (dus buiten) geadviseerd.
Aan de andere kant is voorbereiden op het harde niet per se 'beter' dan trainen op bakzand: je moet de pezen voorbereiden op dat wat ze het meeste gaan doen. Als je de toekomst van je paard toch vooral in de bak ziet dan zul je de pezen vooral moeten laten wennen aan het ruiter dragen op bakzand. Dat is namelijk een andere belasting dan lopen op het harde.
Ik ga even op zoek naar het galopschema en zal kijken of ik het hier over kan typen.
Citaat:Het allemaal een kwestie van gezond verstand, regelmatig wisselend belasten zonder overbelasting, zonder stress en naar gelang de ontstane hardheid.