Paarden inrijden volgens de Duitse school voor Osteopathie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Licor

Re: Paarden inrijden volgens de Duitse school voor Osteopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 17:51

Hoe zou dit eigenlijk zijn voor het mennen? Denk dat de opbouw dan makkelijker is omdat ze niets hoeven te dragen.. en een goed getraind men paard onder het zadel brengen? Als het goed is heeft deze wel al 'ruiterdraagspieren' alleen moeten die wennen aan gewicht natuurlijk

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 18:10

De theorie sluit wel behoorlijk aan bij hetgeen gezegd werd in de opleiding Eigenaar-trainer van Renpaarden, die ik in een vorig leven in Deurne gevolgd heb. Daar rekenden ze op 6 weken om spieren te trainen, en 6 maanden voor de pezen.

Daar werd gezegd dat pezen trainbaar zijn tot 6 jaar als ik me niet vergis (volgens recente bevindingen maar tot 2 à 3 jaar las ik hier net), dus dat je best met een jong, nog niet ingereden paard aan de hand al wat kilometers maakt op het harde minstens 6 maand voor je aan de eigenlijke training begint. Kan mss een goede voorbereiding zijn op dit schema?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 18:15

Ik denk dat er wel verschil zit in mennen en rijden. Bij mennen trekt het paard toch en draagt het niet? Of zie ik dat verkeerd? Qua pezen en bandenwerk in de benen zijn menpaarden natuurlijk wel gehard als het goed is, qua bottenwerk ook, maar qua ( rug-)bespiering zou ik dat niet helemaal durven beweren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 20:06

Ik denk dat het voor menpaarden inderdaad anders is.
Ik dacht toevallig net ik kijk even naar zo'n plaatje met wanneer welke botten volgroeid zijn, maar als ik dit zie dan zou ik ook pas met een paard gaan mennen als hij 4+ is:

Afbeelding

Het borsttuig drukt namelijk op het gewricht tussen opperarmbeen en schouderblad en daar komt tijdens het mennen zoveel kracht op te staan dan de typische blessure van menpaarden is dat ze hun borstspieren van binnenuit kneuzen. Dit gewricht beweegt namelijk naar voren en naar achteren terwijl de borstband vrij statisch is en dus kneust het botwerk de spieren tegen de borstband aan.
Dat gaat dus met enorm veel kracht gepaard, en met een paard dat jonger is dan 3,5 a 4 gebeurt dat dus door een gewricht dat nog niet uit harde botten bestaat maar nog uit zacht kraakbeen. Daar zou ik dan toch ook liever geen trekkracht op uit willen oefenen, ook al is het gebruikelijk om paarden al veel jonger voor de koets te zetten.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 21:01

Ik men, en lees nog steeds mee. Bovenstaande plaatje is ook de reden dat mijn pony laat beleerd is. Met vier jaar en drie maanden zijn we gestart met de koets erachter. In 3 maanden heeft ze er een keer of 10 à 15 voorgestaan (max 20 minuutjes). Vervolgens zijn we weer verder gegaan met al het andere behalve mennen. En met 5 jaar en 8 maanden hebben we het mennen weer opgepakt.

Ik hoorde laatst ook van een zadelmaker (met een uitgebreide cv aan diverse andere opleidingen en cursussen) dat het borsttuig toch redelijk vaak problemen geeft in de bespiering.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 21:49

Heel interessant over dat mennen ( de laatste twee posten). Ik had wel gedacht dat het erg op de borst aankwam, maar dat het toch ook een heel andere belasting van het bekken gaf. Meer stuwend dan dragend, zoals bij het rijden gevraagd wordt. Als je als paard meer stuwt, gebruik je je rug ook anders dan wanneer je als paard meer draagt.

Het plaatje kende ik al wel, maar dan gezien vanuit het rijden ;) , interessant!

Sakvis, mooi dat je dat zo doet. Ik weet wel dat ze vroeger altijd zeiden dat je je paard met 2-2,5 jaar wel voor de kar kon beleren en dan met 3 onder het zadel. Maar goed dat jij inziet dat mennen voor een paard ook heel belastend is en dat jij het zo aanpakt!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 22:02

Mooie samenvatting in de openingspost, ik ga topic eens rustig lezen :)

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 22:19

Interessant topic! Vraag me wel af hoe het zit met rust en 'spiergeheugen'?
Zou zo'n opbouw dan in het vervolg makkelijker zijn? Sneller kunnen gaan?
Of moet je dan echt weer vanaf 0,0 beginnen?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 22:29

Dat hangt van diverse factoren af denk ik. stond het paard stil vanwege een blessure? Dan zal het opbouwen weer langzaam moeten gebeuren. Stond het paard stil en stond het in een box? Dan zal het opbouwen ook weer langzaam moeten gaan. Stond het paard in de wei 24/7 en stond het op rust vanwege de eigenaar zeg maar? Dan hangt het af van de duur van de rust. Een maandje: dan kan het opbouwen wel sneller gaan, langer dan 2 maanden: Dan kan je waarschijnlijk iets sneller opbouwen, maar niet echt onwijs snel.
Zo zie ik het tenminste, misschien hebben anderen daar andere ideeën over?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 19:44

Er is ook zo iets als ervaringsdeskundigheid.
Men heeft bij het KWPN een jaar of 20 geleden ruimschoots geexperimenteerd met jonge paarden in verschillende leeftijden en vastgesteld dat wanneer ze jonger veel wisselende beweging krijgen dat ze dan later minder lichamelijke problemen tonen. Het beleren onder het zadel op jonge leeftijd hoort daar bij.

In Saumur, het centrum van de Franse paarden opleidings wereld zet men bij voorkeur jonge rijpaarden eerst een jaar voor de kar, op 2 1/2 jarige leeftijd.
Ook dit is een ervaringswereld, het is al al duizenden keren uitgeprobeerd.

De Lippizaners die voor Wenen bestemd zijn worden in de opfok bewust op hellende weiden gezet om op een natuurlijke manier wisselende sterke eenzijdige belastingen te bewerkstelligen.

Het allemaal een kwestie van gezond verstand, regelmatig wisselend belasten zonder overbelasting, zonder stress en naar gelang de ontstane hardheid.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 07:36

xyzutu2 schreef:
Goede vraag! Voor zover ik weet wordt er niets specifiek gezegd over ondergronden. Het schema gaat echt over het inrijden zelf en dat gebeurt meestal voor de veiligheid toch in de bak. Maar als de rem en het stuur er eenmaal op zitten 8-) dan kun je de rest van het schema denk ik ook prima buiten de bak doen door tijdens het wandelen steeds een paar minuten erop te gaan zitten. Tussen de rijdagen door wordt ook wandelen (dus buiten) geadviseerd.

Aan de andere kant is voorbereiden op het harde niet per se 'beter' dan trainen op bakzand: je moet de pezen voorbereiden op dat wat ze het meeste gaan doen. Als je de toekomst van je paard toch vooral in de bak ziet dan zul je de pezen vooral moeten laten wennen aan het ruiter dragen op bakzand. Dat is namelijk een andere belasting dan lopen op het harde.
Ik ga even op zoek naar het galopschema en zal kijken of ik het hier over kan typen. :)

Ik zou toch zeggen dat ook als je alleen in de bak wil werken juist eens op een hardere, mullere of ongelijke bodem trainen wel degelijk een bijdrage heeft.
Zoals het voor je paardrijden ook beter is als je los van je paard ook eens wat sport voor jezelf. Denk aan core stability om beter te zitten. Dat train je onvoldoende als je altijd alleen paard rijdt.

Ik vind verschillende bodems juist een heel belangrijk deel van je training. En ik hoor hier ook dierenartsen over. Die zeggen dat paarden die altijd op dezelfde keurige bodem getraind worden blessure gevoeliger zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 13:57

Dan zijn we het volgens mij gewoon eens? :)
Ik schrijf ook dat je buiten het bakwerk op andere gronden moet trainen en buiten moet wandelen.

De tweede helft van mijn post was een reactie op het idee dat op het harde trainen 'beter' zou zijn dan op zand. Dat ligt echter helemaal aan hoe je het paard het meest gaat gebruiken; als je je rijwerk voornamelijk in de bak wilt gaan doen, dan zul je de paardenbenen daarvoor al moeten wennen aan de condities van die bak voor je erop gaat zitten. Alleen maar op straat wandelen en dan vervolgens altijd alleen maar in de bak gaan rijden is dus geen goede voorbereiding, ookal is een harde ondergrond in principe goed voor paardenbenen. Als je heel monomaan 1 ding gaat doen dan moet je je paar specifiek op dat 1ne ding voorbereiden - maar het beste is natuurlijk inderdaad afwisseling.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 12:39

Ik ben benieuwd of er inmiddels meer mensen zijn die dit schema toe (proberen te) passen?

Momenteel ben ik bezig met mijn 3,5 jarige.
Ik doe het ietsje anders dan het schema, ik doe om de dag iets en probeer dan ook af te wisselen met grondwerk en even een minuutje zitten/stappen. Ben nu 2 weken bezig en het gaat heel goed. Door dat ik maar vrij kort bezig ben is voorkom ik dat ze overprikkeld raakt en kan ik mijn hoofd er goed bij houden.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 15:00

Citaat:
Het allemaal een kwestie van gezond verstand, regelmatig wisselend belasten zonder overbelasting, zonder stress en naar gelang de ontstane hardheid.

Helemaal mee eens.
Een goede opfok scheelt al zo veel. Hoeveel paarden krijgen nu de kans op te groeien in een natuurlijke omgeving met wisselende ondergronden, heuvels, ruimte etc.? Jonge paarden die niet zo'n opfok hebben genoten, hebben veel meer tijd nodig om zich op alle vlakken te ontwikkelen en zijn vaak veel blessuregevoeliger dan hun leeftijdgenoten die wel natuurlijk zijn opgegroeid.