Ongevallen te paard

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Meest voorkomende ruiterongevallen

Armbreuk
88 (6%)
Beenbreuk
31 (2%)
Voetbreuk
28 (2%)
Handbreuk
37 (2%)
Rugbreuk
38 (2%)
Nekbreuk
6 (0%)
Blauwe plek
294 (22%)
Kneuzing
302 (23%)
Inwendige bloeding
24 (1%)
Uitwendige bloeding
27 (2%)
Bewusteloos
50 (3%)
Hersenschudding
192 (14%)
Schaafwond
183 (14%)

Totaal aantal stemmen: 1300

Evitaali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 00:42

Trap van een paard in mijn buik gehad. Scheurtje alvleesklier en scheur buikwand.ritje ambulance.ik moest er nachtje blijven en mocht toen weer naar huis. Scheur heelde van zelf en was gestopt met bloeden. Een keer mijn vingergebroken. En bij een val van het paard zijn er kleine botsplinterjes onstaan op mijn nekwervel,nekspier oververekt, bekken verdraaid en zwaar gekneuste rug en nek. Niet na ziekenhuis geweest, maar naar een maand pas naar de huisarts en toen door naar de fysio. Twaalf jaar later nog altijd een zwakke plek.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 00:53

Gebroken been. Gebeurt op jumping waarbij ik en mijn pony overkop gingen. Dankzij mijn oeroude hard plastieken rijlaarzen is alles op zijn plek gehouden.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 09:59

Majabeestje schreef:
frisian_love schreef:
Ook hier een nier in 3-en, nadat ik plat op mijn rug ben gevallen (gewoon in de binnenbak).
9 zakken bloed nodig gehad, 5 dagen IC en een maand in het ziekenhuis.
Gelukkig ben ik weer goed hersteld

Ik wist idd dat er nog iemand was met letsel aan de nier. Bij jou was het een stuk heftiger zeg.
Hoorde laatst ook iemand, nier kapot na val van paard. Toch enigzins kwetsbaar blijkbaar.
Ik rij sindsdien altijd met bodyprotector.

Dit letsel zullen we zeker mee gaan nemen in onze vraagstukken.
Had dit letsel voorkomen kunnen worden door een bodyprotector?
En wat waren jullie eerste klachten?

Adin

Re: Ongevallen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 10:16

ik heb een keer mijn boven arm gebroken en een andere keer mijn elleboog. Dat was een open botbreuk en beide botten naar de onderarm waren gebroken en ontwricht en een scheurtje in het bot van de bovenarm.
Mijn arm functioneert nooit meer zo als voorheen.

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 11:00

Een schaafwond in de vorm van een hoefijzer :') Ik ben een keer gevallen en onder mijn paard terecht gekomen waardoor hij over mijn been galopeerde. Ik had een blauwe plek van mijn kont tot mijn knieholte en een nare schaafwond precies in de vorm van zijn hoefijzer %) Gelukkig verder niks aan overgehouden behalve een zere rug. En ik geef toe, de wond zag er wel grappig uit.

Dus volgens heb ik nog geluk gehad, zeker als ik lees wat hier allemaal voorbij komt! Pff je moet er niet te lang bij stil staan :')

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 11:13

Ik heb mij even kort proberen te herinneren wat ik allemaal al niet heb gehad door het vallen of tijdens de omgang met paarden.

- Armbreuk. toen was ik 9.
- Vele blauwe plekken. In 2013 nog een flink blauw oog. (Mijn jonge paard schrok, terwijl ik op mijn hurken naast hem zat)
- Kneuzingen zoals gekneusde ribben. Gekneusde arm.
- Schaafwondjes omdat er weer eens een paard je vingers voor wortel aanzag. :+

In mijn omgeving ook wel eens iemand met een hersenschudding, gebroken rug en zelfs wel eens iemand die van haar paard viel en dat dat paard op haar was gaan staan. Zware inwendige bloedingen tot gevolg.
Het ergste dat ik meegemaakt heb ik dat er iemand overleed na een harde val van zijn paard. Deze man had zwaar hersenletsel. (was in de tijd dat er geen veiligheidscaps bestonden)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 11:54

Wel fijn dat een cap tegenwoordig bijna overal verplicht is en ook niet meer raar is om te dragen. Ik ben erg benieuwd hoeveel letsel er kan worden voorkomen tijdnes het dragen van een bodyprotector, rugshield of een hit-air vest.

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 11:59

Mijn ongeluk had niet kunnen voorkomen door een bodyprotector helaas. Kwam op een heuveltje terecht met een harde klap en toen milt door midden bijna. De dokters hadden het ook niet vaak gezien omdat ik het overleefd had.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 12:11

ik heb in de 38 jaar dat ik paardrij al veel ongelukken gehad:
arm uit de kom
schouderblad gescheurd
3 x neus gebroken
middenhandsbeentje gebroken
enkel verbrijzeld (nu 9 jaar geleden en heb over enkele weken mijn 5e operatie :( )

qua kneuzingen; teveel om op te noemen, maar de ergste waren toch wel mijn ogen en oogkassen zwaar gekneusd, was een erg vreemde ervaring.... :( ;)

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 12:17

Zware hersenschudding (met cap op), kan me de val niet meer herinneren door de klap op mn hoofd. Ben bewusteloos geweest en toen ik wakker werd kon ik alleen maar janken vd pijn in mn hoofd.
Gelukkig hebben mn lieve vriendinnen toen direct gehandeld en de ambulance gebeld. Ben er nog goed vanaf gekomen.

Irene_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 12:23

Ja hoor hier ook sleutelbeenbreuk. Samen met paard over de kop over de hindernis gekomen. Heeft uiteindelijk ruim 3,5 maand geduurt. Ben deze week voor de laatste keer naar de fysio geweest en sinds vorige week pas weer aan het rijden.

Ook een keer mn pink gebroken door een ruk aan de teugel.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 12:25

Hier vaak gevallen en altijd goed terecht gekomen, behalve de laatste keer. Bij die val heb ik kneuzingen opgelopen, mijn nekwervel gebroken en ik was bewusteloos. Dit is vanzelfsprekend in het ziekenhuis behandeld. Daarna ben ik ook gestopt met rijden. Al twijfel ik om het nu, 14 jaar later, weer terug op te pakken.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 12:34

Afgezien van de talloze blauwe plekken, schaafwondjes en bloeduitstortingen heb ik mijn middenvoetsbeentjes 2 keer gebroken (een paard op je voet is best zwaar), een whiplash en zwaar gekneusde nekwervels opgelopen doordat ik onder het paard ben beland na een steiger en achterover-klap actie en heb ik mijn beide handen 2de graads verbrand door een longeerlijn die door mijn handen is gegleden toen paardlief er tussenuit kneep.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 12:35

Die van mij staan niet in het rijtje.

- 3 rughernia's
- whiplash
- beschadigd evenwichtsorgaan.

ChiVet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 13:00

In maart van het paard gevallen en een hersenschudding. Half jaar later een klap op mijn hoofd bij kickboksen en een terugval op die hersenschudding. Duurt toch langer dan verwacht...
Verder alleen blauwe plekken gehad en wat lichte kneuzingen. Bewusteloos raken bij een hersenschudding is trouwens heel normaal. Bewusteloosheid wordt alleen veroorzaakt door hoofdtrauma's.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 13:14

annebe schreef:
Dit letsel zullen we zeker mee gaan nemen in onze vraagstukken.
Had dit letsel voorkomen kunnen worden door een bodyprotector?
En wat waren jullie eerste klachten?

De artsen wisten niet of het voorkomen had kunnen worden door een bodyprotector. Maar de uroloog gaf wel aan dat in het vervolg rijden met enige vorm van bescherming wel verstandig zou zijn. Heb het met haar over een bodyprotector gehad en ze vond dit een goed idee.
Ik denk zelf dat het misschien voorkomen had kunnen worden omdat je lijf in een rechte houding wordt gedwongen door een bp en mijn nier zeg maar 'geknapt' is doordat mijn lijf dubbel kwam en ik zo op de grond terecht kwam.
Mijn eerste klacht was algehele pijn in mijn lijf, gebied in mijn zij en buik. Ik kreeg moeilijker adem en heb 10 minuten op de grond gezeten voor ik weer kon staan. Heb zelf nog autogereden maar bij de eerste hulp had ik toch wel veel pijn, in mijn zij en rug en maaggebied. Pas nadat ik een bekertje bloed inleverde ipv urine zijn ze verder gaan onderzoeken.
Ik zat na een half jaar ofzo weer op het paard dus herstel ging vlot :)

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 13:17

frisian_love schreef:
Ik wist idd dat er nog iemand was met letsel aan de nier. Bij jou was het een stuk heftiger zeg.
Hoorde laatst ook iemand, nier kapot na val van paard. Toch enigzins kwetsbaar blijkbaar.

Fijn om te horen, dat ook jij geen restverschijnselen meer hebt, Majabeestje.
Ik heb zelf ook heel lang met bodyprotector gereden.
Maar ik moet eerlijk bekennen, dat ik hem nu alleen nog met buitenritten of bijzondere dingen (Schriktraining, springen) gebruik.
Ik vind het zelf bij de dressuur toch erg in de weg zitten.
Het scheelt natuurlijk wel, dat ik een erg braaf paard heb.
Maar risico is er idd altijd, en waarschijnlijk is het wel een wat kwetsbaardere plek.[/quote]

Ik weet nog dat ik het heel fijn vond om van jou te lezen dat je weer helemaal hersteld was.
Heb je daarna ook niet nog een keer een smakkerd gemaakt, maar dan in de sloot ofzo? :+
Dat je dochter zo geschrokken was?
Ik snap dat je de bp in de weg vindt zitten, als het voor jou vertrouwd voelt is het toch prima. Ik heb (nog) geen eigen paard dus de paarden die ik rij ken ik niet heel goed en zal dan altijd een bp dragen.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 13:33

Ik heb een keer een vinger gebroken, een blauw oog, gebroken tenen en brandwonden door door mijn hand geschuurde longeerlijn. Vorige week heb ik weer een vinger gebroken toen ik van mijn paard viel. Het was een nare val, maar schijn een soort judorol te hebben gemaakt en ben op mijn kont terecht gekomen. Vinger bleef hangen in de teugel. Bodyprotector had ik gelukkig om.
Ik ben braaf naar de huisartsenpost gegaan met die vinger, maar was niet gebroken volgens de huisarts na wat ruk- en trekwerk, moest goed blijven bewegen om de zwelling tegen te gaan. Foto was niet nodig, ook niet na aandringen. Gisteren toch een foto laten maken omdat ie hartstikke scheef staat en jawel, gebroken. Nu zit ie dus in een spalk.
Bij mijn dochter in de les ging er ook een meisje af, cap helemaal aan gruzelementen. Zij had gelukkig niets, maar weer een duidelijk voorbeeld van het belang van een cap.

Amyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 13:33

Arm gebroken
Schouder uit de kom
Duim gebroken
Neus gebroken
Kniebanden gescheurd
Ribben gebroken

Maar hé! Tis zo'n leuke sport :D

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 14:17

Ik heb een x mijn arm geplet toen ik gelanceerd werd... met mn volle gewicht op mn onderarm terechtgekomen. Volgens mij was het niet gebroken, maar wel gekneusd, ben toen niet naar een arts geweest (had misschien wel gemoeten, ik heb het zeker nog 3 weken gevoeld)

Ben nu na bijna 9 jaar net weer begonnen met paardrijden, maar bij het lezen van dit topic vraag ik me af of dat wel zo'n goed idee was :+

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 14:27

:+ Ik heb gelukkig nog nooit meer dan blauwe plekken en spierpijn gehad, hoe ik ook viel.
Heb ooit een keer een koprol gemaakt met een pony, zand overal en nergens en gelukkig niet helemaal onder de pony gekomen. Wel enorme pijn in me arm en kon de volgende dag niet helemaal recht lopen, maar niks gekneusd of gebroken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:44

annebe schreef:
Tinkertje89 schreef:
Ik mis de gekneusde ribben...

Valt onder algemene kneuzingen :Y)

Lielle schreef:
Doel van deze poll?

Doel van deze poll is om te kijken hoeveel ruiterongevallen er gebeuren en wat het voornaamste letsel is.

En waarvoor wil je dat gebruiken? Ik twijfel nl nogal aan de betrouwbaarheid van dit soort metingen.

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:49

Blauwe plekken, 2x gekneusd stuitje, 2x gekneusde ribben en 2x een hersenschudding.
Ook had mijn paard een keer op mijn voet gestaan met als resultaat een gebroken teen.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:00

Majabeestje schreef:
frisian_love schreef:
Ook hier een nier in 3-en, nadat ik plat op mijn rug ben gevallen (gewoon in de binnenbak).
9 zakken bloed nodig gehad, 5 dagen IC en een maand in het ziekenhuis.
Gelukkig ben ik weer goed hersteld

Hier ook iemand met letsel aan de nier. Mijn nier is als het ware geëxplodeerd. Geen linkernier meer dus.
Bij dezelfde val ook mijn milt gescheurd en diverse kneuzingen opgelopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:01

Mijn "lijstje" :')
- Hersenschudding (dit was overigens naast het paard gebeurd, niet erop)
- Gebroken teen
- Knieschijf uit de kom gedraaid
- Flinke kneuzing onderbeen

Op zich valt het nog mee :') Heerlijke sport is het ook.