dikke hals. Hoe?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:57

Ufurio4e schreef:
@eef bram ik vind haar ondanks de reacties nog steeds de juiste instructie. Op de vereniging les is er iemand anders maar ondanks dat zij elkaar niet kennen en door andere tips streven zij beide naar het zelfde eindpunt. Het is een werkpunt bij mij en ik vind dat je na 5 minuten film mijn instructie niet kan beoordelen. Jullie weten niet wat ervoor of erna is gezegd.

Daar heb je helemaal gelijk in, wij weten inderdaad niet wat ervoor of erna gezegd is.

Wij kunnen alleen maar concluderen dat er hier een paard loopt wat totaal niet door het lijf is, super traag is en gewoon simpelweg niet correct gereden wordt. Klinkt heel hard, sorry daarvoor. Maar ik neem aan dat paard zo geworden is door onder andere de lessen van jou instructrice en ik denk dat je je dan toch eens heel hard achter je oren moet gaan krabben.

Edit; ik snap dat dit misschien heel hard klinkt maar zo is het totaal niet bedoeld. Ik wil je juist graag helpen en kan er eerlijk waar een beetje boos om worden dat jij op deze manier les krijgt. Jij kan hier ook niks aan doen, vind alleen heel zonde van het paard. Met de juiste begeleiding moet je er veel meer uit kunnen halen.
Laatst bijgewerkt door Aukelizzy op 25-01-16 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:59

En het feit dat de instructrice gedurende die vijf minuten het paard in die houding blijft dwingen, het hem zelfs nog zwaarder maakt door hem die kont naar binnen te doen zetten in een galop die ie sowieso al beroerd uit voert omdat ie het simpelweg niet kán (waar ook protest op komt maar dan moet je hem van haar gewoon ronder trekken) zegt eigenlijk genoeg. :)
Dat je deze vra(a)g(en) op bokt moet stellen zegt helaas nog meer.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 25-01-16 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 21:01

Aukelizzy schreef:
Ufurio4e schreef:
@eef bram ik vind haar ondanks de reacties nog steeds de juiste instructie. Op de vereniging les is er iemand anders maar ondanks dat zij elkaar niet kennen en door andere tips streven zij beide naar het zelfde eindpunt. Het is een werkpunt bij mij en ik vind dat je na 5 minuten film mijn instructie niet kan beoordelen. Jullie weten niet wat ervoor of erna is gezegd.

Daar heb je helemaal gelijk in, wij weten inderdaad niet wat ervoor of erna gezegd is.

Wij kunnen alleen maar concluderen dat er hier een paard loopt wat totaal niet door het lijf is, super traag is en gewoon simpelweg niet correct gereden wordt. Klinkt heel hard, sorry daarvoor. Maar ik neem aan dat paard zo geworden is door onder andere de lessen van jou instructrice en ik denk dat je je dan toch eens heel hard achter je oren moet gaan krabben.

Daar wil ik dan nog aan toevoegen dat ik niet verwacht dat iemand 5 minuten de verkeerde aanwijzingen geeft (die dan precies gefilmd worden) maar de overige 55 minuten precies het juiste zegt. Wat je instructie zegt is niet alleen "niet zo goed" maar gewoon ronduit het tegenovergestelde van wat een goede instructeur zou zeggen. Dan is het niet aannemelijk dat ze de rest van je lessen wel ineens goede aanwijzingen geeft...

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 21:02

Voorwaartser inderdaad, maar ook zeker regelmatig enkele passen/sprongen terug schakelen in die rondere/lagere houding.
Je hand een keer sluiten om hem op te vangen is prima, als je hem daarna direct meer weer loslaat en goed oplet dat hij dan niet zichzelf lang maakt of harder gaat lopen.
Daar komen dus ook gewichtshulpen bij kijken, die je ook zeker lichtrijdend kunt geven (rustiger/nadrukkelijker lichtrijden, of juist sneller en lichter)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 21:02

Zeker :) Een makkelijke graadmeter is de rug, en als je rijd: net het stukje achter het zadel. Als je paard goed over de rug loopt, is deze bol.
Afbeelding
Afbeelding
Jouw paard is in het laatste plaatje, het paard rechts onder. Hij lijkt een fijne aanleuning te lopen, maar als je kijkt naar wat er in de motor van het paard gebeurd, doet deze niet zo gek veel. Je zal ook merken, dat zodra je paard z'n rug bolt, je een fijne lichte contact-verbinding hebt met de mond, en dat je heel lekker op je paard kan zitten.
Onthoud wel dat dit niet even in een dag gebeurd. Je paard moet leren om álle spieren in zijn lijf anders te gebruiken, en hij moet ook leren om te leren ontspannen en jouw hand te durven volgen. En jíj moet leren om te voelen wanneer je paard zijn lijf correct gebruikt of niet, en ook durven loslaten en durven om deze hele andere rijstyle aan te nemen.
Dit kost veel tijd, maar uiteindelijk zeer zeker de moeite waard!

Eddie_L_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 21:07

Ik heb navraag gedaan bij mijn instructrice en die zegt dat je naast het voer ook in je trainingen veel met balkjes afwisselen en met 1 bijzet(kan ook met zo'n touw, maar ik heb persoonlijk een afkeer tegen zulke touwen) tussen de voorbenen door te longeren kan helpen om de nek anders te trainen. De bijzet dan wel "losjes" dus als de hals netjes nageeflijk en het hoofd iets voor de looplijn is op het moment dat de bijzet eraan zit dan zit ie goed. (mocht het onduidelijk zijn kan ik morgen wel een foto maken van hoe je die moet vastmaken)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 21:09

Ufurio4e schreef:
Oke, als ik het nu goed begrijp moet ik hem lager en voorwaartser rijden?
meer stelling en buiging gaan vragen en even geen oprichting meer vragen?

top, hier ga ik direct mee beginnen en vergeet even de oprichting.

Niet helemaal. De achterhand moet geactiveerd worden, Vanuit daar zal je paard ZELF de hand opzoeken en zijn hals laten vallen vanaf de schoft. Pas als de achterhand goed actief is en goed ondertreed, dan pas kan hij zakken. Dit is niet iets wat je in enkele ritjes opgelost hebt. Gezien dat je hier dus geen inzicht in hebt, omdat je hier om hulp vraagt, adviseer ik je een andere goede instructeur te nemen. Al is het alleen maar voor nieuwe inzichten. Je moet nu hele andere dingen leren voelen, en gaan voelen. En aangezien je nu nog niet weet wat goed is, kun je dit niet alleen en met jezelf doen. Wat ik bijzonder vind, is dat dit je totaal niet bekend lijkt te klinken. Dit, het activeren en onderbrengen van de achterhand, is het aller eerste waar je mee begint als je gaat rijden. Nadat een paard zadelmak is en een ren,gas en stuur heeft, is dit het begin.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 21:10

Eddie_L_ schreef:
Ik heb navraag gedaan bij mijn instructrice en die zegt dat je naast het voer ook in je trainingen veel met balkjes afwisselen en met 1 bijzet(kan ook met zo'n touw, maar ik heb persoonlijk een afkeer tegen zulke touwen) tussen de voorbenen door te longeren kan helpen om de nek anders te trainen. De bijzet dan wel "losjes" dus als de hals netjes nageeflijk en het hoofd iets voor de looplijn is op het moment dat de bijzet eraan zit dan zit ie goed. (mocht het onduidelijk zijn kan ik morgen wel een foto maken van hoe je die moet vastmaken)

Dat is nu helemaal niet van belang.. Het paard moet eerst leren correct zijn achterhand te gebruiken. Er zomaar touwtjes aanhangen zorgt voor een paard wat op de voorhand loopt met de neus naar de grond. Als zijn achterhand niet mee werkt, of door de gene aan de lijn niet geactiveerd kan worden, heeft longeren net zo veel zin als zo rijden.

Ufurio4e

Re: dikke hals. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 21:15

Ik ga met alles aan de slag. En zal over een tijdje een nieuw filmpje plaatsen over de vorderingen en neem het commentaar mee naar mijn instructie.

Eddie_L_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 21:41

kiwiwitje schreef:
Eddie_L_ schreef:

Dat is nu helemaal niet van belang.. Het paard moet eerst leren correct zijn achterhand te gebruiken. Er zomaar touwtjes aanhangen zorgt voor een paard wat op de voorhand loopt met de neus naar de grond. Als zijn achterhand niet mee werkt, of door de gene aan de lijn niet geactiveerd kan worden, heeft longeren net zo veel zin als zo rijden.

Dit heeft bij mijn paard heel goed geholpen om hem van achter actiever te maken. Vooral het gebruik van balkjes tijdens de trainingen heeft zeer positief resultaat gegeven.
http://orig04.deviantart.net/08db/f/201 ... 9pauf9.png
Bovenste twee waren van begin vorig jaar de onderste van paar weken geleden

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 21:45

Ik doelde op het longeren. Een paard word achter niet actief omdat zijn neus naar de grond geholpen word. Een paard word actief gemaakt waardoor hij met zijn neus naar de grond gaat. De balkjes zijn zeker een goede tip. Alleen goed longeren is meer dan er een bijzet aanknopen en rondjes laten lopen

Ufurio4e schreef:
Ik ga met alles aan de slag. En zal over een tijdje een nieuw filmpje plaatsen over de vorderingen en neem het commentaar mee naar mijn instructie.

Succes! :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 22:08

Ufurio4e schreef:

Ik ben dan heel benieuwd wat jouw instructrice zal zeggen. Jij pakt het hiet heel goed op, mijn complimenten maar het zou ook maar zo kunnen dat ze dit niet leuk gaat vinden. Mocht ze redelijk verongelijkt reageren en ook zeggen dat je er op een paar foto's en filmpjes niets van kunt zeggen dan zou ik, en dat meen ik echt, eens ergens anders gaan lessen. En als er op de rijvereniging ook zo gelest word dan daar ook even weg blijven.

Soms kun je beter één keer per maand echt goed les krijgen dan elke week verkeerd maar goedkoop.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 22:23

bigone schreef:
Ufurio4e schreef:

Ik ben dan heel benieuwd wat jouw instructrice zal zeggen. Jij pakt het hiet heel goed op, mijn complimenten maar het zou ook maar zo kunnen dat ze dit niet leuk gaat vinden. Mocht ze redelijk verongelijkt reageren en ook zeggen dat je er op een paar foto's en filmpjes niets van kunt zeggen dan zou ik, en dat meen ik echt, eens ergens anders gaan lessen. En als er op de rijvereniging ook zo gelest word dan daar ook even weg blijven.

Soms kun je beter één keer per maand echt goed les krijgen dan elke week verkeerd maar goedkoop.

hier of niet? :P

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 22:28

bigone schreef:
Ufurio4e schreef:

Daar ben ik het mee eens. Ik rij Zelf om de week 1,5 uur naar Rotterdam heen en terug voor 3 kwartier les bij D.anielle H.eijkoop. Kan waarschijnlijk voor dat geld twee x per week thuis lessen, maar ga liever minder en dat ik goed les krijg.

Wil je in ieder geval veel succes wensen, vind dat je alles goed op neemt! Hopelijk doet jouw instructrice dat ook.

_Joelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 22:35

ik rij mijn paard veel laag en wat ronder ze heeft een super dikke nek (natuurlijk ook een beetje het ras).
ik denk dat je dan wel heel goed een dikkere hals kan krijgen omdat ze dan vooral de bovenlijn goed ontwikkelen.

(weet niet of ik deze foto zo mag plaatsen hier?)
Afbeelding

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 22:49

Ik ga ervan uit dat ze HIER bedoelt.

ik ga overleggen met mijn instructie en ook zij staat open voor verbetering.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 22:50

Ufurio4e schreef:

Ja ik ook hoor! Vind het echt netjes hoe je alles oppakt! :) mag ook gezegd worden.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 22:52

Ik open ook een topic om te leren.
En kan natuurlijk zeggen van ik weet alles beter en jullie hebben het mis dan is deze yopic ook onnodig.

bedankt voor alle tips!

Neleh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 23:18

Ik heb het trainings filmpje helemaal bekeken, stukjes van het wedstrijdfilmpje. Zonder geluid, dus ik hoor niet wat je instructrice zegt. Of ze top of flop is laat ik dus volledig in het midden.
Wat er niet goed is hier al 10x aangehaald... daar heb ik niets aan toe te voegen.
Wat ik anders zou doen om meer spieren in de hals op te bouwen en meer bespiering in het algemeen te krijgen:

- meer gaan schakelen! Ik zie wel 5 rondjes arbeidsgalop zonder verandering. Daar kan je meer mee doen! Mijn lesgeefster verteld altijd zo tegen mij: veel mensen schakelen met hun paard tussen versnelling 5 en 7, maar zoeken nooit naar de 2de en de 9de versnelling van het paard. Je moet dus veel meer schakelen. Het gevoel moet zijn alsof jij zijn achterbenen in jou hand kan voelen aantrekken.

- Ik zie je op het einde van het filmpje op de kleine volte heel veel terug rijden. Dat is in principe heel goed voor de spieropbouw, op voorwaarde dat er eerst activiteit is voor je de galop gaat sluiten. De sprong moet even actief blijven in de verzamelde galop als in de arbeids- of middengalop. Ook op de kleinere volte kan je eerst vooruit rijden om activiteit te krijgen en daarna kleine stukjes gaan sluiten. Ben je de activiteit kwijt, rij dan meteen terug naar voren. De stukjes 'verzamelen' gaan telkens iets langer worden.

- Ik krijg vaak te horen dat het op training niet altijd 'mooi rijden' moet zijn. In de eerste plaats moet er reactie, veel meer reactie, op jou hulpen komen. Is die reactie onvoldoende, maakt het even niet uit hoe het er uit ziet. Het effect van de hulpen gaat voor. Is er een goede reactie op jou hulpen, dan kan je weer netjes gaan zitten.

Hoop dat je hier een beetje verder mee kan werken. Lange stukken tekst schrijven zijn niet mijn sterkste punt.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 23:18

Goede tips heb je gekregen en super hoe je ermee omgaat!
Ik heb er eigenlijk niets aan toe te voegen, ik denk en verwacht dat als je je paard anders gaat rijden en hem meer eiwitten voert - even je hooi nakijken hij snel meer spieren op gaat bouwen.
Ik heb wel een vraag nav je instructrice, waarom heb je voor haar gekozen?, mijn kriteria zijn - hoe traint iemand zelf? Wil ik ook zo rijden, wat heeft iemand bereikt? En op wat voor manier, hoe veel ervaring heeft iemand,
Ik ga echt met de posters hier mee, wat ik zie in de filmpjes is verdrietig en wat ze je laat doen klopt van geen kant, ik heb echt t idee dat ze niet weet waar ze mee bezig is, zo komt het echt over.
Ik noemde het al in m'n eerdere post alleen met goede manier van trainen gebruikt je paard de goede spieren, ik zag een paard dat met valse knik liep op een foto en de ontwikkelde onderhalsspier bevestigde dat- nu de filmpjes een bevestiging eroverheen. Ik hoop dat je instr dit ook inziet, maar eigenlijk denk ik dat je verder moet zoeken...

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 23:22

Filmpjes net gezien. Ik kan niet anders dan het met de mensen hierboven eens zijn. Jouw paard is ongeveer net zover in de training als de mijne.

Vóóruit met de geit! Echt, zet hem maar eens goed voorwaarts. De motor moet meer aan. De mijne heeft het hier ook nog moeilijk mee, maar hoe meer voorwaarts je rijd, hoe vlotter je paard aan de hulp komt. En dat heeft hij nodig nu.

Sluiten en zo'n kleine voltes is hij helemaal nog niet aan toe. Eerst moet hij leren om de achterhand te gebruiken en voorwaarts te lopen - een proces dat de nodige tijd nodig heeft.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 23:40

Velen geven hieraan dat je voorwaarts moet en dat is zeker ook zo maar pas er wel voor op dat je paard niet rennerig/vluchterig wordt. In de vluchtmodus zet hij ook alles vast en kan hij ook slecht leren. Zorg ervoor dat je ontspannen en taktmatig voorwaarts-neerwaarts rijdt.
Lees het skala eens goed door en bedenk wat dat betekend voor het rijden en welke dingen dus belangrijk zijn.
Misschien vind je het ook wel leuk om je verder te verdiepen in de anatomie van het paard en de werking van de spieren. Gillian Higgins heeft meerdere boeken geschreven (te vinden bij www.mediaboek.nl, als je naam in zoekvakje doet krijg je lijstje)

Trouwens echt complimenten hoe je het op pakt ... toen ik je filmpjes zag was ik beetje bang dat het topic uit de hand zou lopen.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 00:04

Hey wij hebben hier ook een paardje dat niet gemakkelijk bijkomt of spieren krijgt en eigenlijk zen beetje loopt zoals jouw paardje. Valse knik en achterhand er niet goed bij.medisch was er niets. Dus als eerste hebben we het voer aangepast. Van krachtvoer naar sober eten en eiwitten. Wij hebben,gekozen voor een sobere voeding met weinig suikers en zetmelen en granen. En voor de eiwitten kreeg hij luzerne korrel bij en onbeperkt hooi. Wij dachten echt door deze sobere voeding gaat hij nog lomer worden. Dit was niet het geval. Hij werd alerter en actiever bij het rijden. Ook het rijden werd aangepast. Eerst gewoon voorwaarts rijden en op eigen benen leren lopen en zorgen dat hij die valse knik niet meer had.naarmate begon hij zelf meer voorwaarts neerwaarts te lopen. Daarna overgangen en lichtjes verruimen en terugnemen gedaan en zorgen dat ze van achter naar voor lopen. Ook moesten wij hem leren om meer met benen en zit gereden te worden in plaats van de teugels. Hij heeft prachtige spieren gekregen en een mooie bespierde hals. Geen hengsten hals maar mooi gespierd. En hij voelt zich Super. Dus eten kan ook veel geven en met rijden soms gewoon terug naar de basis gaan en die aanpassen. Helpt enorm

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 09:55

Even 2 pagina's terug, daar stelde je een vraag aan mij m.b.t. voeding. Vriendin van mij heeft ook een paard wat moeilijk op gewicht blijft, zij voert van Marstall de Corn variant.

En inderdaad als eerder gezegd, paard moet veel meer ontspannen en loslaten in de bovenlijn. Ik zelf doe dit juist in een wat lager tempo, om te voorkomen dat ze zich overlopen en op de kop gaan lopen. Echter moet hij wel 200% aan het been blijven, dus voorwaarts is ook gaan. Ook werk ik wel met het openen en sluiten van voltes, om te zorgen dat het paard meer rechtop gaat lopen in plaats van hangend naar binnen of buiten. Hierdoor krijg je ze beter op 2 teugels en kun je meer spelen met de positie van de hals. Op jouw niveau kun je dan ook wat sb meenemen op de volte en stukjes renvers.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 11:26

Ufurio4e schreef:

Jazeker bedoel ik hier!!!