Paard doet alsof hij kreupel is, iemand hier ervaring mee?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

DatBenIkNou

Re: Paard doet alsof hij kreupel is, iemand hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 10:43

Ik geloof er echt niet in dat een paard dat faked, sorry.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 10:54

RRHeino schreef:
janouk schreef:
Misschien een goede paardenfysiotherapeut eens zijn spieren los laten masseren: wellicht geeft dat al veel verlichting

Bedankt voor de tip, ik zal het is uitzoeken! :D

Ik kan je Wim Dijkstra aanraden! Komt door het hele land en heeft gouden handen. :)

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 11:12

Ik heb 3 suggesties: Neem contact op met een DA die verder kijkt én ervaring heeft met revalidatie trainingen (pb voor een naam)
Of laat een goede thermograaf langskomen, die kunnen soms ook ondergelegen problemen terug vinden.
Of ga naar een écht goede fysio/osteo, liefst 1 die technieken combineerd en het CTO goed los weet te krijgen.
Persoonlijk zou ik beginnen met de DA en aan de hand daarvan de fysio laten langs komen. Een DA met ervaring in revalidatie training zal ook onder zadel het probleem kunnen achterhalen: stukje combinatie van diagnostiek en het rijtechnische.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 16:19

Past je zadel goed? Ben je bij een paardenfysiotherapeut/osteopaat geweest?

Of je paard heeft het Münchhaussensyndroom..

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 16:26

Ik schrik er altijd van dat er mensen zijn die denken dat een paard dit kan faken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 16:28

Er is anders zat bewijs en voorbeelden hier genoemd. . Maar onbekend maakt onbemind blijkbaar.. dat jij of jullie t niet hebben meegemaakt maakt niet dat het niet bestaat. . Van zulke denkwijzes schrikken andere mensen weer.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 16:41

RRHeino schreef:
Wat fijn dat zoveel mensen helpen meedenken.
Ik zou graag nog willen aangeven dat mn paardje volledig is nagekeken aangezien zijn leeftijd leek ons dit altijd al verstandig om is te laten doen voor hij straks aan het grotere werk begint. Daarbij moet je denken aan klinisch en rontgonolisch.Spierkwesties wel gevoelt door DA maar niet speciaal naar laten kijken(Tip fysio werd hier aangedragen)! Ik rijd mijn paardje ligt dat houd in dat ik hem zeker niet opgericht aan de teugel zet maar gewoon lang en laag op het moment dat hij wilt ontspannen. Hij hoeft ook echt niet alle bochten keurig te nemen daar is hij tenslotte nog veel te jong voor. Veder doe ik wat lage sprongetjes voor de afwisseling. Het paard word niet erg vaak gereden ivm studie,2/3 week max. Het gaat er eigenlijk om dat hij braaf blijft. Hij staat nu wel stil ook ivm studie en een ander paard die ik wel nog rijd. En ook omdat hij die kreupelheid vertoont. Ik heb dit topic ook meer geopend omdat ik graag mensen wilde horen met zulk gelijk soorten problemen. Het is namelijk niet zo dat ik mijn paard volgend jaar in de Z wil hebben of er haast bij heb aangezien hij nu toch lekker stil staat. Ik hoop hiermee de meeste vragen weer even te hebben beantwoord!

Tja moeilijk hoor. Er was toch wel een serieuze aanleiding voor de kreupelheid (door het hek gejaagd).
Paard vertoont kreupelheid onder belasting en met name in het bochtenwerk.
Mijn vraag is, heb je het paard ook bij je DA gereden?
Het kan zijn dat hij onbelast klinisch geen problemen geeft, maar belast wel.
Ik geloof ook niet dat je paard doet alsof hij kreupel is. Die geeft aan dat hij ergens last van heeft. Aan jou de schone taak om uit te vinden wat. Dat je DA het niet kunt vinden, wil niet zeggen dat er niets is.
Persoonlijk zou ik een second opinion doen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 16:55

Dat 'faken' bestaat echt wel hoor. Dat is gewoon simpele conditionering, actie reactie onthouden. Het helemaal zelf bedenken, kan een paard inderdaad waarschijnlijk niet.

In deze situatie betwijfel ik echter of het paard doet alsof. Omdat er een grote kans is dat het wel echte kreupelheid is. Dat hij op bepaalde momenten niet kreupel is, is heel 'normaal'. Dat komt gewoon door adrenaline enz.

Zou toch voor de zekerheid nog even overleggen met (een andere) dierenarts van hoe nu verder.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 17:00

Sammie schreef:
Er is anders zat bewijs en voorbeelden hier genoemd. . Maar onbekend maakt onbemind blijkbaar.. dat jij of jullie t niet hebben meegemaakt maakt niet dat het niet bestaat. . Van zulke denkwijzes schrikken andere mensen weer.

Daar hoef je niet van te schrikken aangezien niet geloven dat een paard faked geen schade aan kan richten. Andersom wel!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 17:01

kan het ook iets in zijn rug zijn, een vastzittende wervel of ergenst los kraakbeen in zijn gewrichten . Is er ook naar een algemeen totaalbeeld gekeken? -O-

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 17:05

Paarden zijn zeker slim genoeg om je in het ootje te nemen, dan zijn er hier echt een paar mensen die een heel aardig paard hebben gehad die dat niet bedacht. maar reken maar dat ze dat snappen.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 17:05

Ik kende ook een pony die in de manege lessen altijd zuiver liep,nooit iets aan de hand. Tot dat ponylief door kreeg dat er wedstrijd was.. Resultaat? Stokkreupele pony!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 17:18

Mijn hond was ook kreupel terwijl volledig goed bevonden. Uiteindeljk naar Aharon van kreupeldier geweest en hond zat flink scheef op oa bekken, nek, ruggenwervels.
We zijn nog niet volledig klaar ermee maar hond loopt niet meer kreupel.

Dit paard heeft ook iets.
Ergens zit een spier, pees of bot niet lekker. Door een hek heen is niet mals.

ooo21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 17:19

Jentecats schreef:
ik kan helaas geen antwoord geven specifiek wat er aan de hand is met jou pony maar ik heb wel even een ervaring op mij stal;
er stond een pony te koop die van de eigenaresse was, 's ochtends liep ze goed niks aan de hand vervolgens kwam er die middag een koper kijken. Ze ging spontaan kreupel lopen..koper niet opgestapt wel gelongeerd en liep inderdaad kreupel. Paard is op stal gezet en vervolgens heeft de eigenaresse aantal uurtjes later even gekeken hoe het ging, nou werkelijk niks aan de hand en kon ze zo weg rijden zonder problemen geen stapje verkeerd gezet! leek wel of de pony niet wilde dat degene haar zou kopen en daarom kreupel ging lopen.
In 1 van de eerste reacties zei iemand dat een paard niet kan doen alsof omdat ze daar te dom voor zijn, ik geloof dat persoonlijk niet helemaal. Sommige paarden weten hoe de paardenknoop los kan, stal open maken, rits dicht en open noem maar op. Dit kunnen ze neem ik aan niet als ze zo dom zouden zijn :)

Op de harde volte loopt hij raszuiver :D

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 17:19

Trouwens: hoe loopt het paard als je hem 14 dagen op een hoge dosering pijnstilling hebt?
Simpele test voor de arts.

ooo21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 17:21

kwita schreef:
kan het ook iets in zijn rug zijn, een vastzittende wervel of ergenst los kraakbeen in zijn gewrichten . Is er ook naar een algemeen totaalbeeld gekeken? -O-

Ja is is volledig op spieren nagekeken bij DA maar nier bij een fysio

Mutskke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 17:21

Ik weet ook eigenlijk wel zeker dat een paard kan doen alsof. Heel ander verhaal maar toch. Ik heb 2 jaar geleden in les gegeven met haar haflinger. Ze leste altijd op maandag avond, tijdens een les liep de haflinger kreupel en zijn we dan ook meteen gestopt met de les. De week erop niks aan de hand en halverwege de les begon hij weer en dus weer meteen gestopt. Nou dat had hij dus heel snel Door en iedere maandag avond als ze les hadden liep die pony kreupel vanaf het moment dat ik de bak deur open maakte om de bak in te gaan. Bleef ik op het bakje voor de bak zitten was er niks aan de hand. En op de dag na de les liep hij ook altijd weer goed. Toen zijn we op een dinsdag gaan lessen dat heeft 3 weken goed gegaan en daarna weer het zelfde verhaal. Nu is doe pony verkocht maar na 3 maanden deed die pony dus het zelfde bij de nieuwe eigenaren. Pony is toen ook helemaal na gekeken Door dierenartsen en ook die zeide dat hij een spelletje speelden.

ooo21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 17:24

Babootje schreef:
RRHeino schreef:
Wat fijn dat zoveel mensen helpen meedenken.
Ik zou graag nog willen aangeven dat mn paardje volledig is nagekeken aangezien zijn leeftijd leek ons dit altijd al verstandig om is te laten doen voor hij straks aan het grotere werk begint. Daarbij moet je denken aan klinisch en rontgonolisch.Spierkwesties wel gevoelt door DA maar niet speciaal naar laten kijken(Tip fysio werd hier aangedragen)! Ik rijd mijn paardje ligt dat houd in dat ik hem zeker niet opgericht aan de teugel zet maar gewoon lang en laag op het moment dat hij wilt ontspannen. Hij hoeft ook echt niet alle bochten keurig te nemen daar is hij tenslotte nog veel te jong voor. Veder doe ik wat lage sprongetjes voor de afwisseling. Het paard word niet erg vaak gereden ivm studie,2/3 week max. Het gaat er eigenlijk om dat hij braaf blijft. Hij staat nu wel stil ook ivm studie en een ander paard die ik wel nog rijd. En ook omdat hij die kreupelheid vertoont. Ik heb dit topic ook meer geopend omdat ik graag mensen wilde horen met zulk gelijk soorten problemen. Het is namelijk niet zo dat ik mijn paard volgend jaar in de Z wil hebben of er haast bij heb aangezien hij nu toch lekker stil staat. Ik hoop hiermee de meeste vragen weer even te hebben beantwoord!

Tja moeilijk hoor. Er was toch wel een serieuze aanleiding voor de kreupelheid (door het hek gejaagd).
Paard vertoont kreupelheid onder belasting en met name in het bochtenwerk.
Mijn vraag is, heb je het paard ook bij je DA gereden?
Het kan zijn dat hij onbelast klinisch geen problemen geeft, maar belast wel.
Ik geloof ook niet dat je paard doet alsof hij kreupel is. Die geeft aan dat hij ergens last van heeft. Aan jou de schone taak om uit te vinden wat. Dat je DA het niet kunt vinden, wil niet zeggen dat er niets is.
Persoonlijk zou ik een second opinion doen.

Hij vertoont in het bochten werk buiten zowel aan de longe geen kreupelheid,puur in de bak. Niet onder zadel gekeken,werd hier eerder gevraagd laat ik wel toen mocht hij van de zomer nog kreupelen

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 17:31

Sammie schreef:

een paar voorbeelden maakt nog niet dat iets bewezen is.

paarden zijn geen secundaire denkers, ze zijn niet eens in staat om te doen alsof (daarmee bedoel ik niet dat ze dom zijn, dat zijn ze absoluut niet). De hersens van een paard werken gewoon niet zo. Verbanden kunnen ze wel leggen en zo lijkt het voor de gemiddelde rechtoplopende :D aap alsof ze hen voor de gek houden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:08

DatBenIkNou schreef:
Daar hoef je niet van te schrikken aangezien niet geloven dat een paard faked geen schade aan kan richten. Andersom wel!
Ik schrik nergens van hoor :+ Verder snap ik geen bal van deze zin :D

Ik zie toch echt geen verschil dat een paard dat doet alsof ie kreupel loopt omdat ie dat zo is geleerd actie is reactie. Dat is dus doen alsof je kreupel bent. Juist omdat ie inmiddels snapt dat als ie dat doet dat B gebeurd.

Voorbeelden geven aan dat het gebeurt dat het bestaat.. Dat is dus je bewijs. En weet je ik ga hier verder helemaal geen welles nietus spelletje van maken. Het boeit mij werkelijk geen ene sikkepit of je nu wel of niet gelooft dat paarden kreupel gaan lopen terwijl er eigenlijk niks met ze mankeert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:26

Deze rechtoplopende aap, snapt hem helaas dan weer wel, die zin van DatBenIkNou.
Vind het maar een flauwe beschuldiging.

Alsof iedereen die er dus wel in gelooft, of het heeft meegemaakt, zijn paard naar de klote helpt, nice hoor...

Ik heb hier trouwens alleen nog maar aan toe te voegen dat mijn eerste paardje, wat ik hier eerder dus als voorbeeld gaf, dus helemaal geen geleerde actie, reactie, tactiek had.

Ik was namelijk nog nooit eerder, dan op die bewuste dag, doorgereden, bij aankomst stal.
Zij deed dat dus gelijk de eerste keer dat ik dus na het buitenritje nog een stukje verder wilde rijden.
Ze deed dit ook echt direct na het passeren van de stal.

Dat was achteraf gezien echt overduidelijk: Je bekijkt het maar, ik heb vandaag weer genoeg gedaan!

Ik vond hem in ieder geval geniaal! :')

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:31

Ik denk ook wel dat er heel weinig paarden zijn die het idd geleerd kunnen hebben. Echter is het wel tegen natuurlijk, gezien een prooidier zich niet snel neer zet als " gewond" .

Bij mijn paard kunnen ze ook nauwlijk iets vinden. Een minimale afwijking in zijn bekken. D.a heeft paarden met een grotere afwijking gezienbdie nergens last van hadden.
Echter weet ik zeker dat hij niet doet alsof.

Naar mijn mening moet het "werk" wel leuk zijn voor het paard. Dus als je denkt dat hij niet wil "werken" , dan denk ik dat je nog wat moet aanpassen om het wel leuk te maken.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:49

Er bestaat "zoiets"wel degelijk.

Dat heet teugelkreupel.

Sommige paarden weten zo precies (geconditioneerd idd, actie-reactie, in dit geval geleerd dat als ik ga manken dat er niet fanatiek met mij doorgereden wordt, en dat ik ook extra bezorgde aandacht krijg) wat de mens beweegt, dat ze er zélf van stoppen met bewegen.

Zelf meegemaakt, merrie van een kennis van mij: totaal onregelmatig, werd steeds erger, bij elk rondje, op het laatst half hinkend in de bak. Iedereen in alle staten. Er stonden enkele zeer lage sprongetjes (20 cm) in de bak. Eiegenaar van de stal annex springruiter (no nonsense vent) gaat er op, geen pas meer onregelmatig of kreupel. Sprongetjes geleidelijk opgehoogd tot een ruime meter, als een zonnetje.
Daarna meteen eigenaresse er weer op... en het is nooit meer gebeurd.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 20:24

Ik dacht dat teugelkreupel te maken had met verkeerde teugeldruk. Het tegenwerken met de teugel waardoor het paard dit lichamelijk op zijn zwakste punt het laat zien. Een blokkade die zich gaat uiten.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 20:37

Aangezien hier een aanwijsbare en recente medische oorzaak is (het voorval met het hek) zou ik het paard geheel 'serieus nemen' en proberen uit te sluiten dat er wat medisch is.

Maar: paarden die geconditioneerd zijn bepaald 'pijn'gedrag te vertonen, die zijn er hoor! Wij hadden ook zo'n pony op de manege vroeger. Die was een tijd erg koliekerig geweest en was ook enkele keren tijdens de les gaan liggen. Als dat gebeurde werd ze naar de stal gezet en afgezadeld, waarna er een vee-arts kwam. Na enkele keren had de pony dit door en toen de koliek weg was ging ze nog steeds af en toe liggen in de les (want: onmiddellijk ging dan de druk weg en werd ze op stal gezet, waar ze dan gewoon stond te eten en gewoon niet ziek was). Toen ze de keren daarna 'gewoon' door moest werken nadat ze was gaan liggen was het probleem ook over. :+ Dat een paard bepaald gedrag gaat koppelen aan een beloning is niet zo gek, ook niet als het 'tegennatuurlijk' gedrag is, want verwachten we niet veel meer 'tegennatuurlijke' dingen van paarden? Een roofdier op de rug accepteren, niet weg mogen rennen van bedreigingen, over hoge hindernissen springen, in stalletjes staan ipv op de open vlakte.. En toch zijn die gedragingen allemaal geconditioneerd dmv training en 'wegnemen van de druk'. Nee, een paard denkt niet: 'laat ik nu eens doen alsof ik pijn heb dan hoef ik niet te werken'. Maar wel: 'hee, als ik dit gedrag laat zien, dan gaat de druk weg!' :D (Een paard legt dus niet de link met dat gedrag en 'pijn', enkel met de actie en de reactie van de mens).