Stelling: (jonge) kinderen die buitenrijden horen vast....

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 01:47

@Sizzle heerlijke foto!
@Delphi jeetje dat is wel heel onverantwoord zeg! Heb het ook een keer op buitenrit onder begeleiding gehad op het strand. Paarden aan de kletter, meisje er af gevallen hoofdstel gebroken, wachten op de trailer om paard en meisje op te halen. Na een half uur waren ze er dan, inmiddels waren we een heel stuk meer naar de boulevard gelopen en stikte het van de mensen. Nou wat denk je dat de begeleiding wilde doen, lekker tussen de mensen massa door waar tevens ook bouw machines als hijskranen stonden terug racen. Toen heb ik als 15 jarige gezegd, ik stap af bekijk het maar. Uiteindelijk was ik niet de enige die zo dacht dus zijn we rustig terug gaan stappen, maar ze vond het te lang duren. Van het een op het andere moment "Galopje jongens!" Nou probeer dan je paard maar eens stil te zetten als er 10 man vandoor springt {:)-:(

Ik hoor sommige zeggen dat rond een jaar of 10/11 zeker nog wel vast. Toen ik 12 was werd ik de tweede keer alleen naar buiten gestuurd op mn verzorgknol :+ Ik vond het wel een beetje spannend maar dat was meer omdat ik de weg niet zo goed kende en ik nogal snel verdwaal. Nu was er eigenlijk maar 1 ruiterpad dat in een rondje liep dus verdwalen kon ik ook eigenlijk niet, maar goed.
Nooit fout gegaan en paard was rete braaf. Toen ik een jaartje of 3 a 4 verder was ben ik er voor het eerst bijna vanaf gekletterd. Waarom? Er stond een koe die er altijd al stond... en vandaag was die reuze eng.

De discussie met honden eigenaren en loslopende honden tsjaaaah :+ lange oneindige discussie.
Wij paarden mensen weten het hinder van honden die op ons af komen stormen, zeker als het zo druk is en het er dus meestal niet 1tje is maar meerdere. Dan hebben we het nog niet over de honden die naar de benen en staart happen van het paard.
Maar echt heel heel veel mensen die een hond hebben weten absoluut niet dat wij hier hinder aan vinden. Die denken vaak nog eerder "Oh wat leuk, kijk ze wil spelen." in plaats van "Misschien schrikt het paard er van, laat ik mijn hond terug halen."
En daarbij kan je een hond heel goed onder appel hebben staan maar is er altijd nog kans dat ie weg rent, dat is bij elke hond.
Als ruiter moeten we dus om onze eigen veiligheid denken en verstandige beslissingen nemen. Vader had zich af moeten vragen " Is het handig om mijn 6 jarige koter het strand op te sturen op een pony waar een paar honderd honden in de rondte rennen waarvan sowieso 10% heftig kan reageren op de pony." Het is nu namelijk ook een feit dat in vakanties of zondagen met mooi weer heel veel mensen rondlopen die de rest van de week hun hond niet verder dan 10 meter uit laten (ik ken er genoeg). Ik weet dat deze honden niet onder appel staan maar het interesseert de meeste baasjes geen f*ck, want het is mooi weer en dit is de enige dag in de week dat mijn hond lekker mag rennen en ravotten.

Mijn honden staan perfect onder appel maar mijn kleine witte monster vind paarden helemaal het einde. Zij wil oprecht spelen met het paard. Ze communiceren ook echt met elkaar, of althans ze proberen het. Ze rent regelmatig voor me uit in de hoop dat ik er achteraan kom draven. Als ze ziet dat ik dit niet doe komt ze als een idioot terug rennen en maakt ze een sliding die tot stilstand komt op een halve meter voor paardlief en dan rent ze weer weg. Paard doet niks, vind het leuk en ziet een wedstrijdje prima zitten, daarnaast is ze ook veel relaxter als ik hun mee heb en durft ze meer te doen. Stilstaand loopt ze er ook wel eens onder door, geen probleem. (heb het liever niet maar als ik haar corrigeer zoekt ze de snelste manier om bij mij te komen en dat is alsnog onder het paard door). Maar ze weet dat dit alleen bij mijn bijrijpaard mag en nergens anders. Toch wil ze er wel eens vandoor glippen omdat ze het gewoon te leuk om een paard tegen te komen. Binnen 2 meter maakt ze weer rechtsomkeert hoor als ik haar roep, maar een ander paard zou hier alsnog van kunnen schrikken.

Kortom, het zijn beide levende wezens en we moeten er voor zorgen dat we beide zo min mogelijk in gevaar brengen, zeker als je weet dat er ook mensen zijn zonder dat inzicht.

eilleen333

Re: Stelling: (jonge) kinderen die buitenrijden horen vast....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 01:50

Het is denk ik eenkewstie van verantwoordelijkheid van de begeleider. Ik zie/lees ookvaak zat over volwassenen dat ik denk: "wil jij dood ofzo?!" Het is een klein wonder dat die combinaties ongeschonden terug komen van een buitenrit ofwedstrijd.
Er zijn ongetwijfeld kinderen die beter rijden dan ik, en wel controle over hun pony hebben.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 02:17

Tip voor honden: ga stappen, houdt je zweep in de aanslag, want hoezeer ik er ook voor ben om rekening te houden met anderen, houd ik de hond wel op veilige afstand met mijn zweep.
Tevens werkt het ook vaak om tegen de eigenaar te zeggen dat die van jou trapt.... Dat je het zo sneu vindt als ie misschien wel wordt ( dood) getrapt.
Vaak als je begint met dat jouw paard bang is, roepen ze dat je maar niet buiten moet rijden....als je de rollen omdraait... Dat het zielig is voor hun hond.... Dan zijn de meeste sneller genegen hun hond aan te lijnen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 10:27

Pocca_Locca schreef:
OMG!!! Haha! Hoe oud is die kabouter...

Geen idee maar ik kom die foto regelmatig op internet tegen en vind hem errug cool :D

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 10:54

Mijn dochter hielden we wel altijd vast ik heb die te lang begeleid.Op een gegeven moment zei ze Mam ik ben 18 hoor en zowat op het paard geboren, :oo .Dus idd het werd tijd dat ze alleen mocht gaan :D .

Maar eerlijk is eerlijk ik ben zelf in het ziekenhuis beland door een loslopende hond.Daar mochten honden niet loslopen en ik had de hond ook niet zien komen hij was daar plots achter mijn rug.
Het probleem is dat veel mensen hun hond los in het bos gooien en dan niet zien wat honden doen.

Bij losloopgebieden staat ook altijd dat honden los mogen ALS ze onder APPEL staan,alleen dat stukje lezen de meeste mensen niet.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 10:55

Monmaster schreef:
Vaak als je begint met dat jouw paard bang is, roepen ze dat je maar niet buiten moet rijden....als je de rollen omdraait... Dat het zielig is voor hun hond.... Dan zijn de meeste sneller genegen hun hond aan te lijnen.

Gelukkig andere ervaring hier: toen ik voor het eerst op het strand was met mijn eigen pony, vond ik het zelf reuze spannend en soms een beetje eng (pony daarentegen was niet zo zeer onder de indruk :P ).

We reden voor het eerst het strand op (richting een getijdenpoel, zodat mijn pony kon kennismaken met de zee) en daar kwam een hond door het water op ons groepje af rennen met natuurlijk een hoop gespetter. Dat was het enige moment waarop ponylief heel even dreigde de kuierlatten te nemen; gelukkig wilde ze liever bij haar maatjes blijven. (Pony is niet zo zeer bang voor honden, maar dat gespetter was wss wel erg eng in haar ogen).
Ik riep tegen mijn mederuiters dat ik het eng vond en daarop reageerden de hondeneigenaren zeer attent door de hond terug te roepen en aan te lijnen.

Later reden we langs een paar wandelaars met Duitse (?) Herders en 1 daarvan maakte aanstalten op ons af te komen. Toen heb ik tegen de baas gezegd dat het de eerste keer was op het strand voor mij en mijn pony en dat ik het zelf wel erg spannend vond. Zij reageerden zeer begripvol en lijnden direct de enthusiaste hond aan (de ander was heel braaf en bleef zonder riem bij de baas liggen).

Het is maar net wie je tegen komt, dus.

Verder zou ik bij een klein kind met pony op het strand idd bij het hoofd van de pony blijven lopen met de pony aan een halstertouw of leadrope. Natuurlijk is het ene kind het andere niet wbt lef en talent, maar 6 jaar blijft wel erg jong. Vaak kunnen die kindjes zich niet zo goed vasthouden/blijven zitten door hun korte armpjes/beentjes.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 11:06

mijn haflinger heeft nog wel eens een aanvallende loslopende hond de hersens letterlijk ingeschopt.
zelf had hij echte diepe vleeswonden en heftige bloedingen, en ik was echt erg blij dat dit niet met een kind er op was gebeurd!
alle wonden waren genezen al duurde het lang, maar de schrik heb ik nu zeker 15 jaar na datum nog!

En de foto sizzel vind ik kei gaaf, maar mijn kindje mag dit dus de eerste 3 jaar echt niet ( al is ze nog maar 2,5) ;)

xLyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 19:02

Die honden zouden beter aangelijnd kunnen worden als die zomaar achter die pony aangaan en de eigenaren ze niet terug kunnen roepen.
Aan de andere kant: die pony had van van alles kunnen schrikken en het kind was er dan alsnog vanaf gevallen omdat ze nog niet genoeg controle heeft. En als ze wel veel ervaring had had ze er alsnog af kunnen vallen als de pony echt onverwachts schrikt.
De ouders kunnen zelf beslissen of ze voor de veiligheid van het kind en de pony de pony aan een longe doen, maar als het kind niet goede controle heeft kan ze alsnog vallen en ook gevaarlijk zijn voor andere strandbezoekers. Dus het is niet alleen de vraag van 'vertrouwen we het kind genoeg om haar met haar pony daar te laten rijden (zonder dat de pony aan de longe zit) en komt ze niet in een gevaarlijke situatie terecht?' het is ook de vraag 'Is het veilig voor omstanders?'.
Ik zou persoonlijk een meisje van een jaar of 6 niet los laten rijden op zo'n drukke plek. Ze kan onmogelijk al genoeg rijervaring hebben op die leeftijd om tenminste grotendeels erop te kunnen vertrouwen dat ze de pony toch redelijk in de hand heeft.

Zollieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 02:11

Voor de veiligheid inderdaad vast, op zo'n jonge leeftijd lijkt het me niet dat je voldoende controle kan houden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 10:15

Je kunt kunt verhaal van twee kanten blijven.

Honden die slecht luisteren kunnen beter aangelijnd zijn. Een hond hoort altijd naar de eigenaar te luisteren ongeacht wat andere mensen doen.

Voor paard geld dit net zo, dus met jong kind ook beter aan een halster touw.

Voor rest geld dat in een los loop gebied je hond los mag lopen en niet dat je er recht op hebt.

dannybakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:45

ik vind het niet nodig dat jongere kinderen vast moeten tijdens het buitenrijden.
er zijn ook ouderen die niet kunnen rijden dan moeten die ook vast lijkt mij ?
blijf er bij dat het niet nodig is want ik zie bijna nooit een kind alleen naar buiten gaan

Eleadoras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 17:19

Tobbes schreef:
Je kunt kunt verhaal van twee kanten blijven.

Honden die slecht luisteren kunnen beter aangelijnd zijn. Een hond hoort altijd naar de eigenaar te luisteren ongeacht wat andere mensen doen.

Voor paard geld dit net zo, dus met jong kind ook beter aan een halster touw.

Voor rest geld dat in een los loop gebied je hond los mag lopen en niet dat je er recht op hebt.

Hier ben ik het mee eens.

melanietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 17:23

Kinderen laat je niet met sporen rijden en helemaal niet los

Enjoyce94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:21

Interessante stelling.

Ik ben van mening dat je als ouder verantwoordelijk bent voor je kind. Ik denk dat elke situatie anders is, waarbij de ouders moeten bepalen of ze hun kind vast houden of niet. In mijn ogen is het logisch dat je zo'n kind als in het voorbeeld vast houdt, maar niet iedereen denkt er zo over. Naar ik denk dat je niet alleen moet nagaan of een kind vastgehouden moet worden. Een volwassene die niet goed kan rijden of een volwassene met een jong paard zou in mijn ogen ook beter vastgehouden kunnen worden. Zoals ik al zei, elke situatie is anders.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:23

Absoluut voor. Sterker nog: als klein kind hobbelde ik zelf naar de bixie-les, met mijn moeder ernaast met een stevig halstertouw. Was het niet voor de veiligheid, dan wel voor mijn eigen gemoedsrust!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:45

janderegelaa schreef:
Ik vind dat honden aan de lijn horen als die niet met andere dieren kunnen. Die zijn uiteindelijk de veroorzaker. Een volwassene kan er ook af gaan als er een hond achter het paard aan zit.

komt van twee kanten, honden horen onder appél te staan, maar ponybeest ook.
Mijn paarden lopen niet weg voor aankomende honden, als ik zeg HO is het HO. Een kind heeft die overmacht niet en als de pony bij kind niet onder appél staat, dan moet de vader ingrijpen en pony aanlijnen. De honden in bovenstaand verhaal moesten ook aangelijnd worden want ze staan niet onder commando...

dannybakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 13:47

Duhelo schreef:
janderegelaa schreef:
Ik vind dat honden aan de lijn horen als die niet met andere dieren kunnen. Die zijn uiteindelijk de veroorzaker. Een volwassene kan er ook af gaan als er een hond achter het paard aan zit.

Mijn paarden lopen niet weg voor aankomende honden, als ik zeg HO is het HO. Een kind heeft die overmacht niet en als de pony bij kind niet onder appél staat, dan moet de vader ingrijpen en pony aanlijnen. De honden in bovenstaand verhaal moesten ook aangelijnd worden want ze staan niet onder commando...

niet helemaal met je eens, er zijn ook kids die de paarden goed onder controle hebben,

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 13:51

dannybakker schreef:
Duhelo schreef:
janderegelaa schreef:

niet helemaal met je eens, er zijn ook kids die de paarden goed onder controle hebben,

ik had inderdaad beter gezegd "dát kind".
Indien ponybeest onder appél staat (of dat nou bij het kind, de ouders of sinterklaas is maakt niet uit) is er geen probleem.

dannybakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 13:54

er moet vooral ervaring zijn anders kan sinterklaas hem ook niet onder controle houden lijkt mij :D _O- _O- _O-

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 14:00

tja, de ene pony is de andere niet en het ene kind is ook het andere niet.
Daarbij komt dat jet lastig in te schatten is hoe oud een kind werkelijk is

Ik zou mijn dochter persoonlijk niet loslaten (7) maar die zit ook niet heel erg vast en ik ben een schijtlaars

Maar er zijn vast ook echt kindjes die op de leeftijd en met een brave pony (en zonder schijtlaars ouders) best op het strand kunnen

of het verantwoord is...tja zo kun je je dat bij alles afvragen. Vanaf welke leeftijd mogen ze dan wel los? en betekend dat automatisch dat ze beter rijden als ze ouder zijn? En mogen ze wel in het bos los rijden dan?

maaar..ze zouden tenminste de fatsoensnormen bijgebracht moeten krijgen, dat wel :)

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 14:29

Ik kom hier in de buurt vrij regelmatig een jongen van een jaar of 8/9 tegen op zijn pony, begeleid door papa. Op onverharde wegen rijd hij los, op verharde wegen heeft papa de pony aan de lijn. Goed geregeld zou je zeggen, maar niks is minder waar. Elke keer als ik ze tegen kom verbaas ik me weer over het aso gedrag van paps en ik heb ook al 2 keer flink ruzie met hem gehad. De eerste keer dat ik ze tegenkwam was in de schemer op een zandpad waar ik hooguit 1 keer in de 2 weken eens iets anders tegenkom dan andere mensen met honden en ik was wat in gedachten verzonken. Ik hoor ineens iets achter me en ze waren al heel kort bij me. Ik roep duidelijk: "Sorry" en roep mijn hondjes bij elkaar, word ik gepasseerd in volle draf op nog geen 50 cm afstand :oo . Ik roep de man na dat het voortaan handiger is om in stap te passeren en wat afstand te houden. Mijn Jack Russel vind stappende paarden niet interessant maar als ze op zo'n afstand in volle draf voorbij komen denkt hij: :oo SPELEN *\%/* . Kreeg ik een grote mond terug dat ik een asociale trut was die moest leren rekening te houden met de medeweggebruikers en die k*thonden gewoon bij moest houden. De honden mogen daar loslopen en kwamen meteen bij me toen ik ze riep. Tot daar aan toe dat ik in gedachten was verzonken maar dat vind ik nog geen excuus om je kind op zo'n manier iemand, al dan niet met honden, te laten passeren. Dat doe je tenslotte in stap.
Ik ben ze ook meerdere keren tegen gekomen op de verharde weg en dan houd hij de pony vast. Maar hij blijft dan ook gewoon stug middenop rijden om de boel te dwingen geheel te stoppen ook al kom je rustig aanrijden. De pony laten aandraven terwijl je net passeert met de auto. Zonder richting aan te geven ineens een weg oversteken terwijl je daar net aan komt rijden....enz.
De tweede keer dat ik ruzie met de man kreeg was toen hij tegen honden in een ren aan het gillen was dat ze hun t*ringmuil moesten houden en dat ze afgeschoten dienen te worden. Ik had meer de indruk dat de pony, die nu niet aangelijnd was, eerder niet langs de brullende man durfde dan bang was van de, steeds luider blaffende, honden. Ik heb toen rustig gevraagd of hij nu werkelijk dacht dat die honden zouden kalmeren als hij zo tekeer stond te gaan. Toen had ik het ineens gedaan :O .
Of een kind al dan niet los kan is eigenlijk lastig. Ouders hebben niet altijd het verstand om dat te beoordelen. Sommige zullen het kunnen onder bepaalde omstandigheden en andere totaal niet.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 15:23

Tja ik zou zeggen kind/pony vast maar ook de honden vast. Heb zelf honden en ik wil niet dat ook maar iemand daar hinder van ondervind. Ik kan niet garanderen dat mijn honden niet achter paarden aan zouden gaan dus gaan ze vast. Klaar.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:00

melanietje14 schreef:
Kinderen laat je niet met sporen rijden en helemaal niet los

Iets toevoegen zou fijn zijn...

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 02:08

Het was waarschijnlijk een veiligere keuze geweest om in dit geval de pony aan te lijnen. En ik begrijp ook heel goed dat een kind niet zo wijs is in het handelen van situaties als deze, maar dat neemt niet weg dat dit iedereen had kunnen gebeuren die te paard een buitenritje maakt. Dit was ook net zo hard de schuld van de eigenaren van die honden, ook al mocht je daar officieel je hond loslaten.

Ik heb, ergens, echt een hekel aan loslopende honden. Te paard, maar ook als ik zelf met de hond aan het wandelen ben. Wij hebben dus ook sinds kort een herder in huis gehaald. Sowieso laat ik hem niet los, hij is nieuw en ik weet nog niet precies wat wel of niet kan. Wel is ons verteld dat hij goed met andere honden, katten, kippen, koeien en paarden kan, hij komt immers van een boerderij af. Maar het is maar goed ook dat ik hem aangelijnd houd, want hij kan dus wel degelijk agressief op andere honden reageren. Het vervelende hiervan is dat als ik hier in het bos loop, ik negen van de tien keer wel loslopende honden tegen kom. En omdat ik niet weet wat mijn hond doet (hij reageert op iedere hond anders) houdt ik hem al extra dicht bij me en ben ik vrij duidelijk op mijn hoede. Toch laat het gros van de hondeneigenaren hun hond gewoon rondlopen, ook als deze mijn hond nadert. Dit kom ik te paard ook keer op keer weer tegen. De hond nadert mijn paard, ik heb geen fláuw idee wat deze doet. Mijn merrie reageert toevallig niet op de meeste honden, maar laat ik nou net een paard hebben die als de dood is voor honden. In mijn omgeving komt het helaas veel te vaak voor dat als ik een buitenrit maak, ik tig honden tegen kom die de eigenaren gewoon niet bij hun houden als ik passeer. Het lijkt mij vanzelfsprekend dat ongeacht of jouw hond iets doet naar paarden, je zorgt dat die uit de buurt van het paard blijft. Dit is het veiligst voor zowel de hond als het paard en de ruiter.

Zeker als je níet weet hoe je hond reageert ben ik van mening dat je deze aangelijnd moet houden tot je zeker weet dat hij geen onveilige situaties kan veroorzaken, uitzonderingen daargelaten (het blijven levende wezens). Ook al wisten de eigenaren van deze honden niet dat ze zo op de pony zouden reageren, ook al kwamen ze braaf terug toen ze hen riepen, het is nog steeds hun fout dat de honden achter die pony aan gingen. En geloof mij nou, als zo'n situatie gebeurd, aangelijnd of niet, loopt het nooit fijn af. Het mag dan wel een Shetlander zijn, maar een pony of paard die achterna gezeten wordt door een roofdier houd je niet. Of schoppen de hond zijn hersenen in. Dat betekent niet dat paps haar niet beter had kunnen aanlijnen, maar IMO maakt het vaak weinig verschil in deze situaties.

Daarnaast kun je er vaak vanuit gaan dat als de kinderen met paps aan het rijden zijn, paps vrij weinig weet van etiquette als ruiter. Dat ze sporen droeg en in draf voetgangers passeerden is in mijn ogen meer een gebrek aan "opvoeding" qua paardrijden. Toen ik 6 was wist ik dit ook nog niet, maar een jaar later had ik dat van mijn moeder geleerd, alleen had ik het geluk dat mijn moeder zelf altijd heeft paardgereden. Daar kun je dus veel over zeggen, maar wie weet wist deze man echt totaal niet wat hij nou eigenlijk aan het doen was.

Kimmie1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 00:52

Ik vind dit heel onverantwoordelijk van de vader. Hij moest die pony vasthouden aan een halstertouw. Een kind van 6 jaar heeft nog niet de ervaring van te kijken, dus dan hou je zeker je kind vast. En hier in Belgie mogen wij helemaal niet op het strand in een drukker periode. Alleen als iedereen van het strand af is, of in de winter