ten einde raad: toch stout paard?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

luffwinny

Re: ten einde raad: toch stout paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 22:08

Ik zou ook eerst foto's maken , dan weet je gelijk waar je aan toe bent en kan je zonder je schuldig te voelen werken aan het probleem en dan is dat uitgesloten . Mijn paard kwam ook elke keer in verzet, van alles erbij gehad , fysio , ander zadel , tandarts , osteopaat iedereen dacht dat het wel beter zou worden daarna niemand vond foto's nodig ( mijn paard kan erg goed bewegen en ook werden we geregeld eerste ondanks het verzet, hij kon de ene dag super lopen en dag erna was het niks ). Toen zijn we naar de kliniek gegaan en daar kwam kissing spines uit en nog meer dingen . Dit paard wou zo graag werken dat ik spijt heb dat we niet gelijk foto's zijn gaan maken , dat zou paard veel leed hebben gespaard en veel geld. Hebben er echt van geleerd dat er eerst foto's worden gemaakt.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 22:27

Jeetje TS, zet dat paard nou maar op de foto.
Het lijkt alsof je bokt probeert te gebruiken om 'goed te praten' dat jij liever hebt dat het een gedragsprobleem is ;-)

Niet dat ik dat niet snap, ik begrijp dat dat voor jouw 'beter' lijkt dan toegeven dat je een medisch slecht paard hebt. Maar denk nou eens aan het dier. Zijn gedrag doet zwaar vermoeden dat hij pijn heeft. Een paard wordt niet zomaar levensgevaarlijk, dat heeft bijna altijd een reden. De kans dat jouw paard bij die 99% hoort die vervelend wordt door pijn is een stuk GROTER dan dat hij bij die 1% hoort die met losse stoppen is geboren.....

Daarnaast geeft een paard verder slecht aan dat ie pijn heeft, dat zit in de aard van het beestje. Dus moet jij als eigenaar extra alert zijn op 'kleine' veranderingen in het gedrag of afwijkend gedrag.

Het feit alleen al dat hij het soms wel en soms niet doet zegt eigenlijk al genoeg, dan heeft het dus niets met karakter te maken.

Of zet hem met pensioen als je er geen geld aan uit wilt geven, of zorg voor goede foto's + bloedonderzoek. Maagzweren kunnen heel pijnlijk zijn en het is echt gemeen om te zeggen 'ja hij eet dus het zal wel'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 22:30

Ik heb je berichten nagelezen, sorry daarvoor. Maar al je berichten wijzen voor mij op een lichamelijk gebrek.

Zet hem op de foto en bespaar een hoop geld. Zijn de foto's van de hals en rug goed? Zadelmaker erbij. Daarna, als alles goed blijkt te zijn ga je pas aannemen dat het dominantie is. Je wil toch niet achter met veel spijt blijven zitten omdat je hem misschien pijn aan het doen bent?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 08:01

Naar mijn idee bestaan zomaar stoute paarden niet ( zie je topic-titel). Ik zou er toch echt voor gaan een goede paardenkliniek te raadplegen, aangezien ik vermoed dat je uit België komt, kan ik je de volgende klinieken wel aanraden: http://www.bosdreef.be/ Moerbeke, http://www.demorette.be/ Asse
http://www.equitom.nl/ Meldert, http://www.ugent.be/di/laim/nl/dierenkl ... iniekpaard Merelbeke.
http://www.paardenverzekering.be/_docs/klinieken.pdf klinieken die door een paardenverzekering in België zijn goedgekeurd.

Natuurlijk is een kliniek verder weg dan een plaatselijke DA die bij je om de hoek woont, maar de kennis over paarden en de ziektes die paarden kunnen hebben is ook veel groter. Ik zou hem hoe dan ook eerst medisch helemaal doorlichten en pas als daar niets uitkomt, het op gedraag gooien. Dat kost wel wat, maar als je eerst Jan en alleman erbij haalt en daarna alsnog het medische circuit in gaat kost het je nog meer. Een paard gedraagt zich niet zomaar zo, ook niet als het wisselt. Ik wil je wel heel veel sterkte wensen met het uitzoeken wat er mis is.

Eroslaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 12:04

excuseer als het zo overkomt, maar ik ga zeker mijn paard op foto zetten... Ik probeer niets goed te praten of op slecht karakter te laten wijzen, het is alleen niet zo simpel als je geen vervoer hebt enzo meteen in een kliniek terecht te komen.

Ik vroeg gewoon naar dat freestylen om de tijd tot en met de foto's te overbruggen... Omdat die hete brok toch iets doet van werk dan en hij niet belast word met rijden...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:12

Simpelman schreef:
Er worden op het moment paarden gefokt die de voorbenen hoog opsmijten in de uitgestrekte draf, daar is vraag naar....
Dit doen paarden/veulens wanneer de rug holgetrokken wordt en de hals hoog gedragen.

Vroeger ook al hoor.
Die noemen we tuigers :+

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:17

Maar dan nu met volbloedeigenschappen voor de hogere dressuur.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:18

Simpelman schreef:
Maar dan nu met volbloedeigenschappen voor de hogere dressuur.

Heb ik staan... tuiger x anglo-arabier, maar is ook niet de makkelijkste combi :D

Edit:
Maar ik weet wat je bedoeld hoor.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:27

Paard van TS valt niet bepaald onder het type voorbeenzwaaier.

Had je met dit paard ook niet eerder problemen dat hij hengstengedrag toonde dat moeilijk corrigeerbaar was?

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:32

Eroslaris,

wat een rotsituatie. Ik heb vanalles voorbij zien komen, maar duidelijkheid heb je nog niet geef je aan, terwijl je graag in ieder geval wat met hem wilt doen. ook KS is geregeld voorbij gekomen, mogelijk door een verkeerde houding door zijn zere knie.
Mijn vorige paard is ingeslapen door KS, hij was pas 5. Bij hem was het een gevolg van een breuk in zijn hals die nergens op een foto te zien was en er pas bij een echo uit kwam. KS kan wel degelijk een rijtechnisch probleem zijn, maar de oorzaak kan ook heel goed fysiek zijn, zoals bij de jaarling die werd genoemd. Er kunnen natuurlijk nog heel veel andere dingen aan de hand zijn, maar als je vermoed dat het uit zijn rug komt, kun je wel degelijk onbelast trainen. Ik zou dan wel zeker willen weten dat zijn been goed is. Mogelijk kun je een goede thermograaf laten komen, zodat je weet in welke richting je moet zoeken?
Mocht hij Ks (of iets anders in zijn rug) hebben, is het juist belangrijk dat hij wordt getraind. Ga lekker longeren met een (los) bijzetje maar nog liever dubbele lijnen, werk aan de hand, ga stukken met m wandelen als dat veilig is. Maar sluit wel eerst uit dat er niks in zijn benen zit. Er zijn een aantal instructeurs die zich richten op dit soort paarden en je mogelijk goed kunnen helpen.
Hier in NL hebben we e-digit, die komen op locatie voor rontgen-foto's. Maar ook daar zie je niet alles op, zoals bij mij. De foto's van E-digit waren overigens helderder dan die van de kliniek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 16:09

danoesje schreef:
. Mogelijk kun je een goede thermograaf laten komen, zodat je weet in welke richting je moet zoeken?

Thermografie kun je geen röntgenologische beperkingen mee opsporen. Ik heb mijn paard meerdere malen thermografisch laten controleren en was daar destijds zoooo blij een positief over... totdat op de rontgen mijn paard PIJN bleek te hebben (spat, ocd), en totaal niet op plekken die op de thermografie te zien waren. (thermograaf was dierenarts ook, overigens). Ik zou thermografie dus extra geld weggooien vinden.

Citaat:
Mocht hij Ks (of iets anders in zijn rug) hebben, is het juist belangrijk dat hij wordt getraind. Ga lekker longeren met een (los) bijzetje maar nog liever dubbele lijnen, werk aan de hand, ga stukken met m wandelen als dat veilig is.

Ik zou in overleg met de dierenarts dingen gaan doen, afhankelijk van wat hij waar precies zou hebben (als dat zo zou zijn, wat ik niet hoop natuurlijk), en niet zomaar op dit boktadvies afgaan..

Eroslaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 20:10

Sizzle schreef:
Paard van TS valt niet bepaald onder het type voorbeenzwaaier.

Had je met dit paard ook niet eerder problemen dat hij hengstengedrag toonde dat moeilijk corrigeerbaar was?

Ja ik had problemen met zijn gedrag en vooral aan de hand, hij had geen respect voor mij of voor mijn materiaal, ook longeren was een grote ramp, constant proberen baas zijn. Inmiddels is hij gestopt met alles kapot bijten, loopt ie lekker aan de longe zonder protesteren en draaien en bokken en heeft hij wel respect voor mij als ik naast hem sta of hem ga halen op de weide enzo...

oja, gisteren zijn de mensen toevallig eens langsgekomen die op hetzelfde moment een paard gekocht hebben van dezelfde eigenaar. Hun paard was ook erg bijterig en dominant maar is dit inmiddels ook afgeleerd, gemiddeld 1x om de 2 weken vloog er iemand af, ze hebben toen ook de rug laten behandelen en nu is dit over. Ze zeiden dat mijn paard super veel rustiger was en braver was geworden haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 23:02

Ga je nu ook foto's laten maken?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 23:50

Eroslaris, lastige situatie blijft het sowieso! Allereerst goed dat je verder zoekt, en er iets aan wil gaan laten doen! Het vervoersprobleem herken in ook hier. Mijn paard toonde ook wat verzet (weliswaar niet zo heftig gelukkig), maar bleek ook een fikse blokkade in zijn rug te hebben. Nu zijn we weer rustig aan aan het trainen, ook veel vanaf de grond, en gaat hij steeds beter weer. Toch doet dit verhaal van jou me wel aan KS denken, al hoeft het niet zo te zijn. Dominantie sluit ik ook zeker niet uit dat dit er een rol in speet, maar ik denk dat het meer is dan dat. Om hem bezig te houden zou je inderdaad grondwerk kunnen doen (a la emiel voest) en bijvoorbeel wat simpele vrijheidsdressuur oefeningen. Dubbele lijnen longeren of rechtrichten zou ik mee wachten tot je weet of zijn rug okee is, om evt. schade te voorkomen.
Verder lekker wandelen buiten als dat een optie is, andere omgeving is goed voor het koppie :)
Houd je ons beetje op de hoogte?

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 08:37

WildWIngs, ik zei ook Richting. Daarmee bedoel ik te zeggen dat als er een flinke reactie zit op een bepaalde plek, je mogelijk in eerste instantie alleen daar foto's van zou moeten maken. Wat jij zegt over een thermografie is zeker waar, maar ook op een foto zal lang niet alle problematiek naar boven komen helaas...
Ik geloof overigens dat in veel gevallen stilzetten meer stuk maakt dan rustig (onbelast) in beweging houden, tenzij je natuurlijk bijv een peesblessure hebt. Absoluut eens dat een dierenarts uitsluitsel moet geven, maar soms rennen we daar met zijn allen ook te snel naartoe...

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 08:49

Thermografie is leuk als je een gezond paard hebt en je wil weten of het zadel ergens drukt. Dat is niet om medische problemen op te sporen.
Osteopatie is géen diergeneeskunde! Het valt onder de alternatieve geneeswijzen, ook wel kwakzalvers genoemd, er is géen controle op, geen tuchtcommissie voor, iedereen mag zich osteopaat noemen. Dus dat is leuk als je paard een keer een beetje stijf is en je wil niet teveel geld uitgeven. Maar echt medische problemen er mee opsporen of behandelen? Ik zou er niet aan beginnen.

Ga gewoon naar een échte dierenarts/kliniek en laat je paard goed doorlichten. Zij hebben de middelen om echt in je paard te kijken en laat tot die tijd het dier gewoon op de wei staan in plaats van allerlei dingen te bedenken die je nog wel met hem kan doen. Zo'n paard ligt er echt niet wakker van dat ie even niks hoeft.

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 11:34

Waves schreef:
Thermografie is leuk als je een gezond paard hebt en je wil weten of het zadel ergens drukt. Dat is niet om medische problemen op te sporen.
Osteopatie is géen diergeneeskunde! Het valt onder de alternatieve geneeswijzen, ook wel kwakzalvers genoemd, er is géen controle op, geen tuchtcommissie voor, iedereen mag zich osteopaat noemen. Dus dat is leuk als je paard een keer een beetje stijf is en je wil niet teveel geld uitgeven. Maar echt medische problemen er mee opsporen of behandelen? Ik zou er niet aan beginnen.

Ga gewoon naar een échte dierenarts/kliniek en laat je paard goed doorlichten. Zij hebben de middelen om echt in je paard te kijken en laat tot die tijd het dier gewoon op de wei staan in plaats van allerlei dingen te bedenken die je nog wel met hem kan doen. Zo'n paard ligt er echt niet wakker van dat ie even niks hoeft.

Ho ho, en thermografie is zeker wel nuttig! Wij waren ten einde raad en wisten niet meer wat we moesten doen. En doormiddel van een thermografie wisten wij precies wat mijn paard mankeerde. Van daaruit konden we dan ook eindelijk verder!

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 11:58

Waves, ik snap je insteek, maar even een rondje kliniek is wel echt serieus geld. Ik snap dat niet iedereen dat zomaar op kan brengen voor 'vage' klachten. Als je er via een thermo achter kan komen in welk gebied je mogelijk moet zoeken, kan dat het aanzienlijk makkelijker en ook goedkoper maken. Ben het eens met wat je zegt dat iedereen zich maar thermograaf kan noemen en dat de uitslagen lang niet altijd betrouwbaar schijnen te zijn, mede door externe invloeden.
Melanie, ben wel benieuwd naar wat jouw paard had?
Wat osteopathie betreft: ligt er natuurlijk wel aan wie je erbij haalt. Er zijn wel degelijk een aantal goed opgeleide osteopaten die bijvoorbeeld ookal dierenarts zijn. En kwakzalverij of niet, mijn paard is er toch goed van opgeknapt terwijl ik ook voor de osteo al een paar weken longewerk had gedaan :)
Ben wel eens dat je eerst moet gaan zoeken naar de oorzaak voor je gaat behandelen, maar dat moet allemaal wel binnen je mogelijkheden liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 12:03

Met thermografie ga je niet altijd de juiste probleem gebieden zien, dat zie je alleen maar als er een actief probleem aanwezig is. Als het paard wel kissing spines heeft hoeven deze absoluut niet naar boven komen met een thermografie, het kan namelijk heel goed zijn dat ze er al zitten maar momenteel niet actief zijn, oude schade dus. Doet niet minder pijn, maar hoeft geen ontstekingsreactie te hebben.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 17:16

Mss heb ik erover gelezen, maar is de osteo inmiddels langs geweest? Want als het paard helemaal los blijkt in de rug, lijken foto's voor KS me weggegooid geld.

Met thermografie hier ook mindere ervaringen: een oudere merrie had volgens de thermograaf blokkades in de rug, maar voorbenen waren ok, geen hotspots, hoewel ze overduidelijk kreupel was. Na röntgenfoto's bleek ze wel degelijk artritis te hebben, dat had duidelijk moeten te zien zijn op thermografie, want ontsteking geeft warmte bij mijn weten.

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 18:13

Bij ons is alles gevonden! Echter gaat m'n oude paard nu was naar de eeuwige groene weides

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 18:15

melanie0906 schreef:
Waves schreef:

Ho ho, en thermografie is zeker wel nuttig! Wij waren ten einde raad en wisten niet meer wat we moesten doen. En doormiddel van een thermografie wisten wij precies wat mijn paard mankeerde. Van daaruit konden we dan ook eindelijk verder!

Maar het is alleen maar vage indicatie, daarna zal je toch verder moeten graven, dus bij die kliniek kom je toch..
Want geen plekken met thermografie zegt niet dat er niets zit en wel plekken moet je nog zien uit te vinden wat er zit.
Dus in mijn ogen alleen maar leuk voor erbij, niet leidinggevend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 18:10

Hoe gaat het nu met je paard :)? Is hij nog steeds weer wat makkelijker zoals (volgens mij) de 21e?