Paard hangt voor de 2e keer rodeostier uit, wat te doen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 20:21

Mijn paard heeft soortgelijke acties gehad onder het zadel... Het betreft hier wel een jong paard (toen 4 jaar.. 1.76 hoog) Maar paard heeft vanaf dag 1 onder het zadel nooit een stap verkeerd gezet. Op een jeugdig bommetje maken bij het inrijden na dan , maar niks heftigs wat niet uit te zitten viel. Tot begin dit jaar , dit gebeurde de eerste keer met mij erop tijdens het rijden zomaar vanuit het niets. Ook mijn paard had haar oren strak naar voren , ze bleef even door rennen toen ik er eenmaal naast lag maar daarna kwam ze al snel weer bij de mensen staan en knuffels halen. Eerste keer heb ik hier niet veel bij nagedacht , dacht zal wel geschrokken zijn van de pony die erbij liep in de bak die ook ineens aan de kletter ging (klieren). Maar 3 weken erna is ze met mijn verzorgster aan het stieren gegaan , zo erg dat me instructie er behoorlijk van schrok , het gebeurde tijdens het instappen al en er was verder totaal geen aanleiding van buitenaf. In de omgang was ze overigens nog steeds het zelfde enorm lieve paard.

Ik heb haar toen even rust gegeven (ik had een zwaar gekneusde rug en me verzorgster durfde niet meer) , veel gelongeerd .. proberen uit te vogelen wat er aan de hand was. Osteopaat erbij gehaald , haar rug en bekken zaten finaal vast en zadel was rond uit belachelijk aangemeten blijkbaar. Na 2x behandeling van de osteopaat , 2maanden gelongeerd te hebben en een nieuw aangemeten zadel kan ik zeggen dat mijn paard nu weer loopt als een zonnetje. Tot de dag van vandaag nog niet 1 kleine vlucht reactie gevoeld en geen rare fratsen meer.

Zegt natuurlijk niet dat het bij ieder paard het zelfde is , maar de kans dat het probleem daar zit is aanwezig. :j

zodiacje

Re: Paard hangt voor de 2e keer rodeostier uit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 13:38

Als je een nieuw paard koopt is de zadelmaker toch sowieso een van de eersten die je erbij haalt?
Weet jij veel wanneer dat zadel voor het laatste passend is gemaakt.

Ik vind dingen als zadelmaker, tandarts en eventueel osteo echt standaard mensen die je zo nu en dan bij je paard haalt.

Ik zou hen ook zonder rodeo al gebeld hebben...

Zorg gewoon dat alle voorwaarden goed zijn om lekker te gaan trainen dus laat je paard nakijken en indien nodig daarna op de foto zetten en beslis daarna verder.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 17:01

Ts hoe gaat het nu met je paard, ben je al wat wijzer?

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 17:06

Je zegt dat je een instructrice hebt, kan die er niet een keer op?

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 17:15

Ik heb nooit gezegd dat ik een instructrice heb! die heb ik juist niet!

Ik heb er nog steeds niet op gedurft.. := -O-

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 17:16

Wat jammer joh maar ik kan me dat wel voorstellen. Ga je nog wat ondernemen om zaken uit te sluiten?

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 17:25

Ik mag hopen dat je met een opstapkrukje opstijgt, en niet zo op paard klimt, want dat geeft ook vaak pijn.....vooral als ze zo groot zijn.

En dat zou wegstappen verklaren.

Ik gebruikte opstap bij al mn paarden en ze blijven dan mooi stilstaan, want je irriteert ze niet...pijn is wel een trigger om te gaan bokken..

En zadel laten checken door iemand die dr echt verstand van heeft!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 21:32

Doe je nu helemaal niks met hem?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 21:45

Heb haar via PB gesproken, ze longeert hem wel gewoon met enige regelmaat, hij doet dan niet gek. Laten checken van zadel zit in de planning. Ik heb haar aangeboden eens mee te kijken ook, en ga begin augustus die kant op.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 21:50

Best idd hulp inroepen (maar die is al onderweg heb ik begrepen :) ). Kan zijn dat het paard de eerste keer overreageerde op een kleinigheid, en daarna gedacht heeft: aha, dit is een goed truukje om onder het werk uit te komen.

Maar zadel checken is idd geen overbodige luxe: veel mensen leggen bijv. het zadel te ver naar voor, en het paard kan ook wat in model veranderd zijn (uitgezet door weidegang bijv.).

Verder vertrouwen opbouwen op de grond, ook eens longeren met zadel, en al eens rondkijken voor een dappere ruiter in de buurt, want als je met schrik opstijgt, voelt ie het zo en doet ie het wss weer. En ga al es op een opstapje staan naast hem en leer hem stilstaan ernaast als je aan het zadel friemelt, zal de zaken al vergemakkelijken bij het opstijgen, want de meeste ongevallen gebeuren met paarden die vertrekken bij het opstijgen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 21:53

Dat is aardig van je darkadia en inderdaad slim om het zadel na te laten kijken.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 21:54

Ons paard was hartstikke lief en in een keer vanuit het niets begon hij te steigeren en bokken. Bleek een wolfstandje te zijn. Dit is verholpen en daarna heeft hij nooit meer zo gereageerd. Echt iets heel "simpels" eigenlijk maar kan best erge gevolgen hebben met rijden van het paard. Dus iemand even naar de tanden laten kijken hoeft geen overbodige luxe te zijn mocht het zadel gewoon in orde zijn.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 05:17

Ik ben blij dat je er iemand bij hebt (en dan iemand die er niet meteen van uit gaat dat het paard dit doet uit testgedrag). Ik denk ook dat het iets lichamelijks gaat zijn of aan het zadel gaat liggen. Testgedrag gaat nooit van goed gedrag naar ineens bokken tot je er uit ligt. Dat bouwt langzaam op.
Ook zal het bij testgedrag meestal pas beginnen als je meer vraagt dan stap. Dat je paard begint te lopen vanaf dat je wilt opstappen en begint te bokken vanaf dat je in het zadel zit, zegt mij dat het pijn is.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 05:30

Heb je al gevonden waar het probleem zit?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 09:34

Heel benieuwd wat er met je paard aan de hand was?

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:02

Paard staat niet meer in profiel van TS dus ze zal hem wel niet meer hebben :Y)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:09

Dat zag ik maar dat maakt het misschien makkelijker om te zeggen wat het paard dwarszat. Ik heb het topic toen gevolgd en kwam het nu weer tegen en was toch benieuwd hoe het afgelopen was..

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:42

Omdat Ts zei dat het met opstappen gebeurt, dacht ik, misschien stapte de vorige eigenaresse wel met krukje op. Tijdens het opstappen schuift het zadel naar links en misschien knelt ie dan wel heel gemeen. Als Ts zwaarder is dan de vorige eigenaresse of misschien wat onhandiger opstapt zou dat misschien wel een oorzaak kunnen zijn

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 11:38

ik las de reacties en klikte het topic gewoon weer weg, 1 minuut later:
''wacht eens even, was dat niet mijn topic?!''
helemaal niet doorgehad _O-

Kimber is inderdaad verkocht, niet alleen omdat het vertrouwen er niet was, maar ook omdat ik een grote liefde heb voor springen en hij dit vreselijk bleek te vinden.
De echte oorzaak zijn we niet meer achter gekomen, ik denk toch dat het gewoon 2 keer gekkigheid was, want het is daarna ook niet meer gebeurd.
Hij is nu naar een ''manege'' toe waar hij de lange buitenritten mag verzorgen. (geen lessen)
En voor zover ik van daar gehoord heb doet hij het super!

Ik heb onderhand een nieuw vriendje gevonden die mijn liefde voor springen deelt!