darkadia schreef:Dan ben ik wel benieuwd hoe in jouw visie een recreatieruiter anders nageeflijk rijdt dan een dressuurruiter? In beide gevallen werk je volgens mij aan het activeren van de achterhand, en dus de motor. Natuurlijk gaat een dressuurruiter verder in die training naar meer oprichting dan een recreatieruiter, maar nageeflijk rijden zonder activiteit van de achterhand is naar mijn mening onmogelijk. Een paard wat correct nageeft bolt zijn rug wat, en kantelt het bekken licht.
Niet.
Maar nageeflijkheid is niet 'aan de achterhand werken'. Het gaat om ontspanning en aanspanning. Activiteit. Verder doet de achterhand nog niets en dat hoeft ook niet. Daar is training, kracht en tijd, voor nodig.
LoveUggs schreef:Ja ik vind van wel. Dressuur is de basis van alles. Voor de receatieruiter, de springruiter, voor iedereen. Dus ja, ik vind dat iedereen dressuur mee moet pakken.
Om in te gaan op de discussie 'nageeflijk en de achterhand' zonder activiteit kan je niet nageeflijk rijden. Een ruiter dat recreatief rijd en zijn paard in zijn ogen nageeflijk rijd, maar niks doet met activiteit; dan rijd je je paard niet nageeflijk maar in de krul. Kort gezegd; je paard loopt niet met een ontspannen rug en aangespannen buikspieren maar met een weggedrukte rug. Gevolg? Rugklachten!
Zonder activiteit, en dus actief gebruik van de achterhand, waarbij het paard wat meer gaat 'zitten' heb je geen nageeflijkheid. Die activiteit bereik je alleen maar door overgangen te rijden en te schakelen. Dit hoeft nieteens perse in een bak maar dus ook buiten. Pas dan zou je paard de motor van achter aanzetten. Paard zou met meer kracht gaan lopen, het achterbeen meer onder de massa plaatsen en dus de buikspieren aanspannen en de rugspieren ontspannen.
Verder las ik iets over het op de voorhand lopen en activiteit. Kan de post niet zo snel terug vinden helaas maar het ging over het feit dat een paard op de voorhand kan lopen en toch actief kan zijn. Dit kan dus niet. Laat ik het even zo zeggen; de meeste paarden zijn gebouwd 'op de voorhand'. Je zult de meeste paarden ook op de voorhand zien lopen. Dit is zonder het gewicht van de ruiter niet zo heel erg want het stukje belasting is er niet. Maar een paard dat op de voorhand loopt 'loopt de grond in'. Als je een lijn zou trekken zou je zien dat de lijn schuin naar de grond wijst. Dit betekend dus dat het paard niet actief is. Als ruiter zijnde zit je in/op het midden van je paard. Als je paard dus altijd al op de voorhand loopt zou er meer gewicht komen op de voorhand. Het paard moet dus de rug oprekken (ontspannen) en de buikspieren aanspannen om dat gewicht te verdelen en van achter meet gaan dragen. Als je dit correct voor elkaar hebt, en je trekt nogmaals die lijn, zou dit een stijgende lijn zijn. Dit betekend dus meer gewicht op de achterhand en het paard zou gaan dragen.
Wat gebeurd er als het paard vanuit daar gaat nageven? De rug word dus nog 'langer' rugspier word opgerekt, en de ruiter kan een stuk lekkerder zitten.
Dus voor de receatieruiter dat denkt dat hij zijn paard enkel nageeflijk hoeft te rijden; uiteindelijk word je paard er niet beter van als je niks doet met wat ik hierboven vertel. Je kan dan je paard net zo goed met zn hoofd op 'eigen niveau' laten lopen want dit is dan misschien nog wel beter voor zijn rug.
De een zou zeggen dat dit verdere dressuur is, wat het ook echt wel is. Maar voor diegene die hun paard nageeflijk willen rijden is dit basis.
Loveuggs, een paard gaat niet zomaar horizontaal lopen als je activiteit vraagt. Daar moet het paard kracht voor ontwikkelen. Het is niet enkel die lijn waar jij het over hebt. Tot het stadium waarin het paard daadwerkelijk horizontaal loopt, kan het paard wel degelijk nageeflijk lopen, mét activiteit. Je stukje is duidelijk gebaseerd op alleen maar theorie. Dat is te zwart wit.