Dressuur verplicht naar je paard?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Vind je dat je verplicht bent naar je paard toe hem dressuurmatig te trainen?

Ja
398 (79%)
Nee
98 (19%)
Weet ik niet..?
7 (1%)

Totaal aantal stemmen: 503

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 23:20

darkadia schreef:
Geryon schreef:
Waarom toch die achterhand steeds? Het verplichte stukje dressuur hoeft in mijn ogen niet verder te gaan dan het paard negeeflijk te laten lopen. Dat kan prima in het stadium dat het paard nog op de voorhand loopt. Het zal wel weer dat theoretische bokt gedoe zijn dat je alleen maar die achterhand eronder moet zetten en het paard dan vanzelf goed loopt.

Omdat de motor nu eenmaal achter zit en die nageeflijkheid ook van achter uit moet komen...

En uiteraard is het niet zo dat een paard wat zijn achterhand gebruikt direct goed loopt, die kunnen nog steeds allerlei scheefheden hebben. Maar de achterhand is wel meer gebouwd om gewicht te dragen dan de voorhand (zoals ergens in mijn eerdere post ook genoemd, maar weet niet of dat die verdwenen post was :') )

Er is imo een groot verschil tussen 'de achterhand gebruiken' en 'op de achterhand zijn'. Het eerste is een voorwaarde voor de basisdressuur, staat de motor niet aan, dan kan er ook niets goeds gebeuren in de rest van het lichaam. Bij de ander is er al sprake van horizontale rechtheid en dat is imo pas tegen de tijd of nadat je het paard verticaal recht, sterk en soepel hebt. Maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke visie.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 23:42

darkadia schreef:
Geryon schreef:
Waarom toch die achterhand steeds? Het verplichte stukje dressuur hoeft in mijn ogen niet verder te gaan dan het paard negeeflijk te laten lopen. Dat kan prima in het stadium dat het paard nog op de voorhand loopt. Het zal wel weer dat theoretische bokt gedoe zijn dat je alleen maar die achterhand eronder moet zetten en het paard dan vanzelf goed loopt.

Omdat de motor nu eenmaal achter zit en die nageeflijkheid ook van achter uit moet komen...

En uiteraard is het niet zo dat een paard wat zijn achterhand gebruikt direct goed loopt, die kunnen nog steeds allerlei scheefheden hebben. Maar de achterhand is wel meer gebouwd om gewicht te dragen dan de voorhand (zoals ergens in mijn eerdere post ook genoemd, maar weet niet of dat die verdwenen post was :') )

Hoe komt die nageeflijkheid van achter dan?

Activiteit is wat nodig is. Die achterhand waar jij het over hebt komt pas later.

Edit: ik lees nu dat jij dressuur ook juist belangrijk vind om het verzamelen, of in ieder geval het horizontaal zijn. Dan snap ik je reactie. Vergeet het eerste deel van mijn reactie maar, ik had het over een veel lager niveau. (Omdat er imo ook niet meer dan dat nodig is voor recreatieruiter

darkadia

Re: Dressuur verplicht naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 06:46

Dan ben ik wel benieuwd hoe in jouw visie een recreatieruiter anders nageeflijk rijdt dan een dressuurruiter? In beide gevallen werk je volgens mij aan het activeren van de achterhand, en dus de motor. Natuurlijk gaat een dressuurruiter verder in die training naar meer oprichting dan een recreatieruiter, maar nageeflijk rijden zonder activiteit van de achterhand is naar mijn mening onmogelijk. Een paard wat correct nageeft bolt zijn rug wat, en kantelt het bekken licht.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 07:33

Ja ik vind van wel. Dressuur is de basis van alles. Voor de receatieruiter, de springruiter, voor iedereen. Dus ja, ik vind dat iedereen dressuur mee moet pakken.

Om in te gaan op de discussie 'nageeflijk en de achterhand' zonder activiteit kan je niet nageeflijk rijden. Een ruiter dat recreatief rijd en zijn paard in zijn ogen nageeflijk rijd, maar niks doet met activiteit; dan rijd je je paard niet nageeflijk maar in de krul. Kort gezegd; je paard loopt niet met een ontspannen rug en aangespannen buikspieren maar met een weggedrukte rug. Gevolg? Rugklachten!

Zonder activiteit, en dus actief gebruik van de achterhand, waarbij het paard wat meer gaat 'zitten' heb je geen nageeflijkheid. Die activiteit bereik je alleen maar door overgangen te rijden en te schakelen. Dit hoeft nieteens perse in een bak maar dus ook buiten. Pas dan zou je paard de motor van achter aanzetten. Paard zou met meer kracht gaan lopen, het achterbeen meer onder de massa plaatsen en dus de buikspieren aanspannen en de rugspieren ontspannen.

Verder las ik iets over het op de voorhand lopen en activiteit. Kan de post niet zo snel terug vinden helaas maar het ging over het feit dat een paard op de voorhand kan lopen en toch actief kan zijn. Dit kan dus niet. Laat ik het even zo zeggen; de meeste paarden zijn gebouwd 'op de voorhand'. Je zult de meeste paarden ook op de voorhand zien lopen. Dit is zonder het gewicht van de ruiter niet zo heel erg want het stukje belasting is er niet. Maar een paard dat op de voorhand loopt 'loopt de grond in'. Als je een lijn zou trekken zou je zien dat de lijn schuin naar de grond wijst. Dit betekend dus dat het paard niet actief is. Als ruiter zijnde zit je in/op het midden van je paard. Als je paard dus altijd al op de voorhand loopt zou er meer gewicht komen op de voorhand. Het paard moet dus de rug oprekken (ontspannen) en de buikspieren aanspannen om dat gewicht te verdelen en van achter meet gaan dragen. Als je dit correct voor elkaar hebt, en je trekt nogmaals die lijn, zou dit een stijgende lijn zijn. Dit betekend dus meer gewicht op de achterhand en het paard zou gaan dragen.

Wat gebeurd er als het paard vanuit daar gaat nageven? De rug word dus nog 'langer' rugspier word opgerekt, en de ruiter kan een stuk lekkerder zitten.

Dus voor de receatieruiter dat denkt dat hij zijn paard enkel nageeflijk hoeft te rijden; uiteindelijk word je paard er niet beter van als je niks doet met wat ik hierboven vertel. Je kan dan je paard net zo goed met zn hoofd op 'eigen niveau' laten lopen want dit is dan misschien nog wel beter voor zijn rug.

De een zou zeggen dat dit verdere dressuur is, wat het ook echt wel is. Maar voor diegene die hun paard nageeflijk willen rijden is dit basis.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:27

darkadia schreef:
Dan ben ik wel benieuwd hoe in jouw visie een recreatieruiter anders nageeflijk rijdt dan een dressuurruiter? In beide gevallen werk je volgens mij aan het activeren van de achterhand, en dus de motor. Natuurlijk gaat een dressuurruiter verder in die training naar meer oprichting dan een recreatieruiter, maar nageeflijk rijden zonder activiteit van de achterhand is naar mijn mening onmogelijk. Een paard wat correct nageeft bolt zijn rug wat, en kantelt het bekken licht.

Niet. :)

Maar nageeflijkheid is niet 'aan de achterhand werken'. Het gaat om ontspanning en aanspanning. Activiteit. Verder doet de achterhand nog niets en dat hoeft ook niet. Daar is training, kracht en tijd, voor nodig.

LoveUggs schreef:
Ja ik vind van wel. Dressuur is de basis van alles. Voor de receatieruiter, de springruiter, voor iedereen. Dus ja, ik vind dat iedereen dressuur mee moet pakken.

Om in te gaan op de discussie 'nageeflijk en de achterhand' zonder activiteit kan je niet nageeflijk rijden. Een ruiter dat recreatief rijd en zijn paard in zijn ogen nageeflijk rijd, maar niks doet met activiteit; dan rijd je je paard niet nageeflijk maar in de krul. Kort gezegd; je paard loopt niet met een ontspannen rug en aangespannen buikspieren maar met een weggedrukte rug. Gevolg? Rugklachten!

Zonder activiteit, en dus actief gebruik van de achterhand, waarbij het paard wat meer gaat 'zitten' heb je geen nageeflijkheid. Die activiteit bereik je alleen maar door overgangen te rijden en te schakelen. Dit hoeft nieteens perse in een bak maar dus ook buiten. Pas dan zou je paard de motor van achter aanzetten. Paard zou met meer kracht gaan lopen, het achterbeen meer onder de massa plaatsen en dus de buikspieren aanspannen en de rugspieren ontspannen.

Verder las ik iets over het op de voorhand lopen en activiteit. Kan de post niet zo snel terug vinden helaas maar het ging over het feit dat een paard op de voorhand kan lopen en toch actief kan zijn. Dit kan dus niet. Laat ik het even zo zeggen; de meeste paarden zijn gebouwd 'op de voorhand'. Je zult de meeste paarden ook op de voorhand zien lopen. Dit is zonder het gewicht van de ruiter niet zo heel erg want het stukje belasting is er niet. Maar een paard dat op de voorhand loopt 'loopt de grond in'. Als je een lijn zou trekken zou je zien dat de lijn schuin naar de grond wijst. Dit betekend dus dat het paard niet actief is. Als ruiter zijnde zit je in/op het midden van je paard. Als je paard dus altijd al op de voorhand loopt zou er meer gewicht komen op de voorhand. Het paard moet dus de rug oprekken (ontspannen) en de buikspieren aanspannen om dat gewicht te verdelen en van achter meet gaan dragen. Als je dit correct voor elkaar hebt, en je trekt nogmaals die lijn, zou dit een stijgende lijn zijn. Dit betekend dus meer gewicht op de achterhand en het paard zou gaan dragen.

Wat gebeurd er als het paard vanuit daar gaat nageven? De rug word dus nog 'langer' rugspier word opgerekt, en de ruiter kan een stuk lekkerder zitten.

Dus voor de receatieruiter dat denkt dat hij zijn paard enkel nageeflijk hoeft te rijden; uiteindelijk word je paard er niet beter van als je niks doet met wat ik hierboven vertel. Je kan dan je paard net zo goed met zn hoofd op 'eigen niveau' laten lopen want dit is dan misschien nog wel beter voor zijn rug.

De een zou zeggen dat dit verdere dressuur is, wat het ook echt wel is. Maar voor diegene die hun paard nageeflijk willen rijden is dit basis.

Loveuggs, een paard gaat niet zomaar horizontaal lopen als je activiteit vraagt. Daar moet het paard kracht voor ontwikkelen. Het is niet enkel die lijn waar jij het over hebt. Tot het stadium waarin het paard daadwerkelijk horizontaal loopt, kan het paard wel degelijk nageeflijk lopen, mét activiteit. Je stukje is duidelijk gebaseerd op alleen maar theorie. Dat is te zwart wit.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:36

Ooh nee hoor. Je paard kan zeker nageeflijk lopen zonder dat stukje achterhand erbij, maar dat wil niet zeggen dat het correct is. Zwart wit is het niet, want ik ben er zelf ook continu keihard mee bezig. Je bereikt het niet zomaar, maar zwart wit is het niet, want zo werkt het nu eenmaal..

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:47

Eh wat?
Een paard dat op de voorhand loopt, duwt in je handen. Alles wat jij in je handen voelt is je paard er achter niet bij. De motor zal dus aan moeten.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:54

Starbreeze schreef:
Eh wat?
Een paard dat op de voorhand loopt, duwt in je handen. Alles wat jij in je handen voelt is je paard er achter niet bij. De motor zal dus aan moeten.

Nee.. Dan loopt het paard extreem op de voorhand.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:55

Ja kan zijn, maar nageeflijk rijden doe je toch echt van achter naar je hand toe rijden.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:57

LoveUggs schreef:
Ooh nee hoor. Je paard kan zeker nageeflijk lopen zonder dat stukje achterhand erbij, maar dat wil niet zeggen dat het correct is. Zwart wit is het niet, want ik ben er zelf ook continu keihard mee bezig. Je bereikt het niet zomaar, maar zwart wit is het niet, want zo werkt het nu eenmaal..

Zo kan je ook zeggen dat pas bij de verzameling de nageeflijkheid correct is. Want dan is dat stukje 'achterhand eronder' er echt.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 12:09

Sorry maar dat klopt gewoon echt niet. Daar werk je naar toe, maar ook bij het horizontale evenwicht rij je je paard van achter naar voren en vraag je het gewicht over 4 benen te verdelen, van verzameling is dan echt nog geen sprake.

Afbeelding

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 12:11

Starbreeze schreef:
Sorry maar dat klopt gewoon echt niet. Daar werk je naar toe, maar ook bij het horizontale evenwicht rij je je paard van achter naar voren en vraag je het gewicht over 4 benen te verdelen, van verzameling is dan echt nog geen sprake.

[ Afbeelding ]

Precies, en het middelste plaatje is wat ik bedoel. :j

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 12:14

Nee heb ik in gevuld ik heb niks met dressuren mijn paarden ook niet we rijden lekker buiten onder zadel of met de koets.paarden zijn in prima conditie en lekker soepel.lopen 24/7 buiten daar houden ze zich zelf wel soepel.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 12:15

Dressuur:
proces dat je (een dier) iets leert en laat uitvoeren

Voorbeelden: `Het doel van dressuur is op een evenwichtige manier het paard gehoorzaam aan de ruiter te maken.`,

Ja dus.... ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 12:26

Jullie verwarden in de praktijk plaatje 2 met plaatje 1. Dat is het hele punt. Op bokt is er nog een plaatje 0, het extreme op de voorhand lopen. Dan ga je naar plaatje 1 maar dat is alsnog op de voorhand ookal is het paard actief en lijkt het horizontaal en dus plaatje 2. Ik zie het op bokt all the time.

Blijgeestig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 12:32

Ik vind het niet. Zelf rijd ik freestyle en vind ik veel leuker dan dressuur.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 12:32

Geryon schreef:
Jullie verwarden in de praktijk plaatje 2 met plaatje 1. Dat is het hele punt. Op bokt is er nog een plaatje 0, het extreme op de voorhand lopen. Dan ga je naar plaatje 1 maar dat is alsnog op de voorhand ookal is het paard actief en lijkt het horizontaal en dus plaatje 2. Ik zie het op bokt all the time.

Precies, er zijn er heel wat die niet eens tot plaatje 1 komen. Was het maar zo'n feest. :+
Verder is - om het niet al te ingewikkeld te maken - er nog een verschil tussen nageven en nageeflijkheid :D

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 12:37

Nee, ik verwarde de LIJN van plaatje 2 en 3.
In de zin van op de voorhand bedoel ik plaatje 1. In de zin van activiteit en achterbeen gebruik bedoel ik plaatje 2. Plaatje 3 is pas de echte verzameling voor in de hogere dressuur. Maar ook op plaatje 2 gaat het paard meer zitten dan op plaatje 1. Plaatje 1 knalt hij gewoon op de voorhand.

Op de voorhand
Actief en op het achterbeen
En het zitten

Ik zie heel duidelijk verschil. En dit zijn de plaatjes die je hier boven ziet, maar dan in het echt.

Maar, er word wel afgeweken van het topic. Dressuur is wat dat betreft een groot begrip.
Het gaat om de basis dressuur die er bij elk paard in moet zitten. Het volte werk, ontspanning etc.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 12:37

Ik heb "ja" ingevuld. Zonder de discussie aan te gaan tussen goed en slecht dressuur rijden. Dat is subjectief.

Als ruiter verstoren wij het natuurlijke evenwicht en balans van het paard.
Door ervoor te zorgen dat het paard de buikspieren aanspant, kan de rug ons dragen.
Dressuur omvat echter niet alleen het gymnastiseren van het paard maar ook de gehoorzaamheid aan de hulpen (ook niet onbelangrijk als je boscrosser bent).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 12:43

LoveUggs schreef:
Nee, ik verwarde de LIJN van plaatje 2 en 3.
In de zin van op de voorhand bedoel ik plaatje 1. In de zin van activiteit en achterbeen gebruik bedoel ik plaatje 2. Plaatje 3 is pas de echte verzameling voor in de hogere dressuur. Maar ook op plaatje 2 gaat het paard meer zitten dan op plaatje 1. Plaatje 1 knalt hij gewoon op de voorhand.

Plaatje 1 is het natuurlijk evenwicht van het paard. Bij dit plaatje kan er al best nageeflijkheid zijn. Nageeflijkheid is niet alleen het loslaten van de kaak (nageven), maar omvat tevens het doorlaten van de ruiterhulpen van achteren naar voren.
Bij plaatje 2 is er al enige mate van verzameling. Het paard brengt iets meer gewicht naar de achterhand waardoor het in horizontaal evenwicht komt.
Bij plaatje 3 is er sprake van meer verzameling. Paard buigt in de sprong en brengt nog meer gewicht naar de achterhand, waardoor de voorhand zich opricht.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 12:45

Starbreeze schreef:

[ Afbeelding ]

Je bent je paard imo verplicht om dressuur te doen zodat je het middelste plaatje op zijn minst bereikt. Dit voor de gezondheid van het dier.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 12:50

Dat vind ik ook Azmay.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 13:00

Ik lees veel de woorden: activiteit, motor, zitten gaan, nageven en nageeflijkheid.
Wat ik nergens hoor noemen is het woord aanleuning.
Toch is de aanleuning de kern van alles.
Hier op wordt alles gebouwd.
Aanleuning is vertrouwen, kalmte, rust, ontspanning>losgelatenheid, voorwaarts gaan op aandrijvende hulpen, daaruit de hals willen laten vallen en zo in aanleuning komen.
Een paard in aanleuning, dat voorwaarts gaat, neemt meer gewicht op op de achterhand zonder direct actief te zijn of na te geven.

Een paard kan met een holle rug nageven, actief zijn, de motor aanzetten, gaan zitten (=buigen in de knie) en volkomen op de voorhand gaan.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 13:02

SinneJ schreef:
Ik vind inderdaad dressuur zo'n vertekende term.. moet een paard de kans krijgen eerst te leren wat de hulpen zijn en moet de nageeflijkheid en aanleuning bevestigd worden voor er eender wat gebeurd met het paard? Absoluut, maar dat gaat om communicatie. Wanneer dat in orde is en fijn aanvoelt, ga je vanzelf wel willen werken op de rest lijkt me... Het is ook gewoon leuk je paard wat in orde te krijgen vind ik :) maar vanaf welk punt ben je werkelijk met dressuur bezig? Zie onderschrift O:)

*\o/*

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 13:05

OK

+:)+