Rechtrichten. Het hoe en waarom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 23:35

AmoorM schreef:
Daar heb je gelijk in. Maar waarom moet je dan een theorie aanhangen? Als je 3 mensen hebt en 3 mensen zeggen wat anders, maar ze denken alle 3 gelijk te hebben. Dan kies je toch wat het beste voor jou paard is? En niemand omdat een MdJ of AdB dat zegt? Of omdat dat in het boekje staat.

Persoonlijk zou ik stukjes eruit halen waarvan jij denkt dat dat van toepassing is. ;)

Of een voorbeeld, je paard wilt geen juiste stelling aannemen en de theorie zegt dat je zus moet doen, maar tijdens het rijden verneem je zelf dat je beter zo kunt doen. Wat doe je dan? Luister je dan naar de theorie of naar je paard?

Ik kan mij niet voorstellen dat er één man of vrouw is die zegt dat het zus of zo moet en dat dit werkt voor alle paarden.

Juist, je probeert eens wat, je luistert naar je paard, je blijft eerlijk, werkt dit? Ja? Goed! Nee? Je probeert iets anders! Daar is het trainen voor.

Wel altijd fijn om een kundig iemand te hebben die mee kijkt en instructies geeft, die ziet namelijk hoe het eruit ziet. Daar is je les dus voor.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 23:38

Boek 'Van ruiter naar trainer' van Leandra Teunissen lezen. Staat alĺes in waarom je zou moeten recht richten en hoe, van basis tot hoger niveau.

En ja, soms (vaak) moet je dingen doen die niet logisch voelen. Daarom is de theorie over biomechanica zo enorm belangrijk. Je moet weten waarom je paard ergens vast houdt, waarom het uitbreekt op de grote volte linksom, waarom hij rechts vaak verkeerd aangalopeerd etc. Hoe kan je nu (een paardenlichaam) trainen als je niet eens weet waarom een paard doet wat hij doet.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 01:41

AmoorM schreef:
Een poos geleden toen ik net was begonnen bij mijn nieuwe instructrice zei ik dat we misschien met rechtrichten moesten beginnen omdat mijn paard waarschijnlijk scheef is. Mijn instructrice zei dat we daar standaard mee pakken in de trainen. Slangen voltes, lengte buigingen, balans ect ect.. Mijn andere instructrice precies het zelfde.

En zo hoort het naar mijn idee ook.
Rechtrichten is geen losstand onderdeel. En dat gevoel krijg ik wel bij de instructeurs die zich omschrijven als instructeurs die werken aan het rechtrichten.
RR is een voortvloeiing uit correct rijden vanaf het begin zoals simpelman al goed uitlegt.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 17:43

@bruintje : mooi verwoord...
ik vind het echt jammer,dat het correcte rijden niet meer geleerd wordt (maarja anders hadden de goeroes ook geen brood,knipoog) ,alleen is het met veel dingen zo inmiddels. Toen (weet niet hoe het nu is in Duitsland,ben al lang weg) heb je voordat je de eerste keer de weg op mocht met rijles,minimaal 3 lessen op een oeventerrein gehad om de auto leren kennen.Toen ik in 2001 hier in NL mijn rijbewijs haalde,moest ik meteen het verkeer in. Ik heb het toen tot verbazing van mijn instructeur ,geweigerd...even om die reden.
Zijn antwoord was: rij nu maar,ik doe wel de rest... sorry,maar voor mij dus b**oliebol want ik vind: je moet eerst de materie kennen en dan pas wat ermee doen...
Learing by doeing is leuk,maar gaat voor bepaalde dingen gewoon niet op... zoals ook bij paardrijden: ontbreekt de basis,kun je 1000 goeroes en stromingen volgen,zonder ook een cm resultaat te bereiken...

Nirvana_

Re: Rechtrichten. Het hoe en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 13:52

Ja, wij zijn actief bezig met het rechtrichten van de paarden. Bij de merrie is voor er een ruiter op is gekomen, eerst behoorlijk wat grondwerk, longeerwerk en werk aan de hand aan vooraf gegaan. Nu doen we het voornamelijk door oefeningen als schouderbinnenwaarts etc mee te nemen en daarmee eindeloos te varieren. Uiteraard altijd op de minder goede kant een keertje vaker dan de goede :+

Van ruiter naar trainer is inderdaad een verschrikkelijk fijn boek!