Rijden op zit, hoe doe jij dit?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe rijd jij een overgang van draf naar stap?

a: ik ga doorzitten
6 (1%)
b: ik ga doorzitten en knijp hierbij zachtjes in de teugels
93 (19%)
c: Ik ga doorzitten en gebruik mijn zit (bijv zwaarder maken/tempo vertragen)
232 (49%)
d: ik gebruik de teugels om te remmen
17 (3%)
e: ik gebruik mijn stemhulp (in combinatie met...)
59 (12%)
f: ik ga langzamer lichtrijden
55 (11%)
g: ik parkeer mijn paard standaard tegen het hek :')
11 (2%)

Totaal aantal stemmen: 473

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 11:04

Shadow0 schreef:
SergeantRoos schreef:
Wat een interessant topic! Ik leer op de manege altijd dat je een paard rijdt met zit en benen, de teugels zijn eigenlijk alleen een noodrem (en om netjes op verbinding te houden).

Maar waarom hou je verbinding?

Aparte vraag, waarom zou je geen verbinding houden met de mond?

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 11:14

Joolien schreef:
nontie schreef:
Meestal C, alleen paard valt nogal dood de laatste tijd zodra ik ga doorzitten dus even weer een aandachtspuntje

Dan zou je langzamer kunnen gaan lichtrijden en zo een aantal schijnovergangen maken zodat je paard voorwaarts blijft denken. Da gaat naar mijn idee makkelijker als je licht blijft rijden,.

Klopt! Ben ik met mijn instructrice ook mee bezig, maar in de wedstrijd kun je niet blijven lichtrijden als je moet doorzitten _O- .
(Ik had ook niet op wedstrijd kunnen gaan, maar had al ingeschreven en ging ook springen en 2 week voor de wedstrijd begon meneer stil te vallen zodra ik ging zitten..)

Zijn er hard mee aan het oefenen dus! :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 11:15

Joolien schreef:

Als je er eigenlijk niks mee wilt doen, en echt alles op de zit doet, waarom zou je het dan uberhaupt doen? Voor mijzelf kan ik het alleen maar beantwoorden omdat ik vanuit die verbinding wel degelijk dingen vraag. Het is niet alleen maar verbinding, maar ik doe er ook iets mee, aandacht vragen voor een overgang, stelling vragen...

Als je de verbinding hebt en je zit hebt en een goed contact hebt met je paard is dat milimeterwerk of minder. Het is heel subtiel. Je hoeft niet aan de teugels te gaan sjorren om het voor elkaar te krijgen. Maar het is er wel, je doet toch wat met de teugels, je gebruikt die verbinding wel om iets mee te communiceren. Als je zelfs die milimeter niet gebruikt zou ik zeggen: lekker de teugel los laten hangen en alleen oppakken als je werkelijk een noodrem nodig hebt. Stukken makkelijker en kun je het ook niet fout doen :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 11:16

Ook een overgang terug blijft voorwaarts.
Juist daarom is doorzitten wel belangrijk. ( niet voor niets hoort het in de proef ook zo)
Je kunt tijdens die overgang het achterbeen actief houden.
Juist door die motor aan de gang te houden ook de buikspieren er aan te houden zodat ze niet tegen de hand komen of op de voorhand storten.

Bij een paard dat zelf gaat bedenken dat doorzitten een overgang betekend ja je er paar passen doorzitten en weer lichrijden. Doe dat er paar keer en hij kan het niet meer zelf invullen en moet op de hulpen had letten.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 11:16

nontie schreef:
Klopt! Ben ik met mijn instructrice ook mee bezig, maar in de wedstrijd kun je niet blijven lichtrijden als je moet doorzitten _O- .
(Ik had ook niet op wedstrijd kunnen gaan, maar had al ingeschreven en ging ook springen en 2 week voor de wedstrijd begon meneer stil te vallen zodra ik ging zitten..)

Zijn er hard mee aan het oefenen dus! :j

bij het doorzitten ga je ook mee met de beweging van het paard, als je die beweging iets vertraagd zou hij toch eigenlijk op dezelfde manier terug horen te komen als bij langzamer lichtrijden.

bij doorzitten merk ik persoonlijk dat ik meer invloed met mijn zit heb dan met lichtrijden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 11:19

Maar wie zegt dat er niets met de teugel gedaan hoeft te worden?
Het is nogal een verschil of er alleen een licht contact blijft in overgangen ( ook in de overgang sneller zodat het hoofd er niet uit komt)
Of dat er getrokken moet worden.
Op de zit rijden betekend niet zonder teugels maar met minder.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 11:20

Interessant topic dit! Ik probeer de laatste tijd steeds meer bewust te worden van mijn zit en het effect op mijn verzorgpaard. Toen ik hem net reed reageerde hij eigenlijk alleen op been en teugel hulpen. Ik ben hier mee aan de slag gegaan en hij loopt al een stuk beter op zit.

Hij heeft een blessure gehad en we zijn weer bezig met opbouwen. Sinds we weer aan het rijden zijn heb ik gelijk de zithulpen er meer bij gepakt en ik merk een positieve vooruitgang! Het is nog lastig en zeker bij een overgang terug heb ik nog wel teugel hulpen nodig maar al een stuk minder. Dit betekent ook dat hij fijner door zijn lijf loopt.

Bij een overgang terug ga ik doorzitten en Maak ik mezelf zwaar. Ik houd wel iets been eraan voor een actieve overgang en op het eind geef ik nog een doorslaggevende teugelhulp wat steeds kleiner word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 11:26

Shadow0 schreef:
Joolien schreef:

Als je er eigenlijk niks mee wilt doen, en echt alles op de zit doet, waarom zou je het dan uberhaupt doen? Voor mijzelf kan ik het alleen maar beantwoorden omdat ik vanuit die verbinding wel degelijk dingen vraag. Het is niet alleen maar verbinding, maar ik doe er ook iets mee, aandacht vragen voor een overgang, stelling vragen...

Als je de verbinding hebt en je zit hebt en een goed contact hebt met je paard is dat milimeterwerk of minder. Het is heel subtiel. Je hoeft niet aan de teugels te gaan sjorren om het voor elkaar te krijgen. Maar het is er wel, je doet toch wat met de teugels, je gebruikt die verbinding wel om iets mee te communiceren. Als je zelfs die milimeter niet gebruikt zou ik zeggen: lekker de teugel los laten hangen en alleen oppakken als je werkelijk een noodrem nodig hebt. Stukken makkelijker en kun je het ook niet fout doen :)

Maar ik doe niet alles op zit he. Ik rijdt mn overgangen op zit ja, maar aan de voorkant houd ik verbinding om het paard vertrouwen te geven dat mijn hand een stabiele factor is met zo min mogelijk verstoringen zodat het paard durft te zakken in mijn hand. Daarnaast vraag ik wel stelling, buiging, begrens ik wanneer het paard over de schouder loopt oid. Gnoeg wat er nog wel aan de voorkant gebeurt, alleen niet terugwerken.

Uiteraard wel een nuance, ik rijd er nu eentje die dendert af en toe vrolijk door, ook door mijn zit, dan pak ik wel een keer een handrem mee, maar dat is ook mee uit veiligheid en controle.

Anoeska

Re: Rijden op zit, hoe doe jij dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 12:39

Ik doe eigenlijk helemaal niets op een paard maar op 1 soort hulpen. Bij mij is alles een combinatie van hand, zit en been. Voor een overgang terug ga ik doorzitten, geef een halve ophouding, sluit mijn hand indien nodig, en zodra we de overgang gemaakt hebben, waakt mijn been dat m'n paard niet stilvalt.

Ik vind het ook niet logisch om te stellen dat je een overgang echt alleen op je zit rijdt. Naar mijn idee krijg je nooit een mooie gesloten overgang als je geen aandacht besteedt aan de 'voorkant'. Niet door aan je teugels op de rem te trekken, maar wel door op het juist moment verbinding te houden.

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 12:45

Shadow0 schreef:
SergeantRoos schreef:
Wat een interessant topic! Ik leer op de manege altijd dat je een paard rijdt met zit en benen, de teugels zijn eigenlijk alleen een noodrem (en om netjes op verbinding te houden).

Maar waarom hou je verbinding?

Eigenlijk alleen omdat ik dat zo geleerd heb en daar verder niet bij na denk :')
Ik zal proberen om even te schrijven wat mijn instructrice altijd vertelt...
Door met je been mee te rijden, activeer je de motor aan de achterkant van je paard. De energie van die motor moet eerst onder jou door, en dat kan alleen als je ontspannen zit. Als je dan een stabiele (elastische) verbinding hebt aan de voorkant, komt het paard daar je hand "tegen" en zet dan zijn energie om in het maken van de "juiste" houding (actief, ondertredend achterbeen, bolle rug, rond hals, hoofd op of net voor de loodlijn). Bovendien kun je het paard (voor zover ik weet) alleen vragen je hand te volgen (bijvoorbeeld in het hals strekken) als je een verbinding hebt met de mond.

Edit: ik gebruik de teugels dus op een bepaalde manier ook om te communiceren met m'n paard, net als jij zegt. Op mijn verzorgpaard geef ik soms ook aan dat ze echt wat meer stelling moet hebben of dat ze niet over de binnenschouder moet vallen. Maar wel zo minimaal mogelijk. Op de manegepony doe ik ook dit eigenlijk niet, pony is bang geworden voor de teugels omdat hij een paar jaar geleden steeds werd omgetrokken en het daardoor niet meer snapte. Bij hem kan ik vrijwel alles "zonder" teugels.
Laatst bijgewerkt door SergeantRoos op 20-04-15 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 12:46

Anoeska
Maar dat is het dus, een samenwerking van hulpen.
Maar mij is wel altijd geleerd in belangrijkste volgorde. Zit, been en als aanvulling hand.
Een paard van voren totaal los geeft geen nette overgang. Maar een paard alleen van voor remmen nog minder.

En soms heb ik wel het idee dat je dat steeds meer ziet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 12:49

SergeantRoos schreef:
Als je dan een stabiele (elastische) verbinding hebt aan de voorkant, komt het paard daar je hand "tegen" en zet dan zijn energie om in het maken van de "juiste" houding (actief, ondertredend achterbeen, bolle rug, rond hals, hoofd op of net voor de loodlijn). Bovendien kun je het paard (voor zover ik weet) alleen vragen je hand te volgen (bijvoorbeeld in het hals strekken) als je een verbinding hebt met de mond.

Helemaal mee eens :j Maar dan zijn je teugels er dus niet alleen maar om verbinding te houden, maar ook om daadwerkelijk iets mee te vragen. Niet ruw, niet trekkend, niet groots, maar je doet dan dus wel meer dan niets met je hand :)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 12:50

bruintje123 schreef:
Anoeska
Maar dat is het dus, een samenwerking van hulpen.
Maar mij is wel altijd geleerd in belangrijkste volgorde. Zit, been en als aanvulling hand.
Een paard van voren totaal los geeft geen nette overgang. Maar een paard alleen van voor remmen nog minder.

En soms heb ik wel het idee dat je dat steeds meer ziet.

Helemaal eens dat dat de (theoretische) voorkeursvolgorde van de hulpen is. In de praktijk heeft het ene paard net een grotere ophouding nodig, en het andere paard net een 'skupje' erbij om actief te blijven stappen na een overgang terug. Maar het is inderdaad wel waar ik naar zou willen streven.

Ik ben alleen van mening dat er steeds meer gedaan wordt alsof hulpen met de hand een 'vies woord' zijn. Het bit moet je vanaf blijven, anders ben je gemeen en aan het trekken. Ik denk dus dat elke hulp z'n waarde heeft, en je niet zomaar een onderdeel eruit kan schrappen.

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 12:51

Shadow0 schreef:
SergeantRoos schreef:
Als je dan een stabiele (elastische) verbinding hebt aan de voorkant, komt het paard daar je hand "tegen" en zet dan zijn energie om in het maken van de "juiste" houding (actief, ondertredend achterbeen, bolle rug, rond hals, hoofd op of net voor de loodlijn). Bovendien kun je het paard (voor zover ik weet) alleen vragen je hand te volgen (bijvoorbeeld in het hals strekken) als je een verbinding hebt met de mond.

Helemaal mee eens :j Maar dan zijn je teugels er dus niet alleen maar om verbinding te houden, maar ook om daadwerkelijk iets mee te vragen. Niet ruw, niet trekkend, niet groots, maar je doet dan dus wel meer dan niets met je hand :)

Ik had net mijn post ge-edit, net te laat. Maar ja, als je het zo bekijkt gebruik ik mijn teugels inderdaad wel :j
Laatst bijgewerkt door SergeantRoos op 20-04-15 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 12:59

Anoeska
Dat ben ik met je eens.
Het een kan niet zonder het ander.
Je hebt er niets aan als je er vanachter energie in stopt en van voren vang je dat niet op.

Maar we zien wel te vaak het omgekeerde.
Van voren een hoop gewinkel maar achter gebeurd er niets.
En tussen dat zogenaamde spelen, kneden en welke termen meer om een paard naar beneden te wringen wordt er ook nog eens terug gewerkt naar een overgang terug.
Zich afvragend waarom het paard zo stug is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 14:08

Joolien je poll kan ik niet invullen want je gaat er van uit dat iedereen lichtrijdt. In principe zit ik altijd door, behalve tijdens buitenrit rijd ik licht en af en toe tussendoor met hals laten strekken als we dressuren.
Daar zit al het verschil denk ik. Doordat ik altijd doorzit ga ik mee met de beweging van mijn paard en kan ik heel goed voelen wat er onder mij gebeurd en kan mijn paard mij heel goed voelen.
Het rijden doe ik niet enkel met mijn zit, maar ook met mijn hele lijf zoals handen en benen. Het is een samenspel, waar de halve ophouding centraal staat.
Mijn paard is erg gevoelig en zoals gisteren als we in galop gaan en ik de halve ophouding (handen, billen/ zit, benen) geef die ik iets te sterk geef staan we promp stil }> . Sorry paardje :o .

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 14:24

Het is nog best lastig te benoemen wat je precies met de lichaam doet vind ik. Ik ga doorzitten, of dieper/ zwaarder zitten, kantel mijn heupen wat naar voren (kont dus iets naar achteren, druk mijn knieën wat meer aan, sluit iets mijn handen en soms gebruik ik mijn stem. Als ze besluit dat rennen een leukere optie is, zeg ik wel veel duidelijker "ho!" en dan kan ik ook wel eens de handrem gebruiken. Probeer de hulpen zachtjes op te bouwen, maar als ze echt keihard gaat moet ze soms wel even stil gezet worden, moet wel veilig blijven. We oefenen hard verder.. :D langzamer lichtrijden kan ik zelf niet zo goed, ik denk dat we daardoor verwarring gaan krijgen.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 14:58

Ik heb B en C gestemd. Op de manege vroeger heb ik geleerd om door te zitten, zwaar te maken, goed uitademen en als paardlief dan niet reageert een teugelhulp. Dit pas ik nog steeds toe :) langzamer lichtrijden resulteert in langzamer draven, niet in een overgang. Voor een pas ingereden paard kan ik me voorstellen dat het anders ligt, daar heb ik geen ervaring mee.

Ik heb voor overgangen stap-draf geleerd om alleen een beenhulp te geven en voor draf-galop een zithulp, beenhulp en teugelhulp tegelijk. Ondertussen probeer ik deze overgangen eerst op zit, dan stem, dan been en eventueel teugel. Voor het hele gebeuren geldt ook dat ik een stuk beter op mijn ademhaling zou moeten letten :o dan volgt de rest van je lichaam bijna vanzelf... en je paard dus meestal ook :D

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 18:07

Ik beweeg met mijn heupen naar links naar rechts/naar voren naar achteren, met de beweging van het paard mee. Mijn benen ontspan ik. Ik probeer ook op mijn zitbeentjes te blijven zitten. Dat werkt voor mij het beste :P En voor sneller gaan zelf iets sneller bewegen en wat actiever gaan zitten, en voor langzamer het tegenovergestelde. In de draf ook met langzamer, langzamer gaan lichtrijden of sneller. Etc.

NPfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 00:47

Bij het western rijden zijn de paarden erg op je zit gefocust je hoeft maar iets zwaarder te zitten en ze stappen al sommige wat later dan de ander.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 08:42

Ik vertraag mijn lichtrijden en kom wat minder omhoog, bij reactie ga ik doorzitten en adem ik uit. Combi van meer dus. Eventueel tijdens het uitademen nog een rustige zware "hooo".

Door eerst met mijn lichtrijden aan te geven dat ik trager wil (eventueel nog eerst een halve ophouding) is de reactie zodra ik ga doorzitten en uitademen vaak al een teken om te stappen. Ik heb dan geen teugels nodig.

pikeurmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 16:58

lailapri schreef:
Ik vertraag mijn lichtrijden en kom wat minder omhoog, bij reactie ga ik doorzitten en adem ik uit. Combi van meer dus. Eventueel tijdens het uitademen nog een rustige zware "hooo".

Door eerst met mijn lichtrijden aan te geven dat ik trager wil (eventueel nog eerst een halve ophouding) is de reactie zodra ik ga doorzitten en uitademen vaak al een teken om te stappen. Ik heb dan geen teugels nodig.

ik zou het paard niet aanleren om je stem te gaan gebruiken. in de wedstrijden kun je dat namelijk niet toepassen in een proef. dan zijn er namelijk jury's die je dat gaan aanrekenen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 17:01

Mijn pony luistert bijzonder goed naar stemhulpen dus als ik 1x 'ho' zeg maakt ze
netjes een overgang naar de stap. (of draf, vanuit galop).

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 17:24

De privélessen die ik wekelijks met mijn paarden volg , wordt mij ook op de vingers gedrukt dat ik met mijn zit moet rijden. Je moet het paard als het ware 'van je af ' rijden.
Ik doe echt niks met mijn handen , behalve deze stil houden en weerstand bieden. Door je benen aan te drukken zakt je paard naar je hand. Dan been druk eraf. Enzovoort, ook sturen doe ik met mijn zit en buitenbeen. Ik heb nu dus altijd paarden die licht en fijn in de mond zijn en al mijn oefeningen (M2, Z1) rijd ik op zit en been.

Ik wil niet meer anders , maar het kost heel veel tijd voordat jij en je paard het Door hebben maar oefening baart kunst.

Het grote voordeel is dat je nu ook vele malen makkelijker naar de verzameling kan gaan.

Voor degene uit Noord Holland die willen weten van wie ik les krijg, kunnen mij pb en!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 18:56

Ik kan er niet wakker van liggen als een jury me dat aanrekent. En ik vind het met de lessen verdomt handig. Zeker bij ruiters die het nog moeten leren en ik ze dan wat makkelijker kan helpen. Ik werk nu ook af en toe met honden en merk dat paarden veel makkelijker stemcommados leren dus ik snap niet waarom ik het dan niet zal gebruiken. Maar goed dat is ieder voor zich natuurlijk.