Hoe paard actiever maken op buitenrit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 22:13

Leuk om eens stoer naar voren te komen hoor "amoor"
maar ik denk dat je echt niet weet waarover je praat, succes verder.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 22:15

Hahah wij hebben hier in het bos een 4 km pad ( ongeveer ) loopt iets licht omhoog. Daar is mijn haf een keer flink gegaan ( mocht ook ) de ruiter achter mij op de fries zag ons steeds kleiner worden :')
Tranen over mn wangen..das was zeker een ren galop.
Gelukkig krijg ik hem eigenlijk wel netjes terug ( en dat bitloos ) :P

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 22:17

Mijn volbloedstippelbeest doet niets liever dan heel heel hard gaan. Heel geweldig met knipperende oogjes om nog wat te zien super snel. En heel lastig omdat ik ook wel eens gewoon een rustig galopje wil en daar vind hij blijkbaar niks aan, bovendien heb ik last van een oude dames probleempje als ik hem uit galop terug wil nemen.
Ik heb er nu een martingaal aan gehangen zodat ik net effe iets meer te zeggen heb. Is de gelegenheid er dan mag ie van mij best wel even rendraf en rengalop, maar hij moet ook vlot terug kunnen. En dat is echt niet makkelijk. Je moet niet onverwachts een tegenligger tegenkomen. Zo min mogelijk bochten werk, zo min mogelijk steeds op de zelfde plek, goed oefenen op de verlichte zit want zowel de draf als de galop is niet uit te zitten. Ten slotte en lege blaas doet wonderen.
Zeg vuurneon, als ik jou zo lees wil ik wel een keer samen.
Zijn we eigenlijk nog on topic?

Boem is geen voordeel van bak want dan breekt er iets en doet je paard het niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 22:22

aeolusnr1 schreef:
Leuk om eens stoer naar voren te komen hoor "amoor"
maar ik denk dat je echt niet weet waarover je praat, succes verder.

Huh? Stoer naar voren komen?

Ik vraag tips om mijn paard op buitenrit actiever te krijgen zonder te schoppen en te slaan.

Hoe ik verantwoordelijk wat harder kan gaan zonder dat het gevaarlijk wordt. Wat meer schakelen in de galop.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 22:38

Nou gewoon níet.... Je paard moet het namelijk ook leuk vonden, dat is eigenlijk het hele idee van het buitenrijden. Als jij graag in rengalop wilt, en je paard niet, dan houd het op. Ik heb er één die heel erg hard kan, zowel met anderen als alleen. Maar eerlijk gezegd houd ik het nog het liefste bij een fijne handgalop. Rengalop is een mega kick, voor een keertje; heb je pech (zoals bij die van mij) zijn ze de rest van de rit volledig opgedraaid. Tevens heeft het hier nog een half jaar geduurd voor hij ook op een trens en later op stem terug kwam uit een rengalop, voor die tijd moest je remweg incalculeren als je een paar vrije kilometers had.... Nee ik ben niet meer zo van het gerace in ieder geval. Kortom, luister naar je paard ts, als ze niet harder wil, dan moet je dat ook niet vragen.

mrie

Re: Hoe paard in de rengalop zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 22:43

amen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 22:57

Ik heb het ook niet specifiek over de ren galop (al staat dat wel in de titel.) ik bedoel hoe ik een actieve buitenrit kan maken met een lekker vlot galopje zonder schoppen en slaan. :D

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 23:02

Paard goed aan het been krijgen, niet met slome duikelaars mee gaan, geschikt terrein zoeken en zelf actief zijn. Ja misschien betekent dat in het begin dat je wat meer moet drijven. Maar je zult toch op de een of andere manier duidelijk moeten maken wat je van je paard wil. (je kunt er ook een tekening van maken maar ik betwijfel of dat werkt.)

LieveLoes

Re: Hoe paard actiever maken op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 23:10

Ik heb een wedstrijdje gedaan met mijn toenmalige verzorg haf tegen mijn beste vriendin op haar arabiertje. We wonen hier op 5 minuten stappen van de hei en op de terug weg hebben we ze de hele hei over laten galopperen. Wat een fantastisch gevoel! We hebben natuurlijk dik verloren, maar dat mocht de pret niet drukken.

Op de hei, was savonds tegen zonsondergang, liep geen mens en we hadden goed zicht: een paar kilometer gewoon vrij en recht. Mocht dit niet het geval zijn, had ik me ZEKER 10 Keer bedacht. De uit-knop had ik ook zo gevonden. Wanneer dit allemaal OK is, kun je denk ik prima zelf inschatten of het wel of niet gaat lukken.