Zonder zadel slecht voor de rug??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 19:19

Ceffyl schreef:
Een barebackpad is toch een hele goede oplossing voor iedereen die zonder zadel wil rijden? Of zie ik dat verkeerd? Zo'n pad is voor ruiter en paard comfortabel.

Zeker! Alleen verdeelt hij de druk niet 100%. Je zult er vast vaker door kunnen rijden omdat het voor beide lekker zacht is, maar de druk weghalen voor 100% doet het niet, dus stel je doet het echt elke dag veel, kan er alsnog schade komen :D

annikeee19 schreef:
Af en toe kan wel.Je zit moet ook goed zijn en je moet hele tijd in de rug bonken.
Ik rijd zelden zonder zadel

Af en toe idd, maar hoe vaak verschilt per paard ;)
Zeker, maar hoe je ook zit, je zitbeentjes drukken :)

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 19:31

Zolang je het niet te vaak en niet te lang doet kan het geen kwaad

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 19:34

iris_relente schreef:
Zolang je het niet te vaak en niet te lang doet kan het geen kwaad

Precies, maar heel veel mensen hebben helaas hun eigen waarheid als het gaat om hoe vaak dat dan weer is :D daarom dit topic, maar je hebt wel gelijk hoor xd

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 19:43

HorseTopShop schreef:
Het zadel is "uitgevonden" voor mensen die zelf de balans niet hebben om zonder zadel te kunnen blijven zitten.
De eerste mensen die op paarden gingen rijden (denk bijvoorbeeld aan de indianen die het nog steeds doen) hadden echt niet meteen een zadel.

Ik ben van mening dat het niet slecht is voor de rug. Tenzij, wat LisaFaded als zei, je op de rug gaat zitten bonken. Maar bonken is natuurlijk niet de bedoeling.

Nee daar is een zadel niet voor uitgevonden.
Indianen hadden voor de komst van europeanen geen paarden. En ze hadden geen zadels omdat ze niet de technische mogelijkheden hadden een fatsoenlijk zadel te maken.
Zadels zijn primair gemaakt om de paardenrug te ontlasten. Zonder zadel rijden is belastender voor de paardenrug dan met. En dit is gewoon een natuurkundig feit.

xniieeenke

Re: Zonder zadel slecht voor de rug??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 19:47

HorseTopShop - had je reactie eerder niet meer gezien :"). Daar is het niet voor uitgevonden, en indianen waren gewoon nog niet zo ver qua wetenschap. Waren wel ver, maar niet zó ver als wij mensen nu zijn :)
Jouw mening blijft jouw mening, maar feiten staan toch altijd nog boven meningen als het hierom gaat, want het gaat wel om welzijn van zoogdieren

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 19:53

Over het antwoord de vraag of zonder zadel slecht voor de rug is, kan je niet echt een mening hebben. Nouja, je kan het er mee eens zijn of niet, maar uit bepaalde onderzoeken is inderdaad gebleken dat een goed passend (!) zadel beter is voor de rug en de druk beter verdeelt.

Ik lees hier heel vaak dat je zitknobbels op de zenuwen duwen en dat dat slecht is. Voor alle duidelijkheid, overal zitten zenuwen :+. Het gaat er meer om dat de zenuwstelsels (zo noem je dat toch) langs de ruggengraat lopen en dat je dáár op drukt. Dat is zegmaar de kern van alle zenuwen in de buurt dus als je die vermorzelt.. Nouja, dat is niet fijn voor de rug.

Ik vind het trouwens vrij apart dat hier wordt gezegd dat je maximaal eens per week zonder zadel mag rijden. Ik bedoel, als je wéét dat het slecht is, doe het dan helemaal niet. Niet te vaak ja, maar wat is niet te vaak? Als het slecht is, is één keer toch gewoon al te vaak :).

Tuurlijk zijn er ook paarden die er nooit last van zullen krijgen, maar dat houdt niet weg dat het slecht kan zijn. Het als met roken. Sommigen kettingrokers leven tot hun 90e, maar dat houdt niet weg dat het slecht is (Ik weet het, appels met peren :'), maar wel redelijk vergelijkbaar).

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 23:06

*verkleede topic*

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 23:10

romyloverrr schreef:
*verkleede topic*

??

mariantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 23:21

Ik geloof niet dat zonder zadel rijden slecht is voor de rug. Ik rij op m'n paard altijd zonder zadel zo'n 3 à 4 keer per week. Ze is nu 24 en dit doen we al meer als 10 jaar. Ze vind het fijn. Zodra ik met zadel aankom gaan de oren in de nek. Teken dat ze het zonder zadel fijner vindt. Ik zit niet te hobbelen gelukkig, want dan lijkt het me idd geen fijn plan. Maar met een goede zit kan het volgens mij geen kwaad. Ik leg er trouwens wel altijd een dekje op met dekensingel. Dan is het voor mij iets zachter en zit wat fijner.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 00:26

ElineR schreef:
Over het antwoord de vraag of zonder zadel slecht voor de rug is, kan je niet echt een mening hebben. Nouja, je kan het er mee eens zijn of niet, maar uit bepaalde onderzoeken is inderdaad gebleken dat een goed passend (!) zadel beter is voor de rug en de druk beter verdeelt.

Ik lees hier heel vaak dat je zitknobbels op de zenuwen duwen en dat dat slecht is. Voor alle duidelijkheid, overal zitten zenuwen :+. Het gaat er meer om dat de zenuwstelsels (zo noem je dat toch) langs de ruggengraat lopen en dat je dáár op drukt. Dat is zegmaar de kern van alle zenuwen in de buurt dus als je die vermorzelt.. Nouja, dat is niet fijn voor de rug.

Ik vind het trouwens vrij apart dat hier wordt gezegd dat je maximaal eens per week zonder zadel mag rijden. Ik bedoel, als je wéét dat het slecht is, doe het dan helemaal niet. Niet te vaak ja, maar wat is niet te vaak? Als het slecht is, is één keer toch gewoon al te vaak :).

Tuurlijk zijn er ook paarden die er nooit last van zullen krijgen, maar dat houdt niet weg dat het slecht kan zijn. Het als met roken. Sommigen kettingrokers leven tot hun 90e, maar dat houdt niet weg dat het slecht is (Ik weet het, appels met peren :'), maar wel redelijk vergelijkbaar).

Volledig mee eens, ik vond hetvroeger erg leuk maar nu ik de onderzoeken heb gezien weiger ik nog zonder zadel te rijden. De rug van mijn paard neem ik geen risico's mee...

Huidig paard vind zo'n beetje alles wel goed. Maar mijn vorige liet héél duidelijk merken wat ze van zonder zadel vond... Lag er na een paar rondjes af, complete rodeo. Niet normaal. Als ik dan weet dat dat paard van haar leven nog niet gebokt had, was het voor mij meteen klaar dat ze wat duidelijk wilde maken. Dus lekker een goede, passende zadel erop.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 10:19

mariantjuh schreef:
Ik geloof niet dat zonder zadel rijden slecht is voor de rug. Ik rij op m'n paard altijd zonder zadel zo'n 3 à 4 keer per week. Ze is nu 24 en dit doen we al meer als 10 jaar. Ze vind het fijn. Zodra ik met zadel aankom gaan de oren in de nek. Teken dat ze het zonder zadel fijner vindt. Ik zit niet te hobbelen gelukkig, want dan lijkt het me idd geen fijn plan. Maar met een goede zit kan het volgens mij geen kwaad. Ik leg er trouwens wel altijd een dekje op met dekensingel. Dan is het voor mij iets zachter en zit wat fijner.

Wat jij gelooft is serieus helemaal niet van toepassing, dit is wetenschap dat gaat over welzijn.
Jij kan NIET zien of ze het fijn vind.
Ja wat denk je, dat doet elk paard even, vaak om de singel, maar dat is net als een riem maar even een beetje gevoelig.
Het kan wel kwaad, je hebt zitbeentjes die drukken.
Dat zit idd fijner en zal de druk nét wat meer verdelen, maar niet veel.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 20:16

Je kan best zien of een paard iets fijn vindt hoor :). Sommige paarden hebben de pest aan een zadel.
Of het goed voor hem is, is een ander verhaal.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 20:24

ElineR schreef:
Je kan best zien of een paard iets fijn vindt hoor :). Sommige paarden hebben de pest aan een zadel.

Uhu, maar vele laten het ook niet merken helaas :P zoals in ppc doen ze het wel, mara worden gestrafd, dan stop je vanzelf wel helaas ;)

mariantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 22:52

xniieeenke schreef:
ElineR schreef:

Uhu, maar vele laten het ook niet merken helaas :P zoals in ppc doen ze het wel, mara worden gestrafd, dan stop je vanzelf wel helaas ;)

Het gaat heus niet om de singel. Daar geeft ze niets om. Als ik met het zadel aan kom lopen gaan haar oren al plat in haar nek, dus heeft niets met singel te maken. Ze loopt zonder zadel ook veel fijner, doordat ik beter contact met haar heb en haar zo beter kan sturen met mijn gewicht. Dit merk ik dus wel degelijk en merk aan alles dat ze het fijner vindt zonder zadel. Maar meningen zullen hierover altijd verdeeld blijven!

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 16:47

Het zou ook kunnen dat het zadel niet lekker ligt natuurlijk...

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 17:33

Als je paard zijn oren in de nek legt bij het zadel zou ik me heel serieus af gaan vragen of het zadel past.
Dat mensen dat een normaal iets vinden..

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 17:44

Of iets anders lichamelijks?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 18:39

Ook ja, maar no way dat ik zou zeggen dat mijn paard geen fan van zadels is of iets dergelijks..

BluePanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 20:29

Inderdaad, dan zal er iets zijn met het zadel dat neit goed is, of jouw paard is een uitzondering op het onderzoek.

HaKuNaMaTa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 21:55

Maar er zijn ook paarden die geen kick geven of je er nou met of zonder zadel erop zit.. Natuurlijk is het het aanvoelen van je paard, en heeft iedereen zijn of haar eigen theorie over paardrijden.. En ik denk niet dat iemand het echt fout fout doet.. Want als een paard alleen maar gewent is om zonder zadel gereden te worden? Dan kan je dat toch gewoon doen? En als jij zelf er ook mee om gaan kan dan is er niks aan de hand toch?

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 22:04

xkimmieejj schreef:
Maar er zijn ook paarden die geen kick geven of je er nou met of zonder zadel erop zit.. Natuurlijk is het het aanvoelen van je paard, en heeft iedereen zijn of haar eigen theorie over paardrijden.. En ik denk niet dat iemand het echt fout fout doet.. Want als een paard alleen maar gewent is om zonder zadel gereden te worden? Dan kan je dat toch gewoon doen? En als jij zelf er ook mee om gaan kan dan is er niks aan de hand toch?

Klopt, er zijn paarden die het zelfs fijn vinden om zonder zadel te rijden. Maar dat betekent niet dat het goed is :j. Je kan er best wat mee slopen.
Soms is het even pech voor ze maar moet het voor hun eigen bestwil.
Zoals jij al zei, zijn paarden niet gemaakt om op te rijden, dus dan kan je ze het best zo gemakkelijk mogelijk maken.

HaKuNaMaTa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 22:09

ElineR schreef:
xkimmieejj schreef:

Klopt, er zijn paarden die het zelfs fijn vinden om zonder zadel te rijden. Maar dat betekent niet dat het goed is :j. Je kan er best wat mee slopen.
Soms is het even pech voor ze maar moet het voor hun eigen bestwil.
Zoals jij al zei, zijn paarden niet gemaakt om op te rijden, dus dan kan je ze het best zo gemakkelijk mogelijk maken.

precies, en als ik heel eerlijk zijn moet, lijkt een zadel op mijn rug ook niet heel makkelijk handig en fijn.. natuurlijk verdeelt die het gewicht wel, maar het is weer extra kg dat je mee moet sjouwen.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 08:19

Een paard kan een paar kilo op zijn rug echt wel hebben. Liever een kilo meer dan zonder zadel en eventueel de hele rug verpesten...

lavie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 17:28

Volgens mij verschilt het ook erg per paard. Als ik zonder zadel op mijn merrie rijd voelt het prima. Maar bij andere paarden zit je heel erg te hobbelen. Dat lijkt me niet erg prettig voor het paard.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 21:55

Volgens mij gaat het er niet om wat een paard op dat moment voelt (terwijl je aan het rijden bent), maar op lange termijn :o.
Ik bedoel, als je een kwartiertje hobbelt is dat niet comfortabel voor het paard maar niet per se schadelijk.
Als je een paard hebt dat niks laat merken en het allemaal prima vindt, kan je alsnog de rug verknallen, snap je :).