Dressuur winstpunt halen, hoe gaan we het doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Dressuur winstpunt halen, hoe gaan we het doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 11:58

ik heb vorige zomer nog wp'en in het M2 op mijn springzadel met flapsingel gereden. Was even een noodgreep, maar het ging wel.

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 12:11

Haha, ik ben zelf gewend om met het springzadel te rijden, als ik in een dressuurzadel ga zitten heb ik het idee dat mijn benen een eigen leven gaan leiden, dus ik denk dat ik het lekker bij mijn springzadel hou. Het zou ook een beetje jammer zijn om voor die paar dressuurwedstrijden een dressuurzadel aan te laten meten.

Bedankt voor de tips. We zijn deze week al naar verschillende terreinen geweest dus ben benieuwd hoe ze zondag reageert. Gister in de les liep ze in iedergeval super dus hopen dat dat zo door gaat :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 12:29

Tendance schreef:
Het is echt de meest grote onzin dat het voor de jury uitmaakt of je een dressuurzadel of springzadel op je paard hebt liggen hoor! Het gaat erom hoe je erop zit. De meeste mensen zullen rechter op hun paard zitten bij een dressuurzadel, omdat een springzadel nu eenmaal niet gemaakt is om kaarsrecht op te zitten, maar als je geen dressuurzadel hebt en prima op een springzadel zit, dan klaagt een jury ook niet hoor.

Ik denk ook echt niet: "Oeeehhhhh die wil springen, zal eens kijken of ze het wel verdiend."

Ik vind het persoonlijk een beetje jammer, dat mensen denken dat dit de gedachtegang van een jury is.

Zal niet zeggen dat ieder jurylid zo denkt, maar ik heb het ze horen zeggen :D :D

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 12:30

Vreemd en absoluut niet volgens de richtlijnen van de KNHS!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 12:36

Tendance schreef:
Vreemd en absoluut niet volgens de richtlijnen van de KNHS!

Absoluut!

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 12:39

Babootje schreef:
Tendance schreef:
Het is echt de meest grote onzin dat het voor de jury uitmaakt of je een dressuurzadel of springzadel op je paard hebt liggen hoor! Het gaat erom hoe je erop zit. De meeste mensen zullen rechter op hun paard zitten bij een dressuurzadel, omdat een springzadel nu eenmaal niet gemaakt is om kaarsrecht op te zitten, maar als je geen dressuurzadel hebt en prima op een springzadel zit, dan klaagt een jury ook niet hoor.

Ik denk ook echt niet: "Oeeehhhhh die wil springen, zal eens kijken of ze het wel verdiend."

Ik vind het persoonlijk een beetje jammer, dat mensen denken dat dit de gedachtegang van een jury is.

Zal niet zeggen dat ieder jurylid zo denkt, maar ik heb het ze horen zeggen :D :D

Dat ze expres minder gepunt hebben? Of heeft de betreffende jury naar eer en geweten gepunt?

Dat een springzadel voor sommige ruiters niet ideaal is voor het rijden van een dressuurproef is hier natuurlijk ook al genoemd. ;)

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 22:02

Helaas ligt m'n zusje ziek op bed dus heb ik weer niemand om te filmen. Ik neem denk ik gewoon de camera mee in de hoop dat ik daar iemand vind die het wil filmen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 22:51

TS heb zelf ook een paard dat zeer gespannen was. Ik ging de eerste keren extra vroeg naar de wedstrijd. Meestal begint men met de B. Dat is fijn. Paardje laadde ik dan uit en liet haar grazen. Dan gingen we eens goed het terrein verkennen. De eerste auto's kwamen.
Tegen de tijd dat ik erop klom hadden we alles gezien, was niets meer spannend want we liepen al een uur daar gezellig te keutelen.
Dan opzadelen en liepen we weer over het hele terrein. De jury auto's vond ik altijd erg interessant, dus bleven we eventjes wat langer kijken. :+
Dan liepen we samen in de bak waar ik ging los rijden. Paardje vond het allemaal wel best na al dat kijken, relaxen, grazen tussen door. Dus hup erop en lekker losrijden. Die hete hittepetit van mij was vanaf de allereerste wedstrijd super relaxed. Ik eerlijk gezegd ook.
Dan voor het echie. Voordat we aan de buurt waren dacht ik altijd: "nu genieten Pien. Je rijdt hier met je kleine mooie merens. Iedereen vindt haar het snoepie van de week. En we gaan genieten dat we dit hier doen". Bingo. Vanaf de tweede wedstrijd altijd dikke winst gereden. De eerste wedstrijd was ik zelf te voorzichtig, te veel op ontspanning.
O ja, ik ging alleen voor twee proeven. Dus van dag 1 reden wij winst :D . Dat kun jij ook je zo voorbereiden.
Dressuurtips geef ik je niet. Is voor anderen. }> Ga vooral genieten, en nog eens genieten. Is toch gaaf zo met je paard op stap!

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 23:07

Bedankt voor je tips! ik zorg meestal dat ik er een uur van te voren opzit, dat ze alles vast heeft gezien en zo. En inderdaad, niet vergeten te genieten is heel belangrijk.

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 13:13

Het is helaas weer niet gelukt.
er was heel weinig ruimte om los te rijden, gelukkig mocht ik even gebruik maken van de buitenbak om los te rijden, anders was ik bang dat mijn paard iemand anders zou raken of een paard tijdens de proef zou schrikken van haar met haar gebok.

Eerste proef was ze 1 brok spanning en blokkeerde helemaal. veel gebok en protest en heeeeeel hard lopen. resultaat: 167
Afbeelding

Tussen de eerste en tweede proef weer even naar de buitenbak gegaan om de spanning er weer uit te rijden en de tweede proef begon al veel beter. maar ze had totaaal geen ontzag voor mijn linkerbeen. hierdoor helaas veel punten laten liggen, resultaat: 174.
Afbeelding

Volgende keer beter :o

Edit: ohja, ik was zo'n sukkel om wel de camera mee te nemen, maar niet vooraf te kijken of die wel was opgeladen :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 13:19

He wat jammer zeg!
Ik kan de protocollen niet lezen, ook niet vergroten helaas.

Als je vanuit het jury oogpunt gaat kijken, zoals die vandaag was, hoe loopt je paard dan thuis? Ik probeer voordat ik op wedstrijd ga mijn paard thuis zover voor elkaar te hebben dat ik 2 winstpunten per proef zou kunnen rijden. Dit bleek gisteren gelukkig ook weer bij mijn debuut, ondanks dat ik er te lang op had gezeten.

En bokt je paard zoveel tijdens het losrijden? Dat in combinatie met het ongelijk stappen van achteren, vind ik toch wel iets om serieus over na te denken.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 13:21

Punten zijn alweer hoger als in je eerste post. Gewoon lekker ervaring op blijven gaan doen. En de punten die jezelf noemt en op de protocollen staan trainen. Dan komt die winstpunt er vanzelf wel

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 13:26

Oeps, ik zal proberen om ze er iets groter op te zetten.
@janine1990
Het bokken is op dit moment vooral tegen reactie op mijn linkerbeen die ze niet accepteert.
volgende week komt de osteopaat weer dus dan word ze weer behandeld.

@frieswytske:
Inderdaad. en dit keer had ik zelf ook het gevoel dat de punten terecht waren, omdat het ook gewoon niet netjes genoeg was.

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 13:28

Afbeelding

Afbeelding

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 15:42

op zich wl mooi en duidelijk commentaar, wat hoewel met verschillende woorden hetzelfde benoemen, je paard word niet van voor aar achter gereden, niet aan het been is niet fijn in verbinding aan de voorkant,niet aan het been zorgt ook voor geen buiging in het lijf. als dit thuis allemaal wel top is moet je gewoon heel veel op ch zodat je daar ook kan rijden als thuis.

In de proef, houd druk op beide beugels, en ga niet voor van alles op proberen te lossen, als je al moet sturen voor een rechte lijn worden figuren wel heel ingewikkeld:P

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 16:31

Top is een groot woord haha, het blijft natuurlijk lastig. maar het gaat in ieder geval stukken beter thuis.
ik denk inderdaad dat ik teveel wil prutsen aan de voorkant op concours. Thanks Robbie88

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 19:52

Erg lastig en zeer herkenbaar probleem :).

Ik heb een inmiddels 6 jarige ruin, van odermus x murano. Deze paarden staan erom bekend dat ze super sensibel zijn, en niet de makkelijkste om te rijden.
Ik ben om deze reden toen we nog niet klaar waren voor een B proef met winst gewoon wel gelijk op pad gegaan, en heb iedere wedstrijd als training gezien.
Thuis liep hij braaf, maar op wedstrijd was het stress, spanning, tegen de hand, contra stelling ( enge bak kabouters altijd!) etc. Doordat ik steeds vaker weg ging, werd hij steeds makkelijker op ander terrein, en uiteindelijk reed ik iedere proef winst.
Nu inmiddels L1 met 6 wp en het gaat echt steeds beter. Nu ben ik zelf een spring ruiter, en absoluut geen dressuur ruiter, dus het kost mijzelf best wat moeite om winst te rijden.
Enige wat ik je als tip kan geven is lekker vaak weg gaan, en proberen te leren van je protocollen. Je werk aan schouders en naar binnen vallen bijvoorbeeld is iets wat je heel goed meer kan bevestigen. Veel zijn schouders opzij zetten en de schouder rechtop zetten.

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 20:06

@madelein, gelukkig hebben meer mensen hier last van, de mijne is inmiddels 7, Ronaldo x Zirkoon. Morgenavond kon ik gelukkig ook weer 2 proefjes rijden dus ik ben benieuwd hoe het dan gaat.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 20:10

okdoei schreef:
@madelein, gelukkig hebben meer mensen hier last van, de mijne is inmiddels 7, Ronaldo x Zirkoon. Morgenavond kon ik gelukkig ook weer 2 proefjes rijden dus ik ben benieuwd hoe het dan gaat.

Haha ja je bent echt niet de enige. Het is alleen wel eens heel erg frustrerend. Maar echt, met geduld en hard werken kom je er echt! Ben benieuwd hoe het morgen gaat!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 20:25

okdoei schreef:

Probeer dan eens je zenuwen opzij te zetten want daar en in het feit dat ze gewoon nog niet voor elkaar is zitten je grootste struikelblokken. Het paard is technisch nog niet zover gereden dat je even simpel een winstpunt rijd, dit samen met de gevoeligheid en jouw zenuwen verklaard veel.
Heel eerlijk, ik denk dat het niet zo verkeerd is om wat kilometers nu te maken want een goede springproef neerzetten heeft ook zeer veel met de dressuur te maken. Je kunt wel een uitstekende springer onder het zadel hebben, echter, als ze dat heel goed doet dan zit je zo op een niveau waar je tekortkomingen in de basisafrichting van je paard flink veel moeilijkheden kan bezorgen in het parcours. Dus mocht je je wp halen zorg dan dat je paard dressuurmatig nog veel beter word en jij ook, daar heb je straks in de springring heel veel plezier van.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 20:37

okdoei schreef:
Top is een groot woord haha, het blijft natuurlijk lastig. maar het gaat in ieder geval stukken beter thuis.
ik denk inderdaad dat ik teveel wil prutsen aan de voorkant op concours. Thanks Robbie88

Probleem is dat je vaak "anders" gaat rijden dan thuis. Probeer de basis wat beter voor elkaar te krijgen (die is echt nog niet voldoende). Het "aan elkaar" heeft ook alles te maken met het goed kunnen uitvoeren van je oefeningen: kunnen verruimen in de middendraf en in de stap en hals laten zakken.

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 01:11

bedankt voor de tips, Natuurlijk laten we de dressuur absoluut niet liggen als we eenmaal dat winstpunt hebben. We blijven er gewoon mee door oefenen alleen waarschijnlijk niet meer (zoveel) op dressuurconcours.
Ik ga morgen weer m'n best doen haha, hopen dat het dan beter gaat als gisteren.

Misschien een aparte vraag, maar zijn er eigenlijk ook een soort van stress verminderende pilletjes voor mensen? Misschien dat ik onbewust zelf ook heel veel spanning opbouw. dus ik dacht misschien is dit iets :)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 08:23

Overigens vind ik het niet heel verstandig om na je eerste winstpunt direct te gaan springen als je nu elke keer ruim onder de winstpunt scoort. Misschien heb je een toevalstreffer straks, maar is het dan wel safe om de springring in te gaan?

Ik rijd al bijna 20 jaar wedstrijden en met name springen. Nu willen wij weer een jong paard fokken, maar die zal met 4 jaar eerst L1 moeten lopen, voordat deze de springring in mag. Vooral omdat ik het dressuurmatig onder controle hebben van mijn paard, heel belangrijk vind.
Mag door mijn opgebouwde dressuur wel versneld L1 starten, maar ook daar wil ik een aantal punten kunnen rijden.

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 10:30

@tendance, zo kun je het idd ook doen, mag ik vragen waarom je hiervoor kiest? Ik denk namelijk zelf dat als je de dressuur gewoon thuis door blijft trainen, maar geen dressuur start het ook wel goed moet gaan.

Het kan natuurlijk niet zo zijn dat je als een kip zonder kop de springring doorcrosst natuurlijk dat begrijp ik ook wel, maar waarom zouden we dan dressuur moeten starten als zowel ik als mijn paard daar weinig plezier in hebben?

dit is overigens totaal niet aanvallend bedoeld, ben gewoon benieuwd wat de gedachte erachter is.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 12:03

Ik kies hiervoor, omdat ik mijn paarden "volledig" onder controle wil hebben op wedstrijdterrein en een behaald beheersingsniveau (dressuurmatig) wil kunnen laten zien, voordat ik de springring in zal gaan.
Veiligheid is van het grootste belang in de springring en daar hoort controle bij. Als je niet regelmatig een winstpunt in de B dressuur kunt rijden, waarom dan wel een springring in gaan.
Vooral omdat het springen nu ook steeds meer een mate van controle en stijl wil zien, heeft het naar mijn idee weinig zin om te gaan springen als je niet regelmatig een winstpunt kunt halen in de dressuur.

Als ik zie wat er nu nog niet goed gaat in de proeven, dan denk ik, dat je ook nog niet aan springparcoursen toe bent. Zodra je alles beter beheerst zul je zien, dat ook de dressuur best leuk is.

Vroeger waren er ook voldoende paarden, die ik nooit dressuur gestart heb, omdat ik voor een kleinschalig fokker/handelaar reed en die had geen belang bij dressuurwedstrijden, maar als ik nu zie welke basis er toen regelmatig miste bij die jonge paarden in het parcours, dan weet ik zeker, dat ik al mijn toekomstige jonge paarden eerst in de dressuurring bevestigd wil hebben en dan pas na meerdere oefenparcoursen het parcours in gaan.

Stiekem ligt mijn hart absoluut bij het springen, maar toch kan ik erg genieten van een goede dressuurproef en daardoor ben ik steeds hogerop gekomen.