Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Samantha_01 schreef:En als je nu gewoon een ritje gaat maken en dan afstapt (niet precies op het punt dat ze gaat flippen maar eerder, dus nog op de 'heenweg' zeg maar)
Pikeur schreef:Samantha_01 schreef:En als je nu gewoon een ritje gaat maken en dan afstapt (niet precies op het punt dat ze gaat flippen maar eerder, dus nog op de 'heenweg' zeg maar)
Dat zou ik dus niet doen, dan geef je het paard juist zijn zin, en dat punt waar je af moet stappen zal steeds eerder komen totdat je helemaal niet meer op je paard kunt.
Amanda__ schreef:Irmaz: omdat als ik dat doe ik binnen 5min thuis sta, dan gaat ze alleen maar harder en is ze net als in stap, ook in draf niet te controleren. Daarnaast moet ik ook stukken over de weg en daar kan ik niet draven of galopperend naar huis
Gypsy schreef:Esther dat zou ik dus absoluut niet hoeven proberen. Nooit zomaar omdraaien op buitenrit, altijd een rondje maken!
Pikeur schreef:Paarden zijn echt niet gek hoor, maar ik snap alweer waarom ik nooit meer op bokt zat
Lara_Silver schreef:Pikeur schreef:Paarden zijn echt niet gek hoor, maar ik snap alweer waarom ik nooit meer op bokt zat
Waarom? Omdat er mensen zijn die het niet persé met jou eens zijn? Paarden zijn inderdaad niet gek, en als ze na het afstappen gewoon door moeten lopen naast jou, in de richting van jou keuze; dan is er geen verliezer noch een winnaar. Dat is gewoon een ruiter die afstapt en het paard vanaf de grond verder leidt, ipv vanuit het zadel.
Maar ik ben eigenlijk toch wel benieuwd naar de onderbouwing van jou vorige post, want het wáarom achter de uitspraak dat het paard dan wint; blijft uit, en dat is jammer. Ook de uitleg waarom het afstappen dan steeds vroeger komt, tot je niet meer op het paard kunt, blijft ook uit. Ik begrijp die uitspraak ook niet echt.
Dus leg mij uit, als je van leidende positie veranderd (van erop, naar ernaast) en het paard jou alsnog moet gehoorzamen, waarom heeft het paard dan zijn zin gekregen?
darkadia schreef:Ik snap wel wat hierboven gezegd wordt en het paard laten 'winnen'. Echter ik zie dit niet zo. Stap je af en loop je direct naar huis, ja dan geef je je inderdaad gewonnen. Maar eigen veiligheid gaat nog altijd voor. Ik denk dat het toch met de verhuizing te maken heeft en dat het tijd nodig heeft. Natuurlijk zal het paard de link snel leggen tussen zijn gedrag en het afstappen van de ruiter, maar als de ruiter zich vervolgens op de grond wel het leiderschap heeft, en gewoon de tocht vervolgd zal het dier ook snel door hebben dat ie niet onder het van huis zijn af komt door het gedrag.
Ik ben in het duin ook weleens afgestapt omdat paardlief die ik toen reed compleet flipte, niet meer voor of achteruit ging en als n idioot ging bokken en steigeren. Ben er toen af gesprongen, omdat hij zoveel spanning opbouwde. Aan de hand verder met hem gewandeld, en daar volgde hij me gewoon keurig en respectvol in, en zon 200m verder toen hij gekalmeerd was, terug opgestapt en verder gereden. Werkte voor hem perfect. Ander paardje die ik reed wilde naar huis toe ook altijd liefst zo snel mogelijk. Stappen was geen probleem, maar ging ik draven, dan gingen we in een uitgestrekte draf terug en ook ik moest een drukke weg over. Toch pakte ik de draf wel mee op de terug weg, stukjes lekker voorwaarts laten draven en dan keer terug naar stap of halt en hij bleef dan beter te rijden dan constant remmen.