Paard 'draait' ineens door buiten, levensgevaarlijk!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 09:38

En als je nu gewoon een ritje gaat maken en dan afstapt (niet precies op het punt dat ze gaat flippen maar eerder, dus nog op de 'heenweg' zeg maar) en de rest van de 'rit' ernaast loopt? Want ik begrijp dat ernaast wandelen wel helpt?
Dan niet een al te lange rit plannen anders loop je je suf. En dan kijken of ze de rust terug kan vinden op de terugweg.

Dan misschien later uitbouwen tot of wat langer erop blijven voor je afstapt of juist een lekker stuk lopen, en het laatste stukje weer erop gaan stappen (als ze tenminste tot rust gekomen is).

Ik kan me voorstellen dat buitenrijden nu niet echt leuk meer is als je paard zo doet dus ik hoop dat jullie het plezier samen weer terug kunnen vinden

succes

Mariett
Blogger

Re: Paard 'draait' ineens door buiten, levensgevaarlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 09:50

Wat een lastige situatie TS.
Ik heb niet alle reacties gelezen dus ik weet niet of ik iets overbodig zeg.

Je zegt dat je aan grondwerk doet. Doe je dit alleen in de bak of ook buiten? Het lijkt erop alsof het paardje grondwerk buiten ook erg nodig heeft. Gewoon allemaal uitdagende opdrachten uitvoeren aan de hand.
Ik vind het zelf ook heel fijn om met de enkele lange lijn buiten te werken met de paardjes. Dan heb je een andere positie tov je paard. Meer erachter waardoor het paard op jaar eigen benen moet staan en niet gewoon achter jou aan kan lopen. Ik gebruik het zelf altijd voor mijn paard, die nog wat onzeker is buiten en niet alleen op buitenrit durft. Ik moet zeggen: het helpt!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 09:52

Wat je ook kan proberen, naast de trailer ergens anders neerzetten en dus geen terugrit hebben zodat je weer iets positiefs op kan bouwen, is heen en weer buitenrijden bij je stal/trailer. Dus weg rijden, terug rijden, bij stal langs rijden en weer wegrijden. Hoeft niet ver elke keer, maar enkel zodat ze leert dat terug richting stal/trailer gaan niet betekend dat je ook echt terug gaat. Als je de afstand klein genoeg laat, moet je het haar gewoon zelf kunnen laten uitzoeken. Loopt ze hard? Dan loopt ze maar hard. Het helpt haar niet, want je rijdt vervolgens weer door.
Wel volhouden tot ze op de terugweg relaxed blijft, als je daar 8 uur voor nodig hebt, so be it. Niet opgeven voor ze gekalmeerd is, want dan heb je het gedrag alleen maar bevestigd ipv ontkracht.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 09:55

Samantha_01 schreef:
En als je nu gewoon een ritje gaat maken en dan afstapt (niet precies op het punt dat ze gaat flippen maar eerder, dus nog op de 'heenweg' zeg maar)

Dat zou ik dus niet doen, dan geef je het paard juist zijn zin, en dat punt waar je af moet stappen zal steeds eerder komen totdat je helemaal niet meer op je paard kunt.
Ze neemt een loopje met je en dit lijdt inderdaad tot levensgevaarlijke situaties, mijn advies: breng haar naar een professional of laat iemand die er verstand van heeft meegaan. 1 keer flink aanpakken op het exact het juiste moment kan het hele probleem al oplossen.
Echt heel onverstandig dat je het blijft proberen, behalve jezelf breng je ook nog je medemens in gevaar als je je op openbaar terrein bevindt

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:01

Is dit gedrag na de verhuizing begonnen?

En is jouw indruk dat ze juist wel of juist niet terug wil naar het uitgangspunt, i.c. naar huis?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:20

Ik denk dat ik in zo'n geval contact zou opnemen met Gert van den Hof. Hij is niet alleen een pro in het zadelmak maken - hij heeft ook al heel wat gevorderde en getraumatiseerde paarden ( en ruiters) geholpen om weer 'normaal' door het leven te gaan. Beroemdste voorbeeld is wel De Sjiem van Jeroen Dubbeldam.
Hij zit in Slagharen en aangezien je nu in Oost-NL woont, moet dat te doen zijn. Ik zou hem in ieder geval bellen en vragen wat je hiermee moet. De man heeft meer paardenverstand in z'n pink dan alle goed bedoelende bokkers bij elkaar. Hij kan je ook als ruiter bijstaan want ik denk dat - hoe goed jij 't ook wilt doen - je zelf grote invloed hebt op dit foute gedrag. Hij zal je op z'n minst kunnen leren dit gedrag op de juiste wijze te corrigeren.
http://www.stalgertvandenhof.nl/1/contact/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:49

Pikeur schreef:
Samantha_01 schreef:
En als je nu gewoon een ritje gaat maken en dan afstapt (niet precies op het punt dat ze gaat flippen maar eerder, dus nog op de 'heenweg' zeg maar)

Dat zou ik dus niet doen, dan geef je het paard juist zijn zin, en dat punt waar je af moet stappen zal steeds eerder komen totdat je helemaal niet meer op je paard kunt.

Oooh heerlijk oldskool denken, je paard 'de zin geven' :D
Overigens is de suggestie van Samantha om af te stappen vóórdat het paard flipt, en niet tijdens.. ;)

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 03:35

Paarden zijn echt niet gek hoor, maar ik snap alweer waarom ik nooit meer op bokt zat

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 11:53

Amanda__ schreef:
Irmaz: omdat als ik dat doe ik binnen 5min thuis sta, dan gaat ze alleen maar harder en is ze net als in stap, ook in draf niet te controleren. Daarnaast moet ik ook stukken over de weg en daar kan ik niet draven of galopperend naar huis

Toen ik dit las, dacht ik hieraan: (weet niet of t al genoemd is, zoja sorry!)
Ik lees dat je wel is met de trailer ergens heen gaat. Pak de trailer ga naar een bos, ergens waar het iig geen gevaar is als je hard gaat en je geen wegen over moet.
Ga gewoon rijden, zeg een 15 min. Draai om, gaat ze gek doen, rijd je op een hoog tempo (waarbij ze dan dus braver is) terug. Je bent terug bij je trailer, is ze dan rustiger? Stap je weer weg, je gaat gewoon opnieuw naar buiten (evt ander pad?), en dit herhaal je tot ze rustiger terug gaat.
Is ze niet rustig op het moment dat je bij de trailer ben, stap je desnoods af, zadel je desnoods af, zet haar voor mij part weer even op de trailer. En begin het spelletje opnieuw. Misschien dat ze zo de link minder snel gaat leggen van terug = terug, naar terug = als de baas zegt dat het klaar is. Ik hoop dat je het een beetje snapt?

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:13

Ik heb dit verhaal gelezen en misschien een domme oplossing van mij maar ik dacht dit:

Is het misschien een idee om gewoon een rondje te maken en op de terug weg haar gewoon snel laten lopen naar huis of trailer toe. Als je daar bent aangekomen stop je niet, maar rijd je gewoon door. Dan maak je als het ware nog een rondje. Dan beloon je haar in feite niet voor het naar de trailer gaan, want trailer betekent dan niet dat ze klaar is. Eigenlijk proberen vol te houden totdat ze rustig is op de weg naar huis.

Het is maar een idee. Succes ieder geval! Lastig paarden die op de terug weg zo heet worden.

Maaiike90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:23

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 16:13

Gypsy schreef:
Esther dat zou ik dus absoluut niet hoeven proberen. Nooit zomaar omdraaien op buitenrit, altijd een rondje maken!

Nou dan ga jij maar een rondje van 50 m maken met uitstappen. :+
Een paard moet gewoon gehoorzaam zijn, of ik nu wel of niet omdraai. Paarden weten precies wanneer ze terug gaan, ook als je een rondje rijdt, zie verhaal van TS. Paard moet weten dat hij niks bereikt met zijn gedrag.

Bij de paarden die ik rij en train werkt het, al doe ik wel eens een half uur over 50 m uitstappen.
Als ik omdraai en paard wil weg, gaat spanning opbouwen dan ga ik stilstaan. Teugels ontspannen en zelf ontspannen. Wel alert om in te grijpen, voel ik dat het paard weg wil dan loopt ie tegen mijn hand aan. Draait ie weg, dan draai ik 'm terug, wil ie omhoog dan trek 'm om. Gaat hij naar voren dan gaan we achterwaarts, gaat hij achterwaarts dan gaan we achterwaarts zolang als ik dat wil (ook in het achterwaarts kan je sturen, hoeft op zo'n moment niet te netjes..) . Dat hebben ze heel snel door hoor. Pas weer verder als ze ontspannen en op mijn hulp wachten.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 20:27

Da's leuk Esther maar TS zit nu niet te wachten op tips die het onnodig moeilijk maken.

Jij doet met een paard zonder groot probleem er al een half uur over.... Dan ga je dat iemand met een probleem toch niet aanraden?

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 20:32

Wat je misschien ook nog kan proberen is een (touw)halster oid onder je hoofdstel hebben. Als je paard het bit tussen de kiezen heeft kan je met het (touw)halster in ieder geval nog íéts doen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 20:59

Pikeur schreef:
Paarden zijn echt niet gek hoor, maar ik snap alweer waarom ik nooit meer op bokt zat

Waarom? Omdat er mensen zijn die het niet persé met jou eens zijn? Paarden zijn inderdaad niet gek, en als ze na het afstappen gewoon door moeten lopen naast jou, in de richting van jou keuze; dan is er geen verliezer noch een winnaar. Dat is gewoon een ruiter die afstapt en het paard vanaf de grond verder leidt, ipv vanuit het zadel.

Maar ik ben eigenlijk toch wel benieuwd naar de onderbouwing van jou vorige post, want het wáarom achter de uitspraak dat het paard dan wint; blijft uit, en dat is jammer. Ook de uitleg waarom het afstappen dan steeds vroeger komt, tot je niet meer op het paard kunt, blijft ook uit. Ik begrijp die uitspraak ook niet echt.

Dus leg mij uit, als je van leidende positie veranderd (van erop, naar ernaast) en het paard jou alsnog moet gehoorzamen, waarom heeft het paard dan zijn zin gekregen?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 23:52

Nee niet mee eens "lara silver".
Een ruiter die te bang is om door te gaan, geeft dit altijd en echt altijd door aan zijn paard, het paard weet het eigenlijk al voor je het zelf weet.
In dit geval is duidelijk het paard de winnaar, al is het woord winnaar eigenlijk een beetje verkeerd gekozen.
Het is meer dat de ruiter de rust en de veiligheid en de leiding niet geeft, paard voelt zich dus in dat geval genoodzaakt het dan maar zelf op te lossen, spijtig is het dan wel dat dat dan nooit het resultaat geeft dat je graag zou willen.
En dat Ts dit zelf idd niet kan dat is duidelijk, maar denken dat je de oplossing zal vinden door hier deze vraag te stellen, en te hopen op een gouden tip is , tjaaa een beetje leven in een soort droomwereld.
Ik merk trouwens ook dat Ts al vrij lang niet meer reageerde op de gegeven antwoorden hier, ze zou heel waarschijnlijk liever andere antwoorden gehoord hebben, het is idd nooit leuk te horen dat je de schuld bij jezelf moet zoeken en niet bij het paard.
Ts werkt toch al best een hele tijd met dit paardje, ze heeft naar eigen zeggen ook instructie, en toch blijkt er niet echt een duidelijke verbetering op te treden, maar ts geeft heel droogjes aan ik ga gewoon verder met mijn instructie.
Dan is mijn echt oprechte vraag waarom stel je dan een vraag, je wil eigenlijk enkel verder doen wat je nu al deed, dat geeft dus als resultaat dat het ook zo zal blijven verder gaan, heel simpel toch.
Ik begrijp heel goed dat dit mssn niet zo heel lief overkomt, hier maak ik mezelf niet populair mee, maar als je een paard wil overtuigen tot heel ander gedrag, zal je echt ook heel anders moeten overkomen, daar ben ik echt heilig van overtuigd.
Ik krijg wel meer probleempaarden in training, en bijna altijd zijn de problemen er eigenlijk in getraind door de mensen zelf, niet door het paard.

Lara_Silver schreef:
Pikeur schreef:

Waarom? Omdat er mensen zijn die het niet persé met jou eens zijn? Paarden zijn inderdaad niet gek, en als ze na het afstappen gewoon door moeten lopen naast jou, in de richting van jou keuze; dan is er geen verliezer noch een winnaar. Dat is gewoon een ruiter die afstapt en het paard vanaf de grond verder leidt, ipv vanuit het zadel.

Maar ik ben eigenlijk toch wel benieuwd naar de onderbouwing van jou vorige post, want het wáarom achter de uitspraak dat het paard dan wint; blijft uit, en dat is jammer. Ook de uitleg waarom het afstappen dan steeds vroeger komt, tot je niet meer op het paard kunt, blijft ook uit. Ik begrijp die uitspraak ook niet echt.

Dus leg mij uit, als je van leidende positie veranderd (van erop, naar ernaast) en het paard jou alsnog moet gehoorzamen, waarom heeft het paard dan zijn zin gekregen?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 01:03

Ik kan me in je uitleg vinden, ook al gaat het na de eerste alinea eerder over de ts en haar vraag zelf. De enige stoorfactor op een paard, zijn wij. Is er welk probleem dan ook, dan zijn wij vrijwel altijd de oorzaak. Door onze acties of door fout te reageren op een cruciaal moment en daarmee slecht gedrag te creëeren. Nu over het afstappen, nee ik ben nog steeds niet overtuigd. Zelfs ik, na 10 jaar met dezelfde pony heb baat bij af stappen als het hem te bont word. Op de grond geef ik hem dan blijkbaar wel genoeg vertrouwen (de leidende positie waar ik het in mijn post over had), het dier maakt verder buitenritten van tientallen kilometers zonder soortgenoten en zonder gestaak. Soms is iets te eng en dat kan gebeuren. Ik ben dan wel niet bang, maar ook daar zie ik het probleem niet. Als de ts haar leidende positie wel te voet kan bevestigen, is dat een manier om weer rust in haar zelf en het paard te brengen, waar die onrust ook vandaan komt. Of het de oplossing is? Geen idee. Maar om te verkondigen dat afstappen negatief is, niet mee eens en nog steeds geen écht omwerpende argumenten gezien.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 04:10

Jij weet beter te verwoorden wat ik bedoel aeolus.
Ik zeg niet dat iedereen het met me eens moet zijn, ik zeg dat afstappen een teken van zwakte is en gelijk krijg ik over me heen dat ik oldskool denk want paarden kunnen blijkbaar geen trucjes verzinnen en altijd moet er maar een medische oorzaak gevonden worden, zodat de eigen rijkunsten in ieder geval niet de schuldige zijn.
Ik zou deze situatie graag vergelijken met een puber die 11 uur thuis wil komen. De week erna zijn ze kwart over 11 thuis en de week daarna om half 12 etc. Het gaat over vervagende grenzen en dan is het einde zoek.
En echt geen omwerpende argumenten, het paard gaat lekker zijn eigen gang door om te draaien, en in plaats van door op. je strepen te staan zou je dan afstappen, daarmee los je het probleem niet op maar je gaat het uit de weg.

evienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 08:22

Staat je paard in een kudde? Is er in de winter iets veranderd in die kudde, omdat je schrijft dat ze nu na de winter moeilijker is geworden? Wat was haar positie vóór de winter, en wat is haar positie nu?

Mijn paard heeft hetzelfde probleem. Hij is de dominante bij 2 merries. Hij wil als de bliksem naar huis, maar vanaf het moment dat hij zijn merries hoort antwoorden op zijn gebulder, kalmeert hij en kunnen we de laatste paar honderd meter op ons gemak stappen. Het gaat hem dus niet om de beloning na het rijden, puur de zorg om zijn kudde.

Ik heb het gewoon geaccepteerd en blijf kalm. Immers, tussen ons tweetjes kan ik wel de leider zijn, maar tussen hem en zijn kudde kan en wil ik geen wig drijven, het is zijn natuur. Diep zitten, niet teveel ophoudingen. Hij mag stappen op het tempo naar zijn keuze. Echter als hij rustig stapt, beloon ik hem wel uitvoerig en dat geeft wat rust. Zou ik hem dwingen tot een trager tempo, dan gaat ie protesteren, 'schrikken' wat meer zoeken is naar een opening om het tempo flink op te voeren, en met zijn 181 cm maakt ie dan iedereen bang, mij incluis. Als we ergens een weg moeten oversteken, stijg ik gerust even af, zonder hem te forceren lang halt te houden. Puur voor de veiligheid, en dat zie ik niet als een teken van zwakte, maar van je gezonde verstand gebruiken.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 08:34

Ik snap wel wat hierboven gezegd wordt en het paard laten 'winnen'. Echter ik zie dit niet zo. Stap je af en loop je direct naar huis, ja dan geef je je inderdaad gewonnen. Maar eigen veiligheid gaat nog altijd voor. Ik denk dat het toch met de verhuizing te maken heeft en dat het tijd nodig heeft. Natuurlijk zal het paard de link snel leggen tussen zijn gedrag en het afstappen van de ruiter, maar als de ruiter zich vervolgens op de grond wel het leiderschap heeft, en gewoon de tocht vervolgd zal het dier ook snel door hebben dat ie niet onder het van huis zijn af komt door het gedrag.
Ik ben in het duin ook weleens afgestapt omdat paardlief die ik toen reed compleet flipte, niet meer voor of achteruit ging en als n idioot ging bokken en steigeren. Ben er toen af gesprongen, omdat hij zoveel spanning opbouwde. Aan de hand verder met hem gewandeld, en daar volgde hij me gewoon keurig en respectvol in, en zon 200m verder toen hij gekalmeerd was, terug opgestapt en verder gereden. Werkte voor hem perfect. Ander paardje die ik reed wilde naar huis toe ook altijd liefst zo snel mogelijk. Stappen was geen probleem, maar ging ik draven, dan gingen we in een uitgestrekte draf terug en ook ik moest een drukke weg over. Toch pakte ik de draf wel mee op de terug weg, stukjes lekker voorwaarts laten draven en dan keer terug naar stap of halt en hij bleef dan beter te rijden dan constant remmen.

evienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 08:41

darkadia schreef:
Ik snap wel wat hierboven gezegd wordt en het paard laten 'winnen'. Echter ik zie dit niet zo. Stap je af en loop je direct naar huis, ja dan geef je je inderdaad gewonnen. Maar eigen veiligheid gaat nog altijd voor. Ik denk dat het toch met de verhuizing te maken heeft en dat het tijd nodig heeft. Natuurlijk zal het paard de link snel leggen tussen zijn gedrag en het afstappen van de ruiter, maar als de ruiter zich vervolgens op de grond wel het leiderschap heeft, en gewoon de tocht vervolgd zal het dier ook snel door hebben dat ie niet onder het van huis zijn af komt door het gedrag.
Ik ben in het duin ook weleens afgestapt omdat paardlief die ik toen reed compleet flipte, niet meer voor of achteruit ging en als n idioot ging bokken en steigeren. Ben er toen af gesprongen, omdat hij zoveel spanning opbouwde. Aan de hand verder met hem gewandeld, en daar volgde hij me gewoon keurig en respectvol in, en zon 200m verder toen hij gekalmeerd was, terug opgestapt en verder gereden. Werkte voor hem perfect. Ander paardje die ik reed wilde naar huis toe ook altijd liefst zo snel mogelijk. Stappen was geen probleem, maar ging ik draven, dan gingen we in een uitgestrekte draf terug en ook ik moest een drukke weg over. Toch pakte ik de draf wel mee op de terug weg, stukjes lekker voorwaarts laten draven en dan keer terug naar stap of halt en hij bleef dan beter te rijden dan constant remmen.

Niet alleen je paard wordt rustiger van een stukje geleid worden aan de hand, je krijgt zelf ook weer wat rust en doorbloeding in je (onbewust misschien bibberige) benen. Al lijk je voor het oog kalm, je wordt hyperalert op een paard wat loopt te springen en te dansen. Even aarden dus.

Een stukje draven ben ik het ook mee eens hoor, als je hem onder controle kan houden. Het paard houdt er goede zin door. Bij mijn paard houd ik het nu liever bij stap, hij heeft een hartritmestoornis dus kalm aan.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 09:24

Jeetje wat een geneuzel. Paard wil gewoon naar zijn stal of wei en is daarom aan het drammen op de terugweg. Afleren is een kwestie van niet meer elke keer meteen met eten op stal zetten.

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 09:34

Probeer in ieder geval mits dat lukt een rondje te rijden en niet op het zelfde pad heen en weer als die niet mogelijk is kun als je je omdraait en zij druk word mischien weer omdraaien of een ander pad te nemen . Probeer als je weer bij stal of de trailer ben door te rijden dus niet terug naar huis.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 09:38

@Gypsy Paard van TS gaat niet direct met eten op stal, en vertoonde dit gedrag eerder bij andere stal niet. Dus dat zal niets oplossen. Mogelijk heeft ze wel de reactie versterkt in het verleden, maar juist daarom moet het huidige cirkeltje doorbroken worden waar ze nu in zitten, met gevaar voor beiden...

@TS Denk dat er best wat nuttige en bruikbare tips in er topic staan, en ben benieuwd hoe t verder gaat!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 09:42

Mijne ook niet, maar die had toch altijd gigantische haast om weer lekker thuis te zijn. Dat zit nu eenmaal in de natuur van een paard. Sinds ik af en toe de stal voor bij rijd of in de bak nog aan de slag ga is het over.