Waarom springen sommige mensen van hun paard af

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 16:23

Diverse reacties op mijn post(s):

Ik ken de situatie hoor, is alles behalve grappig als een paard echt in paniek aan de kletter gaat en er geen enkele prikkel meer door komt. Word je niet vrolijk van :=

Ben er zelf ook wel af gesprongen op het moment vlak voor paard met wit voor de ogen aan de kletter ging, of er af gevallen en met gevaar voor eigen lijf de teugels daarbij vast te houden om het TEGEN te houden :j

De aller-aller-laatste optie (als uitzitten tot je weer door komt, paard langzamer gaat of thuis is, niet gaat) die je hebt is er vanaf springen en daarbij jezelf als anker uitgooien in de hoop dat je zodoende dankzij die snok aan de teugels het paard uit de paniek krijgt.

Als argeloze verkeersdeelnemer mag je vind ik gewoon hopen dat iemand die een paard op de openbare weg brengt, er alles aan doet om te voorkomen dat dat dier in paniek los komt te lopen.

Wie weet wat er die keren gebeurt was met andere mensen als ik de teugels niet vast had gehouden...had bij wijze van spreken 1 van jullie of je dierbaren een paard op je motorkap of in de kinderwagen kunnen krijgen, dat wil je toch niet op je geweten hebben :=

Dat een ander er voor kiest om te denken: ik vind dat te gevaarlijk voor mij en kies voor mezelf, dat is een keuze die je mag maken :j

Maar ik vind dat je dan je verantwoordelijkheid niet neemt om je eigen probleem bij jezelf te houden, dat is ook gewoon een gedachte die ik mag hebben :)

Sannesuzette

Re: Waarom springen sommige mensen van hun paard af

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 22:54

Ik had het er vandaag nog over met een meisje. Zij sprong van haar paard terwijl ze in de duinen reed omdat het paard naar een weg met beton reed. Liever in het zand vallen dan het risico op het beton. Dus dat is ook een reden, zoals eerder is genoemd. Soms is het veiliger.

marlo09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 22:58

Ik ben er ook ooit eens afgesprongen omdat ik echt op de nek lag, dus als ze dan wou beginnen galopperen, bokken... Dan lag ik er sowieso af en dan had ik nog eens de kans dat ze over mijn ging lopen, dus soms is het iets veiliger als je er gewoon af springt.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 22:58

Wanneer mijn paard het in de bak op een lopen gaat zetten spring ik er ook af.
Ik heb dan een stuk meer controle dan wanneer ik erop zit. Komt waarschijnlijk ook doordat ze even schrikt als ik er opeens naast sta.

Maar tijdens het wegrennen eraf springen lijkt mij ook niet een erg goed idee...

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 23:22

Gelukkig nog nooit in volle galop hoeven springen. Wel eens over nagedacht om me te laten vallen "of ik stort nu mezelf in de blub, of ik hoop dat pony en ik langs deze kant van de bomen gaan en mijn knieën heel blijven". Gelukkig is het allemaal goed gegaan.
Ik ben wel eens gerold/ gesprongen toen ik met paard en al viel. Ze struikelde en viel zo voorover. Op het moment dat we op de grond waren dook ik schuin naar voren. Volgens mijn instructrice bleef ik eerst gewoon rechtop zitten en waren we waarschijnlijk ook wel weer recht omhoog gekomen. Maar er af leek me toch de beste oplossing.

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 23:57

Ik ben 1 x er af gesprongen.
dat was een paar jaar geleden van de zomer. Ik was toen in een heel lang weiland aan hetrijden. Net gemaait en lekker weer.
ik was al wat veder gegaan en mn ouders er broertjes liepen bijna oo de helft.
toen ik achter was en weer wilde omdraaien begon ze te klote.
draven, steeds sneller. Toen werd het galop, bokken en maar klote en ik kreeg drniet terug. Toen zaten we al heel snel in een rengalop waar ik niks meer over te zeggen had. Toen kwam ik mn ouders halver wege tegen en riep dat ik niet meer kon stoppen.
de wetering , een heeeeele breede en best diepe sloot kwam steeds dichter bij en aangezien paardlief als een gek er op afrende moest ik springen..
juist..in een rengalop.. oke..
eerst been er overheen gegooit toen ben ik gaan hangen en toen op de grond gekomen.
had nog een paar meter mee gerend half hangend aan het zadel maar zakte toen door mn benen.
paard stopte echt net optijd voor die sloot en ging eten
Maar stel dat ze wel teverdoor ging.
dan had ik misschien onderhaar gelegen inde sloot.
ik had er niks aan over gehouden. Schrammetje op mn knie en een beetje spierpijn. Paard had ook niks.
ik ben er wel een beetje angstig van geworden om in ren galop te gaan of op grote open velden te rijden.
maar ik doe nu steeds een martingaal om bij zulke ritjes dat scheelt al heel wat
ook heel veel geoefend in het weiland met stap stop draf stap draf galop midden galop draf stap als ze braaf luisterde mocht ze een rondje rengalop.
vertrouwen komt steeds meer terug.
Het lijkt me erg gaaf om een x naar het strand te gaan maar ik durf njet zo goed..

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 00:06

Ik heb een vriendin eens zo snel van het paard zien afspringen dat het mij verbaasde.. En zo lenig.. Want lenig is ze normaal niet.. Maar het paard flipte hem. Bokken, steigeren, stukken galopperen.. Maar ze hield haar redelijk tegen, kleine stukjes huppelgalop en dan omhoog komen. Uiteindelijk kwamen ze samen op de weg terecht, allemaal auto's en paardlief zou binnen een paar seconden niet meer te houden zijn geweest, dan was die weg gevlogen over de weg in volle galop. Paard schoot ook al weg. Vriendin had het door en stond in een halve seconde naast het paard, toen die misschien net een paar galop passen had gedaan, met de teugels in haar handen, waardoor ze het paard kon tegenhouden.

Dan is eraf springen toch echt wel de beter optie. Ze had het paard anders echt niet tegen kunnen houden.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 00:08

soms is het inderdaad veiliger, (situatie bekijken van alle kanten)
Ik ben er in mijn 20 jaar rijden 2x bewust ervan af gevallen omdat de opties die over bleven gevaarlijker waren, 1 x alleen voor mijzelf (in galop) en de andere x voor zowel mij als het paard in rengalop van een draver die op de baan gelopen had, ging dus echt snel. van die laatste heb ik ook nog steeds wel wat last. Als ik eenmaal een paard ken dan komt het goed maar in het begin moet ik het niet hebben dat ze eens sneller willen dan ik wil. galop doe ik dus ook pas na een tijdje, niet meteen.

De eerste x was een paard gewoon vies en de andere keer was het puur een misverstand tussen ons die ik echter niet meer goed kon maken.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 00:10

ElineS schreef:
Ik heb een vriendin eens zo snel van het paard zien afspringen dat het mij verbaasde.. En zo lenig.. Want lenig is ze normaal niet.. Maar het paard flipte hem. Bokken, steigeren, stukken galopperen.. Maar ze hield haar redelijk tegen, kleine stukjes huppelgalop en dan omhoog komen. Uiteindelijk kwamen ze samen op de weg terecht, allemaal auto's en paardlief zou binnen een paar seconden niet meer te houden zijn geweest, dan was die weg gevlogen over de weg in volle galop. Paard schoot ook al weg. Vriendin had het door en stond in een halve seconde naast het paard, toen die misschien net een paar galop passen had gedaan, met de teugels in haar handen, waardoor ze het paard kon tegenhouden.

Dan is eraf springen toch echt wel de beter optie. Ze had het paard anders echt niet tegen kunnen houden.

ha dat heb ik ook eens gehad maar dan eigenlijk bij mezelf. Ik ben dus echt niet lenig, vroeger wat meer, maar nu :S...
Toen ben eraf gesprongen en dat ging zooooo soepel, ik weet nog niet hoe ik dat ooit voor elkaar gekregen heb :P