Met of zonder zweep/sporen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zweep, sporen, of been?

Sporen
51 (10%)
Zweep
101 (21%)
Alleen been en zit
101 (21%)
Sporen en zweep
25 (5%)
Hangt van het paard af
198 (41%)

Totaal aantal stemmen: 476

Galantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 12:37

Ik heb meestal voor de zekerheid wel een zweepje erbij

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 12:41

Ik rijd met sporen en zweep.
Zweep gebruik ik eigenlijk bijna niet.
Paard wordt steeds actiever aan mijn been dus hoop zweep binnenkort helemaal aan de kant te gooien.
Paard is lui van zichzelf. Heb ook een tijdje zonder sporen gereden, maar dit had al helemaal geen effect helaas..

Pony rijdt ik zonder zweep en zonder sporen.
Af en toe een spoortje om hem weer even attent te maken op mijn been, maar hij doet het prima zonder spoortje verder.

Leprycorn

Re: Met of zonder zweep/sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 12:44

Ligt eraan welk paard :j
Ene paard alleen op been en zit, andere paard alleen met sporen. Zweep pak ik heeeeel enkelt erbij om het laatste paard wat actiever van achteren te krijgen zodat hij iets meer gaat zitten, maar dat is maar uitzonderlijk dat ik de zweep pak. Moet dan altijd aan de instructrice vragen of ze hem wilt pakken :')

Fearlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 12:49

Ik rijd vrijwel altijd met alleen been en zit, met springen voor de zekerheid er een kort zweepje bij (die ik niet gebruik)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 12:50

Ik rijd altijd met zweep (moet het eigenlijk aan de kant gaan leggen) en gebruik hem bijna nooit. Eclair reageert steeds beter op aansporingen.

Soms rijdt ik met spoortjes, dan kan ik net wat duidelijker zijn met mijn hulpen :+

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 12:54

Ik rij zonder sporen en de zweep doet eigenlijk bijna alleen maar voor spek en bonen mee. Mijn merrie is voorwaarts genoeg, maar met het zweepje in de hand geeft ze net even een stukje extra waar nodig.

Zweepje kun je het eigenlijk amper noemen en lijkt meer op een kort stokje :-D

NaomixZanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 13:10

Ik rij zelf met knopsporen om de hulp te verduidelijken. ik vind altijd als je met zweep rijd heb je zoveel in je handen en na de L mag je niet met zweep rijden op wedstrijd dus da zou je het alleen in de training kunnen gebruiken

X_Jitte_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 23:44

Bij mij hangt het er van af welk paard. Op de pony waar ik nu voornamelijk mee rijd gebruik ik sporen. Ze is erg sloom, sporen zijn dus erg handig!

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 00:08

X_Jitte_X schreef:
Bij mij hangt het er van af welk paard. Op de pony waar ik nu voornamelijk mee rijd gebruik ik sporen. Ze is erg sloom, sporen zijn dus erg handig!

Dan gebruik je de sporen niet naar behoren.

sporen moeten hulpen verduidelijken.

niet om je paard aan je been te krijgen. :( :(

shelly123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 10:40

Ik rijd zelf met zweep maar bij mensen die ermee kunnen rijden zie ik liever sporen.
Omdat je daarmee de aanleuning niet verstoord, en als je het gebruikt om je paard actief mee te krijgen dan zit je al meer in de buurt dan met een tik op de kont. Maar dan moet je er wel mee om kunnen gaan anders verampeneer je je paard :P

Whozigg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:21

Gezien paarden rijden mijn werk is hangt het van het paard af. Meestal heb ik voor zekerheid spoortjes om, dit omdat ik mijn been genoeg onder controle heb om ze niet te hoeven gebruiken. Mijn eigen paarden kan ik zonder rijden, maar ook bij hen heb ik ze voor de zekerheid om. Heb er geen last van en mijn paarden ook niet.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:22

Voor de wagen is zweep zo ongeveer verplicht (en de vervanging van je been), dus altijd met zweep.

Onder het zadel is het afhankelijk van wat ik ga doen en met welk paard. Bij de een neem ik een zweep mee op buitenrit omdat ze daardoor wat makkelijker voorbij zogenaamde 'enge' zaken wil (dat grassprietje dat verkeerd om wappert bijvoorbeeld :+ ). Als ik de zweep dan aanleg is dat levensgevaarlijke sprietje plots niet eng meer. Daar is de zweep dus een kwestie van veiligheid. Ik wil bijvoorbeeld niet dat ze naar achteren dendert voor dat sprietje als er net een auto aankomt (om een voorbeeld te geven). Als ze straks verder is in de training en ook op een brul reageert, dan blijft de zweep weer thuis.
Bij de ander gebruik ik hem juist in de bak om haar te leren te buigen wanneer ze door mijn been heen valt. Daar is het dus een kwestie van verduidelijken en strenger zijn.
Sporen gebruik ik niet. Mijn benen zijn daarvoor simpelweg niet stil genoeg.
Ik snap ook niet waarom mensen sporen hebben als ze 'ze toch niet gebruiken'. Waarom dan toch omdoen? Het zou het voor mij te makkelijk maken om ze tóch even te gebruiken en dus een paard te creëren dat alleen op spoor écht luistert.

Whozigg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 09:35

Ketaki schreef:
X_Jitte_X schreef:

Dan gebruik je de sporen niet naar behoren.

sporen moeten hulpen verduidelijken.

Voorwaartse hulpen zijn ook hulpen. En kunnen dus ook verduidelijkt worden..?

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 22:38

Ik rijd met van die kleine knop spoortjes. Zweep heb ik niet nodig en wil mijn handen 'vrij' hebben voor de teugels haha.

Blax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 22:49

Ik ben niet tegen zweep en spoortjes mits je ze gebruikt ter verfijning van je hulpen en als verlenging van je lichaam. Ze zijn niet in eerste instantie bedoeld als straf

sanne9393

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 20:07

Ik rijd alleen met kleine spoortjes omdat zo mijn hulpen iets beter doorkomen

lovecamantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 20:09

Ik rijd af en toe met sporen, ter verfijning van mijn hulpen. Met een zweepje rijd ik bijna nooit, af en toe wel als ik merk dat het nodig is!

jijenik11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 20:10

ik zou alleen met zweep rijden maar op sommige paarden kan wel zonder

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 13:50

Toen ik mijn paard kocht was ze gewend om elke pas een beenhulp te krijgen. Anders viel ze stil. Met resultaat dat ze doof was op been.

Nu bezig met het weer wakker maken op been en dat is met de zweep erbij. Als ze echt niet reageert op been, klein tikje. Hoop binnen korte tijd de zweep niet meer nodig te hebben...

MStefanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 15:25

Met mijn paard rijd ik meestal zonder zweep en zonder sporen, alleen zou ik eigenlijk meer met sporen moeten rijden aangezien ze niet altijd even snel reageert op been. Ook rijd ik af en toe met zweep om bij bepaalde oefeningen te helpen of als ze niet meteen reageert toch even te waarschuwen.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 15:29

Ik rijd mijn paard altijd met zweep. Ik hoef hem amper te gebruiken het is voornamelijk om mijn paard alert te houden. Ze is actiever met lopen als ik hem vast hou of als mijn paard afgeleid is zachte tikjes met mijn zweep tegen haar hals aan. Ook als we in galop zitten en ik laat een stuk van mijn zweep zien gaat ze harder lopen ik hoef hem niet eens te gebruiken haha.

Sporen rij ik mee als ik dressuur les heb. Momenteel geen lessen meer door blessure dus ook geen sporen.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 15:29

Hangt van het paard af, maar bij voorkeur met zo min mogelijk poespas. Huidige paarden allen met een inactief ponyzweepje.

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 15:47

Ligt totaal aan het paard en het niveau van het paard. De mijne rijd ik zonder zweep en met gladde wieltjes. Imo is dit vriendelijker dan priksporen. Ik gebruik ze puur voor verfijning en op concours ben ik verplicht ze te dragen (ZZ) maar kan ook prima zonder. Rijd haar nu zonder sporen en op een simpel trensje omdat ze net vakantie heeft gehad. Heb meerdere trainingspaarden en zodra basis erop zit (voorwaarts/trug/zijgangen/dragen) en paard toe is aan het hogere werk en meer verfijning, dan kijk ik hoe paard reageert op een spoortje. Maar ik kan ze allemaal zonder zweep en sporen rijden. Met spoor kan ik een minimale hulp geven (uiteraard ook zit) voor een optimale en duidelijke reactie. Zweep heb ik een hekel aan omdat je toch elke x dat je m gebruikt, ook je hand moet bewegen. Net bij jonge paarden gebruik ik nog wel eens een zweepje ter ondersteuning van bv de schouder.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 15:53

Altijd met zweep meestal met sporen (soms laat ik ze af)
Sporen heb ik echt puur om om dr net wat meer om mn been te laten buigen etc
En buiten alleen zweep (voor het geval dat opzich is ze buiten heerlijk voorwaarts gebruik m ook nooit maar heb m altijd bij me)
Heb laatst zonder zweep gereden en zonder sporen.. opzich was t tempo hetzelfde maar miste de impuls.. pff wat is dat vervelend rijden.
Laatst zweep weg gelaten en alleen sporen ging ook prima, gebruikte ze verder niet. Tis puur als ik iets heb kwa zweep of sporen dan heeft ze impuls. Heb ik geen van beiden dan mist de impuls (tempo zakt niet in) tenzij we buitenrijden haha

debbiew

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 09:07

Ik rij meestal met sporen en zweep, maar soms wissel ik dit af, om te kijken of mijn pony ook goed blijft reageren zonder zweep of sporen. Ik vind het beide handige hulpmiddelen, maar mijn pony moet ook zonder dat goed kunnen lopen. Op buitenrit heb ik eigenlijk nooit mijn zweep mee, alleen sporen om :)