Ik heb ook jaren een ex-draver gereden maar die was juist super gevoelig in haar mond en dus makkelijk te rijden op een trens maar die zat dan heel vast en stijf in haar lijf. Met grondwerk en op de juiste manier longeren is ze beetje bij beetje soepeler geworden en dan kon ze tijdens het rijden ook direct haar rug meer gebruiken.
Voor het ogenblik rij ik ook enkel maar bitloos met mijn Paint ruin, omdat ik juist ook terug naar de basis wou. Het maakt mij niet uit hoe lang ik erover doe, maar elke keer ik rij, gaat het steeds een stukje sneller wanneer hij gaat ontspannen en echt nageeft op mijn zit en benen. Vaak slechts enekel passen, maar die beloon ik dan uitvoerig. Ik zou van hieruit terug gaan rijden zodat je zelf en je paardje ook weer plezier krijgt in het rijden. Bitloos kan je prima ook nageeflijk rijden, alleen is het veel langzamer proces omdat elke hulp die je niet goed geeft, bestraft wordt. Maar eens je draver zich zal gaan ontspannen zal hij beetje bij beetje vanuit zijn schoft gaan loslaten, en dan heb je echte nageeflijkheid. En van daaruit zou ik dan een simpel trensje gebruiken en met lange teugel proberen hem voorwaarts-neerwaarts te rijden naar je hand.
Succes meid!

)
)