Geslaagde dressuurtraining in de sneeuw !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 19:22

Allereerst wil ik zeggen dat je een superleuk paardje hebt!
Ik heb ook jaren een ex-draver gereden maar die was juist super gevoelig in haar mond en dus makkelijk te rijden op een trens maar die zat dan heel vast en stijf in haar lijf. Met grondwerk en op de juiste manier longeren is ze beetje bij beetje soepeler geworden en dan kon ze tijdens het rijden ook direct haar rug meer gebruiken.

Voor het ogenblik rij ik ook enkel maar bitloos met mijn Paint ruin, omdat ik juist ook terug naar de basis wou. Het maakt mij niet uit hoe lang ik erover doe, maar elke keer ik rij, gaat het steeds een stukje sneller wanneer hij gaat ontspannen en echt nageeft op mijn zit en benen. Vaak slechts enekel passen, maar die beloon ik dan uitvoerig. Ik zou van hieruit terug gaan rijden zodat je zelf en je paardje ook weer plezier krijgt in het rijden. Bitloos kan je prima ook nageeflijk rijden, alleen is het veel langzamer proces omdat elke hulp die je niet goed geeft, bestraft wordt. Maar eens je draver zich zal gaan ontspannen zal hij beetje bij beetje vanuit zijn schoft gaan loslaten, en dan heb je echte nageeflijkheid. En van daaruit zou ik dan een simpel trensje gebruiken en met lange teugel proberen hem voorwaarts-neerwaarts te rijden naar je hand.

Succes meid! *\o/*

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Re: Geslaagde dressuurtraining in de sneeuw !

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 19:26

Moderatoropmerking:
En opnieuw berichten verwijderd die niet aan de RT-HAW regels voldoen, wellicht kan men de Regels en Richtlijnen [HAW]Horses At Work even doorlezen alvorens te reageren.
Om zo ook te voorkomen dat dit topic gesloten gaat worden.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 19:31

_Alarm_wlkp schreef:
Ess_Ramona : dank je! Hoop ik idd ook dat ik van hen nog wat advies ga krijgen :)
Amaranth7 : Dank je ! Geeft me terug een beetje moed :)
martine0503 : ik huiver als het gaat om andere mensen op m'n paarden te laten.. m'n pony is verkloot en sta ik terug bij basis terwijl die 1,10m sprong en L2 liep... m'n ruin werd ook doorgereden door een Grand Prix ruiter die heeft hem zelfs een tijd bang voor druk gemaakt waardoor ie aan de kletter ging uit paniek.
xDreamerx : terug naar 0 gaan en over 10 jaar nog nergens staan, niet bepaald motiverend.. paard is er 7.

Tja..... Hoezo is even anders aanpakken, de basis er goed in zetten en daar zowel het paard als jezelf verder mee helpen demotiverend? Dat snap ik echt niet sorry. Vind je het niet demotiverend dat je paard nu achter de teugel en niet goed door zijn lijf loopt?
Een paard opleiden is iets waar je geduld voor nodig hebt.

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 20:47

Had gereageerd in je topic maar mijn reacties zijn verwijderd omdat ze niets voldeden ik had geschreven

Ik denk dat het lastig te beoordelen is vanaf foto's of het paard wel of niet goed loopt, bit heb ik geen ervaring mee wel weet ik dat dravers meer moeite hebben om de achterhand te gebruiken ze stuwen meer, het vraagt dus meer geduld!

Voor de basis ziet het er goed uit, jullie komen van ver ik ben van mening dat iedereen elke keer weer terug naar de basis moet. Ik heb het zelf ook gedaan toen het echt niet meer ging en ik weet dat het frustrerend is als je wel je best doet en dan zo op je hart getrapt wordt door reacties.. Maar ik geloof dat iedereen nu wel beter uitleg geeft en je hebt al meer goede tips reacties gekregen.

Jullie krijgen les en mogen beide leren dat komt vast wel goed, gewoon geduld hebben dan komt het allemaal vanzelf! Ze ziet er wel goed uit en je hebt inderdaad een super gave frontriem!

(mijn advies geduld en blijf door gaan met les nemen, jij kent je paard het beste en weet hoe hij reageert) wat je zou kunnen doen is veel overgangen rijden dan wordt het achterheen actiever en moet ze wel bij de les blijven en zul je zien dat het achterheen ook actiever wordt, dit zou ik op de grond oefenen en desnoods met een lange teugel (been alles wat voorwaarts gaat is een dikke beloning, je zou er ook een spelletje van kunnen maken).

En ps. Ik ben wel benieuwd naar een topic van jou ruin :)

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 20:49

Topic van m'n ruin zal mogen bij rij itp verschijnen waarschijnlijk :)

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 22:14

Dravers zijn geen KWPN'ers of iets dergelijks.
Ze zijn gefokt om snel te draven met hun hoofd naar voor ipv in de krul, niet om "aan de teugel, zittend op de achterhand" dressuuroefeningen te doen. Over het algemeen zijn ze ook niet ideaal gebouwd voor echt dressuurwerk.
Het is dus des te moeilijker om ze om te scholen naar dressuurpaard. Want alles wat je dan van ze vraagt is tegen hun natuur. Ze willen vooruit, stuwen vanachter, gaan open lopen vanachter en hebben geleerd om "mond te pakken"(bit vast te nemen).
Nu moeten ze ineens door hun lijf gaan lopen, op een rustig en gecontroleerd tempo, met ruggebruik, in evenwicht en dit alles met een licht contact met het bit/hand van de ruiter.

De mensen die denken dat dit zo simpel is, en altijd op te lossen valt met een simpel trensje...mis!! :-)
Deze paarden moeten niet zomaar effe de basis gaan leren, nee. Ze moeten vergeten wat ze allemaal geleerd hebben en allemaal nieuwe dingen leren. Dat vergt veel moed, geduld en doorzettingsvermogen van de eigenaar om dit te willen doen.

TS: knap dat je dravers op deze manier een tweede kans geeft na hun koerscarriére. Het zijn toffe beesten om met te werken!
Ik zou persoonlijk liever eens een filmpje zien. Ik vind foto's beoordelen moeilijk, daar je je moet baseren op een momentopname.
Als jij weet dat je paard gezond is, nergens pijn heeft/vast zit, en het rijden is door de pelham zowel voor jou als voor je merrie aangenaam...Wie ben ik dan om daar iets op tegen te hebben? (En nee, ik kan geen ruggebruik afleiden van foto's... :+ )

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 22:28

Ik voel me niet persoonlijk aangesproken en weet ook zekers dat het niet makkelijk is om een draver om te scholen naar dressuur, zeker als ie gekoerst heeft. Juist dan heb je nog veel meer tijd en geduld nodig. Dan nog loop je de kans het nog niet optimaal te krijgen.

Daarom denk ik dat het ook zeker goed voor dit paard is om regelmatig te longeren. Al is het om je eigen valkuilen te omzeilen. Laat de voorkant de voorkant voorlopig en richt je erop om paard op zijn eigen benen te leren lopen op jouw tempo. Daarbij bedoel ik niet dat je alles maar los moet gooien. Wel verbinding houden. Net als bij een paard dat net opgeleid gaat worden, al heb je nu de grote handicap dat het paard bekend is met koersen. Ik ben ervan overtuigd dat het goed zal komen. Helemaal met de juiste begeleiding erbij. Een instructeur die de basis hoog in het vaandel heeft staan en het ontspannen lopen van je paard.

TS, nogmaals. Longeer jij je paard wel eens? Wat doet ie dan?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 22:34

Even als uitgangspunt nemend dat jij vindt en voelt dat het paard fijn loopt met een pelham.
Het uiteindelijke doel is natuurlijk terug naar een 'simpel' bit.
Maar zelfs als dat niet lukt is mijn advies: hand voor, laat volgen en schakelen.
Als jij gewoon mee bent met je hand hoeft een pelham helemaal niet 'streng/hard' te zijn en kun je er zelfs gewoon mee blijven rijden als je paard daar het fijnst op voelt.
Blijf echter wel bezig met hand voor, volgen en schakelen. Dat komt ten goede aan het lichaamsgebruikt, ongeacht het bit waar je mee rijdt.

Edit:
En ik zie inderdaad ook longeren als een goede optie (met trensje).

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 22:59

OdiEtAmo schreef:
Edit:
En ik zie inderdaad ook longeren als een goede optie (met trensje).

Uiteraard met trensje.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 09:15

Persoonlijk denk ik dat longeren niet dé oplossing is.
Ik heb zelf diverse dravers gehad en nu nog een op stal staan.
Persoonlijk zou ik veel buitenrijden op lange paden en (schijn)overgangen rijden.
Op een kleine volte bij het longeren gaat dit paard zich juist in de weg zitten omdat ze waarschijnlijk nog niet goed kan inbuigen.

Het ras valt qua bouw en karakter niet te vergelijken met een "gewoon" rijpaard.
Dravers zijn intelligent en willen graag voor je werken, soms zelfs te graag en dan raken ze in de stress omdat ze niet begrijpen wat je wilt of nemen ze een houding aan.

TS; Het ziet er nog helemaal niet zo slecht uit en het paard oogt ontspannen.
Je paard doet wat jij van haar vraagt, maar het is een wat gekunselde houding.
Probeer haar wat lager in te stellen (oren op schofthoogte).

Het lijkt allemaal zo makkelijk en de beste stuurlui staan aan wal, maar ik denk dat de meeste mensen je proberen te helpen met hun commentaar.

Heel veel succes met je mooie merrie !

guusjew

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 09:33

Waauw wat een gaaf paard zeg. Ik vind dat het op sommige foto's al best goed gaat maar dat er ook nog wel wat werk aan de winkel is maar ja dat is bij iedereen zo en dat weet jij nu onderhand ook wel knap dat je zo goed volhoud en dat je verschillende dingen uitprobeert zoals bitloos!!! Als jij niet wil horen wat de anderen zeggen dan moet je je er niks van aan trekken!

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 09:41

Amaranth7 schreef:
Wat een gemiep, kom op zeg.

Paard loopt fantastisch voor een ex draver!

Heb je ooit wel eens tussen de koersende dravers gelopen. Dat is heel wat anders dan de htk paardjes hier op bokt en ook een geheel andere wereld. Paarden zijn vele malen heter en hebben vaak ook geleerd in de sulky om het bit vast te pakken en te GAAN! Dingen die zorgen voor extra snelheid maar voor dressuur totaal ongewenst zijn.

Ik heb diep respect voor de ts dat ze haar draver zo aan het lopen heeft. Ik heb er vele gezien die zo verknipt waren door het koersen dat er nooit meer iemand op kon zitten. Je moet noet vergeten dat een draver gecorrigeerd moet worden in zijn aangeleerde gedrag en dit niet altijd op een trensje te doen is.

Het ergste vind ik dat mensen zeuren over ruggebruik, die wanneer dat ze zelf een topic openen nog geen b proef rondkomen.

Ik wordt er echt pissig van dat mensen die zelf nog nooit iets bewezen hebben anderen de grond in boren. Dan nog een trap nageven als de TS laat weten hoe vervelend dat ze het vind.

De valse knik valt reuze mee, maarja de meeste bokkers durven zelfs te zeuren over totilas. (Of zoals hierboven, voorbeeld van de gp hengst). Wanneer doe je het dan wel goed?

Ik herriner mij ook sendero nog, ook typisch voorbeeld van bokt afzeiken. Of dat meisje met de shire die met stang en trens reed..

Beetje inlevingsvermogen mag wel bokt.

Je bent super bezig TS, diep respect!

Pardon? Ik zeg precies hetzelfde over ts als jij dat doet hoor. Dat commentaar op die GP was niet meer dan commentaar over het stanggebruik. Het betekend niet dat je niets meer kunt leren ook al rij je nog zo hoog in de sport. dat vind ik pas een beperking.

Ja, ik vind dat als een gp paard, zijn lip opgetrokken heeft, en je de stang door ziet slaan daar best een tip over mag geven.

bovendien was het oprecht gemeend wat ik zei ts. je hebt nog een lange weg te gaan, wie niet?
verder ziet het er rustig en gecontroleerd uit!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 09:53

Mijn tip: laat je niet ontmoedigen door wie dan ook. En zeker niet door mensen op Bokt. Ik hoop dat je een goede trainer hebt, die jou traint om je paard te trainen. Die echt uitlegt waarom je dingen op een bepaalde manier zou kunnen doen om een fijn gaand paard te bereiken waarmee je kunt samenwerken.

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 10:01

Zowieso, heel bijzondere foto's zo buiten in de sneeuw. Dat het plezier voorop staat.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 11:41

Dank jullie wel allemaal :)
Ze word idd genoeg gelongeerd, zowel met hulpteugel als gewoon aan de longe.
Ze loopt dan gewoon correct, galop aanspringen is zoals het hoort, niet rennerig en niet plat door de bocht.
Lange lijnen doen we zo nu en dan ook wel, zowel in de bak als we aan de hand de bos in gaan.
Ik zal nog eens m'n harde schijf zoeken naar foto's hoe ze evt wel voorwaarts neerwaarts loopt , als ik ze heb.
Schijnovergangen en tempowisselingen zijn we mee bezig, alleen hier op de sneeuw was ze wat voorzichtig (en ik vooral :') )

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 12:38

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 14:22

Trek je niet teveel aan van die stomme reacties. Je hoeft je niet te verdedigen, je weet zelf beter!
Zoals ik al zei in het andere topic, Champ loopt precies zo als ik hem rond vraag. En voor dravers is die al heel wat. :) En ik heb zelf ook met een pelham gereden, vond het een heel fijn bit! (krijg ik nu ook stomme reacties dat ik mijn draver met een pelham rij? haha) :')

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 15:42

Moderatoropmerking:
Omdat er helaas na herhaaldelijke modopmerkingen nog steeds berichten worden geplaatst die niet voldoen aan de regels van HAW wordt hier een slotje geplaatst.