pony's gaan inrijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 16:31

romyloverrr schreef:
Natuurlijk kunnen ze alles erover zeggen, maar het zou wel raar zijn :+

Ik ga in ieder geval eens rondvragen of er uberhaupt een professionele stal hier in de buurt zit.
En anders den kik dat ik gewoon ga proberen een paar weken bij een goed stal stage te lopen.
Dat heb ik laatst trouwens al geprobeerd maar nergens hadden ze plaats voor stagieres, of ze wilde er geen.

Dit waren stallen die jonge springpaarden fokken en opleiden.

die willen meestal ook wel wat meiden emt meer ervaring en die bijv. laatste jaar mbo paardhouderij ect volgen
ik heb heel veel geluk dat ik op de fokkerij kan stage lopen waar ik ook mijn paard in pension heb staan
Laatst bijgewerkt door LiannePuthzy op 21-10-14 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 16:32

Stage plekken in de paardenwereld en dierenwereld is lastig inderdaad. Dit omdat iedereen deze baan wel wilt en de banen minder zijn als de zoekers.

Voor je verder in gaat rijden, beleren of door gaat rijden zou ik eerst ervaring op doen en eventueel gewoon eens alleen kijken bij goede stallen hoe hun het doen. Van tips en eventueel kijken daar leer je vast heel veel. Begeleiding hierin als je er net bij komt kijken is zeker geen gek idee.

Anoniem

Re: pony's gaan inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 16:37

Zelf heb ik op jouw leeftijd gewerkt bij een stal, maar let wel, voor niks. Af en toe kreeg ik eens wat geld in mn handen gedrukt, maar het was meer om gewoon ervaring op te doen en te leren. En ik heb er een toptijd gehad.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 16:39

Wat joolien heeft gedaan heb ik ook inderdaad gedaan. In ruil mocht ik af en toe op een mak paard rijden of met dingen helpen wat "leuker" was. Maar de afspraak was gratis en voor niks. Maar niet alleen heb ik er een goede tijd gehad, heb er ook enorm veel van opgestoken !

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 16:44

Ook ik heb in mijn jeugd voor niets bij een grote stal gewerkt.
Veel heel veel van geleerd.
En 1x in de maand (na 4 zaterdagen werken) kreeg ik een lesje op het makste springpaard van stal.
Maar wat een ervaring

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 16:45

chelle_dora schreef:
Waarom ga je in godsnaam in 1 beugel hangen op een onbeleerde pon met een boomloos zadel.. Ik durf niet eens zonder kruk meer op te stappen met een boomzadel op een beleerde pony/paard, laat staan op een krap-aan-mak ponypaardenbeest.

Dit dus...zou ik ook nooit doen.

En nog iets;
je rijd dus met een boomloos zadel, daar horen speciale dekjes onder.
Zo te zien heb je er nu een gewoon dekje onder liggen...

Voor de rest zeg ik er niks over, is al genoeg gedaan ;)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 16:57

ik ga je niets verbieden immers ik deed dit soort dingen ook en ook alleen, maar iedereen hier op bokt doet/deed echt wel eens iets onbezonnens en onverstandigs.
het is echt goed met me afgelopen maar als je mijn dochter was zou ik er niet gerust op zijn!
die brace is afgegaan ook bij mij, nu 15 jr later voel ik het nog elke dag en dat bij een schaap makke pony waar de hond van de buren in zijn been beet! dus het ongeluk kan altijd op elk moment!

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:02

Je mag wel in je handjes knijpen dat die pony in dat filmpje niks deed. Je gaat vol aan de achterkant van het zadel hangen (trekt dus zadel scheef en heel veel druk op de rug) en blijft steun houden op de beugel ipv je zwaartepunt te gebruiken en je gewicht te verdelen over de pony (hierdoor kom je er ook minder snel vanaf als hij toch gek gaat doen. Dat, in combinatie dat het dier los stond, vind ik zeer onverantwoordelijk en gevaarlijk.

Daarnaast is inrijden niet alleen lef en een rondje kunnen sturen. Je moet het leerproces van het paard begrijpen, begrijpen waarom hij nou de verwachte reactie geeft op jouw hulp. En hem kunnen motiveren om voor jou te willen werken.

Ik heb niet het idee dat je dat op dit moment in je hebt. Je kunt natuurlijk heel veel gaan leren, en dan kun je misschien over een paar jaar weer een kansje wagen. Maar als ik eerlijk ben zou ik als ik jou was geen paarden meer gaan inrijden met de kunde die je nu hebt. Nu gaat het nog goed met een brave pony, maar als je een wat gevoeliger diertje gaat rijden kan het maar zomaar fout gaan.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:20

Wat er allemaal gevaarlijk is, ga ik niet meer opnoemen, dat heb je vast wel door nu.

Zelf heb ik ook op jonge pony's gezeten, op de echt kleintjes. maar nooit, nooit los. Een jong paard/pony laat je niet meteen los.
Of nou iemand anders een paard aan de longe een keer los heeft gelaten of niet, dat is mij ook overkomen.

Ik denk inderdaad dat het erg slim is op een stal te helpen waar ze jonge paarden inrijden, daar leer je zo onwijs veel van. Alleen door te kijken al.

Je hebt inderdaad geluk gehad met deze pony's.

En als ze straks beleerd zijn, wat dan? Dan moeten ze doorgereden worden, en ze moeten gereden blijven worden want stilzetten heeft geen zin. Dat kan je opnieuw beginnen. Aan jou profiel te zien heb je al redelijk wat paardjes om te rijden, kan je je beleer paardjes er ook bij blijven doen? kan je een nieuwe ruiter(tje) op weg helpen? En school, kan je zoveel paarden rijden samen met school?
Ik heb nu 2 verzorgpaarden waar mee gewerkt moet worden. De ene word gereden en de andere word nu na 2 jaar weer opgepakt. Daar heb ik net tijd voor, zo'n 4 keer in de week, en dan staan ze ook nog samen. Heb jij tijd om zoveel paarden op verschillende plekken te rijden?

Horseland93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:27

Zoals vele anderen al hebben gezegd:
- Neem begeleiding, vanaf de grond zie je meer.
- Je bent te groot,
En zo nog een paar tips, maar die snap je zelf ook wel ;)

Ik ben dan wel geen professional, maar hoe jij opstapt op die pony, met een 'klap' kom je neer in het zadel.. tjah.. lijkt mij niet echt fijn voor zo'n jonge pony. (gezien vanuit het filmpje, alleen dat al kan fijner!)

LHlovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:29

Heel leuk dat je er mee wilt beginnen,
maar je kan dingen niet zomaar van internet halen ze blijven altijd bestaan dus er bestaat een kans dat als iemand je opzoekt op internet ze het filmpje zien en zich terug trekken vanwege de fouten die al aan zijn gegeven door de andere bokkers.
En misschien zou je nu weer geen leuke reactie vinden wat ik zeg maar het is waar.
Het zijn wel leuke pony's klein niet super jong en al een hoop dingen gewend omdat ze voor de kar stonden.
Maar een jonge pony van 4 of 3 jaar die niks is gewend en jij amper kent is heel erg anders als eentje die je wel kent.
Zoals met de fout met de beugels en het ploffen de pony kon het eng vinden opzij hebben gesprongen en dan viel jij omdat je minder grip hebt zonder beugels.
En misschien zou je het zadel van de eigenaren dan moeten gebruiken want er zit veel verschil in bouw bij pony`s waardoor het niet altijd kan passen.
Het kan ze pijn doen waardoor ze ook bang worden en in paniek raken.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 23:39

Joolien schreef:
Ik vind je veel te groot voor die pony, dus zou ik daar sowieso niet meer opstappen.

Kijk, zadelmak maken klinkt heel erg leuk, en kan een leuk zakcentje opleveren, maar als je een niet zo brave pony tegen komt en je een ongeluk krijgt, ben jij de sjaak. De eigenaar van de pony niet. En sowieso is het niet slim om zonder goede begeleiding dit te doen. Het is verstandig om altijd iemand mee te nemen die weet waar hij of zij mee bezig is maar die jij ook kunt vertrouwen om het risico zo klein mogelijk te houden.

Maar voor een B-pony vind ik je al veel te groot, als ie een keer stout is trek je die zo om en lig je met pony en al op de grond.

nog even een toevoeging, ik heb even je filmpje bekeken. Doe zoiets nooit meer alleen. Altijd zorgen dat iemand de pony vasthoudt.

De eigenaar van het paard is ten allertijde aansprakelijk! (Als eigenaar trek je aan het kortste eind).Ongeacht of er iets hangt waarop staat "rijden op eigen risico".....
Je hebt geluk dat deze pony doodnuchter blijft staan. Ze zijn niet allemaal zo natuurlijk.
Ik irriteer me meer aan je losse haar dan dat je te groot bent voor die pony,die lijdt daar niks van!
Ben gewoon voorzichtig,het kan altijd fout gaan.
En aldoende leert men...zo ook het opstappen en erop gaan zitten (klap in de rug,een ander gaat aan de haal pas op).

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 23:59

Eigenaar is aansprakelijk ja, maar zij kan straks niet meer lopen.. Denk dat Joolien dat eerder bedoelde ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 10:02

Ja dat bedoel ik, de eigenaar houdt er in die zin niks lichamelijks aan over, jij wel.
En over dat ze te groot is, ik ben daar huiverig voor sinds ik een meisje een pony heb zien omtrekken toen deze schrok. Zij was echt niet veel te groot maar doordat ze de pony uit balans haalde gingen ze samen redelijk hard naar dde grond.

KB01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 12:44

je schrijft in je topic dat je af en toe jonge sportpaarden voor een fokker doet rijden.. Waarom vraag je daar dan niet eens..

* en je schrijft in een ander topic dat je nog bijna iedere dag last hebt van je knie van een val van een paard??

MartyMcfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 12:47

mmh ik denk dat je op een grote brede B nog wel past (mits je niet zwaar bent) ik pas met mijn 1.53 makkelijk op een grote (brede) B pony, ik rijd bij ons op stal toch ook wel een stel ponies in van B t/m D maat

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 12:53

Om eerlijk te zijn vind ik jou te onervaren en te groot voor deze ponys.

Geld zou ik er niet voor vragen, en het inrijden overlaten aan iemand anders die er meer vanaf weet en meer ervaring heeft.

xDarkHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 12:49

Ik heb net ook even de foto's en het filmpje gekeken..
En ik vind dat de mensen hierboven allemaal gelijk hebben (Joolien) etc. :j

Je maakt idd fouten (!):
- ploft in het zadel
- trekt het zadel over de schoft
- slechte houding + handen
- gaat al meteen aan voorkant zitten

Bovendien vind ik dat je de tips wel en beetje slecht oppakt. Want je plaatst hier een topic om tips en tops te krijgen en dan reageer je er nogal boos op. En je zou moeten weten dat ze wel gelijk hebben..

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 17:53

Sorry mensen ; een paard/pony zadelmak maken is een vak apart en niet weggelegt voor iedereen.
Lef is 1 en dan aanvoelen van een paard is 2 (wat gaat ie doen wat gaat er gebeuren).
In combinatie kun je prima een paard klaarmaken,elk paard is anders bij de een rij je gewoon weg en de ander is na 3,4,5mnd nog niet klaar.
Als je het maar met je volle verstand doet.
En geloof me zo in dat zadel ploffen blijft ze niet doen,dat gaat een keer fout,maar aldoende leert men ;)
Dus....overdrijven is ook een vak apart.Was iedereen maar zo goed,hoefde niemand iemand anders te vragen toch?!

Eef01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 19:00

Ik zou als ik jouw was wel zelf inrijden. Maar wel met een professioneel iemand die het kan over nemen of zo.

chant_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 20:32

Wat meerdere al zeggen is zadelmak maken van een pony/paard zeker niet makkelijk.. Het kost veel tijd, je moet het paard toch kunnen aanvoelen wat hij wel en niet aankan en een heleboel geduld.. Maar eens moet de eerste keer zijn en ik zou het doen maar vraag iemand die hier ervaring mee heeft en het jou ook wilt leren. Het is vallen en opstaan en soms zijn er goeie en minder goeie dagen.. Tuurlijk moet je het ook durven maar Zadelmak maken is niet het grootste probleem.. Het doorrijden er komt een moment dat het paard het zal uitproberen (niet allemaal gelukkig) maar veel suc6! ☺️

kimiwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 20:49

gewoon een kwestie van tijd voordat er wat gebeurt, alleen bij het opstappen al gaat het niet helemaal vlekkeloos.

ik zou eerst wat meer ervaring opdoen :)

ammyamber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 12:54

het risico is wel erg groot, misschien verstandig om even te overleggen met mensen die er verstand van hebben?

DWensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 13:11

Ik vraag me af, of je écht 1.55 bent.. ik ben 19 en 1.58 maar lijk op een B pony een stuk kleiner als jij op deze pony's.. .
Verder sluit ik me aan bij voorgaande reacties. Doe eerst wat meer ervaring op in het algehele rijden. Als je toch besluit om door te gaan met het bekeren van jonkies, ga vooral niet zelf aan het 'prutsen', zorg dat er iemand bij is die jij volledig vertrouwd en rust overbrengt naar de ponys.

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 13:12

Joolien schreef:
Zelf heb ik op jouw leeftijd gewerkt bij een stal, maar let wel, voor niks. Af en toe kreeg ik eens wat geld in mn handen gedrukt, maar het was meer om gewoon ervaring op te doen en te leren. En ik heb er een toptijd gehad.

Dit dus, dit doe ik op het moment ook. In ruil voor mijn diensten in en om stal heb ik een vast rij paard waar ik wedstrijden mee ga starten. Ik heb in de 2 jaar dat ik er nu loop zo ontzettend veel geleerd.

Maar sinds een jaar ongv ben ik onder begeleiding van een goede instructrice die ervaring heeft met zowel jonge paarden inrijden als het echte dressuur werk etc. Met haar professionele hulp heb ik ook een jonge merrie ingereden. En wat ben ik blij dat ze dr bij was! Dit paard was namelijk helemaal niet braaf. Maar omdat ik zulke goede hulp had is het nooit mis gegaan. En een paar professionele ogen vanaf de grond zijn nooit mis, daar voorkom je heel veel fouten mee.