Doorzitten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Silkwood

Re: Doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 00:24

Oké nou ik zal aangeven dat ik het liefst langzaam wil beginnen. Maar ze zegt dat ik dan al goed zit, maar dat is niet zo...

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 00:29

dat is ook heel moeilijk. eerlijk gezegd (schaamde me kapot) maar ik kon het na 10 jaar nog niet. tot ik arabieren ging rijden. en daar heb ik zo veel op geoefend maar die gooien zo hoog en krachtig op dat het een soort van onmogelijk is om door te zitten (voor iemand met zo weinig doorzit talent dan).. en ik maar oefenen en oefenen, dagen spierpijn, weken zelfs... en toen ik daar weg ging (kon het op een Arabier nog niet fantastisch) kon ik het ineens op een grote kwpner wel. en op een haflinger al helemaal.. sterker nog.. ik kon met die haflinger bijna niet meer ligt rijden omdat ik het ritme niet kon vinden. mijn tip... zoek een goeie Arabier of een fries.. oefen het een maand.. en wedden dat je daarna op je Welsh prima door kan zitten.

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 08:41

Oke, ik zal het is vragen, maar coen is mijn vaste pony en het is geen manege, maar een friezenfokkerij en pensionstal. De dochter van die baas van Stal de Vries die geeft mij les. En ik weet niet of ik op een fries mag voor een maand. Ik mag het wel is een keertje maarja een keertje is geen maand!

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 11:20

Een keertje is altijd goed om te doen zodat je weet hoe t aanvoelt. Misschien helpt het je wel. En als je het probleem uitlegt vinden ze t misschien we oke als je vaker een fries rijd

Susannah92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 11:21

Misschien een beetje gekke tip, maar neurie een liedje terwijl je doorzit. Ik ga daar heel erg van ontspannen en ik blijf doorademen (wil nog wel eens m'n adem inhouden als ik mijn buikspieren aanspan).

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 11:35

Langzaam drafje en eerst steeds een kort stukje doorzitten en steeds een langer stukje oefenen.

Elspelsz88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 11:41

Ga ajb niet doorzitten als je nog niet genoeg kracht hebt om druk uit te oefenen op je beugels! Doorzitten is ontzettend slecht voor de paardenrug.

Wat wel een leuke tip is ( heb ik mijn balans en kracht ook bij gevonden) is om proberen te gaan staan in je beugels, kan je al doen tijdens het inrijden. En dan zorgen dat je op het middle point je balans vind. Dus niet te ver naar voren leunen. probeer het eens tijdens de stap, draf en als laatste galop. ( dat vraagt enorm veel kracht dus lekker gaan oefenen :D)

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 11:47

Elspelsz88 schreef:
Ga ajb niet doorzitten als je nog niet genoeg kracht hebt om druk uit te oefenen op je beugels! Doorzitten is ontzettend slecht voor de paardenrug.

Wat wel een leuke tip is ( heb ik mijn balans en kracht ook bij gevonden) is om proberen te gaan staan in je beugels, kan je al doen tijdens het inrijden. En dan zorgen dat je op het middle point je balans vind. Dus niet te ver naar voren leunen. probeer het eens tijdens de stap, draf en als laatste galop. ( dat vraagt enorm veel kracht dus lekker gaan oefenen :D)

Hoe leer ik dan doorzitten? Door te staan in mijn beugels, en ik mag het pas doen als ik het goed kan? Dat lukt niet echt...

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 18:11

Elspelsz88 schreef:

en dat is niet slecht voor de paardenrug wou je zeggen? staan in de beugels zal in het begin net zo moeilijk zijn om balans te vinden dan met doorzitten en geeft precies het zelfde effect in de rug van het paard. het zou me niks verbazen als het zelfs nog meer belastend is aangezien mensen die hun evenwicht niet kunnen houden en middelpunt niet kunnen vinden eerst 30x terug klappen het zadel in vanuit staande stand.. niet echt lekker voor de rug. voor de rest in de beweging geeft het echt het zelfde effect. alleen met doorzitten komt het gehobbel (de stoten) vanuit de billen van de ruiter en bij staan vanuit de benen maar door de druk verdeling van beide benen blijft het middelpunt van druk het zelfde en krijg je die stoten dus ook maar dan vanuit de voeten/benen. en door deze oefening leert ze nog steeds niet door te zitten eigenlijk dus ik zou hem zowel voor ruiter als paard gewoon afraden.

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 19:54

Wwijk23 schreef:
Elspelsz88 schreef:

en dat is niet slecht voor de paardenrug wou je zeggen? staan in de beugels zal in het begin net zo moeilijk zijn om balans te vinden dan met doorzitten en geeft precies het zelfde effect in de rug van het paard. het zou me niks verbazen als het zelfs nog meer belastend is aangezien mensen die hun evenwicht niet kunnen houden en middelpunt niet kunnen vinden eerst 30x terug klappen het zadel in vanuit staande stand.. niet echt lekker voor de rug. voor de rest in de beweging geeft het echt het zelfde effect. alleen met doorzitten komt het gehobbel (de stoten) vanuit de billen van de ruiter en bij staan vanuit de benen maar door de druk verdeling van beide benen blijft het middelpunt van druk het zelfde en krijg je die stoten dus ook maar dan vanuit de voeten/benen. en door deze oefening leert ze nog steeds niet door te zitten eigenlijk dus ik zou hem zowel voor ruiter als paard gewoon afraden.

precies! Ik wil natuurlijk wel graag leren doorzitten!

Leotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 20:46

Wat mijn zit enorm heeft verbeterd is dat ik vaak reed zonder zadel.
Misschien een optie? ;)

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 21:09

Ja, dat kan soms wel is, maar niet vaak!

Elspelsz88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 11:00

Wwijk23 schreef:
Elspelsz88 schreef:

Als je goed wilt leren doorzitten is het van belang dat je eerst balans kunt vinden/houden. Het is immers niet de bedoeling om tijdens het doorzitten in je zadel op en neer te 'bonken''. Je hebt altijd een lichte druk op je beugels. Anders heeft het nog geen zin. Door deze oefening. ( stap is het makkelijkste) plof je heus niet direct terug in het zadel. Beugels wat korter kan ook helpen om meer balans te vinden.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 11:35

In stap zou het idd kunnen en is t niet belastend voor de rug maar heeft t niks met t evenwicht van t doorzitten te maken dus totaal nutteloos voor t leren doorzitten. In draf bonkt jou oefening net zo hard in de rug dan iemand die niet door kan zitten en daardoor op en neer bonkt. Ook dan leert ze er niet van doorzitten.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 11:41

Ik kan mijn voeten niet uitdrukken als ik doorzit, heeft iemand hier tips voor?
Edit: typfout

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 12:31

meggiesannie schreef:
Ik kan mijn voeten niet uitdrukken als ik doorzit, heeft iemand hier tips voor?
Edit: typfout

Kan mij zo 2 dingen bedenken die bij jou dan fout gaan.
- je buigels zijn simpelweg te lang.
- je ontspant die genoeg waardoor je je benen "nodig" hebt om je vast te klemmen.
Misschien weet je zelf zo wat het is (kan misschien ook nog iets anders zijn natuurlijk) en anders zou ik gewoon eens proberen of je beugels 1 of 2 gaatjes korter helpt of dat als je ontspant je wel je hakken poedersuiker uitdrukken (wrss voelt dat dan eerst heel ongemakkelijk alsof je er zo naar gaat vallen).

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 18:17

Oke bedankt! Ik denk dat het inderdaad hetontspannen is

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 23:26

fargo schreef:
gabixcoen schreef:
Bedankt voor de tip, maar hoelang zou het ongeveer duren om goed te leren doorzitten met deze tips, want ik rijd 7 jaar en nog steeds kan ik niet doorzitten.... Iedereen zegt: Je moet het gewoon leren, maar daar heb ik niks aan. Ik zit als ik doorzit dus best onstabiel en daardoor gaat Coen met zijn hoofd omhoog en word ik weer boos. Coen reageert daar natuurlijk op en zo gaat het maar weer elke les....!

Probeer eens om bijvoorbeeld in elke bocht die je rijdt 3 of 5 passen door te zitten en dan weer verder te gaan met lichtrijden. Zo ben je heel geconcentreerd en overzichtelijk een aantal passen aan het doorzitten en lukt het vaak ook om het beheerster te doen.
En doe het af en toe op een lange zijde, gewoon 3 passen en dan weer lichtrijden, van dit soort oefeningen wordt je handiger en het wordt een beetje een spelletje waardoor je er spelenderwijs langzaam maar zeker steeds handiger in wordt om ook langere stukjes te gaan doorzitten.

Verder is het belangrijk dat het tempo van de draf niet te hoog ligt en het paard zijn rug ontspant zodat jij goed kunt zitten. Daar kun je ook hulp bij vragen in de les, als je paard te hard loopt en zich spant, is het ook veel moeilijker doorzitten.

Je hebt niet gereageerd op mijn tips terwijl dit echt tips zijn waar je wat mee kunt, dus ik haal ze nog maar even naar boven.. Mocht je ze niet gezien hebben ;-)

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 08:18

Oh sorry ik heb ze wel gezien en gelezen hoor, maar ik denk dat ik ben vergeten te reageren haha.
Dan doe ik het nu maar: Nou ik krijg nu zitles in een longeerring binnen en zou ik dan ook daarin ong. 3 passen kunnen doorzitten of moet het in een bocht?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 13:29

gabixcoen schreef:
Oh sorry ik heb ze wel gezien en gelezen hoor, maar ik denk dat ik ben vergeten te reageren haha.
Dan doe ik het nu maar: Nou ik krijg nu zitles in een longeerring binnen en zou ik dan ook daarin ong. 3 passen kunnen doorzitten of moet het in een bocht?

Het gaat er om dat je voor jezelf gewoon een bepaald punt kiest waarin je 3 of 5 passen doorzit waarna je weer gaat lichtrijden. Zo ben je geconcentreerd bezig met die paar passen en word je van lieverlee er steeds handiger in als je dat bijvoorbeeld om de zoveel rondjes doet op 1 of 2 plekken

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 13:31

Oke bedankt, ik kan wel aardig doorzitten en mijn kont blijft ong. wel aan het zadel plakken. Maar mijn bovenlichaam en mijn benen bewegen heel veel!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 17:00

gabixcoen schreef:
Oke bedankt, ik kan wel aardig doorzitten en mijn kont blijft ong. wel aan het zadel plakken. Maar mijn bovenlichaam en mijn benen bewegen heel veel!

Dan kun je die paar passen concentreren op het heel netjes en gecontroleerd doen van je bovenlichaam en je benen, dat hoort namelijk bij het hele plaatje en het oefenen ;-)

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 19:01

Oke, doe ik!

maikevermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 21:12

Ik heb dit ook een hele tijd gehad dat is best veel in me zadel deed stuiteren. Ik bereid me pony nu steeds vaker zonder zadel en zonder beugels en nu stuiter ik amper/niet meer in me zadel. Dus kin tip is ga vaker zonder zadel of zonder beugels rijden!

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 21:29

oke ik zal het wel is aan haar vragen!