Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Elspelsz88 schreef:Ga ajb niet doorzitten als je nog niet genoeg kracht hebt om druk uit te oefenen op je beugels! Doorzitten is ontzettend slecht voor de paardenrug.
Wat wel een leuke tip is ( heb ik mijn balans en kracht ook bij gevonden) is om proberen te gaan staan in je beugels, kan je al doen tijdens het inrijden. En dan zorgen dat je op het middle point je balans vind. Dus niet te ver naar voren leunen. probeer het eens tijdens de stap, draf en als laatste galop. ( dat vraagt enorm veel kracht dus lekker gaan oefenen)
Elspelsz88 schreef:Ga ajb niet doorzitten als je nog niet genoeg kracht hebt om druk uit te oefenen op je beugels! Doorzitten is ontzettend slecht voor de paardenrug.
Wat wel een leuke tip is ( heb ik mijn balans en kracht ook bij gevonden) is om proberen te gaan staan in je beugels, kan je al doen tijdens het inrijden. En dan zorgen dat je op het middle point je balans vind. Dus niet te ver naar voren leunen. probeer het eens tijdens de stap, draf en als laatste galop. ( dat vraagt enorm veel kracht dus lekker gaan oefenen)
Wwijk23 schreef:Elspelsz88 schreef:Ga ajb niet doorzitten als je nog niet genoeg kracht hebt om druk uit te oefenen op je beugels! Doorzitten is ontzettend slecht voor de paardenrug.
en dat is niet slecht voor de paardenrug wou je zeggen? staan in de beugels zal in het begin net zo moeilijk zijn om balans te vinden dan met doorzitten en geeft precies het zelfde effect in de rug van het paard. het zou me niks verbazen als het zelfs nog meer belastend is aangezien mensen die hun evenwicht niet kunnen houden en middelpunt niet kunnen vinden eerst 30x terug klappen het zadel in vanuit staande stand.. niet echt lekker voor de rug. voor de rest in de beweging geeft het echt het zelfde effect. alleen met doorzitten komt het gehobbel (de stoten) vanuit de billen van de ruiter en bij staan vanuit de benen maar door de druk verdeling van beide benen blijft het middelpunt van druk het zelfde en krijg je die stoten dus ook maar dan vanuit de voeten/benen. en door deze oefening leert ze nog steeds niet door te zitten eigenlijk dus ik zou hem zowel voor ruiter als paard gewoon afraden.
Wwijk23 schreef:Elspelsz88 schreef:Ga ajb niet doorzitten als je nog niet genoeg kracht hebt om druk uit te oefenen op je beugels! Doorzitten is ontzettend slecht voor de paardenrug.
en dat is niet slecht voor de paardenrug wou je zeggen? staan in de beugels zal in het begin net zo moeilijk zijn om balans te vinden dan met doorzitten en geeft precies het zelfde effect in de rug van het paard. het zou me niks verbazen als het zelfs nog meer belastend is aangezien mensen die hun evenwicht niet kunnen houden en middelpunt niet kunnen vinden eerst 30x terug klappen het zadel in vanuit staande stand.. niet echt lekker voor de rug. voor de rest in de beweging geeft het echt het zelfde effect. alleen met doorzitten komt het gehobbel (de stoten) vanuit de billen van de ruiter en bij staan vanuit de benen maar door de druk verdeling van beide benen blijft het middelpunt van druk het zelfde en krijg je die stoten dus ook maar dan vanuit de voeten/benen. en door deze oefening leert ze nog steeds niet door te zitten eigenlijk dus ik zou hem zowel voor ruiter als paard gewoon afraden.
meggiesannie schreef:Ik kan mijn voeten niet uitdrukken als ik doorzit, heeft iemand hier tips voor?
Edit: typfout
fargo schreef:gabixcoen schreef:Bedankt voor de tip, maar hoelang zou het ongeveer duren om goed te leren doorzitten met deze tips, want ik rijd 7 jaar en nog steeds kan ik niet doorzitten.... Iedereen zegt: Je moet het gewoon leren, maar daar heb ik niks aan. Ik zit als ik doorzit dus best onstabiel en daardoor gaat Coen met zijn hoofd omhoog en word ik weer boos. Coen reageert daar natuurlijk op en zo gaat het maar weer elke les....!
Probeer eens om bijvoorbeeld in elke bocht die je rijdt 3 of 5 passen door te zitten en dan weer verder te gaan met lichtrijden. Zo ben je heel geconcentreerd en overzichtelijk een aantal passen aan het doorzitten en lukt het vaak ook om het beheerster te doen.
En doe het af en toe op een lange zijde, gewoon 3 passen en dan weer lichtrijden, van dit soort oefeningen wordt je handiger en het wordt een beetje een spelletje waardoor je er spelenderwijs langzaam maar zeker steeds handiger in wordt om ook langere stukjes te gaan doorzitten.
Verder is het belangrijk dat het tempo van de draf niet te hoog ligt en het paard zijn rug ontspant zodat jij goed kunt zitten. Daar kun je ook hulp bij vragen in de les, als je paard te hard loopt en zich spant, is het ook veel moeilijker doorzitten.
gabixcoen schreef:Oh sorry ik heb ze wel gezien en gelezen hoor, maar ik denk dat ik ben vergeten te reageren haha.
Dan doe ik het nu maar: Nou ik krijg nu zitles in een longeerring binnen en zou ik dan ook daarin ong. 3 passen kunnen doorzitten of moet het in een bocht?
gabixcoen schreef:Oke bedankt, ik kan wel aardig doorzitten en mijn kont blijft ong. wel aan het zadel plakken. Maar mijn bovenlichaam en mijn benen bewegen heel veel!