meepraters angstige ruiters gezocht.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marisstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 07:16

Hier een mee-pratende angstige ruiter,

Was nooit ergens bang voor wat paarden betreft,kom mij niet gek genoeg. Had een héél lief paard, Koos een 22 jarige topper die mij en de eigenaren voor mij veel geleerd heeft. Koos was een goed sulletje, hij deed geen stap verkeerd.
Maar het was absoluut geen wedstrijdpaard, hij kon de basis en daar was het mee gezegd. Hij kon het ook niet meer aan om echt fanatiek getraind te worden en hij had daar geen zij in.

Koos raakte geblesseerd, hij is naar een ranch gegaan met uitgestrekte weilanden, en 100(!!) gepensioneerde paarden, die 2 taken hadden; op de jaarlingen passen en het gras kort houden. ;)
Koos is een dag na zijn 26ste verjaardag niet meer wakker geworden.

Ik ging op zoek naar een ander paard en die vond ik, Jay. Jay was een heet paard. Die ik met een tumor in het hoofd heb gekocht. Hij kon heel lief wezen, in het begin was hij ook lief. Maar naarmate ik hem langer had werd hij niet lief. Op het laatst werd hij zelfs agressief.
Werd bang voor hem, maar ik was verantwoordelijk voor hem want ik was zijn eigenaar dus bleef ik hem gewoon verzorgen.

Op een dag , weet de datum nog precies mei 22 2001,zou ik hem naar binnen brengen en voeren. Heeft hij mij in mijn rug geschopt. Had een zwaar gekneusde rug, scheur in de spier, 2 ribben gebroken en een hersenschudding. Later uit verhalen van ooggetuigen heb ik gehoord dat hij echt op mij af kwam stormen, dat ik geprobeerd heb het land uit te gaan. Hij heeft mij echt aangevallen. En dat de trap zo hard was dat ik met mijn voeten los van de grond kwam.

Ben met een ambulance naar het ziekenhuis gebracht.

In de tijd dat ik ziek was werd er niet over Jay gesproken. We hebben Jay naar dezelfde ranch als Koos gebracht, ze hoefde hem daar niet want hij was agressief. Mijn vader heeft toen gevraagd of ... Hoe zal ik het eens netjes zeggen.. Dan maar de harde waarheid; wij wonen in Amerika, hier gebeurd het wel vaker dat paarden door eigenaren zelf uit hun lijden verlost worden.

Als ik paarden op foto's zie dan kriebelt het bij mij om weer te gaan rijden. Maar als ik echt stappen wil gaan ondernemen om het echt te gaan doen, dan begin ik weer aan Jay te denken en durf ik niet meer.

Heb mij ingeschreven voor een cursus voor mensen met paardenfobie. Dus helemaal vanaf het begin af aan. :D
Ga in een groep die in het stadium is dat ze op het paard gaan zitten.

We zullen zien of ik er vanaf kom. :D

Flowery

Re: meepraters angstige ruiters gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 07:25

Hier nog een angstige ruiter!

Toevallig was ik er laatst over na aan het denken, dat ik altijd al bang ben geweest op een paard. Het begon al op de manege waar ik al in de stress schoot als ik op een 'drukker' paardje moest. Mijn lievelingspaardje was daar dan ook een fjord van 20+ die gewoon zijn rondje hobbelde.

Ik heb uiteindelijk een jaar of 8 op een manege gereden en ben toen helemaal gestopt met paardrijden.
Toen ik het weer op ging pakken, merkte ik dat ik nog steeds gespannen was op het paard.

Uiteindelijk een bijrijdpaardje gevonden waar ik een jaar lang heerlijk mee heb kunnen rijden, en met veel lessen zat ik super zelfverzekerd op het paard :)
Totdat hij er 2x van door was gegaan en ik weer bij 0 was. Ben er afgestapt en nooit meer opgeklommen. Ik denk ook dat ik gewone weg niet geschikt ben om op het paard te zitten.

Ik heb nu een ongelovelijk lieve a-pony gekocht omdat ik nou eenmaal niet van mijn paardenverslaving af kom :D Naast het paard durf ik alles, tot ik erop moet.

Marisstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 07:30

Rietje, word je pony wel bereden? Of doe je alleen grondwerk?

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 07:34

Marisstel schreef:

Ze is nu nog 2 dus doe vrij weinig met haar (behalve wandelen en een beetje poetsen) :)
Maar ik ga haar met behulp van de staleigenaresse beleren voor de kar :D Mocht ze heel braaf zijn, mag er misschien ooit een jonger iemand op rijden, maar zelf ga ik niet met haar rijden ;)

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 07:49

Heel erg lastig! Gelukkig heb ik nog nooit iets heel ergs aan het vallen overgehouden. Het ergste was 2 gaten in m'n enkel, en zwaargekneusd waardoor ik een paar weken op krukken liep, dit gebeurde met een paard van iemand anders. Dat paard schrok ergens van en we reden op een gladde weg in stap, zei schoot dus ik galop en gleed uit. Ik bleef met mijn voet hangen in de beugel waardoor ik er niet af kon springen en ze boven op mijn rechter been viel. Ik ben toen zelf heel bang geworden om met zadel te rijden. Op m'n eigen paard reed ik al bijna nooit met zadel dus dat was geen probleem om te rijden. Ik ben na een jaar of 3 met een vriendin op haar paarden gaan rijden met zadel waardoor ik de angst zo goed als kwijt ben. Maar nog steeds heb ik de angst wel.

Met een ander paard heb ik wel angst gehad om op te stappen. Dat paard was nog maar 4 en schrok van alles en ging er dus wat vaker vandoor. En dan hield ik haar niet meer. Toen heb ik na een tijdje het zadel er af gegooid en dat heeft mij geholpen omdat ik dan niet "vast" zat en kon voelen wat zei zou gaan doen.
Dat is de enige tip die ik dus heb. Ga zonder zadel erop. Je voelt namelijk een seconde van te voren hoe en welke spieren aan spannen waardoor jij weet wat je paard gaat doen. Dit heeft wel wat oefening nodig omdat als je nooit zonder zadel rijdt je waarschijnlijk nog niet heel goed kan voelen aan de spieren in de rug wat je paard gaat doen. Als je hier meer uitleg over wilt hoe je dat aanpakt mag je me best pb'en :)

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 08:02

Niet alles gelezen, maar hier komt mijn verhaal.

Vorig jaar 4 aug, kwam ik net terug van 2 dagen camping. Het was nog heerlijk weer dus ik dacht hup hoofdstel om, bbp op en even snel een kwartiertje blokje om. Doordat er een vrouw met een vrij jonge hond aan kwam lopen besloot ik om op het maaipad te gaan rijden, zodat we beide door konden lopen.
Heerlijk relaxed aan een lang teugeltje, totdat voor ons een hele zwerm musjes opvloog. Ik had ze zelf niet eens gezien en mijn paard schrok en draaide zich om. Ik proberen om hem rustig te krijgen, maar dit lukte niet; hij was in paniek. vlak aan het einde van het maaipad kalmeerde hij wat, en ging langzamer. Helaas was daar een sloot, waar hij weer van schrok en een kwart omsprong. Hierdoor ben ik op zijn hals beland. Zo zijn wij weer een stuk door gegaloppeerd, totdat aan het einde van dit stuk hij de andere kant op sprong, hierdoor ben ik op het beton gevallen. Gelukkig bij mensen die ook op dezelfde stal staan als ik. Zij konden hem afleiden en hij liep braaf naar hun toe, terwijl hun ouders naar mij zijn gerend. Ambulance gebeld en politie erbij, omdat ik op de weg lag. In eerste instantie dachten ze dat mijn heup of bekken gebroken zou zijn, maar van de rest van mijn lichaam had ik geen pijn. Of te wel in de ambulance en naar het ziekenhuis. Ik was ontzettend blij toen eindelijk de pijnstillers begonnen te werken. In het ziekenhuis had ik het idee dat ik maar 10 minuten er had gelegen, maar dit bleek 2.5 uur te zijn. Gelukkig was er niks gebroken, alleen zwaar gekneusd, duim was uit de kom geweest, knieën helemaal open geschaafd, en elleboog open geschaafd. Maar ik mocht naar huis.

Naar 2 maand kon ik eindelijk weer rijden, ondanks dat het wel wat pijn deed, maar ik had geen angst. Het is tenslotte een vluchtdier en ik schrok zelf ook van die rot mussen. Wel was ik bang voor de plek waar het was gebeurd. Maar binnen vrij korte tijd had ik de bak weer verruild tegen buitenrijden.

Tot 4 januari. Had besloten om nog even snel een klein rondje te gaan rijden door het dorp. en dan via een fietspad weer terug. langs het fietspad heb je een weide met paard, deze vond die van mij ontzetten leuk en rende vrolijk mee, maar dat deed mijn paard niks. Een stukje verder is er een bosje, ik had besloten om daar achterlangs te rijden. Toen ik daar kwam zag ik een stuk verder op iemand hout aan het hakken met zo'n lawaai ding. Dus ik dacht, laat maar volg wel gewoon het fietspad. En toen ging het mis. Mijn paard draaide zich om en rende ervan door. Is over een sloot gesprongen en een 90 graden bocht genomen in volle rengalop. Uiteindelijk kreeg ik hem stil, en heb ik hem met zijn neus tegen een hek aangezet. Ik had besloten om af te stappen, aangezien hij dan altijd braaf is. Terwijl ik af wou stappen ging hij er weer vandoor en rende de hoofdweg op. Hier gleed hij onderuit en klapte mijn enkel dubbel onder hem. Gelukkig stond mijn paard gelijk op en bleef ik niet hangen.

Dit resulteerde weer in een ambulance en politie. Omstanders hadden de staleigenaar gebeld dat er een paard aan kwam, en hij heeft mijn paard opgevangen. Terwijl ik weer met de ambulance naar het ziekenhuis werd gebracht, dit keer met gescheurde enkelbanden, geschaafde neus, en ze dachten dat ik mijn pols had gebroken. Dit bleek achteraf niet zo te zijn en alleen maar gekneusd, maar aangezien er al gips omheen zat was het niet verkeerd dat mijn pols rust kreeg, dus dat is er omheen gebleven.

Na dit keer ongeveer 3 maanden kon ik weer rijden. Maar hier heb ik zoveel angst aan over gehouden, dat ik de eerste keer al liep te trillen, en hij in de bak aan een longeerlijn moest, gewoon voor de zekerheid. Mijn angst kwam voornamelijk doordat ik toen nog niet besefte waarom hij er van door ging. Achteraf weet ik nu waarom hij dat deed. Een opstapeling van, bij het wegrijden van stal hadden al wat paarden gehinnikt, daarna het paard in de wei, en dan natuurlijk nog de houthakker. Het werd gewoon allemaal te veel, hier ben ik helaas pas veel later achter gekomen.
In de tussentijd dus alleen in de bak gereden, waar na een tijdje ik in de bak geen angst meer had, maar ik durfde niet naar buiten. Niet eens om uit te stappen. In de bak deed ik alles, dressuur, springen, racen XD. totdat een vriendin zij, kom we gaan buiten uitstappen. Dat was wel oke, maar alleen als iemand hem vast had aan een halstertouw. En dat was mijn eerste keer buiten, dood eng. Mijn hart zat in mijn keel.

Na een aantal week besloot ik de stoute schoenen aan te doen, en heb ik een vriendin gevraagd of ik met een klein rondje mee mocht. Dit wel met mijn menbit in. Gelukkig ging mijn eerste goed. en dit steeds wat vaker gedaan. de 3e of 4e keer, ging er een vriendin mee en die vroeg of ze voor ons uit een galopje mocht doen, ik stemde daarmee in, maar helaas was mijn paard er niet mee eens. Resultaat hij ging steigeren. Dood eng vond ik het, was zwaar aan het ademen en de tranen rolde over mijn wangen zelfs toen ze weer bij ons terug was, bleef hij ontzettend druk en ik vond het doodeng. Totdat mijn andere vriendin die bij mij was blijven rijden zij, doe gewoon: pfffffff (weet wel dat wanneer je uitademt je lippen heen en weer wiebelen) en even schudden erbij. Ik verklaarde haar eerst voor gek, maar toch gedaan. En op het moment dat ik dat deed, ging mijn paard zijn hoofd naar beneden en ontspande hij weer. Dat was voor mij echt een Eye opener.

Inmiddels heb ik geen angst meer, zelfs niet als hij zich druk maakt. Ik weet nu hoe ik het kan oplossen.

Bijna 8 maanden na mijn 2e valpartij en op 3 dagen na een jaar na mijn 1e valpartij. Heb ik samen met 3 stalgenoot (waaronder mijn vriendin die vanaf het begin al mee ging met buitenrijden) een 3 daagse trektocht gemaakt, dingen tegen gekomen die ik zelfs voor mijn 1e valpartij eng had gevonden. Maar wij zijn hier sterker uitgekomen, en hij gaf er dan ook niks om. Ik rij nu alleen nog maar buiten met mijn menbit, hier loopt hij fijn op, en ik heb de rem als ik die nodig heb (al heb ik die nu eigenlijk nooit meer nodig). En ik ga nooit meer alleen op buitenrit.

Marisstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 08:58

sanne1992 schreef:
Niet alles gelezen, maar hier komt mijn verhaal.

Vorig jaar 4 aug, kwam ik net terug van 2 dagen camping. Het was nog heerlijk weer dus ik dacht hup hoofdstel om, bbp op en even snel een kwartiertje blokje om. Doordat er een vrouw met een vrij jonge hond aan kwam lopen besloot ik om op het maaipad te gaan rijden, zodat we beide door konden lopen.
Heerlijk relaxed aan een lang teugeltje, totdat voor ons een hele zwerm musjes opvloog. Ik had ze zelf niet eens gezien en mijn paard schrok en draaide zich om. Ik proberen om hem rustig te krijgen, maar dit lukte niet; hij was in paniek. vlak aan het einde van het maaipad kalmeerde hij wat, en ging langzamer. Helaas was daar een sloot, waar hij weer van schrok en een kwart omsprong. Hierdoor ben ik op zijn hals beland. Zo zijn wij weer een stuk door gegaloppeerd, totdat aan het einde van dit stuk hij de andere kant op sprong, hierdoor ben ik op het beton gevallen. Gelukkig bij mensen die ook op dezelfde stal staan als ik. Zij konden hem afleiden en hij liep braaf naar hun toe, terwijl hun ouders naar mij zijn gerend. Ambulance gebeld en politie erbij, omdat ik op de weg lag. In eerste instantie dachten ze dat mijn heup of bekken gebroken zou zijn, maar van de rest van mijn lichaam had ik geen pijn. Of te wel in de ambulance en naar het ziekenhuis. Ik was ontzettend blij toen eindelijk de pijnstillers begonnen te werken. In het ziekenhuis had ik het idee dat ik maar 10 minuten er had gelegen, maar dit bleek 2.5 uur te zijn. Gelukkig was er niks gebroken, alleen zwaar gekneusd, duim was uit de kom geweest, knieën helemaal open geschaafd, en elleboog open geschaafd. Maar ik mocht naar huis.

Naar 2 maand kon ik eindelijk weer rijden, ondanks dat het wel wat pijn deed, maar ik had geen angst. Het is tenslotte een vluchtdier en ik schrok zelf ook van die rot mussen. Wel was ik bang voor de plek waar het was gebeurd. Maar binnen vrij korte tijd had ik de bak weer verruild tegen buitenrijden.

Tot 4 januari. Had besloten om nog even snel een klein rondje te gaan rijden door het dorp. en dan via een fietspad weer terug. langs het fietspad heb je een weide met paard, deze vond die van mij ontzetten leuk en rende vrolijk mee, maar dat deed mijn paard niks. Een stukje verder is er een bosje, ik had besloten om daar achterlangs te rijden. Toen ik daar kwam zag ik een stuk verder op iemand hout aan het hakken met zo'n lawaai ding. Dus ik dacht, laat maar volg wel gewoon het fietspad. En toen ging het mis. Mijn paard draaide zich om en rende ervan door. Is over een sloot gesprongen en een 90 graden bocht genomen in volle rengalop. Uiteindelijk kreeg ik hem stil, en heb ik hem met zijn neus tegen een hek aangezet. Ik had besloten om af te stappen, aangezien hij dan altijd braaf is. Terwijl ik af wou stappen ging hij er weer vandoor en rende de hoofdweg op. Hier gleed hij onderuit en klapte mijn enkel dubbel onder hem. Gelukkig stond mijn paard gelijk op en bleef ik niet hangen.

Dit resulteerde weer in een ambulance en politie. Omstanders hadden de staleigenaar gebeld dat er een paard aan kwam, en hij heeft mijn paard opgevangen. Terwijl ik weer met de ambulance naar het ziekenhuis werd gebracht, dit keer met gescheurde enkelbanden, geschaafde neus, en ze dachten dat ik mijn pols had gebroken. Dit bleek achteraf niet zo te zijn en alleen maar gekneusd, maar aangezien er al gips omheen zat was het niet verkeerd dat mijn pols rust kreeg, dus dat is er omheen gebleven.

Na dit keer ongeveer 3 maanden kon ik weer rijden. Maar hier heb ik zoveel angst aan over gehouden, dat ik de eerste keer al liep te trillen, en hij in de bak aan een longeerlijn moest, gewoon voor de zekerheid. Mijn angst kwam voornamelijk doordat ik toen nog niet besefte waarom hij er van door ging. Achteraf weet ik nu waarom hij dat deed. Een opstapeling van, bij het wegrijden van stal hadden al wat paarden gehinnikt, daarna het paard in de wei, en dan natuurlijk nog de houthakker. Het werd gewoon allemaal te veel, hier ben ik helaas pas veel later achter gekomen.
In de tussentijd dus alleen in de bak gereden, waar na een tijdje ik in de bak geen angst meer had, maar ik durfde niet naar buiten. Niet eens om uit te stappen. In de bak deed ik alles, dressuur, springen, racen XD. totdat een vriendin zij, kom we gaan buiten uitstappen. Dat was wel oke, maar alleen als iemand hem vast had aan een halstertouw. En dat was mijn eerste keer buiten, dood eng. Mijn hart zat in mijn keel.

Na een aantal week besloot ik de stoute schoenen aan te doen, en heb ik een vriendin gevraagd of ik met een klein rondje mee mocht. Dit wel met mijn menbit in. Gelukkig ging mijn eerste goed. en dit steeds wat vaker gedaan. de 3e of 4e keer, ging er een vriendin mee en die vroeg of ze voor ons uit een galopje mocht doen, ik stemde daarmee in, maar helaas was mijn paard er niet mee eens. Resultaat hij ging steigeren. Dood eng vond ik het, was zwaar aan het ademen en de tranen rolde over mijn wangen zelfs toen ze weer bij ons terug was, bleef hij ontzettend druk en ik vond het doodeng. Totdat mijn andere vriendin die bij mij was blijven rijden zij, doe gewoon: pfffffff (weet wel dat wanneer je uitademt je lippen heen en weer wiebelen) en even schudden erbij. Ik verklaarde haar eerst voor gek, maar toch gedaan. En op het moment dat ik dat deed, ging mijn paard zijn hoofd naar beneden en ontspande hij weer. Dat was voor mij echt een Eye opener.

Inmiddels heb ik geen angst meer, zelfs niet als hij zich druk maakt. Ik weet nu hoe ik het kan oplossen.

Bijna 8 maanden na mijn 2e valpartij en op 3 dagen na een jaar na mijn 1e valpartij. Heb ik samen met 3 stalgenoot (waaronder mijn vriendin die vanaf het begin al mee ging met buitenrijden) een 3 daagse trektocht gemaakt, dingen tegen gekomen die ik zelfs voor mijn 1e valpartij eng had gevonden. Maar wij zijn hier sterker uitgekomen, en hij gaf er dan ook niks om. Ik rij nu alleen nog maar buiten met mijn menbit, hier loopt hij fijn op, en ik heb de rem als ik die nodig heb (al heb ik die nu eigenlijk nooit meer nodig). En ik ga nooit meer alleen op buitenrit.

Zo 2 keer volledig in de kreukels is niet niets.

Ja, die pijnstillers zijn leuk hé. ;) Mij hadden ze meteen aan de morfine gezet. Dan heb je geen zwaar leven als je aan de morfine ligt, had later wel in mijn slaap hele interessante gesprekken met mezelf.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 09:34

Nee klopt. Nu ben ik van mezelf een vrij nuchter persoon, dus de eerste keer was gewoon heel logisch. Daarom had ik daarvan ook geen angst.
Maar die 2e keer, ik kon gewoon niet bedenken waarom hij er ineens vandoor ging. En dat is zo eng. Echt pas maanden later dat ik me bedacht, wacht eens even. Dit en dit en dit is er gebeurd, het werd hem gewoon even te veel.

De 1e keer had ik zelfs tramadol, nog wat heftiger. Jeetje wat heb ik lekker geslapen (alleen jammer dat je er maar 2 op een dag mocht). Overdag was dan aan het eind een beetje een hel, kon alleen maar liggen en niet langer dan 5 minuten staan of zitten.

Maar voor even was de morfine inderdaad ook wel heel erg fijn :)

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 11:41

Ik heb mijn jonge pony verkocht uit angst voor haar. Het is een jaar super gegaan, lessen ging goed en ook buiten rijden was geen probleem.
Tot ik van haar afviel nadat ze schrok in de bak van een dichtklappende deur en gillend kindje. Ik ben zo raar gevallen dat ik met de ambulance mee moest... klaplong...
heb het daarna nog wel geprobeerd maar het vertrouwen was weg. Zij moest niets meer van mij weten wat gevaarlijke situaties meebracht. Naar de wei brengen was dribbelen en losbreken om 10 km verderop gevangen te worden door politieagenten.
Was haar zo zat dat ik er ook niks meer mee deed. Ze werd gereden door iemand anders. Heb haar uiteindelijk dus verkocht (ook omdat ik moest kiezen tussen mijn paarden welke bleef ivm verkoop weiland)

ik ben daarna weer rustig op mijn bomproof fries gestapt met les. Nu rijden we weer lekker buiten. Zij kan alleen niet mee naar lessen ivm springknie. Maar voor het terugwinnen van vertrouwen zou ik iedereen een brave sul adviseren de eerste paar lessen. 1 die echt nergens van opkijkt. man wat voelt dat goed na zo'n nare ervaring!

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 12:27

Ow ja, ik heb ook nog een tip.

Ben het aan de ene kant eens met matasja, maar wat voor mij het punt is dat ik uiteindelijk toch weer op mijn eigen moet stappen.

Laat er iemand naast lopen met halstertouw, vertrouw je dit weer, dan iemand mee laten lopen zonder halstertouw.
Gaat dit goed en bij je een buitenrijder, laat daar dan iemand mee lopen met halstertouw + nog iemand met een paard mee. vervolgens een klein rondje samen met iemand+paard, bij voorkeur op een zondag, dan is het vaak toch rustiger. Mijn ervaring is dat als de eerste paar keer goed gaan, je makkelijker de situaties aankan waar je paard wat rustiger is.

Handig is dan om iemand mee te nemen die jouw gevoel kent, en je erdoor heen sleept.

Puck94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 13:50

Mijn ervaring is dat het ook heel fijn is om iemand bij je de bak te hebben die je door de angstige momenten heen sleept, een instructeur of een vriendin. Gewoon zodat ze kunnen zeggen wat je moet doen en dat je het écht wel kan!

Afgelopen zaterdag heb ik op de manege voor het eerst weer gesprongen met een braaf paardje. Super blij dat ik weer een grens over ben gegaan :)

sas1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:22

Rietjee11 schreef:
Marisstel schreef:

Ze is nu nog 2 dus doe vrij weinig met haar (behalve wandelen en een beetje poetsen) :)
Maar ik ga haar met behulp van de staleigenaresse beleren voor de kar :D Mocht ze heel braaf zijn, mag er misschien ooit een jonger iemand op rijden, maar zelf ga ik niet met haar rijden ;)

Mennen is ook leuk! Dat doe ik ook, dan heb ik geen angst. Jij ook niet? Want je hebt dan natuurlijk alleen je rem en teugels.

Saski_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:35

Nadat ik vorig jaar behoorlijk hard van mijn friese ruin ben afgevallen, en ook afgevoerd werd naar het ziekenhuis, ben ik ook bang geworden...

Ik, die echt nergens bang voor ben, werd bang om te rijden.
Toch ben ik al weer vele stappen verder;

Ik heb een flesje bach resque gekocht, dit is voor als je nerveus bent..
Ik heb een goede body protector ( airbag vest) gekocht, een rib uit mijn lijf. Maar het maakt me wel zekerder, want "als ik zou vallen, dan viel ik tenminste niet hard op mijn artrose rug"was mijn mening..
Ik heb aan de longeerlijn les gehad, en toen kon ik me op mezelf richten, wat er bij mij gebeurde...
Als ik geen les had zat een lieve vriendin van me aan de bakrand, zodat "mocht mijn paard ervan door gaan, zij kon roepen dat ik naar achteren moest gaan zitten"....
Ik heb goede begeleiding gehad van mijn instructrice, stapje voor stapje er weer op durven....

Nu rij ik zonder BP, en het gaat heel goed. Want als ik ontspannen ben, is mijn paard het ook....

Ik wens je heel veel succes, angst moet je niet wegwuiven, maar gaan onderzoeken en onder ogen zien. Dan kan je er wat mee vind ik...En schaam je er niet voor!!!!!

zaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 19:19

als ik angst voel (is gelukkig niet zo vaak), is dat meestal bij iets nieuws, bijv. dat de sprong een stuk omhoog gaat ofzo. het werkt het bij mij altijd (kan alleen werken als je les hebt :+ ) om te denken dat mijn instructrice het me niet zou laten doen als ik er niet klaar voor was of het niet zou kunnen. dan denk ik: oke ik ga het gewoon proberen anders zou ze mij dit niet laten doen :)

maar laatst gingen we zonder zadel rijden, en schrok mn paard en toen viel ik behoorlijk hard op mn schouder, die nu gebroken is :( heb er bijna geen last meer van, het geneest gelukkig heel snel door mn leeftijd ;) hoop dat ik snel weer kan rijden, maar ben ook wel een beetje zenuwachtig. niet speciaal omdat ik bang ben dat ik weer val, maar meer of mn arm/schouder het al wel aankan, want echt zeker weten kan je dat van tevoren niet...

Marisstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 14:25

Vandaag voor het eerst naar paardenvlees geweest.

Kwam in een groep met mensen die de theorielessen over paarden al hadden gehad.

Ben helemaal bij het begin begonnen;
Eerst het paard aaien en borstelen, wat voor sommigen echt al te veel is.

Bij mij ging het super!

We kregen eerst allemaal een paard toegewezen. De gehele cursus doe je met het zelfde paard. Paard wat ik toegewezen zou krijgen was er niet, bleek dat hij al voor een buitenrit was uitgeleend. Kreeg een PRE ruin, dier met het hart op de goede plek. We hebben de paarden geborsteld en met ze gewandeld. Ik mocht hem zelfs na de tijd longeren.
Kreeg achteraf wel te horen dat het nog maar een jong paard was, 3 half.

Ben trots op mezelf dat ik de eerste stap naar het paardrijden weer heb gezet!

Puck94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 19:57

Knap hoor Marisstel! Maar paardenvlees is denk ik een typfout? :P

Afgelopen zaterdag ben ik weer gevallen op de manege. Mijn paard struikelde in galop en viel bijna. Ik viel voor haar en ze is op mijn ribben en nek gaan staan.. Resultaat is zwaar gekneusde ribben, gekneusde nek en mooie wonden op mijn ribben en in mijn nek.. :(

kimberlyve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 21:14

Uk had zaterdag weer les met paard lief. Helaas bedacht ze zich in het laatste rondje draf nog even vervelend te doen. E schoot ze er vandoor ik bleef zitten alleen trok ze me teugels uit mn handen de teugels waren kapot dus hingen naast dr dus kon ze ook niet terug pakken toen dee ze nog een rare sprong en lag ik er helaas weer af... morgen weer proberen op te stappen. Ben er uiteraard daarna ook nog even opgestapt

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 21:28

Ah jammer kimberlyve, gewoon door gaan! Ik ben ook zo'n ruiter, maar toch kan ik niet zonder paardrijden. Ik ben op 20-jarige leeftijd echt begonnen met rijden en begon met een lastig paard helaas. Dat heeft mijn vertrouwen wel beschadigd. Na de geboortes van de meiden weer opgestapt en dan moet je weer beginnen, pff, dan overheerst het gevoel dat je gaat vallen zo. Maar goed, na de kids doe ik mezelf de moeilijke paarden niet meer aan. Ik ben van wedstrijdambities voorlopig afgestapt, weer gaan genieten is het allerbelangrijkste. Mijn paardje nu is echt superbraaf onder het zadel, waarom had ik dat jaren geleden nou niet? Voor mezelf heb ik altijd lak gehad aan al het commentaar van iedereen om mij heen, voelde ik mij niet veilig, reed ik aan de longeerlijn bijv. Doe het in je eigen tempo en volgens je eigen gevoel. Een instructeur vinden die bij je past, voor mij betekend dat iemand die me een schop onder mijn kont geeft, en jee, dan durf ik achteraf toch ineens heel veel.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 21:33

Mijn tip is om niet eerder op te stappen voordat je zeker van je zaak bent. Het is mij namelijk heel erg vaak gebeurd dat ik angst had en er dan vanaf gedonderd ben. Moet ik er wel bij vertellen dat de mijne me al 20 keer eraf gekikt heeft en ik niks eraan overgehouden heb, altijd opnieuw gestapt. Als ik dan de volgende keer opstap en angstig ben dan voelt mijn paard dat en schrikt ze extra vaak.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 13:42

Novastar schreef:
Vertrouwen... zo moeilijk als je erg gevallen bent, of iets naars hebt meegemaakt. Maar daar draait het om!
Vorig jaar ben ik van mijn paard gevallen, niet zomaar een val. Mijn meid die ik zo vertrouwde en waarmee ik samen de wereld aankon, deed iets dat ik niet kon oplossen. Het gevolg was ziekenhuis, hersenkneuzing, rug verkeerd, bekken gekneusd, ... en een lange revalidatie. Maar wat ik op dat moment nog niet wist: ik zou opnieuw van nul moeten beginnen met mijn meisje.
Dat laatste was het moeilijkste, ik ben er nog steeds mee bezig.
Mijn (doorgaans harde, botte) instructrice begrijpt dit en probeert me er telkens weer door te halen als het weer eens moeilijk is. Laatst zei ze iets waar ik elke les nog aan denk en dat mij verder helpt: " aanvallen is de beste verdediging!" Het helpt echt. Ik weet ondertussen van tevoren wanneer mijn merrie bang wordt, kan wegschieten,... en rijd haar dan extra goed vooruit en spreek haar kalmerend maar kordaat toe. Ze kan het! En ik voel aan haar dat ze me gelooft en er rustiger door wordt. Dat geeft mij dan weer dat vertrouwen in haar dat ik zó nodig heb. Nu nog leren om niet zo erg in haar plaats te denken en erop te vertrouwen dat het allemaal ok is en dat ze het zelf ook kan.
Stapje voor stapje gaan we vooruit en worden we een echt team...

Heel erg herkenbaar. Ik ben zo'n 5 maanden geleden hard van mijn merrie afgevallen, tussen paard en schot in. Verrekte enkelbanden, beide armen zwaar gekneusd, ribben zwaar gekneusd, zweepslag in andere kuit/been. Heb een week lang in bed gelegen en kon amper op krukken lopen vanwege mijn gekneusde ribben. Nog nooit zoveel pijn gehad.

Mijn merrie kon er eigenlijk niets aan doen, ze was geschrokken en sprong 1 meter opzij en bleef toen stilstaan, maar ik lag er bijna naast en dacht slim te zijn door mij terug te trekken aan de teugels het zadel in... beugels kwijt en toen ging ze heel hard in paniek rennen (omdat ik zo in haar mond trok).... de letter A kwam er snel aan en ik kon in de bocht zonder beugels niet blijven zitten. Ik viel half het schot in vol op mijn hoofd (lang leven mijn cap!!). Paard was erg van slag toen ze mij op de grond zag liggen. Heb er toch wel dik 1.5 maand a 2 maanden over gedaan voor ik weer hersteld was. Gelukkig niets gebroken, heb nog mazzel gehad.

Langzaam begonnen met opbouwen en in begin viel mijn angst nog mee omdat ik wist dat mijn merrie er niets aan kon doen en het een stom ongeluk was. Maar sinds mijn val is zij dus ook erg bang geworden en reageert heel erg heftig op andere paarden in de bak, ze wil dan zomaar aan de kletter gaan, staat nu dus niet meer stil als ze schrikt maar wil meteen in blinde paniek weg. Daardoor ben ik nu ook behoorlijk bang met rijden, alleen in de bak gaat nog wel... maar zodra er andere paarden binnen komen ben ik als de dood... Ben er nu inmiddels wel achter dat het grootste probleem nu eigenlijk bij mij ligt. Ik stop met rijden als ik zie dat zij gespannen raakt, ik blokkeer dan en en ga af zitten wachten wat zij doet... daar wordt zij weer onzeker door. Ik zit er natuurlijk ook te gespannen op. Het is nu dus een wisselwerking die ik zelf moet doorbreken... maar dat is echt zo moeilijk. Ik baal ook vreselijk van mezelf want ik was nooit bang. Vroeger vaak genoeg een harde smak van mijn andere paard gemaakt, maar nooit zo bang geweest. Ik ben nu wel wat ouder (43) en zelfstandig ondernemer en kostwinner, dan wordt je wel voorzichtiger.

Ik ben dus ook van nul af opnieuw begonnen en zal nog wel lange weg zijn, maar de wil is er. Het is een fantastisch paard, maar wel een heel erg gevoelig paard wat mijn spiegel is omdat we qua karakter erg op elkaar lijken. Begonnen met veel grondwerk (dat was niet al te sterk). Trailerlaad training (dmv grondwerk), en Schriktraining gedaan en ook een Clinic van Tristan Tucker gehad wat echt een eye opener was. Huiswerk van Tristan meegekregen. Tristan zei al dat ze niet zo heel erg high sensitive was en we 'this close' waren! Als ik de oefeningen heel goed op de grond zou beheersen was het ook onder het zadel geen probleem meer zei hij. Ben nu 2 weken bezig geweest met grondwerk en nh bezig onder het zadel en ik zag meteen dat de leiding die ik nu wel op de grond heb, ik dus niet onder het zadel heb! Door mij er bewust van te zijn dat het grootste probleem nu eigenlijk bij mij ligt en niet bij mijn paard heb ik natuurlijk al een grote stap in de goede richting gezet. Nu hopen dat het mijn instructrice lukt mij verder goed te begeleiden in mijn angst want anders blijf ik in vicieuze cirkel zitten.

Novastar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 22:47

AnneOmie:
"Paard was erg van slag toen ze mij op de grond zag liggen."
Mijn merrie heeft al een paar keer op een afstandje staan kijken: "huh, heb ik dat gedaan???" :)

Voor de rest zou jouw verhaal wel het mijne kunnen zijn! Het is griezelig gelijklopend. Ook is mijn paard sinds mijn val bang als ze in de bak een ander paard tegenkomt. In het begin wist ik niet wat te doen, werd zenuwachtig en daardoor werd haar angst juist nog meer bevestigd, in de aard van: "zie je wel, mijn ruiter is ook bang, dus die andere paarden moeten écht wel eng zijn". Tot mijn instructrice zei: "aanvallen is de beste verdediging!" Nu rijd ik haar dus extra vooruit als er een ander paard ons kruist en spreek haar bemoedigend toe: "komaan, doorlopen hé" en daar meteen een beloning achteraan, op stem: "goeoeoed zooo" en een kriebel in haar manen. Het begint stilaan te lukken, maar we hebben nog een weg te gaan.

Heel goed van jou dat je ziet dat het probleem eigenlijk grotendeels bij jezelf ligt! Nu kan je aan jezelf werken en dat heeft automatisch effect op je paard. Als ik voel dat mijn paard gespannen is, ga ik meteen de spanning bij mezelf zoeken en probeer ik bewust te ONT-spannen vanaf mijn nek en schouders tot aan mijn enkels. Meestal doet dat haar hoofdje al naar beneden zakken, dat geeft mij dan weer meer zelfzekerheid, enz. Het is idd. een wisselwerking.

Zooo gemakkelijk om het hier neer te zetten... je moest ons eens bezig zien vanavond in de les. Het onweerde, ik DACHT dat zij daar wel bang voor zou zijn, werd wat zenuwachtig... en het treintje was vertrokken hé. Ik heb dus vanavond vooral gewerkt op het samen rustig worden en ontspannen. Dat lukte uiteindelijk en daarna hebben we toch nog wat kunnen werken.

Veel succes en vooral plezier met je paardje. Moest je nog tips hebben, laat ze zeker weten, zo helpen we elkaar weer verder :)

Isax14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 08:11

ik heb ergens aan het begin gereageerd over dat ik van een paard ben afgevallen en mijn elleboog uit de kom had en op 4 plaatsen gebroken. Nu heb ik van mijn fysio te horen gekregen dat ik het rijden weer een beetje mag gaan oppakken <3 . Gewoon stappen en draven zeg maar. Nu zal de eerst keer/keren iemand er naast lopen zodat ik het vertrouwen terug kan krijgen. Dit was de eerste keer dat ik viel dus ben wel bang om nog een keer te vallen :+ iemand nog tips?
ojaa vergeten ben ik te zeggen ik ga meteen weer op het paard waar ik van af ben gevallen, maar het is een pittig beestje. Toch wil ik meteen weer op haar zodat ik die angst hopelijk kwijt raak.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 09:42

Echte tips heb ik niet voor je Isax. Alleen proberen zelf heel goed door je buik te blijven ademen, niet je adem bovenin vastzetten. Vaak als ik diep uitadem zakt opeen mijn paard haar hoofd en zucht ze ook :D Heel veel succes en sterkte!

Dank je voor de tips Novastar. Ons verhaal lijkt idd een beetje op elkaar.
Van mijn andere paard ben ik vroeger vaak genoeg afgevallen, maar heb me nooit echt erg bezeerd. Nu heb ik echt heel erg veel pijn gehad en ook naar ziekenhuis gegaan waar ik in een nekkraag heb moeten liggen tot ze zeker wisten dat ik niets gebroken had, 2x kort achter elkaar bloed geprikt (konden mijn aders weer eens niet vinden) om te kijken of ik geen schade aan organen had. Ben flauw gevallen van de pijn in het ziekenhuis :( Nou ja hele nare ervaring. Helaas kon ik van de pijn niet meteen weer op mijn paard stappen nadat ik eraf was gevallen (wou ik nog wel, maar mocht niet van mijn stalgenoten). Paard was echt heel erg van slag toen ze me op de grond zag liggen en heb ik toen ook meer dan een week niet gezien omdat ik mijn bed niet uit mocht.
Ik weet dat zij er niets aan kon doen, maar omdat ze nu dus bang is geworden van andere paarden ben ik dus ook erg bang geworden om met anderen te rijden. Je hebt ook gelijk hoor, als ik haar met lef door zou rijden als we langs een ander paard moeten dan zou het denk ik snel ophouden. Maarja... ik bevries als er een paard in de buurt komt. Erg lastig allemaal... maar uiteindelijk zal het me lukken hoor. Eerst even mijn moed terug vinden :P

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 09:43

Marisstel schreef:
Vandaag voor het eerst naar paardenvlees geweest.

Kwam in een groep met mensen die de theorielessen over paarden al hadden gehad.

Ben helemaal bij het begin begonnen;
Eerst het paard aaien en borstelen, wat voor sommigen echt al te veel is.

Bij mij ging het super!

We kregen eerst allemaal een paard toegewezen. De gehele cursus doe je met het zelfde paard. Paard wat ik toegewezen zou krijgen was er niet, bleek dat hij al voor een buitenrit was uitgeleend. Kreeg een PRE ruin, dier met het hart op de goede plek. We hebben de paarden geborsteld en met ze gewandeld. Ik mocht hem zelfs na de tijd longeren.
Kreeg achteraf wel te horen dat het nog maar een jong paard was, 3 half.

Ben trots op mezelf dat ik de eerste stap naar het paardrijden weer heb gezet!

Wat goed!! Super hoor :)