Pony is niet meer voor het been in de wedstrijdbaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 15:23

dammetje schreef:
Een heel herkenbaar probleem, ik loop er ook al jaren tegenop. Mijn paard is heel flegmatiek, ik ben klein en kan er met mijn benen niet goed bij. In de wedstrijdring sluit hij zich compleet af voor mijn beenhulp, hoe hard ik ook schop, het maakt niet uit. Tja, en dan kom je jezelf tegen in de M...
Heb altijd met zweep gereden, en tal van verschillende sporen geprobeerd. Uiteindelijk ben ik er achter gekomen dat dat niet uitmaakte, en heb ik een poos zonder sporen gerden, ik kan je vertellen dat het resultaat precies hetzelde was.
Op den duur was ik er zo gefrustreerd door, dat ik het op mijn paard ging afreageren. Niet goed natuurlijk.... toen ik besefte dat ik fout bezig was, ben ik helemaal opnieuw begonnen. Eerst grondwerk, en de acceptatie dat mijn paard nu eenmaal nooit een supersnel paard zal worden.
Nu train ik via een duidelijk systeem: eerst vragen (been), daarna bij geen reactie duidelijker zijn door spoortje, en als hij daar niet voldoende op reageert, de zweep. Als die laatste er aan te pas moet komen, moet hij ook écht reageren. Het is wel erg belangrijk, dat je hier héél consequent in bent en een oefening ook heel snel herhaald als hij niet goed reageert. En vooral: zelf rustig blijven en niet boos worden.
Ik ben nu een maand of 4 verder, en hoewel ik wel telkens moet herhalen, reageert hij wel veel beter en heb ik mijn zweep nauwelijks meer nodig, hooguit voor een aanmoediging.
Ook mijn sporen gebruik ik veel minder, ik ben veel bewuster bezig om mijn been doodstil te houden, mijn paard moet dan gewoon blijven lopen in hetzelfde tempo. Doet hij dat niet, dan herhaal ik hetzelfde, been, spoor, zweep.
En het belangrijkste: Mijn paardje is weer leuk en we hebben er allebei weer plezier in!!
Of ik weer wedstrijden ga rijden weet ik niet, ons plezier staat nu voorop.

Super dankje voor de tip! Is echt precies hetzelfde wat die van mij doet! Ga dit zeker proberen en idd m'n been stiller houden... En duidelijke hulpen en beloning

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:25

@Dammetje. Precies wat ik bedoel. Je moet ervoor zorgen dat hij gaat reageren op je beenhulp door consequent te zijn. Ook kun je dan je hulpen van groot weer naar steeds kleiner maken. "

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:27

Babootje schreef:
dan heb je toch nog een heel verkeerd idee dan waar sporen voor nodig zijn. een spoor is er niet voor om je paard vooruit te krijgen, maar om een grotere hulp te kunnen geven als hij (nog) niet naar de kleinere luistert. je moet een beetje kijken naar wat je paard nodig heeft. mijne is fors en een beetje lomp en denderde dwars door mijn been heen. ik ben dus juist begonnen met een grof wiel om hem goed tussen twee benen te houden, of om hem goed te laten wijken. inmiddels kent hij het, is goed aan het been en kan nu ook zonder spoor netjes lopen.

HAHAHA ja dat staat er zo om even verder te gaan in de lijn van de TS. In mijn eerdere posts staat al duidelijk omschreven waarom ik uberhaupt niet begreep waarom er hier met sporen gewerkt word aangezien een spoor niet is om je paard vooruit te schoppen..

Vlinder2009

Re: Pony is niet meer voor het been in de wedstrijdbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:34

Ik zie hier allemaal berichtjes over het soort spoor, écht het maakt niet uit!! In principe moet je zonder kunnen rijden, als je paard maar goed aan de hulpen is. En dat is echt een kwestie van consequent met systeem trainen.
Iemand vanaf de grond met een zweep is leuk, want dan lopen ze toch wel (die van mij kan dan zelfs passage en piaffe) maar het is gewoon geen oplossing.
Zweep op de bakrand heb ik ook gehad, maar ze weten het gewoon heel goed wanneer je een zweep vasthebt.
Dat ie een dieseltje is kan goed, hij heeft misschien wat langer tijd nodig om zijn spieren op te warmen, respecteer dat en geef hem ook die tijd. Er is niemand die meteen een marathon kan lopen. Als je er maar iedere keer naar toe werkt, dat hij sneller en op minimalere hulpen gaat reageren.
Succes!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:34

@Axel_Valerie: dan heb ik jou weer verkeerd begrepen. :D

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 15:47

*ik gebruik absoluut mijn spoor niet om mijn paard vooruit te schoppen!!!!!!!!!!
Laat dat even duidelijk zijn..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:57

YvvvWedg schreef:
*ik gebruik absoluut mijn spoor niet om mijn paard vooruit te schoppen!!!!!!!!!!
Laat dat even duidelijk zijn..

Nee, dat zeggen we ook helemaal niet :+
(pff wordt wel een spraakverwarring zo)
maar wat wel duidelijk is aan het hele verhaal is dat je je paard gewoon nog niet goed aan de hulpen hebt en alle goedbedoelde adviezen van een zweep aan de bakrand gaan daar niet bij helpen.
dammetje heeft het heel goed uitgelegd, de sleutel is het consequent reactie vragen op je been. en zoáls ook is gezegd, niet gas geven en remmen tegelijk.

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 15:59

Jaa ik snap precies wat jullie bedoelen. Ik ga hier heel hard aan werken en we zullen het zeker nooit opgeven Hihi. Super bedankt!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:25

YvvvWedg schreef:
Met losse teugel is 0,0 probleem en loopt hij als een trein. T is echt als die aan het werk moet

Dan denk ik dat er in je aanleuning ook nog een probleempje zit.

Dan lijkt het toch alsof hij aan de voorkant op de rem wordt gezet.
Laat hem eens uit elkaar lopen en richt je dan vooral op het been geven.

Richten op jezelf trainen en niet je paard ;-)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:28

HC starten met zweep lijkt me de beste oplossing. Mijn pony had er ook een handje van, maar zodra hij weet dat hij ook in de ring aangepakt kan worden gaat het hopelijk beter.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:34

Sheran schreef:
HC starten met zweep lijkt me de beste oplossing. Mijn pony had er ook een handje van, maar zodra hij weet dat hij ook in de ring aangepakt kan worden gaat het hopelijk beter.

Hem, heb liever dat mijn paarden voor me willen werken ipv bang zijn om te worden "aangepakt".

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:38

Nu lees je er dingen in die ik niet zei :P. Ik bedoel ermee dat hij beseft dat het in de ring niet anders is dan erbuiten.

Neemt overigens niet weg dat het symptoombestrijding is en dat je pony dus blijkbaar niet goed luistert, maar op de korte termijn kun je zo in ieder geval doorrijden.

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:59

Nou 'k moet zeggen dat ik mijzelf toch wel ben tegengekomen hoor, en daardoor veel bewuster ben gaan rijden. Ik kreeg toen ik net weer terug in het zadel begon, de opdracht om vanuit halt (we stonden vooraf even te kletsen, dus mijn paard was low-active) gewoon weg te rijden. Geef ik been en... er gebeurde niets. Geen enkele reactie, nop. Wat bleek? onbewust was ik toch wat met mijn hand aan het friemelen, waardoor ik tegengestelde hulpen gaf en mijn paard niets van mij begreep. Na een paar keer mijn hand naar voren te hebben gedaan, ging het natuurlijk wel. Daarna weer gewoon teugels op maat gemaakt natuurlijk. Vaak doe je dingen onbewust, zoals bijvoorbeeld ook telkens wat aanraken met een spoor, maar heb je dat zelf helemaal niet door. Maar een paard kan heel gevoelig zijn, (ze voelen een vlieg tenslotte ook) en als ie slim is kiest ie toch wat het makkelijkst voor hem is.

Het HC starten heb ik trouwens ook geprobeerd, hielp ook niet. Ze weten het gewoon.
Zorg dat hij op de juiste manier respect voor je krijgt, door consequente en bewuste hulpen te geven. Ik ben er van overtuigd (hoewel ik het zelf ook nog niet goed voor elkaar heb hoor) dat dát de manier is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 18:52

Als je pony met lange teugel wel normaal loopt, is er toch echt een probleem wat bij de ruiter weg komt. Als je been geeft, geef je hem dan ook wel aan de voorkant ruimte zodat hij vooruit kan? Als je hem een keer consequent doorpakt, hem een keer een flinke schop verkoopt maakt het niet uit als hij in rengalop door de bak gaat, de enige reactie die je wilt hebben is voorwaarts. Als jij in het werk hem vooruit schopt maar meteen weer op de rem zet ben je niet duidelijk en snapt je pony niet wat je nu wilt zien. Ook is belonen heel belangrijk. Laat je pony weten wanneer het goed is. Blijf niet te lang gefrustreerd en boos, wees bewust van je energie om je pony heen.
Verder kan spanning ook een grote rol spelen, de ene pony is er nu eenmaaal gevoeliger voor dan de andere pony. Als jij gespannen bent om de ring in te gaan hoeft daar maar een miniem beetje spannin uit jouw lijf door te spelen maar je pony en deze kan daarin reageren.

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 19:58

Joolien schreef:
Als je pony met lange teugel wel normaal loopt, is er toch echt een probleem wat bij de ruiter weg komt. Als je been geeft, geef je hem dan ook wel aan de voorkant ruimte zodat hij vooruit kan? Als je hem een keer consequent doorpakt, hem een keer een flinke schop verkoopt maakt het niet uit als hij in rengalop door de bak gaat, de enige reactie die je wilt hebben is voorwaarts. Als jij in het werk hem vooruit schopt maar meteen weer op de rem zet ben je niet duidelijk en snapt je pony niet wat je nu wilt zien. Ook is belonen heel belangrijk. Laat je pony weten wanneer het goed is. Blijf niet te lang gefrustreerd en boos, wees bewust van je energie om je pony heen.
Verder kan spanning ook een grote rol spelen, de ene pony is er nu eenmaaal gevoeliger voor dan de andere pony. Als jij gespannen bent om de ring in te gaan hoeft daar maar een miniem beetje spannin uit jouw lijf door te spelen maar je pony en deze kan daarin reageren.

Ja en het probleem is dan dat als ik hem een flinke schop verkoopt hij juist er tegen in gaat lopen en alleen maar trager loopt. Denk maar aan merrie gedrag zo moet je het een beetje vergelijken. Hij drukt z'n achterhand naar binnen bolt zich op en gaat narrig doen. Ik heb het er vandaag nog met een stalgenoot over gehad die precies het zelfde probleem heeft gehad. Die zei net zolang doorzetten en die rijd nu ook Z2.

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 20:07

Vandaag les gehad en met m'n instructrice even goed overlegd hoe we het aan gaan pakken.
Ik ben gelijk begonnen zonder zweep even losrijden en hierna is m'n instructrice er op gestapt. We hebben afgesproken dat zij er binnenkort met de les elke keer even op gaat om hem aan te voelen zodat ze precies weet hoe hij die dag is. Die merkte in ieder geval al verschil met vrijdag en hij reageerde al ietsjes beter. Zij heeft 1x de zweep erbij gepakt en daarna niet meer. Vervolgens ben ik er zelf weer opgegaan. Telkens benen eraf, al valt ie terug iets been, geen reactie nog een keer flink been en dan nog geen reactie een harde schop. Als die hier niet op reageerde heb ik hem stil gezet em gaf m'n instructrice m'n zweep. Dan reed ik hem verder op m'n been en zodra die 1x niet goed reageerde een keer een tik en dan de zweep weer weggegooid.
Zo hebben we een hele tijd gereden en ook stukken van m'n proef achter elkaar gereden en de oefeningen in de galop. Dit ging heel goed en telkens als die niet naar al die beenreacties reageerden m'n zweep er weer bij. Zelfs begon hij nu aan te trekken in draaf en kon ik de laatste zijde zo rijden zonder die zweep.
Dus ben super blij met al jullie tips!!!

Morgen gaan we het idee met 2 zwepen een keer uitproberen en ik denk dat dat hem wel gaat verbazen.
Voel me al gelijk weer een stuk beter en ik kan het weer positief inzien
(Sorry voor m'n lange bericht maar voel me al gelijk happy!)

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 21:49

Goed bezig! nu volhouden!

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 06:46

Ga ik zeker doen! Zie het gelijk allemaal weer positief in :)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 07:05

YvvvWedg schreef:
Ja en het probleem is dan dat als ik hem een flinke schop verkoopt hij juist er tegen in gaat lopen en alleen maar trager loopt. Denk maar aan merrie gedrag zo moet je het een beetje vergelijken. Hij drukt z'n achterhand naar binnen bolt zich op en gaat narrig doen. Ik heb het er vandaag nog met een stalgenoot over gehad die precies het zelfde probleem heeft gehad. Die zei net zolang doorzetten en die rijd nu ook Z2.

Toch komt dit probleem meestal doordat er te weinig ruimte aan de voorkant is gegeven... Ookal doe je het dan een x goed, zal het paard dat niet gelijk accepteren omdat het eerder vaak fout is gegaan.

Je bent op de goede weg met aan het been zetten. Let nu ook extra op het ruimte geven aan de voorkant. Dan maar uit elkaar lopen, dat kun je later zo weer oppakken als hij goed aan je been is.

En wees vooral blij dat je er nu achter komt en niet nog veel later. Luister goed naar je pony, zodat je steeds beter kan leren rijden.

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 07:23

sneeuwpop schreef:
YvvvWedg schreef:

Toch komt dit probleem meestal doordat er te weinig ruimte aan de voorkant is gegeven... Ookal doe je het dan een x goed, zal het paard dat niet gelijk accepteren omdat het eerder vaak fout is gegaan.

Je bent op de goede weg met aan het been zetten. Let nu ook extra op het ruimte geven aan de voorkant. Dan maar uit elkaar lopen, dat kun je later zo weer oppakken als hij goed aan je been is.

En wees vooral blij dat je er nu achter komt en niet nog veel later. Luister goed naar je pony, zodat je steeds beter kan leren rijden.

Als ik hem 'uit elkaar laat vallen' doet hij het allemaal wel en reageert hij super aan het been. Het is puur als die moet werken. Zijn 'instelling' moet veranderen. Hij doet nu net alsof ik allemaal het werk moet doen. Het is echt niet dat ik hem geen ruimte geef aan de voorkant, ik sta echt mn hand goed open elke keer dat ik mijn been gebruik of een voorwaartse hulp geef ;)
Maar bedankt voor de tip! Ik ga er wel extra op letten!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 08:12

Dus jij doet waarschijnlijk iets fout tijdens het werken. Paard verzamelen is niet aan de voorkant aan de teugel gaan hangen. Dat doe je met een korte ophouding blijf je trekken zal die ook niet aan je been zijn. Ik denk dat het tijd is voor een andere instructie. 1 die het niet nodig heeft om op je pony te kruipen maar jou gewoon kan helpen zelf te rijden.

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 08:16

MarjanB schreef:
Dus jij doet waarschijnlijk iets fout tijdens het werken. Paard verzamelen is niet aan de voorkant aan de teugel gaan hangen. Dat doe je met een korte ophouding blijf je trekken zal die ook niet aan je been zijn. Ik denk dat het tijd is voor een andere instructie. 1 die het niet nodig heeft om op je pony kruipt maar jou gewoon kan helpen zelf te rijden.

Wtf? Verzamel? Nooit 1 woord over gezegd hierzo en zijn we ook zeker niet mee bezig. Ik heb 2 verschillende instructrices en ook nog eens 1 keer in de maand een clinic van iemand die jury is en proefgericht lesgeeft. Er is 1 instructrice die er op gaat en dat is 5 min in de week voor m'n les om hem aan te voelen en dan kan ze ook precies weten wat ik voel.
Ben absoluut niet bezig met verzameling en trek m'n pony ook absoluut niet in z'n mond zoals je beweert.
M'n instructrice heeft me in een jaar tijd van het niet meer lopen van mijn pony begeleid tot ik nu gewoon het L2 heb uitgereden. Misschien moet je eerst even lezen voordat je dingen gaat zeggen die nergens op slaan. Ik vraag om tips niet om afgekraakt te worden!

mys_bohemian

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 08:22

heel herkenbaar, ik heb dit enkel in de wedstrijdring, thuis en met losrijden gaat het echt super. In de ring wil hij letterlijk stil gaan staan. begint echt frustrerend te worden. We reden in de L2 met zweep met gemak 200 punten, en nu in de m1 nog niet eens dichtbij de winst, terwijl we het echt wel met gemak kunnen.. soms denk ik wel eens, zit ik hem zelf van de zenuwen erg in de weg, maar dat valt volgens mij ook wel mee.. tis erg moeilijk, lees hier wel mee, hopelijk kom ik een aantal goede tips tegen..

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 08:27

YvvvWedg schreef:
Als ik hem 'uit elkaar laat vallen' doet hij het allemaal wel en reageert hij super aan het been. Het is puur als die moet werken. Zijn 'instelling' moet veranderen. Hij doet nu net alsof ik allemaal het werk moet doen. Het is echt niet dat ik hem geen ruimte geef aan de voorkant, ik sta echt mn hand goed open elke keer dat ik mijn been gebruik of een voorwaartse hulp geef ;)
Maar bedankt voor de tip! Ik ga er wel extra op letten!

Als jij alles goed doet zou de pony dat moeten begrijpen en het gewoon moeten doen. Vooral wanneer de pony wel gewoon aan het been is als je hem uit elkaar laat vallen. Dat is voor mij toch echt het teken dat je hem niet los genoeg hebt van voren. Het hoeft helemaal niet zo te zijn dat jij heel veel druk hebt aan de voorkant. Het kan zijn dat je pony daar zo gevoelig voor is dat je met miniscule druk al teveel pakt. Wat mij wel heel heel heel erg irriteert is dat je continu blijft zeggen dat het aan je pony ligt en aan zijn instelling. Dat zijn instelling moet veranderen. Maar mijn mening is dat jouw instelling moet veranderen. Het probleem hier is duidelijk een communicatiestoornis tussen ruiter en paard.

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 08:35

mys_bohemian schreef:
heel herkenbaar, ik heb dit enkel in de wedstrijdring, thuis en met losrijden gaat het echt super. In de ring wil hij letterlijk stil gaan staan. begint echt frustrerend te worden. We reden in de L2 met zweep met gemak 200 punten, en nu in de m1 nog niet eens dichtbij de winst, terwijl we het echt wel met gemak kunnen.. soms denk ik wel eens, zit ik hem zelf van de zenuwen erg in de weg, maar dat valt volgens mij ook wel mee.. tis erg moeilijk, lees hier wel mee, hopelijk kom ik een aantal goede tips tegen..

Precies hetzelfde geval want thuis en met losrijden is al zo veel verbeterd, en alle oefeningen loopt die voor 8en, alleen door het tempo worden het 5en enzo. Had ook precies t zelfde in het l2