dammetje schreef:Een heel herkenbaar probleem, ik loop er ook al jaren tegenop. Mijn paard is heel flegmatiek, ik ben klein en kan er met mijn benen niet goed bij. In de wedstrijdring sluit hij zich compleet af voor mijn beenhulp, hoe hard ik ook schop, het maakt niet uit. Tja, en dan kom je jezelf tegen in de M...
Heb altijd met zweep gereden, en tal van verschillende sporen geprobeerd. Uiteindelijk ben ik er achter gekomen dat dat niet uitmaakte, en heb ik een poos zonder sporen gerden, ik kan je vertellen dat het resultaat precies hetzelde was.
Op den duur was ik er zo gefrustreerd door, dat ik het op mijn paard ging afreageren. Niet goed natuurlijk.... toen ik besefte dat ik fout bezig was, ben ik helemaal opnieuw begonnen. Eerst grondwerk, en de acceptatie dat mijn paard nu eenmaal nooit een supersnel paard zal worden.
Nu train ik via een duidelijk systeem: eerst vragen (been), daarna bij geen reactie duidelijker zijn door spoortje, en als hij daar niet voldoende op reageert, de zweep. Als die laatste er aan te pas moet komen, moet hij ook écht reageren. Het is wel erg belangrijk, dat je hier héél consequent in bent en een oefening ook heel snel herhaald als hij niet goed reageert. En vooral: zelf rustig blijven en niet boos worden.
Ik ben nu een maand of 4 verder, en hoewel ik wel telkens moet herhalen, reageert hij wel veel beter en heb ik mijn zweep nauwelijks meer nodig, hooguit voor een aanmoediging.
Ook mijn sporen gebruik ik veel minder, ik ben veel bewuster bezig om mijn been doodstil te houden, mijn paard moet dan gewoon blijven lopen in hetzelfde tempo. Doet hij dat niet, dan herhaal ik hetzelfde, been, spoor, zweep.
En het belangrijkste: Mijn paardje is weer leuk en we hebben er allebei weer plezier in!!
Of ik weer wedstrijden ga rijden weet ik niet, ons plezier staat nu voorop.
Super dankje voor de tip! Is echt precies hetzelfde wat die van mij doet! Ga dit zeker proberen en idd m'n been stiller houden... En duidelijke hulpen en beloning
. Ik bedoel ermee dat hij beseft dat het in de ring niet anders is dan erbuiten.