Academische rijkunst en rechtrichten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 15:23

damian23 schreef:
Ojee, wat een termen allemaal. En hier als "bewust onbekwaam" maar zeer leergierige recreatieve ruiter toch een beetje af. TS vraagt naar ervaringen.

TS, je zegt dat je paard zich enorm vast zet tijdens het rijden. Nu wil je gaan recht richten via de AR en je vraagt naar ervaringen. Waarom wil je rechtrichten?

Ik was voornamelijk opzoek naar een andere manier als de moderne dressuur. Waarbij het paard als gebruiksmiddel gebruikt wordt voor mijn gevoel. Ik heb een aantal lessen gehad met haar en ik kwam niet verder dan de standaard voltes en figuren rijden, waarbij ik niet het idee had dat er wat gedaan werd maar haar moeilijke "kant". Ze moest maar gewoon luisteren en schop en trek maar aan, dat gevoel had ik. En dat was niet alleen met haar maar ook bij mijn vorige paard had ik dat, ook met andere instructrices (zowel in de prive lessen als maneges). Er wordt voor mijn gevoel niet gekeken naar het paard. Dat moest anders voor mijn gevoel. De laatste keer les was bij een dressuurclinic, waar mijn paard veel moeite mee had. Spanning van andere paarden, de bak die zwaar was en alle drukte erom heen. Ik had blaren op de handen staan, zo strak moesten de teugels (ondanks ik bitloos rijd), en ik heb alleen maar kleine voltes gereden. Verder zijn we niet gekomen. Het paard had spanning, daar werd niks mee gedaan. Het paard vond iets moeilijk, er werd niet gekeken naar andere (voor mijn gevoel paardvriendelijker) opties.

Twee week geleden zocht ik ander voer. Zo ben ik bij mijn huidige instructrice gekomen. Die verkoopt dit voer. Zij deed aan academische rijkunst en ik ben gaan kijken wat dat was. Ook hier op bokt. Waar ar enorm werd afgekraakt, maar de filmpjes die ik via haar en haar instructeur (fijnerijkunst.nl) tegen kwam en alle info op haar en de website van de fijne rijkunst, leek me dit geschikt voor ons. En tuurlijk wordt er door de een anders les gegeven als door de ander. Maar dat is met alle stromingen zo.
Ik heb contact opgenomen met inmiddels mijn instructrice, en heb haar laten komen, om het te proberen. Zo ook mijn topic geopend om alleen informatie en ervaringen te lezen op alleen het AR. Die discussies had ik op het andere topic al gelezen. En er werd voor mijn gevoel heel veel nadruk gegeven op KR.
Het leek me leuk om een topic te maken met mensen die aan Academische rijkunst doen en hier ervaringen te delen.
Helaas is dit een beetje verkeerd gelopen en wordt het weer een discussie van klassiek tegen academisch. Die voor mijn gevoel meer van elkaar weg hebben als dhr Simpelman doet voorkomen.

Inmiddels heb ik mijn eerste les gehad en ik ben enthousiast. Mijn paardje pakt het leuk op en ik heb ontzettend veel geleerd in een uur tijd. Meer als wat ik geleerd heb bij de moderne klassiek. Ook omdat er veel meer theorie tussen het werken door zit en ze verteld waarom je iets doet.
Verder voelt het goed om van mijn instructrice les te krijgen, ook omdat we op een lijn liggen qua paardenhouden en hoe je met paarden om hoort te gaan.

Om even op je vraag terug te komen, waarom wil je je paard recht richten. Omdat alle paarden van nature scheef zijn, net als wij mensen. We hebben allemaal een sterke kant en een wat minder sterke kant. Bij paarden is dat net zo. De reden waarom ik graag een "recht" paard onder mijn billen heb, is dat het paard dan beter in balans is om mij te dragen (iets waarvoor een paard eigenlijk niet gemaakt is)
En als ik dan mezelf ook recht richt, wordt het voor mijn paard ook makkelijker :D Want ik zit ook altijd op 1 zitbeentje. Ik merk het nu ook weer nu ik op mijn stoel zit :+ (sterke kant en minder sterke kant)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 15:45

Ik heb even op de site gekeken, sommige foto's herken ik, volgens mij zit je daar helemaal goed :D Ik vind het heel gaaf als mensen zich zoals jij breder oriënteren en zo open staan! +:)+ En ik zal niet meer in de verleiding komen om in dit topic de AR te verdedigen, want daar was dit topic idd niet voor bestemd.

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 17:25

saskiakefie schreef:
Ik heb even op de site gekeken, sommige foto's herken ik, volgens mij zit je daar helemaal goed :D Ik vind het heel gaaf als mensen zich zoals jij breder oriënteren en zo open staan! +:)+ En ik zal niet meer in de verleiding komen om in dit topic de AR te verdedigen, want daar was dit topic idd niet voor bestemd.

Bedankt voor je compliment!