Wat is wijsheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 15:58

Dierenarts is geweest en heeft een sterk vermoeden dat het paard last heeft van zijn nieren. Daar heb ik poeders voor gekregen (homeopatisch) en over 2 weken gaan we controleren of dit aanslaat. Vriendin van mij heeft er erg goede ervaringen mee, terwijl ze bij de kliniek er tot twee keer toe niet uit kwamen. Hopelijk werkt dit ook bij mijn paard.

Ben voor nu zelf bezig met grondwerk, Joolien. Op een ontspannen manier bezig met "boven" hem bezig zijn op een krukje (poetsen, aaien, over hem heen buigen en mezelf laten zien). Gisteren begon hij hierbij ook gewoon echt weer even te relaxen.

Ben inderdaad babystapjes aan het maken en probeer hem ondertussen wel aan de longe z'n spieren te laten behouden/kweken.

En... Vandaag kwam meneer zelfs naar me toe gegaloppeerd! (In de tijd dat we reden terug thuis, liep hij van me weg als hij me zag. De druk op hem en mij had ik te hoog gelegd, geen plezier meer in..)

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 17:17

Fijn dat hij weer blij is om je te zien!

Last van zijn nieren? En hoe uit zich dat dan? En waar bleek dat uit, bloed of urine onderzoek? Ik zou bij jouw paard niet direct denken aan een niet probleem namelijk.... ben benieuwd!

geerke

Re: Wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 17:52

paarden hebben zelden last van hun nieren...alleen met heel erg eiwitrijk voer wat ze niet nodig hebben.
Hopelijk knapt je paard op met de kruiden.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 17:56

Was er ook nog iets uit de foto's naar voren gekomen eigenlijk?

Fijn dat ie in de relaxmodus gaat als je met 'm bezig bent, jullie komen er wel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 18:06

lady62 schreef:
Ik zou hem naar een goede trainer brengen.
Dat hij problemen heeft met zijn rug geloof ik niet zo.
Ik denk eerder dat het met angst te maken heeft.
Zoek een trainer die ook aan de psychische kant van je paard gaat werken.
Alleen het rijtechnische lost volgens mij het probleem niet op.
Mocht het wel een lichamelijk probleem zijn dan komen die er ook wel achter.

Denk ook dat er teveel met hem is "geprutst" (neem me niet kwalijk dat ik het zo zeg).
Groene paarden inrijden is iets voor profs. Dus niet verder zelf meer sleutelen, maar wegbrengen naar iemand die hem professioneel zadelmak maakt.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 20:58

Dreamy schreef:
Dierenarts is geweest en heeft een sterk vermoeden dat het paard last heeft van zijn nieren. Daar heb ik poeders voor gekregen (homeopatisch) en over 2 weken gaan we controleren of dit aanslaat. Vriendin van mij heeft er erg goede ervaringen mee, terwijl ze bij de kliniek er tot twee keer toe niet uit kwamen. Hopelijk werkt dit ook bij mijn paard.

Ben voor nu zelf bezig met grondwerk, Joolien. Op een ontspannen manier bezig met "boven" hem bezig zijn op een krukje (poetsen, aaien, over hem heen buigen en mezelf laten zien). Gisteren begon hij hierbij ook gewoon echt weer even te relaxen.

Ben inderdaad babystapjes aan het maken en probeer hem ondertussen wel aan de longe z'n spieren te laten behouden/kweken.

En... Vandaag kwam meneer zelfs naar me toe gegaloppeerd! (In de tijd dat we reden terug thuis, liep hij van me weg als hij me zag. De druk op hem en mij had ik te hoog gelegd, geen plezier meer in..)

Den Hoek erbij gehad?

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 00:10

Sorry dames en heren, ik doe op dit moment wat mijn gevoel zegt en vertrouw ook op de dierenarts en hoef mij daarvoor niet te verantwoorden.
De een zegt dit, de ander dat. Merk dat wat je ook zegt/doet/op Bokt plaatst, het is nooit goed. Dan moet ik het er dus maar niet meer op gaan zetten/zeggen/etc. had ook beter moeten weten :)

Weet iig wel dat niemand het kwaad bedoelt hoor..
Ik sta open voor alle meningen, neem ook alles in afweging en paard zal niet de dupe worden (als in, ik zoek eerst uit wat de pijn/angst veroorzaakt en probeer dit op te lossen. Daarna/daarmee ga ik verder met een proff. ruiter die er een goede basis in kan brengen en mij erin mee kan begeleiden.) Ik probeer iig alles voor hem, al vanaf het begin wil ik meer dan het beste voor hem, en mocht dit niet aanslaan, aarzel ik ook niet om alsnog naar een kliniek te gaan trouwens. (Dit niet gelijk gedaan, wegens goed gesprek met stalgenoot. Zij konden eventueel foto's op locatie maken, etc. We hebben ook geen haast, wil toch eerst weer samen plezier hebben en grondwerken..)

Edit: Zit me weer te verantwoorden zie ik nu :')

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 03:20

een groen paard is nooit makkelijk. ik rij zelf paarden in en hier heb ik veel voor moeten leren, oefenen, en het belangrijkste..ervaring op gedaan. en dan nog is in praktijk elk paard anders. op dit moment focus ik me op men eigen 3 jarige ruin cobxwelsh en laat ik het inrijden achterwegen tot dat mijn ruintje een B proefje kan lopen en als dit 2 jaar duurt is het goed en als het korter duurt is het ook goed..kort om alle tijd voor men vriendje. maar pas daarna focus ik me weer op de rest.

wat jou paard betreft denk ik dat het meer tussen zijn oren zit. jou eerste vliegles was het moment dat hij opstappen met pijn combineerde en toen je gewicht in het zadel viel stortte voor hem de wereld even in. en nu.. is opstappen pijnlijden. dit is natuurlijk niet zo maar je kan het vergelijken met een paard dat voor het eerst een bit in krijgt zonder een gebitscheck te hebben gehad. bit blijft haken achter wolftandjes, paard vliegt door het hek, ruiter op de grond. de keren na dat de tandarts wel is geweest breekt het paard de stal af bij het bit in doen of vliegt vervolgens weer door het hek. gewoon omdat de pijn tussen zijn oren zit. paarden slaan ervaringen allemaal op. helaas de een wat beter dan de ander.

ik denk dat het goed is om iemand te zoeken die zijn gebok kan doorzitten. iemand die daarbij het geduld en de beheersing heeft om het paard ook nog eens gerust te stellen. dus eigenlijk zijn gang te laten gaan zonder te trekken, duwen of porren. zodra je paard stilstaat zal hij het besef hebben dat hij helemaal geen pijn heeft. dit gebeurd hooguit 2x en dan is hij door de fase heen en zit het (meestal) goed. dus vind iemand met een goeie zit. medisch denk ik niet dat er iets met je paard aan de hand is en dat je een osteo laat komen de hele tijd vind ik echt top van je. ook dat je bereid bent hem te laten checken in de kliniek vind ik goed. maar boven alles, fantastisch dat je aan jullie vertrouwen werkt door grondwerk te doen met hem en dat je hem een kans geeft om jou weer plezier aan hem te laten beleven. dat werkt zeker voor de toekomst en daarom kan je er ook echt wel vanuit gaan dat het wel goed komt. zeker zodra jij je vertrouwen terug hebt (eerder moet je er ook echt niet op gaan). gezien zijn angst (waar je zo hard aan geoefend hebt) voelt hij dingen denk ik nog al snel aan... dus ook jou angst of spanning. ga er pas op als je hem 100% je vertrouwen kan geven. laat het tot die tijd een ander doen die vakkundig is. of blijft lekker met hem op de grond tot je iemand gevonden hebt (je vriendin terug is).

sorry voor dit lange verhaal haha. heel veel succes met je paard! het komt vast goed met jullie.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 04:29

Dankjewel voor je bericht!

Trouwens, dee eerste (twee) keer dat ik eraf viel was doordat hij schrok van mij (ik deed mijn binnenhand best ver naar binnen om te sturen en het leek alsof hij van mijn hand schrok. Daarna zijn we aan de slag gegaan met zwaaien totdat hij het niet meer eng vond om mijn hand te zien) waarna hij er plots vandoor ging en door mijn onbalans ging bokken, dat leek iig geen pijn. Die laatste val wel, dat was zeker weten pijn!

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 04:53

Vervelend dat je zo met je paard in de knoop zit Er wordt veelal makkelijk gedacht over het beleren van een jong paard Dit is echt een vak apart En zo belangrijk als dit consequent gebeurt vooral ook door iemand die niet steeds twijfelt Jou paard voelt jou twijfel

Mijn jonkie gaat over een paar jr naar een goede trainingsstal een mnd of 3 Die komt pas terug als hij een balkje kan lopen een stukje buiten rijden en de basis erin zit Geloof me investeer in een goede stal
Ja kost even wat maar je hebt de rest van de opleiding profijt van

Ik zou hem persoonlijk zelf naar een springruiter brengen Die kunnen wat meer hebben bokken vliegen En die laten hem gwn op zijn eigen benen lopen Ik zag je foto wat natuurlijk heel netjes ontspannen is Maar laat een jonkie niet te veel op zijn voorbenen lopen dit is nog moeilijk voor zijn balans Maar misschien wissel e het af met meer op zijn eigen benen Dan heb ik niks gezegd

Is er elke x dat er iemand afgevallen is nog iemand op gegaan of mocht het paard naar stal ? Want dan is het trucje snel geleerd

Veel succes in elk geval

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 05:31

Op de laatste keer na altijd weer opgestapt! Pas toen we pijn vermoedde niet meer doorgegaan!
Tussen de valpartijen door zat wel steeds een poos, waren nooit dagen achter elkaar. Dus een truc lijkt het nog niet, maar zou het wel kunnen worden inderdaad. Vandaar dat hierna voor zijn eigen mindset (waardoor hij het gedrag nog wel kan gaan vertonen) ook een goede proffruiter op gaat die dit kan uitzitten en voor het doorrijden.
Nu alleen nog een goede vinden, maar ik heb geen haast.

En eerst wil ik weer voor af aan beginnen met het grondwerk.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 05:37

Je bent goed bezig hoor je kijkt goed naar je paard en reageert daarop.
Hoe je het doet en met wie kun jij het beste zelf bepalen jij ziet iedere dag je paard wij niet.
Dat blijkt dat hij wel iets mankeert is naar dus daar kun je eerst iets aan doen beter dat je daar nu achter komt dan als hij weer aan het werk moet.
wat ik je wel mee wil geven doe het rustig aan een ruiter die snel het paard voor elkaar wil hebben ben ik geen voorstander van ieder paard is anders en heeft gewoon zijn eigen tijd nodig.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 05:55

Klopt. Daarom zoek ik ook naar een goede proffesionele ruiter die de tijd voor het paard kan nemen. Het hoeft van mij niet snel, maar voor het paard op een zo duidelijk mogelijke manier en zo min mogelijk stress. Ik hoef hem niet na een maand kant en klaar terug, dat gaat bij hem wss ook niet werken. Rustig aan en er zelf bij betrokken worden, zodat ik thuis kan doorzetten onder hopelijk dezelfde goede begeleiding.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 06:01

+:)+ nogmaals goed bezig

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 06:24

Is het geen mogelijkheid het zadel er nog een jaar af te laten?
Ik krijg eigenlijk het gevoel dat het paard er -mentaal- nog niet klaar voor was / is. En door deze slechte ervaring daarin alleen maar gigantisch bevestigd is.
Aangezien hij ondertussen wel een leeftijd heeft om aan het werk te gaan.. Je kan hem ook fantastisch trainen als je ernaast blijft lopen! Zelf werk ik heel veel aan de hand, dus naast de schouder met wel twee teugels in handen, of aan de lange teugel.
Zelf hebben we met dit werk een hele mooie basis voor onder het zadel gelegd, met oefeningen zoals wijken, en schouderbinnenwaarts :)

Je klinkt als iemand die het beste voor zijn paard over heeft. Denk er gewoon eens over na!
Welke weg je ook kiest, ik wens je ontzettend veel succes.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 06:44

Och als ik toendertijd een euro gekregen had van iedereen die zei dat ik het niet ging redden met mijn paard...
Iedereen wist dus wel wat het was, mijn paard mankeerde wat en ik mankeerde nog veel meer.
Ik hoorde iedereen maar aan maar nam alleen dingen mee van een paar mensen, en de rest.... ja ja ja, ene oor in, andere uit :D
Sommige paarden hebben gewoon wat meer tijd nodig. Succes ;)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 08:38

Tijd gaat hij sowieso krijgen, heb geen haast !

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 08:39

Nirvana_ schreef:
Is het geen mogelijkheid het zadel er nog een jaar af te laten?
Ik krijg eigenlijk het gevoel dat het paard er -mentaal- nog niet klaar voor was / is. En door deze slechte ervaring daarin alleen maar gigantisch bevestigd is.
Aangezien hij ondertussen wel een leeftijd heeft om aan het werk te gaan.. Je kan hem ook fantastisch trainen als je ernaast blijft lopen! Zelf werk ik heel veel aan de hand, dus naast de schouder met wel twee teugels in handen, of aan de lange teugel.
Zelf hebben we met dit werk een hele mooie basis voor onder het zadel gelegd, met oefeningen zoals wijken, en schouderbinnenwaarts :)

Je klinkt als iemand die het beste voor zijn paard over heeft. Denk er gewoon eens over na!
Welke weg je ook kiest, ik wens je ontzettend veel succes.

Lange teugel heb ik (ooit aangeschaft maar nog nooit gebruikt ivm geen ervaring ermee), misschien kan ik er wel een instructeur voor vinden om daar wat mee te doen in de tussentijd :)

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 08:50

Ik zou het doen!
Nu ben ik wel bevooroordeeld; ik vind het zo leuk dat ik me al twee jaar alleen focus op dat werk, ipv rijden. :+

Neem eens een kijkje in de twee topics op bokt! Lange of korte teugel zou ik allebei even uitproberen en kijken wat je beter ligt; ik vind kort bijvoorbeeld een behooorlijk stuk makkelijker dan lang.

Als je vragen hebt hoor ik het wel!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 08:54

Oef, het lijkt alsof ik mijn eigen verhaal hier terug lees :)

Ik heb mijn paard gekocht toen hij 3 bijna 4 was. Ze hadden hem even snel snel zadelmak gemaakt en had hem zelfs even gereden vooraleer ik hem kocht. Eenmaal op de nieuwe stal viel er geen land mee te bezeilen en had hij echt trauma's opgelopen door dat "even zadelmak" maken. Voornamelijk het opstappen was hij erg bang van.

Ook terug begonnen met grondwerk en zelfs als eerste op hem gezeten en toen dit een beetje vertrouwd was toch even 2 weken naar iemand gedaan met meer ervaring met jonge paarden. Bij haar deed hij eigenlijk zelfs erger als bij mij maar na die 2 weken kon ik thuis wel fijn aan de slag.

De opstapproblemen zijn altijd gebleven. Ben er ook een paar keer afgevallen met opstappen en daardoor kreeg ik ook erg veel spanning. Hij is erg sensibel dus ik spanning = hij spanning. Het opstappen is eigenlijk altijd wel wat een probleem gebleven. Heb er zo vaak huilend naast gestaan dat ik er eigenlijk niet op durfde.

Eigenlijk zat het uiteindelijk meer tussen mijn 2 oren dan dat mijn paard een probleem had. Elke keer dat hij me er af gooide met opstappen bleek hij wel degelijk ergens last van te hebben. Het zadel of iets anders..

Ik heb het opstapprobleem uiteindelijk "opgelost" door telkens als ik opstapte en eenmaal zat hem een koek te geven. Ik ben principieel tegen koeken maar omdat het mij zo een rust bracht en ik vertrouwde dat hij zou blijven staan voor die koek zijn we er wel overheen geraakt..

Paard is ondertussen 9 jaar en 3 weken geleden was het weer zo ver. Dankzij de koek kon ik op zijn minste opstappen (jaar geleden had ik er niet opgeraakt en al naast gelegen) maar eenmaal hij zijn koek op had en ik been gaf, lag ik er naast. Bijna in de omheining. Dit is absoluut niet normaal voor mijn paard.

Zadel laten nakijken, lag nog perfect. Uiteindelijk bloed laten trekken en bleek hij dus last te hebben van zijn lever...

Kortom, je kent je paard zelf het beste en weet wanneer het pubergedrag is en wanneer er echt iets mis is. Hij heeft ook wel eens me er op dezelfde manier afgegooid maar toen was het puur reageren op de druk van het been (toen was hij ook nog maar 4 en net onder het zadel) en toen ben ik er op gaan zitten en is er iemand met de longeerzweep achter gegaan zodat hij niet meer kon gaan stilstaan..

Maar de angst om op te stappen zit er nu dankzij die val bij mij weer in. Ook al weet ik dat hij gegrond reageerde :)