Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Wanneer het zadel aan de wandel gaat zonder borsttuig, dan is dat al een (hele duidelijke) indicatie dat er iets niet klopt. Ook met springen moet een goed passend zadel gewoon op zijn plek blijven liggen 
M_i_R schreef:De reden dat ik het vraag is namelijk dat een goed passend zadel gewoon hoor te blijven liggenWanneer het zadel aan de wandel gaat zonder borsttuig, dan is dat al een (hele duidelijke) indicatie dat er iets niet klopt. Ook met springen moet een goed passend zadel gewoon op zijn plek blijven liggen
Fijn dat het zadel zonder borsttuig en verder naar achter beter lijkt te liggen maar ik zou er niet op durven gokken dat het goed ligt nu. Een zadel dat te ver naar achter schuift komt op de lendenen van je paard te liggen. Daar kan je paard ontzettend last van krijgen.
Het loswerken van een paard is niet zo eenvoudig en al helemaal niet wanneer een paard 'vast zit' in zijn gedrag maar mogelijk ook in zijn lijf.
Los van het vragen van buiging (kleine stukjes in het begin en dan echt buigen en niet uitzwenken aan de voor of achterkant of uitbreken over de schouder!) doet het sommige paarden goed om buiten met enige regelmaat een goed stuk rechtuit te galopperen. Hierbij niet vol het gas open en laten hollen maar in een lichte aanleuning op tempo laten galopperen.
de algehele indruk die ik van je paard krijg vanaf de foto's en filmpjes is er een van een paard dat niet goed in zijn vel zit. Qua bespiering vind ik hem wat schraal, hij lijkt 'taai' in zijn lijf en oogt niet alert en actief. Ik heb zelf erg goede ervaringen met een Osteopaat en ik zou je willen adviseren om je zadel na te laten kijken (door een andere zadelmaker dan degene die meent dat dit een passend zadel is). Feike Bruinsma ben ik zelf erg tevreden over. Daarnaast zou ik je adviseren om er een osteo bij te halen om te kijken of er blokkades zitten in zijn lijf. Qua training zou longeren opnemen in het programma. Als je het kan, met dubbele longe omdat je daarmee meer kan regelen wanneer hij wil gaan hangen. En ik zou ééns per week een galoptraining inlassen.
Ik weet niet in hoeverre je instructrice je hiermee kan helpen want voor alles geldt: met beleid en bij voorkeur de eerste keren onder begeleiding zodat je kan zien door de ogen van een instructeur wat wel wenselijk is en wat niet qua gebruik van zijn lijf.
Succes met je paardje!
M_i_R schreef:Oh lastig, ik dacht dat het je eigen paard was. Jammer dat je nu afhankelijk bent van de eigenaar. ik weet niet waar je woont maar ik heb erg goede ervaringen met Annemyke Kingma als Osteo. Zij zit in Makkinga maar komt volgens mij op heel veel plaatsen in het land

omdat je aangaf dat er weinig effect leek te zijn, is een andere osteo misschien geen gek idee. M_i_R schreef:Annemyke heeft er ook echt voor geleerd gelukkigomdat je aangaf dat er weinig effect leek te zijn, is een andere osteo misschien geen gek idee.
flavlip schreef:Ook ik vind de foto's in je vorige topics fijner ogen. Meer ontspannen. Het lijkt nu of de ontspanning verloren is gegaan doordat je hem zo graag actiever wil rijden. Misschien dat je onbewust ergens aanspant op het moment dat je hem meer voorwaarts wil rijden? Ik vind het in het eerste topic niet echt zo sloom tonen... Hij lijkt juist meer te dragen en nu te stuwen (het ziet er renneriger uit). Ik snap dat je het moeilijk vindt dat er veel (opbouwende) kritiek komt ipv complimenten, omdat jij het anders voelt, maar wat zie jij zelf als je heel objectief naar de geplaatste foto's kijkt? En ze naast je eerste topic legt?
Lesleyxlinn schreef:Barefoots gaan niet passen door zijn hele hoge schoft.
En ik had al aangegeven dat als het zadel echt niet past, het ook op houdt.
Dus hem bewust pijn doen vind ik echt een rotopmerking!
Dit zadel heb ik al zelf gekocht! Ik kan gewoon niet nog een zadel gaan kopen!
Wwijk23 schreef:waar zeg je precies dat je wat aan het zadel gaat doen?..

Citaat:Ik denk een oplossing te hebben gevonden voor het zadel.
Ik heb het borsttuig er af en het zadel wat naar achteren gelegd en het ligt nu prima.
Citaat:Het zadel blijft nu goed liggen en ligt niet te ver naar achteren. Er heeft ook iemand na gekeken die er wel redelijk verstand van heeft. Maar zodra ik geld er voor heb komt er sowieso een zadelmaker om de kniewrongen op te vullen en het zadel nog wat aan te passen.
Poly schreef:op de foto's zie ik dat je de hele tijd been geeft misschien is het handig om een zweepje te nemen volgende x dit is niet om te slaan maar om je paard bij de les te houden..(word je zelf ook niet zo moe xd) en je handen wat lager en stiller houden verder zijn jullie een leuk paar!

leuke combi 
max66 schreef:ik heb alleen de foto's bekeken en het valt me op dat je paard erg op de voorhand loopt. Dit kun je ook zien doordat de voorhand veel meer is ontwikkeld dan de achterhand.
Sowieso mogen er wat mij betreft wel wat meer vetjes op (maar dit even terzijde).
Je paard valt volledig uit elkaar en dit komt doordat de achterhand niet goed onder treedt. Hij is niet actief/voorwaarts genoeg.
Verder valt op dat je aandrijft met je hakken i.p.v. met je kuiten, hakken omlaag dus. Ook heb je "piano-handjes" . Ze kunt op deze manier niet meeveren met de paardenmond. Dus: handen rechtop en meeveren vanuit de pols.
Verder vind ik dat je je teugels wat meer op maat mag nemen, ze zijn nu te lang. Succes verder!
)? max66 schreef:snap ik, maar als je de "energie" die je er aan de achterkant in stopt er aan de voorkant weer uit laat stromen, dan krijg je nooit een verzameld paard maar blijf je een uit elkaar gevallen paard rijden. Snap je wat ik bedoel (ik kan niet heel goed uitleggen)?

LesleyxLinn schreef:Jammer dat er niet wordt gelezen. Ik ga vragen om een slotje.