Het gaat steeds beter! Training met Lesley 3

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

M_i_R

Re: Het gaat steeds beter! Training met Lesley 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 06:49

Waarom zat het borsttuig er aan eerst?

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 14:41

M_i_R schreef:
Waarom zat het borsttuig er aan eerst?

Bij het springen ging het zadel te ver naar achter liggen.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 14:56

De reden dat ik het vraag is namelijk dat een goed passend zadel gewoon hoor te blijven liggen :) Wanneer het zadel aan de wandel gaat zonder borsttuig, dan is dat al een (hele duidelijke) indicatie dat er iets niet klopt. Ook met springen moet een goed passend zadel gewoon op zijn plek blijven liggen :))

Fijn dat het zadel zonder borsttuig en verder naar achter beter lijkt te liggen maar ik zou er niet op durven gokken dat het goed ligt nu. Een zadel dat te ver naar achter schuift komt op de lendenen van je paard te liggen. Daar kan je paard ontzettend last van krijgen.

Het loswerken van een paard is niet zo eenvoudig en al helemaal niet wanneer een paard 'vast zit' in zijn gedrag maar mogelijk ook in zijn lijf.

Los van het vragen van buiging (kleine stukjes in het begin en dan echt buigen en niet uitzwenken aan de voor of achterkant of uitbreken over de schouder!) doet het sommige paarden goed om buiten met enige regelmaat een goed stuk rechtuit te galopperen. Hierbij niet vol het gas open en laten hollen maar in een lichte aanleuning op tempo laten galopperen.

de algehele indruk die ik van je paard krijg vanaf de foto's en filmpjes is er een van een paard dat niet goed in zijn vel zit. Qua bespiering vind ik hem wat schraal, hij lijkt 'taai' in zijn lijf en oogt niet alert en actief. Ik heb zelf erg goede ervaringen met een Osteopaat en ik zou je willen adviseren om je zadel na te laten kijken (door een andere zadelmaker dan degene die meent dat dit een passend zadel is). Feike Bruinsma ben ik zelf erg tevreden over. Daarnaast zou ik je adviseren om er een osteo bij te halen om te kijken of er blokkades zitten in zijn lijf. Qua training zou longeren opnemen in het programma. Als je het kan, met dubbele longe omdat je daarmee meer kan regelen wanneer hij wil gaan hangen. En ik zou ééns per week een galoptraining inlassen.

Ik weet niet in hoeverre je instructrice je hiermee kan helpen want voor alles geldt: met beleid en bij voorkeur de eerste keren onder begeleiding zodat je kan zien door de ogen van een instructeur wat wel wenselijk is en wat niet qua gebruik van zijn lijf.

Succes met je paardje!

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 15:43

M_i_R schreef:
De reden dat ik het vraag is namelijk dat een goed passend zadel gewoon hoor te blijven liggen :) Wanneer het zadel aan de wandel gaat zonder borsttuig, dan is dat al een (hele duidelijke) indicatie dat er iets niet klopt. Ook met springen moet een goed passend zadel gewoon op zijn plek blijven liggen :))

Fijn dat het zadel zonder borsttuig en verder naar achter beter lijkt te liggen maar ik zou er niet op durven gokken dat het goed ligt nu. Een zadel dat te ver naar achter schuift komt op de lendenen van je paard te liggen. Daar kan je paard ontzettend last van krijgen.

Het loswerken van een paard is niet zo eenvoudig en al helemaal niet wanneer een paard 'vast zit' in zijn gedrag maar mogelijk ook in zijn lijf.

Los van het vragen van buiging (kleine stukjes in het begin en dan echt buigen en niet uitzwenken aan de voor of achterkant of uitbreken over de schouder!) doet het sommige paarden goed om buiten met enige regelmaat een goed stuk rechtuit te galopperen. Hierbij niet vol het gas open en laten hollen maar in een lichte aanleuning op tempo laten galopperen.

de algehele indruk die ik van je paard krijg vanaf de foto's en filmpjes is er een van een paard dat niet goed in zijn vel zit. Qua bespiering vind ik hem wat schraal, hij lijkt 'taai' in zijn lijf en oogt niet alert en actief. Ik heb zelf erg goede ervaringen met een Osteopaat en ik zou je willen adviseren om je zadel na te laten kijken (door een andere zadelmaker dan degene die meent dat dit een passend zadel is). Feike Bruinsma ben ik zelf erg tevreden over. Daarnaast zou ik je adviseren om er een osteo bij te halen om te kijken of er blokkades zitten in zijn lijf. Qua training zou longeren opnemen in het programma. Als je het kan, met dubbele longe omdat je daarmee meer kan regelen wanneer hij wil gaan hangen. En ik zou ééns per week een galoptraining inlassen.

Ik weet niet in hoeverre je instructrice je hiermee kan helpen want voor alles geldt: met beleid en bij voorkeur de eerste keren onder begeleiding zodat je kan zien door de ogen van een instructeur wat wel wenselijk is en wat niet qua gebruik van zijn lijf.

Succes met je paardje!

Dankje :)

Het zadel blijft nu goed liggen en ligt niet te ver naar achteren. Er heeft ook iemand na gekeken die er wel redelijk verstand van heeft. Maar zodra ik geld er voor heb komt er sowieso een zadelmaker om de kniewrongen op te vullen en het zadel nog wat aan te passen.

Hij is vorig jaar al een keer naar de osteopaat geweest, maar de eigenaar gelooft er zelf niet in. Dus ik denk niet dat die nog eens mag komen. Maar ik kan het nog wel eens bespreken.

We galopperen best veel en ook buiten hele stukken rechtuit. Zodra we harder gaan is het moeilijk om de aanleuning te behouden. Maar na hem een stukje te laten rennen krijg ik vaak de aanleuning wel weer terug.

Schouderbinnenwaarts gaat nu steeds beter. We zijn begonnen met buitenwaarts tegen de bakrand aan en zelfs met die steun ging het wat moeilijk. Maar nu kan hij buiten zonder al teveel steun ook wel redelijk buigen zonder opzij te gaan of over zijn schouder weglopen. Eerst deden we altijd een paar passen en nu probeer ik dat ook wat meer op te bouwen.

Ik ben nog aan het zoeken naar iemand die mij kan helpen met dubbele longe of trainen aan de hand. Hij heeft onder het zadel nog veel begeleiding nodig bij het buigen, dus ik zou het handig vinden om naast zijn schouder te staan. Mijn instructrice heeft hier niet genoeg ervaring mee.

Edit: Sinds onze laatste les is hij veel meer voorwaarts geworden. Voor de filmpjes liep hij ook echt stukken beter. Ik rijd ook zoveel mogelijk buiten omdat hij daar lekker actief loopt! In de bak gaat het ook al beter. Maar buiten traint toch wel wat fijner!

Hij staat 24/7 in de wei en krijgt al een tijdje seniores priores met een extra schep brokken en doet het daar een stuk beter op. Bespiering begin ik al iets te meer te zien. Maar hij doet niet genoeg om echt goed verschil te zien. Ik rijd meestal maar 3x in de week en ik mag hem ook wel wat meer laten werken.
Laatst bijgewerkt door LesleyxLinn op 08-08-14 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 15:59

Oh lastig, ik dacht dat het je eigen paard was. Jammer dat je nu afhankelijk bent van de eigenaar. ik weet niet waar je woont maar ik heb erg goede ervaringen met Annemyke Kingma als Osteo. Zij zit in Makkinga maar komt volgens mij op heel veel plaatsen in het land

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 16:16

M_i_R schreef:
Oh lastig, ik dacht dat het je eigen paard was. Jammer dat je nu afhankelijk bent van de eigenaar. ik weet niet waar je woont maar ik heb erg goede ervaringen met Annemyke Kingma als Osteo. Zij zit in Makkinga maar komt volgens mij op heel veel plaatsen in het land

Nee helaas, als het een eigen paard was geweest had ik voor genoeg geld gezorgd zodat ik hem alles kon geven. Daarom heb ik nu nog geen eigen paard :P

Vorig jaar is Martine Burgers bij ons geweest en daar was ik ook tevreden over.
Zij is tevens fysiotherapeut en aangezien zij er echt voor geleerd heeft kijkt de eigenaar er al wat anders tegen aan.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 16:28

Annemyke heeft er ook echt voor geleerd gelukkig ;) omdat je aangaf dat er weinig effect leek te zijn, is een andere osteo misschien geen gek idee.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 19:32

M_i_R schreef:
Annemyke heeft er ook echt voor geleerd gelukkig ;) omdat je aangaf dat er weinig effect leek te zijn, is een andere osteo misschien geen gek idee.

Ik vond het wel degelijk effect hebben. Alleen de eigenaar gelooft er niet echt in en zag geen verschil. (maar zij rijdt ook alleen recreatief).

Ik bedoelde eigenlijk meer te zeggen dat osteopathie een alternatieve geneeswijze is en fysiotherapie niet. Daarnaast is fysiotherapie ook een beschermd beroep.

Mijn oude instructrice die tevens bevriend is met de eigenaren heeft het 2 jaar geprobeerd om er een langs te laten komen. Toen ik er over begon mocht er gelukkig een komen. Maar ze merkt het verschil niet, dus dan houdt het wel snel op.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 16:28

Ook ik vind de foto's in je vorige topics fijner ogen. Meer ontspannen. Het lijkt nu of de ontspanning verloren is gegaan doordat je hem zo graag actiever wil rijden. Misschien dat je onbewust ergens aanspant op het moment dat je hem meer voorwaarts wil rijden? Ik vind het in het eerste topic niet echt zo sloom tonen... Hij lijkt juist meer te dragen en nu te stuwen (het ziet er renneriger uit). Ik snap dat je het moeilijk vindt dat er veel (opbouwende) kritiek komt ipv complimenten, omdat jij het anders voelt, maar wat zie jij zelf als je heel objectief naar de geplaatste foto's kijkt? En ze naast je eerste topic legt?

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 17:59

flavlip schreef:
Ook ik vind de foto's in je vorige topics fijner ogen. Meer ontspannen. Het lijkt nu of de ontspanning verloren is gegaan doordat je hem zo graag actiever wil rijden. Misschien dat je onbewust ergens aanspant op het moment dat je hem meer voorwaarts wil rijden? Ik vind het in het eerste topic niet echt zo sloom tonen... Hij lijkt juist meer te dragen en nu te stuwen (het ziet er renneriger uit). Ik snap dat je het moeilijk vindt dat er veel (opbouwende) kritiek komt ipv complimenten, omdat jij het anders voelt, maar wat zie jij zelf als je heel objectief naar de geplaatste foto's kijkt? En ze naast je eerste topic legt?

Ik heb geen moeite met de kritiek. Maar wel op de manier waarop dat wordt gegeven. De meeste zijn gewoon prima opbouwend, maar bij sommige word ik gewoon afgebrand. Ik geef 10x aan dat ik wat aan het zadel ga doen en nog wordt er gezegd dat ik er niks aan wil doen en dat ik het paard bewust pijn doe. En ook meerdere reacties dat ik aan de teugels trek. Dat is gewoon kwetsend als je alles zo goed mogelijk probeert te doen.

Ik zie inderdaad ook iets meer ontspanning bij het 1e topic. Nu weet ik ook wel waar dat aan kan liggen.
Aangezien er echt een verschil in zit qua tempo moeten we daar allebei nog wat aan wennen. Dat is voor hem natuurlijk ook moeilijk.
Bij het eerste en tweede topic heb ik langer (los) gereden.

Maar ik wil er wel bij vermelden dat ik hem bij het eerste topic naar beneden moest vragen. Hij was eerst aan het sterrenkijken toen ik de teugels op wilde pakken. Als ik nu de teugels oppak en stelling vraag komt hij naar beneden. Daarnaast heeft de kwaliteit van de foto's er ook mee te maken.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 00:51

Barefoots gaan niet passen door zijn hele hoge schoft.
En ik had al aangegeven dat als het zadel echt niet past, het ook op houdt.
Dus hem bewust pijn doen vind ik echt een rotopmerking!
Dit zadel heb ik al zelf gekocht! Ik kan gewoon niet nog een zadel gaan kopen![/quote]

waar zeg je precies dat je wat aan het zadel gaat doen?..

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 09:53

Lesleyxlinn schreef:
Barefoots gaan niet passen door zijn hele hoge schoft.
En ik had al aangegeven dat als het zadel echt niet past, het ook op houdt.
Dus hem bewust pijn doen vind ik echt een rotopmerking!
Dit zadel heb ik al zelf gekocht! Ik kan gewoon niet nog een zadel gaan kopen!

Wwijk23 schreef:
waar zeg je precies dat je wat aan het zadel gaat doen?..

Moet ik mij nu gaan verdedigen hier?
Het staat in de OP en in mijn eerste reactie.
En daarnaast ook al 10x in mijn vorige topic. ;)

En oh ja, ook in de reactie die je net aanhaalt ;)
Ik heb geen geld voor een ander zadel, maar als deze niet past, houdt het ook op.

En een paar reacties terug
Citaat:
Ik denk een oplossing te hebben gevonden voor het zadel.
Ik heb het borsttuig er af en het zadel wat naar achteren gelegd en het ligt nu prima.

Citaat:
Het zadel blijft nu goed liggen en ligt niet te ver naar achteren. Er heeft ook iemand na gekeken die er wel redelijk verstand van heeft. Maar zodra ik geld er voor heb komt er sowieso een zadelmaker om de kniewrongen op te vullen en het zadel nog wat aan te passen.

En dit is meteen mijn laatste reactie over het zadel. Heb er nu wel genoeg van :\

Poly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 21:33

op de foto's zie ik dat je de hele tijd been geeft misschien is het handig om een zweepje te nemen volgende x dit is niet om te slaan maar om je paard bij de les te houden..(word je zelf ook niet zo moe xd) en je handen wat lager en stiller houden verder zijn jullie een leuk paar!

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 21:52

Poly schreef:
op de foto's zie ik dat je de hele tijd been geeft misschien is het handig om een zweepje te nemen volgende x dit is niet om te slaan maar om je paard bij de les te houden..(word je zelf ook niet zo moe xd) en je handen wat lager en stiller houden verder zijn jullie een leuk paar!

Dankjewel!
Been geven doe ik niet de hele tijd, maar inderdaad wel vaak. Ik werk er ook hard aan om hem voorwaarts te krijgen en te houden. Ik rijd daarom ook al met een zweep. :)

Mijn handen mogen inderdaad wat stiller, al is dat nog niet zo'n groot punt.
Maar mijn handen te laag? Volgens mij mag ik ze op sommige momenten juist nog wel wat meer dragen.

Cynthiaa1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 11:53

teugels korter en hakken naar beneden :) leuke combi

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 15:08

Dankjewel!
Gisteren heb ik een lesje gehad van een bokker die bij mij in de buurt staat.
We hebben vooral gewerkt aan het voorwaarts rijden. En wat een verschil, van mijn instructrice moest ik een grote hulp geven zodat hij ging leren om te reageren. En gisteren moest hij op een zo'n klein mogelijk hulp reageren. Dit werkt veel beter voor ons en wij gaan dan ook op zoek naar een andere instructrice.

We hebben nog veel moeite om het juiste tempo aan te houden. Maar dat is gewoon even oefenen.

Nu hij eindelijk reageert op mijn kuithulp kan ik weer gaan letten op het hakken uitdrukken. Dat ging de vorige keer aardig goed. (ik ben het nog niet verleerd, gelukkig) :P

Volgende week wilde ze mij weer helpen, dus ik ben benieuwd hoe het dan gaat. Ze gaat er zelf ook even op. Dus ben wel benieuwd hoe hij dan loopt en hoe zij het aanpakt met de teugels. Hij loopt namelijk veel te snel met de kin op zijn borst en gaat daarbij ook hangen waardoor ik er nu voor kies om de teugels iets langer te laten. Het was ook zwaarder voor hem om op een voorwaarts tempo te lopen, dus ook daarom de teugels nog even lang.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 15:35

ik heb alleen de foto's bekeken en het valt me op dat je paard erg op de voorhand loopt. Dit kun je ook zien doordat de voorhand veel meer is ontwikkeld dan de achterhand.
Sowieso mogen er wat mij betreft wel wat meer vetjes op (maar dit even terzijde).

Je paard valt volledig uit elkaar en dit komt doordat de achterhand niet goed onder treedt. Hij is niet actief/voorwaarts genoeg.

Verder valt op dat je aandrijft met je hakken i.p.v. met je kuiten, hakken omlaag dus. Ook heb je "piano-handjes" . Ze kunt op deze manier niet meeveren met de paardenmond. Dus: handen rechtop en meeveren vanuit de pols.

Verder vind ik dat je je teugels wat meer op maat mag nemen, ze zijn nu te lang. Succes verder!

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 16:09

max66 schreef:
ik heb alleen de foto's bekeken en het valt me op dat je paard erg op de voorhand loopt. Dit kun je ook zien doordat de voorhand veel meer is ontwikkeld dan de achterhand.
Sowieso mogen er wat mij betreft wel wat meer vetjes op (maar dit even terzijde).

Je paard valt volledig uit elkaar en dit komt doordat de achterhand niet goed onder treedt. Hij is niet actief/voorwaarts genoeg.

Verder valt op dat je aandrijft met je hakken i.p.v. met je kuiten, hakken omlaag dus. Ook heb je "piano-handjes" . Ze kunt op deze manier niet meeveren met de paardenmond. Dus: handen rechtop en meeveren vanuit de pols.

Verder vind ik dat je je teugels wat meer op maat mag nemen, ze zijn nu te lang. Succes verder!

Dankje!

Paard reageert inmiddels redelijk op kuit waardoor hij actiever is en de achterhand beter onder treed en ik mijn hakken weer laag kan houden.

Mijn handen mogen soms inderdaad wat meer rechtop, maar over het algemeen heb ik dat wel. Ik zie het af en toe wel terug op de momenten dat ik de teugel iets anders pak of als ik mijn hand niet genoeg naar buiten heb bij het sturen.

De teugels laat ik nog even voor wat het is. Hij gooit namelijk te snel zijn kin op zijn borst. En het is nu een stuk zwaarder voor hem om zo te lopen. Dat komt binnenkort wel weer, als hij meer ontspannen kan lopen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 16:13

snap ik, maar als je de "energie" die je er aan de achterkant in stopt er aan de voorkant weer uit laat stromen, dan krijg je nooit een verzameld paard maar blijf je een uit elkaar gevallen paard rijden. Snap je wat ik bedoel (ik kan niet heel goed uitleggen :D )?

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 16:43

max66 schreef:
snap ik, maar als je de "energie" die je er aan de achterkant in stopt er aan de voorkant weer uit laat stromen, dan krijg je nooit een verzameld paard maar blijf je een uit elkaar gevallen paard rijden. Snap je wat ik bedoel (ik kan niet heel goed uitleggen :D )?

Ja ik snap wat je bedoelt.
Maar dat ga ik ook oppakken zodra hij op een normaal tempo ontspannen kan lopen.
Een beetje het idee van een 3 jarige die nog even op eigen benen moet lopen om balans en kracht te vinden en krijgen. En ook dat hij niet tegen gehouden wordt in de teugels terwijl we hem juist voorwaarts willen hebben.

Misschien dat we volgende week wel daaraan werken. Maar dat laat ik nog even over aan degene die mij gister heeft geholpen. Ik was daar heel tevreden over.

Adddioor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 19:00

Super dat het beter gaat! Ben benieuwd naar een vervolgfoto's of topic :D

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 19:21

Dorike schreef:
Super dat het beter gaat! Ben benieuwd naar een vervolgfoto's of topic :D

Ik ga even kijken of ik een vriendin kan vragen of dit weekend foto's te maken.
Ik ga denk ik een vervolgtopic maken. Ik hoop toch andere reacties te krijgen.

Talia125

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 11:12

het zadel past in mijn ogen ook niet echt en dat zou wel eens de reden kunnen zijn dat je paard gespannen loopt. Je paard kan niet over zijn rug lopen met een slecht passend zadel, dit zou de reden kunnen zijn dat zijn rug en achterhand zo onbespiert is. het zadel mag in mijn ogen ook een inch maatje groter en de beugels een beetje langer. ik denk dat je nog vrij onstabiel bent waardoor je onbewust druk uit oefent op de teugels. Ik zie op bepaalde fotos ook dat je handen niet op de juiste plaats zitten.

verder heb je wel een leuk paardje! veel succes en plezier ermee!

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 13:01

Jammer dat er niet wordt gelezen. Ik ga vragen om een slotje.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 20:39

LesleyxLinn schreef:
Jammer dat er niet wordt gelezen. Ik ga vragen om een slotje.

Jammer dat jij weinig lijkt te doen met het positief bedoelde commentaar en meteen een slotje wilt.

Ja, ik heb alle topics gelezen, ook dat je het zadel naar achteren hebt gelegd en het borsttuig eraf heb gedaan. ook dat het lijkt dat hij vooruit is gegaan maar de reacties voor jou lijkt de spijker op de kop te slaan. ja, het is vervelend dat iedereen maar op het zadel blijft hameren maar zal er niet een klein beetje een kern van waarheid in kunnen zitten?

Er zitten in dit topic mensen die echt verstand hebben van zadels, die zeggen dit niet om jou te pesten, dit doen zij omdat zij zien dat het paard eronder lijkt te lijden en dat kunnen veel mensen gewoon niet aanzien. Natuurlijk wil jij hem geen pijn doen, maar dat doe je eigenlijk wel. Iedere keer als iemand erop zit met dit zadel werkt dat tegen, alles kan hier mee te maken hebben, van het niet aan het been zijn, tot de gespannen indruk tot jouw houding!

Ik lees al vanaf je eerste topic dat je er wat aan laat doen. Helaas lees ik in dit topic dat er nog weinig is gedaan behalve naar achteren leggen en borsttuig eraf (Wat niet genoeg helpt.) Ik snap dat je er eerst geld voor moet hebben, en al helemaal schandalig dat jij het moet betalen terwijl het niet eens jou paard is maar eigenlijk is het tot die tijd toch echt beter voor het paard om niet bereden te worden, of zonder zadel. Dat wil je vast niet horen...Het paard is al niet piep meer en ik neem aan dat je er graag nog een paar jaar op wilt rijden. Wat is het nu voor moeite om even wachten met rijden zodat je starks weer vollop kan rijden? Want als je zo doorgaat weet ik niet of dat over een paar jaar nog lukt...

Ik bedoel dit allemaal niet negatief maar ben erg slecht om het lief te zeggen. ook hoop ik hiermee dat je je ogen opent en misschien inziet waar je meer bezig bent. Jij kan nog zo hard werken aan je eigen houding (En dat doe je ook heel goed!) maar dat zalniet helpen zolang je met dit zadel blijft rijden...

Succes met je beslissing verder, die is aan jou.