Hoe paarden-rug trainen (ruggebruik)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Re: Hoe paarden-rug trainen (ruggebruik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:04

Overigens werkt de longeerhulp véél beter aan een stalhalster i.p.v. aan het bit.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:15

Ja dat geloof ik, paarden met een fijn bekkie hebben echt last van dat geklapper. Ik ondervond zelfs nadeel van als ik hem had gebruikt en dag erna erop stapte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:17

Simpelman schreef:
Overigens werkt de longeerhulp véél beter aan een stalhalster i.p.v. aan het bit.

Dat kan ik nog wel eens proberen. Gewoon aan de zijkanten van het halster vastmaken of aan de onderste ring?

Mijn paard heeft zoals vencedor beschrijft echt last van dat geklapper en werdt daar zelfs een beetje zenuwachtig (dus gespannen ipv ontspannen) van.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:21

Onderste ring.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:21

Ja hier dus ook. Ook logisch. Normaal stille verbinding en nu met ieder been die ze wegzetten een klapper of je moet hem strak zetten. Maar dan nog niet het juiste effect. Moet je vonneke pb sturen, die had geloof ik van die haring elastieken er tussen gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:40

Simpelman schreef:
Onderste ring.

Ga ik proberen.
Oh schiet mij meteen te binnen dat ik 2 types halster heb. Bij de één kan de onderste ring heen en weer schuiven en bij de andere zit hij gewoon vast in het midden. Welke kan ik dan het beste gebruiken?

vencedor schreef:
Moet je vonneke pb sturen, die had geloof ik van die haring elastieken er tussen gemaakt.

Maar dan komt er toch evengoed nog best wel wat druk op het bit te staan, als je wilt voorkomen dat het gaat klapperen?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:46

Verschaf het paard zo min mogelijk ongenoegen tijdens het gevraagde werk dan zal het zich prettiger voelen en dus gemakkelijker aan onze vraag voldoen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 13:28

Ja klapperen blijft hij denk ik. Maar dan wel iets van demping. Ik gebruikte hem eigenlijk niet meer. Aan halster eens testen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 13:31

midgie schreef:
Nou ik heb filmpjes gezien op youtube, het paard word wel degelijk omlaag gevraagd door de hulp, hij corrigeert zichzelf, krigt druk op de onderkaak en als je daar maar lang genoeg druk op krijgt dan ga je vanzelf laag lopen, maar is dat op de juiste manier en technisch klopt het van geen kanten, want zie ook paarden die uit balans lopen met het hoofd naar buiten , dus tegen alle druk in en uit balans, tenminste bals je ze voor wil bereiden op de ruiter is dat niet heel nuttig om zo rond te laten lopen,

Dus het paard kiest om laag te lopen omdat hij geen keus heeft,

Maar zijn de filmpjes op YouTube representatief naar hoe ik of anderen het hier doen?

In jou ogen zijn denk ik alle manieren van dressuur dwang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 13:37

vencedor schreef:
Ja klapperen blijft hij denk ik. Maar dan wel iets van demping. Ik gebruikte hem eigenlijk niet meer. Aan halster eens testen!

Bij mij hangt hij ook al geruime tijd in de kast. Ga het zeker eens met halster testen. Waar maak je de longeerlijn dan vast? Ook aan de onderste ring of aan de zijkant?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 13:37

Het klappert met rubbers ertussen minimaal. De verbinding is veel soepeler.

Ook ben ik er inmiddels achter dat je hem echt goed af moet stellen. Niet te los en niet te strak.

Ik ben wel benieuwd of het halster niet teveel beweegt en schuurt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 13:38

[***] schreef:
vencedor schreef:

Bij mij hangt hij ook al geruime tijd in de kast. Ga het zeker eens met halster testen. Waar maak je de longeerlijn dan vast? Ook aan de onderste ring of aan de zijkant?

Ik heb nooit met halster geprobeerd. Enkel met ringen ertussen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 13:39

vonneke, dat schuren en schuiven ben ik ook een beetje bang voor. Maar dat merk ik snel genoeg bij mijn paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 13:42

Ik idd ook. En dan neus of achter oren kapot...

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 13:44

Bonthalster misschien, maar dat zweet weer erg,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 13:46

Als ze er op gaat "spannen" dan zijn we er heel snel weer klaar mee! Maar dat zie ik binnen 10 seconden, dus dat komt wel goed. Ze geeft heel snel aan dat iets niet lekker/prettig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 13:46

vencedor schreef:
Bonthalster misschien, maar dat zweet weer erg,

Oh dat is ook nog een idee. Heb ik ook nog in de kast hangen :o .

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 13:47

Een merrie zeker :D. Hier ook.haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 13:47

vencedor schreef:
Een merrie zeker :D. Hier ook.haha

:j :j :j

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 14:00

Die longeerhulp is echt een geweldig product, maar zeker weten dat je deze nauwkeurig op lengte moet afstellen, zodat je paard er niet mee achter de loodlijn gaat lopen.

Na met van alles en nog wat gelongeerd te hebben ben ik een tijd terug (overigens via een ander topic over longeren op Bokt) ook op de longeerhulp uitgekomen, het verschil met andere longeer"middelen" is opmerkelijk.

Ik heb zowel aan hoofdstel als aan halster gelongeerd, als het paard goed van achteruit doorkomt is de "trek" op de bitringen minimaal tot vrijwel nihil. (Aan het halster :onderste ring en je hebt dat sowieso niet meer. Toch heb ik het vaakste met hoofdstel gelongeerd, paarden gaan niet echt in het bit hangen om rukjes te ontvangen. Het middel is echt zelfregulerend, d.w.z. het geeft aan het paard de mogelijkheid om de kracht van inwerking aan te gaan of juist zich er op aan te passen. Ik heb er geen gehad die er niet BETER en goed over de rug van zijn gaan bewegen.

Ik begrijp echter niet waarom het ding alleen in de kleur WIT is gefabriceerd, na een paar keer ziet 't er voddig besmeurd en vies zanderig uit. Nou leg ik het ook wel eens in de cirkel neer o.i.d., maar het zou wel handiger zijn als die dingen ook in bruin of zwart verkrijgbaar waren....

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 14:05

Ts heeft een lang paard zegt ze. Ik denk dat het filmpje dat hierboven staat dan een hele goede tip is.
Lange paarden lopen vaak in delen en missen connectie met hun achterhand.
Niet allemaal natuurlijk, maar je ziet het vaak.

Daarnaast ga ik met Midgie mee over de longeerhulp. Ik zie het nut er niet van in.
Je paard lang en laag laten lopen kun je ook zonder een hulpteugel met longeren en verder kun je er in mijn ogen niets mee. Als jouw paard met zijn hoofd naar buiten wil lopen kan dat aan de longeerhulp. Dan kun je stelling naar binnen vragen en dan kan hij weer compenseren door zijn buitenschouder eruit te gooien en ga zo maar door.
Dat zal niet ieder paard doen, maar het kan wel. En dan train je ook niet correct.
Daarnaast vind ik het niets omdat je naar mijn mening zelf niet kan voelen.
Ik ben een enorme dubbele longe fan. Juist omdat je net als met rijden alles in je hand voelt.
Je kunt 1 sec wat druk geven en daarna weer loslaten. Je kunt een schouder even begrenzen met de hoeveelheid druk die je zelf kiest en daarna supersnel releasen. Je kan je paard in alle hoofd hals houdingen longeren die je wilt zonder dat je telkens touwtjes moet strakker doen of knoopjes moet losmaken etc.
Het is iets waarmee je moet leren omgaan, maar als je dat kunt werkt het geweldig.

Longeren aan de kaptoom aan een enkele lijn vind ik ook mooi om te doen:
https://www.youtube.com/watch?v=MOjjpnLDFtk
Lang en laag. Ik kon even geen filmpje vinden waarin wordt uitgelegd hoe het precies wordt gedaan, maar voor het beeld.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 14:15

Mijn paard heeft een heel gevoelig mondje (eerder mond met zijn 1.50m en bitmaat 13,5 :+), maar totaal geen last van geklapper. Hij doet het er juist onwijs top op. Andere longeerhulpen zijn te dwingend en voor de dubbele longe is hij veel te gevoelig (in combinatie met mijn onkunde daarvan).

Mijn paard loopt in vrijheid altijd gespannen, dus als ik een tijd niet rijd, heeft hij veel minder bespiering en pak ik hem eerst op met de longeerhulp:

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 1944_n.jpg
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 4587_n.jpg

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 14:19

Stootteugel (longeerhulp): dit is de zachtste en vriendelijkste hulpteugel om je paard naar losgelatenheid en vertrouwen te brengen.
Doe je paard een goed passend halster aan.
Doe hem een longeer singel om.
Neem één bijzetteugel en bevestig deze tussen zijn voorbenen door aan de longeer singel(kan ook aan de singel van je zadel, maar een longeer singel is beter want dan zie je alles beter), de musketon van de bijzetteugel gesp je aan de onderring van het halster. Niet aan het bit!
Hierbij breng je zijn hals door rustig vragen naar een horizontale lijn en tegelijk zijn neus naar een verticale dan gesp je de bijzetteugel op deze lengte op maat.
Je hebt de bijzetteugel nu op maat, maar gesp hem nu eerst nog even los van het halster.

Je gaat longeren.
Gesp eerst de stootteugel los!
Gesp de longe aan de binnenring van het halster.
Stap je paard rustig los.
Longeer in draf 5 a 6 minuten rechtsom zonder bijzetteugel en vervolgens hetzelfde linksom.
Je paard is nu warm.
Gesp nu de al afgestelde bijzetteugel aan het halster en longeer op dezelfde manier mét de bijzetteugel (stootteugel).
5 Minuten links en 5 minuten rechts in draf, niet meer. Géén galop, de galop komt volgend jaar.
De bedoeling is dat hij zich voorwaarts neerwaarts gaat strekken, zonder enig ander ongenoegen dan dat wat hij zelf opwekt als hij zich sterk maakt tegen het halster.
Dat heeft hij zo door, strekken voelt prettig.
Maak hierna de bijzetteugel los en stap je paard af.
Doe dit 6 weken dagelijks en totaal niet meer dan omstreeks 30 minuten par dag.
Meer is onzin.

Stelling kun je gemakkelijk vragen met de longe, het paard zal hier naar vermogen aan voldoen.
Meer heb je niet nodig, het evolueert zo vanzelf verder.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 15:02

En waarom is 1 bijzetteugel, dan beter dan de 'longeerhulp' die hier eerder genoemd is? Wat maakt dat verschil?

Ze zitten ongeveer op dezelfde manier verbonden tussen de voorbenen. Kunnen allebei aan het bit of aan een halster gemaakt worden, al naar gelang je voorkeur.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 15:32

Waar staat het woord beter?
Het is een vergelijkbare manier die géén geld kost en er ook niet zo gauw er voddig besmeurd en vies zanderig uit ziet....
Vrijwel overal zwerft wel een bijzetteugeltje rond.