Ei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

De ei methode met steigeren, wel of niet?

Wel
15 (12%)
Niet
53 (45%)
Dit is echt gevaarlijk!
17 (14%)
Werkt altijd
Geen stemmen
Goeie ervaring mee
8 (6%)
Werkt absoluut niet
24 (20%)

Totaal aantal stemmen: 117

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 15:38

oji schreef:
Tja, je hebt steigeren en steigeren natuurlijk. Voor iedereen is dat iets anders. Voor mij is steigeren echt een paard dat loodrecht omhoog komt en daar een paar seconden blijft, met de voorbenen in de lucht staat te krabben en eventueel op de achterbenen 180 graden omdraait. Als je pech hebt meerder malen achter elkaar. Veel mensen noemen het al steigeren als een paard een beetje met de achterhand zakt en 10-20 cm de voorbenen omhoog doen. Dat is in mijn definitie hipsen. Ook niet goed, maar echt iets anders. Dat wat ik echt steigeren noem, is ten alle tijden onacceptabel gedrag. Ik heb zelf eigenlijk nog nooit meegemaakt dat een paard door pijn halverwege het rijden echt gaat steigeren, wel kunnen ze dan gaan hipsen. Ik durf mijn geld er op in te zetten dat echt steigeren 9 van de 10 keer vanuit het paard een poging is om de verhoudingen opnieuw te bepalen. Wie is baas. Treed je dan niet op, dan is het duidelijk, jij bent het niet, het paard is baas en deze zal dit vervolgens te pas en te onpas gaan inzetten. Ga je op het moment dat je paard dat gedrag vertoond afstappen en denken...oohhh...laat ik eerst eens even mijn paard medisch onderzoeken of ie niet ergens een blokkade heeft oid...sorry, dan heb je voor jezelf een groot probleem gecreëerd. Paard heeft gewonnen en uitgevogeld hoe hij voortaan van jou zal winnen. Een van nature braaf paard dat niet geleerd heeft dat steigeren zijn ticket naar onder het werk uitkomen is, zal echt niet vanwege een pijntje ineens vol op de achterste benen staan. Een paard dat pijn heeft bij een bepaalde oefening, die zal zich in eerste instantie vastzetten, niet loslaten in lijf en kaak, die zal enorm in tempo terugvallen als de oefening gevraagd wordt, misschien een bokje doen naar je been, een keer de kop omhoog gooien en evt wat gaan hipsen. Als een paard echt zeer scherpe pijn heeft zal ie als reflex misschien best wel steigeren, maar dan niet halverwege het rijden, dan doet ie het meteen aan het begin op het moment dat hij belast wordt.

_/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 15:43

oji schreef:
Tja, je hebt steigeren en steigeren natuurlijk. Voor iedereen is dat iets anders. Voor mij is steigeren echt een paard dat loodrecht omhoog komt en daar een paar seconden blijft, met de voorbenen in de lucht staat te krabben en eventueel op de achterbenen 180 graden omdraait. Als je pech hebt meerder malen achter elkaar. Veel mensen noemen het al steigeren als een paard een beetje met de achterhand zakt en 10-20 cm de voorbenen omhoog doen. Dat is in mijn definitie hipsen. Ook niet goed, maar echt iets anders. Dat wat ik echt steigeren noem, is ten alle tijden onacceptabel gedrag. Ik heb zelf eigenlijk nog nooit meegemaakt dat een paard door pijn halverwege het rijden echt gaat steigeren, wel kunnen ze dan gaan hipsen. Ik durf mijn geld er op in te zetten dat echt steigeren 9 van de 10 keer vanuit het paard een poging is om de verhoudingen opnieuw te bepalen. Wie is baas. Treed je dan niet op, dan is het duidelijk, jij bent het niet, het paard is baas en deze zal dit vervolgens te pas en te onpas gaan inzetten. Ga je op het moment dat je paard dat gedrag vertoond afstappen en denken...oohhh...laat ik eerst eens even mijn paard medisch onderzoeken of ie niet ergens een blokkade heeft oid...sorry, dan heb je voor jezelf een groot probleem gecreëerd. Paard heeft gewonnen en uitgevogeld hoe hij voortaan van jou zal winnen. Een van nature braaf paard dat niet geleerd heeft dat steigeren zijn ticket naar onder het werk uitkomen is, zal echt niet vanwege een pijntje ineens vol op de achterste benen staan. Een paard dat pijn heeft bij een bepaalde oefening, die zal zich in eerste instantie vastzetten, niet loslaten in lijf en kaak, die zal enorm in tempo terugvallen als de oefening gevraagd wordt, misschien een bokje doen naar je been, een keer de kop omhoog gooien en evt wat gaan hipsen. Als een paard echt zeer scherpe pijn heeft zal ie als reflex misschien best wel steigeren, maar dan niet halverwege het rijden, dan doet ie het meteen aan het begin op het moment dat hij belast wordt.

Helaas ben ik dat uit ervaring niet met je eens. Ik ging met een spierbevangen paard in 1 keer achterover, nja eigenlijk in 3 keer, maar dat was 3 keer hoog steigeren en de 3e keer achterover. Dus je idee is leuk, maar de uitwerking klopt niet helemaal ;)
Wel ben ik met je eens dat je steigeren op het moment zelf moet corrigeren, pijn of niet.

oji

Re: Ei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:01

Nou moet ik zeggen dat de spierbevangen paarden die ik heb gezien in mijn leven echt niet in staat waren om te steigeren, vrijwel niet in staat waren om te lopen, eigenlijk gewoon door hun benen zakte. Wat ik mij persoonlijk eerder kan voorstellen is dat het paard steigerde om een andere reden, maar door de enorme krachtexplosie die daarbij los is gekomen, acuut spierbevangen is geworden en daardoor is neergestort. Steigeren kost kracht en balans, veel kracht. Zeker om zo hoog te komen dat je voorbij het kantelpunt komt. Ik zie dat echt een spierbevangen paard niet doen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:10

oji schreef:

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Dat is wat ik de hele tijd wilde zeggen... ik kon het alleen gewoon niet goed verwoorden :)

oji schreef:
Nou moet ik zeggen dat de spierbevangen paarden die ik heb gezien in mijn leven echt niet in staat waren om te steigeren, vrijwel niet in staat waren om te lopen, eigenlijk gewoon door hun benen zakte. Wat ik mij persoonlijk eerder kan voorstellen is dat het paard steigerde om een andere reden, maar door de enorme krachtexplosie die daarbij los is gekomen, acuut spierbevangen is geworden en daardoor is neergestort. Steigeren kost kracht en balans, veel kracht. Zeker om zo hoog te komen dat je voorbij het kantelpunt komt. Ik zie dat echt een spierbevangen paard niet doen.

ook mee eens!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:25

Ik vind het zelf nog redelijk onvoorstelbaar dat mensen het daadwerkelijk voor serieus aannemen/voor mogelijk houden, dat een paard op wiens hoofd een rauw ei is kapot geslagen (of voor mijn part een zak met water) "denken dat het bloed is dat langs hun hoofd druipt".
Dit is een staaltje van onzin van jewelste.
Zo denkt een paard helemaal niet.
Hielp het? Dan is-ie gewoon geschrokken van zo'n imbeciele actie. Zo lust ik ook nog peultjes, zeg! Ging-ie liggen? Dan heb je waarschijnlijk met een baksteen op z'n hoofd geslagen.
Ongelofelijk dat mensen nog in dit soort bakerpraatjes geloven.

Steigeren is altijd een zeer duidelijke en totaal onacceptabele (en gevaarlijke) uiting van het paard op een voor het paard onacceptabele wijze van rijden of hanteren.

Bij zo'n verzetsactie denk ik het eerst aan pijn/ongemak/wantrouwen in de ruiter.

Helaas zul je dit individueel moeten bekijken, is zonder het gedrag van het paard op zich te ZIEN (filmpje?) geen zinnig antwoord op te geven. Laat staan aanwijzingen hoe je dit moet aanpakken.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 18:18

oji schreef:

oji schreef:

Helemaal mee eens!!!

AnoukLizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 18:23

brighteyes85 schreef:
De theorie achter het ei is dat het een gevoel geeft dat er bloed langs het hoofd loopt en dat het paard daarom niet meer zou steigeren. Waarom zou je je paard die ervaring willen geven?

Ik zou eerst alle medische mogelijkheden uitsluiten (da, ta, osteo, fysio, zadelmaker).
Als tweede les van een instructeur die je met dit specifieke probleem goed kan helpen.
Dan kun je nog kijken of je het probleem doormiddel van grondwerk op kan lossen.

Als dat allemaal niet werkt mag je de vraag nog een keer stellen.

:j wat ik ook dacht!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 07:25

Ik vind het altijd prachtig hoe mensen een rijtechbisch probleem willen op lossen met grondwerk..

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 10:24

Ayasha schreef:
Ik vind het altijd prachtig hoe mensen een rijtechbisch probleem willen op lossen met grondwerk..

:D :D :D :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 10:30

Ayasha schreef:

Als bij mij een paard steigert, spring ik eraf, pak ik de wortelstok en ga ik hem met mijn lichaamstaal duidelijk maken dat steigeren niet gewenst is.

:')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 10:32

Juist, Dat is toch uitermate logisch.. :j

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 10:58

Nou als we het dan hebben over ongelijke verhoudingen wbt leiderschap, kan grondwerk (waar longeren feitelijk ook onder valt) wel degelijk helpen, lijkt mij. ;)
En nee, ik ben totaal geen grondwerktype.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:01

Een goed getimede correctie vanuit het zadel ook en das een stuk minder omslachtig... :=

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:04

Mijn pony gaat soms steigeren omdat ze het werk moeilijk vind en het even niet meer weet. Beestje mankeerd niks , hoefd echt geen medische oorzaak te zijn!

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:14

Moet dat wel lukken. Mijn paard ging gewoon direct achterover. Dus helaas, correctie in 't zadel niet mogelijk ;)

Overigens had deze merrie achteraf wel een medisch probleem.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:54

Leiderschap op de grond is in mijn ogen echt iets anders als leiderschap onder het zadel. Mijn idee is altijd, problemen onder het zadel los je onder het zadel op. Mijne krijgt gewoon een paar goede schoppen en een brul zodat ze weet dat het me menis is. Als ze nog weer omhoog dreigt te komen trek ik de kop naar 1 kant en kan ze nog een paar schoppen krijgen. Eraf alleen als het doodlink wordt dat ik het erop niet meer durf op te lossen en geen mogelijkheid zie weg te komen, bv als ik naast een sloot sta of een keer dat ze omhoog kwam vlak naast de eg...Vond ik ook geen plek om het uit te vechten. Maar die paar keer dat ik omgeslagen ben, eerst er weer op en dan ongelooflijk kwaad worden en alsnog doen waar het gestaak om begonnen is. Als je dan vanaf de grond gaat bestraffen....is de kans groot dat ik het aan een kort teugeltje niet houdt, ze zich los trekt en vervolgens der eigen plan trekt...dus gewonnen heeft.
Maar goed, je koopt allemaal niets voor die grappen. Heb er echt een sch...t hekel aan als ze zo omhoog komen. Die van mij had er ook een handje van maar tot in den treure consequent zijn in het geen eigen ideeën tolereren en heel veel gehoorzaamheid oefeningen (onder het zadel) gaat het nu op zich super.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 14:13

Joolien schreef:
Ayasha schreef:

Als bij mij een paard steigert, spring ik eraf, pak ik de wortelstok en ga ik hem met mijn lichaamstaal duidelijk maken dat steigeren niet gewenst is.

:')

:') _O-

oji schreef:
Leiderschap op de grond is in mijn ogen echt iets anders als leiderschap onder het zadel. Mijn idee is altijd, problemen onder het zadel los je onder het zadel op. Mijne krijgt gewoon een paar goede schoppen en een brul zodat ze weet dat het me menis is. Als ze nog weer omhoog dreigt te komen trek ik de kop naar 1 kant en kan ze nog een paar schoppen krijgen. Eraf alleen als het doodlink wordt dat ik het erop niet meer durf op te lossen en geen mogelijkheid zie weg te komen, bv als ik naast een sloot sta of een keer dat ze omhoog kwam vlak naast de eg...Vond ik ook geen plek om het uit te vechten. Maar die paar keer dat ik omgeslagen ben, eerst er weer op en dan ongelooflijk kwaad worden en alsnog doen waar het gestaak om begonnen is. Als je dan vanaf de grond gaat bestraffen....is de kans groot dat ik het aan een kort teugeltje niet houdt, ze zich los trekt en vervolgens der eigen plan trekt...dus gewonnen heeft.
Maar goed, je koopt allemaal niets voor die grappen. Heb er echt een sch...t hekel aan als ze zo omhoog komen. Die van mij had er ook een handje van maar tot in den treure consequent zijn in het geen eigen ideeën tolereren en heel veel gehoorzaamheid oefeningen (onder het zadel) gaat het nu op zich super.

Mee eens, ze hebben 4 benen om ze ook alle 4 te gebruiken...
Op 2 benen staan is echt iets wat niet in het woordenboek van het paard hoort te staan als er niet om gevraagd wordt...
Steigeren als in staken is altijd ongewenst en dient altijd afgestraft te worden...
Daarna ga je pas kijken of het medisch is...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 14:22

en eentje die zich achterover gooit nog voor je iets kan doen of vragen, daar kan je sowieso al bij gokken dat de kans groot is dat die iets mankeert..

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 14:34

anneliesdj schreef:
Ik denk vooral dat het erg gevaarlijk is om op een steigerend paard te zitten met maar één hand aan de teugels en voorover te moeten buigen met een ei en dan moeten mikken en hard genoeg slaan. Volgens mij lukt je dat alleen als je Gert heet.
Ik zou eerder op zoek gaan naar de oorzaak van het probleem.

En dan moet Gert ook nog "van den Hof" heten want anders lukt het nog niet. :D
Gert laat niet voor niets een paard waar hij op zit door een helper naar voren drijven, om juist dat steigeren voor te zijn, want zelfs voor Gert is steigeren gevaarlijk en dus ongewenst.

Verder: bij gewoonte steigeraars wil een tikje tegen de buik (bijvoorbeeld met een touw) nog wel eens helpen, dan worden ze er aan herinnerd dat ze hun kwetsbare buik aan "gevaar" blootstellen met steigeren, en staan gelijk met vier benen op de grond in, plaats van hoger te steigeren.
Ik zou dat niet proberen als ik erop zat, eerst uitproberen als ik er naast sta. (En dan niet zo dichtbij dat ik het paard in mijn nek krijg als het fout gaat. :P )

Maar eerst de oorzaak van het probleem uitzoeken is het allerbeste.

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 14:47

Ook die van mij had op 5 jarige leeftijd uitgevonden dat steigeren een manier is om je zin te krijgen. Zo liep ze braaf achter een ander paard aan in draf, maar zodra je af probeert te wenden, halt en omhoog.. Als ik dr dan n lel met dr zweep gaf, bokte ze bij neerkomst en werd ik gelanceerd, dat heb ik dus maar 1x gedaan..
Heb medische dingen niet uitgesloten omdat voltes rijden achter een paard aan prima ging, steigerde alleen als ze erachter vandaan moest. En ik vond dr idd ook een kreng op dat moment en dat zal ik ook vast wel eens naar dr geroepen hebben..
Opgelost aan de longeerlijn en met longeerzweep. Zusje longeert mijn paard terwijl ik erop zit, zodra ze maar iets vaart minderde tegen mijn zin, zwiepte mn zus met de zweep en liep ze weer. Hoefde dr niet eens te raken. Daarna los van de lijn, maar zus in t midden van de bak met zweep, ging ook prima. Als de timing net niet goed was, trok ik dr ook om aan 1 teugel, dan kan ze niet steigeren. Paard dat steigert om dr zin te krijgen vind ik oneerlijk, dus ook een oneerlijke oplossing. Na een week was t steigeren voorbij.
Ze is nu 17, steigeren doet ze niet meer, hoogstens hipsen. Maar dat is niet hipsen omdat ze dr zin niet krijgt, maar omdat t dr even te veel wordt. Dus dan is oplossing, druk eraf.
Maargoed, als jouw paard steigert met aangaloperen (dat ze dan aan longe niet?) dan zou mijn oplossing zijn. Aan de longeerlijn met iemand met longeerzweep, jij zit alleen, ander geeft hulp voor gallop. Succes in ieder geval, weet hoe frustrerend t kan zijn, steigeren _-:(

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 16:34

De twee keer dat ik omgeslagen ben was mijn fout. Te laat..uit balans en daarmee het paard ook uit balans gehaald. Paarden die zich willens en wetens vol achterover gooien...daar is een flinke screw loose...daar zou mijn onderzoek starten bij de hersenpan maar eerlijk gezegd mogen die van mij ook zo de gehakt in. Ze bestaan wel, gelukkig heb ik daar nog niet op gezeten (en ben het ook niet van plan).

Kim_RC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 16:38

Joolien schreef:
Een paard steigert niet zo maar, uitvinden dus waarom ze steigert, niet gaan beginnen met eieren of zwepen. Ik ben zelf een keer achterover gegaan met een paard, die was spierbevangen. Paarden laten zich alleen maar vallen als ze echt geen andere keuze zien, door paniek, angst of pijn. Dus niet gaan afstraffen of iets.

Dit dus.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 17:02

Gert van den hof is een grote egotripper .

Als een paard achterover slaat ben je veel te ver gegaan een paard laat zich echt niet zomaar achter over klappen, ik zou dit zeker ook niet afstraffen, maar juist niet opzoeken, dan is er niks aan de hand , een paard met karakter hoort ook niet in handen te komen van iemand die er niet mee om kan gaan, maar ook niet in handen van mensen die wel even denken het eruit te slaan, juist deze paarden horen bij mensen terecht te komen die begaan zijn met dit soort dieren en er juist zonder veel gedoe een oplossing voor zoeken, met afstraffen bereik je vaak helemaal niks, daar leert een paard ook niks van, want dies luit zich af en iets of iemand die zich af sluit onthoud niet zoveel.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 17:09

midgie schreef:
Gert van den hof is een grote egotripper .

Als een paard achterover slaat ben je veel te ver gegaan een paard laat zich echt niet zomaar achter over klappen, ik zou dit zeker ook niet afstraffen, maar juist niet opzoeken, dan is er niks aan de hand , een paard met karakter hoort ook niet in handen te komen van iemand die er niet mee om kan gaan, maar ook niet in handen van mensen die wel even denken het eruit te slaan, juist deze paarden horen bij mensen terecht te komen die begaan zijn met dit soort dieren en er juist zonder veel gedoe een oplossing voor zoeken, met afstraffen bereik je vaak helemaal niks, daar leert een paard ook niks van, want dies luit zich af en iets of iemand die zich af sluit onthoud niet zoveel.

Reken maar dat mijn paard met karakter keiharde klappen krijgt als hij dit soort dingen in zijn hoofd haalt! Juist dit soort paarden moeten duidelijke regels hebben en die duidelijke regels maak je nou eenmaal niet met een koetiepoekie taaltje en een paar snoepjes.
Die regels maak je door consequent te zijn en een streng woord te geven op het juiste moment... en soms hoort daar ook een gerichte tik bij.
Jammer maar helaas.

En ja, ik ben regelmatig met hem achter overgeslagen, nou poehpoeh dat zal vast gekomen zijn omdat ik hem kreng heb genoemd.
Maar dat is dus niet zo. Dat komt omdat hij liet zien dat hij het er niet mee eens was en begon te steigeren en hij toen ik hem een streng woord gaf zich zonder pardon liet vallen... meneer was het er beduidend niet mee eens.
Nou jammer dan!!
Hij heeft op dat moment duidelijk geleerd dat dit toch echt niet de bedoeling was!

Er zijn dus echt momenten dat lief zijn en paaien niet werken.

y12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 17:10

het valt mij op dat heel veel bokkers (ook in andere onderwerpen) zeggen dat een paard niet zomaar iets doet maar dat is niet altijd waar, de meeste bokkers zeggen dat je paard pijn heeft als het paard bokt,steigert, of ervandoor gaat maar mijn vorige pony deed dit allemaal en ook dat hij soms niet door wou lopen en dit was toch echt uitproberen. hij had geen pijn maar deed het om mij eraf te krijgen want toen zijn oude baasje erop ging was er niks aan de hand en als ik er daarna op ging ook niet meer.
zijn oude baasje heeft mij verteld dat ik hem een schop moet geven als hij niet luisterd en dat heeft heel goed gewerkt!(ik heb nu een andere pony)
de moeder van mijn vriendin heeft vroeger een paard gehad en toen dat paard steigerde mepte ze m met het uiteinde van de tuinslang tussen zijn oren, hij bleef daarna wel even duizelig staan maar heeft het nooit weer gedaan! als dat paard haar beet dan beet ze ook gewoon terug... beetje n aparte methode maargoed. het werkte wel!